Anonym bruker Skrevet 18. juli 2013 #51 Skrevet 18. juli 2013 På annen side skal verken jeg (som er i dobbel risikogruppe) eller barna få svineinfluensavaksine. Anonymous poster hash: 3a096...868
Ooops I did it AGAIN Skrevet 18. juli 2013 #52 Skrevet 18. juli 2013 Mine barn har fulgt det vanlige vaksinasjonsprogrammet (jeg kommer selv fra et land der vaksiner ikke er frivillig, eller vaksiner mot potensielt dødelige sykdommer som meslinger, røde hunder osv), eldstemann er aldri syk og mellomste er litt oftere syk, men likevel ikke mer enn en forkjølelse et par ganger i året. Yngste har enda ikke vært syk, er 3,5 måned gammel og skal også få både trippelvaksine og MMR. Alle ungene har fått BCG, og kun mellomste hadde komplikasjoner med det siden vaksinen ble satt UNDER huden og ikke mellom hudlagene slik at hun fikk kald abscess som måtte åpnes for å slippe ut puss. Men det er ikke vaksinens skyld, heller at den som satt vaksinen var inkompetent til å sette den. Anonymous poster hash: 3a096...868 Kommer du fra et land hvor tuberkulose er utbredt da? Her har de jo sluttet med BCG nettopp pga den dårlige effekten. Har selv fått den to ganger uten å få positiv pirquet. Og den sveller på enkelte uten at den blir satt feil:( Er en av bivirkninger. Jeg gikk med betennelse i armen i ukesvis da jeg var 15.
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2013 #53 Skrevet 18. juli 2013 Helsesøsters håndtering av situasjonen var uproff, men jeg synes heller ikke noe om å droppe vaksinene.. Du er klar over at ditt barn kanskje unngår å få disse sykdommene fordi andre så barmhjertig vaksinerer sine barn? Men hvis alle hadde gjort som deg, hadde oppslagene om barn som dør av sykdommene vært mange, det kan jeg love deg. Det er ikke for ingenting at man vaksinerer mot akkurat disse sykdommene! Anonymous poster hash: 24e38...31f
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2013 #54 Skrevet 18. juli 2013 Synes vaksiner er skremmende og har begynt å lete opp informasjon om alt som har med vaksinasjon og gjøre for å stille meg klar til barn nummer to. Jeg og BF har aldri blitt vaksinerte, vi har heller aldri vært syke sett bort fra en spysyke eller to som barn. Barnet vårt ble vaksinert, og har ikke vært annet enn syk av og på hver dag siden, barnet er nå fire år og fortsatt masse syk. Så vi vurderer sterkt å ikke vaksinere nummer to når den tid kommer, men ønsker å finne mer informasjon for å ha et tyngre grunnlag til å evnt la være. Anonymous poster hash: 043ee...09f
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2013 #55 Skrevet 18. juli 2013 På annen side skal verken jeg (som er i dobbel risikogruppe) eller barna få svineinfluensavaksine. Anonymous poster hash: 3a096...868 Du er klar over at det kun er den svineinfluensavaksinen som ble brukt under pandemien som har i svært sjeldne tilfeller gitt narkolepsi. Dvs. at om du i dag tar en influensavaksine som også beskytter mot svineinfluensa så er det helt trygt. Anonymous poster hash: 41022...972
Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 18. juli 2013 #56 Skrevet 18. juli 2013 Synes vaksiner er skremmende og har begynt å lete opp informasjon om alt som har med vaksinasjon og gjøre for å stille meg klar til barn nummer to. Jeg og BF har aldri blitt vaksinerte, vi har heller aldri vært syke sett bort fra en spysyke eller to som barn. Barnet vårt ble vaksinert, og har ikke vært annet enn syk av og på hver dag siden, barnet er nå fire år og fortsatt masse syk. Så vi vurderer sterkt å ikke vaksinere nummer to når den tid kommer, men ønsker å finne mer informasjon for å ha et tyngre grunnlag til å evnt la være. Anonymous poster hash: 043ee...09f Din logikk virker på samme måte som logikken til dem som sier at de har dampet som svamper under svangerskapet og etter fødselen i ansiktet på ungen og inne i huset, og ungen er aldri syk og har ingen misdannelser, mens deres supersunne og friske venninne har fått et ADHD-barn som har lungebetennelse 3 ganger i året. Bare fordi det gikk bra med dere betyr det ikke at det er en risiko å bli alvorlig syk når man ikke er vaksinert.
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2013 #57 Skrevet 18. juli 2013 På annen side skal verken jeg (som er i dobbel risikogruppe) eller barna få svineinfluensavaksine. Anonymous poster hash: 3a096...868 Du er klar over at det kun er den svineinfluensavaksinen som ble brukt under pandemien som har i svært sjeldne tilfeller gitt narkolepsi. Dvs. at om du i dag tar en influensavaksine som også beskytter mot svineinfluensa så er det helt trygt. Anonymous poster hash: 41022...972 Jeg tar heller ikke sesonginfluensavaksine. Statistisk sett får man ikke influensa hvert år, man får mest kun forkjølelse. Jeg har hatt influensa før og aldri hatt noen ettervirkninger, heller ikke barna mine. Forstår ikke hvorfor jeg skal ta vaksine mot noe de fleste voksne mennesker har vært gjennom og tåler veldig bra. Anonymous poster hash: 3a096...868
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2013 #58 Skrevet 18. juli 2013 Helsesøsters håndtering av situasjonen var uproff, men jeg synes heller ikke noe om å droppe vaksinene.. Du er klar over at ditt barn kanskje unngår å få disse sykdommene fordi andre så barmhjertig vaksinerer sine barn? Men hvis alle hadde gjort som deg, hadde oppslagene om barn som dør av sykdommene vært mange, det kan jeg love deg. Det er ikke for ingenting at man vaksinerer mot akkurat disse sykdommene! Anonymous poster hash: 24e38...31f Tror ikke alle gidder å lese hele tråden, men poenget er at vi ikke lar være å vaksinere, men vi bare venter til barna er 3-4 år. I disse åra er vi kun i "trygge" norge og slik situasjonen er i dag løper vi ingen risiko. Anonymous poster hash: 41022...972
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2013 #59 Skrevet 18. juli 2013 Synes vaksiner er skremmende og har begynt å lete opp informasjon om alt som har med vaksinasjon og gjøre for å stille meg klar til barn nummer to. Jeg og BF har aldri blitt vaksinerte, vi har heller aldri vært syke sett bort fra en spysyke eller to som barn. Barnet vårt ble vaksinert, og har ikke vært annet enn syk av og på hver dag siden, barnet er nå fire år og fortsatt masse syk. Så vi vurderer sterkt å ikke vaksinere nummer to når den tid kommer, men ønsker å finne mer informasjon for å ha et tyngre grunnlag til å evnt la være. Anonymous poster hash: 043ee...09f Din logikk virker på samme måte som logikken til dem som sier at de har dampet som svamper under svangerskapet og etter fødselen i ansiktet på ungen og inne i huset, og ungen er aldri syk og har ingen misdannelser, mens deres supersunne og friske venninne har fått et ADHD-barn som har lungebetennelse 3 ganger i året. Bare fordi det gikk bra med dere betyr det ikke at det er en risiko å bli alvorlig syk når man ikke er vaksinert. Hvor ble dat av solidariteten? Eller gjelder den bare når du selv slipper? Anonymous poster hash: 41022...972
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2013 #60 Skrevet 18. juli 2013 Helsesøsters håndtering av situasjonen var uproff, men jeg synes heller ikke noe om å droppe vaksinene.. Du er klar over at ditt barn kanskje unngår å få disse sykdommene fordi andre så barmhjertig vaksinerer sine barn? Men hvis alle hadde gjort som deg, hadde oppslagene om barn som dør av sykdommene vært mange, det kan jeg love deg. Det er ikke for ingenting at man vaksinerer mot akkurat disse sykdommene! Anonymous poster hash: 24e38...31f Tror ikke alle gidder å lese hele tråden, men poenget er at vi ikke lar være å vaksinere, men vi bare venter til barna er 3-4 år. I disse åra er vi kun i "trygge" norge og slik situasjonen er i dag løper vi ingen risiko. Anonymous poster hash: 41022...972 Jupp, hvis dere går på butikken, i barnehagen osv så løper dere risiko, for selv om dere er i "trygge Norge" så kommer det flere og flere innvandrere hit, pluss alle turister om sommeren. Anonymous poster hash: 3a096...868
