Anonym bruker Skrevet 5. juni 2013 #26 Skrevet 5. juni 2013 Ja, det er nok en grunn til å handle økologisk. Sprøytemidler tar knekken på biebestander. Da burde økologisk mat vært billigere, slik folk som ikke har så god råd kunne kjøpt det, og dermed ville markedet for økologisk mat blitt større og mer etterspurt. Anonym poster: 2027b8bb385c2fc83559d40c64d74eb2 Handle på Kiwi. Der er faktisk økologisk ofte billigere enn annen type mat. Anonym poster: 81fd32eb682b5cff9ccdb93dc444a3ff
Gjest Bjørketreet Skrevet 5. juni 2013 #27 Skrevet 5. juni 2013 Godt å høre at mange her har skjønt det!! Kjøp så mye økologisk som mulig Det er mange grunner til at det er lurt å velge økologisk, istedet for å støtte de ''store slemme'' så støtter man de små og selvstendige, å kjøpe mer økologiske matvarer vil hjelpe mange bønder i fattige land! (Og fattigdom dreper flere tusen bare i dag, bare det påvirker ikke oss som lever i et så godt land) Maten smaker bedre, og det er en av de tingene hvor man kan gjøre et bevisst miljøvennlig valg som har noe å si for en bedre fremtid, det og å kjøre mindre bil. Ellers føler jeg at vi mennesker er litt tvungen til å leve et liv hvor vi hele tiden bidrar til dårlig miljøutvikling... Spesielt når økologisk mat er så dyrt! Ellers er det jo en kjempe god hobby å dyrke mat selv
kaklemor Skrevet 5. juni 2013 #28 Skrevet 5. juni 2013 Godt å høre at mange her har skjønt det!! Kjøp så mye økologisk som mulig Det er mange grunner til at det er lurt å velge økologisk, istedet for å støtte de ''store slemme'' så støtter man de små og selvstendige, å kjøpe mer økologiske matvarer vil hjelpe mange bønder i fattige land! (Og fattigdom dreper flere tusen bare i dag, bare det påvirker ikke oss som lever i et så godt land) Maten smaker bedre, og det er en av de tingene hvor man kan gjøre et bevisst miljøvennlig valg som har noe å si for en bedre fremtid, det og å kjøre mindre bil. Ellers føler jeg at vi mennesker er litt tvungen til å leve et liv hvor vi hele tiden bidrar til dårlig miljøutvikling... Spesielt når økologisk mat er så dyrt! Ellers er det jo en kjempe god hobby å dyrke mat selv Det å dyrke mat selv er faktisk noe jeg ser en lys fremtid i. Det er nok mange som ikke tror at de kan pga tidsmangel og kunnskapen i å klare det. Jeg skal ut til uken nå for å kjøpe frø til diverse ting. Forhåpentligvis blir prosjektet mitt med et lite urte -og grønnsakskjøkken vellykket Jeg sa til min mann i stad at jeg ville handle økologisk fra nå av, men han regelrett lo av meg. Kanskje fordi han ikke tror vi kan gjøre en forskjell.
Puma - sprekker snart! Skrevet 5. juni 2013 #29 Skrevet 5. juni 2013 (endret) Flott å se at dere vier dette oppmerksomhet, da dette ER kjempealvorlig og akutt. Visste dere at i deler av Asia er biene helt borte og mennesker fortvilt prøver å pollinere plantene for hånd? Så denne krisen er iferd m å skje, det er ikke bare skrekkscenarier. Annet dere kan gjøre er å styre unna produkter med GMO(genmodifisert organisme). Disse kommer via Storkonsernet Monsanto, og dreper bier, liv og tilogmed mennesker pga giftstoffer. Store demostrasjoner mot Monsanto pågår nå over hele verden, og det er avgjørende å forby dette selskapet. Google Monsanto og sett dere inn i sammenhengen mellom biedød, Monsanto, uren mat, GMO i Norge, samt Norske pengeinvesteringer.. Og tenk på ungene våre. Dette angår oss, og ungene våre! Endret 5. juni 2013 av Puma - sprekker snart!
Puma - sprekker snart! Skrevet 5. juni 2013 #30 Skrevet 5. juni 2013 Til dere som snakker om å dyrke selv: Monsanto prøver også å gjøre dette ulovlig, slik at alle må kjøpe deres frøvarer. Genmodifiserte sådanne..
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2013 #31 Skrevet 5. juni 2013 Til dere som snakker om å dyrke selv: Monsanto prøver også å gjøre dette ulovlig, slik at alle må kjøpe deres frøvarer. Genmodifiserte sådanne.. Dere overdriver nok en del i forhold til Montesano. Så galt er det ikke. De tar patent på frøsorter de selv avler frem. Disse er det ulovlig å avle videre på for andre, men de blander seg ikke opp i hva andre gjør med de åpne , gamle sortene. Problemet er bare at disse sortene ofte ikke er like gode seom den Montesano har avlet frem. Anonym poster: 81b23b947841f785e420e9079e55fcbb
Puma - sprekker snart! Skrevet 5. juni 2013 #32 Skrevet 5. juni 2013 Og monsantos frø sprer seg og krysspollineres m andre frø, og dermed har flere bønder blitt trukket for retten for å ha "stjålet" fra Monsanto. Dessuten er deres frø slett ikke bedre, du har åpenbart bare sett reklamen.
kaklemor Skrevet 5. juni 2013 #33 Skrevet 5. juni 2013 Leste akkurat at Monsanto faktisk bruker skitne knep mot bønder, så ved å faktisk ikke bruke dems produkter støtter vi de som blir svartelistet... Har egentlig aldri satt meg inn i dette, men jo mer jeg leser jo mer bevisst blir jeg.
Puma - sprekker snart! Skrevet 5. juni 2013 #34 Skrevet 5. juni 2013 http://paaveienforfolket.wordpress.com/2013/06/01/vil-ha-norge-ut-av-monsanto-bistands-aktuelt/
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2013 #35 Skrevet 5. juni 2013 Folk flest liker ikke å lese eller høre om triste ting de føler seg hjelpesløse av. I Kina bestøves nå mange planteåkre av mennesker utstyrt med apparater til dette, siden biene har forsvunnet helt derfra... Så kanskje vi burde føde flere barn dere, så vi har nok av frivillige vikar-bier til den dagen det samme skjer her ? Anonym poster: 091cc4876c8d3c67f09ba46668d30cdf
Puma - sprekker snart! Skrevet 5. juni 2013 #36 Skrevet 5. juni 2013 http://www.abcnyheter.no/penger/oekonomi/2012/09/05/gen-giganten-monsanto-herser-med-boender-som-stritter-imot
kaklemor Skrevet 5. juni 2013 #37 Skrevet 5. juni 2013 http://www.abcnyheter.no/penger/oekonomi/2012/09/05/gen-giganten-monsanto-herser-med-boender-som-stritter-imot Den jeg henviste til ja.. Tragisk!
Puma - sprekker snart! Skrevet 5. juni 2013 #38 Skrevet 5. juni 2013 Les denne innføringen: http://www.dagsavisen.no/nyemeninger/alle_meninger/cat1002/subcat1024/thread275667/#post_275667
Puma - sprekker snart! Skrevet 5. juni 2013 #39 Skrevet 5. juni 2013 Bienes hemmelige død: http://www.dagsavisen.no/nyemeninger/alle_meninger/cat1002/subcat1024/thread276413/
Gjest Bjørketreet Skrevet 5. juni 2013 #40 Skrevet 5. juni 2013 Godt å høre at mange her har skjønt det!! Kjøp så mye økologisk som mulig Det er mange grunner til at det er lurt å velge økologisk, istedet for å støtte de ''store slemme'' så støtter man de små og selvstendige, å kjøpe mer økologiske matvarer vil hjelpe mange bønder i fattige land! (Og fattigdom dreper flere tusen bare i dag, bare det påvirker ikke oss som lever i et så godt land) Maten smaker bedre, og det er en av de tingene hvor man kan gjøre et bevisst miljøvennlig valg som har noe å si for en bedre fremtid, det og å kjøre mindre bil. Ellers føler jeg at vi mennesker er litt tvungen til å leve et liv hvor vi hele tiden bidrar til dårlig miljøutvikling... Spesielt når økologisk mat er så dyrt! Ellers er det jo en kjempe god hobby å dyrke mat selv Det å dyrke mat selv er faktisk noe jeg ser en lys fremtid i. Det er nok mange som ikke tror at de kan pga tidsmangel og kunnskapen i å klare det. Jeg skal ut til uken nå for å kjøpe frø til diverse ting. Forhåpentligvis blir prosjektet mitt med et lite urte -og grønnsakskjøkken vellykket Jeg sa til min mann i stad at jeg ville handle økologisk fra nå av, men han regelrett lo av meg. Kanskje fordi han ikke tror vi kan gjøre en forskjell. Det å plante et frø, for så å få det til å vokse seg større og større gir faktisk en utrolig god mestringsfølelse også! Det er gøy med planter Og når fruktene kommer så er det en veldig god belønning for hengivenheten man har gitt! Det smaker mye bedre enn noe som er sprøytet med forurensende gift, og matsminket, æsj! Visste dere at mye frukt/grønt som ser fristende ut egentlig blir sminket med fargestoffer for at det skal se bra ut? Hva, lo han av deg? Så teit! Bare stå på ditt du!
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2013 #41 Skrevet 5. juni 2013 Og monsantos frø sprer seg og krysspollineres m andre frø, og dermed har flere bønder blitt trukket for retten for å ha "stjålet" fra Monsanto. Dessuten er deres frø slett ikke bedre, du har åpenbart bare sett reklamen. Montesano har mange gode sorter. Det finnes andre gode også, men det aller meste av frø som blir brukt, i hvertfall til grønsaker som er det jeg har greie på, her i vesten, er patenterte sorter som du ikke har lov til å avle videre på. Det gjelder ikke bare Montesanto. Det gjelder foresten også frøet som blir brukt i det meste av den økologiske produksjonen. Anonym poster: 81b23b947841f785e420e9079e55fcbb
kaklemor Skrevet 5. juni 2013 #42 Skrevet 5. juni 2013 Godt å høre at mange her har skjønt det!! Kjøp så mye økologisk som mulig Det er mange grunner til at det er lurt å velge økologisk, istedet for å støtte de ''store slemme'' så støtter man de små og selvstendige, å kjøpe mer økologiske matvarer vil hjelpe mange bønder i fattige land! (Og fattigdom dreper flere tusen bare i dag, bare det påvirker ikke oss som lever i et så godt land) Maten smaker bedre, og det er en av de tingene hvor man kan gjøre et bevisst miljøvennlig valg som har noe å si for en bedre fremtid, det og å kjøre mindre bil. Ellers føler jeg at vi mennesker er litt tvungen til å leve et liv hvor vi hele tiden bidrar til dårlig miljøutvikling... Spesielt når økologisk mat er så dyrt! Ellers er det jo en kjempe god hobby å dyrke mat selv Det å dyrke mat selv er faktisk noe jeg ser en lys fremtid i. Det er nok mange som ikke tror at de kan pga tidsmangel og kunnskapen i å klare det. Jeg skal ut til uken nå for å kjøpe frø til diverse ting. Forhåpentligvis blir prosjektet mitt med et lite urte -og grønnsakskjøkken vellykket Jeg sa til min mann i stad at jeg ville handle økologisk fra nå av, men han regelrett lo av meg. Kanskje fordi han ikke tror vi kan gjøre en forskjell. Det å plante et frø, for så å få det til å vokse seg større og større gir faktisk en utrolig god mestringsfølelse også! Det er gøy med planter Og når fruktene kommer så er det en veldig god belønning for hengivenheten man har gitt! Det smaker mye bedre enn noe som er sprøytet med forurensende gift, og matsminket, æsj! Visste dere at mye frukt/grønt som ser fristende ut egentlig blir sminket med fargestoffer for at det skal se bra ut? Hva, lo han av deg? Så teit! Bare stå på ditt du! He he Akkurat det jeg tenker også! Det å faktisk få dyrket noe selv er jo utrolig morsomt. At vi faktisk har muligheten til det bør jo også utnyttes til det fulle!
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2013 #43 Skrevet 5. juni 2013 Ja, det er nok en grunn til å handle økologisk. Sprøytemidler tar knekken på biebestander. Da burde økologisk mat vært billigere, slik folk som ikke har så god råd kunne kjøpt det, og dermed ville markedet for økologisk mat blitt større og mer etterspurt. Anonym poster: 2027b8bb385c2fc83559d40c64d74eb2 Økologisk mat er jo dyrere å produsere, og da selvfølgelig også dyrere å kjøpe! Anonym poster: 619cd735560d3f7a5c615596baec144f
MillaCamilla Skrevet 5. juni 2013 #44 Skrevet 5. juni 2013 Fantastisk at det settes fokus på dette! Den jobben bier og humler gjør, er grunnlaget for 1/3 av verdens matproduksjon, det sier sitt (kilde: hageselskapet.no) Sjekk http://moseplassen.com/2013/04/humlevennlige-planter-for-tidlig-var/ og http://moseplassen.com/2013/04/humleplanter-direktesadde-sommerblomster/ og https://www.facebook.com/summendehager Jeg og sønnen min på 3 år skal starte humleregistrering, moro for han som liker å telle:)
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2013 #45 Skrevet 5. juni 2013 Ja, det er nok en grunn til å handle økologisk. Sprøytemidler tar knekken på biebestander. Da burde økologisk mat vært billigere, slik folk som ikke har så god råd kunne kjøpt det, og dermed ville markedet for økologisk mat blitt større og mer etterspurt. Anonym poster: 2027b8bb385c2fc83559d40c64d74eb2 Økologisk mat er jo dyrere å produsere, og da selvfølgelig også dyrere å kjøpe! Anonym poster: 619cd735560d3f7a5c615596baec144f Derfor må vi prioritere å kjøpe dette, slik at det er økologisk som til slutt lønner seg å produsere og selge, da vil også prisen gå ned. I tillegg handler det om en mentalitet som går på at de fleste snur på kroner og øre når det kommer til mat, mens vi gladelig kjøper klær og sko og interiør, SOM VI IKKE TRENGER, i dyre dommer. Så det går an å "omprogrammere" hjernen litt også. Maten er jo det vi lever av, og det vi fyller kroppen med! Rart vi ikke bryr oss mer om hva vi putter i den. Meg selv inkludert, vi er mange som må skjerpe oss! Anonym poster: f95b08f22377bd68e5418b3db4c4ebd3
Hjertefru Skrevet 5. juni 2013 #46 Skrevet 5. juni 2013 Ja, det er nok en grunn til å handle økologisk. Sprøytemidler tar knekken på biebestander. Signerer. Og muligens kvitte seg med mobiltelefonenn. Anonym poster: 81b23b947841f785e420e9079e55fcbb Skremmende med bidød. Men at det skyldes stråling fra mobiltelefon er litt for konspirasjonsteoretisk for meg....
Gjest Bjørketreet Skrevet 5. juni 2013 #47 Skrevet 5. juni 2013 Ja, det er nok en grunn til å handle økologisk. Sprøytemidler tar knekken på biebestander. Da burde økologisk mat vært billigere, slik folk som ikke har så god råd kunne kjøpt det, og dermed ville markedet for økologisk mat blitt større og mer etterspurt. Anonym poster: 2027b8bb385c2fc83559d40c64d74eb2 Økologisk mat er jo dyrere å produsere, og da selvfølgelig også dyrere å kjøpe! Anonym poster: 619cd735560d3f7a5c615596baec144f Jupp. Et par grunner til at det er dyrt: ''Økologisk dyrking krever litt mer arbeid og gir noe mindre avling enn i vanlig landbruk i vestlige land, fordi det ikke brukes lettløselig kunstgjødsel og kjemiske sprøytemidler. Med et lavere produksjonspress på husdyra, yter de også mindre, for eksempel av egg og melk. Økologisk kylling framfôres ikke så intensivt som konvensjonell kylling, den lever altså litt lengre. I tillegg har den mer inneareal og i uteareal, dyrere fôr m.m. Alt dette gjør oppdrettet dyrere. Det gjør at bøndene trenger mer betaling for produktene sine. En annen fordyrende faktor er kostnadene i omsetnings- og salgsledd. De er ofte høyere per produktenhet for økologiske varer, fordi det som regel er mindre mengder varer som håndteres. Prosentvis MVA og avanse (butikkens fortjeneste) gjør dyre varer enda dyrere. Etter hvert som mengdene av økologiske varer øker, vil nok prisen bli litt mer lik den som for konvensjonelle varer. Og husk at økologiske varer er miljø-billig!''
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2013 #48 Skrevet 5. juni 2013 Hjelpes! Da må vi leve på Toro-posesupper!! Anonym poster: 319c223ecb44144d60b12b08f093b5e8
Mrs. Grey Skrevet 5. juni 2013 #50 Skrevet 5. juni 2013 Ja, det er nok en grunn til å handle økologisk. Sprøytemidler tar knekken på biebestander. Da burde økologisk mat vært billigere, slik folk som ikke har så god råd kunne kjøpt det, og dermed ville markedet for økologisk mat blitt større og mer etterspurt. Anonym poster: 2027b8bb385c2fc83559d40c64d74eb2 På Coop extra koster ikke økologisk noe mer enn sprøytet mat;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå