Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et tillegg til det jeg skrev over:

Lærerne fikk heller ikke vite at forskerne summerte sammen det de svarte. De visste ikke at forskerne var ute etter deres totale arbeidstid. Og det er mange arbeidsoppgaver man har som ikke nødvendigvis faller inn under overskriftene forskerne hadde laget.

Anonymous poster hash: 9cd08...b86
Videoannonse
Annonse
Skrevet

En kjip ting med å være lærer er jo at all avspasering og ferie er fastsatt. Vi kan aldri velge å ta 14-dager ferie i oktober for å dra til syden, f.eks.  Anonymous poster hash: be39b...46b

Ja, huff og huff, stakkars lærere som ikke kan ta fri i oktober og november (høstferen er jo i oktober). Jeg jobber i helsevesenet og de tre siste somrene har jeg hatt én uke felles ferie med mann og barn. I tillegg jobber jeg i snitt mer enn 42,5 time i uken. Blir ikke registrert og kan ikke avspaseres eller få overtidsbetalt. Lærere har en gullkantet deal. Og all ære til dem som har klart å få det til, men at de jobber så fantastisk mye mer enn mange andre yrker, ja det er pisspreik!

Anonymous poster hash: 96aa2...f90

Den såkalte "høstferien" her jeg bor og jobber er forresten 2 dager for elevene. Torsdag og fredag ca midt i oktober. Det er vanlig at denne torsdagen er planleggingsdag/kursdag for lærerne, så da er det bare én dag igjen. Ikke mye ferie, dét. Men jeg har selv valgt å bli lærer og jobbe som det. Akkurat som du har valgt din jobb selv.

Jeg synes det er en himla tøff jobb, og da tenker jeg ikke på arbeidsmengden ift prøveretting og oppgavelaging og sånne praktiske ting, men alt det uforutsigbare i hverdagen. Elevene mine på småtrinnet (som kunne vært søt og snill og pliktoppfyllende) de slåss, baksnakker hverandre, de kan finne på å trakassere andre elever, kommandere medelever til å gjøre dumme ting, de gjør farlige ting i friminuttene, kan finne på å kaste stein på hverandre, de har null respekt for de voksne og kan finne på å skrive "Monica suger" på matteprøven sin. Da er det hele tiden å kontakte foreldre for å fortelle hva som har skjedd, evt sende de til rektor der de kan ringe hjem fordi de ikke har oppført seg. Jeg elsker å undervise, det er derfor jeg er lærer, men alt det negative som kan skje i min hverdag gjør at jeg ofte revurdere dette valget. Bare en digresjon og en tanke fra en lærer.

Anonymous poster hash: be39b...46b

Skrevet

I norsk skole skal lærernes samlede arbeidsoppgaver utføres innenfor et årsverk på 1 687,5 timer. (Wikipedia)

Pr. 1. juni hadde jeg forlengst passert 800 arbeidstimer, så jeg har i alle fall ingen problemer med å fylle mitt årsverk.

Du bør jo også ha pasert 800 timer 1. juni om du dkal få nok tier på et år. Høstsemesteret er tross alt bare på 4 mnd og juni er kort.

Anonymous poster hash: 4b30f...e49

Skrevet

Lærere skal jobbe 43,5 t i uka, men gjør det som regel ikke i virkligheten. I hvertfall på ungdomskolen jobber lærerene i snitt under 37 t de ukene de skal jobbe og har all fritiden i tillegg. Noen jobber mye mer, andre mye mindre. De fleste tror de jobber vesentlig mer enn de faktisk gjør. Anonymous poster hash: 4b30f...e49

Korleis veit du dette? Eg kan rekna, så eg veit kor mange timar eg jobbar i veka. Dette er ikkje basert på kva eg trur, men kva eg veit.Anonymous poster hash: 0eaef...cb8
Det var en stor undersøkelse av ungdomskolelæreres arbeidstid i 2009 der lærerene selv svarte på hvor mye de jobbet og hva de egentlig gjorde. Du finner den nok om du googler.Anonymous poster hash: 4b30f...e49
Eg har lese undersøkinga, og eg har lese kritikken av undersøkinga og dei konklusjonane som blei dratt av den. Du finn nok den om du googlar. :)Anonymous poster hash: 0eaef...cb8
alternativet til å godta undersøkelsen var vel å konkludere med at de fleste lærere var for dumme til å forstå spørsmålene i undersøkelsen. Det tror ikke jeg de var.Anonymous poster hash: 4b30f...e49
Det var jo din måte å vinkle det på...Mange spørjeundersøkingar har uklåre spørsmål. Ein treng ikkje vere dum for å misforstå spørsmålstypen. Det kan jo godt hende at det finnest arbeidsoppgåver som lærarane som svara på undersøkinga ikkje definerte å vere innanfor dei fire aktuelle kategoriane i undersøkinga. Det betyr jo ikkje at ein ikkje bruker tid på desse arbeidsoppgåvene.

