Anonym bruker Skrevet 16. juli 2013 #27 Skrevet 16. juli 2013 Har du noen linker på at vi aldri har hatt større vaksinedekning mot kikhoste? For jeg har hørt det motsatte.. Anonymous poster hash: 620e5...2eb
Virginia. Skrevet 16. juli 2013 #28 Skrevet 16. juli 2013 Har du noen linker på at vi aldri har hatt større vaksinedekning mot kikhoste? For jeg har hørt det motsatte.. Anonymous poster hash: 620e5...2eb Den r like høy som for de andre barnesykdommene. http://www.dagensmedisin.no/nyheter/hoy-vaksinedekning-i-norge/ Det som virkelig er problemet er alle de som tar antibiotika og andre medisiner for hver minste ting. Det er slik det utvikles resistente og muterte sykdommer slik som den nye kikhoten som har blomstret opp...
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2013 #29 Skrevet 16. juli 2013 Når mine barn får vaksine så klargjør helsesøster vaksinen foran meg. Jeg reagerer på at trådstarters helsesøster tydeligvis har drevet masseklargjøring av vaksiner. Er det kun jeg som sjekker hva ungene mine får i seg? Anonymous poster hash: a0ab1...76b
Virginia. Skrevet 16. juli 2013 #30 Skrevet 16. juli 2013 Har selv vaksinert mitt barn mot de alvorligste sykdommene, men valgt å avstå fra å gi det pneumokokkvaksinen og svineinfluensavaksinen. Og følger med på HVP- vaksinen noen år før jeg må ta et valg der.
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2013 #31 Skrevet 16. juli 2013 Din grusomme egoist!! Andre blir syke pga folk som deg!!! Stakkars uskyldige barn!! Håper du tar til fornuft! Anonymous poster hash: b3adc...fe2 Hjelpes, hva er problemet ditt...? Slutt med slik sjikane! Det du påstår har ikke rot i virkeligheten, det er mer komplekst enn som så. Øk kunnskapsnivået ditt. Det er en grunn til at vaksiner faktisk er valgfritt. Enn så lenge håper jeg. Jeg har to venner som hadde polio- dette ønsker jeg ikke for mine barn- eller andre barn. I motsetning til deg. Anonymous poster hash: b3adc...fe2
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2013 #32 Skrevet 16. juli 2013 At kikhoste blusser opp taler i grunn mot vaksiner. Vi har aldri før hatt høgere vaksinedekning av kikhoste + vi har innført en ekstra dose for 2 klassinger og fortsatt blusser det opp. Egentlig er det ingen som vet hvorfor. Men det har vist seg at de fleste som blir syke er vaksinerte, men det er kanskje logisk i og med de fleste barna er vaksinerte. Anonymous poster hash: 41022...972 Norge har heller aldri hatt så høy andel førstegenerasjons invandrere. Du tror ikke det er sammenheng der altså? Anonymous poster hash: 3a096...868
Mamma_til_2 Skrevet 16. juli 2013 #33 Skrevet 16. juli 2013 Du visse når du dro fra forrige kontroll at baby skulle vaksineres i dag, du kunne allerede da si fra slik at hun ikke trengte og kaste en vaksine, og det at du sitter på hs kontor og gjør andre mødre usikre på sin avgjørelse ang vaksine syns jeg ikke noe om, skjønner hs godt jeg.
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2013 #34 Skrevet 16. juli 2013 Du visse når du dro fra forrige kontroll at baby skulle vaksineres i dag, du kunne allerede da si fra slik at hun ikke trengte og kaste en vaksine, og det at du sitter på hs kontor og gjør andre mødre usikre på sin avgjørelse ang vaksine syns jeg ikke noe om, skjønner hs godt jeg. Signerer. Det koster staten Norge at en vaksine kastes. Det er gratis tilbud for alle barn og det er vel vanlig høflighet å si fra at du ikke trenger det, når du bruker andre sine penger på å kaste ting i søpla? Anonymous poster hash: 3a096...868
Ooops I did it AGAIN Skrevet 16. juli 2013 #35 Skrevet 16. juli 2013 Nå har jeg fulgt vaksineprogrammet med tre barn, kun en og annen vaksine utsatt litt pga forkjølelser ol. Og jeg har aldri opplevd at helsesøstre har gjort klar vaksinen. (Trukket den opp/åpnet den) Jeg klarer ikke å forstå hvorfor enkelte velger bort vaksinene barna får i dag. Likevel ønsker jeg at folk skal ha valgfriheten. Vi har altfor mye i dette landet vi ikke får bestemme selv;) Tenk så mange som fikk livene sine eller barndommen sin ødelagt pga polio. Det er en utryddet sykdom i Norge i dag, men dersom mange velger bort vaksinene så kan sykdommer godt dukke opp igjen. Spesielt med den reisevirksomheten vi driver i dag.
oslofrk Skrevet 16. juli 2013 #36 Skrevet 16. juli 2013 Full støtte til deg HI! Det er faktisk et valg å ta vaksine og man må ikke gjøre det fordi alle andre gjør.. Hadde det vært så kritisk at alle må vaksineres ville det ikke vært frivillig!
Virginia. Skrevet 16. juli 2013 #37 Skrevet 16. juli 2013 (endret) Din grusomme egoist!! Andre blir syke pga folk som deg!!! Stakkars uskyldige barn!! Håper du tar til fornuft! Anonymous poster hash: b3adc...fe2 Hjelpes, hva er problemet ditt...? Slutt med slik sjikane! Det du påstår har ikke rot i virkeligheten, det er mer komplekst enn som så. Øk kunnskapsnivået ditt. Det er en grunn til at vaksiner faktisk er valgfritt. Enn så lenge håper jeg. Jeg har to venner som hadde polio- dette ønsker jeg ikke for mine barn- eller andre barn. I motsetning til deg. Anonymous poster hash: b3adc...fe2 Dette er jo bare ren idioti- jeg ønsker mitt barn Polio.. ?. Din personlige erfaring er ingen unnskyldning for din dårlige oppførsel! Men erfaringen har tydeligvis skadet gangsynet ditt, og gjort at du ikke klarer å være rasjonell og vitenskapelig i diskusjonen, men isteden leter etter personlige syndebukker du kan ta. Selv om jeg kjenner noen som har dødd av noe, så betyr det ikke at jeg kan lange ut mot alle jeg personlig og feilaktig mener er skyld i det. Endret 16. juli 2013 av Ibsenfrue
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2013 #38 Skrevet 16. juli 2013 Vaksiner skal oppbevares i kjøleskap med +2 - + 8 grader max. Disse skal ikke utsettes for sollys og heller ikke for "oppvarming". I tillegg skal det brukes helt sterilt utstyr. Normal prosdyre er: Helsesøster skal forsikre seg om det foreligger kontraindikasjoner på hvorfor ikke vaksinen skal gis, om eventuelt tidligere intervaller er fulgt, deretter ta frem og klargjøre riktig vaksine, injiserer den korrekt og loggføre i journal. Når en vaksine er trukket opp i sprøyte er det vanskelig å å se hvilket preparat som er i sprøyten. Klargjøring skal derfor gjøres samtidlig som du forsikrer deg om riktig pasient, dose, mengde, styrke osv for å hindre eventuelle feil vaksineringer. (Hentet fra smittevern 14 vaksinasjonshåndboka) Hilsen en som utdanner seg til helsesøster. Angående tema så er jeg selvfølgelig for vaksinasjon og dersom du tar med deg barnet til helsestasjonen så er det automatisk antatt at du skal vaksinere til tross for at vi skal innhente samtykke fra deg. God ide å nevne det tidlig. Det er til syvende og sist foreldrenes valg! Når det er sagt er det rimelig uproft av helsesøsteren både hva hun sier og hvordan hun sa det på. Anonymous poster hash: 51a15...985
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2013 #39 Skrevet 16. juli 2013 dersom du tar med deg barnet til helsestasjonen så er det automatisk antatt at du skal vaksinere til tross for at vi skal innhente samtykke fra deg. "Dersom du tar med deg barnet til helsestasjonen"? Høres ut som en sånn "Den som her treder ind, la alt håp fare!" De fleste har jo fått med seg at kontrollene er obligatoriske, og at helsestasjonen er et sted som tilbyr helsekontroller. Foreldre trenger absolutt ikke ha fått med seg at helsestasjonen i liten grad respekterer at vaksinasjon er frivillig, og at helsestasjonen mener at vaksinering er noe av det viktigste de gjør. Anonymous poster hash: ed7e1...89e
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2013 #40 Skrevet 16. juli 2013 Uavhengig av standpunkt for/mot vaksiner så har helsesøster her opptrådd uprofesjonelt! Mest graverende er det hvis hun på forhånd har "gjort klar" vaksiner slik at hun ikke følger retningslinjene hun plikter å følge, ref. vaksinasjonshåndboka som # 38 har vist til. At noen slurver slik med medisiner som injiseres direkte i kroppen er etter min mening svært graverende! Hun blir sur fordi HI tar et valg HI er i sin fulle rett å ta. Hun legger ansvaret på HI for at andre forandrer mening fordi HI ikke ønsker å vaksinere sitt barn. Dermed aksepterer ikke helsesøster her HIs rett til å bestemme selv, og hun respekterer heller ikke hennes eller de andres valg. De som ombestemte seg har trolig ikke vært sikker i utgangspunktet, og så lenge HI ikke har prøvd bevisst å overtale de andre til å la være å vaksinere så har hun ingen "skyld" i at de ombestemte seg. At HI evt har sagt at hun ikke ønsker å vaksinere sitt barn er kun en opplysning. De fleste foreldre bør være så oppegående at de ikke tar et slikt standpunkt spontant, men fordi de har satt seg inn i saken. Helsestasjonene bør vel også ta inn over seg at de har en informasjonssplikt ift hva det betyr å vaksinere barna - eller å la være. Dette er noe som jeg sjeldent hører noen får særlig informasjon om, og det informeres svært sjelden om de bivirkningene som vaksinene kan (men absolutt ikke trenger å ha). Jeg har heller ikke hørt noen få et "pakningsvedlegg" som normalt følger alle medisiner og som legemiddelprodusentene plikter å legge ved alle medisiner. Hvorfor slurves det så konsekvent med dette når det gjelder vaksiner - både når det gjelder vaksiner til barn og for de som tar vaksiner som voksne? Nå kjenner jeg ikke rutinene rundt vaksiner på helsestasjonene, har bare vært med noen én gang. Der skjedde all kommunikasjon inne i et rom med lukket dør. Men hvis det er slik at helsesøster her henvendte seg til flere på en gang (slik det nærmest kan virke som her) så er hun trolig også skyldig i å ha brutt taushetsplikten. Som helsepersonell har man ikke lov å diskutere evt sykehistorie med andre til stede! Noe det virker som om HI har måttet gjøre ved å forklare om familiehistorikk rundt vaksiner. For eller mot vaksiner - dette er etter min mening en skremmende slurvete helsesøster!! Anonymous poster hash: fd565...0ee
MrsMilla Skrevet 17. juli 2013 #41 Skrevet 17. juli 2013 Har selv vaksinert mitt barn mot de alvorligste sykdommene, men valgt å avstå fra å gi det pneumokokkvaksinen og svineinfluensavaksinen. Og følger med på HVP- vaksinen noen år før jeg må ta et valg der. Som eggeallergiker har jeg også avstått fra nettopp svineinfluensavaksinen for meg selv og mellomste gutten, hpv skal jeg sørge for at barna får - jeg tror denne er viktig framover. 70% av den voksne befolkningen har nettopp hvp-viruset....
MrsMilla Skrevet 17. juli 2013 #42 Skrevet 17. juli 2013 Full støtte til deg HI! Det er faktisk et valg å ta vaksine og man må ikke gjøre det fordi alle andre gjør.. Hadde det vært så kritisk at alle må vaksineres ville det ikke vært frivillig! Samfunnet fungerer nok ikke sånn....... som frie mennesker har vi rett til å la være selv om det ikke er bra for fellesskapet....
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2013 #43 Skrevet 17. juli 2013 Full støtte til deg HI! Det er faktisk et valg å ta vaksine og man må ikke gjøre det fordi alle andre gjør.. Hadde det vært så kritisk at alle må vaksineres ville det ikke vært frivillig! Samfunnet fungerer nok ikke sånn....... som frie mennesker har vi rett til å la være selv om det ikke er bra for fellesskapet.... Jo, det er nettopp slik det virker med vaksiner. Det står til og med i lovverket at helsemyndighetene kan pålegge befolkningen feks. vaksiner hvis det blir nødvendig. Ikke så lenge siden så var feks. BCG vaksinen en av de vaksinene en ikke kunne velge bort. Nå har de plutselig snudd og tatt den helt ut av vaksinasjonsprogrammet. Anonymous poster hash: 41022...972
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2013 #44 Skrevet 17. juli 2013 Har selv vaksinert mitt barn mot de alvorligste sykdommene, men valgt å avstå fra å gi det pneumokokkvaksinen og svineinfluensavaksinen. Og følger med på HVP- vaksinen noen år før jeg må ta et valg der. Som eggeallergiker har jeg også avstått fra nettopp svineinfluensavaksinen for meg selv og mellomste gutten, hpv skal jeg sørge for at barna får - jeg tror denne er viktig framover. 70% av den voksne befolkningen har nettopp hvp-viruset.... Her er det vel snakk om vaksinasjonsprogrammet alle barn får tilbud om. Hverken jeg eller barna mine har fått svineinfluensavaksine, og HPV er ikke tema på ennå mange år. Men ser ikke bort fra at den også blir utelatt. Anonymous poster hash: 72142...932
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2013 #45 Skrevet 17. juli 2013 Ikke så lenge siden så var feks. BCG vaksinen en av de vaksinene en ikke kunne velge bort. Nå har de plutselig snudd og tatt den helt ut av vaksinasjonsprogrammet. Anonymous poster hash: 41022...972 Har du en kilde på påstanden om at man ikke kunne takke nei til bcg? Anonymous poster hash: 3e226...fe9
