Anonym bruker Skrevet 26. juni 2013 #51 Skrevet 26. juni 2013 Jeg har også mye àvspasering å ta ut, vi kaller det pluss tid. Vi stempler inn, og vi stempler ut. Men for å ta en avspasering må jeg faktisk ha jobba en time, har jeg bare vært en halvtime ekstra får jeg bare ta en halvtime fri. Tviler på at lærerene faktisk har jobba alle de timene de avspaserer. Veldig, veldig tvilsomt :-) Om vi avspaser mer enn vi har i plusstid, får vi minustid. Da må vi tilslutt ta trekk i lønn, om vi ikke greier å jobbe det inn igjen, minutt for minutt. Anonymous poster hash: 56c6c...6ab Det finnes råtne epler der som i alle andre yrker, men min mor jobber mer enn de fleste jeg kjenner. Hun snakker med foreldre på hveldene og i helgene, holder på utover kveldene med skole arrangementer, tar telefonen fra foreldre og elever omtrent døgnet rundt, i tillegg til at hun lager opplegg, retter prøver, leser seg opp på spesialelevene (om man får en diabetiker, eller autist, eller en HVHS-unge etc, så er det fint om læreren kan litt om dette). Gode lærere jobber stort sett mye mer enn de får avspasere, og de får ingen overtidsbetaling for det. Dårlige lærere jobber nok en del mindre enn de skal, og ingen får tatt dem for det dessverre. Det er heller slik at de burde gjøre noe med systemet, enn å pålegge de som gjør en god jobb enda mer jobb til dårligere vilkår. Anonymous poster hash: b8803...e0e
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2013 #52 Skrevet 26. juni 2013 Jeg har også mye àvspasering å ta ut, vi kaller det pluss tid. Vi stempler inn, og vi stempler ut. Men for å ta en avspasering må jeg faktisk ha jobba en time, har jeg bare vært en halvtime ekstra får jeg bare ta en halvtime fri. Tviler på at lærerene faktisk har jobba alle de timene de avspaserer. Veldig, veldig tvilsomt :-) Om vi avspaser mer enn vi har i plusstid, får vi minustid. Da må vi tilslutt ta trekk i lønn, om vi ikke greier å jobbe det inn igjen, minutt for minutt. Anonymous poster hash: 56c6c...6ab Det finnes råtne epler der som i alle andre yrker, men min mor jobber mer enn de fleste jeg kjenner. Hun snakker med foreldre på hveldene og i helgene, holder på utover kveldene med skole arrangementer, tar telefonen fra foreldre og elever omtrent døgnet rundt, i tillegg til at hun lager opplegg, retter prøver, leser seg opp på spesialelevene (om man får en diabetiker, eller autist, eller en HVHS-unge etc, så er det fint om læreren kan litt om dette). Gode lærere jobber stort sett mye mer enn de får avspasere, og de får ingen overtidsbetaling for det. Dårlige lærere jobber nok en del mindre enn de skal, og ingen får tatt dem for det dessverre. Det er heller slik at de burde gjøre noe med systemet, enn å pålegge de som gjør en god jobb enda mer jobb til dårligere vilkår. Anonymous poster hash: b8803...e0e Dette er bare tull. Fant denne i tillegg: http://kommunal-rapport.no/artikkel/laererne_jobber_altfor_lite Bare 22 % jobber 43 timer eller mer, altså er det 78 % dårlige lærere i skolen? Nei, det burde vel hellere stilles krav om at kollegene til de som jobber mye kan delta litt mer. Og så synes jeg det må være lov å skru av telefonen på kveldstid også selv man er lærer (etter man har jobbet sine 8,65 timer hver dag). Anonymous poster hash: 1bce1...05f
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2013 #53 Skrevet 26. juni 2013 Jeg er ikke lærer og ønsker ikke å bli det heller, men jeg må nok stille meg i koret av dem som stiller spørsmålstegn ved om lærene generelt bør ha så mye ferie (som de kaller avspassering) som de har. Viser til denne artikkelen, der det er kartlagt at mange lærere jobber veldig mye mindre enn de 43,5 timer de får betalt for hver uke. Så enten burde man vel da redusere antallet lærere eller stille krav om høyere kvalitet (= mer arbeid på den enkelte lærer). Alternativt må lærene etter min mening droppe å feriere/avspassere i otte uker i strekk. http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Store-forskjeller-pa-larernes-arbeidstid-1755449.html#.Ucr7QfnDuTY Jeg er økonom, ville du gitt meg betalt for å gjøre ingenting i 6 timer hver uke bare fordi jeg passer på pengene dine? Nei, vel? Da bør vel heller ikke lærere få betalt for å gå tidligere hjem enn det arbeidstiden tilsier. Anonymous poster hash: 1bce1...05f Slapp av, de fleste jeg kjenner jobber mer enn inn avspasering. Leste ikke linken din men hørte at spm hadde vært hvor lang tid lærere brukte på ulike oppgaver og så summerte de. I regnestykket var ikke alle oppgaver en lærer har tatt med. Kjenner en som jobbet mindre enn han skulle og da var det påhodet ut etter at årsvikariatet var over. Anonymous poster hash: 4a7de...f99
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2013 #54 Skrevet 26. juni 2013 Jeg har også mye àvspasering å ta ut, vi kaller det pluss tid. Vi stempler inn, og vi stempler ut. Men for å ta en avspasering må jeg faktisk ha jobba en time, har jeg bare vært en halvtime ekstra får jeg bare ta en halvtime fri. Tviler på at lærerene faktisk har jobba alle de timene de avspaserer. Veldig, veldig tvilsomt :-) Om vi avspaser mer enn vi har i plusstid, får vi minustid. Da må vi tilslutt ta trekk i lønn, om vi ikke greier å jobbe det inn igjen, minutt for minutt. Anonymous poster hash: 56c6c...6ab Det finnes råtne epler der som i alle andre yrker, men min mor jobber mer enn de fleste jeg kjenner. Hun snakker med foreldre på hveldene og i helgene, holder på utover kveldene med skole arrangementer, tar telefonen fra foreldre og elever omtrent døgnet rundt, i tillegg til at hun lager opplegg, retter prøver, leser seg opp på spesialelevene (om man får en diabetiker, eller autist, eller en HVHS-unge etc, så er det fint om læreren kan litt om dette). Gode lærere jobber stort sett mye mer enn de får avspasere, og de får ingen overtidsbetaling for det. Dårlige lærere jobber nok en del mindre enn de skal, og ingen får tatt dem for det dessverre. Det er heller slik at de burde gjøre noe med systemet, enn å pålegge de som gjør en god jobb enda mer jobb til dårligere vilkår. Anonymous poster hash: b8803...e0e Dette er bare tull. Fant denne i tillegg: http://kommunal-rapport.no/artikkel/laererne_jobber_altfor_lite Bare 22 % jobber 43 timer eller mer, altså er det 78 % dårlige lærere i skolen? Nei, det burde vel hellere stilles krav om at kollegene til de som jobber mye kan delta litt mer. Og så synes jeg det må være lov å skru av telefonen på kveldstid også selv man er lærer (etter man har jobbet sine 8,65 timer hver dag). Anonymous poster hash: 1bce1...05f Tja, med erfaring fra de lærerene jeg har hatt i løpet av mitt liv høres det ikke usannsynlig ut at det er nesten 80 % dårlige lærere... Noen få har vært fantastiske, de fleste ganske dårlige, både til å lære fra seg, og på oppfølging av mobbing etc. Anonymous poster hash: b8803...e0e
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2013 #55 Skrevet 26. juni 2013 Jeg er ikke lærer og ønsker ikke å bli det heller, men jeg må nok stille meg i koret av dem som stiller spørsmålstegn ved om lærene generelt bør ha så mye ferie (som de kaller avspassering) som de har. Viser til denne artikkelen, der det er kartlagt at mange lærere jobber veldig mye mindre enn de 43,5 timer de får betalt for hver uke. Så enten burde man vel da redusere antallet lærere eller stille krav om høyere kvalitet (= mer arbeid på den enkelte lærer). Alternativt må lærene etter min mening droppe å feriere/avspassere i otte uker i strekk. http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Store-forskjeller-pa-larernes-arbeidstid-1755449.html#.Ucr7QfnDuTY Jeg er økonom, ville du gitt meg betalt for å gjøre ingenting i 6 timer hver uke bare fordi jeg passer på pengene dine? Nei, vel? Da bør vel heller ikke lærere få betalt for å gå tidligere hjem enn det arbeidstiden tilsier. Anonymous poster hash: 1bce1...05f Slapp av, de fleste jeg kjenner jobber mer enn inn avspasering. Leste ikke linken din men hørte at spm hadde vært hvor lang tid lærere brukte på ulike oppgaver og så summerte de. I regnestykket var ikke alle oppgaver en lærer har tatt med. Kjenner en som jobbet mindre enn han skulle og da var det påhodet ut etter at årsvikariatet var over. Anonymous poster hash: 4a7de...f99 De fleste du kjenner? Vel, tror mer på forskning for å være ærlig, men om du kan finne info om det du påstår skal jeg gjerne lese den og kanskje revidere mitt synspunkt. Jeg kan forresten godt forstå at man går hjem "til vanlig tid" når man er lærer - man må jo rekke å hente barn og slikt som alle andre, men at man da i tillegg skal få 8 uker fri på sommeren samt både høst og vinterferie er for meg å se intet mindre enn veldig dårlig bruk av mine skattekroner. Sorry, men det er ikke bare å slappe av. Tenker du deg at det 66000 lærere i Norge som en påpeker over her og alle jobber i snitt 6 timer for lite 38 uker i året er det altså over 15.000.000 timer som blir utbetalt til ingenting. Yes, det er mange årsverk det - kanskje de hadde blitt bedre brukt til å avlaste sykepleierne? Eller politiet? Nesten 9000 årsverk som får lønn for ikke å gå på jobb - jeg synes ikke det er greit, jeg. Gjør du? Anonymous poster hash: 1bce1...05f
Venter endelig nr2 😍 Skrevet 26. juni 2013 #56 Skrevet 26. juni 2013 Jeg tenker som så at alt har sin pris jeg. dere jobber jo lengre uker, må rette skoleoppgaver til langt på kveld, ha foreldresamtaler og møter på ettermiddagen ol. Mens andre folk går hjem fra jobb kl 15 el. 16 og er ferdige for dagen og har 37,5 timers arb. uke. Så jeg foretrekker heller normal arbeidsuke, hvor man har tid til familie og barn på kveldene istede for en lang ferie på sommeren med dårlig vær.
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2013 #57 Skrevet 26. juni 2013 Jeg er ikke lærer og ønsker ikke å bli det heller, men jeg må nok stille meg i koret av dem som stiller spørsmålstegn ved om lærene generelt bør ha så mye ferie (som de kaller avspassering) som de har. Viser til denne artikkelen, der det er kartlagt at mange lærere jobber veldig mye mindre enn de 43,5 timer de får betalt for hver uke. Så enten burde man vel da redusere antallet lærere eller stille krav om høyere kvalitet (= mer arbeid på den enkelte lærer). Alternativt må lærene etter min mening droppe å feriere/avspassere i otte uker i strekk. http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Store-forskjeller-pa-larernes-arbeidstid-1755449.html#.Ucr7QfnDuTY Jeg er økonom, ville du gitt meg betalt for å gjøre ingenting i 6 timer hver uke bare fordi jeg passer på pengene dine? Nei, vel? Da bør vel heller ikke lærere få betalt for å gå tidligere hjem enn det arbeidstiden tilsier. Anonymous poster hash: 1bce1...05f Slapp av, de fleste jeg kjenner jobber mer enn inn avspasering. Leste ikke linken din men hørte at spm hadde vært hvor lang tid lærere brukte på ulike oppgaver og så summerte de. I regnestykket var ikke alle oppgaver en lærer har tatt med. Kjenner en som jobbet mindre enn han skulle og da var det påhodet ut etter at årsvikariatet var over. Anonymous poster hash: 4a7de...f99 De fleste du kjenner? Vel, tror mer på forskning for å være ærlig, men om du kan finne info om det du påstår skal jeg gjerne lese den og kanskje revidere mitt synspunkt. Jeg kan forresten godt forstå at man går hjem "til vanlig tid" når man er lærer - man må jo rekke å hente barn og slikt som alle andre, men at man da i tillegg skal få 8 uker fri på sommeren samt både høst og vinterferie er for meg å se intet mindre enn veldig dårlig bruk av mine skattekroner. Sorry, men det er ikke bare å slappe av. Tenker du deg at det 66000 lærere i Norge som en påpeker over her og alle jobber i snitt 6 timer for lite 38 uker i året er det altså over 15.000.000 timer som blir utbetalt til ingenting. Yes, det er mange årsverk det - kanskje de hadde blitt bedre brukt til å avlaste sykepleierne? Eller politiet? Nesten 9000 årsverk som får lønn for ikke å gå på jobb - jeg synes ikke det er greit, jeg. Gjør du? Anonymous poster hash: 1bce1...05f Problemet hvis du skal stramme inn på arbeidstidsavtalen fordi det er folk som ikke oppfyller årsverket sitt er at de som allerede nå jobber det de skal og litt til ikke vil ha sjanse lenger og forlater yrket. Så sitter du igjen med de som ikke gjør godt nok for- og etterarbeid og de som ikke gidder å snakke med elever / kolleger / foreldre etter kl. tre. Jeg er lærer, har vært det i fem år og jobber definitivt mine 43,5 timer i uka i snitt. Gjerne mer til. Men jeg elsker jobben min, ville ikke byttet den ut for noe! Og når ferien kommer bruker jeg vanligvis denne første uken på å være syk og ellers grave meg opp av den dynga man synker ned i de siste ukene av skoleåret. Jeg sier ferien i entall, for høst-, jule-, vinter- og påskeferie samt alle langhelger jobber jeg. Alltid. Anonymous poster hash: b89c4...b6b
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2013 #58 Skrevet 26. juni 2013 Jeg er ikke lærer og ønsker ikke å bli det heller, men jeg må nok stille meg i koret av dem som stiller spørsmålstegn ved om lærene generelt bør ha så mye ferie (som de kaller avspassering) som de har. Viser til denne artikkelen, der det er kartlagt at mange lærere jobber veldig mye mindre enn de 43,5 timer de får betalt for hver uke. Så enten burde man vel da redusere antallet lærere eller stille krav om høyere kvalitet (= mer arbeid på den enkelte lærer). Alternativt må lærene etter min mening droppe å feriere/avspassere i otte uker i strekk. http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Store-forskjeller-pa-larernes-arbeidstid-1755449.html#.Ucr7QfnDuTY Jeg er økonom, ville du gitt meg betalt for å gjøre ingenting i 6 timer hver uke bare fordi jeg passer på pengene dine? Nei, vel? Da bør vel heller ikke lærere få betalt for å gå tidligere hjem enn det arbeidstiden tilsier. Anonymous poster hash: 1bce1...05f Slapp av, de fleste jeg kjenner jobber mer enn inn avspasering. Leste ikke linken din men hørte at spm hadde vært hvor lang tid lærere brukte på ulike oppgaver og så summerte de. I regnestykket var ikke alle oppgaver en lærer har tatt med. Kjenner en som jobbet mindre enn han skulle og da var det påhodet ut etter at årsvikariatet var over. Anonymous poster hash: 4a7de...f99 De fleste du kjenner? Vel, tror mer på forskning for å være ærlig, men om du kan finne info om det du påstår skal jeg gjerne lese den og kanskje revidere mitt synspunkt. Jeg kan forresten godt forstå at man går hjem "til vanlig tid" når man er lærer - man må jo rekke å hente barn og slikt som alle andre, men at man da i tillegg skal få 8 uker fri på sommeren samt både høst og vinterferie er for meg å se intet mindre enn veldig dårlig bruk av mine skattekroner. Sorry, men det er ikke bare å slappe av. Tenker du deg at det 66000 lærere i Norge som en påpeker over her og alle jobber i snitt 6 timer for lite 38 uker i året er det altså over 15.000.000 timer som blir utbetalt til ingenting. Yes, det er mange årsverk det - kanskje de hadde blitt bedre brukt til å avlaste sykepleierne? Eller politiet? Nesten 9000 årsverk som får lønn for ikke å gå på jobb - jeg synes ikke det er greit, jeg. Gjør du? Anonymous poster hash: 1bce1...05f Problemet hvis du skal stramme inn på arbeidstidsavtalen fordi det er folk som ikke oppfyller årsverket sitt er at de som allerede nå jobber det de skal og litt til ikke vil ha sjanse lenger og forlater yrket. Så sitter du igjen med de som ikke gjør godt nok for- og etterarbeid og de som ikke gidder å snakke med elever / kolleger / foreldre etter kl. tre. Jeg er lærer, har vært det i fem år og jobber definitivt mine 43,5 timer i uka i snitt. Gjerne mer til. Men jeg elsker jobben min, ville ikke byttet den ut for noe! Og når ferien kommer bruker jeg vanligvis denne første uken på å være syk og ellers grave meg opp av den dynga man synker ned i de siste ukene av skoleåret. Jeg sier ferien i entall, for høst-, jule-, vinter- og påskeferie samt alle langhelger jobber jeg. Alltid. Anonymous poster hash: b89c4...b6b Ikke sant. Tenker primært det bør være arbeidsgivers oppgave å stille krav til det som leveres, arbeidstidsavtalen er jo grei, den. Klart at noen jobber fortere enn andre, ikke tar røykepauser og slikt og da kan jobbe kortere tid, men når 78 % slipper unna med å jobbe for lite tenker jeg at kvaliteten blir dårligere eller at det rett og slett ikke er nok å gjøre. Al respekt til de som gjør jobben sin (gode lærere er gull verdt!) men dessverre tyder undersøkelsen på at det er alt for mange råtne epler i kurven som sluntrer unna når de får sjansen. Tror dessverre også at de flinke lærerne blir oversvømmet av oppgaver når det gjelder foreldrekontakt og slikt - det er jo gjerne de gode og engasjerte lærene man kontakter når man tar kontakt med skolen, så da blir arbeidsfordelingen enda skjevere. Anonymous poster hash: 1bce1...05f
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2013 #59 Skrevet 26. juni 2013 Jeg tenker som så at alt har sin pris jeg. dere jobber jo lengre uker, må rette skoleoppgaver til langt på kveld, ha foreldresamtaler og møter på ettermiddagen ol. Mens andre folk går hjem fra jobb kl 15 el. 16 og er ferdige for dagen og har 37,5 timers arb. uke. Så jeg foretrekker heller normal arbeidsuke, hvor man har tid til familie og barn på kveldene istede for en lang ferie på sommeren med dårlig vær. Jeg har møter, foreldresamtaler og kurs på kvelder. Jeg har 45 minutter planleggingstid hver dag som skal rekke over veldig mye, men som stort sett aldri er nok. Min jobb er aldri ferdig når jeg går hjem, men jeg har ikke fri hele sommeren og alle ferier for det, for jeg jobber jo ikke som lærer. Det er ikke bare lærere som har kveldsarbeid og ikke er ferdig når man går hjem, det gjelder flere yrkesgrupper. Anonymous poster hash: 1b947...f88
Gjest Hercule Poirot Skrevet 26. juni 2013 #60 Skrevet 26. juni 2013 Er det noen som enda en gang vil se regnestykket om hvor lang tid det f.eks. tar å rette hedagsprøver i norsk? Bare sånn for å illustrere litt rundt arbeidstid, mener jeg...
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2013 #61 Skrevet 26. juni 2013 Jeg er ikke lærer og ønsker ikke å bli det heller, men jeg må nok stille meg i koret av dem som stiller spørsmålstegn ved om lærene generelt bør ha så mye ferie (som de kaller avspassering) som de har. Viser til denne artikkelen, der det er kartlagt at mange lærere jobber veldig mye mindre enn de 43,5 timer de får betalt for hver uke. Så enten burde man vel da redusere antallet lærere eller stille krav om høyere kvalitet (= mer arbeid på den enkelte lærer). Alternativt må lærene etter min mening droppe å feriere/avspassere i otte uker i strekk. http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Store-forskjeller-pa-larernes-arbeidstid-1755449.html#.Ucr7QfnDuTY Jeg er økonom, ville du gitt meg betalt for å gjøre ingenting i 6 timer hver uke bare fordi jeg passer på pengene dine? Nei, vel? Da bør vel heller ikke lærere få betalt for å gå tidligere hjem enn det arbeidstiden tilsier. Anonymous poster hash: 1bce1...05f Slapp av, de fleste jeg kjenner jobber mer enn inn avspasering. Leste ikke linken din men hørte at spm hadde vært hvor lang tid lærere brukte på ulike oppgaver og så summerte de. I regnestykket var ikke alle oppgaver en lærer har tatt med. Kjenner en som jobbet mindre enn han skulle og da var det påhodet ut etter at årsvikariatet var over. Anonymous poster hash: 4a7de...f99 De fleste du kjenner? Vel, tror mer på forskning for å være ærlig, men om du kan finne info om det du påstår skal jeg gjerne lese den og kanskje revidere mitt synspunkt. Jeg kan forresten godt forstå at man går hjem "til vanlig tid" når man er lærer - man må jo rekke å hente barn og slikt som alle andre, men at man da i tillegg skal få 8 uker fri på sommeren samt både høst og vinterferie er for meg å se intet mindre enn veldig dårlig bruk av mine skattekroner. Sorry, men det er ikke bare å slappe av. Tenker du deg at det 66000 lærere i Norge som en påpeker over her og alle jobber i snitt 6 timer for lite 38 uker i året er det altså over 15.000.000 timer som blir utbetalt til ingenting. Yes, det er mange årsverk det - kanskje de hadde blitt bedre brukt til å avlaste sykepleierne? Eller politiet? Nesten 9000 årsverk som får lønn for ikke å gå på jobb - jeg synes ikke det er greit, jeg. Gjør du? Anonymous poster hash: 1bce1...05f Jeg tror nok ikke det er lønnen til lærere som gjør størst innhugg på fin økonomi. Vi ligger et stykke nede på listen når det gjelder å forsyne seg av lønningsposen. Min erfaring får jeg fra yrkeslivet og de skolene jeg har jobbet på. Jeg vet hva jeg gjør og hva mine kollega gjør og hva min nærmeste familie gjør. Det eneste jeg kan anbefale deg er å hoppe i det og bli lærer og du må for all del jobbe når du avspaserer, det gjør jeg;) Anonymous poster hash: 4a7de...f99
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2013 #62 Skrevet 26. juni 2013 Jeg er ikke lærer og ønsker ikke å bli det heller, men jeg må nok stille meg i koret av dem som stiller spørsmålstegn ved om lærene generelt bør ha så mye ferie (som de kaller avspassering) som de har. Viser til denne artikkelen, der det er kartlagt at mange lærere jobber veldig mye mindre enn de 43,5 timer de får betalt for hver uke. Så enten burde man vel da redusere antallet lærere eller stille krav om høyere kvalitet (= mer arbeid på den enkelte lærer). Alternativt må lærene etter min mening droppe å feriere/avspassere i otte uker i strekk. http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Store-forskjeller-pa-larernes-arbeidstid-1755449.html#.Ucr7QfnDuTY Jeg er økonom, ville du gitt meg betalt for å gjøre ingenting i 6 timer hver uke bare fordi jeg passer på pengene dine? Nei, vel? Da bør vel heller ikke lærere få betalt for å gå tidligere hjem enn det arbeidstiden tilsier. Anonymous poster hash: 1bce1...05f Slapp av, de fleste jeg kjenner jobber mer enn inn avspasering. Leste ikke linken din men hørte at spm hadde vært hvor lang tid lærere brukte på ulike oppgaver og så summerte de. I regnestykket var ikke alle oppgaver en lærer har tatt med. Kjenner en som jobbet mindre enn han skulle og da var det påhodet ut etter at årsvikariatet var over. Anonymous poster hash: 4a7de...f99 De fleste du kjenner? Vel, tror mer på forskning for å være ærlig, men om du kan finne info om det du påstår skal jeg gjerne lese den og kanskje revidere mitt synspunkt. Jeg kan forresten godt forstå at man går hjem "til vanlig tid" når man er lærer - man må jo rekke å hente barn og slikt som alle andre, men at man da i tillegg skal få 8 uker fri på sommeren samt både høst og vinterferie er for meg å se intet mindre enn veldig dårlig bruk av mine skattekroner. Sorry, men det er ikke bare å slappe av. Tenker du deg at det 66000 lærere i Norge som en påpeker over her og alle jobber i snitt 6 timer for lite 38 uker i året er det altså over 15.000.000 timer som blir utbetalt til ingenting. Yes, det er mange årsverk det - kanskje de hadde blitt bedre brukt til å avlaste sykepleierne? Eller politiet? Nesten 9000 årsverk som får lønn for ikke å gå på jobb - jeg synes ikke det er greit, jeg. Gjør du? Anonymous poster hash: 1bce1...05f Jeg tror nok ikke det er lønnen til lærere som gjør størst innhugg på fin økonomi. Vi ligger et stykke nede på listen når det gjelder å forsyne seg av lønningsposen. Min erfaring får jeg fra yrkeslivet og de skolene jeg har jobbet på. Jeg vet hva jeg gjør og hva mine kollega gjør og hva min nærmeste familie gjør. Det eneste jeg kan anbefale deg er å hoppe i det og bli lærer og du må for all del jobbe når du avspaserer, det gjør jeg;) Anonymous poster hash: 4a7de...f99 "din økonomi" Anonymous poster hash: 4a7de...f99
Mø schæl! Skrevet 26. juni 2013 #63 Skrevet 26. juni 2013 (endret) Sukk. Jeg prøver meg igjen, jeg. Til alle dere som er så kritiske til den uendelig lange sommerferien til lærerne: Hva er det egentlig dere VIL, da? At lærere skal jobbe på skolen høstferie, fram t.o.m. lille julaften, vinterferien og 4 uker i sommerferien? Slik at arbeidsinnsatsen kan dokumenteres ved at man faktisk sitter på plassen sin på kontoret? Er det det at lærerne syter og klager så voldsomt over arbeidssituasjonen sin? Jeg lurer bare så veldig på hvor dere i så fall finner alle disse, jeg kjenner omtrent ingen, og jeg jobber sammen med en god del. Arbeidssituasjonen til lærerne er spesiell i forhold til arbeidstider, og slik er det bare. Det er en del av "pakka". Det blir tull å diskutere om hvorvidt en "ferie" er fortjent eller ikke, for 1. Dersom du ikke har jobbet som lærer og faktisk vet hva arbeidet innebærer, har du faktisk ingen rett til å være bastant om dette. 2. Det ER bare sånn. Det er lite å få gjort med. Vi kunne selvsagt ha tatt en lang diskusjon om hvorvidt lærere burde å jobbe 08-16 hver dag, og hatt samme "ferieordninger" som de fleste andre, men det orker jeg ikke i kveld. Med mindre noen insisterer, selvsagt. Endret 26. juni 2013 av Mø schæl!
Gjest Hercule Poirot Skrevet 26. juni 2013 #64 Skrevet 26. juni 2013 Sukk. Jeg prøver meg igjen, jeg. Til alle dere som er så kritiske til den uendelig lange sommerferien til lærerne: Hva er det egentlig dere VIL, da? At lærere skal jobbe på skolen høstferie, fram t.o.m. lille julaften, vinterferien og 4 uker i sommerferien? Slik at arbeidsinnsatsen kan dokumenteres ved at man faktisk sitter på plassen sin på kontoret? Er det det at lærerne syter og klager så voldsomt over arbeidssituasjonen sin? Jeg lurer bare så veldig på hvor dere i så fall finner alle disse, jeg kjenner omtrent ingen, og jeg jobber sammen med en god del. Arbeidssituasjonen til lærerne er spesiell i forhold til arbeidstider, og slik er det bare. Det er en del av "pakka". Det blir tull å diskutere om hvorvidt en "ferie" er fortjent eller ikke, for 1. Dersom du ikke har jobbet som lærer og faktisk vet hva arbeidet innebærer, har du faktisk ingen rett til å være bastant om dette. 2. Det ER bare sånn. Det er lite å få gjort med. Vi kunne selvsagt ha tatt en lang diskusjon om hvorvidt lærere burde å jobbe 08-16 hver dag, og hatt samme "ferieordninger" som de fleste andre, men det orker jeg ikke i kveld. Med mindre noen insisterer, selvsagt. Greit, jeg kan jobbe 8-16 hver dag, jeg, men da må ordningen bl.a. med heldagsprøver som delgrunnlag for terminkarakterer avskaffes. Da rekker jeg aldri å få retta dem. Ikke så mange andre prøver heller, for den del. Det er jo på kveld, helg og f.eks. høst-, jule-, vinter- og påskeferie de rettes!
Mø schæl! Skrevet 26. juni 2013 #65 Skrevet 26. juni 2013 Sukk. Jeg prøver meg igjen, jeg. Til alle dere som er så kritiske til den uendelig lange sommerferien til lærerne: Hva er det egentlig dere VIL, da? At lærere skal jobbe på skolen høstferie, fram t.o.m. lille julaften, vinterferien og 4 uker i sommerferien? Slik at arbeidsinnsatsen kan dokumenteres ved at man faktisk sitter på plassen sin på kontoret? Er det det at lærerne syter og klager så voldsomt over arbeidssituasjonen sin? Jeg lurer bare så veldig på hvor dere i så fall finner alle disse, jeg kjenner omtrent ingen, og jeg jobber sammen med en god del. Arbeidssituasjonen til lærerne er spesiell i forhold til arbeidstider, og slik er det bare. Det er en del av "pakka". Det blir tull å diskutere om hvorvidt en "ferie" er fortjent eller ikke, for 1. Dersom du ikke har jobbet som lærer og faktisk vet hva arbeidet innebærer, har du faktisk ingen rett til å være bastant om dette. 2. Det ER bare sånn. Det er lite å få gjort med. Vi kunne selvsagt ha tatt en lang diskusjon om hvorvidt lærere burde å jobbe 08-16 hver dag, og hatt samme "ferieordninger" som de fleste andre, men det orker jeg ikke i kveld. Med mindre noen insisterer, selvsagt. Greit, jeg kan jobbe 8-16 hver dag, jeg, men da må ordningen bl.a. med heldagsprøver som delgrunnlag for terminkarakterer avskaffes. Da rekker jeg aldri å få retta dem. Ikke så mange andre prøver heller, for den del. Det er jo på kveld, helg og f.eks. høst-, jule-, vinter- og påskeferie de rettes! Jojo, men du må huske på det viktigste: vi får da ikke lenger rett på 7 ukers ferie om sommeren, og det er da MYE viktigere enn at ungene får kvalitetsundervisning!
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2013 #66 Skrevet 26. juni 2013 Sukk. Jeg prøver meg igjen, jeg. Til alle dere som er så kritiske til den uendelig lange sommerferien til lærerne: Hva er det egentlig dere VIL, da? At lærere skal jobbe på skolen høstferie, fram t.o.m. lille julaften, vinterferien og 4 uker i sommerferien? Slik at arbeidsinnsatsen kan dokumenteres ved at man faktisk sitter på plassen sin på kontoret? Er det det at lærerne syter og klager så voldsomt over arbeidssituasjonen sin? Jeg lurer bare så veldig på hvor dere i så fall finner alle disse, jeg kjenner omtrent ingen, og jeg jobber sammen med en god del. Arbeidssituasjonen til lærerne er spesiell i forhold til arbeidstider, og slik er det bare. Det er en del av "pakka". Det blir tull å diskutere om hvorvidt en "ferie" er fortjent eller ikke, for 1. Dersom du ikke har jobbet som lærer og faktisk vet hva arbeidet innebærer, har du faktisk ingen rett til å være bastant om dette. 2. Det ER bare sånn. Det er lite å få gjort med. Vi kunne selvsagt ha tatt en lang diskusjon om hvorvidt lærere burde å jobbe 08-16 hver dag, og hatt samme "ferieordninger" som de fleste andre, men det orker jeg ikke i kveld. Med mindre noen insisterer, selvsagt. Det jeg vil er å ha dyktige lærere til en billigst mulig penge. Jeg vil at det blir gjort skikklige undersøkelser som klargjør hvor mye/lite lærerene faktisk jobber og at det blir gjort det som er nødvendig for å effektivisere lærerenes arbeid. Jeg vil ha en effektiv skole hvor ungene lærer best mulig . Ingen av disse tingene har vi i dag. I dag har vi et innefektivt system der de godt ikke får den rosen de fortjener og de dårlige får fortsette som de vil. Vi har et skolesystem der vi foreldre ikke får innsyn i barnas hverdag, der vi ikke får vite hvordan de faktisk ligger ann faglig før, om vi er heldige, på slutten av barneskolen, og der lærerens ord er lov i forhold til hva barnet behøver. Vi har en skole med gode lærere, middels lærere og dårlige lærere, men uansett om vi er fornøyde eller misfornøyde med får vi ikke lov til å si noe. Uansett hvor hårreisende en lærer oppfører seg må vi foreldre støtte læreren for at elevene skal få et godt forhold til skolen. Vi må for all del ikke påpeke feil og forsøker man å ta opp problemer med en lærer med rektor blir alt dysset ned og "forklart". Jeg driter i hvor mange timer lærerene egentlig jobber og når de jobber hvis de gjør en god jobb, men det er det svært mange som etter min mening ikke gjør. Da må man vurdere hva som er årsaken og hvordan resultatene kan bli bedre. God utnyttelse av arbeidstiden, 3 timer retting i en helg forran TV, med ungene løpende rundt er sansynlig vis ikke like effektivt som 3 timer på et kontor, og hvor mange timer lærerene faktisk jobber, er en viktig del av den diskusjonen. Hvem retter foresten heldagsprøver i juleferien? Terminkarakterene blir jo gitt før jul. Anonymous poster hash: 71714...050
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2013 #67 Skrevet 26. juni 2013 Et spørsmål bare av nyskjerrighet. Hvordan er begrunnelsen for at et lærerårsverk er fastsatt til å være ca 1,5 uke kortere enn andres årsverk? Jeg ser ikke bort fra at det finnes en god forklaring, men er det noen som kjenner den faktiske begrunnelsen? Anonymous poster hash: 71714...050
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2013 #68 Skrevet 26. juni 2013 Hvem retter foresten heldagsprøver i juleferien? Terminkarakterene blir jo gitt før jul. Anonymous poster hash: 71714...050 Neida, terminkarakterene blir satt to uker ut i januar... God tid til å rette dem i romjula. Anonymous poster hash: 4bdeb...ede
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2013 #69 Skrevet 26. juni 2013 Hvem retter foresten heldagsprøver i juleferien? Terminkarakterene blir jo gitt før jul. Anonymous poster hash: 71714...050 Neida, terminkarakterene blir satt to uker ut i januar... God tid til å rette dem i romjula. Anonymous poster hash: 4bdeb...ede Det var rart. Mine har fått dem før jul (ungdomskolen), akkurat som jeg fikk da jeg gikk på skolen. Anonymous poster hash: 71714...050
Gjest Hercule Poirot Skrevet 26. juni 2013 #70 Skrevet 26. juni 2013 Sukk. Jeg prøver meg igjen, jeg. Til alle dere som er så kritiske til den uendelig lange sommerferien til lærerne: Hva er det egentlig dere VIL, da? At lærere skal jobbe på skolen høstferie, fram t.o.m. lille julaften, vinterferien og 4 uker i sommerferien? Slik at arbeidsinnsatsen kan dokumenteres ved at man faktisk sitter på plassen sin på kontoret? Er det det at lærerne syter og klager så voldsomt over arbeidssituasjonen sin? Jeg lurer bare så veldig på hvor dere i så fall finner alle disse, jeg kjenner omtrent ingen, og jeg jobber sammen med en god del. Arbeidssituasjonen til lærerne er spesiell i forhold til arbeidstider, og slik er det bare. Det er en del av "pakka". Det blir tull å diskutere om hvorvidt en "ferie" er fortjent eller ikke, for 1. Dersom du ikke har jobbet som lærer og faktisk vet hva arbeidet innebærer, har du faktisk ingen rett til å være bastant om dette. 2. Det ER bare sånn. Det er lite å få gjort med. Vi kunne selvsagt ha tatt en lang diskusjon om hvorvidt lærere burde å jobbe 08-16 hver dag, og hatt samme "ferieordninger" som de fleste andre, men det orker jeg ikke i kveld. Med mindre noen insisterer, selvsagt. Det jeg vil er å ha dyktige lærere til en billigst mulig penge. Jeg vil at det blir gjort skikklige undersøkelser som klargjør hvor mye/lite lærerene faktisk jobber og at det blir gjort det som er nødvendig for å effektivisere lærerenes arbeid. Jeg vil ha en effektiv skole hvor ungene lærer best mulig . Ingen av disse tingene har vi i dag. I dag har vi et innefektivt system der de godt ikke får den rosen de fortjener og de dårlige får fortsette som de vil. Vi har et skolesystem der vi foreldre ikke får innsyn i barnas hverdag, der vi ikke får vite hvordan de faktisk ligger ann faglig før, om vi er heldige, på slutten av barneskolen, og der lærerens ord er lov i forhold til hva barnet behøver. Vi har en skole med gode lærere, middels lærere og dårlige lærere, men uansett om vi er fornøyde eller misfornøyde med får vi ikke lov til å si noe. Uansett hvor hårreisende en lærer oppfører seg må vi foreldre støtte læreren for at elevene skal få et godt forhold til skolen. Vi må for all del ikke påpeke feil og forsøker man å ta opp problemer med en lærer med rektor blir alt dysset ned og "forklart". Jeg driter i hvor mange timer lærerene egentlig jobber og når de jobber hvis de gjør en god jobb, men det er det svært mange som etter min mening ikke gjør. Da må man vurdere hva som er årsaken og hvordan resultatene kan bli bedre. God utnyttelse av arbeidstiden, 3 timer retting i en helg forran TV, med ungene løpende rundt er sansynlig vis ikke like effektivt som 3 timer på et kontor, og hvor mange timer lærerene faktisk jobber, er en viktig del av den diskusjonen. Hvem retter foresten heldagsprøver i juleferien? Terminkarakterene blir jo gitt før jul. Anonymous poster hash: 71714...050 Uuups... Denne må jeg bare kommentere... Det er helt klart at det finnes både gode og dårlige lærere, det er hevet over en hver tvil, MEN selv om det dessverre finnes noen dårlige, så vil jeg likevel påstå at de fleste av oss er ganske gode lærere. Selvfølgelig blir dette påstand mot påstand, men den våger jeg. Jeg reagerer sterkt på at du sier at foreldre ikke får innsyn i barnas hverdag. Den skjønner jeg ikke. Du som forelder står helt fritt til å observere undervisningen når du vil, du vil aldri finne en låst klasseromsdør. Alle elever har rett til minst en elevsamtale hver termin, og alle foreldre har rett til minst en foreldresamtale hver termin. Vær så god, her kan du få all den info du ønsker om ditt barns faglige og sosiale utvikling. Skulle en lærer, som du sier, oppføre seg hårreisende, så er ikke dette noe som blir dysset ned, nei! Dersom en melding om "hårreisende oppførsel" blir sendt til rektor og/eller skoleeier (kommune/fylke), så vil læreren bli kalt inn og spurt grundig ut, og evt. ende opp med omplassering eller suspensjon hvis saken er så alvorlig at det er det rette. Fint at du driter i hvor mange timer jeg jobber. Timene jeg jobber er ikke få, og jeg avspaserer med verdens beste samvittighet også denne sommeren etter å ha brukt 2 1/2 dag av jule"ferien", 4 hele dager av vinter"ferien" og mange, mange lange kvelder og alle helgedager i mai, inkl. noen timer 17. mai til å rette heldagsprøver og andre prøver. Terminkarakteren blir så aldeles ikke satt før jul, ikke på min skole, i alle fall. Vi deler skoleåret i to tilnærmet like deler, og har karakteroppgjør for 1. termin i januar. Og om jeg retter 3 timer hjemme eller på skolen, kommer ut på ett. Jeg jager mann og unger ut av huset, eller jobber på hjemmekontoret mitt bak lukket dør hvis jeg retter hjemme, og er minst like effektiv der som på skolen. På skolen kan jeg bli forstyrret av kolleger, telefoner og jeg har i tillegg en helt elendig arbeidsplass der jeg ikke har plass til en prøvebunke og pc-en samtidig. Dette er på et arbeidsrom med 40 slike "sild-i-tønne"-plasser, det er begrenset hvor effektive vi klarer å være der. Dessuten er det ikke så enkelt å være effektiv innimellom undervisningstimer, for vi driver med klasseromsundervisning, også ser du! Og så til slutt: Du vil ha best mulig lærere for minst mulig penger. Jeg skal love deg at det om noen år vil være få oppriktig interesserte, virkelig dedikerte lærere igjen hvis de ikke engang skal få anstendig lønn for jobben. Hvis du virkelig tror det er så enkelt, så anbefaler jeg deg virkelig å ta lærerutdanning og hive deg inn i yrket selv. Blæh.... Nå ble jeg provosert, gitt.
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2013 #71 Skrevet 26. juni 2013 Hvem retter foresten heldagsprøver i juleferien? Terminkarakterene blir jo gitt før jul. Anonymous poster hash: 71714...050 Neida, terminkarakterene blir satt to uker ut i januar... God tid til å rette dem i romjula. Anonymous poster hash: 4bdeb...ede Det var rart. Mine har fått dem før jul (ungdomskolen), akkurat som jeg fikk da jeg gikk på skolen. Anonymous poster hash: 71714...050 Så rart. Mulig det er lokale forskjeller jeg ikke kjenner til. Både vgs og ungdomskolen har hatt terminavslutning i januar her jeg jobber, og i de fleste fylkene rundt meg. Har med at terminene skal være like lange å gjøre. Anonymous poster hash: 4bdeb...ede
Mø schæl! Skrevet 26. juni 2013 #72 Skrevet 26. juni 2013 Sukk. Jeg prøver meg igjen, jeg. Til alle dere som er så kritiske til den uendelig lange sommerferien til lærerne: Hva er det egentlig dere VIL, da? At lærere skal jobbe på skolen høstferie, fram t.o.m. lille julaften, vinterferien og 4 uker i sommerferien? Slik at arbeidsinnsatsen kan dokumenteres ved at man faktisk sitter på plassen sin på kontoret? Er det det at lærerne syter og klager så voldsomt over arbeidssituasjonen sin? Jeg lurer bare så veldig på hvor dere i så fall finner alle disse, jeg kjenner omtrent ingen, og jeg jobber sammen med en god del. Arbeidssituasjonen til lærerne er spesiell i forhold til arbeidstider, og slik er det bare. Det er en del av "pakka". Det blir tull å diskutere om hvorvidt en "ferie" er fortjent eller ikke, for 1. Dersom du ikke har jobbet som lærer og faktisk vet hva arbeidet innebærer, har du faktisk ingen rett til å være bastant om dette. 2. Det ER bare sånn. Det er lite å få gjort med. Vi kunne selvsagt ha tatt en lang diskusjon om hvorvidt lærere burde å jobbe 08-16 hver dag, og hatt samme "ferieordninger" som de fleste andre, men det orker jeg ikke i kveld. Med mindre noen insisterer, selvsagt. Det jeg vil er å ha dyktige lærere til en billigst mulig penge. Jeg vil at det blir gjort skikklige undersøkelser som klargjør hvor mye/lite lærerene faktisk jobber og at det blir gjort det som er nødvendig for å effektivisere lærerenes arbeid. Jeg vil ha en effektiv skole hvor ungene lærer best mulig . Ingen av disse tingene har vi i dag. I dag har vi et innefektivt system der de godt ikke får den rosen de fortjener og de dårlige får fortsette som de vil. Vi har et skolesystem der vi foreldre ikke får innsyn i barnas hverdag, der vi ikke får vite hvordan de faktisk ligger ann faglig før, om vi er heldige, på slutten av barneskolen, og der lærerens ord er lov i forhold til hva barnet behøver. Vi har en skole med gode lærere, middels lærere og dårlige lærere, men uansett om vi er fornøyde eller misfornøyde med får vi ikke lov til å si noe. Uansett hvor hårreisende en lærer oppfører seg må vi foreldre støtte læreren for at elevene skal få et godt forhold til skolen. Vi må for all del ikke påpeke feil og forsøker man å ta opp problemer med en lærer med rektor blir alt dysset ned og "forklart". Jeg driter i hvor mange timer lærerene egentlig jobber og når de jobber hvis de gjør en god jobb, men det er det svært mange som etter min mening ikke gjør. Da må man vurdere hva som er årsaken og hvordan resultatene kan bli bedre. God utnyttelse av arbeidstiden, 3 timer retting i en helg forran TV, med ungene løpende rundt er sansynlig vis ikke like effektivt som 3 timer på et kontor, og hvor mange timer lærerene faktisk jobber, er en viktig del av den diskusjonen. Hvem retter foresten heldagsprøver i juleferien? Terminkarakterene blir jo gitt før jul. Anonymous poster hash: 71714...050 Jeg er ikke uenig med deg i mye av det du skriver. Det du påpeker, og etterlyser, i første del av innlegget ditt, altså hvordan lærernes hverdag kan effektiviseres og gjøres bedre både med tanke på foreldre, elever og læreren selv, er vel tanker vi sitter med daglig vi lærere også. Vi blir også nedbrutt enkelte dager med tanke på alt "ekstraarbeid" som ikke kommer elevene direkte til gode, skjemaer, utfyllinger og evalueringer som stjeler mye tid. Men sånn er det i dag. Du skisserer en skole med alle slags type lærere, og dette er jo riktig. Jeg tviler sterkt på at skolen skiller seg vesentlig ut der, i og med at det er mennesker som jobber der. Uten direkte sammenlikning vil man støte på mennesker som alle har en innvirkning på ditt liv på både vondt og godt, det være seg leger, sykepleiere, barnevernspedagoger, psykologer osv. Her finner man også "hele spekteret", nettopp fordi de er mennesker, og mennesker er forskjellig. Du kan ha god kjemi med en lege, mens andre vil dømme vedkommende nedenom og hjem. På samme måte vil det være med lærere. En lærer du ikke føler du oppnår kjemi og et godt samarbeid med, vil andre muligens oppfatte annerledes. En del av det andre du skisserer, en skolehverdag preget av lite innsyn, dårlige tilbakemeldinger og arrogante lærere stemmer helt sikkert for noen, men jeg tror virkelig ikke dette gjelder for "allmennheten". Det høres ut som om du har vært maks uheldig både med skole og lærere. Jeg kan være enig i at det, i mine øyne, kan være litt lite tilbakemeldinger på min datters skole, men dersom jeg trenger mer utfylling enn den jeg får gjennom prøver, tester, tilbakemeldinger på lekser osv, så spør jeg. Det har aldri vært noe problem hos oss. Du skriver at vi må ta tak i hvordan resultatene kan bli bedre. Helt klart enig i dette, og jeg tør påstå at dette er et arbeid som lærere gjør hver eneste dag. Iallfall de aller fleste. Men hva mener DU at bør gjøres da? Det du nevner om å få sparket lærere som er udugelige har nok en viss sannhet i seg, men jeg ville tro at dette ikke nødvendigvis er spesielt for læreryrket. Hva som gjør en lærer udugelig er som regel subjektivt, og avhenger ofte av personlig kjemi. Det er jo derfor ikke bare å "sparke" en lærer fordi ett eller to foreldrepar klager denne læreren inn for rektor. At det pliktes å ta tak i de aktuelle problemene burde være selvsagt, men det er jaggu meg en del urimelige foreldre der ute også. Bare sånn at det er sagt, ikke at jeg nødvendigvis putter deg i den kategorien. Og kommentaren om å rette prøver/tentamener med TV-en på og unger løpende rundt... vel, det tviler jeg sterkt på at er normalen hos de fleste. De fleste av mine kollegaer (og meg selv inkludert) tilbringer store deler av søndagen på skolen for å rette i perioder. Kjipt for familien, men der kommer da altså disse "avspaseringstimene" inn, blant annet. I tillegg rettes det vel som regel på kveldstid, etter at barna er lagt. Og retting i juleferien: svært mange skoler har terminslutt i januar, dvs. at tentamener blir lagt rett opp til juleferien. Og da sier det seg selv hva deler av juleferien brukes til.
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2013 #73 Skrevet 26. juni 2013 Sukk. Jeg prøver meg igjen, jeg. Til alle dere som er så kritiske til den uendelig lange sommerferien til lærerne: Hva er det egentlig dere VIL, da? At lærere skal jobbe på skolen høstferie, fram t.o.m. lille julaften, vinterferien og 4 uker i sommerferien? Slik at arbeidsinnsatsen kan dokumenteres ved at man faktisk sitter på plassen sin på kontoret? Er det det at lærerne syter og klager så voldsomt over arbeidssituasjonen sin? Jeg lurer bare så veldig på hvor dere i så fall finner alle disse, jeg kjenner omtrent ingen, og jeg jobber sammen med en god del. Arbeidssituasjonen til lærerne er spesiell i forhold til arbeidstider, og slik er det bare. Det er en del av "pakka". Det blir tull å diskutere om hvorvidt en "ferie" er fortjent eller ikke, for 1. Dersom du ikke har jobbet som lærer og faktisk vet hva arbeidet innebærer, har du faktisk ingen rett til å være bastant om dette. 2. Det ER bare sånn. Det er lite å få gjort med. Vi kunne selvsagt ha tatt en lang diskusjon om hvorvidt lærere burde å jobbe 08-16 hver dag, og hatt samme "ferieordninger" som de fleste andre, men det orker jeg ikke i kveld. Med mindre noen insisterer, selvsagt. Det jeg vil er å ha dyktige lærere til en billigst mulig penge. Jeg vil at det blir gjort skikklige undersøkelser som klargjør hvor mye/lite lærerene faktisk jobber og at det blir gjort det som er nødvendig for å effektivisere lærerenes arbeid. Jeg vil ha en effektiv skole hvor ungene lærer best mulig . Ingen av disse tingene har vi i dag. I dag har vi et innefektivt system der de godt ikke får den rosen de fortjener og de dårlige får fortsette som de vil. Vi har et skolesystem der vi foreldre ikke får innsyn i barnas hverdag, der vi ikke får vite hvordan de faktisk ligger ann faglig før, om vi er heldige, på slutten av barneskolen, og der lærerens ord er lov i forhold til hva barnet behøver. Vi har en skole med gode lærere, middels lærere og dårlige lærere, men uansett om vi er fornøyde eller misfornøyde med får vi ikke lov til å si noe. Uansett hvor hårreisende en lærer oppfører seg må vi foreldre støtte læreren for at elevene skal få et godt forhold til skolen. Vi må for all del ikke påpeke feil og forsøker man å ta opp problemer med en lærer med rektor blir alt dysset ned og "forklart". Jeg driter i hvor mange timer lærerene egentlig jobber og når de jobber hvis de gjør en god jobb, men det er det svært mange som etter min mening ikke gjør. Da må man vurdere hva som er årsaken og hvordan resultatene kan bli bedre. God utnyttelse av arbeidstiden, 3 timer retting i en helg forran TV, med ungene løpende rundt er sansynlig vis ikke like effektivt som 3 timer på et kontor, og hvor mange timer lærerene faktisk jobber, er en viktig del av den diskusjonen. Hvem retter foresten heldagsprøver i juleferien? Terminkarakterene blir jo gitt før jul. Anonymous poster hash: 71714...050 Uuups... Denne må jeg bare kommentere... Det er helt klart at det finnes både gode og dårlige lærere, det er hevet over en hver tvil, MEN selv om det dessverre finnes noen dårlige, så vil jeg likevel påstå at de fleste av oss er ganske gode lærere. Selvfølgelig blir dette påstand mot påstand, men den våger jeg. Jeg reagerer sterkt på at du sier at foreldre ikke får innsyn i barnas hverdag. Den skjønner jeg ikke. Du som forelder står helt fritt til å observere undervisningen når du vil, du vil aldri finne en låst klasseromsdør. Alle elever har rett til minst en elevsamtale hver termin, og alle foreldre har rett til minst en foreldresamtale hver termin. Vær så god, her kan du få all den info du ønsker om ditt barns faglige og sosiale utvikling. Skulle en lærer, som du sier, oppføre seg hårreisende, så er ikke dette noe som blir dysset ned, nei! Dersom en melding om "hårreisende oppførsel" blir sendt til rektor og/eller skoleeier (kommune/fylke), så vil læreren bli kalt inn og spurt grundig ut, og evt. ende opp med omplassering eller suspensjon hvis saken er så alvorlig at det er det rette. Fint at du driter i hvor mange timer jeg jobber. Timene jeg jobber er ikke få, og jeg avspaserer med verdens beste samvittighet også denne sommeren etter å ha brukt 2 1/2 dag av jule"ferien", 4 hele dager av vinter"ferien" og mange, mange lange kvelder og alle helgedager i mai, inkl. noen timer 17. mai til å rette heldagsprøver og andre prøver. Terminkarakteren blir så aldeles ikke satt før jul, ikke på min skole, i alle fall. Vi deler skoleåret i to tilnærmet like deler, og har karakteroppgjør for 1. termin i januar. Og om jeg retter 3 timer hjemme eller på skolen, kommer ut på ett. Jeg jager mann og unger ut av huset, eller jobber på hjemmekontoret mitt bak lukket dør hvis jeg retter hjemme, og er minst like effektiv der som på skolen. På skolen kan jeg bli forstyrret av kolleger, telefoner og jeg har i tillegg en helt elendig arbeidsplass der jeg ikke har plass til en prøvebunke og pc-en samtidig. Dette er på et arbeidsrom med 40 slike "sild-i-tønne"-plasser, det er begrenset hvor effektive vi klarer å være der. Dessuten er det ikke så enkelt å være effektiv innimellom undervisningstimer, for vi driver med klasseromsundervisning, også ser du! Og så til slutt: Du vil ha best mulig lærere for minst mulig penger. Jeg skal love deg at det om noen år vil være få oppriktig interesserte, virkelig dedikerte lærere igjen hvis de ikke engang skal få anstendig lønn for jobben. Hvis du virkelig tror det er så enkelt, så anbefaler jeg deg virkelig å ta lærerutdanning og hive deg inn i yrket selv. Blæh.... Nå ble jeg provosert, gitt. Jeg tror du må forsøke å lese hva jeg skriver og ikke hva du forventer at jeg skal skrive. -"Best mulig lærere for minst mulig penger" betyr ikke så dårlig betalt at ingen vil gjøre jobben men at resursene utnyttes best mulig. -Jeg angriper ikke enkeltlærere, men jeg er ikke fornøyd med systemet slik det fungerer i dag. Læreren til min yngste forteller blant annet at hun ikke har lov til å fortelle foreldrene hvordan elevene ligger ann i forhold til hva man kan forvente så lenge de ligger innenfor det som er satt som "normalt". Skolen kan til og med vurdere at eleven trenger ekstra oppfølging på ting og sette i gang tiltak uten at foreldrene informeres. Når foreldrene påpeker det samme må de bare svare at barnet er innenfor normalen (så sant det er det for faget i helhet). Vi får heller ikke møter med lærere uten at barnet er til stede. Da er det begrenset hvor fritt man kan snakke. Skolen har også strenge regler om at foreldre aldri får lov til å gjøre stas på en lærer de mener har fortjent det spessielt. Skal en få blomster for eksempel må alle på samme trinn få det samme (barneskole) osv. -Det kan godt hende du har gode arbeidsrutiner for hjemmearbeid. Det betyr ikke at man ikke bør se på hva som skal til for at lærerene skal kunne gjøre retting, planlegging osv mer effektivt. Slik jeg ser det burde det væe rom for vesentlig effektivisering av mange oppgaver. Slike ting bør diskuteres åpent uten at lærerene går i forsvarsposisjon med en gang. Resten av landets arbeidsstokk effektiviserer mye. Det bør være mulig innen skolen også. -Vi trenger lærere, men jeg mener vi i dag utnytter arbeidskraften deres dårlig. Anonymous poster hash: 71714...050
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2013 #74 Skrevet 26. juni 2013 -Vi trenger lærere, men jeg mener vi i dag utnytter arbeidskraften deres dårlig. Anonymous poster hash: 71714...050 Akkurat det, er jeg hjertens enig med deg i! Hilsen Lærer Anonymous poster hash: 4bdeb...ede
Mø schæl! Skrevet 26. juni 2013 #75 Skrevet 26. juni 2013 Sukk. Jeg prøver meg igjen, jeg. Til alle dere som er så kritiske til den uendelig lange sommerferien til lærerne: Hva er det egentlig dere VIL, da? At lærere skal jobbe på skolen høstferie, fram t.o.m. lille julaften, vinterferien og 4 uker i sommerferien? Slik at arbeidsinnsatsen kan dokumenteres ved at man faktisk sitter på plassen sin på kontoret? Er det det at lærerne syter og klager så voldsomt over arbeidssituasjonen sin? Jeg lurer bare så veldig på hvor dere i så fall finner alle disse, jeg kjenner omtrent ingen, og jeg jobber sammen med en god del. Arbeidssituasjonen til lærerne er spesiell i forhold til arbeidstider, og slik er det bare. Det er en del av "pakka". Det blir tull å diskutere om hvorvidt en "ferie" er fortjent eller ikke, for 1. Dersom du ikke har jobbet som lærer og faktisk vet hva arbeidet innebærer, har du faktisk ingen rett til å være bastant om dette. 2. Det ER bare sånn. Det er lite å få gjort med. Vi kunne selvsagt ha tatt en lang diskusjon om hvorvidt lærere burde å jobbe 08-16 hver dag, og hatt samme "ferieordninger" som de fleste andre, men det orker jeg ikke i kveld. Med mindre noen insisterer, selvsagt. Det jeg vil er å ha dyktige lærere til en billigst mulig penge. Jeg vil at det blir gjort skikklige undersøkelser som klargjør hvor mye/lite lærerene faktisk jobber og at det blir gjort det som er nødvendig for å effektivisere lærerenes arbeid. Jeg vil ha en effektiv skole hvor ungene lærer best mulig . Ingen av disse tingene har vi i dag. I dag har vi et innefektivt system der de godt ikke får den rosen de fortjener og de dårlige får fortsette som de vil. Vi har et skolesystem der vi foreldre ikke får innsyn i barnas hverdag, der vi ikke får vite hvordan de faktisk ligger ann faglig før, om vi er heldige, på slutten av barneskolen, og der lærerens ord er lov i forhold til hva barnet behøver. Vi har en skole med gode lærere, middels lærere og dårlige lærere, men uansett om vi er fornøyde eller misfornøyde med får vi ikke lov til å si noe. Uansett hvor hårreisende en lærer oppfører seg må vi foreldre støtte læreren for at elevene skal få et godt forhold til skolen. Vi må for all del ikke påpeke feil og forsøker man å ta opp problemer med en lærer med rektor blir alt dysset ned og "forklart". Jeg driter i hvor mange timer lærerene egentlig jobber og når de jobber hvis de gjør en god jobb, men det er det svært mange som etter min mening ikke gjør. Da må man vurdere hva som er årsaken og hvordan resultatene kan bli bedre. God utnyttelse av arbeidstiden, 3 timer retting i en helg forran TV, med ungene løpende rundt er sansynlig vis ikke like effektivt som 3 timer på et kontor, og hvor mange timer lærerene faktisk jobber, er en viktig del av den diskusjonen. Hvem retter foresten heldagsprøver i juleferien? Terminkarakterene blir jo gitt før jul. Anonymous poster hash: 71714...050 Uuups... Denne må jeg bare kommentere... Det er helt klart at det finnes både gode og dårlige lærere, det er hevet over en hver tvil, MEN selv om det dessverre finnes noen dårlige, så vil jeg likevel påstå at de fleste av oss er ganske gode lærere. Selvfølgelig blir dette påstand mot påstand, men den våger jeg. Jeg reagerer sterkt på at du sier at foreldre ikke får innsyn i barnas hverdag. Den skjønner jeg ikke. Du som forelder står helt fritt til å observere undervisningen når du vil, du vil aldri finne en låst klasseromsdør. Alle elever har rett til minst en elevsamtale hver termin, og alle foreldre har rett til minst en foreldresamtale hver termin. Vær så god, her kan du få all den info du ønsker om ditt barns faglige og sosiale utvikling. Skulle en lærer, som du sier, oppføre seg hårreisende, så er ikke dette noe som blir dysset ned, nei! Dersom en melding om "hårreisende oppførsel" blir sendt til rektor og/eller skoleeier (kommune/fylke), så vil læreren bli kalt inn og spurt grundig ut, og evt. ende opp med omplassering eller suspensjon hvis saken er så alvorlig at det er det rette. Fint at du driter i hvor mange timer jeg jobber. Timene jeg jobber er ikke få, og jeg avspaserer med verdens beste samvittighet også denne sommeren etter å ha brukt 2 1/2 dag av jule"ferien", 4 hele dager av vinter"ferien" og mange, mange lange kvelder og alle helgedager i mai, inkl. noen timer 17. mai til å rette heldagsprøver og andre prøver. Terminkarakteren blir så aldeles ikke satt før jul, ikke på min skole, i alle fall. Vi deler skoleåret i to tilnærmet like deler, og har karakteroppgjør for 1. termin i januar. Og om jeg retter 3 timer hjemme eller på skolen, kommer ut på ett. Jeg jager mann og unger ut av huset, eller jobber på hjemmekontoret mitt bak lukket dør hvis jeg retter hjemme, og er minst like effektiv der som på skolen. På skolen kan jeg bli forstyrret av kolleger, telefoner og jeg har i tillegg en helt elendig arbeidsplass der jeg ikke har plass til en prøvebunke og pc-en samtidig. Dette er på et arbeidsrom med 40 slike "sild-i-tønne"-plasser, det er begrenset hvor effektive vi klarer å være der. Dessuten er det ikke så enkelt å være effektiv innimellom undervisningstimer, for vi driver med klasseromsundervisning, også ser du! Og så til slutt: Du vil ha best mulig lærere for minst mulig penger. Jeg skal love deg at det om noen år vil være få oppriktig interesserte, virkelig dedikerte lærere igjen hvis de ikke engang skal få anstendig lønn for jobben. Hvis du virkelig tror det er så enkelt, så anbefaler jeg deg virkelig å ta lærerutdanning og hive deg inn i yrket selv. Blæh.... Nå ble jeg provosert, gitt. Jeg tror du må forsøke å lese hva jeg skriver og ikke hva du forventer at jeg skal skrive. -"Best mulig lærere for minst mulig penger" betyr ikke så dårlig betalt at ingen vil gjøre jobben men at resursene utnyttes best mulig. -Jeg angriper ikke enkeltlærere, men jeg er ikke fornøyd med systemet slik det fungerer i dag. Læreren til min yngste forteller blant annet at hun ikke har lov til å fortelle foreldrene hvordan elevene ligger ann i forhold til hva man kan forvente så lenge de ligger innenfor det som er satt som "normalt". Skolen kan til og med vurdere at eleven trenger ekstra oppfølging på ting og sette i gang tiltak uten at foreldrene informeres. Når foreldrene påpeker det samme må de bare svare at barnet er innenfor normalen (så sant det er det for faget i helhet). Vi får heller ikke møter med lærere uten at barnet er til stede. Da er det begrenset hvor fritt man kan snakke. Skolen har også strenge regler om at foreldre aldri får lov til å gjøre stas på en lærer de mener har fortjent det spessielt. Skal en få blomster for eksempel må alle på samme trinn få det samme (barneskole) osv. -Det kan godt hende du har gode arbeidsrutiner for hjemmearbeid. Det betyr ikke at man ikke bør se på hva som skal til for at lærerene skal kunne gjøre retting, planlegging osv mer effektivt. Slik jeg ser det burde det væe rom for vesentlig effektivisering av mange oppgaver. Slike ting bør diskuteres åpent uten at lærerene går i forsvarsposisjon med en gang. Resten av landets arbeidsstokk effektiviserer mye. Det bør være mulig innen skolen også. -Vi trenger lærere, men jeg mener vi i dag utnytter arbeidskraften deres dårlig. Anonymous poster hash: 71714...050 (skulle egentlig bare kommentere siste innlegget, men skjønner ikke hvordan jeg får det til?!) Uansett: uten at jeg har oversikt over praksisen på alle landets skoler, så høres det utvilsomt ut som om du har en skole med en del særegenskaper, og hvis det du påpeker er tilfelle, skjønner jeg at du reagerer. Men jeg nekter å tro at dette er normalen på norske skoler. Slik du skisserer, er jo skole-hjem-samarbeidet på skolen deres på et absolutt minimum - og jeg undres: er det virkelig så "svartmalt" som du skisserer? Mener du at hvis du, som en bekymret foreldrer, ber om et møte med ditt barns kontaktlærer uten barnet til stede, så får du et nei? Hvis dette virkelig er tilfelle, går du veien via rektor. Neste steg: fylkesmannen. Når det gjelder effektivisering av lærere, lurer jeg på hvor du har denne oppfatningen av motvilje blant lærere fra? Alt som kan effektivisere vår hverdag og gitt meg mindre jobb - men samme, om helst bedre - undervisning er hjertelig velkomment hos meg. Selv føler jeg at jeg sliter rævva av meg for at ungdommene skal ha det best mulige tilbudet på skolen hvor jeg jobber, så hvis du har noen gode forslag til effektivisering: kom med dem! En diskusjon om dette ønskes varmt velkommen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå