Gå til innhold

min sjokk historie om bv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber mye hos barnevernet og er med i samtaler og slikt og synes at de fleste i barnevernet gjør en god jobb, men det er noen få som ikke gjør jobben sin på en bra måte. Jeg har opplevd at barn ble revet av foreldrene sine på grunn av en bekymringsmelding som kommer fra anonymet uten å få klare svar.

Det er en sak jeg har fulgt i litt over 2 år, hvor de har tatt barna fra foreldrene fordi gutten har vært hos tannlegen og hadde vondt i etterkant. Skolen sendte en bekymringsmelding da de så at gutten hadde hevelse på den ene skin. Barnevernet kom på skolen og spurte om gutten hadde blitt slått av sine foreldre, gutten svarte ja og dermed fikk de ikke barnet når de skulle henge fra skolen. I etterkant har barna sagt at de ble tvunget av bsrneveransatt til å si at de hadde blitt slått. De har enda ikke møt barna sine :(

Anonym poster: 49790badb90d93e8a305a99b043690ff

Fy flate :angry: jeg blir skikkelig forbannet å høre dette.

Anonym poster: 27be04bd2a29191e6b1a981478ece704

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ehm her er det flere ugler i mosen. Din advokat kan umulig ha sagt at barnevernet ikke kan holde tilbake informasjon til f.eks barnehage, ja selvfølgelig har de taushetsplikt overfor barnehagen!!! I så fall er advokaten din ikke en advokat!

Det andre er at dette er i strid med loven til barnevernet, og derfor hadde ikke fått tillatelse til å gjøre slik de har gjort, så her er det andre og mye mer alvorlige ting som ligger bak som kan begrunne de valgene de har tatt overfor dere.

For det tredje så jobber barnevernet i team, de drøfter tiltak, undersøkelser og avgjørelser i et team, slik at det er ikke en eller to idioter som jobber i barnevernet, de er flere med ulike fagbakgrunn.

For det fjerde så sier du at du har advokat, hvorfor skal du om det ikke er opprettet sak om omsorgsovertakelse? En omsorgsovertakelse er en slags rettsak med bevisførsel osv, så hvis dette dreier seg om "sladder" fra svigerforeldre så er jo saken veldig grei og du har ingen grunn til bekymring.

For det femte har ikke barnehagen noe med dette å gjøre, det er ofte de snille, innadvendte ungene som har det verst hjemme og barnehagen har ikke kompetanse til å vurdere det.

Anonym poster: 5dc2378fd044d9571912dde8d86a749a

Skrevet

Det andre er at dette er i strid med loven til barnevernet, og derfor hadde ikke fått tillatelse til å gjøre slik de har gjort, så her er det andre og mye mer alvorlige ting som ligger bak som kan begrunne de valgene de har tatt overfor dere.

"Frivillige hjelpetiltak" avgjør Bv selv innholdet i.

Og det er ikke måte på hva Bv kan snakke om på kontoret, når de er sikre på at foreldrene skjuler noe.

Anonym poster: e0e51cdf8dec8fe1423d28958edbf7f2

Skrevet

Det fins alltid tre sider av en sak; din, min og den rette....

Jeg er forresten lærer og har aldri fått vite hvordan det går med barnevernssaker til mine elever selv om jeg har meldt inn selv eller gitt opplysninger om barnet til barnevernet. De har taushetsplikt!

Skrevet

Ehm her er det flere ugler i mosen. Din advokat kan umulig ha sagt at barnevernet ikke kan holde tilbake informasjon til f.eks barnehage, ja selvfølgelig har de taushetsplikt overfor barnehagen!!! I så fall er advokaten din ikke en advokat!

For det tredje så jobber barnevernet i team, de drøfter tiltak, undersøkelser og avgjørelser i et team, slik at det er ikke en eller to idioter som jobber i barnevernet, de er flere med ulike fagbakgrunn.

For det fjerde så sier du at du har advokat, hvorfor skal du om det ikke er opprettet sak om omsorgsovertakelse? En omsorgsovertakelse er en slags rettsak med bevisførsel osv, så hvis dette dreier seg om "sladder" fra svigerforeldre så er jo saken veldig grei og du har ingen grunn til bekymring.

For det femte har ikke barnehagen noe med dette å gjøre, det er ofte de snille, innadvendte ungene som har det verst hjemme og barnehagen har ikke kompetanse til å vurdere det.

Anonym poster: 5dc2378fd044d9571912dde8d86a749a

Barnehagen har såvisst kompetanse til å vurdere det. De følger barna i timevis hver dag, og kan vel "analysere" deres oppførsel bedre enn noen?

Jeg vil si at en barnehageansatt som tilbringer 1-5 år med et barn hver dag, har større evne til å vurdere situasjonen, enn en barnevernsansatt som kaster ett blikk på ungen.

Skrevet

Glad jeg ikke har psykopater i min familie. Høres skummelt ut at BV bare kan marsjere inn i livet ditt etter falske anklager fra nære slektninger. Ekkelt!!

Skrevet

Du bør vel anmelde familien for trusler. Sette hardt mor hardt. Og faktisk dra det fram i møtene med BV at familien faktisk truer dere og dere ikke ønsker å ha noe med dem å gjøre. Tror saken vil stå enda sterkere med anmeldelse. For da i en eventuell rettsak vil jo dere kunne bruke det mot BV. For de bryter jo taushetsplikt ved å dra hans familie inn i en sak på den måten. For de må jo bryte taushetsplikten i.o.m at hans familie er så velinformert. Og om BV har hjort det så bør vel de anmeldes for det bruddet.

Jeg mistenker at familien har noen i BV de kjenner godt, for hele saken henger jo ikke på greip. Men vi har jo før sett i media at personer i BV gir personer de kjenner fordeler og bryter både rutiner, taushetsplikt og andre rettigheter.

Gjest Anybody
Skrevet

Beklager, men her ligger det MYE mer bak. Besteforeldre har ingen juridisk rett til samvær med barnebarna så her er det mer til historien som du ikke forteller.

Anonym poster: fd93e6d6aa41d5de2a65c36771bddc1c

Ja for denne saken har du kjennskap til mener du? Barnevernet gjør Madsen feil, et par tastetrykk på Internett og dj vil finne flertallige saker som denne der bv går rett til vedtak og overtakelse helt uten grunn eller saksgang.

Så greit å være noe ydmyk her og ikke sparke hi som ligger nede?

Var en svær dokumentar her for mine mnd siden om nettopp dette.

Bv gransker seg selv ved feil og mangelfull saksgang så sjeldent de finner feil slev da de ikle ser det. Barnevernet er flott, men Gud så mye tragedier de forsaker!

Stor køen til deg hi! Dette fikser dere! Hold dere langt unna svigerfamilien, skriv dagbok og hold deg godt inne med advokat og barnehagen :)

Skrevet

Gitt at historien din er sann, så kan jeg si at uansett hvilken instans (om enn barnevern, politi osv), så er det bare mennesker som tar disse beslutningene. Du har kanskje vært uheldig og fått en saksbehandler som ikke er kompetent og evner til å gjøre objektive vurderinger av de meldinger som er kommet inn. Jeg ville krevd at advokat skriver at leder for BV skal involveres i de tiltak og vurderinger som er gjort.

Anonym poster: f4452d70612f9dbe0e65ebfb240accb5

Skrevet

Mye mulig dere har blitt "feilbehandlet", men det er en noen ting du har misforstått rent juridisk, samt at historien din virker litt ulogisk. Det får meg til å lure på om dere er en av de familiene som sliter stort, men som ikke klarer å forstå sin egen rolle i det.

De fant ingenting galt, bortsett fra at dere trengte veiledning på å være foreldre? Ser du ikke at første del av påstanden din ikke henger sammen med siste?

Barnevernet har ikke lov å holde tilbake opplysninger for barnehagen? Eh, jo, de har jo taushetsplikt! Det er DERE de ikke kan holde tilbake opplysninger for.

De ville at foreldrene deres skulle ta omsorgen for barnet, vel, de kan ikke la de få omsorgen før dere enten samtykker frivillig, eller de har overtatt omsorgen via fylkesnemnda. Uansett må besteforeldrene godkjennes som fosterhjem.

Når famile i oppadgående linje melder barnevernet, er det som regel fordi de er alvorlig bekymret.

Men dersom du har rett i at alt er basert på feil grunnlag, så håper jeg du vinner frem.

Anonym poster: dcd95a717f31db68d4c4a801e92290f3

Gjest sug lut
Skrevet

Det er så spennende at alle som bli meldt til barnevernet er helt og holdent uten plett og lyte, men det er det bare de selv som ser.

Skrevet

Hvis dette er sant, og du ikke "skjuler" noe, har du ikke noe å være redd for, skjønner jo at du er det. Hvis det er muligheter for dette, ville jeg tatt kontakt med en annen/andre personer i barnevernet i en annen kommune, lagt frem saken på en kort, og ryddig måte, og spurt om råd/hjelp. Jeg vet ikke om dette er mulig?

For jeg syns nemlig de i din kommune ikke virker helt gode, besto de på eksamen? Hvis det du skriver er 100 % sant, og det ikke er noe annet du har unnlatt å skrive, syns jeg det er fjernt at de "råtter" seg med besteforeldrene til ungene dine, og ikke går til dere foreldrene for å spørre om dere trenger hjelp. Det er jo DERE de skal høre/snakke med når de er usikkre vel? Jaja, de må jo ta bekymringsmeldinger på alvor, det må de jo, men fulg de opp med dere da? Virker nesten som at de samler det besteforeldrene sier, også kommer bomba en dag?

PS, hva med å få litt "hjelp" av dine foreldre? Kan de snakke med BV?

Mulig jeg dummer meg ut nå, jeg skrev bare det jeg tenker, og hva jeg ville sagt til min venn, hvis hun hadde fortalt meg den historien.

Huff, får vondt av dere.

Ønsker deg og familien din lykke til, stor trøsteklem til deg :)

Skrevet (endret)

Som et par andre påpeker her så er det mange svikt i denne historien. Dere er unge, så kanskje dere har misforstått?

Jeg er barnevernspedagog og har jobbet i bv. Som andre påpeker hadde jeg ikke som saksbh kunnet saksbehandle på denne måten, da jeg ikke jobbet alene. Alt jeg hadde funnet på som saksbehandler ville blitt kontrollert via et team, bv.leder, advokater og deretter fylkesnemnda.

Det du beskriver henger ikke på greip uansett om dere har blitt utsatt for saksbehandlerfeil. Jeg påpeker ikke dette for å ta deg, for jeg tror du har det vondt og opplever saken som du beskriver. Jeg sier dette fordi myter om bv oppstår på denne måten og det skaper frykt og hat. Bv har taushetsplikt og kan ikke gå ut og korrigere slike historier.

Barnehagen har ingen rett på opplysninger. Det er ikke ulovlig å kutte kontakt med besteforeldre. Man mister ikke barn på slikt grunnlag - det hadde ALDRI gått igjennom i fylkesnemnda!

Om bv vil overta omsorgen, så er det deres omsorgsevne det handler om, helt enkelt.

Jeg mener ikke å sparke dere som ligger nede, og jeg ønsker dere lykke til. Lytt til bv, samarbeid og ikke vær redd. De er der for å hjelpe dere og barna.

Endret av Puma - sprekker snart!
Skrevet

Det blir alltid veldig åpenbart for meg at viktige opplysninger blir holdt tilbake når noen forteller sine "sjokkhistorier".

Denne historien skiller seg lite fra de andre; den er i sin helhet veldig ulogisk.

Jeg klarer ikke å forestille meg at det offentlige kan være så uproffe.

Jeg har tilgode å lese historier på Dib, hvor foreldrene forteller om hvor grov omsorgsvikt de har utsatt barna sine for, og klager sin nød over at barnevernet kommer og henter barna. Og selvfølgelig får vi aldri den versjonen. Det er jo forståelig.

Men jeg er uansett sikker på at det å ha bv på døra ikke er noen hyggelig affære.

Så en stor klem til HI.

Anonym poster: 0de037cf6fc487b412f6c3835ef21fed

Skrevet

Vel, ingen andre her kjenner hi sin fulle historie. Jeg kan likevel skrive under på at barnevernet kan være grusomme. Jeg kom nylig i kontakt med de da jeg søkte hjelp selv. Jeg ser at de vrir alt til det verste og kommer med usaklige kommentarer. De har brukt ufine "avhørsmetoder", brutt taushetsplikten og helt klart prøvd å psyke meg ut da jeg var syk.

Jeg hadde aldri forestilt meg at jeg noen gang skulle ha kontakt med bv, men jeg søkte hjelp i en krisesituasjon. Nå, i ettertid ser jeg at jeg aldri kommer til å søke hjelp der noen gang og jeg har hørt flere som har sagt det samme. En høyt utdannet fagperson sa til meg: "de kan være grusomme, jeg vet det". Når jeg har hørt om så mange som har dårlige erfaringer med bv og hva fagpersoner sier som har med de å gjøre, tror jeg ikke at det bare er feil hos flere av familiene bv tar tak i. Selvfølgelig, tror jeg de gjør mye godt, men de må ha respekt for folk. Det har ikke jeg opplevd. Å framstå som autoritær og f.eks si på tlf "er du redd nå, når vi skal komme", er ikke å ha respekt for folk.

Jeg har også kontaktet advokat som har vært borti flere skrekkeksempler med bv. Jeg kommer sannsynligvis til å sende klage til fylkesmannen om hvordan bv har behandlet oss.

Anonym poster: efdd6a32925da41fd091f1766b67d78d

Skrevet

Jeg jobber mye hos barnevernet og er med i samtaler og slikt og synes at de fleste i barnevernet gjør en god jobb, men det er noen få som ikke gjør jobben sin på en bra måte. Jeg har opplevd at barn ble revet av foreldrene sine på grunn av en bekymringsmelding som kommer fra anonymet uten å få klare svar.

Det er en sak jeg har fulgt i litt over 2 år, hvor de har tatt barna fra foreldrene fordi gutten har vært hos tannlegen og hadde vondt i etterkant. Skolen sendte en bekymringsmelding da de så at gutten hadde hevelse på den ene skin. Barnevernet kom på skolen og spurte om gutten hadde blitt slått av sine foreldre, gutten svarte ja og dermed fikk de ikke barnet når de skulle henge fra skolen. I etterkant har barna sagt at de ble tvunget av bsrneveransatt til å si at de hadde blitt slått. De har enda ikke møt barna sine sad.png

Anonym poster: 49790badb90d93e8a305a99b043690ff

Hvis du jobber i barnevernet og ser slike ting som det du beskriver her, hvorfor gjør du ingenting med det?

Jeg hadde ikke sittet å sett på at familier nesten grunnløst får barna sine revet bort. Ser man urett mot andre mennesker så sitter man da ikke bare å ser på?

Jeg hadde ikke trivdes i jobben min hvis jeg hadde fått utbetalinger hver mnd. for en jobb hvor man ødelegger andre folks liv. Samvittigheten min hadde tatt knekken på meg rett og slett, selv om BV gjør mye bra for mange barn også så hadde likevel disse grusomhetene kommet til å ødelagt for min arbeidslyst iallefall.

Hvordan kan dere?

Skrevet

Godt innlegg, Alenemor83!

Selv om det sikkert ikke vil hjelpe å si ifra innad i kommunen, kunne man stå fram med navn på internett og stå opp for ofrene!

Og som du skriver, de fortjener ikke lønna si.

Jeg vet det er vanskelig å nå fram innad i kommunen, og i TV og aviser. Men det går an å prøve...

Anonym poster: e0e51cdf8dec8fe1423d28958edbf7f2

Skrevet

Hva er bakgrunnen til at barnefaren ikke vil ha kontakt med sine foreldre da. Hva har dem gjort som er så grusomt at dere ikke vil ha kontakt,og som er så ille at også barna deres må skjermes fra dem. Ser jo ut til at det kanskje er her dere og BV har forskjellig syn.?

Anonym poster: 1b68fb8e8eaef21b81c87efde82df76d

Skrevet

Hva er bakgrunnen til at barnefaren ikke vil ha kontakt med sine foreldre da. Hva har dem gjort som er så grusomt at dere ikke vil ha kontakt,og som er så ille at også barna deres må skjermes fra dem. Ser jo ut til at det kanskje er her dere og BV har forskjellig syn.?

Det bør vel ikke ha noe å si? Besteforeldre har ikke samværsrett. Om de ikke vil se besteforeldrene fordi bestemor har så teit sveis - samma det. Det er uansett ikke noe barnevernet har noe med.

Anonym poster: 83839ee4f0127eb76085a58acdad36f9

Skrevet

Det er jo ingen som er meldt av barnevernet som har gjort noe galt. Alt er barnevernet sin skyld og de har ikke gjort noe galt. Så beklager jeg tror det ligger mer bak sin sjokkhistorie

Anonym poster: 7ffe4f5679fac118ebe0b6beb0a5a4c3

Skrevet

Nok en sjokkerende barnevernshistorie blottet for fakta. Barnevernet kommer da ikke helt plutselig å bestemmer seg for å "ta" barna. De bruker ikke 6 mnd på å utrede en ukomplisert sak, helt uten noe å være bekymret for, lar saken ligge uten at foreldrene vet noenting, før de helt plutselig må på møte, hvor de skal "tvinges" til å la barna være hos besteforeldrene.

HI har sikkert fått mye støtte for historien sin på slike "hat-barnevernet-sider" sider hvor selvinnsikten og sannheten ikke akkurat florerer...

Som saksbehandler har jeg sett at foreldre legger ut "stakkars-meg" historier på nett og blogger, viser frem bilder og "bevis" av barn og seg selv osv. Den "akeulykken" mor legger ut bilder av på nett, kan meget vel være grov mishandling osv. Poenget er at du som leser ikke har anelse om hva som er sant eller ikke. Den som skriver innlegget styrer informasjonen du leser. Du som leser legger til egne tolkninger og erfaringer, og vips, en ny sannhet er født...

Denne historien handler i beste fall om bekymrede besteforeldre, barnevern som forsøker å holde barna i familien, og psykisk helse hos far og muligens mor som er så bekymringsfull at omsorgen er truet. I værste fall..ikke godt å si. Men det er nok fornuftig at de har en avdokat.

Anonym poster: cd14ef6b0f83d90b2e3c20533305d092

Skrevet

Det bør vel ikke ha noe å si? Besteforeldre har ikke samværsrett. Om de ikke vil se besteforeldrene fordi bestemor har så teit sveis - samma det. Det er uansett ikke noe barnevernet har noe med.

Klart det har noe å si. Hvis dette er gode oppegående besteforeldre vil dem jo være en ressurs for sine barnebarn. Å ikke la de få treffes pga eventuelle konflikter mellom de voksne som ikke vil anrøre barna,vil kunna være å anse at man ikke ser barnets beste . Det er snakk om biologiske bånd her som er ganske så viktige.

Skrevet

For noe pisspreik. Om man velger å flytte til andre kanten av landet eller nekte barna å se besteforeldrene i samme by som en bor i så er det foreldrene som bestemmer dette. Samma søren hva grunnen er, det er helt opp til FORELDRENE å bestemme hvem barna skal omgås. Jeg hadde blitt rasende om noen tvang meg til å sende jentungen til moren min som jeg hater og anser som helt sprø.. Min unge, mitt valg.

Anonym poster: 0f17342a0f99ebecfbcd013ff28d390e

Skrevet

Klart det har noe å si. Hvis dette er gode oppegående besteforeldre vil dem jo være en ressurs for sine barnebarn. Å ikke la de få treffes pga eventuelle konflikter mellom de voksne som ikke vil anrøre barna,vil kunna være å anse at man ikke ser barnets beste . Det er snakk om biologiske bånd her som er ganske så viktige.

Ja det kan man jo mene, men barnevernet kan altså ikke opprette sak fordi foreldrene ikke vil ha kontakt med sine foreldre. Det ser du hun som har jobbet i barnevernet har skrevet et innlegg her om tidligere. Besteforeldre har ikke samværsrett, og man velger selvsagt selv hvem man vil ha kontakt med og la barnet ha kontakt med. Hvilken lovhjemmel skulle Barnevernet bruke for å tvinge foreldrene til å la besteforeldrene se barnebarna mener du?

Skrevet

Ja det kan man jo mene, men barnevernet kan altså ikke opprette sak fordi foreldrene ikke vil ha kontakt med sine foreldre. Det ser du hun som har jobbet i barnevernet har skrevet et innlegg her om tidligere. Besteforeldre har ikke samværsrett, og man velger selvsagt selv hvem man vil ha kontakt med og la barnet ha kontakt med. Hvilken lovhjemmel skulle Barnevernet bruke for å tvinge foreldrene til å la besteforeldrene se barnebarna mener du?

Nei det er mulig dem ikke kan opprette sak på at de ikke får treffe barnebarna. Men bakgrunnen for konflikten og evnen til å møtes for å komme til enighet feks ,kan jo fortelle noe om innsikten til foreldrene og hvordan de evner å se hva som er til det beste for barna.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...