Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye jobber egentlig dere lærere?? Hvordan får dere det til med høstferie, vinterferie, juleferie, påskeferie og lang sommerferie...

Og ja, misunnelig!!

Anonymous poster hash: 77053...df3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke ferie, men avspasering.

Anonymous poster hash: 8c44f...a84

Skrevet

Vi har det samme årsverket som andre yrkesgrupper, men arbeidsuka er lengre. Vi jobber 43,5 timers uke. Da blir det mange timer som skal avspaseres. Normal arbeidsuke er jo 37,5 timer, så hver uke blir det 6 timer som skal avspaseres. Avspaseringen tar vi ut i høstferie, juleferie etc.

Hektisk når det står på, men jeg setter virkelig pris på avspaseringene!

Anonymous poster hash: 9cd08...b86
Skrevet

42,5 timer uke som tas ut som avspasering i det du kaller ferie.

Anonymous poster hash: 2a55a...566
Skrevet

Hva med asisstentene om jobber på skolen. Har de like lang uke??

Skrevet

Jobbar 43,5 timar i veka, etter arbeidstidsavtalen. I realiteten er det gjerne litt meir.

Ein vanleg arbeidsdag kan sjå slik ut: oppstart kl 8, ferdig klokka 3=7 timar(minus matpausen og ein kaffepause). Av og til byrjar eg seinare eller sluttar tidelegare, men som regel er dette normalen. Kveldsarbeid ein time og to (førebuing til neste dag, prøveretting, stilretting o.l.). Helga: nokre timar med førebuing og/eller retting.

"Feriane": som regel har eg ei eller fleire rettebunker som kom inn rett før ferien, og eg brukar nokre timar i avspaseringsperiodane til å rette.

Anonymous poster hash: 0eaef...cb8

Skrevet

En kjip ting med å være lærer er jo at all avspasering og ferie er fastsatt. Vi kan aldri velge å ta 14-dager ferie i oktober for å dra til syden, f.eks. 

Anonymous poster hash: be39b...46b
Skrevet

Jeg skjønner det med retting og forberedelser. Men det kan da umulig vere sååååå mye på småtrinnet? Da tenker eg 1. Og 2. klasse

Skrevet

Samboeren min er assistent på en ungdomsskole. For han så er det sånn at han aldri kan få 100% stilling, selv om han jobber 100%. Skoleferiene blir da på en måte fordelt utover, slik at han mottar lønn i skoleferiene, men det tas av den totale stillingsprosenten. Hmm, kronglete forklart. Hehe 

Anonymous poster hash: 4efb7...7e0

Skrevet

Jeg skjønner det med retting og forberedelser. Men det kan da umulig vere sååååå mye på småtrinnet? Da tenker eg 1. Og 2. klasse

Anar ikkje, då eg underviser på vidaregåande. Men eg kan tenkje meg at det er meir oppfølging av elevar, elevar med særskilte behov, kontakt med heim osb? Mykje av tida ein har på skule (den faste arbeidstida) går og med til møter (type samarbeidsmøter, team o.l.). Vidare skal ein jo vere relativt kreativ for å tilby små barn lærefremjande og motiverande opplegg. Kan tenkje meg at det går ein god del tid med til å planlegge gode undervisningsopplegg, også på småtrinnet. Men dette er meir antakelser, enn noko eg veit med sikkerheit.

Skrevet

Jeg har ikke peiling på småskoletrinnet, men jeg har jobbet som lærer i 6 år, og har fremdeles ikke hatt noen "ferie". I de ukene med avspasering på høsten, i jula og etter jul så har jeg rettet og forberedt videre planer. Det har blitt bedre med årene, men i år har det vært helt ille med to små hjemme, som også har vært hjemme i disse "feriene". Sommerferien/avspaseringen går med på å gjøre alt jeg ikke har fått gjort resten av året, som å gå på do, dra til frisøren, gjøre rent, handle klær, sette meg ned å bare kikke litt på ungene mine før de vokser opp...

Anonymous poster hash: c0469...0ef
Skrevet

Hvor mye jobber egentlig dere lærere?? Hvordan får dere det til med høstferie, vinterferie, juleferie, påskeferie og lang sommerferie...

Og ja, misunnelig!!

Anonymous poster hash: 77053...df3

Mye!

Er derfor vi har avspasering. For det er det det er.

Går ikke inn på noen forklaring av timer osv her siden folk vrir og vender på det uansett på et slikt forum....

Jeg liker jobben min godt. Liker å undervise, utfordringer generelt og at ingen dager er like. Samtidig er det en veldig krevende jobb som jeg bruker utrolig mange kvelder og helger på i løpet av et år.

Jeg vet at hadde det ikke vært for disse avbrekkene hadde jeg jobbet med noe annet for lenge siden! Jobben krever utrolig mye av meg i det daglige. Nå skal det sies at jeg lider av "flink-pike-syndromet", og det er ingen god ting i en jobb der du alltid kan gjøre mer............

Jeg var ferdig med lærerutdannelsen for 15 år siden og har jobbet som lærer siden. De fleste jeg gikk på skole sammen med jobbet noen få år og er i andre jobber i dag. Når til og med alle disse "feriene" ikke er nok til at lærere blir i jobben sier det mye..........  Jeg har barn i grunnskolen selv, og det er veldig godt å ha fri samtidig med dem. Om noen år er nok jeg også å finne i en annen jobb.

Ser at dette ble et forsvarsinnlegg selv om det ikke var ment å være det....

Anonymous poster hash: da4a2...1cd

Skrevet

Det skal også skrives VFL'er, utarbeides IOP'er, halvårsvurderinger, forberedes foreldre/ansvarsgruppe/tverrfaglige møter, forberede og gjennomføre utvikingssamtaler - dette tar tid!!

Anonymous poster hash: 8c44f...a84

Skrevet

Samboeren min er assistent på en ungdomsskole. For han så er det sånn at han aldri kan få 100% stilling, selv om han jobber 100%. Skoleferiene blir da på en måte fordelt utover, slik at han mottar lønn i skoleferiene, men det tas av den totale stillingsprosenten. Hmm, kronglete forklart. Hehe 

Anonymous poster hash: 4efb7...7e0

Litt enklere forklart, han kan f.eks ha en stilling på 89%. Jobber 7,5 timers dager, 5 dager i uka. Har fri i alle skolens ferier.

Anonymous poster hash: 2a55a...566

Skrevet

Selv på 1.- og 2.trinn skal de ha ukesjekker hver uke. Samtidig skal de kartlegges i både tallforståelse og regneferdigheter, samt leseforståelse. Dessuten må vi lage x-antall arbeidshefter og undervisningsmateriell, fordi den norske skolen ikke har penger til å kjøpe utstyret som trengs for å drive tilfredsstillende undervisning.

Anonymous poster hash: 39181...657
Skrevet

Nå er ikke jeg lærer, men tenk deg all tiden som går med til elevsamtaler, forestillinger etc. Det er jo alltid utenom normal arbeidstid.

Skrevet

Lærere skal jobbe 43,5 t i uka, men gjør det som regel ikke i virkligheten. I hvertfall på ungdomskolen jobber lærerene i snitt under 37 t de ukene de skal jobbe og har all fritiden i tillegg. Noen jobber mye mer, andre mye mindre. De fleste tror de jobber vesentlig mer enn de faktisk gjør.

Anonymous poster hash: 4b30f...e49
Skrevet

Jeg er IKKE misunnelig på lærere! Bor sammen med en som er lærer på ungdomsskolen og han sitter stort sett med digre rettebunker og planlegging hver kveld. I perioder sitter han oppe til sent på natt og står opp for å dra på jobb et par timer senere. Det kunne jeg aldri klart! Da er det mye bedre å ha en annen deltidsjobb og ha en fridag hver uke alene i huset. Samboeren min har jo kun ferie når ungene har ferie, så han har sjelden huset for seg selv.

Anonymous poster hash: 89834...b11
Skrevet

Det skal også skrives VFL'er, utarbeides IOP'er, halvårsvurderinger, forberedes foreldre/ansvarsgruppe/tverrfaglige møter, forberede og gjennomføre utvikingssamtaler - dette tar tid!!Anonymous poster hash: 8c44f...a84

mye av dette må gjøres som førskolelærer også, og mye må gjøres i helger og på ettermiddagen. Men de får bare 5 uker ferie og lavere lønn. Jeg er lei av lærere som klager! Dere har det faktisk ganske godt.

Anonymous poster hash: bbc17...5ea

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Bare for å illustrere bittelitt, tenkt tilfelle:

Jobber man f.eks. som norsklærer i videregående skole, så må man ha 4 klasser i norsk for å nesten fylle en stilling. 4 klasser x 30 elever = 120 elever. 

Hver elev skal ha 3 karakterer til terminoppgjør, 2 ganger i året. Den ene karakteren er norsk muntlig, så der er det "bare" gode tilbakemeldinger som må skrives, la oss si det tar ca 10 min. pr. elev. Det forutsetter vi at læreren rekker innenfor normalarbeidstid. 

Så var det norsk skriftlig. Bak hver terminkarakter ligger det minimum 3 skriftlige arbeider som grunnlag. Vi tar med heldagsprøva her. Det tar alt fra 20 til 50 minutter å rette og skrive en ordentlig tilbakemelding på en norsk heldagsprøve på studiespesialiserende vg 2. La oss bruke 30 min. som snitt. 

120 heldagsprøver i norsk hovedmål x 30 minutter = 3600 min = 60 timer 

120 heldagsprøver i norsk sidemål x 30 minutter = 3600 min = 60 timer 

Dette skjer 2 ganger i året, altså 240 timer, eller nesten 6 1/2 vanlig arbeidsuke a 37,5 timer,  og dette handler bare om heldagsprøvene! Det er 1/3 av karaktergrunnlaget, det.

I tillegg til undervisningen, for- og etterarbeid til undervisningen, samarbeidsmøter osv. går jo som normalt....

Fremdeles misunnelig?  

Skrevet

Bare for å illustrere bittelitt, tenkt tilfelle:

Jobber man f.eks. som norsklærer i videregående skole, så må man ha 4 klasser i norsk for å nesten fylle en stilling. 4 klasser x 30 elever = 120 elever. 

Hver elev skal ha 3 karakterer til terminoppgjør, 2 ganger i året. Den ene karakteren er norsk muntlig, så der er det "bare" gode tilbakemeldinger som må skrives, la oss si det tar ca 10 min. pr. elev. Det forutsetter vi at læreren rekker innenfor normalarbeidstid. 

Så var det norsk skriftlig. Bak hver terminkarakter ligger det minimum 3 skriftlige arbeider som grunnlag. Vi tar med heldagsprøva her. Det tar alt fra 20 til 50 minutter å rette og skrive en ordentlig tilbakemelding på en norsk heldagsprøve på studiespesialiserende vg 2. La oss bruke 30 min. som snitt. 

120 heldagsprøver i norsk hovedmål x 30 minutter = 3600 min = 60 timer 

120 heldagsprøver i norsk sidemål x 30 minutter = 3600 min = 60 timer 

Dette skjer 2 ganger i året, altså 240 timer, eller nesten 6 1/2 vanlig arbeidsuke a 37,5 timer,  og dette handler bare om heldagsprøvene! Det er 1/3 av karaktergrunnlaget, det.

I tillegg til undervisningen, for- og etterarbeid til undervisningen, samarbeidsmøter osv. går jo som normalt....

Fremdeles misunnelig?  

Hehe, nei det høres akkurat ut som mannens jobbsituasjon, så jeg er som sagt IKKE misunnelig nei :P Skjønner ikke de som misunner lærere p.g.a. ferien.

Anonymous poster hash: 89834...b11

Skrevet

Jeg er en lærer som ikke orket mer, fikk aldri fri følte jeg. Rettet og forberedte timer i helger og ettermiddager. Gikk ut over familielivet. Fikk en kommunal jobb der jeg sitter på kontor og kan gå hjem klokka 4 hver dag. Dere som misunner lærere vet virkelig ikke hvordan det er. 

Man har alltid i tankene at man burde rettet, burde ha forberedt, osv. Føler aldri man kan slappe av. Ja, lang sommerferie er et pluss, men hva hjelper det når man aldri føler man kan slappe av i hverdagen!

Anonymous poster hash: 2aba6...8b2
Skrevet

Lærere skal jobbe 43,5 t i uka, men gjør det som regel ikke i virkligheten. I hvertfall på ungdomskolen jobber lærerene i snitt under 37 t de ukene de skal jobbe og har all fritiden i tillegg. Noen jobber mye mer, andre mye mindre. De fleste tror de jobber vesentlig mer enn de faktisk gjør. Anonymous poster hash: 4b30f...e49

Korleis veit du dette? Eg kan rekna, så eg veit kor mange timar eg jobbar i veka. Dette er ikkje basert på kva eg trur, men kva eg veit.

Skrevet

Det skal også skrives VFL'er, utarbeides IOP'er, halvårsvurderinger, forberedes foreldre/ansvarsgruppe/tverrfaglige møter, forberede og gjennomføre utvikingssamtaler - dette tar tid!!Anonymous poster hash: 8c44f...a84

mye av dette må gjøres som førskolelærer også, og mye må gjøres i helger og på ettermiddagen. Men de får bare 5 uker ferie og lavere lønn. Jeg er lei av lærere som klager! Dere har det faktisk ganske godt.Anonymous poster hash: bbc17...5ea

mye av dette må gjøres som førskolelærer også, og mye må gjøres i helger og på ettermiddagen. Men de får bare 5 uker ferie og lavere lønn. Jeg er lei av lærere som klager! Dere har det faktisk ganske godt.Anonymous poster hash: bbc17...5ea

Men er det nokon som klagar her da? Ein eller annan spurde kor mykje vi jobbar, og fleire har svart.

Nokre spørsmål: Får ikkje føreskulelærarar tid til arbeidsoppgavene sine i arbeidstida? Får ikkje førskulelærarar overtidsbetaling for det arbeidet som ein må gjere utanfor arbeidstida? Evnt. avspasering? Berre lurar.

Skrevet

mye av dette må gjøres som førskolelærer også, og mye må gjøres i helger og på ettermiddagen. Men de får bare 5 uker ferie og lavere lønn. Jeg er lei av lærere som klager! Dere har det faktisk ganske godt.

Anonymous poster hash: bbc17...5ea

Vel, da skulle du blitt lærer da din sytekopp!

Btw så har lærere 4 uker og 1 dag ferie. resten er avspasering.

Anonymous poster hash: 995af...881

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...