siot Skrevet 23. mai 2013 #1 Skrevet 23. mai 2013 Når er det vanlig å få epidural under fødsel? Hvor mye åpning må en ha? Får en urinkateter? Blir en nummen/lam i beina og må holde senga, eller kan en gå fritt rundt? Må en overvåke babyens hjerterytme og rieaktiviteten konstant? Skrur en ned dosen på slutten av fødsel?
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2013 #2 Skrevet 23. mai 2013 Når er det vanlig å få epidural under fødsel? Hvor mye åpning må en ha? Får en urinkateter? Blir en nummen/lam i beina og må holde senga, eller kan en gå fritt rundt? Må en overvåke babyens hjerterytme og rieaktiviteten konstant? Skrur en ned dosen på slutten av fødsel? Du kan ikke regne med å få epidural. En fødsel er naturlig og håndteres der etter. Anonym poster: 2aee34c171bee88970dabdcaa4d4f805
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2013 #3 Skrevet 23. mai 2013 Min erfaring er at den fungerer aldeles glimrende! Var så lykkelig da jeg fikk det at jeg vurderte å kalle den nyfødte for Epidural Tror det andre du spør om varierer veldig. Jeg ble ikke nummen, og jeg gikk på do. Både babyen og riene må overvåkes. Hos meg skrudde de av da jeg skulle presse ut ungen, men har hørt at noen får epidural under pressingen også. Og at en fødsel er "naturlig" er vel ikke et argument imot epidural. Hvis du ser til land med dårlig fødselsomsorg, og ser tilbake i norsk historie til den tiden da nabokjerringa var den som lekte jordmor, så ser du også at fødselskomplikasjoner, fødselsskader og død hos både mor og barn under fødsel også var ganske "naturlig". Heldigvis har vi ulike hjelpemidler i dag, deriblant epidural, som gjør fødsler til en trygg affære. Anonym poster: f897eca853e45b172e997b53db17e6c6
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2013 #4 Skrevet 23. mai 2013 Jeg ble ikke lammet i beina. Kun midten av magen. All smerte kom tilbake da ungen hadde passert der hvor jordmor pekte og sa at bedøvelsen sluttet. Men var i himmelen de 1-2 timene jeg var bedøvet. Jeg fikk da jeg var 8 cm.. Anonym poster: e70f672e5f72a8b7a7162349deda7ddc
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2013 #5 Skrevet 23. mai 2013 Og at en fødsel er "naturlig" er vel ikke et argument imot epidural. Hvis du ser til land med dårlig fødselsomsorg, og ser tilbake i norsk historie til den tiden da nabokjerringa var den som lekte jordmor, så ser du også at fødselskomplikasjoner, fødselsskader og død hos både mor og barn under fødsel også var ganske "naturlig". Heldigvis har vi ulike hjelpemidler i dag, deriblant epidural, som gjør fødsler til en trygg affære. Anonym poster: f897eca853e45b172e997b53db17e6c6 Epidural er ikke med på å gjøre fødseler tryggere nei, de er for å hjelpe mor til å ha det mer behagelig. Fødseler med epidural er stort sett mer langvarige, og fører mye oftere til reving, tang, sugekopp etc. Anonym poster: 9ba89c409fa9ba88b5eb82622bdc91de
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2013 #6 Skrevet 23. mai 2013 Og at en fødsel er "naturlig" er vel ikke et argument imot epidural. Hvis du ser til land med dårlig fødselsomsorg, og ser tilbake i norsk historie til den tiden da nabokjerringa var den som lekte jordmor, så ser du også at fødselskomplikasjoner, fødselsskader og død hos både mor og barn under fødsel også var ganske "naturlig". Heldigvis har vi ulike hjelpemidler i dag, deriblant epidural, som gjør fødsler til en trygg affære. Anonym poster: f897eca853e45b172e997b53db17e6c6 Epidural er ikke med på å gjøre fødseler tryggere nei, de er for å hjelpe mor til å ha det mer behagelig. Fødseler med epidural er stort sett mer langvarige, og fører mye oftere til reving, tang, sugekopp etc. Anonym poster: 9ba89c409fa9ba88b5eb82622bdc91de Selvfølgelig kan epidural bidra til å gjøre en fødsel tryggere. F.eks. hvis den fødende har så sterke smerter at hun får panikk eller ikke klarer å gjøre det hun må gjøre. Og du... "Mer behagelig"? Hva med "mindre smertefullt"? Er du en av disse bibelske damer som messer at "med smerte skal du føde ditt barn, det står i Bibelen!"? Anonym poster: f897eca853e45b172e997b53db17e6c6
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2013 #7 Skrevet 23. mai 2013 Når er det vanlig å få epidural under fødsel? Hvor mye åpning må en ha? En får epidrual under fødsel om en ønsker det, så sant det ikke er for sent eller kontraindikasjoner. Som regel er det jordmor som avgjør når h*n mener at anestesilege bør kontaktes for epidural, så dette varierer. Men de epiduralene jeg har satt, har som regel vært fra 3-5 cm. Får en urinkateter? Det er som regel praksis på det sykehuset jeg jobber på nå, men det er ingen fast regel. Blir en nummen/lam i beina og må holde senga, eller kan en gå fritt rundt? Dosen som gis er så lav at den i utgangspunktet ikke skal gi uttalt nummenhet eller gangvansker. Skal ikke være noe problem å moblisere, men kan være kjekt å ha noe å støtte seg på i tilfelle. Når det er sagt så reagerer kvinner forskjellig. Og noen trenger slike doser at de får noe nummenhet. Må en overvåke babyens hjerterytme og rieaktiviteten konstant? Det er praksis på sykehuset her. Skrur en ned dosen på slutten av fødsel? Her skrus den av mot slutten. En fødeepidural legges så høyt at det i praksis ikke har noe særlig effekt i sluttfasen på fødselen. Anonym poster: cc939eaf3362c3e5d3a6f3c9ad3e4958
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2013 #8 Skrevet 23. mai 2013 Og at en fødsel er "naturlig" er vel ikke et argument imot epidural. Hvis du ser til land med dårlig fødselsomsorg, og ser tilbake i norsk historie til den tiden da nabokjerringa var den som lekte jordmor, så ser du også at fødselskomplikasjoner, fødselsskader og død hos både mor og barn under fødsel også var ganske "naturlig". Heldigvis har vi ulike hjelpemidler i dag, deriblant epidural, som gjør fødsler til en trygg affære. Anonym poster: f897eca853e45b172e997b53db17e6c6 Epidural er ikke med på å gjøre fødseler tryggere nei, de er for å hjelpe mor til å ha det mer behagelig. Fødseler med epidural er stort sett mer langvarige, og fører mye oftere til reving, tang, sugekopp etc. Anonym poster: 9ba89c409fa9ba88b5eb82622bdc91de Epidural brukes også under fødsler hvor feks mor har for høyt blodtrykk, så det finnes mange grunner til å få det. Anonym poster: c04f8c36cf70501e36e713c8acf6b245
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2013 #9 Skrevet 23. mai 2013 Og at en fødsel er "naturlig" er vel ikke et argument imot epidural. Hvis du ser til land med dårlig fødselsomsorg, og ser tilbake i norsk historie til den tiden da nabokjerringa var den som lekte jordmor, så ser du også at fødselskomplikasjoner, fødselsskader og død hos både mor og barn under fødsel også var ganske "naturlig". Heldigvis har vi ulike hjelpemidler i dag, deriblant epidural, som gjør fødsler til en trygg affære. Anonym poster: f897eca853e45b172e997b53db17e6c6 Epidural er ikke med på å gjøre fødseler tryggere nei, de er for å hjelpe mor til å ha det mer behagelig. Fødseler med epidural er stort sett mer langvarige, og fører mye oftere til reving, tang, sugekopp etc. Anonym poster: 9ba89c409fa9ba88b5eb82622bdc91de Slike påstander er det ikke hold for. Sjekk fagliteraturen. Epidural kan være medisinsk nødvendig f.eks. dersom mor har faretruende høyt blodtrykk. Eller om mor er så anspent at hun selv stopper fødselen. For å nevne et par indikasjoner. Anonym poster: cc939eaf3362c3e5d3a6f3c9ad3e4958
