Gå til innhold

Etternavn på barna

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er jo veldig tradisjonell av meg, og kanskje en smule gammeldags også. Så jeg har jo alltid sett for meg å ta mannens etternavn, slik som min mor gjorde, min bestemor gjorde osv. Det har blitt gjort i lang tid, og funket veldig bra :) Jeg har ei venninne som hadde 2 etternavn (hun var en av de få jeg kjente med det) og hun har alltid mislikt det sterkt. Idag har hun kutta det ene navnet sitt, og barna hennes har bare farens etternavn. (de er ikke gift enda.)

Jeg synes det er en fin tradisjon å ta mannens etternavn. Lett å koble hvem som er i familie :) Og jeg føler meg mye mer som en familie når det kan stå på et kort til oss "til fam. Olsen."

Anonymous poster hash: 31a39...53c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har mannens navn (det har jeg også). Får veldig rødstrømpefølelse av kvinner som insisterer på at barnet skal ha deres navn. Ja, jeg er tradisjonell.

Jeg har mitt gamle navn som etternavn, og mannen synes barna også burde ha det, men jeg synes det er kjempeteit med to etternavn, så det gikk jeg ikke med på. Han må gjerne ta mitt mellomnavn om han vil, men mine barn skal ikke belemres med to etternavn.

Anonymous poster hash: 6fb11...17d

Og jeg synes kvinner som mener det er "naturlig" at kone og barn tar mannens etternavn er bakstreverske og selvutslettende, og menn som insisterer på det samme er mannsjåvinister.

Godt man kan velge :)

Anonymous poster hash: f8f0d...71e

Det siste er jeg enig med deg i, min mann tilbød seg faktisk å heller ta mitt om det var viktig for meg ;)

Jeg er forøvrig ikke det snev selvutslettende, ut over at jeg lot min mor presse meg til å beholde pikenavnet som mellomnavn - det var litt ryggradløst, må jeg innrømme.

Anonymous poster hash: 6fb11...17d

Skrevet

På enkelte områder er jeg gammeldags, og mener derfor at barna bør ha fars etternavn. Synes også det er greit at man har mors etternavn i tillegg, men for meg er det merkelig å utelate fars etternavn.

Våre barn har fars etternavn alene, men det er fordi vi begge har sen-navn. Hadde jeg hatt et annet etternavn som hadde klinget godt med fars etternavn, hadde vi brukt begge. Det var aldri et tema at de bare skulle ha mitt etternavn.

Skrevet

Den dagen vi får barn vil de få enten bare mitt etternavn eller bare far sitt etternavn. Blir uaktuelt for meg å gi de to like lange - sen navn, da får det holde med ett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...