Gå til innhold

Høy feber, blå hender og ansikt...

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går våknet vår jente på snart 3 år kl. 0600. Dette er ikke vanlig, og jeg føk inn til henne for å kjekke hva som var galt. Hun hadde feber, og var kvalm(pustet tungt og svelget hele tilden). Jeg tok feberen på henne, den var 39,9 så hun fikk febernedsettende da.

Etter tre timer var jenta helt frisk! Hun hadde ingen feber, ikke kvalm, spiste god frokost, og lekte og sprang rundt i stua uten å bli sliten.

Så i 12 tiden ville hun ut, og vi bestemte oss for at det kunne vi nå siden hun hadde så god form. Vi kjørte i 20 min til en skog som hun liker så godt.

Da vi var nesten fremme ble hun kvalm igjen, og vi stoppet for å se an. Men det gikk fort over, og vi fortsatte. Men da vi kom frem var hun helt iskald på hender og føtter, og var litt blå rundt munnen. Mens vi snakket litt om vi skulle kjør hjem, spratt hun opp og sprang rundt som en jojo. Så da gikk vi nå inn i skogen da.

Jeg må si jeg var veldig bekymret. Har aldri sett henne sånn før.

Etter kort stund ble hun mye verre. Hun ble ekstremt kald, helt blå på både hender, føtter, og etter hvert hele ansiktet. Hun skalv og ristet i kroppen. Og hadde problemer med å gå beint. Så vi begynte å bære henne tilbake til bilen. Vi brukte sikkert 15 min å gå til bil. Da var hun enda verre. Og så kjørte vi de 20 min hjem. Da vi kom hjem var alt det blå borte, og hun skalv ikke lenger.

Vi rasket oss inn, og tok feberen- 40,7. Febernedsettende, ventet i tre kvarter for å se om den gikk ned. Og den gikk ned til 39,6. Så det var jo flott nedgang. Hun har hatt feber i hele natt. Vi har vert inne hos henne en gang hver halve time i hele natt. Feberen har vert høy, men allmenntilstand bra. I dag er hun mye bedre.

Er det noen andre som har vert bort i dette? Noen som vet hva det kan være?

Grunnen til at vi ikke ringte lege med en gang, var at hun var våken, bli og kvikk hele tiden. Var ikke redd for at hun skulle falle om eller noe. Og hun har ganske ofte feber. Men aldri noe slikt som dette...

Anonym poster: 32114ad405645a4e8f86bd84efb8010d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring lege. Blå munn/ansikt kan være hjertet.

Skrevet

Skader ikke med en tlf til legevakte, og skulle det skje igjen så er det strake veien dit.

Gjest Julia1984
Skrevet

Jeg blir så overrasket!!! Du er bekymret, ringer IKKE lege, men skriver innlegg her hvor INGEN er kompetente??

Skrevet

Ja klart jeg ringer med en gang det skjer igjen. Men nå er hun i "toppform" Feber ligger rundt 39, og hun leker og spiser/drikker...

Skrevet

Ring lege! At barna har feber trenger ikke bety noe, men stusser litt over at ikke varsellampene blinker når ungen blir blå på hender og rundt munn.... Hadde ringt lege pronto.

Anonym poster: 7b9cdf1d0cfde718d5e11abcce4bc154

Skrevet

Ja klart jeg ringer med en gang det skjer igjen. Men nå er hun i "toppform" Feber ligger rundt 39, og hun leker og spiser/drikker...

Hva er denne greia med å ikke ringe lege??? Selv om blå hender og ansikt kommer og går, så ringer man lege. Synes det er merkelig jeg altså, nesten så jeg tror du tuller. Alvorlige symptomer kan komme å gå og nå snakker jeg ikke om feberen...

Anonym poster: 7b9cdf1d0cfde718d5e11abcce4bc154

Skrevet

Blå rundt munnen og på hender kan sier noe om oksygenopptaket. Dere bør absolutt ringe lege om dere opplever noe sånt, selv om allmenntilstanden hennes virker kvikk. Det at hun i tillegg har hatt så høy feber ville gjort meg engstelig kombinert med variasjonen hennes i allmenntilstand og farbe på lepper hender.

Bedre å ringe en gang for mye enn en gang for lite med disse små :)

Anonym poster: 4d96b6c56674bb56bf76d54eaec8e3b1

Skrevet

Kvalme, blå rundt munn, kalde hender og føtter, og du ringer ikke legen?? Du vet at dette er symptomer på at noe kan vare galt med hjertet. Feberen kan være en følge av det. Ring legevakta og forklar, lell om nun virker bedre nå, vær så snill.

Anonym poster: 80569ffeeb297046240829a3856e3bda

Skrevet

Av og til lurer jeg veldig på enkeltes evne til å ha omsorg for barn!!!

Du ringer ikke lege, men skriver innlegg på DIB av alle steder og sitter for å vente på kyndig svar????????

Sjokkert!!

Anonym poster: 33f624f2579c7b4c346919728547d976

Skrevet

Jeg gir blanke f** i hva du mener nå, RINGE LEGEVAKT!!! Kjære vene, går det virkelig ann å være så mindre smart? Blir så oppgitt noen ganger. Det er ungen din du skriver om her...

Skrevet

Som nr 10 sier, blå lepper og dårlig sirkulasjon kan tyde på hjerteproblemer. Ring lege omgående.

Anonym poster: e841ed5af8086a04dcf7cb122cdea789

Skrevet

Man skal ikke gi febernedsettende ved feber over 40,5 uten å snakke med lege først. Det kan gi feberkramper

Anonym poster: 8dcafe92ab26f5162b24ec0de32ae34b

Skrevet

Skjønner ikke helt hva som er galt med huet ditt!!!!!!

Anonym poster: 7019d02ecabfea7a0df59e244ca7d9c6

Skrevet

Dra inn på legevakt nå!

Anonym poster: 735becde3908894ef456d026830dde47

Skrevet

Jeg er nok litt mer kompetent en hva jeg fremstår som her. Vi var to stykker som hadde god kontakt med barnet. Og vi var utenfor mobdekning. Derfor måtte vi hjem for å ringe.

Jeg er en av de som ringer til legen vår i tide og utide. Jenta er mye syk, og har vert på sykehuset for utredning på flere områder. De har ikke funnet noe, og har konkludert med at hun bare er et "feberbarn". Derfor føler jeg meg sikker på at det ikke kan være noe farlig som hjertet/lunger. Siden dette er blitt sjekket de siste to mnd.

Terskelen er der i mot større for å ringe legevakt, side det er en stor påkjenning for henne å reise inn der. Venting, ukjent lege osv...

Jeg skal selvfølgelig ringe lege på mandag morgen uansett. Og visst hun får veldig høy feber igjen, ringer vi legevakten. Vi har et øye på henne hele tien nå. Og våker over henne om natten.

Jeg skrev innlegg her for å se om det var noen som hadde opplevd lignende.

Skrevet

Sorry, men du er jammen meg ikke mye kompetent!! Men fint du synes det selv, da!

Anonym poster: 33f624f2579c7b4c346919728547d976

Skrevet

Åh, men herregud da! Utrolig hvor mange fjerne mennesker som har omsorg for barn!

RING LEGE NÅ!

Naboens jente ble slik, kvalm, blå på hender og føtter etc, og hun hadde en alvorlig hjertefeil, og holdt på å dø. Er du villig til å la din jente dø fordi du er for tafatt til å ringe lege?

Anonym poster: a296f9dd10a9d78c168cd0117f7417ce

Skrevet

Jeg har ikke hørt maken. Mor vil ikke ringe lege for sitt barn som har alvorlige symptomer, fordi hun er redd for å virke hysterisk.

*Rister oppgitt på hodet*

Gjest pupp and go
Skrevet

Ring legevakt nå, vær så snill. La dem avgjøre om de vil sjekke.

Om hun får tilbakefall i kveld/ natt er det mer slitsomt å komme seg av gårde. Bruk dagen, og er det noe galt vil dere bare være glade for at dere gjorde det.

Jeg er ikke hysterisk, men blåfarge og kald hud uten opplagt grunn hadde skremt vannet av meg.

Skrevet

Blålig rundt munn kan være tegn på oksygenmangel. Selv om hun er i toppform nå så hadde jeg fått en sjekk hos lege. Hønemor som jeg er hadde jeg ikke turd å gå natten i møte slik.

Skrevet

Hvorfor aversjon for å ringe lege?? Greit at hun har vært ut og inn av sykehus og de ikke har funnet noe, men det betyr ikke at de ikke kan finne ut av hva som er galt nå... Dette er jo helt nye ALVORLIGE symptomer. Blå hender,føtter og ansikt er ikke vanlig på noen måte, uansett hvor mye feber hun pleier å ha.

Merker jeg sitter å stresser på dine vegne, ring, ring, ring. Hva i all verden er det å vente på? Om jeg så måtte ha sitti et døgn på legevakta/akutten med å bære på barnet mitt så hadde jeg selvfølgelig gjort det! I tillegg med de symptomene du beskriver tviler jeg sterkt på at du må vente noe som helst... :o

Skrevet

Ja. Nå har jeg ringt til legevakten å snakket ed lege.

Jeg fortalte han alt, og hvilke undersøkelser hun har hatt på barneklinikken de siste to mnd.

Fikk beskjed om å ringe lege på mandag, men ringe tilbake til legevakt om hun skulle bli verre...

Håper dere får en roligere søndag nå.

Hi.

Skrevet

HI, jeg kan forstå at du prøver å ikke virke hysterisk, med tanke på at datteren din er undersøkt de siste månedene.

MEN.... selv om hun er undersøkt i løpet av de siste månedene så plikter du som mor å reagere når datteren din får det som kan være tegn på potensielt svært farlige tilstander!!!

Du har å forholde deg til her og nå når sånt skjer! Og når datteren din får så tydelige tegn på sirkulasjonssvikt så SKAL du få datteren din til lege.

Om jeg har forstått deg rett så har dere ikke fått noen diagnose, og inntil dere evt har fått det så vet dere faktisk ikke hva som evt er galt med henne. Kanskje er det slik at hun "bare" er et feberbarn. Men det vet hverken dere eller legene siden de ikke har greid å finne noen årsaker til dette.

På meg så virker det nesten som om dere er i en "benektelsesfase", selv om du nok ikke ser det slik selv.

Få datteren din til lege i dag! Om det viser seg at det ikke er noe mer alvorlig - fint. Hvis det skjer noe og dere valgte å ikke kontakte lege....... vel........

Og be for all del om å få utredet datteren din videre, for dette er ikke normalt! Be om second opinion på annet sykehus om nødvendig. Ikke slå dere til ro med at alt er normalt med et barn som stadig får tegn på sirkulasjonssvikt og så høy feber.

Anonym poster: cf717f4f99cff2b22fd05dbc97cff918

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...