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2013 #46 Skrevet 17. juli 2013 Hvorfor vil dere ikke at barnet skal ha vaksine da? vaksinasjonsprogrammet er jo trygt og utprøvd i maaange år. Hadde ikke turt å la være å vaksinere.. Anonymous poster hash: 620e5...2eb Har erfaring fra 2 tidligere barn. Første barnet følgte slavisk vaksineprogrammet og var alltid snuffsete og hadde feber rett som det var. Spesielt ille var det når han begynte i barnehagen. Etter dette leste jeg om flere som hadde erfart at barna var mindre syke før de begynte med vaksinene. Nr 2 ventet vi med vaksinene til han var 3,5 år. Før han fikk vaksine hadde han ikke hatt feber. Ikke en gang når han begynte i barnehagen. Han fikk sin første runde med feber etter 1 døgn etter vaksinen. Jeg ønsker å vaksinere, men bare ikke før barnet er blitt litt større. Rent teoretisk løper jeg ingen risiko så lenge vi oppholder oss i norge. Da "flyter" vi litt på resten av befolkningen. Det er faktisk teoretisk større sjanse for å få bivirkninger av vaksinen en at barnet skal bli sykt, så lenge vi oppholder oss i "trygge" norge. Anonymous poster hash: 41022...972 Eldstegutten her har fulgt standard vaksinasjonsprogram. Han er over 2 år og har vært syk to ganger siden han ble født. Anonymous poster hash: 2b963...679
håperpåvinterbarn Skrevet 17. juli 2013 #47 Skrevet 17. juli 2013 Enig med helsesøster Helsesøster ble sur på meg når jeg sa at vi ville vente litt med vaksine. Spesielt fordi jeg ikke hadde gitt beskjed i forkant. Nå kunne det væra at jeg hadde fått de andre foreldrene på helsestasjonen også usikre. Det hadde hun kanskje litt rett i for det var faktisk en til som ombestemte seg rett før vaksinen skulle settes. Helsesøster mente også at vi som foreldre ikke burde fått lov til å velge. Hun mente også at hun nå måtte kaste noen vaksiner som hun allerede hadde klargjort, som om det var min feil. Anonymous poster hash: 41022...972
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2013 #48 Skrevet 18. juli 2013 Ikke så lenge siden så var feks. BCG vaksinen en av de vaksinene en ikke kunne velge bort. Nå har de plutselig snudd og tatt den helt ut av vaksinasjonsprogrammet. Anonymous poster hash: 41022...972 Har du en kilde på påstanden om at man ikke kunne takke nei til bcg? Anonymous poster hash: 3e226...fe9 "BCG-vaksinasjon var påbudt fram til 1995, et frivillig tilbud til alle fram til 2009 og deretter kun for grupper med økt risiko for smitte." http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=Content_6493&Main_6157=6287:0:25,5499&MainContent_6287=6493:0:25,6833&Content_6493=6441:82882::0:6661:124:::0:0 Anonymous poster hash: 41022...972
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2013 #49 Skrevet 18. juli 2013 Har selv vaksinert mitt barn mot de alvorligste sykdommene, men valgt å avstå fra å gi det pneumokokkvaksinen og svineinfluensavaksinen. Og følger med på HVP- vaksinen noen år før jeg må ta et valg der.Som eggeallergiker har jeg også avstått fra nettopp svineinfluensavaksinen for meg selv og mellomste gutten, hpv skal jeg sørge for at barna får - jeg tror denne er viktig framover. 70% av den voksne befolkningen har nettopp hvp-viruset.... Her er det vel snakk om vaksinasjonsprogrammet alle barn får tilbud om. Hverken jeg eller barna mine har fått svineinfluensavaksine, og HPV er ikke tema på ennå mange år. Men ser ikke bort fra at den også blir utelatt. Anonymous poster hash: 72142...932 Nettopp konisert grunnet hpv-virus. alvorlige celleforandringer..... ikke artig akkurat. mine barn vil få hpv-vaksine. Anonymous poster hash: 14322...bd2
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2013 #50 Skrevet 18. juli 2013 Mine barn har fulgt det vanlige vaksinasjonsprogrammet (jeg kommer selv fra et land der vaksiner ikke er frivillig, eller vaksiner mot potensielt dødelige sykdommer som meslinger, røde hunder osv), eldstemann er aldri syk og mellomste er litt oftere syk, men likevel ikke mer enn en forkjølelse et par ganger i året. Yngste har enda ikke vært syk, er 3,5 måned gammel og skal også få både trippelvaksine og MMR. Alle ungene har fått BCG, og kun mellomste hadde komplikasjoner med det siden vaksinen ble satt UNDER huden og ikke mellom hudlagene slik at hun fikk kald abscess som måtte åpnes for å slippe ut puss. Men det er ikke vaksinens skyld, heller at den som satt vaksinen var inkompetent til å sette den. Anonymous poster hash: 3a096...868
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå