Gå til innhold

Etternavn på barna


Anbefalte innlegg

Skrevet

Mine barn har ikke samme pappa, så min eldste har bare pappaen sitt etternavn, og den yngste har mitt mellomnavn og pappaens etternavn. Jeg synes nå at det er litt trist at eldste ikke har noe av mitt, og at de har så forskjellig etternavn, selv om navnet er fint i seg selv. Jeg synes løsningen vi valgte på yngste er veldig fin. :)



Anonymous poster hash: 35125...6ae
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her har ungene mitt etternavn som mellom navn og farens fornavn som etternavn.

 

Anonymous poster hash: 6b526...e7f

Skrevet

Vi er samboere og barna har farens etternavn. De er da like mye mine barn selv om vi ikke deler ettrnavn.

 

Anonymous poster hash: 0e99f...bbd

Skrevet

Datteren min har mitt navn. Har aldri vært sammen med BF. Hun hadde hans navn en liten stund. Jeg gjorde dette for å prøve å inkludere han og vise at jeg ønsket han inne i bildet. Men han oppførte seg som totalt drittsekk og truet med rettsak hvis han ikke fikk det som han ville, så da byttet jeg det tilbake til mitt. Det er jeg veldig glad for!!

Skrevet

vi valgte mitt fornavn og hans etternavn. eksempel:  tonesdatter hansen...   



Anonymous poster hash: a8078...225
Skrevet

Fornavn, mitt etternavn, hans etternavn.

 

Mitt etternavn er sjeldent, og det er av den grunn kun mellomnavn. Hvis barna har behov for å være "anonyme" eller gli inn i mengden lettere så har de mulighet til å kun bruke fars etternavn som han deler med mange tusen andre.

Hvis barna vil bli mer "synlige" i mengden, så bruker de mitt etternavn.

 

Jeg har selv alltid ønsket meg ett mellomnavn (-min mors), men som voksen blir det for unaturlig å legge det til nå.

 

Anonymous poster hash: 13c91...d25

Skrevet

Vår sønn har begge sitt etternavn

1. Fordi jeg har odel på en gård med mitt etternavn, som min sønn også senere har odel på

2. Fordi jeg kommer til å beholde mitt etternavn om vi en gang gifter oss.

 

Anonymous poster hash: 926ad...fa5

Skrevet

Har mannens navn (det har jeg også). Får veldig rødstrømpefølelse av kvinner som insisterer på at barnet skal ha deres navn. Ja, jeg er tradisjonell.

 

Jeg har mitt gamle navn som etternavn, og mannen synes barna også burde ha det, men jeg synes det er kjempeteit med to etternavn, så det gikk jeg ikke med på. Han må gjerne ta mitt mellomnavn om han vil, men mine barn skal ikke belemres med to etternavn.



Anonymous poster hash: 6fb11...17d
Skrevet (endret)

Begge med bindestrek her, mitt sist.

Jeg har et sjeldent og fredet navn og han et vanlig navn, men han er veldig knyttet til det så vi ble ikke enige.

Jeg er ingen fan av at barna automatisk skal få pappas navn lengre bare fordi det er en gammel skikk. Ei heller at man automatisk skal ta mannens navn ved giftemål.

Jeg gir ikke opp mitt sjeldne navn bare pga gamle uskikker som gikk på at mannens familienavn var viktigst å sende videre.

Endret av Myrsnipa_med_en_av_hver_+?
Skrevet

Vi er gift og har våre medfødte etternavn. Barnet vårt har mitt etternavn ettersom det er finere og mer spesielt.

 

Det er synd å si, men jeg må innrømme at jeg ser litt ned på kvinner som automatisk tar mannens navn ved giftemål eller gie barna mannens etternavn uten å tenke over det. "Det er fint at alle i familien har samme etternavn" er et dårlig argument i 2013!

 

Anonymous poster hash: 0bf87...c79

Skrevet

Våre barn heter fornavn- mitt etternavn -hans etternavn, men uten bindestrek. Hans etternavn kom sist fordi det klang best slik.

 

Vi er gift, men jeg byttet ikke navn da vi giftet oss. Jeg har et sjeldent og vernet etternavn, mens hans etternavn er det mange tusen i Norge som har.

Skrevet

Jeg tok mannens etternavn da vi giftet oss, så guttungen har selvfølgelig det samme navnet som oss. Om ikke vi hadde giftet oss ville jeg likevel føle at det var naturlig at han fikk farens etternavn.

Gjest sussie77
Skrevet

Her har barna farens etternavn og mitt som mellomnavn.

Skrevet

Vi er gift og har våre medfødte etternavn. Barnet vårt har mitt etternavn ettersom det er finere og mer spesielt.

 

Det er synd å si, men jeg må innrømme at jeg ser litt ned på kvinner som automatisk tar mannens navn ved giftemål eller gie barna mannens etternavn uten å tenke over det. "Det er fint at alle i familien har samme etternavn" er et dårlig argument i 2013!

 

Anonymous poster hash: 0bf87...c79

Kvifor er det eit dårleg argument? Fordi du er ueinig?
Skrevet

Vi er gift, jeg har mitt navn, og barna hans. Jeg vurderer/skal egentlig bytte, meeeeeen... Jeg har et arbeidsnavn på familien som er slått sammen av begges etternavn :).

 

Anonymous poster hash: 8cbbf...b42

Skrevet

Barna har forskjellige fedre da, men de 3 elsdte har både mitt og farens etternavn, altså mitt som mellomnavn farens som etternavn. Den yngste har fars første etternavn (far har to etternavn) som sitt mellomnavn og mitt etternavn som etternavn, fordi det klinger best sånn.



Anonymous poster hash: f529f...8c0
Skrevet

Her har alle mannens etternavn, mest fordi vi hadde nesten like, men samtidig ulike. Derfor valgte jeg å fjerne mitt etternavn, siden det er "innbakt" i mannens etternavn. Nesten som "skog" og "skogstad".

Kunne aldri kalt barna mine for "Petter Skog Skogstad", så da gjorde vi det enkelt :)



Anonymous poster hash: 22071...2d5
Skrevet

Vi har alle farens etternavn. Eldste fikk det da hun ble født, jeg tok det da vi gifta oss året etter. Var nok litt viktig for mannen å følge tradisjoner og jeg synes det er koselig å være litt "gammeldags" ;)

 

Ellers så har jeg sett de som ikke har verken moren eller farens etternavn; en gang så jeg en unge som hadde fått mors og fars mellomnavn til etternavn, altså hvis mor het Mo Pedersen og far Hansen Lie så fikk ungen etternavnet Mo Hansen, det synes jeg var litt rart... Har også sett at unge har fått **datter til etternavn, altså hvis far het Hans så fikk ungen navnet Hansdatter.. 

 

Jeg synes ungen(e) bør ha enten mors eller fars etternavn eller begges. Men ganske praktisk at alle har samme, da.



Anonymous poster hash: a8cb0...ade
Skrevet

Her har barna både mitt og farens etternavn, med bindestrek. Har veldig korte etternavn begge to (4 bokstaver hver), så vi ønsket å bruke begge. Hadde aldri gitt barna to lange etternavn (f.eks Nikolaisen og Pettersen), det hadde blitt veldig upraktisk.

Skrevet

Her kommer alle til å ha mannens etternavn. Jeg tok det når vi giftet oss, og naturlig nok vil barnet hete det samme.

 

Jeg er ikke helt glad i å ta mannens etternavn, ihvertfall ikke som en selvfølge, men etternavnet hans følger med familiegården, og har tradisjoner i flere hundre år.

For det var det helt ok å gi opp mitt høyst ordinære sen navn :P

Skrevet

Av tradisjon syntes jeg det var greit at barnet fikk hans etternavn, også har hun mitt etternavn som mellomnavn.

 

Anonymous poster hash: 3afb2...17d

Skrevet

 

Har mannens navn (det har jeg også). Får veldig rødstrømpefølelse av kvinner som insisterer på at barnet skal ha deres navn. Ja, jeg er tradisjonell.

 

Jeg har mitt gamle navn som etternavn, og mannen synes barna også burde ha det, men jeg synes det er kjempeteit med to etternavn, så det gikk jeg ikke med på. Han må gjerne ta mitt mellomnavn om han vil, men mine barn skal ikke belemres med to etternavn.

 

Anonymous poster hash: 6fb11...17d

Og jeg synes kvinner som mener det er "naturlig" at kone og barn tar mannens etternavn er bakstreverske og selvutslettende, og menn som insisterer på det samme er mannsjåvinister.

 

Godt man kan velge :)

 

Anonymous poster hash: f8f0d...71e

Skrevet

 

Vi har alle farens etternavn. Eldste fikk det da hun ble født, jeg tok det da vi gifta oss året etter. Var nok litt viktig for mannen å følge tradisjoner og jeg synes det er koselig å være litt "gammeldags" ;)

 

Ellers så har jeg sett de som ikke har verken moren eller farens etternavn; en gang så jeg en unge som hadde fått mors og fars mellomnavn til etternavn, altså hvis mor het Mo Pedersen og far Hansen Lie så fikk ungen etternavnet Mo Hansen, det synes jeg var litt rart... Har også sett at unge har fått **datter til etternavn, altså hvis far het Hans så fikk ungen navnet Hansdatter.. 

 

Jeg synes ungen(e) bør ha enten mors eller fars etternavn eller begges. Men ganske praktisk at alle har samme, da.

 

Anonymous poster hash: a8cb0...ade

 

Hva er galt med å bruke  Hansdatter ?  

 

Anonymous poster hash: a8078...225

Skrevet

 

 

Vi har alle farens etternavn. Eldste fikk det da hun ble født, jeg tok det da vi gifta oss året etter. Var nok litt viktig for mannen å følge tradisjoner og jeg synes det er koselig å være litt "gammeldags" ;)

 

Ellers så har jeg sett de som ikke har verken moren eller farens etternavn; en gang så jeg en unge som hadde fått mors og fars mellomnavn til etternavn, altså hvis mor het Mo Pedersen og far Hansen Lie så fikk ungen etternavnet Mo Hansen, det synes jeg var litt rart... Har også sett at unge har fått **datter til etternavn, altså hvis far het Hans så fikk ungen navnet Hansdatter.. 

 

Jeg synes ungen(e) bør ha enten mors eller fars etternavn eller begges. Men ganske praktisk at alle har samme, da.

 

Anonymous poster hash: a8cb0...ade

 

Hva er galt med å bruke  Hansdatter ?  

 

Anonymous poster hash: a8078...225

 

 

Sikkert veldig søtt, men jeg synes som sagt ungene bør ha samme etternavn som en av eller begge foreldrene. Når de får en gutt, skal han da hete Hanssønn? Da er de en familie på fire der ingen har samme etternavn. 

 

Vet forresten også om en familie der mor og far antakelig ikke ble enige om hva ungene skulle hete, eller inngikk et kompromiss av noe slag, der har ihvertfall ene ungen morens etternavn og den andre farens etternavn. Det synes jeg er ganske teit....

 

Anonymous poster hash: a8cb0...ade

Skrevet

 

 

 

Vi har alle farens etternavn. Eldste fikk det da hun ble født, jeg tok det da vi gifta oss året etter. Var nok litt viktig for mannen å følge tradisjoner og jeg synes det er koselig å være litt "gammeldags" ;)

 

Ellers så har jeg sett de som ikke har verken moren eller farens etternavn; en gang så jeg en unge som hadde fått mors og fars mellomnavn til etternavn, altså hvis mor het Mo Pedersen og far Hansen Lie så fikk ungen etternavnet Mo Hansen, det synes jeg var litt rart... Har også sett at unge har fått **datter til etternavn, altså hvis far het Hans så fikk ungen navnet Hansdatter.. 

 

Jeg synes ungen(e) bør ha enten mors eller fars etternavn eller begges. Men ganske praktisk at alle har samme, da.

 

Anonymous poster hash: a8cb0...ade

 

Hva er galt med å bruke  Hansdatter ?  

 

Anonymous poster hash: a8078...225

 

 

Sikkert veldig søtt, men jeg synes som sagt ungene bør ha samme etternavn som en av eller begge foreldrene. Når de får en gutt, skal han da hete Hanssønn? Da er de en familie på fire der ingen har samme etternavn. 

 

Vet forresten også om en familie der mor og far antakelig ikke ble enige om hva ungene skulle hete, eller inngikk et kompromiss av noe slag, der har ihvertfall ene ungen morens etternavn og den andre farens etternavn. Det synes jeg er ganske teit....

 

Anonymous poster hash: a8cb0...ade

 

 

vi har en "hanssønn" og en "hansdatter" og jeg kan jo ikke ta samboers navn, for han er jo "knutssønn" og det er ikke jeg, så her har vi 4 forskjellige navn, i følge deg...

 

men slik jeg ser det har barna samme etternavn, bare med en kjønnsbestemmelse på slutten, og de har jo farens navn, så da har de 3 samme navn og jeg er ett utskudd i familien ;-)

 

men det gjør oss jo virkelig ikke til noe mindre av en famile?????

 

Anonymous poster hash: 6b526...e7f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...