Gå til innhold

Biene dør...


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er birøkter. Og har litt greie på landbruk. Og botanikk og biologi. Mer enn de fleste her inne tror jeg. Og for å dempe gemyttene litt, så tror jeg dessverre ikke så mye på at økologisk landbruk har noe som helst med dette å gjøre! Sprøytemidler eller genmanipulert mat er ikke ansett som hovedårsaken blant birøktere i hvert fall, og vi burde vel vite litt om dette! Personlig tror jeg klimaendringer, med mer ekstreme værsituasjoner er en mer sannsynlig årsak. Jeg har i hvert fall merket større vintertap av bier i vintre med mye vekslinger mellom intense kuldeperioder og mildt og fuktig vær. Og så har bier, som alle andre dyr også sykdommer! Og bievirus o.l. spres verden over, og noen av disse kan forvirre bienes retningssans. Kanskje er det snakk om "bienes svartedaud"?

 

Faktisk er jeg skeptisk til dere som er så gira på økologiske produkter... Vet dere hva dere snakker om, egentlig? Kan dere forklare meg nøyaktig hva som er så galt med konvensjonelt landbruk? "Gifta" i sprøytemidler, hvordan virker den egentlig? Og virker den likedan i oss mennesker som den gjør i f.eks. ugraset? Hvilke regler finnes for sprøyting, tror dere? Hvor ofte og mye sprøytes norske åkre? Finnes det rester av sprøytemidler i maten dere får kjøpt? Hva med soppgifter? Finnes det slike i økologiske produkter? Er de mindre farlige ettersom de er naturlige?

 

Kan dere forklare meg den kjemiske forskjellen på f.eks. kalium fra jorda og kalium i kunstgjødsel? Forskjellen i virkning i plantene? Er dere klar over at bønder tar jordprøver og legger gjødselplaner tilpasset jordsmonnet og plantekulutren, for å gjødsle bare akkurat nok til å gi god vekst, og unngå avrenning?

 

Og enda viktigere: Kan dere forklare meg hvordan vi skal klare å skaffe nok mat til hele jordas befolkning hvis alt landbruk skal være heløkologisk?

 

Jeg tror fokuset på økologiske produkter for mange er bare en image-greie! En måte å vise at man er "flink, sunn og samfunnsorientert" på, kanskje til og med en måte å vise at man har god råd på. En lettvint måte å kjøpe seg god samvittighet på.

 

Anonym poster: 71f35b57b3634f165c182cc9d9359133

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og monsantos frø sprer seg og krysspollineres m andre frø, og dermed har flere bønder blitt trukket for retten for å ha "stjålet" fra Monsanto. Dessuten er deres frø slett ikke bedre, du har åpenbart bare sett reklamen.

Og monsantos frø sprer seg og krysspollineres m andre frø, og dermed har flere bønder blitt trukket for retten for å ha "stjålet" fra Monsanto. Dessuten er deres frø slett ikke bedre, du har åpenbart bare sett reklamen.

Stemmer dette, det er tragisk. Har du sett Our daily Poison ? Sjekk den opp på youtube.
Skrevet

Flott å se at dere vier dette oppmerksomhet, da dette ER kjempealvorlig og akutt. Visste dere at i deler av Asia er biene helt borte og mennesker fortvilt prøver å pollinere plantene for hånd? Så denne krisen er iferd m å skje, det er ikke bare skrekkscenarier.

 

Annet dere kan gjøre er å styre unna produkter med GMO(genmodifisert organisme). Disse kommer via Storkonsernet Monsanto, og dreper bier, liv og tilogmed mennesker pga giftstoffer. Store demostrasjoner mot Monsanto pågår nå over hele verden, og det er avgjørende å forby dette selskapet. Google Monsanto og sett dere inn i sammenhengen mellom biedød, Monsanto, uren mat, GMO i Norge, samt Norske pengeinvesteringer..

 

Og tenk på ungene våre. Dette angår oss, og ungene våre!

Du verden, du var veldig fundamentalistisk og lite opplyst, synes jeg!

 

Vet du egentlig hva genmanipulering vil si, eller? Hva i all verden har GMO med giftstoffer å gjøre? Ingen verdens ting, skal jeg si deg!

 

Vær forsiktig med å tro alt du leser på internett!

 

 

Anonym poster: 71f35b57b3634f165c182cc9d9359133

Skrevet

oY her var det økologisk prat:) er dere klar over at de økologiske bøndene ikke er så økologiske som mange tror? de kan søke å få tilatelse til å srøyte hvis de er plaget med ugress de også slik som konvensjonelle bønder. de har egen kunstgjødsel de kan bruke de ogs men bare litt mindre skadelig. økologiske bønder er ikke noe mindre bønder enn de konvensjonelle, de er bare nødt til ha mere jord og areal for å skafffe mer mat til dyrene, noe som gjør at de kjører betraktelig mer langs veeiene med traktor som igjenn forurenser naturen på andre måter. Norsk produsert mat er så å si ganske økologisk uansett, da er det nokkk bedre å styre unna mat produsert i utlandet, da vi ikke har lik stor konrolll på hva som er lov og ikke i økologisk matproduksjon i utlandet. så jeg støtter heller opp i mot norske bønder økologisk eeller ikke, maten er bra uansett hvis den kommer fra Norge:)

Skrevet

Ja, det er nok en grunn til å handle økologisk. Sprøytemidler tar knekken på biebestander.

Da burde økologisk mat vært billigere, slik folk som ikke har så god råd kunne kjøpt det, og dermed ville markedet for økologisk mat blitt større og mer etterspurt.

 

 

 

Anonym poster: 2027b8bb385c2fc83559d40c64d74eb2

 

Økologisk mat er jo dyrere å produsere, og da selvfølgelig også dyrere å kjøpe!

 

Anonym poster: 619cd735560d3f7a5c615596baec144f

Derfor må vi prioritere å kjøpe dette, slik at det er økologisk som til slutt lønner seg å produsere og selge, da vil også prisen gå ned.

 

I tillegg handler det om en mentalitet som går på at de fleste snur på kroner og øre når det kommer til mat, mens vi gladelig kjøper klær og sko og interiør, SOM VI IKKE TRENGER, i dyre dommer.

 

Så det går an å "omprogrammere" hjernen litt også. Maten er jo det vi lever av, og det vi fyller kroppen med! Rart vi ikke bryr oss mer om hva vi putter i den. Meg selv inkludert, vi er mange som må skjerpe oss! :)

 

Anonym poster: f95b08f22377bd68e5418b3db4c4ebd3

Nei, sansynligvis ville ikke det føre til at prisene gikk ned, men opp. Økonomien må bli vesentlig bedre i økologisk produksjon om du skal få fler til å begynne med det.

 

Anonym poster: 81b23b947841f785e420e9079e55fcbb

Skrevet

Flott å se at dere vier dette oppmerksomhet, da dette ER kjempealvorlig og akutt. Visste dere at i deler av Asia er biene helt borte og mennesker fortvilt prøver å pollinere plantene for hånd? Så denne krisen er iferd m å skje, det er ikke bare skrekkscenarier.

 

Annet dere kan gjøre er å styre unna produkter med GMO(genmodifisert organisme). Disse kommer via Storkonsernet Monsanto, og dreper bier, liv og tilogmed mennesker pga giftstoffer. Store demostrasjoner mot Monsanto pågår nå over hele verden, og det er avgjørende å forby dette selskapet. Google Monsanto og sett dere inn i sammenhengen mellom biedød, Monsanto, uren mat, GMO i Norge, samt Norske pengeinvesteringer..

 

Og tenk på ungene våre. Dette angår oss, og ungene våre!

Du verden, du var veldig fundamentalistisk og lite opplyst, synes jeg!

 

Vet du egentlig hva genmanipulering vil si, eller? Hva i all verden har GMO med giftstoffer å gjøre? Ingen verdens ting, skal jeg si deg!

 

Vær forsiktig med å tro alt du leser på internett!

 

 

Anonym poster: 71f35b57b3r634f165c182cc9d9359133

 

Så streng du er da.. ;)

 

Jeg er utdannet økologisk agronom og driver egen gård, samt omgås svært dyktige birøktere. Mulig jeg ordla meg klønete, men det GMO og giftstoffer har til felles er selskapet Monsanto. De fleste kjenner til sprøytemiddelet Roundup, som er bare noe av all elendigheten som pøses ut derfra.

Gjest Bjørketreet
Skrevet

 

Og enda viktigere: Kan dere forklare meg hvordan vi skal klare å skaffe nok mat til hele jordas befolkning hvis alt landbruk skal være heløkologisk?

 

Jeg tror fokuset på økologiske produkter for mange er bare en image-greie! En måte å vise at man er "flink, sunn og samfunnsorientert" på, kanskje til og med en måte å vise at man har god råd på. En lettvint måte å kjøpe seg god samvittighet på.

 

Anonym poster: 71f35b57b3634f165c182cc9d9359133

 

Hvordan vi skal klare å skaffe nok mat til hele jordas befolkning hvis alt landbruk skal være heløkologisk? Hvor får du det ifra at konvensjonelle matvarer ''redder'' verden fra å sulte? Her er det mat i overflod, som vi nordmenn hemningsløst hiver i oss i store mengder, eller hiver i søpla. I verdens største nasjon USA går 40% av ALL mat som blir lagd rett i søpla. (I fattige land hvor de faktisk sulter, er mye av vår grådighet og overproduksjon nettopp grunnen til denne fattigdommen. Mange afrikanske/asiatiske bønder klarer ikke konkurrere mot det store markedet, som ikke akkurat brødfør dem) Det finnes jo nesten ingen bevissthet rundt mat lenger. Økologisk mat styrker virkelig bevisstheten rundt verdien av mat, og folk har da rett til å velge hva de spiser, om de vil ha det så naturlig som mulig, uten at de tenker på image!

Alle spørsmålene dine (eller anklagelsene) om ting vi som ikke er bønder ikke vet, har du rett i at de fleste av oss ikke kan svaret på.

 

Jeg vet at bønder viser sterke meninger for å forsvare sitt levebrød, men jeg tror de fleste hører på hva mattilsynet sier enn hva du sier. Det er ifølge prøver sprøyterester i 44% av maten vi spiser Ifølge mattilsynet.

(I Danmark har forskning vist disse stoffene kan finnes i barns urin, som forsvinner når de går over til økologisk)

De sier også at norske epler sprøytes med gift gjennomsnittlig syv ganger på en sesong, jordbær og gulrøtter seks ganger. Selv om du hevder at dette ikke er skadelig for mennesker så er det ikke noe jeg ønsker å få i meg. Og jeg skjønner ikke hva som er galt med å tenke miljøbevisst!

Skrevet

Flott å se at dere vier dette oppmerksomhet, da dette ER kjempealvorlig og akutt. Visste dere at i deler av Asia er biene helt borte og mennesker fortvilt prøver å pollinere plantene for hånd? Så denne krisen er iferd m å skje, det er ikke bare skrekkscenarier.

 

Annet dere kan gjøre er å styre unna produkter med GMO(genmodifisert organisme). Disse kommer via Storkonsernet Monsanto, og dreper bier, liv og tilogmed mennesker pga giftstoffer. Store demostrasjoner mot Monsanto pågår nå over hele verden, og det er avgjørende å forby dette selskapet. Google Monsanto og sett dere inn i sammenhengen mellom biedød, Monsanto, uren mat, GMO i Norge, samt Norske pengeinvesteringer..

 

Og tenk på ungene våre. Dette angår oss, og ungene våre!

Du verden, du var veldig fundamentalistisk og lite opplyst, synes jeg!

 

Vet du egentlig hva genmanipulering vil si, eller? Hva i all verden har GMO med giftstoffer å gjøre? Ingen verdens ting, skal jeg si deg!

 

Vær forsiktig med å tro alt du leser på internett!

 

 

Anonym poster: 71f35b57b3r634f165c182cc9d9359133

 

Så streng du er da.. wink.png

 

Jeg er utdannet økologisk agronom og driver egen gård, samt omgås svært dyktige birøktere. Mulig jeg ordla meg klønete, men det GMO og giftstoffer har til felles er selskapet Monsanto. De fleste kjenner til sprøytemiddelet Roundup, som er bare noe av all elendigheten som pøses ut derfra.

Har Roundut blitt satt i sammenheng med biedød?

 

Anonym poster: 81b23b947841f785e420e9079e55fcbb

Skrevet

Jeg er birøkter. Og har litt greie på landbruk. Og botanikk og biologi. Mer enn de fleste her inne tror jeg. Og for å dempe gemyttene litt, så tror jeg dessverre ikke så mye på at økologisk landbruk har noe som helst med dette å gjøre! Sprøytemidler eller genmanipulert mat er ikke ansett som hovedårsaken blant birøktere i hvert fall, og vi burde vel vite litt om dette! Personlig tror jeg klimaendringer, med mer ekstreme værsituasjoner er en mer sannsynlig årsak. Jeg har i hvert fall merket større vintertap av bier i vintre med mye vekslinger mellom intense kuldeperioder og mildt og fuktig vær. Og så har bier, som alle andre dyr også sykdommer! Og bievirus o.l. spres verden over, og noen av disse kan forvirre bienes retningssans. Kanskje er det snakk om "bienes svartedaud"?

 

Faktisk er jeg skeptisk til dere som er så gira på økologiske produkter... Vet dere hva dere snakker om, egentlig? Kan dere forklare meg nøyaktig hva som er så galt med konvensjonelt landbruk? "Gifta" i sprøytemidler, hvordan virker den egentlig? Og virker den likedan i oss mennesker som den gjør i f.eks. ugraset? Hvilke regler finnes for sprøyting, tror dere? Hvor ofte og mye sprøytes norske åkre? Finnes det rester av sprøytemidler i maten dere får kjøpt? Hva med soppgifter? Finnes det slike i økologiske produkter? Er de mindre farlige ettersom de er naturlige?

 

Kan dere forklare meg den kjemiske forskjellen på f.eks. kalium fra jorda og kalium i kunstgjødsel? Forskjellen i virkning i plantene? Er dere klar over at bønder tar jordprøver og legger gjødselplaner tilpasset jordsmonnet og plantekulutren, for å gjødsle bare akkurat nok til å gi god vekst, og unngå avrenning?

 

Og enda viktigere: Kan dere forklare meg hvordan vi skal klare å skaffe nok mat til hele jordas befolkning hvis alt landbruk skal være heløkologisk?

 

Jeg tror fokuset på økologiske produkter for mange er bare en image-greie! En måte å vise at man er "flink, sunn og samfunnsorientert" på, kanskje til og med en måte å vise at man har god råd på. En lettvint måte å kjøpe seg god samvittighet på.

 

Anonym poster: 71f35b57b3634f165c182cc9d9359133

Jeg er ikke ekspert, men har jobbet på økologisk gård og selv sett at det ikke brukes kunstgjødsel og at omtanken for dyrene er stor.

 

Det sier seg selv at det er vanskeligere for store, konvensjonelle gårder.

 

I økologisk drift bytter man rundt på det som plantes på de ulike stedene, slik at man ikke tærer og utarmer jorda på samme måte som når man planter det samme år etter år.

DERFOR må de bruke kunstgjødsel for å gi nærning til en jord som nesten er helt tom for det!

Humuslaget er det laget som er som mat for plantene, men masse av liv og insekter osm hjelper til.

Dette laget dør ut med kunstgjødsel og sprøytemidler.

 

Problemet er også at gift og gjødsel siver ut i elver og vann, og dermed forurenser videre...

 

i fattige land, hvor bønders rettigheter er svært lav, og sprøyting er intens, er det svært helseskadelig for bøndene som jobber der! Det er jo gift!

 

Grønnsaker suger jo til seg en del av dette, ulikt hvor mye ift hvilket slag, og det er klart at vi får i oss dette gjennom maten.

Jeg leste en gang en oversikt over hvilke grønnsaker det var viktigst at var økologiske, altså de som suger til seg mest gift om de dyrkes "konvensjonelt".

 

En annen ting er at det blir mindre næring i maten. Det er gjort flere undersøkelser som viser at økologisk mat har mere næring i seg.

 

Så det er mange fordeler ved økologisk, både for naturen, oss mennesker, dyrene på gården og de menneskene som arbeider på en gård. Det går ikke kun på næringen vi får i oss.

 

Jeg syns ikke man skal bli hysterisk, men å si at det ikke har noen hensikt uten å egentlig vite noe om det, blir litt dumt. Les deg opp, ikke hør bare på hva jeg skriver! :-)

 

Anonym poster: f95b08f22377bd68e5418b3db4c4ebd3

Skrevet

Det som kansje er greit å vite er at midlene som er satt i sammenheng med biedød er forbudt å bruke i Norge, mens det er lovlig i mange land vi importerer frukt og grønt fra. Bare det å velge norsk er derfor posetivt i denne sammenhengen.

 

Anonym poster: 81b23b947841f785e420e9079e55fcbb

Skrevet

Flott å se at dere vier dette oppmerksomhet, da dette ER kjempealvorlig og akutt. Visste dere at i deler av Asia er biene helt borte og mennesker fortvilt prøver å pollinere plantene for hånd? Så denne krisen er iferd m å skje, det er ikke bare skrekkscenarier.

 

Annet dere kan gjøre er å styre unna produkter med GMO(genmodifisert organisme). Disse kommer via Storkonsernet Monsanto, og dreper bier, liv og tilogmed mennesker pga giftstoffer. Store demostrasjoner mot Monsanto pågår nå over hele verden, og det er avgjørende å forby dette selskapet. Google Monsanto og sett dere inn i sammenhengen mellom biedød, Monsanto, uren mat, GMO i Norge, samt Norske pengeinvesteringer..

 

Og tenk på ungene våre. Dette angår oss, og ungene våre!

Du verden, du var veldig fundamentalistisk og lite opplyst, synes jeg!

 

Vet du egentlig hva genmanipulering vil si, eller? Hva i all verden har GMO med giftstoffer å gjøre? Ingen verdens ting, skal jeg si deg!

 

Vær forsiktig med å tro alt du leser på internett!

 

 

Anonym poster: 71f35b57b3r634f165c182cc9d9359133

 

Så streng du er da.. wink.png

 

Jeg er utdannet økologisk agronom og driver egen gård, samt omgås svært dyktige birøktere. Mulig jeg ordla meg klønete, men det GMO og giftstoffer har til felles er selskapet Monsanto. De fleste kjenner til sprøytemiddelet Roundup, som er bare noe av all elendigheten som pøses ut derfra.

Har Roundut blitt satt i sammenheng med biedød?

 

Anonym poster: 81b23b947841f785e420e9079e55fcbb

 

Biedøden har de ikke noe enkelt svar på, men svekket imunforsvar, sykdom, sprøyting, feilernæring er grunner de tror på og som kanskje forårsaker en "coctaileffekt".

 

Bienes honning inneholder over 250 gode virkestoffer, som fungerer som bienes "apotek" om vinteren når smittepresset er stort under overvintringen. Når vi mennesker tar ALL honningen og erstatter dette m hvitt raffinert sukker kan man tenke seg hvorfor biene ikke er like godt rustet?

Skrevet

Jeg er birøkter. Og har litt greie på landbruk. Og botanikk og biologi. Mer enn de fleste her inne tror jeg. Og for å dempe gemyttene litt, så tror jeg dessverre ikke så mye på at økologisk landbruk har noe som helst med dette å gjøre! Sprøytemidler eller genmanipulert mat er ikke ansett som hovedårsaken blant birøktere i hvert fall, og vi burde vel vite litt om dette! Personlig tror jeg klimaendringer, med mer ekstreme værsituasjoner er en mer sannsynlig årsak. Jeg har i hvert fall merket større vintertap av bier i vintre med mye vekslinger mellom intense kuldeperioder og mildt og fuktig vær. Og så har bier, som alle andre dyr også sykdommer! Og bievirus o.l. spres verden over, og noen av disse kan forvirre bienes retningssans. Kanskje er det snakk om "bienes svartedaud"?

 

Faktisk er jeg skeptisk til dere som er så gira på økologiske produkter... Vet dere hva dere snakker om, egentlig? Kan dere forklare meg nøyaktig hva som er så galt med konvensjonelt landbruk? "Gifta" i sprøytemidler, hvordan virker den egentlig? Og virker den likedan i oss mennesker som den gjør i f.eks. ugraset? Hvilke regler finnes for sprøyting, tror dere? Hvor ofte og mye sprøytes norske åkre? Finnes det rester av sprøytemidler i maten dere får kjøpt? Hva med soppgifter? Finnes det slike i økologiske produkter? Er de mindre farlige ettersom de er naturlige?

 

Kan dere forklare meg den kjemiske forskjellen på f.eks. kalium fra jorda og kalium i kunstgjødsel? Forskjellen i virkning i plantene? Er dere klar over at bønder tar jordprøver og legger gjødselplaner tilpasset jordsmonnet og plantekulutren, for å gjødsle bare akkurat nok til å gi god vekst, og unngå avrenning?

 

Og enda viktigere: Kan dere forklare meg hvordan vi skal klare å skaffe nok mat til hele jordas befolkning hvis alt landbruk skal være heløkologisk?

 

Jeg tror fokuset på økologiske produkter for mange er bare en image-greie! En måte å vise at man er "flink, sunn og samfunnsorientert" på, kanskje til og med en måte å vise at man har god råd på. En lettvint måte å kjøpe seg god samvittighet på.

 

Anonym poster: 71f35b57b3634f165c182cc9d9359133

 

Takk!!:) endelig noen fornuftige her. er bonde selv. da ikke økologisk. driver med melk og kjøtt:)

Skrevet

Jeg er birøkter. Og har litt greie på landbruk. Og botanikk og biologi. Mer enn de fleste her inne tror jeg. Og for å dempe gemyttene litt, så tror jeg dessverre ikke så mye på at økologisk landbruk har noe som helst med dette å gjøre! Sprøytemidler eller genmanipulert mat er ikke ansett som hovedårsaken blant birøktere i hvert fall, og vi burde vel vite litt om dette! Personlig tror jeg klimaendringer, med mer ekstreme værsituasjoner er en mer sannsynlig årsak. Jeg har i hvert fall merket større vintertap av bier i vintre med mye vekslinger mellom intense kuldeperioder og mildt og fuktig vær. Og så har bier, som alle andre dyr også sykdommer! Og bievirus o.l. spres verden over, og noen av disse kan forvirre bienes retningssans. Kanskje er det snakk om "bienes svartedaud"?

 

Faktisk er jeg skeptisk til dere som er så gira på økologiske produkter... Vet dere hva dere snakker om, egentlig? Kan dere forklare meg nøyaktig hva som er så galt med konvensjonelt landbruk? "Gifta" i sprøytemidler, hvordan virker den egentlig? Og virker den likedan i oss mennesker som den gjør i f.eks. ugraset? Hvilke regler finnes for sprøyting, tror dere? Hvor ofte og mye sprøytes norske åkre? Finnes det rester av sprøytemidler i maten dere får kjøpt? Hva med soppgifter? Finnes det slike i økologiske produkter? Er de mindre farlige ettersom de er naturlige?

 

Kan dere forklare meg den kjemiske forskjellen på f.eks. kalium fra jorda og kalium i kunstgjødsel? Forskjellen i virkning i plantene? Er dere klar over at bønder tar jordprøver og legger gjødselplaner tilpasset jordsmonnet og plantekulutren, for å gjødsle bare akkurat nok til å gi god vekst, og unngå avrenning?

 

Og enda viktigere: Kan dere forklare meg hvordan vi skal klare å skaffe nok mat til hele jordas befolkning hvis alt landbruk skal være heløkologisk?

 

Jeg tror fokuset på økologiske produkter for mange er bare en image-greie! En måte å vise at man er "flink, sunn og samfunnsorientert" på, kanskje til og med en måte å vise at man har god råd på. En lettvint måte å kjøpe seg god samvittighet på.

 

Anonym poster: 71f35b57b3634f165c182cc9d9359133

 

Takk!! :) endelig noen fornuftige her. er bonde selv. da ikke økologisk. driver med melk og kjøtt:)

Jeg er ikke ekspert, men har jobbet på økologisk gård og selv sett at det ikke brukes kunstgjødsel og at omtanken for dyrene er stor.

 

Det sier seg selv at det er vanskeligere for store, konvensjonelle gårder.

 

I økologisk drift bytter man rundt på det som plantes på de ulike stedene, slik at man ikke tærer og utarmer jorda på samme måte som når man planter det samme år etter år.

DERFOR må de bruke kunstgjødsel for å gi nærning til en jord som nesten er helt tom for det!

Humuslaget er det laget som er som mat for plantene, men masse av liv og insekter osm hjelper til.

Dette laget dør ut med kunstgjødsel og sprøytemidler.

 

Problemet er også at gift og gjødsel siver ut i elver og vann, og dermed forurenser videre...

 

i fattige land, hvor bønders rettigheter er svært lav, og sprøyting er intens, er det svært helseskadelig for bøndene som jobber der! Det er jo gift!

 

Grønnsaker suger jo til seg en del av dette, ulikt hvor mye ift hvilket slag, og det er klart at vi får i oss dette gjennom maten.

Jeg leste en gang en oversikt over hvilke grønnsaker det var viktigst at var økologiske, altså de som suger til seg mest gift om de dyrkes "konvensjonelt".

 

En annen ting er at det blir mindre næring i maten. Det er gjort flere undersøkelser som viser at økologisk mat har mere næring i seg.

 

Så det er mange fordeler ved økologisk, både for naturen, oss mennesker, dyrene på gården og de menneskene som arbeider på en gård. Det går ikke kun på næringen vi får i oss.

 

Jeg syns ikke man skal bli hysterisk, men å si at det ikke har noen hensikt uten å egentlig vite noe om det, blir litt dumt. Les deg opp, ikke hør bare på hva jeg skriver! :-)

 

Anonym poster: f95b08f22377bd68e5418b3db4c4ebd3

Skrevet

Jeg er birøkter. Og har litt greie på landbruk. Og botanikk og biologi. Mer enn de fleste her inne tror jeg. Og for å dempe gemyttene litt, så tror jeg dessverre ikke så mye på at økologisk landbruk har noe som helst med dette å gjøre! Sprøytemidler eller genmanipulert mat er ikke ansett som hovedårsaken blant birøktere i hvert fall, og vi burde vel vite litt om dette! Personlig tror jeg klimaendringer, med mer ekstreme værsituasjoner er en mer sannsynlig årsak. Jeg har i hvert fall merket større vintertap av bier i vintre med mye vekslinger mellom intense kuldeperioder og mildt og fuktig vær. Og så har bier, som alle andre dyr også sykdommer! Og bievirus o.l. spres verden over, og noen av disse kan forvirre bienes retningssans. Kanskje er det snakk om "bienes svartedaud"?

 

Faktisk er jeg skeptisk til dere som er så gira på økologiske produkter... Vet dere hva dere snakker om, egentlig? Kan dere forklare meg nøyaktig hva som er så galt med konvensjonelt landbruk? "Gifta" i sprøytemidler, hvordan virker den egentlig? Og virker den likedan i oss mennesker som den gjør i f.eks. ugraset? Hvilke regler finnes for sprøyting, tror dere? Hvor ofte og mye sprøytes norske åkre? Finnes det rester av sprøytemidler i maten dere får kjøpt? Hva med soppgifter? Finnes det slike i økologiske produkter? Er de mindre farlige ettersom de er naturlige?

 

Kan dere forklare meg den kjemiske forskjellen på f.eks. kalium fra jorda og kalium i kunstgjødsel? Forskjellen i virkning i plantene? Er dere klar over at bønder tar jordprøver og legger gjødselplaner tilpasset jordsmonnet og plantekulutren, for å gjødsle bare akkurat nok til å gi god vekst, og unngå avrenning?

 

Og enda viktigere: Kan dere forklare meg hvordan vi skal klare å skaffe nok mat til hele jordas befolkning hvis alt landbruk skal være heløkologisk?

 

Jeg tror fokuset på økologiske produkter for mange er bare en image-greie! En måte å vise at man er "flink, sunn og samfunnsorientert" på, kanskje til og med en måte å vise at man har god råd på. En lettvint måte å kjøpe seg god samvittighet på.

 

Anonym poster: 71f35b57b3634f165c182cc9d9359133

 

Takk!! :) endelig noen fornuftige her. er bonde selv. da ikke økologisk. driver med melk og kjøtt:)

hehe, måtte jo komme fra en bonde. tanken på å spise kjøtt fra en av dine kuer fastøter meg. Antibiotika, kraftfor og pestisider i deilig harmoni. Hvordan kan du være stolt av yrket ditt...?

 

Anonym poster: 5db261d6501085c8af8bc33b1d6f0695

Skrevet

Kjøper mye økologisk selv. Mat som ikke er sprøytet med giftstoffer er selvfølgelig mye sunnere enn mat som er det. Det sier jo seg selv. Og smaker også mye bedre.

Leste engang om bananan dyrking. Det sprøytestoffet som brukes i banan dyrking er farlig for gravide. Og fosteret ofte dør .Men mange gravide jobber med dette. Kjøper derfor alltid økologiske bananer.

 

Anonym poster: 81fd32eb682b5cff9ccdb93dc444a3ff

Skrevet

Kjøper mye økologisk selv. Mat som ikke er sprøytet med giftstoffer er selvfølgelig mye sunnere enn mat som er det. Det sier jo seg selv. Og smaker også mye bedre.

Leste engang om bananan dyrking. Det sprøytestoffet som brukes i banan dyrking er farlig for gravide. Og fosteret ofte dør .Men mange gravide jobber med dette. Kjøper derfor alltid økologiske bananer.

 

Anonym poster: 81fd32eb682b5cff9ccdb93dc444a3ff

Nettopp, det er mange grunner til å velge økologisk.

 

Anonym poster: f95b08f22377bd68e5418b3db4c4ebd3

Skrevet

Oi dette har engasjert, så bra å se! :)

Uansett grunn til at biene forsvinner så er det godt at folk blir opplyst og at man leter etter en løsning. Ja, det vil koste oss noe, men på den annen side, så er det ikke mye igjen å leve av hvis vi ikke er villige til å ofre litt.

 

Håper dere som har engasjert dere i denne tråden tar med dere dette videre og sprer budskapet, så kanskje vi kan få folk oppmerksomme på farene som faktisk angår alle, uansett om de ønsker det eller ikke. Takk for alle svar og alle som har bidratt i diskusjonen! :) Godt å se at det er flere som følger med der ute og bidrar til å gjøre verden til et mer miljøvennlig og bedre sted, for alt levende :)

 

Anonym poster: 049caed66bb8364590ac05a63f9cb840

Skrevet

Det å spise genmodifisert mat kan gi deg kreft. Spesielt om den genmodifiserte maten er sprøytet. Eksperiment hos mus gir kreft hos musene på under to år. Stooore kreftsvulster...

 

Anonym poster: b4130eef660cca1c410ef20df8daf9f1

Skrevet

Monsanto lager nå frø som under vekst produserer sine egne pesticider/herbicider. Slå den...:-/

 

Litt fakta - 10% av alt som dyrkes i USA, er bomullsplanter (til klær, olje, matfett etc). 50% av alle sprøytemidler brukt i USA, går til sprøyting av bomullsplantene. Hurra for alle kleskjedene som nå har egne ecolinjer;-)

 

Anonym poster: 5db261d6501085c8af8bc33b1d6f0695

Skrevet

Det våkner nye bevisste mennesker hver dag. Det er herlig å se :)

 

Er det forresten noen som har en liste over hvilke firmaer i Norge som er assosiert med Monsanto? Jeg leter og leter, men det er vanskelig å finne.

Skrevet

Så dere tv2 nyhetene i går? Nå kan det endelig se ut som om biene kommer på dagsordenen. Bare ikke la det forsvinne igjen!

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/mystisk-biedoed-kan-gi-global-matkrise-4061099.html#.UbVlynkf5sk.facebook

 

Forresten også veldig bra at de innfører hasteforbud mot sprøytemiddelet de tror er synderen! Men det hjelper dessverre ikke så mye hvis ikke resten av verden (og da spesielt USA) blir med på det, og det tror jeg ikke de gjør. Korrupte j*vler som sitter på toppen i det møkkalandet. Beklageligvis er det de som har bortimot 50% av verdens kornproduksjon (hvor dette sprøytemidlet brukes).

 

Anonym poster: 049caed66bb8364590ac05a63f9cb840

Skrevet

Det våkner nye bevisste mennesker hver dag. Det er herlig å se :)

 

Er det forresten noen som har en liste over hvilke firmaer i Norge som er assosiert med Monsanto? Jeg leter og leter, men det er vanskelig å finne.

Hva legger du i "assosiert med"? Hvis du mener hvem som er storforbrukere av produkter derfra kan du sansynligvis begynne med Vegvesnet og alle de store sykhusene.

 

Anonym poster: 81b23b947841f785e420e9079e55fcbb

Skrevet

Det våkner nye bevisste mennesker hver dag. Det er herlig å se :)

 

Er det forresten noen som har en liste over hvilke firmaer i Norge som er assosiert med Monsanto? Jeg leter og leter, men det er vanskelig å finne.

Hva legger du i "assosiert med"? Hvis du mener hvem som er storforbrukere av produkter derfra kan du sansynligvis begynne med Vegvesnet og alle de store sykhusene.

 

Anonym poster: 81b23b947841f785e420e9079e55fcbb

 

I utgangspunktet mener jeg de jeg kan influere selv, som forbruker. Nestlé, f.eks, har jeg sluttet å kjøpe produktene til. Men jeg vet listen er lang og jeg har ikke oversikt over hvem som spores tibake til Monsanto.

Det er forbrukerne som må legge presset på de store firmaene i form av økonomisk boikott som gjør at inntektene reduseres. Det er det eneste språket de forstår, og det eneste som fungerer når de har infiltrert seg hele veien til topps.

Skrevet

Det våkner nye bevisste mennesker hver dag. Det er herlig å se :)

 

Er det forresten noen som har en liste over hvilke firmaer i Norge som er assosiert med Monsanto? Jeg leter og leter, men det er vanskelig å finne.

Hva legger du i "assosiert med"? Hvis du mener hvem som er storforbrukere av produkter derfra kan du sansynligvis begynne med Vegvesnet og alle de store sykhusene.

 

Anonym poster: 81b23b947841f785e420e9079e55fcbb

 

I utgangspunktet mener jeg de jeg kan influere selv, som forbruker. Nestlé, f.eks, har jeg sluttet å kjøpe produktene til. Men jeg vet listen er lang og jeg har ikke oversikt over hvem som spores tibake til Monsanto.

Det er forbrukerne som må legge presset på de store firmaene i form av økonomisk boikott som gjør at inntektene reduseres. Det er det eneste språket de forstår, og det eneste som fungerer når de har infiltrert seg hele veien til topps.

Aspartam hører hjemme hos Monsanto.

 

Anonym poster: 5db261d6501085c8af8bc33b1d6f0695

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...