Gå til innhold

Biene dør...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er nytt for meg, og det er skremmende!

Ja, jeg har hørt at biene dør, men jeg har ikke tenkt over konsekvensene av det, snarere ledd for meg selv og tenkt at det blir mindre surring rundt juiceglasset om sommeren. Det var helt til jeg begynte å lese, og sette meg inn i de katastrofale følgene det vil få dersom biene forsvinner helt.

Dør biene så dør ganske snart vi også som en konsekvens av det. For hvem skal bestøve blomster, frukt og grønnsaker? Hvem skal sørge for at pollen spres fra sted til sted og gir mat til gresseterne? Hvis ikke gresseterne får mat, hvordan skal rovdyrene overleve? Og vi? Som ikke lenger får verken grønnsaker eller kjøtt. Hva skjer så med jorda vår?

Jeg har ikke tenkt å sitte på sidelinjen mens verdenen mine barn skal vokse opp i henger på kanten av avgrunnen. For mine barn, og for alle andres barn, vil jeg stille opp der jeg kan og gjøre det jeg kan for at biene skal overleve. Derfor poster jeg også dette her - i håp om at noen flere skal få opp øynene for hvor alvorlig dette er. Og ikke minst, hvor kort tid vi har på å gjøre noe.

Les, få dere kunnskap om temaet og bidra! Ikke sitt på sidelinjen og se på. Jeg ber dere!

Anonym poster: 049caed66bb8364590ac05a63f9cb840

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er nok en grunn til å handle økologisk. Sprøytemidler tar knekken på biebestander.

Skrevet

Det er dessverre sånn at folk ikke gidder engasjere seg i noe som ikke er personlig for dem...

Anonym poster: 496ff9c6ad2e213a3e114ba7fb7ed907

Skrevet

Det er dessverre sånn at folk ikke gidder engasjere seg i noe som ikke er personlig for dem...

Anonym poster: 496ff9c6ad2e213a3e114ba7fb7ed907

Men det er rart at ikke folk skjønner at det i høyeste grad er personlig for dem? Det går jo ut over alle, ikke bare noen.

Skrevet

Dette innlegget bir nok bare lest uten at noen gidder engasjere seg. Skal du få folk til å tenke må du syte over at du må ha barna ferie fra bhg når barna dine tross alt trives godt i bhg.

Anonym poster: 114b47f453378bc53d226305f0cd5fb1

Skrevet

Dette innlegget bir nok bare lest uten at noen gidder engasjere seg. Skal du få folk til å tenke må du syte over at du må ha barna ferie fra bhg når barna dine tross alt trives godt i bhg.

Ja det ser sånn ut. Dessverre.

Trist at ingen engasjerer seg i framtiden, og det at vi gjerne skulle hatt en framtid.

Skrevet

Hadde det vært så krise som du skisserer så hadde det vel også vært mer blest om det eller?!

Anonym poster: 15a36f187f12bc1ce63a20ef16bb0924

Skrevet

Jeg har et spørsmål. Pollen spres vel også med vær og vind? Sporer blir kastet fra plantene på egenhånd? Jeg ser ikke at bienes jobb gjør at pollen ikke spres, men at det nok blir mindre bestøving av blomster.

Skrevet

Hadde det vært så krise som du skisserer så hadde det vel også vært mer blest om det eller?!

Jeg har også sett en del om dette på div utenlandske kanaler. Det er ikke krise ennå, men det kan fort bli det. Og konsekvensene vil være ganske ødeleggende om man ikke kommer opp med et godt alternativ.

Grunnen til at det ikke har vært så mye om det i Norge er vel at det ikke er her det skjer og at vi er mer opptatt av å skrive om Tone Damli og alskens andre kjendiser....

Anonym poster: 8fbd679731c13dec2881b1877cb2123e

Skrevet

Dør biene, så dør menneskeheten innen 4 år , sa Einstein.

Skrevet

Gjør et raskt søk på google så finner du. Eller les Dagsavisen meninger fra mandag for et raskt sammendrag: http://www.dagsavisen.no/nyemeninger/alle_meninger/cat1002/subcat1024/thread276413/

Det er klart at noe sånt blir hysjet ned. De som står bak biedøden er de store multinasjonale selskapene som lever av billigprodusert og masseprodusert mat, med store mengder sprøytemidler. Hvis det ble skapt blest rundt dette ville de tape enormt med penger og bli tvunget til å gå over til mer miljøvennlige produksjonsmetoder.

Skrevet

Det er dessverre dysset veldig ned!

Mange bisamfunn er blitt utryddet uten at man ikke vet årsaken til det. Jeg har begynt å lese en del om dette nå i det siste, hadde ikke engang hørt om deg før for noen uker siden.

Anonym poster: 619cd735560d3f7a5c615596baec144f

Skrevet

Jeg har et spørsmål. Pollen spres vel også med vær og vind? Sporer blir kastet fra plantene på egenhånd? Jeg ser ikke at bienes jobb gjør at pollen ikke spres, men at det nok blir mindre bestøving av blomster.

Det er nok veldig begrenset hva vinden får til alene. Den sprer vel helst frø, pollen skal treffe ganske nøyaktig for at den skal befrukte en blomst. Når man så tenker på hvor mange liv som er avhengige av at så mange planter som mulig befruktes, så tror jeg ikke vinden klarer å gjøre jobben.

Skrevet

Noe av problemet med biedøden er at vi ikke vet sikkert hva den skyldes og at det vil koste vanlige forbrukere ganske mye å fjerne de tingene som det er mistanker til at forårsaker biedøden. Maten kan selvfølgelig bli dyrere om det ikke kan brukes plantevernmidler og det kan bli mindre av den.

En annen teori er at hovedproblemet er mobiltelefonene og de trådløse nettverkene. Å forby det vil føles ille for mange.

At biene og andre pollinerende insekter forsvinner er et enormt problem for menneskeheten som bør tas på alvor, men vi kan ikke forvente å løse det uten at det koster oss noe.

Anonym poster: 81b23b947841f785e420e9079e55fcbb

Skrevet

Ja, det er nok en grunn til å handle økologisk. Sprøytemidler tar knekken på biebestander.

Da burde økologisk mat vært billigere, slik folk som ikke har så god råd kunne kjøpt det, og dermed ville markedet for økologisk mat blitt større og mer etterspurt.

Anonym poster: 2027b8bb385c2fc83559d40c64d74eb2

Skrevet

Alle er kanskje ikke i den situasjonen at de kan ta seks ukers ferie på sommeren i tillegg til to uker i jula, slik HI i den andre tråden trodde barnehagen forventet. Er det rart hun lurte? Tåpelig av deg...

Anonym poster: b80f9861b25b705c634d06be964481c6

Skrevet

Har jeg faktisk ikke tenkt over...

Anonym poster: 6f70e46d4c67e6c356618b86bf094cc7

Skrevet

Syns det er bra å se engasjement rundt noe viktig her! Har veldig lite kunnskap om dette, men skal definitivt lese meg opp og bidra der jeg kan! Bra HI!

Anonym poster: f99d54938a6acb508ddbbb6b1268a894

Skrevet

Vi er eksperter på å lukke øynene for det som ikke skjer RETT FORAN øynene våre...

Det er vel en overlevelsesmekanisme. Men dette er skremmende!

Jeg har hørt at sprøytemidlene har en stor skyld for bienes død... Burde vært forbudt! Men alt som er billig.. da lukkes øynene.

Vi har alle som forbrukere et ansvar. Kjøper vi dyrt utstyr og dyre klær, dill og dall, så vi kun "har råd" til billigprodusert mat, så støtter vi opp om en del dritt.

Mer økologisk og mer vegetarmat tror jeg er fremtiden.

Anonym poster: f95b08f22377bd68e5418b3db4c4ebd3

Skrevet

Har egentlig aldri tenkt noe over dette. Før nå.

Nei, nå starter det økologiske her i huset fra neste gang vi er på butikken!

Gjest Sekretøsa
Skrevet

For min egen del kan de bare forsvinne. Jeg har en ubegripelig slitsom angst for slike kryp, men det betyr ikke at jeg ikke ser konsekvensene av at de blir borte...

Skrevet

Noen planter har vindbestøvning. Andre har med insekter, fugler eller flaggermus. Men mange viktige planter trenger bier, humler, fluer eller maur for å bli bestøvet. Det spiller ingen rolle om det blåser aldrig så mye. Det bare skjer ikke.

Anonym poster: b4130eef660cca1c410ef20df8daf9f1

Gjest sussie77
Skrevet (endret)

Signerer.

Endret av sussie77
Skrevet

Signerer.

Og muligens kvitte seg med mobiltelefonenn.

Anonym poster: 81b23b947841f785e420e9079e55fcbb

Skrevet

For min egen del kan de bare forsvinne. Jeg har en ubegripelig slitsom angst for slike kryp, men det betyr ikke at jeg ikke ser konsekvensene av at de blir borte...

Om du mener at de bare kan forsvinne for din del, så ser du jo ikke konsekvensen. Den er jo at menneskerasen vil dø ut ila ganske få år.

Anonym poster: 8fbd679731c13dec2881b1877cb2123e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...