Nå veit ikkje eg, då eg ikkje har delteke i undersøkinga. Men det er ikkje sikkert at denne undersøkinga gir eitt reelt bilete av ungdomsskulelærarars arbeidsmengde.

Anonymous poster hash: 0eaef...cb8

Jeg har lest spørsmålene. De var ikke vansklige å forstå. Lærete i andre land svarte også på tilsvarende underdøkelse at de brukte vesentlig mer tid enn de norske lærerene.

Jeg har ikke noe ønske om å bli lærer, men jeg tror heller ikke på at de i snitt jobber mer enn andre grupper.

Skrevet

Lærere skal jobbe 43,5 t i uka, men gjør det som regel ikke i virkligheten. I hvertfall på ungdomskolen jobber lærerene i snitt under 37 t de ukene de skal jobbe og har all fritiden i tillegg. Noen jobber mye mer, andre mye mindre. De fleste tror de jobber vesentlig mer enn de faktisk gjør. Anonymous poster hash: 4b30f...e49

Korleis veit du dette? Eg kan rekna, så eg veit kor mange timar eg jobbar i veka. Dette er ikkje basert på kva eg trur, men kva eg veit.Anonymous poster hash: 0eaef...cb8
Det var en stor undersøkelse av ungdomskolelæreres arbeidstid i 2009 der lærerene selv svarte på hvor mye de jobbet og hva de egentlig gjorde. Du finner den nok om du googler.Anonymous poster hash: 4b30f...e49
Eg har lese undersøkinga, og eg har lese kritikken av undersøkinga og dei konklusjonane som blei dratt av den. Du finn nok den om du googlar. :)Anonymous poster hash: 0eaef...cb8
alternativet til å godta undersøkelsen var vel å konkludere med at de fleste lærere var for dumme til å forstå spørsmålene i undersøkelsen. Det tror ikke jeg de var.Anonymous poster hash: 4b30f...e49
Det var jo din måte å vinkle det på...Mange spørjeundersøkingar har uklåre spørsmål. Ein treng ikkje vere dum for å misforstå spørsmålstypen. Det kan jo godt hende at det finnest arbeidsoppgåver som lærarane som svara på undersøkinga ikkje definerte å vere innanfor dei fire aktuelle kategoriane i undersøkinga. Det betyr jo ikkje at ein ikkje bruker tid på desse arbeidsoppgåvene.

Nå veit ikkje eg, då eg ikkje har delteke i undersøkinga. Men det er ikkje sikkert at denne undersøkinga gir eitt reelt bilete av ungdomsskulelærarars arbeidsmengde.Anonymous poster hash: 0eaef...cb8

Jeg har lest spørsmålene. De var ikke vansklige å forstå. Lærete i andre land svarte også på tilsvarende underdøkelse at de brukte vesentlig mer tid enn de norske lærerene.

Jeg har ikke noe ønske om å bli lærer, men jeg tror heller ikke på at de i snitt jobber mer enn andre grupper.Anonymous poster hash: 4b30f...e49

Nei, vi jobbar eitt årsverk. Det gjer dei fleste andre arbeidstakarar og. Forskjellen er at vi jobbar det over ein kortare periode enn mange andre.

Anonymous poster hash: 0eaef...cb8

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

I norsk skole skal lærernes samlede arbeidsoppgaver utføres innenfor et årsverk på 1 687,5 timer. (Wikipedia)

Pr. 1. juni hadde jeg forlengst passert 800 arbeidstimer, så jeg har i alle fall ingen problemer med å fylle mitt årsverk.

Du bør jo også ha pasert 800 timer 1. juni om du dkal få nok tier på et år. Høstsemesteret er tross alt bare på 4 mnd og juni er kort.

Jeg passerer glatt 900 timer før skoleåret er omme, og vi begynner igjen i midten av august, og med såpass tunge fag og kontaktlæreransvar som jeg vet jeg får til høsten, så er det min aller minste bekymring om jeg skal klare å fylle årsverket, gitt. Jeg fyller nok årsverket i god tid før retting av heldagsprøver til jul kommer med i regnskapet. Jeg pleier å gjøre det. Og nå, når jeg får kontaktlæreransvar på vg1, så tar det ikke så lang tid før timene er oppfylt. Vi har bl.a. ekstra oppfølging på samarbeid hjem-skole i alle 1. klasser hos oss, og jo, det går fort mange timer. Så jeg tar avspasering og sommerferie med verdens aller beste samvittighet. :-) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...