Gå til innhold

Til alle dere som misunner oss lærere ferien

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og igjen, viser til lenka. Det var 2000 ledige lærerstillinger i landet. Du kan bli den lykkelige arbeider med et årsverk på 1687,5 t. Og hvis du ikke vil ha det selv, så kan du la være å klage på oss som har det. Jeg liker ferien min jeg.

De 2.000 stillingene inkluderer førskolelærere til barnehagene. I tillegg jobber det over 66.000 lærere bare i grunnskolen. Selv om alle de stillingene skulle gå til grunnskolen og ingen til barnehager eller videregående skole ville det gi en utskiftning av staben på ca 3%. Det er lite! 

Jeg ser ikke bort fra at det burde utdannes flere lærere, men om under 3% av stillingene for skoleåret 2013/2014 var lyst ut i mai anser jeg det som et veldig lavt tall. Da er jeg redd det er mange nyutdannede lærere som skal slite med å få seg fast jobb.

Anonymous poster hash: 71714...050

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Frøken f88, hvorfor så sint?

Du sier du har jobbet i skolen og kjenner jobben godt, og nå jobber du i barnehage. Fint. Du har tydeligvis valgt arena? Og om noen synes de fortjener ferien sin, er det noe å være sint for? Fortjener ikke du din? Ang forbund, så ble nok lærernes arbeidstid fremforhandlet før sammenslåingen til utdanningsforbundet. 

Skrevet

Jeg misunner dere ikke, blir bare så vanvittig lei av at dere ikle kan innrømme at dere faktisk er heldige som har så mye fri (eller avspasering, klok av skade har jeg lært meg å kalle det avspasering og ikle fri) PÅ SOMMEREN!! Hvor praktisk er vel ikke det? I motsetning til f.eks sykepleiere (nei, er ikke det sjølv) som mange steder blir pålagt å arbeide annenhver helg på sommeren. Ja dere er heldige, og hadd dere bare kunnet innrømme det hadde ting vært så mye enklere. Har ei venninne som kan innrømme at det er greit med lang sommer(ferie)avspasering på sommer når barna har skolefri og at det er vel vært de ekstra timene ellers i året, mens redten blir som fresende katter og kan fortelle meg at det ikle er noe fordel for de sliter så himla gjennom resten av året..

Og nå føler jeg for å komme med en siste liten innrømmelse; jeg er lærer selv og kan skrive under på at VI er heldige med lang ferie, eller avspasering da. ;)

Anonymous poster hash: a5673...bff

Jeg er sykepleier, og jeg misunner IKKE lærere. Jeg kan ordne meg fri stort sett når jeg vil, så lenge det ikke er i fellesferien. Jeg kan dra på tur når det er møkkavær og kaldt i Norge, uten at det må skje i høstferie, vinterferie og juleferie, når alt er 4 ganger så dyrt. Jeg ser ikke sjarmen med å aldri kunne ta meg en fridag midt i uka og utenfor disse pålagte feriene. Jeg har ingen interesse av å ta ut så mye fri om sommeren. DET er hovedgrunnen tila t jeg aldri kunne tenkt meg å være lærer, ingen andre er så låst som dem. 

Skrevet

Og igjen utarter dette seg til en diskusjon om hvorvidt lærerne fortjener ferien sin.

Lærerne har sommerferie, høstferie, juleferie, vinterferie og påskeferie. Sånn er det bare, og faktisk ikke noe vi lærere bestemmer oss for å ta. Veldig mange av oss jobber likevel i flere av disse "feriene" selv om elevene ikke er på skolen.

Sånn er yrket - og lite å diskutere før styresmakta bestemmer at feriene til elevene skal innskrenkes.

Skrevet

Og igjen, viser til lenka. Det var 2000 ledige lærerstillinger i landet. Du kan bli den lykkelige arbeider med et årsverk på 1687,5 t. Og hvis du ikke vil ha det selv, så kan du la være å klage på oss som har det. Jeg liker ferien min jeg.

De 2.000 stillingene inkluderer førskolelærere til barnehagene. I tillegg jobber det over 66.000 lærere bare i grunnskolen. Selv om alle de stillingene skulle gå til grunnskolen og ingen til barnehager eller videregående skole ville det gi en utskiftning av staben på ca 3%. Det er lite! 

Jeg ser ikke bort fra at det burde utdannes flere lærere, men om under 3% av stillingene for skoleåret 2013/2014 var lyst ut i mai anser jeg det som et veldig lavt tall. Da er jeg redd det er mange nyutdannede lærere som skal slite med å få seg fast jobb.

Min erfaring er mer at det er for sent å få tak i brukbare lærere nå. De nyutdannede som kunne brukes til noe er allerede tilsatt, og det som er igjen er de med merkelige fag eller som ikke passer i jobben. 

Skrevet

Du sier du har jobbet i skolen og kjenner jobben godt, og nå jobber du i barnehage. Fint. Du har tydeligvis valgt arena? Og om noen synes de fortjener ferien sin, er det noe å være sint for? Fortjener ikke du din? Ang forbund, så ble nok lærernes arbeidstid fremforhandlet før sammenslåingen til utdanningsforbundet. 

Jeg er ikke sint i det hele tatt, og misunner ikke lærerne ferien heller. Selvfølgelig fortjener alle ferien sin, det gjør lærerne og. Det jeg ikke forstår er hvorfor noen lærere har så behov for og fortelle at de fortjener ferien så mye mer enn andre yrkesgrupper. Men stilles det kritiske spørsmål så får en jo bare nedlatende svar tilbake :(

Anonymous poster hash: 1b947...f88

Skrevet

Herregud! Fortjener ikke alle yrkesgrupper ferien sin? For ein fantastisk teit diskusjon!

Dersom spørsmålet er om lærerne fortjener all den ferien de har, må det påpekes at en del av denne er avspasering. Vi har 1,5 uke lenger ferie enn de som jobber et vanlig årsverk. Greit nok om akkurat dette ikke er mer fortjent i læreryrket enn i andre. Ærlig talt vet jeg ikke hvorfor årsverket vårt er mindre i timetall, en normalen. Men alt det andre har vi faktisk jobbet inn! Vi har en arbeidsuke på 42,5 time. Jeg for min del jobber alle disse 42,5 timene, MINST! Da anser jeg det som fortjent å ta ferie, som alle andre er fortjent å ta ferie. :)

Anonymous poster hash: b531e...04e

Skrevet

Frøken f88, hvorfor så sint? Du sier du har jobbet i skolen og kjenner jobben godt, og nå jobber du i barnehage. Fint. Du har tydeligvis valgt arena? Og om noen synes de fortjener ferien sin, er det noe å være sint for? Fortjener ikke du din? Ang forbund, så ble nok lærernes arbeidstid fremforhandlet før sammenslåingen til utdanningsforbundet.

Jeg er ikke sint i det hele tatt, og misunner ikke lærerne ferien heller. Selvfølgelig fortjener alle ferien sin, det gjør lærerne og. Det jeg ikke forstår er hvorfor noen lærere har så behov for og fortelle at de fortjener ferien så mye mer enn andre yrkesgrupper. Men stilles det kritiske spørsmål så får en jo bare nedlatende svar tilbake :(Anonymous poster hash: 1b947...f88

Her er poenget mitt.

Hvor finner man alle disse lærerne som har dette behovet for å fortelle at de fortjener ferien sin? Jeg kjenner ikke mange! Derimot får jeg, og sikkert flere med meg, et behov for å forsvare seg litt når andre på død og liv må kommentere feriene, og hvilket "luksusliv" man har som lærer.

Altså er poenget mitt: dette er ikke en kampsak for LÆRERNE, men for mange andre i samfunnet som alle har en oppfatning av hvordan det er å jobbe som lærer.

Skrevet

Frøken f88, hvorfor så sint? Du sier du har jobbet i skolen og kjenner jobben godt, og nå jobber du i barnehage. Fint. Du har tydeligvis valgt arena? Og om noen synes de fortjener ferien sin, er det noe å være sint for? Fortjener ikke du din? Ang forbund, så ble nok lærernes arbeidstid fremforhandlet før sammenslåingen til utdanningsforbundet.

Jeg er ikke sint i det hele tatt, og misunner ikke lærerne ferien heller. Selvfølgelig fortjener alle ferien sin, det gjør lærerne og. Det jeg ikke forstår er hvorfor noen lærere har så behov for og fortelle at de fortjener ferien så mye mer enn andre yrkesgrupper. Men stilles det kritiske spørsmål så får en jo bare nedlatende svar tilbake :(Anonymous poster hash: 1b947...f88

Jeg så ingen påstå at lærere fortjener ferien mer enn andre i denne tråden. Mulig det da blir oppfattet som litt usaklig?

Anonymous poster hash: 884a0...e2a

Skrevet

Jeg er ikke sint i det hele tatt, og misunner ikke lærerne ferien heller. Selvfølgelig fortjener alle ferien sin, det gjør lærerne og. Det jeg ikke forstår er hvorfor noen lærere har så behov for og fortelle at de fortjener ferien så mye mer enn andre yrkesgrupper. Men stilles det kritiske spørsmål så får en jo bare nedlatende svar tilbake :(

Anonymous poster hash: 1b947...f88

Har du virkelig møtt lærere som tar opp at de fortjener ferien sin så mye mer enn andre yrkesgrupper? Høres mer ut som du har noen merkelige venner. Du har fått svar på spørsmålet ditt her inne og kan ikke se at du har fått noen nedlatende svar. Og dette er ikke ment å være nedlatende:)

Anonymous poster hash: 4a7de...f99

Skrevet

Alle fortjener ferien sin like mye og alle fortjener avspasseringen sin like mye. Ferdig med det.

Jeg er veldig glad for at jeg har så lenge fri om sommeren. Barna kan ha lang ferie, trenger ikke SFO i feriene, vi har juleferie sammen, vi trenger ikke å omorganisere ungene fordi vi skal på jobb, fordi jeg har fri når skolen er stengt.

Jeg har ferie hele juli, all annen fri er avspassering fordi jeg har jobbet mer enn vanlig arbeidsuke resten av året. Jeg har vert på jobb igår og i dag, og skal også på jobb resten av uken, selv om jeg egentlig har fri. Dette går langt utover min arbeidstid, men jeg liker jobben min og trives veldig godt.

Jeg kunne godt sagt at jeg ville ha lønn for all overtid og ikke fått avspassere, men fri er mer verdt enn penger. Jeg elsker den lange ferien.

Anonymous poster hash: 1bd3b...6f4

Skrevet

Min erfaring er mer at det er for sent å få tak i brukbare lærere nå. De nyutdannede som kunne brukes til noe er allerede tilsatt, og det som er igjen er de med merkelige fag eller som ikke passer i jobben. 

Så det du sier er at mange av de lærerene skolene har annsatt  opp gjennom årene ikke er brukbare selv om de har utdanningen formelt i orden?  ;)

Skrevet

Så det du sier er at mange av de lærerene skolene har annsatt  opp gjennom årene ikke er brukbare selv om de har utdanningen formelt i orden?  ;)

Ja det har jeg da virkelig ikke noe problem med å si. Ser ikke at det er noen hemmelighet heller? ;)

Skrevet

Ja det har jeg da virkelig ikke noe problem med å si. Ser ikke at det er noen hemmelighet heller? ;)

Forfriskende!

Skrevet

At mange lærere ikke er brukbare blir vel å sette det veldig på spissen.

Men at det finnes noen som ikke passer til yrket er det ingen tvil om. Ellers tar det tid å bli god, så rett veiledning kan være en god investering på andre igjen. Ikke ulikt de fleste andre yrker vil jeg tro...

Anonymous poster hash: 884a0...e2a

Skrevet

Klart jeg har vært misunnelig på lærere som har fri: jul, påske og sommeren. Men har nå en jobb hvor jeg kan ta ekstra fri, dessutenhar jeg ikke taklet å være lærer så all ære til dem.

Skrevet

Jeg er lærer, en ansatt og ubrukelig en med en utdannelse som nesten holder til kravene. Den som først sa ja til jobben og som dekket alle krav, til og med dugeligheten, hun sa nei, så jeg fikk den i stedet. Og jeg har aldri sagt at jeg fortjener ferien mer enn andre, jeg har aldri sagt at jeg trenger den mer en andre, men Gud, som jeg trenger den. Hadde det ikke vært for alle "feriene" gjennom året, så hadde jeg ikke hatt sjans til å rekke å gjøre jobben min. Jeg har sittet og jobbet i alle "feriene" hittil. Og sommerferien? God og lang, akkurat nok til å bygge opp en viss form for ny selvtillit til å kunne ta fatt på nytt år.

God link, Doppler, jeg liker denne setningen:

- Det er noen som påstår at antallet lærere ikke har noen betydning for læringsresultatet. Det kan være greit å få det motbevist, sa Fagerbakke til Adresseavisen.

Jeg leste den nemlig frittstående først og tolket den slik: Skal bli interessant å se hvilke læringsresultater vi får uten nok lærere...

Hehehe....

Anonymous poster hash: 4bdeb...ede
Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Jeg er lærer, og en av grunnene til at jeg i det hele tatt orker jobben min, er at jeg får avspasere og ha fri såpass lenge sammenhengende som jeg har om sommeren. Den ganske lange friperioden er så absolutt nødvendig for å komme seg ovenpå igjen til et nytt skoleår. Og bare for å ha sagt det; jeg har enda ikke i min lærerkarriere hatt verken høst-, jule-, vinter- eller påskeferie uten å ha rettebunker liggende. Og om jeg ikke tar dem i "ferien", så blir det bare enda lengre arbeidsdager ellers. Enkel matematikk, det også. 

Jeg elsker jobben min, jeg trives som plommen i egget og har det rett og slett kjempeflott på jobb, med masse flotte elever og supre kolleger, men fy flate - det er utrolig godt med en skikkelig friperiode om sommeren. Da skoleåret var slutt nå for noen dager siden, så sov jeg. Fra fredag ettermiddag til mandag ettermiddag, altså i løpet av 72 timer, sov jeg i over 30 av dem. Etter min ringe forstand tyder det på at jeg var sliten...

Og nå avspaserer jeg med verdens beste samvittighet! ;-) 

Skrevet

Jeg er en av de lærerne som aldri har klaget på hverken lønn eller arbeidstiden, jeg elsker jobben min og trives veldig godt.

Men de lærerne jeg kjenner, er akkurat som meg. De klager ikke, og er utrolig gla i jobben sin. Men som mange sier, det virker som om det er "lov" å klage på lærerne. For igrunn er det andre som klager på oss. Jeg har selv aldri tatt opp min arbeidsavtale med andre, men har selvfølgelig opplevd å måtte forklare og evnt forsvare. Ofte oppfordrer jeg da de som klager på en eller annen måte til å utdanne seg til lærer, men det er visst ikke så interessant...

At lærere kjemper for yrket og arbeidsavtalen sin (og lønn såklart), under lønnsoppgjøret, er vel ikke så rart. Det gjør jo alle andre også?

Jeg koser meg i ferien, med familien min, og gleder meg til å ta fatt på et nytt skoleår. Nå får jeg en ny klasse å være Kontaktlærer for, og det ser jeg frem til. Men først skal hodet nullstilles!!

Hilsen lykkelig lærer, som er super-stolt av jobben min og føler meg privilegert som får "passe på" og lære bort til så mange herlig barn :)

Anonymous poster hash: 85e5f...2e6

Skrevet

Jeg jobber turnus, 10 mnd på og 2 mnd av.

- Fordi jeg liker det.

Hilsen Lærer.

Anonymous poster hash: 582d0...c4a
Gjest Visten Vrangskapning
Skrevet

Jeg ser det slik: dersom det hadde vært viktig for meg å ha ferie/ avspasering etter skoleruta hadde jeg muligens blitt lærer. Dersom god lønn og kort utdannelse hadde vært viktig kunne jeg valgt å bli noe så handy som rørlegger, elektriker eller snekker og dersom jeg ikke liker turnusjobbing kan det være greit å styre unna helsevesenet og sykepleieryrket.

Det blir helt feil å sette meg ned og klage over at lærere har mer fri enn meg på sommeren og i jula - da får jeg vel satse på ny utdannelse og jobb innen skoleverket om det er så fælt. På samme måte er det helt tullete når noen lærere og sykepleiere klager over for lav lønn fordi andre yrkesgrupper tjener mer; er bare å skifte beite det.

Skrevet

De aller mest håpløse blir heldigvis silt ut i praksisperiodene de må gjennom. Har selv måtte si fra om 2 studenter som ikke egnet seg.

Anonymous poster hash: 909ff...d7c
Skrevet

Jeg kunne godt sagt at jeg ville ha lønn for all overtid og ikke fått avspassere, men fri er mer verdt enn penger. Jeg elsker den lange ferien.

Anonymous poster hash: 1bd3b...6f4

Kan du virkelig det? Jeg trodde det var tvangsavspasering jeg. Hvis det faktisk er mulig å droppe å ha fri i høst og vinterferie, og heller få betalt ut de to ukene  (og gjerne noen av sommerukene også) er jo det utrolig gode nyheter for moren min som er lærer, og gjerne ville hatt mer lønn og mindre fri. Men tviler p det stemmer.

Anonymous poster hash: b8803...e0e

Skrevet

Jeg er ikke lærer og ønsker ikke å bli det heller, men jeg må nok stille meg i koret av dem som stiller spørsmålstegn ved om lærene generelt bør ha så mye ferie (som de kaller avspassering) som de har. Viser til denne artikkelen, der det er kartlagt at mange lærere jobber veldig mye mindre enn de 43,5 timer de får betalt for hver uke. Så enten burde man vel da redusere antallet lærere eller stille krav om høyere kvalitet (= mer arbeid på den enkelte lærer). Alternativt må lærene etter min mening droppe å feriere/avspassere i otte uker i strekk. http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Store-forskjeller-pa-larernes-arbeidstid-1755449.html#.Ucr7QfnDuTY

Jeg er økonom, ville du gitt meg betalt for å gjøre ingenting i 6 timer hver uke bare fordi jeg passer på pengene dine? Nei, vel? Da bør vel heller ikke lærere få betalt for å gå tidligere hjem enn det arbeidstiden tilsier.

Anonymous poster hash: 1bce1...05f
Skrevet

Jeg har også mye àvspasering å ta ut, vi kaller det pluss tid. Vi stempler inn, og vi stempler ut.

Men for å ta en avspasering må jeg faktisk ha jobba en time, har jeg bare vært en halvtime ekstra får jeg bare ta en halvtime fri. Tviler på at lærerene faktisk har jobba alle de timene de avspaserer. Veldig, veldig tvilsomt :-)

Om vi avspaser mer enn vi har i plusstid, får vi minustid. Da må vi tilslutt ta trekk i lønn, om vi ikke greier å jobbe det inn igjen, minutt for minutt.

Anonymous poster hash: 56c6c...6ab

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...