Gå til innhold

Skravletråd for junimagene (og andre som vil :))


2010 Mammaen

Anbefalte innlegg

 

 

 

Hei alle sammen.

 

Eg var egentlig en junimage, men jenta mi fikk det litt travelt og kom til verden 4 uker før termin, 18. mai, var 2795 g og 49 cm. Var frisk og fin, men fikk gulsott og var litt slapp de første ukene. På grunn av dette fikk jeg aldri komt i gang med amming (hun bare sovnet når jeg la henne til brystet), pumpet meg i ca. 5 uker, så hun fikk halvt om halvt ca. med mm og mme, men det jeg hadde av melk bare forsvant :( Så nå får hun bare mme (tok dette veldig tungt). Nå er hun blitt ei blid og fornøyd jente på snart 4 mnd, 6500 g og 61 cm på forrige kontroll, så har lagt godt på seg :) Og hun har begynt å sove fra 19.00-07,00 sammenhengende, har gjort dette den siste mnd, VELDIG deilig!!

Åååå, gleder meg til minien begynner å sove sånn :) Men jeg skal ikke klage, legger henne i 19-19.30 tiden og da sover hun til ca 04-05, får mat, og legger seg til å sove igjen til sånn 08. Da pleier vi å stå opp etter litt kos i sengen min. 

 

Jeg pumper enda, og har faktisk gjort det i snart tre måneder! Tenkte å få ut fingeren å leie en sykehuspumpe nå slik at jeg kan pumpe begge brystene på en gang, og få litt kraft i sakene. Jeg har snakket med en ammehjelper, og hennes datter hadde tatt puppen i en alder av 3,5 måned, Så jeg prøver noen ganger for dagen og hun vil så gjerne men får det ikke helt til. Tenkte å ta noen dager nå til uken og kjøpe inn nok mat så vi ikke trenger gå noe sted, også bare fokusere på å prøve å få til amming. KANKJSE går det, men om ikke er jeg mer enn motivert nok til å fortsette med pumping en stund til!

 

Det er jo kjempe flott at du kan pumpe deg og at du har beholdt melka :) Klarer du å få nok til alle måltidene? Jeg tror jeg aldri fikk nok til et helt måltid, hun økte så fort i begynnelsen, og så bare forsvant all melk dessverre :(

 

Ser du har det veldig greit med soving du også ja, jeg synes det deiligste var å få igjen kvelden, at en kan sette seg ned å faktisk slappe av litt :)

 

Jeg har hatt nok hele veien ja, heldigvis. Men for noen uker siden begynte det å gå ned (noe som gikk ut over reservelageret i fryseren), men etter å ha snakket litt med en ammehjelper ser det ut som vi er tilbake på rett spor. Jeg har jo brukt manuell pumpe hele veien, og bare en eletrisk iblandt når jeg er hjemme, for jeg var ikke like fornøyd med den som med den manuelle. (Begge fra avent, men den manuelle var ny i år, og den eletriske fra 2009). Har fått låne meg en nyere eletrisk pumpe, og det gjør susen. Så vurderer jeg faktisk å leie en sykehuspumpe slik at jeg kan dobbelpumpe med orntlig kraft. Det kostet ikke så mye i måneden (mindre enn det vil koste å gå over til mme) og er jo verdt det siden jeg faktisk holder på som jeg gjør...

 

Ja, akkurat det med å kunne få kveldene for meg selv synes jeg er fantastisk! Nå er liksom huset plutselig litt mer ryddig osv, så da går jeg ikke bare å tenker på alt som burde vært gjort når babyen er våken :)

 

Ja, det kan nok være lurt å benytte seg av de hjelpemidlene som finnes, jeg kjente hvertfall på det at pumping kan bli veldig slitsomt :/ Men når mi jente kom måtte jeg vekke henne hver tredje time døgnet rundt for å gi henne mat, så når jeg ikke hadde overskuddsmelk som kunne spares til neste måltid, og satt der med pumpa kl. 03.00 på natta, off :/ Så brukte hun gjerne 45 min på flaska også, så da fikk jeg kanskje sove 1 - 1 1/2 time før det var opp igjen :/ Så jeg hadde nok ikke kunnet holde på lenge uansett.....All ære til deg som får det til å fungere, bra jobba :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg også pumper litt nå, for å se hvor mye melk jeg faktisk har.. Men koker dere pumpa ettr hver bruk? Jeg gjør det.. og da blir det jo endel ganger i løpet av en dag! Snuppa skal veies imårra så blir spennende å se hvor mye hun har gått opp. Kjennes som hun har blitt tyngre ihvertfall! 

 

Og er det en spesiell teknikk med den pumpinga? Syns det kommer så lite.. jeg må liksom flytte på den på brystvorta osv.. for å få det til å komme mer. Skal det være sånn?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mavat: Det skal nok ikke være sånn nei. Hvilken pumpe bruker du? Det har nemmelig endel å si har jeg erfart. Du trenger ikke koke pumpa mellom hver gang, den kan faktisk stå i romtemperatur i 6 til 8 timer før den må kokes! Det samme gjelder melken du pumper ut. Morsmelk er jo ikke varmebehandlet/pasteurisert, og dermed blir den ikke sur på samme måte som melk på kartong. Dette var det en ammehjelper jeg har kommunisert mye med som skrev til meg, så jeg tar det som sikker kilde ;)

 

 

"Om du har det travelt og ikke rekker å pumpe så lenge innimellom så er det viktigere å pumpe hyppig enn lenge. Et tips jeg kom på som jeg ikke tror jeg har nevnt er å sette pumpa på et sted du ofte går forbi, og pumpe 1-2 minutter hver eneste gang du passerer. Samle melka i samme flaske, ikke vask mellom hver pumping, og la den stå ute (i romtemperatur) i tilsammen maks 6 timer, så kan du gi den til barnet ditt. Morsmelk har gode antibakterielle egenskaper, så den tåler dette fint (grunnen til at vanlig melk blir sur er at den er pasteurisert/oppvarmet, noe som ødelegger mange egenskaper ved melka, bla. holdbarheten). 
 

Kjerringrådene har god effekt for mange, så jeg vil tro du kan bli godt hjulpet av å teste noen av dem samt prøve deg frem med annen pumpe og med lange nok pumpeøkter :)"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahha! Takk for informasjonen! Så når melka står i romtemperatur i 6-8 tima så treng den ikje varmes heller før snuppa får den?!

 

Jeg bruker AVENT sin håndpumpe.. Kjøpt ny i juni!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, med mindre den har blitt veldig kald så trenger du ikke det :) (Her er det bare å bruke skjønn ;)  )Dette er jo også grunnen til at jeg ikke synes det var så stress å pumpe, har kunnet ligge et måltid forran, og har alltid en flaske med i stellevesken :) Men så har det vært sommer da  ;)  Nå har jeg fått meg flaskevarmer som holder på temperaturen til vinteren, slik at ikke melken skal bli kald når vi er ute og farter.

 

Jeg har også manuell pumpe fra avent fra juni, og den er grei en gang innimellom og viss vi er ute så lenge at jeg må pumpe et annet sted enn hjemme. Men i lengden funker det ikke, man må ha eletrisk. :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OKI :) Så du opplever det samme som meg med den ikke-elektriske?! At du må endre posisjon?! Jeg har fått ut totalt 20 ml idag når jeg har pumpa. Har spist fra begge bryst nettopp.. men no har hun snart slukt 90 ml mme. Virker som jeg har for lite dessverre :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

OKI :) Så du opplever det samme som meg med den ikke-elektriske?! At du må endre posisjon?! Jeg har fått ut totalt 20 ml idag når jeg har pumpa. Har spist fra begge bryst nettopp.. men no har hun snart slukt 90 ml mme. Virker som jeg har for lite dessverre :(

Til en viss grad gjør jeg det. Jeg får pumpet ut ganske masse da, men etterhvert må jeg endre posisjon på pumpen ca hver tredje "pump". Det fungerer til en viss grad å bruke den et par ganger for dagen, men ammehjelperen jeg har hatt kontakt med rådet meg sterkt til å bruke den eletriske. og aller helst leie sykehuspumpe. Klarer ikke jenta di øke produksjonen selv? isåfall KAN du få det til selv med en god pumpe, men det er litt jobb da. Og sånn som jeg forstår det så er det rett og slett stor forskjell på oss ammende, jeg har fått ut mye med pumpe, også hører jeg om de som ikke får ut en dråpe, men fullammer uten problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker pampers nr 3 baby dry, slipper å bytte på natta da. Hun spiser kl 22 og da sover hun til 7. Får mat da, og slumrer litt. Så får hun ny bleie når vi står opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helle_Høygir

Hoho soving til klokka 7 - det er en drøm! Det er fortsatt mat minst en eller to ganger per natt her, men jeg er så vant til det nå egentlig. Mannen tar med seg gutta ned om morgenen i helgene, så da får jeg noen timer helt uforstyrret søvn og det er herlig!

 

Vi ble med i barselgruppe før sommeren; lillegutt var 3 uker da. Gruppen er kjempefin og vi møtes minst 1 gang per uke om ikke mer. Har vært superheldig med min gruppe :)

 

Nå er det 5 minutter på sofaen med litt te før jeg får fortsette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så rart det må byttes her da. Her er det mat ca. kl 19 (sover etter det), 23, 02, 05, 07 (ligger egentlig med puppen i munnen til vi står opp etter kl 05.

 

Så det er mye amming og mye tiss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mavat: om du tilfeldigvis sitter å vurderer å kjøpe eletrisk pumpe nå, så har jeg en venninne som skal selge en helt ny, aldri brukt fra avent til 1000,- kroner. De koster 1499,- i butikk, tror ivertfall det var det jeg betalte for min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her bytter vi ikke i løpet av natta, legger seg omtrent 18.30 og står opp rundt 07-08, men ammer til den store gullmedaljen, i natt følte jeg at jeg ikke gjorde annet, men stort sett er det hver tredje time døgnet rundt, i det siste noe sjeldnere på dag men ikke på natt, typisk nok :P

 

Sammenhengende søvn ja..sukk jeg husker en gang <3 hehe,.,. det kommer vel igjen en gang. Fordi han spiser så ofte så føler jeg aldri jeg får hvilt meg helt og har han stort sett klistret på meg døgnet rundt, må innrømme det skal bli litt godt når ammingen er over, selv om jeg synes det er veldig kos også og veldig glad jeg får til å amme :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det ikke fryktelig mye tiss i bleien da Zassy? Hvilken bleie bruker dere?

 

Skjønner godt hva du mener.. Ammingen går utmerket og jeg vil gjerne amme lenge denne gangen, men gleder meg til han ikke er avhengig av meg 24 timer i døgnet og andre kan gi han litt mat. Her har vi ikke prøvd flaske, men siden han ikke er glad i smokk har jeg mine tvil om at han vil ta flaske heller.

 

Her har forresten begge barna blitt syke. Storebror med feber i natt og lillebror nå i kveld :( Trodde vi kunne bli litt skånet nå... Og så skal vi jo ha dåp også til søndag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det blir gjerne ganske tunge bleier :P Men så og si aldri hatt uhell, bare noen få ganger hvis han har bæsjet masse eller noe, men han bæsjer så sjelden nå og nesten aldri på natt. Hadde jeg ikke "visst" at man ikke kunne bli forstoppet av morsmelk hadde jeg trodd han var det... Vi bruker pampers, hm kjøper sånne esker med 3 i pakken, vet ikke merket, er kanskje super dry? 

 

Her tar han flaske og vi holder på å øve litt sånn at jeg kan få meg noen venninnekvelder, men fortsatt har jeg ikke tort å dra noe sted, kanskje til helga, men er ikke så gøy når han er så avhengig av meg, tror kanskje ikke jeg greier å kose meg så masse enda heller når jeg tenker sånn på ham :/ 

 

Her er vi også syke, slitsomt! Håper dere blir friske til dåpen da, enda noen dager igjen heldigvis :) God bedring! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mavat: om du tilfeldigvis sitter å vurderer å kjøpe eletrisk pumpe nå, så har jeg en venninne som skal selge en helt ny, aldri brukt fra avent til 1000,- kroner. De koster 1499,- i butikk, tror ivertfall det var det jeg betalte for min.

 

Nei, jeg tenker ikke å kjøpe det! Men takk ;) Hihi! Jeg er brystredusert så det kan nok ta no av skylda.. meen idag har hun kun fått melk fra puppen. Ingen mme eller pumping! Så håper det går bedre nå! Hvis ikke så går vi over til kun mme!

 

Vi veide henne idag. hadde gått opp 185 gram på ei uke! Mamsen er veldig fornøyd :)

 

Snuppa fikk mat rundt kl. 21.30 og våkner nok av seg selv etter kl 0400 engang inatt. Jeg skal IKKE klage! 

 

Jeg bruker pampers new baby nr 2. Er det baby dry eller noe anna? og hva er isåfall forskjell?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Zassy! Storebror er nå mye mye bedre og lillebror sin feber forsvant også (håper den holder seg borte) så da håper vi på friske barn resten av året :) God bedring til dere også!

 

Tror jeg skal prøve litt flaske etterhvert her også. Har kjøpt nye flaskesmokker i dag så da får vi se når jeg får sjans til å pumpe litt overskudd.

 

Mavat: De new born bleiene er vel ment til de nyfødte - de er ekstra myke og de er visstnok velegnet til å ta i mot den flytende morsmelkavføringen. Det er ikke tatt hensyn til at barnet beveger seg noe særlig.

 

Baby Dry er for det litt større barnet og er ment som en nattbleie. Den er litt tykkere og tar mye tiss. Den skal forbli tørr i inntil 12 timer.

 

Active fit er en dagbleie - også for de litt større barna. Den er ment å gi bevegelsesfrihet og er derfor en del tynnere enn baby dry.

 

I tillegg er de jo passet for ulike størrelser. New born nr 2 er vel for 3-6 kg, nr 3 for 4-7 kilo. Baby Dry nr 3 og Active Fit nr 3 er fra 4-9 kilo.

 

Newborn bleiene er mye billigere også ;)

Endret av 2010 Mammaen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helle_Høygir

Her brukes det newborn 3 og de holder godt på tiss- jeg skifter ikke i løpet av natten med mindre det er nødvendig og bleia er god og full på morgenen:)

 

Lillegutt bruker str 56 nå, men 62 er ikke altfor stort. Han ligger godt an på vekt, tenker nok han har passert 6 kg nå, men er ikke så lang enda. Det kommer etterhvert!

 

Men det som er godt i gang er tennene; han får 2 tenner nede. Plager han ikke så veldig enda, men har sikret meg Dentinox gel til det setter i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mavat: Det går fint ;) Nå hadde hun solgt den også, så var bra du ikke ville ha den ;) Har det gått fint å amme hittil? Jeg skulle egentlig ha en reduksjon i mai, men fikk dato for operasjon i april, og da var jeg jo 7 måneder på vei, så det gikk jo ikke :P Så har blitt utsatt ca et år! Hvordan synes du den operasjonen var?Hadde du vondt veldig lenge etterpå? Jeg vil og trenger operasjonen veldig, men kvir meg litt for det høres ut som en vond prosess...

 

Jeg måtte gi opp libero sine newborn bleier i str 3, for det bare rant igjennom! Men hun er helt vill, og spreller som en apekatt, så det er ikke så rart. Jeg synes pampers er utrolig mye bedre, bare kjipt at nærmeste matbutikk er en kiwi, og jeg må gå helt til en coop lenger unna hver gang jeg skal handle. Jaja, jeg trenger trimmen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2010 mammaen; Takk for oppklaringen! Da skjønner jeg litt mer av denne bleiejungelen! Her har vi gode og store bleier på morgenen (newborn nr 2)!

 

Totoaa; Etter å ha snakket med helsesøster igår, og hun beroliga meg, så har jeg jammen hatt endel melk igjen. Har ikke pumpa meg noe de siste dagene.. og ikveld kjente jeg litt spreng også! JIPPIII!

 

Når det gjelder operasjonen, så sier jeg bare; GLED DEG!!!! Jeg hadde ingen smerter i etterkant.. bare litt ømt. Også klødde jeg skikkelig fordi såra grodde. Jeg fikk reduksjon i 2010 også tok jeg fettsuging i 2012 siden de fortsatt hang litt. Jeg fikk det dekt av staten og gjorde det på Rikshospitalet.

 

Jeg har ei venninne som har tatt silikon.. Hun hadde VELDIG vondt. Gikk på 5 mg oxynorm (morfinpreparat og greier..), men jeg tok bare noen få pinex forte, men droppa det også og bare tok noen paracet i ny og ne!

Så bare gode ting å si om operasjonen ;)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stress kan faktisk ha mye innvirkning på produksjon og utdriving! Jeg merker det veldig når jeg stresser. Stort sett løser det seg når man slapper av litt igjen.

 

Jeg gleder meg faktisk veldig! Har ventet på det i mange år! Hehe, jeg søkte allerede når jeg var 19, men da bodde jeg i hjembyen min i et annet fylke, og der mente legen at jeg kunne prøve å slanke meg først. Når de kom hit til bergen og tok det opp med den nye fastlegen min synes hun det var helt tullerusk å be en jente på 1.60 som ikke var overvektig om å slanke seg. Men så gikk jeg fra mannlig til kvinnelig lege, og det kan nok ha sitt å si også... Jeg veide bare noen og 50 kg når jeg først søkte for 5år siden, så når jeg tenker på det nå synes jeg det er helt vanvittig at jeg fikk en slik besjed....

 

Og de som har hatt brystoperasjon som jeg kjenner har stort sett lagt inn silikon ja, og de har jo kjempevondt i ukesvis! Og det at jeg er alene med en 1 åring i det tidsrommet operasjonen kommer til å finne sted gjør det jo ikke helt ideelt om det er sånn at jeg ville hatt veldig vondt i mange uker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestemt meg for å prøve å lage litt babymat selv denne gangen så i dag har jeg prøvd meg på aprikospure. Det ser bra ut og jeg synes det smakte godt faktisk. Så da gjenstår det og se om lillegutt liker det. Har fryst det i isterningbrett. Begynner med smaksprøver når han blir 4 mnd og det er jo bare 2 uker til! Jøss som tiden flyr! Halve permisjonen er faktisk ferdig :o

 

Skal prøve meg på gulrotmos og søtpotetmos som neste steg. Blir spennende dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har lillegutt sovnet i senga si for 1 gang:-) la han ned også fikk han ligge å plundre litt og sovnet selv:-) jeg pakket bort 50 og 56 klærne idag. .. litt trist å tenke på at han aldri blir så liten igjen. ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2010 mammaen, hvordan gjør du det med maten da, bare tar frem en "isterning" og varmer den opp? Har også tenk til å prøve på det samme, heldigvis ca 1 mnd til lillegutt er 4 mnd da men ;)

 

Her er vi superheldige med søvn, sover fra ca kl.20-06.30, krysser bare fingrene for at det varer. Blir jo nesten uvant å føle seg uthvilt ;) 

 

junimamma81: kjenner til hva du mener om å pakke bort klærne.. Når mini ble født brukte han str 48/50, og nå er han 3 mnd og bruker str 68! Er litt vemodig at de blir så fort store! Kunne jo godt gått LITT saktere da :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...