Gå til innhold

Skravletråd for junimagene (og andre som vil :))


2010 Mammaen

Anbefalte innlegg

Lite aktivitet her inne for tiden!

 

Her har det vært noen dager med mye vondt for lillegutt igjen. Er så fortvilet over at han har så vondt og at dette aldri tar slutt. Toppet seg natt til lørdag med mye våkentid - noe som aldri har skjedd før. Har fått time til legen så får se hva han har å si...

 

Ellers er det 4 mnd kontroll i morgen! Tiden flyr bare avgårde. Spent på vekt og lengde igjen. Ser at han vokser og vokser. Vi er i gang med klær i 74 allerede og har pakket bort alt i 62 for noen uker siden. Noe i 68 også er begynt å bli for lite.

 

Her skal lillegutt få rotavirusvaksinen. Flere som skal det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så stor gutt du har 2010 mamman :) Jeg pakket vekk siste buksa i 56 i dag (og ja, den tviholdt jeg på en stund :P ), og på kontroll på fredag var vesla 62 cm. Så her går det i str 62 og 68, men endel 68 er fremdeles ganske stort. 74 har jeg ikke tro på at vi trenger før til juletider ;)

 

Begynner å bli kaldt i været nå da, så jeg bestillte pose til vognen som er foret med lammeskinn, og satser på at den gjør susen i vinter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2010mammaen; Jupp, det går bedre! Ble bare med de to gangene. Om det kanskje bare var noe SKIKKELIG gulp veit jeg ikke helt, men ekkelt var det ihvertfall.. :/ 

 

Frøkna mi har akkurat gått inn i str.62. Var 60 cm på 3.mnd.kontrollen på tirsdag! 

 

Høres ikke noe morro ut med at gutten din har så vondt 2010mammaen :( Håper legen kan hjelpe!! <3

 

Totoaa; Her ble voksipose og flisdress kjøpt inn for noen uker siden. + votter, tøfler/sko, lue og dress (alt i ull) nå på lørdag! Nå skal hun ikke fryse i vinter nei ;) Ellers koser vi oss med svømming på lørdager, og babysang på torsdager! Pappaen jobber endel overtid om dagen, så vi fyller dagene med vennebesøk :)

Jeg og snuppa skal faktisk til Stockholm over nyttår sammen med fadderen hennes - jentetur! Det blir spennende! Første flytur med snuppa <3 

 

Noen som veit det med å pakke inn vogna på fly?

Og om jeg må ha med bilsete? eller om slikt er i taxi/flybuss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillegutt ble 3 mnd nå på lørdag. Tviholder også litt på bukser i 56.... han ble målt til 61cm og 6, 6kg på tirsdag... nå begynner han å få slike lår babyer bruker å ha:-) om ei uke skal han få 3mnds sprøytene sine.. skal også prøve oss på babysvømming denne uka. Gleder meg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skal lillegutt på 3 mnds sprøytene sine imorgen (Selvom han er over 3,5 mnd nå). Spent på hvordan det blir! Og spent på hvor stor han er, siden han var 7kg uka før han ble 3 mnd. Alle sier han ser eldre ut enn det han er, men det stagnerer vel etterhvert :P 

 

2010 mammaen: Ang rotavirusvaksinen, tar dere den på helsestasjonen også eller? Må vel bestille egen time til den? Leste litt om den igår, og den hørtes jo smart ut å ta da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mavat: Vi har pakket vogn i en sånn pose man får der man sender spesialbagasje. Det har gått helt fint, men det går jo også an å låne/leie en prampack så er man litt mer sikker ;) Tror det går bra hvis du har med vogn. Da er det oftest festeanordninger på buss/flytoget. Velidg stress å ha med både vogn og sete i tillegg til bagasje når man ikke har egen bil.

 

Guttemamma: Nei, helsestasjonen ville ikke ha noe med det å gjøre, så vi drar til fastlegen. Må hente den ut på apoteket og så gir den hos legen (alle vaksiner må gis under oppsyn av helsepersonell og tilgang til adrenalin). Sekretæren hos min fastlege visste ikke så mye om dette så det er tydeligvis ikke så vanlig foreløpig. Etterhvert vil den jo komme inn i det vanlige vaksinasjonsprogrammet sies det.

 

Vi har hatt så mye sykdom det siste året at jeg tør ikke la være. Med storerbror i barnehage er man også garantert rotavirus infeksjon i hus i løpet av vinteren og det vil jeg ikke at lillebror skal få. Vi har hatt en innleggelse på han allerede :S

 

Vi har hatt nok en tøff natt med vondt på lillebror igjen. Er helt ødelagt i dag. Kjenner tårene presser på både av søvnmangel og av fortvilelse over at han har så vondt, at det ikke er noe jeg kan gjøre og usikkerheten over hva dette er... Vil ta det opp med helsesøster (igjen) men der er det neppe noe hjelp å få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har vært på babysvømming for 1 gang idag. Skal igjen neste mandag. Men da skal jeg huske å gi mat før timen. ... ble litt grinete da det ble for lenge mellom mat. Man gjør seg erfaringer hele tiden:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff stakkars deg da 2010Mammaen, har dere noen som kan avlaste litt så du kommer deg litt ovenpå igjen? Så fælt å ikke vite grunnen, sier de kolikk eller? 

 

Hva er forskjellen på dette rotavirus og vanlig omgangssjuke? Er det mye farligere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off.. høres ikke noe morsomt ut 2010mammaen! Vi har også hatt en innleggelse allerede, og er redd for sykdom, så skjønner hva du mener.. Håper gutten din får den hjelpa han trenger og dere slipper mer sykdom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zassy; fikk meg en god time etter jeg skrev innlegget og dte hjalp veldig! Heldigvis er det ikke så mange dager dette varer om gangen så jeg klarer meg fint, men blir bare sååå fortvilet innimellom og klarer ikke se lyst på ting. I natt har det gått veldig fint så håper nå at det er over for denne gangen.

 

Helsesøster sier at et virus kan vare i flere måneder (som f.eks. kyssesyken hos voksne) og at det må gå over av seg selv. Hun har også nevnt umodne tarmer, men i går var hun enig i at det var kanskje ikke det siden det ikke ble bedre (heller tvert i mot). Hun var i midlertid nå enig i at det var lurt å oppsøke lege, så det var da noe... Hun nevnte også probiotika så det har jeg nå kjøpt, så skal prøve det ut.

 

Ga også en liten smaksprøve på grøt i går for å se om litt fast føde kan gi litt annen konsistens på avføring og mindre luftplager. Dette så ut til å falle i smak (i motsetning til annet jeg har prøvd) så da blir det en liten smaksprøve i dag også av det. Kommer etterhvert til å øke det yil en halv porsjon daglig om han vil ha det.

 

Rotavirus er et kraftigere virus enn Noroviurs (som er den vanlige omgangssyken) og gjerne mer langvarig. Rotavirus gir gjerne kraftigere diare i tillegg til oppkast og dette viruset er en vanlig årsak for innleggelse for barn. Rotavirus er meste vanlig hos barn fra 0-5 år for etter det blir man vanligvis immun, eller får en veldig mild form for infeksjon. I Norge er det "ingen" som dør av dette, men i andre land er det faktisk mange barn som dør av dette viruset. Det blomstrer ofte opp i februar, mars, april.

 

Takk Mavat! Ja, det håper virkelig jeg også! Er fryktelig lei av dette nå, og slitsomt å se barnet har vondt!

 

I dag er det trening og litt husarbeid som er planen. Fint vær i dag så satser på en tur på lekeplassen i ettermiddag med storebror.

 

Håper alle får en fin høstdag!

 

Til deg som lurte på det med luftsmerter ville jeg prøvd sukkervann. En del får også nytte av minifom. Massasje er også verdt å prøve!

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baaaah.. er så lei av at snuppa ikke går nok opp i vekt! For to uker siden gikk hun opp 150 gram i uka, forrige uke 65... og idag 35! Virker jo tilfreds og hun suger godt. Så syns det er så rart! Gulper og sikler, men det gjør jo de fleste barn.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff Mavat så kjedelig! Trenger kanskje en ekstra flaske i tillegg til amming per dag? Eller kanskje du kan begynne med litt grøt snart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

)

Jeg og snuppa skal faktisk til Stockholm over nyttår sammen med fadderen hennes - jentetur! Det blir spennende! Første flytur med snuppa <3 

 

Noen som veit det med å pakke inn vogna på fly?

Og om jeg må ha med bilsete? eller om slikt er i taxi/flybuss?

Har akkurat vært i Stockholm med lillegutt på tre mnd, og det var absolutt ingen problemer.

Drosjene i Stocholm har bakovervendt bilstol, men du må ringe og bestille da ikke alle bilene er utstyrt med dette. På tog og t-bane er det hvertfall ikke noe problem med vogn, regner med det er det samme på buss.

Prampack er vel å anbefale på fly. Vogna er godt beskyttet og lurer på om det ikke vil være enklere i forhold til erstatning ved evt skade og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk bestemt meg for å trappe ned på ammingen nå. For min del har det vært fullamming/fullpumping nå fra fødsel og frem til 3 mnd uten problem, men nå kjenner jeg at det er nok. Hun tar kun den ene puppen, og pumpen går døgnet rundt på den andre.... Det VAR ikke slitsomt, men nå krever hun mer, og det merkes! Kunne jo prøvd en noen uker til, og dermed prøvd å supplere med grøt, men i det øyeblikket jeg bare bestemte meg for å slutte å stresse med det ble jeg liksom 10 kg lettere og mye mindre trøtt og sliten. Til nå har jeg begynt å gi mme om kvelden. Som hos mange andre hadde jeg ikke så mye melk om kvelden, så det var det letteste. Før jeg legger meg pumper jeg klar flasker som står klare til nattmåltidet. Om morgenen får hun pupp (men jeg må fremdeles pumpe den hun ikke vil ha) og det samme de to neste måltidene utover dagen. En pupp, og pumpet i flaske fra den andre.... puh.... 

 

Ammepolitiet på helsestasjonen min (bortsett fra min helsesøster som faktisk er ganske forståelsesfull) var sterkt imot dette, og mente hun ville ta begge puppene etterhvert. Men etter så lang tid orker jeg bare ikke mer. Så nå blir det mme på kveldstid fremover (kanskje hun tilogmed begynner å sove hele natten, hører at barn som får mme oftere gjør det da det tar lengre tid å fordøye). Regner med det blir litt og litt mindre melk etterhvert som jeg trapper ned på amming og pumping, så hvor lang tid det tar før jeg går fra delamming til kun mme vet jeg ikke... Kanskje en mnd, kanskje tre, og kanskje enda lenger.

 

Det er liksom ikke så fælt som jeg trodde det skulle bli å ta den avgjørelsen, hun har jo fått kun mm sine tre første måneder, og jeg har virkelig prøvd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Totaa: jeg delammer og har gjort det siden fødselen. Prøver å gi han pupp til hvert måltid men han må jobbe mer med melka og gir ofte opp. På natta derimot går det faktisk bra men d har nok noe med at produksjonen øker på natta. Har også tenkt at nå er det nok. Og bare la han gå mme. Men det er kos når han tar puppen... jeg var veldig for å amme og var veldig skuffa når det ikke gikk å fullamme... prøvde med hjelpeflaske slik at puppene ble stimulert. Spørs nok om at når han begynner med grøt at jeg går over til bare mme dessverre ... varierer også om han sover hele natta. Men igår var siste måltid like før 23 og han sov fra23 til 8 imorges uten mat i natt.:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff Mavat så kjedelig! Trenger kanskje en ekstra flaske i tillegg til amming per dag? Eller kanskje du kan begynne med litt grøt snart?

 

Ja det er det... Ja, har prøvd å gi henne mme. Men hun tar ikke flaska lengre. Ligger bare med tuten i munnen og styrer.. :/ Hun tok jo det kjapt før! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

)

Jeg og snuppa skal faktisk til Stockholm over nyttår sammen med fadderen hennes - jentetur! Det blir spennende! Første flytur med snuppa <3 

 

Noen som veit det med å pakke inn vogna på fly?

Og om jeg må ha med bilsete? eller om slikt er i taxi/flybuss?

Har akkurat vært i Stockholm med lillegutt på tre mnd, og det var absolutt ingen problemer.

Drosjene i Stocholm har bakovervendt bilstol, men du må ringe og bestille da ikke alle bilene er utstyrt med dette. På tog og t-bane er det hvertfall ikke noe problem med vogn, regner med det er det samme på buss.

Prampack er vel å anbefale på fly. Vogna er godt beskyttet og lurer på om det ikke vil være enklere i forhold til erstatning ved evt skade og.

 

 

Så bra! Takk for svar :)! Tenkte meg at vi måtte ringe først ja, men da går det fint! Vet du hvor mye en prampack koster, er det billigere å kjøpe enn å leie? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar 2010mammaen, høres ikke noe særlig ut det viruset da :/ men de anbefaler ikke alle å vaksineres eller? Håper dere finner ut noe hos legen da, slitsomt å ha det sånn! 

 

Her styrer han med magen fortsatt og noen dager er det mye gråt, mens andre dager virker han helt fornøyd. Mye luft som kommer ut og jeg må alltid rape han, på natta også helst, men noen ganger sovner han bare og det kommer ingen rap, men da våkner han nesten alltid etter en stund igjen av at han gulper og gjerne liggende på rygg så jeg våkner av gurgle/sprutgulp lyder og han som gisper etter luft, ekkelt :/ Ellers er han veldig urolig på puppen, tåler ikke en lyd og særlig ikke storesøster, bare hun sier et pip (og skravla går i et på henne.. :P ) så kommer fornærmetleppa fram og han hylskriker..lurer også på om jeg gir han for mye mat for han gulper så utrolig mye..eller om det "bare" er magen som fortsatt ikke er helt med..Hvor ofte er normalt at de spiser nå? Hvor ofte spiser deres babyer? Her er det opptil 8 ganger i døgnet, flere av dem på natta, han er 3,5 mnd nå og god og rund :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

)

Jeg og snuppa skal faktisk til Stockholm over nyttår sammen med fadderen hennes - jentetur! Det blir spennende! Første flytur med snuppa <3 

 

Noen som veit det med å pakke inn vogna på fly?

Og om jeg må ha med bilsete? eller om slikt er i taxi/flybuss?

 

Har akkurat vært i Stockholm med lillegutt på tre mnd, og det var absolutt ingen problemer.

Drosjene i Stocholm har bakovervendt bilstol, men du må ringe og bestille da ikke alle bilene er utstyrt med dette. På tog og t-bane er det hvertfall ikke noe problem med vogn, regner med det er det samme på buss.

Prampack er vel å anbefale på fly. Vogna er godt beskyttet og lurer på om det ikke vil være enklere i forhold til erstatning ved evt skade og.

 

Så bra! Takk for svar :)! Tenkte meg at vi måtte ringe først ja, men da går det fint! Vet du hvor mye en prampack koster, er det billigere å kjøpe enn å leie? :)

Tror en prampack koster rundt 14-1500. Leie har jeg sett til rundt 200, så er jo egentlig ikke så mange turene som skal til før det vil lønne seg å kjøpe. Er jo sikkert venner/kjente som vil låne eller leie av dere og...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Totaa: jeg delammer og har gjort det siden fødselen. Prøver å gi han pupp til hvert måltid men han må jobbe mer med melka og gir ofte opp. På natta derimot går det faktisk bra men d har nok noe med at produksjonen øker på natta. Har også tenkt at nå er det nok. Og bare la han gå mme. Men det er kos når han tar puppen... jeg var veldig for å amme og var veldig skuffa når det ikke gikk å fullamme... prøvde med hjelpeflaske slik at puppene ble stimulert. Spørs nok om at når han begynner med grøt at jeg går over til bare mme dessverre ... varierer også om han sover hele natta. Men igår var siste måltid like før 23 og han sov fra23 til 8 imorges uten mat i natt.:-)

Jeg tok det som en selvfølge at jeg skulle amme, og helst så lenge som mulig, så jeg var også ganske skuffet i begynnelsen. Og kastet bort nok av tid på å furte over det. Er nok derfor jeg setter en strek nå... Så kjekt at han sov hele natta :) Vesla mi har somregel en matpause iløpet av natta, men i natt hadde hun hele tre! Lurer på hvordan det blir i kveld ;) Føler alle på barselgruppa både på helsestasjonen og amathea har unger som sover hele natta, det har ivertfall ikke jeg :P Men hun får som regel bare enten pupp eller flaske, så legge hun seg fint til å sove igjen etterpå, så jeg har absolutt ingenting å klage over :);)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar 2010mammaen, høres ikke noe særlig ut det viruset da :/ men de anbefaler ikke alle å vaksineres eller? Håper dere finner ut noe hos legen da, slitsomt å ha det sånn! 

 

Her styrer han med magen fortsatt og noen dager er det mye gråt, mens andre dager virker han helt fornøyd. Mye luft som kommer ut og jeg må alltid rape han, på natta også helst, men noen ganger sovner han bare og det kommer ingen rap, men da våkner han nesten alltid etter en stund igjen av at han gulper og gjerne liggende på rygg så jeg våkner av gurgle/sprutgulp lyder og han som gisper etter luft, ekkelt :/ Ellers er han veldig urolig på puppen, tåler ikke en lyd og særlig ikke storesøster, bare hun sier et pip (og skravla går i et på henne.. :P ) så kommer fornærmetleppa fram og han hylskriker..lurer også på om jeg gir han for mye mat for han gulper så utrolig mye..eller om det "bare" er magen som fortsatt ikke er helt med..Hvor ofte er normalt at de spiser nå? Hvor ofte spiser deres babyer? Her er det opptil 8 ganger i døgnet, flere av dem på natta, han er 3,5 mnd nå og god og rund :P

Merker at lillebror her også begynner å bli lettere distrahert ved puppen. Er mye mer oppmerksom i denne alderen på det som skjer rundt og det passer ikke å spise hvor som helst lenger. De siste dagen er han lite interessert på dagtid, men spiser oftere på natten. Tror også at det har noe med tenner å gjøre, men det er litt kjedelig at det ikke kunne vært omvendt!  Det varierer litt hvordan det blir men i går ble lillegutt ammet "non stop" på morgenen og vi sto opp ca 8:30 så spiste han igjen kl 11 og 14:30 og ca 15:45 fikk han litt grøt. Så ville han ikke ha mer enn bittelitt kl 17:45 og da ammet jeg han kl 19:15 (lit motvillig da også). Våknet kl 23 for mat, kl 0115, ca 03:30, og 05.10 tok jeg han over i vår seng(og pupp), så fikk han litt ca 6:30 og kl 8. Jepp! Ganske ofte! Om jeg teller riktig blir det jo 11 ganger i løpet av 1 døgn!

 

Når det gjelder gulping høres det ut som det kommer ut litt sammen med rapen og det er vel ganske vanlig uten at det er noe galt. Her er det ikke så lett å få opp rapen lenger og det kommer nå bare små raper. Min gutt gulper heldigvis lite og sjelden, men det hender det skjer når han har spist og ikke rapet og jeg legger han ned på stellebordet etter en stund f.eks. litt sånn som du beskriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Huff Mavat så kjedelig! Trenger kanskje en ekstra flaske i tillegg til amming per dag? Eller kanskje du kan begynne med litt grøt snart?

 

Ja det er det... Ja, har prøvd å gi henne mme. Men hun tar ikke flaska lengre. Ligger bare med tuten i munnen og styrer.. :/ Hun tok jo det kjapt før! 

 

Huff! Nå husker jeg ikke når din ble født, men hun nærmer seg vel 3,5- 4 mnd etterhvert hun også? Du kan jo kanskje prøve med litt grønnsaksmos eller fruktmos og se om det er interessant og om magen tåler det? Det er lettere for magen enn grøt og burde gå fint selv om hun ikke er nådd 4 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Huff Mavat så kjedelig! Trenger kanskje en ekstra flaske i tillegg til amming per dag? Eller kanskje du kan begynne med litt grøt snart?

 

Ja det er det... Ja, har prøvd å gi henne mme. Men hun tar ikke flaska lengre. Ligger bare med tuten i munnen og styrer.. :/ Hun tok jo det kjapt før! 

 

Huff! Nå husker jeg ikke når din ble født, men hun nærmer seg vel 3,5- 4 mnd etterhvert hun også? Du kan jo kanskje prøve med litt grønnsaksmos eller fruktmos og se om det er interessant og om magen tåler det? Det er lettere for magen enn grøt og burde gå fint selv om hun ikke er nådd 4 mnd.

 

Stemmer, hun var 3 mnd. 14.sept! Ja, vi kunne prøvd det, men venter til vi har veid neste uke igjen. Så gjør jeg det i samråd med helsesøster! Men frustrerende!

 

Hun spiser mer og oftere på natt hun her også. Og ikke så veldig interessert på dagtd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Totooa, syns du har gjort ett tappert forsøk jeg :) Jeg fikk desverre ikke til ammingen (noe jeg har hørt er veldig/ganske vanlig etter ks), og pumpet i 10 uker. Ble veldig mye tid på å pumpe+mate, men var jo såklart verdt det. Etter 10 uker var det så minimalt med melk igjen, at da kuttet jeg det ut, så da ble det kun mme. 

 

Før (når jeg pumpet) var det ofte måltider 9-10-11 ganger om dagen, men nå med mme er det 5-6 måltider per dagx150, med maks en oppvåkning om natten, de fleste netter sover han 10 timer ca :) Syns det er deilig å vite hvor mye han spiser, og at vi har fått skikkelig rutine på ting :) Da blir dagene litt mer forutsigbare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...