Gjest Antarctica Skrevet 18. juli 2013 #61 Skrevet 18. juli 2013 (endret) Mine barn har fulgt det vanlige vaksinasjonsprogrammet (jeg kommer selv fra et land der vaksiner ikke er frivillig, eller vaksiner mot potensielt dødelige sykdommer som meslinger, røde hunder osv), eldstemann er aldri syk og mellomste er litt oftere syk, men likevel ikke mer enn en forkjølelse et par ganger i året. Yngste har enda ikke vært syk, er 3,5 måned gammel og skal også få både trippelvaksine og MMR. Alle ungene har fått BCG, og kun mellomste hadde komplikasjoner med det siden vaksinen ble satt UNDER huden og ikke mellom hudlagene slik at hun fikk kald abscess som måtte åpnes for å slippe ut puss. Men det er ikke vaksinens skyld, heller at den som satt vaksinen var inkompetent til å sette den.Anonymous poster hash: 3a096...868 Kommer du fra et land hvor tuberkulose er utbredt da? Her har de jo sluttet med BCG nettopp pga den dårlige effekten. Har selv fått den to ganger uten å få positiv pirquet. Og den sveller på enkelte uten at den blir satt feil:( Er en av bivirkninger. Jeg gikk med betennelse i armen i ukesvis da jeg var 15. Der tar du feil, for den ble ikke tatt ut av programmet "på grunn av den dårlige effekten". Tvert imot er den nå tatt ut på grunn av den GODE effekten den hadde, den var nemlig med på å desimere tub i Norge. Jeg er blant de heldige som fikk vaksiner både mot kopper og tuberkulose, og begge setter arr/lager en pussfylt blære i noen dager eller uker. Hvis den ikke gjør det, kan jo ikke legen vite om den har hatt effekt eller ikke. De evinnelige pirquet-prøvene SKULLE jo vise utslag, ellers indikerte de at man allerede var smitta. Positiv pirquet er altså usynlig, mens negativ er synlig... Kopper-vaksinen og BGC-vaksinen er tatt ut fordi disse er utryddet eller nesten utryddet, ikke fordi det er/var noe feil med medikamentet. Endret 18. juli 2013 av Pashla
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2013 #62 Skrevet 18. juli 2013 Helsesøsters håndtering av situasjonen var uproff, men jeg synes heller ikke noe om å droppe vaksinene.. Du er klar over at ditt barn kanskje unngår å få disse sykdommene fordi andre så barmhjertig vaksinerer sine barn? Men hvis alle hadde gjort som deg, hadde oppslagene om barn som dør av sykdommene vært mange, det kan jeg love deg. Det er ikke for ingenting at man vaksinerer mot akkurat disse sykdommene! Anonymous poster hash: 24e38...31f Tror ikke alle gidder å lese hele tråden, men poenget er at vi ikke lar være å vaksinere, men vi bare venter til barna er 3-4 år. I disse åra er vi kun i "trygge" norge og slik situasjonen er i dag løper vi ingen risiko. Anonymous poster hash: 41022...972 Jupp, hvis dere går på butikken, i barnehagen osv så løper dere risiko, for selv om dere er i "trygge Norge" så kommer det flere og flere innvandrere hit, pluss alle turister om sommeren. Anonymous poster hash: 3a096...868 Rent statistisk så løper du ingen større risiko nei. Du har selvsagt litt større sjanse for å bli syk, men så må du ikke glemme at vaksinen i noen svært sjeldne tilfeller gir alvorlige bivirkninger. Og disse tallene har jeg sjekket. Du løper faktisk større risiko ved å la barna vaksinere seg. Men dette gjelder kun om du oppholder deg i norge. Anonymous poster hash: 41022...972
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2013 #63 Skrevet 18. juli 2013 Mine barn har fulgt det vanlige vaksinasjonsprogrammet (jeg kommer selv fra et land der vaksiner ikke er frivillig, eller vaksiner mot potensielt dødelige sykdommer som meslinger, røde hunder osv), eldstemann er aldri syk og mellomste er litt oftere syk, men likevel ikke mer enn en forkjølelse et par ganger i året. Yngste har enda ikke vært syk, er 3,5 måned gammel og skal også få både trippelvaksine og MMR. Alle ungene har fått BCG, og kun mellomste hadde komplikasjoner med det siden vaksinen ble satt UNDER huden og ikke mellom hudlagene slik at hun fikk kald abscess som måtte åpnes for å slippe ut puss. Men det er ikke vaksinens skyld, heller at den som satt vaksinen var inkompetent til å sette den.Anonymous poster hash: 3a096...868 Kommer du fra et land hvor tuberkulose er utbredt da?Her har de jo sluttet med BCG nettopp pga den dårlige effekten. Har selv fått den to ganger uten å få positiv pirquet. Og den sveller på enkelte uten at den blir satt feil:( Er en av bivirkninger. Jeg gikk med betennelse i armen i ukesvis da jeg var 15. Der tar du feil, for den ble ikke tatt ut av programmet "på grunn av den dårlige effekten". Tvert imot er den nå tatt ut på grunn av den GODE effekten den hadde, den var nemlig med på å desimere tub i Norge. Jeg er blant de heldige som fikk vaksiner både mot kopper og tuberkulose, og begge setter arr/lager en pussfylt blære i noen dager eller uker. Hvis den ikke gjør det, kan jo ikke legen vite om den har hatt effekt eller ikke. De evinnelige pirquet-prøvene SKULLE jo vise utslag, ellers indikerte de at man allerede var smitta. Positiv pirquet er altså usynlig, mens negativ er synlig... Kopper-vaksinen og BGC-vaksinen er tatt ut fordi disse er utryddet eller nesten utryddet, ikke fordi det er/var noe feil med medikamentet. Her er den egentlige grunnen: Hvorfor sluttet vi med allmenn BCG-vaksinasjon i Norge? Bruken av BCG-vaksine i Norge har i lengre tid vært under vurdering. De fleste vest-europeiske land har sluttet med BCG-vaksinasjon for personer med liten risiko for tuberkulose. Sverige sluttet i 1975, Storbritannia i 2005, Finland i 2006 og Frankrike i 2007. I USA har BCG-vaksine aldri vært i bruk for personer med liten risiko for tuberkulose. Man har etter hvert fått mye data som viser at målrettet vaksinasjon av risikogrupper kan være mer hensiktsmessig enn allmenn BCG-vaksinasjon. Verdens helseorganisasjon (WHO) og Den Internasjonale Tuberkuloseunionen – IUATLD har satt opp kriterier som bør være oppfylt før et land slutter med allmenn BCG-vaksinasjon. Norge oppfyller alle disse kriteriene. Vil ikke dette føre til en økt forekomst av tuberkulose i Norge? Det er beregnet at avvikling av allmenn BCG-vaksinasjon i Norge kan medføre en årlig økning på 1-3 tuberkulosetilfeller blant personer i alderen 15-30 år med lav risiko for tuberkulose. For å unngå en større økning er det imidlertid viktig at personer i risikogruppene vaksineres, dette viser også erfaringer fra andre land. I Norge er tuberkulose en sykdom som kan behandles og som har en god prognose. Det er likevel viktig at årvåkenheten for tuberkulose opprettholdes i helsetjenesten, også når det gjelder pasienter uten åpenbare risikofaktorer. Anonymous poster hash: 41022...972
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2013 #64 Skrevet 18. juli 2013 Synes vaksiner er skremmende og har begynt å lete opp informasjon om alt som har med vaksinasjon og gjøre for å stille meg klar til barn nummer to. Jeg og BF har aldri blitt vaksinerte, vi har heller aldri vært syke sett bort fra en spysyke eller to som barn. Barnet vårt ble vaksinert, og har ikke vært annet enn syk av og på hver dag siden, barnet er nå fire år og fortsatt masse syk. Så vi vurderer sterkt å ikke vaksinere nummer to når den tid kommer, men ønsker å finne mer informasjon for å ha et tyngre grunnlag til å evnt la være. Anonymous poster hash: 043ee...09f Din logikk virker på samme måte som logikken til dem som sier at de har dampet som svamper under svangerskapet og etter fødselen i ansiktet på ungen og inne i huset, og ungen er aldri syk og har ingen misdannelser, mens deres supersunne og friske venninne har fått et ADHD-barn som har lungebetennelse 3 ganger i året. Bare fordi det gikk bra med dere betyr det ikke at det er en risiko å bli alvorlig syk når man ikke er vaksinert. Nå har jeg aldri røykt eller snus, og drikker ikke alkohol engang (så det kunne ikke falt meg inn engang og gjøre noe slikt). Men jo første barnet har utviklet både det ene og det andre til tross for at det ikke ligger til familien, barnet kom ved en normal og fin fødsel og hadde aldri problemer før vaksinene. Så jeg velger å tro at vaksinene kan gjøre litt av hvert. Anonymous poster hash: 043ee...09f
Ooops I did it AGAIN Skrevet 18. juli 2013 #65 Skrevet 18. juli 2013 Mine barn har fulgt det vanlige vaksinasjonsprogrammet (jeg kommer selv fra et land der vaksiner ikke er frivillig, eller vaksiner mot potensielt dødelige sykdommer som meslinger, røde hunder osv), eldstemann er aldri syk og mellomste er litt oftere syk, men likevel ikke mer enn en forkjølelse et par ganger i året. Yngste har enda ikke vært syk, er 3,5 måned gammel og skal også få både trippelvaksine og MMR. Alle ungene har fått BCG, og kun mellomste hadde komplikasjoner med det siden vaksinen ble satt UNDER huden og ikke mellom hudlagene slik at hun fikk kald abscess som måtte åpnes for å slippe ut puss. Men det er ikke vaksinens skyld, heller at den som satt vaksinen var inkompetent til å sette den.Anonymous poster hash: 3a096...868 Kommer du fra et land hvor tuberkulose er utbredt da? Her har de jo sluttet med BCG nettopp pga den dårlige effekten. Har selv fått den to ganger uten å få positiv pirquet. Og den sveller på enkelte uten at den blir satt feil:( Er en av bivirkninger. Jeg gikk med betennelse i armen i ukesvis da jeg var 15. Der tar du feil, for den ble ikke tatt ut av programmet "på grunn av den dårlige effekten". Tvert imot er den nå tatt ut på grunn av den GODE effekten den hadde, den var nemlig med på å desimere tub i Norge. Jeg er blant de heldige som fikk vaksiner både mot kopper og tuberkulose, og begge setter arr/lager en pussfylt blære i noen dager eller uker. Hvis den ikke gjør det, kan jo ikke legen vite om den har hatt effekt eller ikke. De evinnelige pirquet-prøvene SKULLE jo vise utslag, ellers indikerte de at man allerede var smitta. Positiv pirquet er altså usynlig, mens negativ er synlig... Kopper-vaksinen og BGC-vaksinen er tatt ut fordi disse er utryddet eller nesten utryddet, ikke fordi det er/var noe feil med medikamentet. Nånei du;) Pirquet skal bli positiv etter vaksine om den har effekt. Den påviser antistoff i kroppen. Enkelte er positive før de får vaksine, og det KAN tyde på at de har gjennomgått ordentlig smitte. Før ga de flere vaksiner fordi personen ikke ble positiv etter første. Nå har det vist seg at de personene antakelig aldri vil bli det av en vaksine, så den gis uansett ikke mer enn en gang. Og når det gjelder tub i Norge, så er det mer enn på mange år pga innvandring fra land hvor de har mye tuberkulose. Men mulig vår BCG ikke biter på den bakterien som nå finnes.
Gjest Antarctica Skrevet 18. juli 2013 #66 Skrevet 18. juli 2013 Mine barn har fulgt det vanlige vaksinasjonsprogrammet (jeg kommer selv fra et land der vaksiner ikke er frivillig, eller vaksiner mot potensielt dødelige sykdommer som meslinger, røde hunder osv), eldstemann er aldri syk og mellomste er litt oftere syk, men likevel ikke mer enn en forkjølelse et par ganger i året. Yngste har enda ikke vært syk, er 3,5 måned gammel og skal også få både trippelvaksine og MMR. Alle ungene har fått BCG, og kun mellomste hadde komplikasjoner med det siden vaksinen ble satt UNDER huden og ikke mellom hudlagene slik at hun fikk kald abscess som måtte åpnes for å slippe ut puss. Men det er ikke vaksinens skyld, heller at den som satt vaksinen var inkompetent til å sette den.Anonymous poster hash: 3a096...868 Kommer du fra et land hvor tuberkulose er utbredt da?Her har de jo sluttet med BCG nettopp pga den dårlige effekten.Har selv fått den to ganger uten å få positiv pirquet.Og den sveller på enkelte uten at den blir satt feil:( Er en av bivirkninger.Jeg gikk med betennelse i armen i ukesvis da jeg var 15.Der tar du feil, for den ble ikke tatt ut av programmet "på grunn av den dårlige effekten". Tvert imot er den nå tatt ut på grunn av den GODE effekten den hadde, den var nemlig med på å desimere tub i Norge. Jeg er blant de heldige som fikk vaksiner både mot kopper og tuberkulose, og begge setter arr/lager en pussfylt blære i noen dager eller uker. Hvis den ikke gjør det, kan jo ikke legen vite om den har hatt effekt eller ikke. De evinnelige pirquet-prøvene SKULLE jo vise utslag, ellers indikerte de at man allerede var smitta. Positiv pirquet er altså usynlig, mens negativ er synlig...Kopper-vaksinen og BGC-vaksinen er tatt ut fordi disse er utryddet eller nesten utryddet, ikke fordi det er/var noe feil med medikamentet. Her er den egentlige grunnen: Hvorfor sluttet vi med allmenn BCG-vaksinasjon i Norge?Bruken av BCG-vaksine i Norge har i lengre tid vært under vurdering. De fleste vest-europeiske land har sluttet med BCG-vaksinasjon for personer med liten risiko for tuberkulose. Sverige sluttet i 1975, Storbritannia i 2005, Finland i 2006 og Frankrike i 2007. I USA har BCG-vaksine aldri vært i bruk for personer med liten risiko for tuberkulose.Man har etter hvert fått mye data som viser at målrettet vaksinasjon av risikogrupper kan være mer hensiktsmessig enn allmenn BCG-vaksinasjon. Verdens helseorganisasjon (WHO) og Den Internasjonale Tuberkuloseunionen – IUATLD har satt opp kriterier som bør være oppfylt før et land slutter med allmenn BCG-vaksinasjon. Norge oppfyller alle disse kriteriene.Vil ikke dette føre til en økt forekomst av tuberkulose i Norge?Det er beregnet at avvikling av allmenn BCG-vaksinasjon i Norge kan medføre en årlig økning på 1-3 tuberkulosetilfeller blant personer i alderen 15-30 år med lav risiko for tuberkulose. For å unngå en større økning er det imidlertid viktig at personer i risikogruppene vaksineres, dette viser også erfaringer fra andre land. I Norge er tuberkulose en sykdom som kan behandles og som har en god prognose. Det er likevel viktig at årvåkenheten for tuberkulose opprettholdes i helsetjenesten, også når det gjelder pasienter uten åpenbare risikofaktorer. Anonymous poster hash: 41022...972 Norge var en gjennomvaksinert befolkning da man sluttet med BCG, og behovet var derfor mindre, i takt med at andre tiltak mot tub var gjennomført (smittevern via f eks hygienetiltak). Da kan man innføre en mer pinpointed vaksinepakke. Men ikke før.
Gjest Antarctica Skrevet 18. juli 2013 #67 Skrevet 18. juli 2013 Mine barn har fulgt det vanlige vaksinasjonsprogrammet (jeg kommer selv fra et land der vaksiner ikke er frivillig, eller vaksiner mot potensielt dødelige sykdommer som meslinger, røde hunder osv), eldstemann er aldri syk og mellomste er litt oftere syk, men likevel ikke mer enn en forkjølelse et par ganger i året. Yngste har enda ikke vært syk, er 3,5 måned gammel og skal også få både trippelvaksine og MMR. Alle ungene har fått BCG, og kun mellomste hadde komplikasjoner med det siden vaksinen ble satt UNDER huden og ikke mellom hudlagene slik at hun fikk kald abscess som måtte åpnes for å slippe ut puss. Men det er ikke vaksinens skyld, heller at den som satt vaksinen var inkompetent til å sette den.Anonymous poster hash: 3a096...868 Kommer du fra et land hvor tuberkulose er utbredt da? Her har de jo sluttet med BCG nettopp pga den dårlige effekten. Har selv fått den to ganger uten å få positiv pirquet. Og den sveller på enkelte uten at den blir satt feil:( Er en av bivirkninger. Jeg gikk med betennelse i armen i ukesvis da jeg var 15. Der tar du feil, for den ble ikke tatt ut av programmet "på grunn av den dårlige effekten". Tvert imot er den nå tatt ut på grunn av den GODE effekten den hadde, den var nemlig med på å desimere tub i Norge. Jeg er blant de heldige som fikk vaksiner både mot kopper og tuberkulose, og begge setter arr/lager en pussfylt blære i noen dager eller uker. Hvis den ikke gjør det, kan jo ikke legen vite om den har hatt effekt eller ikke. De evinnelige pirquet-prøvene SKULLE jo vise utslag, ellers indikerte de at man allerede var smitta. Positiv pirquet er altså usynlig, mens negativ er synlig...Kopper-vaksinen og BGC-vaksinen er tatt ut fordi disse er utryddet eller nesten utryddet, ikke fordi det er/var noe feil med medikamentet. Nånei du;) Pirquet skal bli positiv etter vaksine om den har effekt. Den påviser antistoff i kroppen. Enkelte er positive før de får vaksine, og det KAN tyde på at de har gjennomgått ordentlig smitte. Før ga de flere vaksiner fordi personen ikke ble positiv etter første. Nå har det vist seg at de personene antakelig aldri vil bli det av en vaksine, så den gis uansett ikke mer enn en gang. Og når det gjelder tub i Norge, så er det mer enn på mange år pga innvandring fra land hvor de har mye tuberkulose. Men mulig vår BCG ikke biter på den bakterien som nå finnes. Tror jeg har fått 10 pirquet-tester tatt på meg i mitt liv, både i Norge og Storbritannia. Alle de negative testene har slått ut (rødhet, opphovnet sårsted osv) og indikert at jeg verken var smittet eller vaksinert, dvs FØR vaksinen. I England kaltes den "flowertest" fordi rispene i huden ble satt i et rosettmønster. Samme utslag.
Ooops I did it AGAIN Skrevet 18. juli 2013 #68 Skrevet 18. juli 2013 Dersom du blir hoven og rød, så er testen positiv Så da sitter vi og sier det samme egentlig;)
Ooops I did it AGAIN Skrevet 18. juli 2013 #69 Skrevet 18. juli 2013 Og hvorfor ta så mange tester? Den tas stort sett før vaksine, dersom du går helsefagskole av noe slag eller om du vanker i et miljø hvor tub er utbredt... Og er du negativ (altså uten rødhet,hoven) så får du vaksinen EN gang her i landet. Er du positiv (altså rød og hoven - måles forøvrig for å se hvor stort utslaget er) så får du ikke vaksine, men blir muligens sendt i rtg...
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2013 #70 Skrevet 18. juli 2013 Jeg har ogsp tatt slik tuberkulose test og den var helt negativ, dvs. ikke utslag i det hele. Men det var ikke strekene, men en ny og forbedret metode som de var begynt med. De satte testen på samme måte som bcg vaksinen. Vil det si at jeg ikke er beskyttet mot bcg selv om jeg er vaksinert og har arr? Anonymous poster hash: 41022...972
Ikkenonick Skrevet 18. juli 2013 #71 Skrevet 18. juli 2013 (endret) Har selv vaksinert mitt barn mot de alvorligste sykdommene, men valgt å avstå fra å gi det pneumokokkvaksinen og svineinfluensavaksinen. Og følger med på HVP- vaksinen noen år før jeg må ta et valg der. Vi har gjort samme valg for begge våre barn, og det er et informert valg som er tatt, med god begrunnelse. Endret 18. juli 2013 av Ikkenonick
aanonym Skrevet 18. juli 2013 #72 Skrevet 18. juli 2013 Skjønner godt hun ble irritert. 3-mnd kontroll inneholder bl.a vaksine, det visste dere på forhånd. Dere kunne ha sagt fra på forhånd, slik at hun ikke måtte kaste en dyr vaksine.
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2013 #73 Skrevet 18. juli 2013 Skjønner godt hun ble irritert. 3-mnd kontroll inneholder bl.a vaksine, det visste dere på forhånd. Dere kunne ha sagt fra på forhånd, slik at hun ikke måtte kaste en dyr vaksine. kontrollen inneholder ikke vaksine. Foreldrene skal bli tilbudt vaksine og trenger ingen grunn for å takke nei. Anonymous poster hash: 41022...972
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2013 #74 Skrevet 18. juli 2013 dersom du tar med deg barnet til helsestasjonen så er det automatisk antatt at du skal vaksinere til tross for at vi skal innhente samtykke fra deg. "Dersom du tar med deg barnet til helsestasjonen"? Høres ut som en sånn "Den som her treder ind, la alt håp fare!" De fleste har jo fått med seg at kontrollene er obligatoriske, og at helsestasjonen er et sted som tilbyr helsekontroller. Foreldre trenger absolutt ikke ha fått med seg at helsestasjonen i liten grad respekterer at vaksinasjon er frivillig, og at helsestasjonen mener at vaksinering er noe av det viktigste de gjør. Anonymous poster hash: ed7e1...89e Nei, du misforstår. Det står i boka som helsesøstre lærer at du skal automatisk anta at foreldre skal vaksinere barnet MEN at du alltid skal innhente samtykke fra foresatte/foreldre. Desverre er stemmer det du sier godt at veldig mange tror at helsestasjonen er obligatorisk og at du ikke har krav på å si helsepersonelle i mot eller bare la være å møte hvis DU vil. Det burde vært klarere. Ikke alle som gjør en god jobb på helsestasjonen og man skal ikke automatisk ta til seg alle råd. Eller som i dette tilfelle ta i mot kjeft og tilsnakk av en som ikke skjøter jobben sin godt. Anonymous poster hash: 51a15...985
Virginia. Skrevet 29. juli 2013 #75 Skrevet 29. juli 2013 Ikke så lenge siden så var feks. BCG vaksinen en av de vaksinene en ikke kunne velge bort. Nå har de plutselig snudd og tatt den helt ut av vaksinasjonsprogrammet. Anonymous poster hash: 41022...972 Har du en kilde på påstanden om at man ikke kunne takke nei til bcg? Anonymous poster hash: 3e226...fe9 "BCG-vaksinasjon var påbudt fram til 1995, et frivillig tilbud til alle fram til 2009 og deretter kun for grupper med økt risiko for smitte." http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=Content_6493&Main_6157=6287:0:25,5499&MainContent_6287=6493:0:25,6833&Content_6493=6441:82882::0:6661:124:::0:0 Anonymous poster hash: 41022...972 Nå tår jo faktisk ikke det du skriver her noe sted i dokumentet...! Det står derimot at BCG var en del av vaksineprogrammet tidligere, og at dekningen da var på 97%. Den var så vidt jeg husker på ingen måte obligatorisk i 1991.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå