Anonym bruker Skrevet 26. juli 2013 #1 Skrevet 26. juli 2013 Jeg og kjæresten satt og snakket, og etter hvert kom det fram at han ønsket at eventuelle barn vi får skal ha hans etternavn. Hvor vanlig er det at barn har pappaens etternavn nå? Hva tenker dere om hvilket etternavn barna skal ha og hva er deres argumenter for det ene eller det andre? Han sa også at jeg gjerne kunne ha hans etternavn jeg også. For meg hørtes det ut som en light-versjon av "vil du gifte deg med meg?", men jeg er ikke sikker på om det var det han mente? Anonymous poster hash: c4b53...b50
Gjest Lagå Skrevet 26. juli 2013 #2 Skrevet 26. juli 2013 Her har jentungen fornavnet, deretter mellomnavnet som er mitt pikenavn (det ble jo mitt mellomnavn også da jeg gifta meg) og som etternavn har vi mannens. Alle heter det samme her
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2013 #3 Skrevet 26. juli 2013 Mine har mitt. Begge har et sjeldent navn, men mitt er mer anvendelig både i Norge og utlandet. For meg handler det også om å vise at det ikke lenger er en regel om at barna må ha farens etternavn. Med det mener jeg ikke at det er feil at barn får farens etternavn, men det er like greit å få morens etternavn. Anonymous poster hash: 36759...c4b
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2013 #4 Skrevet 26. juli 2013 Mine har mitt. Begge har et sjeldent navn, men mitt er mer anvendelig både i Norge og utlandet. For meg handler det også om å vise at det ikke lenger er en regel om at barna må ha farens etternavn. Med det mener jeg ikke at det er feil at barn får farens etternavn, men det er like greit å få morens etternavn. Anonymous poster hash: 36759...c4b Jeg skiftet ikke navn når vi giftet oss. Mannen min vurderer å ta mitt navn fordi han kunne tenke seg at vi heter det samme. Men, jeg tror ikke han kommer til å gjøre det, han er for knyttet til sitt eget:) Anonymous poster hash: 36759...c4b
☆☆☆ Skrevet 26. juli 2013 #5 Skrevet 26. juli 2013 Mannen var oppteken av at ho hadde hans etternamn, eg ville ha same namn som barna mine men bryr meg ikkje om hvilket namn det er. Derfor byta eg namn og vi heiter det same heile familien (det er ikkje så lett som eg trudde, framleis er det fremmed for meg å heite noko anna enn det eg har gjort nesten heile livet. Men eg har slutta å presentere meg med feil namn, så det er i ferd med å gå seg til).
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2013 #6 Skrevet 26. juli 2013 Her har vi alle sammen mannens etternavn. Har alltid tenkt at det er det mest naturlige for meg, og oss. Anonymous poster hash: 31a39...53c
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2013 #7 Skrevet 26. juli 2013 Her har vår gutt begge. Jeg har et stedsnavn til etternavn som sier hvor slekta er fra og derfor vil jeg at ham skal også ha mitt etternavn. : ) Anonymous poster hash: 1051b...0ec
Nettie+jentungen Skrevet 26. juli 2013 #8 Skrevet 26. juli 2013 Datteren min har fått samboerens etternavn. Akkurat nå er det kun jeg, min far og bror som har samme etternavn, alle andre i nær familie er enten døde eller tatt etternavnet til sin ektefelle. Siden min far og bror er to drittsekker, vil jeg ikke gi etternavnet mitt videre til mine barn. Om jeg noen gang gifter meg tar jeg navnet til samboeren...
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2013 #9 Skrevet 26. juli 2013 Her har vi alle sammen kun mitt det er ikke mer sjeldent enn hans men han ville bytte og ære min pappa og meg. ( spurte min pappa om lov til å ta navnet vårt) jeg synes det er stort av han Anonymous poster hash: a7ab1...789
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2013 #10 Skrevet 26. juli 2013 Her har jentene mitt etternavn og gutten har hans. Vi er gift. Anonymous poster hash: 608c1...1a3
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2013 #11 Skrevet 26. juli 2013 Jeg het Johansen. Så de fikk faren sitt. Har et barn fra før, hun fikk sitt fars navn. Fikk ny mann og nytt barn, han fikk og sitt fars navn. Så tok jeg navnet hans, og nå er vi gift så sistemann fikk selvsagt samme som oss Anonymous poster hash: 8e907...472
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2013 #12 Skrevet 26. juli 2013 Her har alle ungene mitt, det er mye mer uvanlig enn han, som er et typisk ....sen navn. Anonymous poster hash: d0688...ced
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2013 #13 Skrevet 26. juli 2013 Jeg vil at min tilknytning til barna mine - også ved noe symbolsk som navn - ikke skal være avhengig av min relasjon til deres far. HVIS vi en dag blir skilt vil jeg ikke at barna skal ha ulikt etternavn som meg, mens en eventuell stemor er den som deler etternavn med barna mine. Derfor har våre barn begges etternavn. Jeg beholder mitt når vi gifter oss til høsten. Anonymous poster hash: f8f0d...71e
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2013 #14 Skrevet 26. juli 2013 Det er fremdeles klart vanligst at barn har farens etternavn. Det er imidlertid vanligere nå enn tidligere at de har morens, eller begge med bindestrek. Mine barn har ikke far, dermed en av mødrenes etternavn. Vi foreldre har ikke samme etternavn, siden ingen av oss følte det var viktig for å være en familie. Anonymous poster hash: 0cb82...50d
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2013 #15 Skrevet 26. juli 2013 Våre har hans navn som mellomnavn og mitt som etternavn, fordi mitt er så sjeldent at det kun er min slekt som heter det. Det betyr dessuten mye for meg fordi det stammer fra min farfar som var en fantastisk mann som jeg beundret veldig, mens mannen min ikke bryr seg så veldig om sitt. Han skal dessuten ta mitt navn som etternavn etterhvert. Anonymous poster hash: 9deff...e2d
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2013 #16 Skrevet 27. juli 2013 Våre har mitt som hovednavn med bindestrek til hans. Heter det samme vi også. Svigerinna mi beholdt sitt eget navn da hun giftet seg. sønnen har begge foreldrene sitt. Anonymous poster hash: 5280f...cdf
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2013 #17 Skrevet 27. juli 2013 Vi er gift, men ingen av oss har byttet etternavn og ungene har kun mitt etternavn. Anonymous poster hash: 614dd...e9e
rasekatten Skrevet 27. juli 2013 #18 Skrevet 27. juli 2013 Vi er gift, jeg har mitt gamle som mellom navn, datteren fikk bare hans navn.
Ladybugg Skrevet 27. juli 2013 #19 Skrevet 27. juli 2013 Vi er samboere, barna har mitt etternavn og hans etternavn som mellom navn.
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2013 #20 Skrevet 27. juli 2013 Hvis man er en familie synes jeg man skal ha likt etternavn. Event at barna har begge foreldrenes. Synes ikke noe om at barna ikke har samme etternavn som mor...bare far. Anonymous poster hash: 17d68...2c6
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2013 #21 Skrevet 27. juli 2013 Vi er samboere og barna har mitt etternavn som mellomnavn og hans som etternavn. For meg er det det mest naturlige (kunne såklart vært omvendt rekkefølge også), hvor barna har begge våres navn. Jeg ville synes det var litt rart om meg og barna ikke hadde en "navnesammenheng". Anonymous poster hash: c0db5...5e0
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2013 #22 Skrevet 27. juli 2013 Her har mannen tatt mitt navn som mellomnavn, mens jeg har tatt hans som etternavn. Altså heter hele familien "fornavn mitt etternavn hans etternavn". Fin løsning for oss. Fint å hete det samme Anonymous poster hash: 4bffc...94a
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2013 #23 Skrevet 27. juli 2013 Her har de mitt, da jeg er den eneste som kan føre slektsnavnet videre. Dessuten er det et ikke Norsk navn , som nesten ingen i Norge har Anonymous poster hash: 6c5da...ce5
3 på rad Skrevet 27. juli 2013 #24 Skrevet 27. juli 2013 Jeg tok mannens etternavn da vi giftet oss, så da fikk jo barna også fars etternavn. Han er utenlandsk så det er litt spesielt, men har en kort og enkel uttale.
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2013 #25 Skrevet 27. juli 2013 Ungen min har mitt etternavn. Faren hans er så ustabil, og har ikke så mye med han å gjøre, så jeg vil ikke at han skal ha hans etternavn. Anonymous poster hash: 1384f...38f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå