Anonym bruker Skrevet 16. juli 2013 #1 Skrevet 16. juli 2013 Helsesøster ble sur på meg når jeg sa at vi ville vente litt med vaksine. Spesielt fordi jeg ikke hadde gitt beskjed i forkant. Nå kunne det væra at jeg hadde fått de andre foreldrene på helsestasjonen også usikre. Det hadde hun kanskje litt rett i for det var faktisk en til som ombestemte seg rett før vaksinen skulle settes. Helsesøster mente også at vi som foreldre ikke burde fått lov til å velge. Hun mente også at hun nå måtte kaste noen vaksiner som hun allerede hadde klargjort, som om det var min feil. Anonymous poster hash: 41022...972
Major HotLips Houlihan Skrevet 16. juli 2013 #2 Skrevet 16. juli 2013 Må si at jeg er helt enig med helsesøster di. Du kunne godt ha sagt i fra før og det burde ikke være valgfritt med vaksiner.
Heklemamma Skrevet 16. juli 2013 #3 Skrevet 16. juli 2013 Man bør faktisk ikke velge bort vaksine. Iallfall ikke nå, når vi får så mange nye landsmenn som vi gjør, samt at vi reiser mer og mer, også til land som det ikke krevers vaksine for innreise. Vaksine er jo det beste for barna. Personlig så skjønner ikke jeg at noen velger det bort. Vi vaksinerer jo i hytt og gevær når vi skal på ferier, så hvorfor ikke de de vaksinene som er i det vaksineringsprogrammet?
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2013 #4 Skrevet 16. juli 2013 Det er jo et tilbud og ikke noe tvang. Må jo være en selvfølge at HS spør først om vi ønsker vaksine eller ikke. Nå er ikke jeg sikker på hva jeg vil og derfor venter jeg/vi litt. Ingeting å bli sur for i alle fall. Anonymous poster hash: 41022...972
☆☆☆ Skrevet 16. juli 2013 #5 Skrevet 16. juli 2013 Synes godt du kunne sagt frå, men å bli sur er uprofesjonelt av helsesøster.
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2013 #7 Skrevet 16. juli 2013 Helt enig med helsesøster. Vaksinen er der for en grunn.. Du vil ikke at ungen din skal få kikhoste feks..da kan spedbarn raskt stryke med.. Anonymous poster hash: 620e5...2eb
soleia Skrevet 16. juli 2013 #8 Skrevet 16. juli 2013 Uproff helsesøster. Det hender ofte at babyar er forkjøla slik at dei ikkje bør få vaksine, så då går det vel vaksiner i bosset hjå ho ofte. Når det no ein gong er opp til foreldra å velje om babyen skal ha vaksine, så må ein vere så profesjonell at ein aksepterar dette utan å surmule, sjølv om ho kan informere om kvifor ho meiner babyen bør få vaksine. Min minste var ikkje fullt 3 mnd ved første helsestasjonsbesøk, pga ferieavvikling, og då valde me å utsette vaksina. Var ikkje noko problem for hs det, og sidan har han lege eit hakk etter i vaksinasjonsprogrammet utan at det har vore noko problem.
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2013 #9 Skrevet 16. juli 2013 Synes godt du kunne sagt frå, men å bli sur er uprofesjonelt av helsesøster. Det var jo det jeg reagert på. Jeg tok det som en selvfølge at HS kom til å spør oss før hun klargjorde vaksinene. Nå har hun i alle fall lært til en annen gang. Anonymous poster hash: 41022...972
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2013 #10 Skrevet 16. juli 2013 Når du ikke sier fra må ofte vaksiner kastes. Det er ganske dumt. Anonymous poster hash: c01da...2dd
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2013 #11 Skrevet 16. juli 2013 Hvorfor vil dere ikke at barnet skal ha vaksine da? vaksinasjonsprogrammet er jo trygt og utprøvd i maaange år. Hadde ikke turt å la være å vaksinere.. Anonymous poster hash: 620e5...2eb
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2013 #12 Skrevet 16. juli 2013 Hvorfor vil dere ikke at barnet skal ha vaksine da? vaksinasjonsprogrammet er jo trygt og utprøvd i maaange år. Hadde ikke turt å la være å vaksinere.. Anonymous poster hash: 620e5...2eb Har erfaring fra 2 tidligere barn. Første barnet følgte slavisk vaksineprogrammet og var alltid snuffsete og hadde feber rett som det var. Spesielt ille var det når han begynte i barnehagen. Etter dette leste jeg om flere som hadde erfart at barna var mindre syke før de begynte med vaksinene. Nr 2 ventet vi med vaksinene til han var 3,5 år. Før han fikk vaksine hadde han ikke hatt feber. Ikke en gang når han begynte i barnehagen. Han fikk sin første runde med feber etter 1 døgn etter vaksinen. Jeg ønsker å vaksinere, men bare ikke før barnet er blitt litt større. Rent teoretisk løper jeg ingen risiko så lenge vi oppholder oss i norge. Da "flyter" vi litt på resten av befolkningen. Det er faktisk teoretisk større sjanse for å få bivirkninger av vaksinen en at barnet skal bli sykt, så lenge vi oppholder oss i "trygge" norge. Anonymous poster hash: 41022...972
Gjest ronja røverdatter Skrevet 16. juli 2013 #13 Skrevet 16. juli 2013 Det "å flyte" på andre, er en litt skremmende holdning. For det forutsetter jo at mange nok andre gjør det man selv ikke vil gjøre med sine egne barn... Ingen barn har forresten vondt av å være forkjølet og småsyk som barn, da får immunforsvaret jobbet og trent seg til vi virkelig trenger det en gang i framtiden. Eller ingen er det vel drøyt å si, for det finnes selvfølgelig barn som av ulike grunner ikke bør bli syke, men barn flest tåler fint en forkjølelse eller tolv.
Virginia. Skrevet 16. juli 2013 #14 Skrevet 16. juli 2013 Helt enig med Soleia, veldig uprofesjonelt. Og hvis det er slik at de klargjør vaksiner i forkant, så burde de også informere tidligere om at de setter pris på om det sies fra i forkant dersom man ikke ønsker vaksiner. Om man som helsesøster personlig synes vaksiner burde være valgfritt eller obligatorisk er irrelevant, man burde være profesjonell og gi informasjon uten fordømmelse. Det finnes leger som ikke tar mammografi eller enkelte vaksiner selv- lurer på hvor greit de fleste her inne hadde synes det var om disse legene fortalte sine pasienter som ba om det at de var i mot det...
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2013 #15 Skrevet 16. juli 2013 Hvorfor vil dere ikke at barnet skal ha vaksine da? vaksinasjonsprogrammet er jo trygt og utprøvd i maaange år. Hadde ikke turt å la være å vaksinere.. Anonymous poster hash: 620e5...2eb Har erfaring fra 2 tidligere barn. Første barnet følgte slavisk vaksineprogrammet og var alltid snuffsete og hadde feber rett som det var. Spesielt ille var det når han begynte i barnehagen. Etter dette leste jeg om flere som hadde erfart at barna var mindre syke før de begynte med vaksinene. Nr 2 ventet vi med vaksinene til han var 3,5 år. Før han fikk vaksine hadde han ikke hatt feber. Ikke en gang når han begynte i barnehagen. Han fikk sin første runde med feber etter 1 døgn etter vaksinen. Jeg ønsker å vaksinere, men bare ikke før barnet er blitt litt større. Rent teoretisk løper jeg ingen risiko så lenge vi oppholder oss i norge. Da "flyter" vi litt på resten av befolkningen. Det er faktisk teoretisk større sjanse for å få bivirkninger av vaksinen en at barnet skal bli sykt, så lenge vi oppholder oss i "trygge" norge. Anonymous poster hash: 41022...972 Ja vi "fråtser" litt i helsenorge, men det synes jeg barna mine er verdt. Det er jo kun i 3-4 år vi "flyter" på andre. Etterpå kan andre "flyte" på oss Anonymous poster hash: 41022...972
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2013 #16 Skrevet 16. juli 2013 Din grusomme egoist!! Andre blir syke pga folk som deg!!! Stakkars uskyldige barn!! Håper du tar til fornuft! Anonymous poster hash: b3adc...fe2
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2013 #17 Skrevet 16. juli 2013 Opplevde noe ala det samme som deg HI når jeg nektet vaksine. Hun klagde heldigvis ikke på at hun måtte hive vaksinene som hun hadde gjort klar. Min opplevelse ble til at jeg ble mer redd for vaksinasjonsprogrammet da jeg gikk ut. Vi har allergi i familien mot bla vaksiner, der for vil jeg vente og at jeg ikke kom til å tillate at de satt flere enn en vaksine (for å lettere se hvilken hun eventuelt reagerer på). Noe i følge helsesøsteren jeg har ikke er mulig, ingen skal ha noen som helst reaksjon på vaksiner (altså, den vanlige at de får feber og litt vondt, er bare tull og hysteriske foreldre). Måten hun la fram ting på var rett og slett skremmende, og gjorde meg mer skeptisk. Har snakket med en annen helsesøster og hun var sjokket, hun var enig med min vurdering og... Anonymous poster hash: 21b05...720
MrsMilla Skrevet 16. juli 2013 #18 Skrevet 16. juli 2013 Hvorfor vil dere ikke at barnet skal ha vaksine da? vaksinasjonsprogrammet er jo trygt og utprøvd i maaange år. Hadde ikke turt å la være å vaksinere.. Anonymous poster hash: 620e5...2eb Har erfaring fra 2 tidligere barn. Første barnet følgte slavisk vaksineprogrammet og var alltid snuffsete og hadde feber rett som det var. Spesielt ille var det når han begynte i barnehagen. Etter dette leste jeg om flere som hadde erfart at barna var mindre syke før de begynte med vaksinene. Nr 2 ventet vi med vaksinene til han var 3,5 år. Før han fikk vaksine hadde han ikke hatt feber. Ikke en gang når han begynte i barnehagen. Han fikk sin første runde med feber etter 1 døgn etter vaksinen. Jeg ønsker å vaksinere, men bare ikke før barnet er blitt litt større. Rent teoretisk løper jeg ingen risiko så lenge vi oppholder oss i norge. Da "flyter" vi litt på resten av befolkningen. Det er faktisk teoretisk større sjanse for å få bivirkninger av vaksinen en at barnet skal bli sykt, så lenge vi oppholder oss i "trygge" norge. Anonymous poster hash: 41022...972 skummel holdning..... vet du egentlig hvilke sykdommer de vaksinerer mot? Hva som skjedde før vaksinen kom, den gangen "man var så mye friskere" om jeg forstår deg rett? Er du klar over den høye barnedødeligheten som var den gangen? Forstår du at det ikke er bare dine egne barn du nå tar valg for, men også for andre. Tenk om dine får denne sykdommen og sprer den videre til små babyer som ikke enda har rukket å få vaksine? Tenk litt på samfunnsansvaret du som alle andre har. Man ønsker å få slike sykdommer utryddet - men dere hjelper ikke akkurat til! Barn skal forresten også gjerne være litt forkjølet som små, da bygger de godt immunforsvar.....
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2013 #19 Skrevet 16. juli 2013 Hvorfor vil dere ikke at barnet skal ha vaksine da? vaksinasjonsprogrammet er jo trygt og utprøvd i maaange år. Hadde ikke turt å la være å vaksinere.. Anonymous poster hash: 620e5...2eb Har erfaring fra 2 tidligere barn. Første barnet følgte slavisk vaksineprogrammet og var alltid snuffsete og hadde feber rett som det var. Spesielt ille var det når han begynte i barnehagen. Etter dette leste jeg om flere som hadde erfart at barna var mindre syke før de begynte med vaksinene. Nr 2 ventet vi med vaksinene til han var 3,5 år. Før han fikk vaksine hadde han ikke hatt feber. Ikke en gang når han begynte i barnehagen. Han fikk sin første runde med feber etter 1 døgn etter vaksinen. Jeg ønsker å vaksinere, men bare ikke før barnet er blitt litt større. Rent teoretisk løper jeg ingen risiko så lenge vi oppholder oss i norge. Da "flyter" vi litt på resten av befolkningen. Det er faktisk teoretisk større sjanse for å få bivirkninger av vaksinen en at barnet skal bli sykt, så lenge vi oppholder oss i "trygge" norge. Anonymous poster hash: 41022...972 skummel holdning..... vet du egentlig hvilke sykdommer de vaksinerer mot? Hva som skjedde før vaksinen kom, den gangen "man var så mye friskere" om jeg forstår deg rett? Er du klar over den høye barnedødeligheten som var den gangen? Forstår du at det ikke er bare dine egne barn du nå tar valg for, men også for andre. Tenk om dine får denne sykdommen og sprer den videre til små babyer som ikke enda har rukket å få vaksine? Tenk litt på samfunnsansvaret du som alle andre har. Man ønsker å få slike sykdommer utryddet - men dere hjelper ikke akkurat til! Barn skal forresten også gjerne være litt forkjølet som små, da bygger de godt immunforsvar..... Det du sier med samfunnsansvar er bare tull. Tenk at 70% av alle over 20 år i norge går rundt uten oppdaterte vaksiner og kan smitte med "disse sykdommene". Det er helt uproblematisk å flytte vaksinetidspunktet 3-4 år. Eneste negative er at barna er så pass store at de gruer seg litt for stikket og det da krever mer fra foreldre og Helsesøster for å gjenomføre vaksinasjonen. At barn skal være forkjøla for å bygge imunforsvar er jo en selvmotsigelse. De har jo så godt imunforsvar at de ikke blir forkjøla. Anonymous poster hash: 41022...972
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2013 #20 Skrevet 16. juli 2013 Man flyter visst mindre og mindre på andre, i og med at det kommer flere og flere flyktninger til Norge som drar inn sykdommer som er så godt som utryddet her. Kikhoste har blusset opp igjen, og meslinger er det også kommet mer av.. I vår gikk kikhoste i barnehagen til minsten, da brøt det ut full panikk, og et spedbarn holdt på å stryke med.. Dersom flere og flere tenker som deg har du ikke mye sikkerhet i å flyte på andre.. Anonymous poster hash: 620e5...2eb
soleia Skrevet 16. juli 2013 #21 Skrevet 16. juli 2013 (endret) Vil berre seie at kikhoste ikkje er uvanleg her i Noreg, og er alvorleg for spedbarn, så det ville eg likevel vurdert. Eg kjenner minst 2 stk som har hatt det. Det same gjeld vel hemofilus influenza. Desse er ikkje farlege for større barn/vaksne, så difor revaksinerar ein seg ikkje, men er altså farleg for spedbarn. Eg meiner forøvrig at om ein vel å stå utanfor vaksinasjonsprogrammet, så må ein gjere det på eit informert grunnlag og vurdere kvar enkelt vaksine framfor å seie kategorisk nei og tru at ein flyt på at alle andre er vaksinerte. Endret 16. juli 2013 av soleia
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2013 #22 Skrevet 16. juli 2013 http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=Content_6496&Main_6157=6261:0:25,6564&MainContent_6261=6496:0:25,6565&Content_6496=6178:106948:25,6565:0:6562:1:::0:0 Med så mange polakker i Norge er det grunn til å tro at Røde hunder er på vei inn igjen også.. Anonymous poster hash: 620e5...2eb
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2013 #23 Skrevet 16. juli 2013 At kikhoste blusser opp taler i grunn mot vaksiner. Vi har aldri før hatt høgere vaksinedekning av kikhoste + vi har innført en ekstra dose for 2 klassinger og fortsatt blusser det opp. Egentlig er det ingen som vet hvorfor. Men det har vist seg at de fleste som blir syke er vaksinerte, men det er kanskje logisk i og med de fleste barna er vaksinerte. Anonymous poster hash: 41022...972
Virginia. Skrevet 16. juli 2013 #24 Skrevet 16. juli 2013 (endret) Din grusomme egoist!! Andre blir syke pga folk som deg!!! Stakkars uskyldige barn!! Håper du tar til fornuft! Anonymous poster hash: b3adc...fe2 Hjelpes, hva er problemet ditt...? Slutt med slik sjikane! Det du påstår har ikke rot i virkeligheten, det er mer komplekst enn som så. Øk kunnskapsnivået ditt. Det er en grunn til at vaksiner faktisk er valgfritt. Endret 16. juli 2013 av Ibsenfrue
Virginia. Skrevet 16. juli 2013 #25 Skrevet 16. juli 2013 At kikhoste blusser opp taler i grunn mot vaksiner. Vi har aldri før hatt høgere vaksinedekning av kikhoste + vi har innført en ekstra dose for 2 klassinger og fortsatt blusser det opp. Egentlig er det ingen som vet hvorfor. Men det har vist seg at de fleste som blir syke er vaksinerte, men det er kanskje logisk i og med de fleste barna er vaksinerte. Anonymous poster hash: 41022...972 Det går en mutert variant av kikhoste som vaksinen ikke biter på. Ingen er dermed beskyttet mot denne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå