Myrsnipa-med1blå&2rosa Skrevet 24. mai 2013 #51 Skrevet 24. mai 2013 Epi har vært helt fantastisk for min del, hvis den blir satt etter 5 cm er det yderst få komplikasjoner som at fødselen stopper opp ol. Det er vanligere hvis den blir satt før 5 cm. Den funker bare til barnet er nådd et visst stadie slik den blir satt i Norge så ved pressingen så må man jobbe selv og det var mindre vondt og pressriene mindre vonde enn riene i forkant. Her kom epiduralen på plass ved ca 1 cm (såvidt plass til ein finger), kanskje det var der problemet låg. Huff, ja slik var det med førstemann, da fik jeg drypp veldig tidlig pga vannavgang, misfarget fostervann og ineffektive rier. Endte i katastrofekeisersnitt. Du skal ikke se bort i fra at det kan ha vært grunnen til at det ikke gikk så bra ja, med nr to fikk jeg den etter 7 cm og den satt som et skudd på de siste cm med drypp jeg måtte ha. Når hun skulle ut hadde den ingen effekt men det var jo bare bra, da hadde jeg kontrollen hele tiden. Epi trenger ikke å være en uting eller noe som forkludrer ting hvis den blir satt til riktig tidspunkt og rett plass... Men selvfølgelig i noen tilfeller så må man sette den tidlig for å holde ut i det hele tatt, men det er oftest da ting ikke går slik de skal. Og det skal visst gå helt fint å klare seg uten også, men jeg klarer visst ikke forløpet uten drypp jeg så epi er min venn.
Hjertefru Skrevet 24. mai 2013 #52 Skrevet 24. mai 2013 Kjekt å høre andres erfaringer... Høres ut som det er lurt å vente med epidural til et stykke ut I forløpet. Men regner med at lystgassen uansett vil bli dypt savnet.... Hjalp meg med pusten og var et fast holdepunkt.
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2013 #53 Skrevet 24. mai 2013 Be om å få en maske med oksygen istedet, hvis de ikke har lystgass. Da kan du puste i den under riene istedet Anonym poster: a527b6c73a82e0f9beaadff1fccb454a
siot Skrevet 24. mai 2013 Forfatter #54 Skrevet 24. mai 2013 Takk for svar alle! Interessant å høre! Må bare si jeg vet dere gjør en god jobb som setter epidural. Vet at det er en svært vanskelig prosedyre Er annerledes i Norge med epidural skjønner jeg. Her gir de så mye at en ikke kan bevege seg, MÅ ha urinkateter, og det blir forventet at jeg velger epidural. Her får så og si alle fødende epidural, og de som ikke ønsker blir sett på som brysomme... Men det bryr jeg meg lite om vil helst unngå epidural siden de gir såpass høy dose...
Myrsnipa-med1blå&2rosa Skrevet 24. mai 2013 #55 Skrevet 24. mai 2013 Kjekt å høre andres erfaringer... Høres ut som det er lurt å vente med epidural til et stykke ut I forløpet. Men regner med at lystgassen uansett vil bli dypt savnet.... Hjalp meg med pusten og var et fast holdepunkt. Jeg klamrer meg til lystgassen første gangen og andre gangen fantes det ikke lengre.. Vet du? Jeg savnet den ikke!! jeg konsentrerte meg om å gå rundt og å jobbe med riene i stedet for å bli lenket fast til sengen pga en maske og det gikk supert! Selv ikke etter epi lå jeg, jeg satt på en "fødestol/krakk" og stod ved sengen, var på alle fire osv. Det var en mye bedre opplevelse enn den første hvor jeg var "hjelpeløs" i sengen. Du klarer deg fint uten lystgass! En annen ting som er superlurt både for kropp og sinn er å lære seg avslappings og konsentrasjonsteknikker! Jeg gikk på lamazekurs, det var vel det jeg fikk mest bruk for. Å jobbe med kroppen ikke mot den. Lykke til!
Hjertefru Skrevet 24. mai 2013 #56 Skrevet 24. mai 2013 Kjekt å høre andres erfaringer... Høres ut som det er lurt å vente med epidural til et stykke ut I forløpet. Men regner med at lystgassen uansett vil bli dypt savnet.... Hjalp meg med pusten og var et fast holdepunkt. Jeg klamrer meg til lystgassen første gangen og andre gangen fantes det ikke lengre.. Vet du? Jeg savnet den ikke!! jeg konsentrerte meg om å gå rundt og å jobbe med riene i stedet for å bli lenket fast til sengen pga en maske og det gikk supert! Selv ikke etter epi lå jeg, jeg satt på en "fødestol/krakk" og stod ved sengen, var på alle fire osv. Det var en mye bedre opplevelse enn den første hvor jeg var "hjelpeløs" i sengen. Du klarer deg fint uten lystgass! En annen ting som er superlurt både for kropp og sinn er å lære seg avslappings og konsentrasjonsteknikker! Jeg gikk på lamazekurs, det var vel det jeg fikk mest bruk for. Å jobbe med kroppen ikke mot den. Lykke til! Takker for det :)begge mine fødsler har vært igangsatt og holdt i gang med drypp. Blir jo litt "bundet" da. Dette er definitivt siste gang, og jeg ønsker meg en fødsel som starter av seg selv og der jeg slipper det f. dryppet !
Myrsnipa-med1blå&2rosa Skrevet 24. mai 2013 #57 Skrevet 24. mai 2013 Kjekt å høre andres erfaringer... Høres ut som det er lurt å vente med epidural til et stykke ut I forløpet. Men regner med at lystgassen uansett vil bli dypt savnet.... Hjalp meg med pusten og var et fast holdepunkt. Jeg klamrer meg til lystgassen første gangen og andre gangen fantes det ikke lengre.. Vet du? Jeg savnet den ikke!! jeg konsentrerte meg om å gå rundt og å jobbe med riene i stedet for å bli lenket fast til sengen pga en maske og det gikk supert! Selv ikke etter epi lå jeg, jeg satt på en "fødestol/krakk" og stod ved sengen, var på alle fire osv. Det var en mye bedre opplevelse enn den første hvor jeg var "hjelpeløs" i sengen. Du klarer deg fint uten lystgass! En annen ting som er superlurt både for kropp og sinn er å lære seg avslappings og konsentrasjonsteknikker! Jeg gikk på lamazekurs, det var vel det jeg fikk mest bruk for. Å jobbe med kroppen ikke mot den. Lykke til! Takker for det :)begge mine fødsler har vært igangsatt og holdt i gang med drypp. Blir jo litt "bundet" da. Dette er definitivt siste gang, og jeg ønsker meg en fødsel som starter av seg selv og der jeg slipper det f. dryppet ! Krysser fingre og tær for at du får ønsket ditt oppfylt! Drypp er no dritt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå