Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det skal også skrives VFL'er, utarbeides IOP'er, halvårsvurderinger, forberedes foreldre/ansvarsgruppe/tverrfaglige møter, forberede og gjennomføre utvikingssamtaler - dette tar tid!!Anonymous poster hash: 8c44f...a84

mye av dette må gjøres som førskolelærer også, og mye må gjøres i helger og på ettermiddagen. Men de får bare 5 uker ferie og lavere lønn. Jeg er lei av lærere som klager! Dere har det faktisk ganske godt.

Anonymous poster hash: bbc17...5ea

Det har du rett i, MEN i en bhg har er bemanningstettheten en helt annen. På en storbarnsavd.kan det være 24 barn og to førskolelærere.

Anonymous poster hash: 8c44f...a84

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lærere skal jobbe 43,5 t i uka, men gjør det som regel ikke i virkligheten. I hvertfall på ungdomskolen jobber lærerene i snitt under 37 t de ukene de skal jobbe og har all fritiden i tillegg. Noen jobber mye mer, andre mye mindre. De fleste tror de jobber vesentlig mer enn de faktisk gjør. Anonymous poster hash: 4b30f...e49

Korleis veit du dette? Eg kan rekna, så eg veit kor mange timar eg jobbar i veka. Dette er ikkje basert på kva eg trur, men kva eg veit.

Anonymous poster hash: 0eaef...cb8

Samboeren min er ungdomsskolelærer og jobber MYE mer enn han skal.

Undomsskolelærere som jobber mindre enn de skal kan umulig gjøre en god jobb.

det er retting, retting, retting, møter med andre lærere, møter med foreldre, ppt, videregående, spesialelever, arbeidsuke, turer- bla ei heil uke i Polen, men jobbing 24/7 og da fikk de TO avspaseringsdager etterpå. (Det er det neimen ikke verdt...) temtamen, eksamen, heldagsprøver, prøver, opplegg, ekskursjoner osv osv. Alt skal forbredes og "etterarbeides"...

Anonymous poster hash: 995af...881

Skrevet

Jeg skjønner meg ikke helt på de som er misunnelige på oss lærere, jeg. Hvis dere tenker at det er så himla lukrativt med korte arbeidsuker og lang ferie, er det jo en enkel løsning: bli lærer. Jeg vedder på at pipa hadde fått en annen lyd etter noen mnd på skolen.

Anonymous poster hash: 3626d...5cb

Skrevet

Nå begynner jeg å skjønne at det ikke er så lukrativt i skolen. Da hr eg det bedre i barnehagen. Mer tid til ungenepå ettermiddagen og kvelder. Det betyr er er lange ferier tenker jeg nå...

Hi

Skrevet

Jeg lurer på en ting, hvis dere lærere liksom jobber ræva av dere, hvorfor er norske elever så elendige på skolen iforhold til andre elever i Europa?

Anonymous poster hash: 4052b...4a9

Skrevet

Jeg syns lærerene fortjener disse ekstra feriedagene sine! Tenk å holde styr på en hel haug med unger, huff, blir utbrent bare av å tenke på det!

Anonymous poster hash: 1c3fd...891

Skrevet

Jeg skjønner det med retting og forberedelser. Men det kan da umulig vere sååååå mye på småtrinnet? Da tenker eg 1. Og 2. klasse

Nei, det er ikke mye retning i 1. Og 2. Klasse. Der er det mye mer oppdrageransvar. Bruker minst 1-1,5 time hver kveld på forberedelse til neste dag. På jobb går dagene ofte med til møter på tvers av instanser, foreldre, kollegaer. Mm. Har leseplikt, må skrive rapporter, lese rapporter, telefonsamtaler, samarbeid med lærere og assistenter. Den lille regntiden jeg har igjen etter elevene har dratt går til å gjøre klart utstyr og planlegge ukeplan.

Planlegger hvordan elevene skal vurderes, hvordan skal jeg nå alle. Hva gjør jeg med de som ikke når målet.

Helgene, gjerne søndag kveld for min del, går med til gjennomsyn av lekser og finne ut hvordan jeg best skal kunne veilede hver enkelt elev videre.

Det er mye mer arbeid enn en vanlig kontorjobb.

Anonymous poster hash: c2305...a23

Skrevet

Det skal også skrives VFL'er, utarbeides IOP'er, halvårsvurderinger, forberedes foreldre/ansvarsgruppe/tverrfaglige møter, forberede og gjennomføre utvikingssamtaler - dette tar tid!!Anonymous poster hasho: 8c44f...a84

mye av dette må gjøres som førskolelærer også, og mye må gjøres i helger og på ettermiddagen. Men de får bare 5 uker ferie og lavere lønn. Jeg er lei av lærere som klager! Dere har det faktisk ganske godt.Anonymous poster hash: bbc17...5ea

Det skal også skrives VFL'er, utarbeides IOP'er, halvårsvurderinger, forberedes foreldre/ansvarsgruppe/tverrfaglige møter, forberede og gjennomføre utvikingssamtaler - dette tar tid!!Anonymous poster hash: 8c44f...a84

mye av dette må gjøres som førskolelærer også, og mye må gjøres i helger og på ettermiddagen. Men de får bare 5 uker ferie og lavere lønn. Jeg er lei av lærere som klager! Dere har det faktisk ganske godt.Anonymous poster hash: bbc17...5ea

Men er det nokon som klagar her da? Ein eller annan spurde kor mykje vi jobbar, og fleire har svart.

Nokre spørsmål: Får ikkje føreskulelærarar tid til arbeidsoppgavene sine i arbeidstida? Får ikkje førskulelærarar overtidsbetaling for det arbeidet som ein må gjere utanfor arbeidstida? Evnt. avspasering? Berre lurar.

Jeg er barnehagelærer og vi har fire timer i uka avsatt til dette og til pedagogisk dok, didaktiske planer, til å holde oss faglig oppdatert osv osv. Trenger ikke å være noe geni for å forstå at det ikke rekker til. Jeg tviler ikke på at skolelærer jobber det de skal, men det er surt at utdanningsforbundet ikke gidder å legge breisiden til for å kreve det samme for oss.

Anonymous poster hash: d4348...d5e

Skrevet

Det skal også skrives VFL'er, utarbeides IOP'er, halvårsvurderinger, forberedes foreldre/ansvarsgruppe/tverrfaglige møter, forberede og gjennomføre utvikingssamtaler - dette tar tid!!Anonymous poster hasho: 8c44f...a84

Men er det nokon som klagar her da? Ein eller annan spurde kor mykje vi jobbar, og fleire har svart.

Nokre spørsmål: Får ikkje føreskulelærarar tid til arbeidsoppgavene sine i arbeidstida? Får ikkje førskulelærarar overtidsbetaling for det arbeidet som ein må gjere utanfor arbeidstida? Evnt. avspasering? Berre lurar.Anonymous poster hash: 0eaef...cb8

Jeg er barnehagelærer og vi har fire timer i uka avsatt til dette og til pedagogisk dok, didaktiske planer, til å holde oss faglig oppdatert osv osv. Trenger ikke å være noe geni for å forstå at det ikke rekker til. Jeg tviler ikke på at skolelærer jobber det de skal, men det er surt at utdanningsforbundet ikke gidder å legge breisiden til for å kreve det samme for oss.Anonymous poster hash: d4348...d5e

Einig, ein burde få meir tid til disposisjon for ped. planlegging, dokumentasjon o.l. også i barnehagane!

Skrevet

Jeg lurer på en ting, hvis dere lærere liksom jobber ræva av dere, hvorfor er norske elever så elendige på skolen iforhold til andre elever i Europa?Anonymous poster hash: 4052b...4a9

Norske elevar er ikkje elendige i forhold til andre europeiske elevar! På nokre område scorar dei dårlegare, på andre betre. For eksempel er norske elevar i teten når det gjeld samarbeid og sosial kompetanse. Dei har og vore høgt oppe når det gjeld engelskferdigheiter. At dei scorar lågare på andre område, har nok ein samansett forklaring. Blant anna har vi ikkje nivådeling. Vi har ikkje like stort foreldreansvar når det kjem til lesing heime. I Noreg ligg alle moglegheiter opne, då økonomien går godt. Vi har ikkje eit utprega konkurransesamfunn. Dette er nokre årsaker som speler inn, i samspel med andre. Lærarar jobbar det dei skal, i alle fall dei aller fleste. Det er ikkje noko liksom ved det.

Skrevet

Vi bruker også vannvittig mye tid på å besvare e-post til foresatte. Mailene vi får er noen ganger ikke helt ulike denne http://www.piasverden.com/2012/11/indignert-brev-fra-bnnas-mor.html?m=1

Noen ganger får vi også telefoner på kveldstid ... privat (læreren står jo faktisk oppført i telefonkatalogen!!).

Ikke lenge siden jeg ble kontaktet av en foresatt hvis barn var misfornøyd med rollen sin i skoleteatret.

Anonymous poster hash: 8c44f...a84

Skrevet

For å si det slik - jeg jobbet som lærer, men gikk over til et yrke med 8 timers arbeidsdag, fri kveld og helg, og fem ukers ferie. Og angrer ikke et sekund!

Lærere har virkelig fortjent all "ferie", som folk flest kaller det!

Anonymous poster hash: 87e5c...b82

Skrevet

Jeg synes det er morsomt at alle misunner oss jobben, men ingen som misunner oss jobben vil ta i den engang?

Som lærer så er jeg stort sett tilgjengelig for elevene mine og foresatte døgnet rundt. Søndager og helligdager. I tillegg til den vanlige jobbingen, som er planlegging, gjennomføring, evaluering og vurdering. Jobber vanligvis lørdag og søndag kveld. Fredag er fri. 

Ang lærere i første klasse, de har flere uv-timer enn lærere høyere i systemet. Sånn kompenseres det. Og det å drive begynneropplæring i lesing og skriving er krevende. Det krever de beste pedagoger om ungene skal få det til, mens mange tenker at her kan vi bruke de dårlige. Da får man dårlige lesere. 

Assistenter kan aldri få 100% stilling ved å bare jobbe i skolen, dette fordi de har vanlig lønnsavtale. 

Jeg digger jobben min, jeg er glad i elevene mine. Det tyngste med jobben er sånne som deg, som mistror meg og det jeg gjør. Som tror at jeg har fri alltid. 

Skrevet

Lærere skal jobbe 43,5 t i uka, men gjør det som regel ikke i virkligheten. I hvertfall på ungdomskolen jobber lærerene i snitt under 37 t de ukene de skal jobbe og har all fritiden i tillegg. Noen jobber mye mer, andre mye mindre. De fleste tror de jobber vesentlig mer enn de faktisk gjør. Anonymous poster hash: 4b30f...e49

Korleis veit du dette? Eg kan rekna, så eg veit kor mange timar eg jobbar i veka. Dette er ikkje basert på kva eg trur, men kva eg veit.

Det var en stor undersøkelse av ungdomskolelæreres arbeidstid i 2009 der lærerene selv svarte på hvor mye de jobbet og hva de egentlig gjorde. Du finner den nok om du googler.

Anonymous poster hash: 4b30f...e49

Skrevet

Lærere skal jobbe 43,5 t i uka, men gjør det som regel ikke i virkligheten. I hvertfall på ungdomskolen jobber lærerene i snitt under 37 t de ukene de skal jobbe og har all fritiden i tillegg. Noen jobber mye mer, andre mye mindre. De fleste tror de jobber vesentlig mer enn de faktisk gjør. Anonymous poster hash: 4b30f...e49

Korleis veit du dette? Eg kan rekna, så eg veit kor mange timar eg jobbar i veka. Dette er ikkje basert på kva eg trur, men kva eg veit.Anonymous poster hash: 0eaef...cb8

Det var en stor undersøkelse av ungdomskolelæreres arbeidstid i 2009 der lærerene selv svarte på hvor mye de jobbet og hva de egentlig gjorde. Du finner den nok om du googler.Anonymous poster hash: 4b30f...e49

Eg har lese undersøkinga, og eg har lese kritikken av undersøkinga og dei konklusjonane som blei dratt av den. Du finn nok den om du googlar. :)

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

I norsk skole skal lærernes samlede arbeidsoppgaver utføres innenfor et årsverk på 1 687,5 timer. (Wikipedia)

Pr. 1. juni hadde jeg forlengst passert 800 arbeidstimer, så jeg har i alle fall ingen problemer med å fylle mitt årsverk. 

Skrevet

Jeg lurer på en ting, hvis dere lærere liksom jobber ræva av dere, hvorfor er norske elever så elendige på skolen iforhold til andre elever i Europa?

Anonymous poster hash: 4052b...4a9

Husk at de ulike skoleundersøkelsene måler ulike ting. Den siste som kom gjør vi det dårlig på. Det er frafall i videregående skole. Men det som ikke er nevnt der er at alle i Norge går vgs. De gjør de ikke feks i Frankrike eller Tyskland. Når vi skal ha alle med så får vi nødvendigvis noe mer frafall enn i den skolen hvor man bare får inn de elevene som ønsker å gå på skole. Men på den andre siden. Vi må jobbe mot frafall. Frafall i vgs i Norge er det samme som nav i stor grad. 

Det var og en undersøkelse som gikk på antall kroner brukt pr elev. Norge gjør det ikke så bra, men og et stort men. De andre landene har i større og mindre grad foreldrebetaling. I Norge er skolen gratis. Ergo er ikke det vi får ut av pengene så dårlig likevel, for det er hele summer. For noen av de andre landene snakker om 30%. 

Våre elever er gode på samarbeid og demokrati. Best i Europa, men det er ikke så kult. Du får lese alle skoleundersøkelser, samt kritikk og ikke bare headlines fra VG før du uttaler deg. TIMMS, PISA og PIRLS er en plass å starte.

Skrevet

Korleis veit du dette? Eg kan rekna, så eg veit kor mange timar eg jobbar i veka. Dette er ikkje basert på kva eg trur, men kva eg veit.Anonymous poster hash: 0eaef...cb8
Det var en stor undersøkelse av ungdomskolelæreres arbeidstid i 2009 der lærerene selv svarte på hvor mye de jobbet og hva de egentlig gjorde. Du finner den nok om du googler.Anonymous poster hash: 4b30f...e49
Eg har lese undersøkinga, og eg har lese kritikken av undersøkinga og dei konklusjonane som blei dratt av den. Du finn nok den om du googlar. :)

alternativet til å godta undersøkelsen var vel å konkludere med at de fleste lærere var for dumme til å forstå spørsmålene i undersøkelsen. Det tror ikke jeg de var.

Anonymous poster hash: 4b30f...e49

Skrevet

En kjip ting med å være lærer er jo at all avspasering og ferie er fastsatt. Vi kan aldri velge å ta 14-dager ferie i oktober for å dra til syden, f.eks.  Anonymous poster hash: be39b...46b

Ja, huff og huff, stakkars lærere som ikke kan ta fri i oktober og november (høstferen er jo i oktober). Jeg jobber i helsevesenet og de tre siste somrene har jeg hatt én uke felles ferie med mann og barn. I tillegg jobber jeg i snitt mer enn 42,5 time i uken. Blir ikke registrert og kan ikke avspaseres eller få overtidsbetalt. Lærere har en gullkantet deal. Og all ære til dem som har klart å få det til, men at de jobber så fantastisk mye mer enn mange andre yrker, ja det er pisspreik!

Anonymous poster hash: 96aa2...f90

Skrevet

En kjip ting med å være lærer er jo at all avspasering og ferie er fastsatt. Vi kan aldri velge å ta 14-dager ferie i oktober for å dra til syden, f.eks.  Anonymous poster hash: be39b...46b

Ja, huff og huff, stakkars lærere som ikke kan ta fri i oktober og november (høstferen er jo i oktober). Jeg jobber i helsevesenet og de tre siste somrene har jeg hatt én uke felles ferie med mann og barn. I tillegg jobber jeg i snitt mer enn 42,5 time i uken. Blir ikke registrert og kan ikke avspaseres eller få overtidsbetalt. Lærere har en gullkantet deal. Og all ære til dem som har klart å få det til, men at de jobber så fantastisk mye mer enn mange andre yrker, ja det er pisspreik!

Det var ikke snakk om at vi jobbet mye mer enn andre? Var mer denne misunnelsen som dere sliter med eller hur? Er vel ikke min feil at du jobber gratis.

Skrevet

Jobbet de første årene enormt mye, og slet meg nesten ut. Kom over kneika, og bruker absolutt ikke like mye tid og energi på forberedelser nå lenger (retting er det selvfølgelig ikke noe vei utenom)

Det som krever mest er faktisk kontakt med foreldre og møter etc. Mange skjebner der ute som man tar med seg hjem... Har blitt oppringt av både foreldre, besteforeldre og elever seint på kveld.

Fin, men spesiell jobb. Vanskelig å sette seg inn i dersom man ikke har prøvd. Glad for de avtalene vi har. Forsvinner de tror jeg neppe det er mange lærere igjen. 

Anonymous poster hash: d07d6...fb4
Skrevet

Eg har lese undersøkinga, og eg har lese kritikken av undersøkinga og dei konklusjonane som blei dratt av den. Du finn nok den om du googlar. :)Anonymous poster hash: 0eaef...cb8
alternativet til å godta undersøkelsen var vel å konkludere med at de fleste lærere var for dumme til å forstå spørsmålene i undersøkelsen. Det tror ikke jeg de var.Anonymous poster hash: 4b30f...e49

Det var jo din måte å vinkle det på...Mange spørjeundersøkingar har uklåre spørsmål. Ein treng ikkje vere dum for å misforstå spørsmålstypen. Det kan jo godt hende at det finnest arbeidsoppgåver som lærarane som svara på undersøkinga ikkje definerte å vere innanfor dei fire aktuelle kategoriane i undersøkinga. Det betyr jo ikkje at ein ikkje bruker tid på desse arbeidsoppgåvene.

Nå veit ikkje eg, då eg ikkje har delteke i undersøkinga. Men det er ikkje sikkert at denne undersøkinga gir eitt reelt bilete av ungdomsskulelærarars arbeidsmengde.

Skrevet

Hva med asisstentene om jobber på skolen. Har de like lang uke??

Er assistent i barneskulen å jobber 100% men må jobbe i sfo for å få nokk timer i uka å har bare 5 uker ferie som alle andreuten muligheten å jobbe inn avspasering. Jobba tidligere i ungdomskolen å da fikk jeg ikke jobbe 100%

Anonymous poster hash: e2380...9fb

Skrevet

Det er vel ingen her som har påstått at lærere jobber så fantastisk mye mer enn mange andre yrker? Det som er poenget er at arbeidskravet er fordelt over et annet regnestykke enn 7,5 timer i uka, med 5 uker ferie. Vi får utbetalt overtiden med avspasering, og denne avspaseringstiden er allerede plassert på kalenderen. Det er fakta, ikke klaging, og ja, i forhold til mange andres arbeidshverdag: en gullkantet deal.

Med denne fastsatte tiden og avspaseringen kommer det perioder hvor man blir nødt til å jobbe 18 timer i døgnet for at arbeidsoppgavene skal rekkes å gjøres ferdig i tide. Og akkurat det er det mange som ikke tar med i betraktning når de samtidig påstår at de er misunnelige. Og mange unge forsvinner fra læreryrket fordi de for sjokk over belastningen de møter.

Og det at noen velger å jobbe gratis kan ikke ingen lærere noe for...

Anonymous poster hash: c0469...0ef

Skrevet

Undersøkelsen der man "undersøkte" ungdomsskolelæreres arbeidstid, har blitt sterkt kritisert i ettertid, og det med rette.

Lærerne ble aldri spurt om hvor mange timer i uka de jobber. De ble spurt om hvor mye tid de bruker i uka på fire ulike områder, som til sammen liksom skal utgjøre læreres arbeidstid.  Forskerne la da sammen summen av disse fire områdene, og kom fram til det de mente var lærernes reelle arbeidstid.

Selv vet jeg jo hvor mange timer jeg jobber i uka som lærer, selv om det varierer litt fra uke til uke, men hvis noen hadde spurt meg om hvor mange timer jeg hadde brukt på et visst område, ville det blitt verre å svare. Og det blir et definisjonsspørsmål hva man legger i de ulike områdene man ble spurt om. Summen hadde nok blitt en heeeelt annen hvis de hadde spurt meg slik. 

Anonymous poster hash: 9cd08...b86

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...