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2013 #10 Skrevet 23. mai 2013 Og at en fødsel er "naturlig" er vel ikke et argument imot epidural. Hvis du ser til land med dårlig fødselsomsorg, og ser tilbake i norsk historie til den tiden da nabokjerringa var den som lekte jordmor, så ser du også at fødselskomplikasjoner, fødselsskader og død hos både mor og barn under fødsel også var ganske "naturlig". Heldigvis har vi ulike hjelpemidler i dag, deriblant epidural, som gjør fødsler til en trygg affære. Anonym poster: f897eca853e45b172e997b53db17e6c6 Epidural er ikke med på å gjøre fødseler tryggere nei, de er for å hjelpe mor til å ha det mer behagelig. Fødseler med epidural er stort sett mer langvarige, og fører mye oftere til reving, tang, sugekopp etc. Anonym poster: 9ba89c409fa9ba88b5eb82622bdc91de Slike påstander er det ikke hold for. Sjekk fagliteraturen. Epidural kan være medisinsk nødvendig f.eks. dersom mor har faretruende høyt blodtrykk. Eller om mor er så anspent at hun selv stopper fødselen. For å nevne et par indikasjoner. Anonym poster: cc939eaf3362c3e5d3a6f3c9ad3e4958 I slike tilfeller vil jeg si man burde få keisersnitt, men jeg vet at det skal man ikke gjøre i Norge om så mor revner i fillebiter og barnet får fødselsskader, for alt skal jo være så "naturlig" - som om det er noe naturlig med å punktere ryggraden! En fødsel der man må gi epidural pga mors hysteri eller farlig høye BT er en risikofødsel, da er keisersnitt bedre. Anonym poster: 9ba89c409fa9ba88b5eb82622bdc91de
Gjest Sekretøsa Skrevet 23. mai 2013 #11 Skrevet 23. mai 2013 Jeg fikk det med en gang jeg kom inn siden frøkna lå i sete. Var lammet fra livet og ned. Men det er jo ingen fasit på at alle får, så om alt er greit får man det vel ikke?
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2013 #12 Skrevet 23. mai 2013 Og at en fødsel er "naturlig" er vel ikke et argument imot epidural. Hvis du ser til land med dårlig fødselsomsorg, og ser tilbake i norsk historie til den tiden da nabokjerringa var den som lekte jordmor, så ser du også at fødselskomplikasjoner, fødselsskader og død hos både mor og barn under fødsel også var ganske "naturlig". Heldigvis har vi ulike hjelpemidler i dag, deriblant epidural, som gjør fødsler til en trygg affære. Anonym poster: f897eca853e45b172e997b53db17e6c6 Epidural er ikke med på å gjøre fødseler tryggere nei, de er for å hjelpe mor til å ha det mer behagelig. Fødseler med epidural er stort sett mer langvarige, og fører mye oftere til reving, tang, sugekopp etc. Anonym poster: 9ba89c409fa9ba88b5eb82622bdc91de Slike påstander er det ikke hold for. Sjekk fagliteraturen. Epidural kan være medisinsk nødvendig f.eks. dersom mor har faretruende høyt blodtrykk. Eller om mor er så anspent at hun selv stopper fødselen. For å nevne et par indikasjoner. Anonym poster: cc939eaf3362c3e5d3a6f3c9ad3e4958 I slike tilfeller vil jeg si man burde få keisersnitt, men jeg vet at det skal man ikke gjøre i Norge om så mor revner i fillebiter og barnet får fødselsskader, for alt skal jo være så "naturlig" - som om det er noe naturlig med å punktere ryggraden! En fødsel der man må gi epidural pga mors hysteri eller farlig høye BT er en risikofødsel, da er keisersnitt bedre. Anonym poster: 9ba89c409fa9ba88b5eb82622bdc91de Det er ikke korrekt at keisersnitt er bedre i tilfellene du nevnte. Forøvrig har ikke jeg skrevet noe om epidural dersom den fødende er hysterisk, men det er også en indikasjon for epidural. Og disse fødende takler ikke et keisersnitt bedre enn en vanlig fødsel. Keisersnitt på hysteriske fødende er ingen enkel sak. Anonym poster: cc939eaf3362c3e5d3a6f3c9ad3e4958
Hjertefru Skrevet 23. mai 2013 #13 Skrevet 23. mai 2013 Og at en fødsel er "naturlig" er vel ikke et argument imot epidural. Hvis du ser til land med dårlig fødselsomsorg, og ser tilbake i norsk historie til den tiden da nabokjerringa var den som lekte jordmor, så ser du også at fødselskomplikasjoner, fødselsskader og død hos både mor og barn under fødsel også var ganske "naturlig". Heldigvis har vi ulike hjelpemidler i dag, deriblant epidural, som gjør fødsler til en trygg affære. Anonym poster: f897eca853e45b172e997b53db17e6c6 Epidural er ikke med på å gjøre fødseler tryggere nei, de er for å hjelpe mor til å ha det mer behagelig. Fødseler med epidural er stort sett mer langvarige, og fører mye oftere til reving, tang, sugekopp etc. Anonym poster: 9ba89c409fa9ba88b5eb82622bdc91de Selvfølgelig kan epidural bidra til å gjøre en fødsel tryggere. F.eks. hvis den fødende har så sterke smerter at hun får panikk eller ikke klarer å gjøre det hun må gjøre. Og du... "Mer behagelig"? Hva med "mindre smertefullt"? Er du en av disse bibelske damer som messer at "med smerte skal du føde ditt barn, det står i Bibelen!"? Anonym poster: f897eca853e45b172e997b53db17e6c6 Har selv ikke prøvd epidural, men vet at det nå er vanlig prosedyre ved fødsler der det er stor sjanse for at det blir inngrep på slutten, som ex tvillingfødsler og når babyen ligger i seteleie. Da må det jo være best både for mor og barn at den fødende har bedøvelse i bunn...
Light of my life Skrevet 23. mai 2013 #14 Skrevet 23. mai 2013 Min opplevelse er (desverre) at den fødene er prisgitt JMs velvillighet og anestesis tilgjengelighet for å få epidural. Jeg måtte krangle meg til å få, og når JM endelig gikk med på det tok det laaaang tid før anestesilegen kom, for han lå jo å sov selvfølgelig(!!!). Når han først kom måtte han stikke 3 ganger før den i følge han satt. Det gjorde den ikke, så JM måtte ringe etter en annen anestesilege etter en stund så jeg ble stukket en fjerde gang. På det tidspunktet var jeg så hinsides i smerte og utmattelse at jeg trodde jeg skulle dø. Halleluja for et helsevesen vi har (ironi).
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2013 #15 Skrevet 23. mai 2013 Og at en fødsel er "naturlig" er vel ikke et argument imot epidural. Hvis du ser til land med dårlig fødselsomsorg, og ser tilbake i norsk historie til den tiden da nabokjerringa var den som lekte jordmor, så ser du også at fødselskomplikasjoner, fødselsskader og død hos både mor og barn under fødsel også var ganske "naturlig". Heldigvis har vi ulike hjelpemidler i dag, deriblant epidural, som gjør fødsler til en trygg affære. Anonym poster: f897eca853e45b172e997b53db17e6c6 Epidural er ikke med på å gjøre fødseler tryggere nei, de er for å hjelpe mor til å ha det mer behagelig. Fødseler med epidural er stort sett mer langvarige, og fører mye oftere til reving, tang, sugekopp etc. Anonym poster: 9ba89c409fa9ba88b5eb82622bdc91de Slike påstander er det ikke hold for. Sjekk fagliteraturen. Epidural kan være medisinsk nødvendig f.eks. dersom mor har faretruende høyt blodtrykk. Eller om mor er så anspent at hun selv stopper fødselen. For å nevne et par indikasjoner. Anonym poster: cc939eaf3362c3e5d3a6f3c9ad3e4958 I slike tilfeller vil jeg si man burde få keisersnitt, men jeg vet at det skal man ikke gjøre i Norge om så mor revner i fillebiter og barnet får fødselsskader, for alt skal jo være så "naturlig" - som om det er noe naturlig med å punktere ryggraden! En fødsel der man må gi epidural pga mors hysteri eller farlig høye BT er en risikofødsel, da er keisersnitt bedre. Anonym poster: 9ba89c409fa9ba88b5eb82622bdc91de Det er ikke korrekt at keisersnitt er bedre i tilfellene du nevnte. Forøvrig har ikke jeg skrevet noe om epidural dersom den fødende er hysterisk, men det er også en indikasjon for epidural. Og disse fødende takler ikke et keisersnitt bedre enn en vanlig fødsel. Keisersnitt på hysteriske fødende er ingen enkel sak. Anonym poster: cc939eaf3362c3e5d3a6f3c9ad3e4958 Jeg tolket "mor som er så anspent at hun selv stopper opp fødselen" som hysterisk/ikke tilregnelig. Og ellers er det ikke verre enn å legge den hysteriske personen i narkose, slik man gjør ved katastrofesnitt. Det er mye lettere å håndtere en bevissløs person. Og at en fødsel er "naturlig" er vel ikke et argument imot epidural. Hvis du ser til land med dårlig fødselsomsorg, og ser tilbake i norsk historie til den tiden da nabokjerringa var den som lekte jordmor, så ser du også at fødselskomplikasjoner, fødselsskader og død hos både mor og barn under fødsel også var ganske "naturlig". Heldigvis har vi ulike hjelpemidler i dag, deriblant epidural, som gjør fødsler til en trygg affære. Anonym poster: f897eca853e45b172e997b53db17e6c6 Epidural er ikke med på å gjøre fødseler tryggere nei, de er for å hjelpe mor til å ha det mer behagelig. Fødseler med epidural er stort sett mer langvarige, og fører mye oftere til reving, tang, sugekopp etc. Anonym poster: 9ba89c409fa9ba88b5eb82622bdc91de Selvfølgelig kan epidural bidra til å gjøre en fødsel tryggere. F.eks. hvis den fødende har så sterke smerter at hun får panikk eller ikke klarer å gjøre det hun må gjøre. Og du... "Mer behagelig"? Hva med "mindre smertefullt"? Er du en av disse bibelske damer som messer at "med smerte skal du føde ditt barn, det står i Bibelen!"? Anonym poster: f897eca853e45b172e997b53db17e6c6 Har selv ikke prøvd epidural, men vet at det nå er vanlig prosedyre ved fødsler der det er stor sjanse for at det blir inngrep på slutten, som ex tvillingfødsler og når babyen ligger i seteleie. Da må det jo være best både for mor og barn at den fødende har bedøvelse i bunn... Mens jeg mener at en fødsel der det er stor sjangs for at det uansett ender i inngrep på slutten er det mye bedre og tryggere med keisersnitt. Fødselleger i de fleste andre land enn Norge er enige med meg i det. Anonym poster: 9ba89c409fa9ba88b5eb82622bdc91de
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2013 #16 Skrevet 23. mai 2013 Og at en fødsel er "naturlig" er vel ikke et argument imot epidural. Hvis du ser til land med dårlig fødselsomsorg, og ser tilbake i norsk historie til den tiden da nabokjerringa var den som lekte jordmor, så ser du også at fødselskomplikasjoner, fødselsskader og død hos både mor og barn under fødsel også var ganske "naturlig". Heldigvis har vi ulike hjelpemidler i dag, deriblant epidural, som gjør fødsler til en trygg affære. Anonym poster: f897eca853e45b172e997b53db17e6c6 Epidural er ikke med på å gjøre fødseler tryggere nei, de er for å hjelpe mor til å ha det mer behagelig. Fødseler med epidural er stort sett mer langvarige, og fører mye oftere til reving, tang, sugekopp etc. Anonym poster: 9ba89c409fa9ba88b5eb82622bdc91de Slike påstander er det ikke hold for. Sjekk fagliteraturen. Epidural kan være medisinsk nødvendig f.eks. dersom mor har faretruende høyt blodtrykk. Eller om mor er så anspent at hun selv stopper fødselen. For å nevne et par indikasjoner. Anonym poster: cc939eaf3362c3e5d3a6f3c9ad3e4958 I slike tilfeller vil jeg si man burde få keisersnitt, men jeg vet at det skal man ikke gjøre i Norge om så mor revner i fillebiter og barnet får fødselsskader, for alt skal jo være så "naturlig" - som om det er noe naturlig med å punktere ryggraden! En fødsel der man må gi epidural pga mors hysteri eller farlig høye BT er en risikofødsel, da er keisersnitt bedre. Anonym poster: 9ba89c409fa9ba88b5eb82622bdc91de Det er ikke korrekt at keisersnitt er bedre i tilfellene du nevnte. Forøvrig har ikke jeg skrevet noe om epidural dersom den fødende er hysterisk, men det er også en indikasjon for epidural. Og disse fødende takler ikke et keisersnitt bedre enn en vanlig fødsel. Keisersnitt på hysteriske fødende er ingen enkel sak. Anonym poster: cc939eaf3362c3e5d3a6f3c9ad3e4958 Jeg tolket "mor som er så anspent at hun selv stopper opp fødselen" som hysterisk/ikke tilregnelig. Og ellers er det ikke verre enn å legge den hysteriske personen i narkose, slik man gjør ved katastrofesnitt. Det er mye lettere å håndtere en bevissløs person. Og at en fødsel er "naturlig" er vel ikke et argument imot epidural. Hvis du ser til land med dårlig fødselsomsorg, og ser tilbake i norsk historie til den tiden da nabokjerringa var den som lekte jordmor, så ser du også at fødselskomplikasjoner, fødselsskader og død hos både mor og barn under fødsel også var ganske "naturlig". Heldigvis har vi ulike hjelpemidler i dag, deriblant epidural, som gjør fødsler til en trygg affære. Anonym poster: f897eca853e45b172e997b53db17e6c6 Epidural er ikke med på å gjøre fødseler tryggere nei, de er for å hjelpe mor til å ha det mer behagelig. Fødseler med epidural er stort sett mer langvarige, og fører mye oftere til reving, tang, sugekopp etc. Anonym poster: 9ba89c409fa9ba88b5eb82622bdc91de Selvfølgelig kan epidural bidra til å gjøre en fødsel tryggere. F.eks. hvis den fødende har så sterke smerter at hun får panikk eller ikke klarer å gjøre det hun må gjøre. Og du... "Mer behagelig"? Hva med "mindre smertefullt"? Er du en av disse bibelske damer som messer at "med smerte skal du føde ditt barn, det står i Bibelen!"? Anonym poster: f897eca853e45b172e997b53db17e6c6 Har selv ikke prøvd epidural, men vet at det nå er vanlig prosedyre ved fødsler der det er stor sjanse for at det blir inngrep på slutten, som ex tvillingfødsler og når babyen ligger i seteleie. Da må det jo være best både for mor og barn at den fødende har bedøvelse i bunn... Mens jeg mener at en fødsel der det er stor sjangs for at det uansett ender i inngrep på slutten er det mye bedre og tryggere med keisersnitt. Fødselleger i de fleste andre land enn Norge er enige med meg i det. Anonym poster: 9ba89c409fa9ba88b5eb82622bdc91de Venter virkelig på god dokumentasjon på dine påstander. For dokumentasjon for påstander du kommer med på slutten finnes ikke i gold standar litteratur som Cochrane, ol. Forøvrig er ikke narkose å fortrekke for hverken mor eller barn dersom det ikke står om liv. Så det er ikke et reellt alternativ. Anonym poster: cc939eaf3362c3e5d3a6f3c9ad3e4958
Monajenten Skrevet 23. mai 2013 #17 Skrevet 23. mai 2013 Jeg fikk epidural ved 2 cm fordi jeg hadde seks uker til termin, og de klargjorde meg i tilfelle keisersnitt. Fikk kateter ja. Hadde såpass høye doser pga eviglang fødsel og et smertehelvete uten like (fordi de først satte den feil så den ikke fungerte, og kjørte på med drypp) at jeg mistet all følelse i beina ja. Klarte ikke å gå, holde beina selv etc. Jeg fødte på kvelden (18.52) og på morgenen var jeg bedre i ene foten men fortsatt følelsesløs i den andre. Det gikk seg til utover dagen. Og som en kommentar til hun keisersnittforkjemperen: Jeg var i fødsel i nesten tre døgn og ble hele tiden forberedt på keisersnitt, at det kunne ende sånn. Men de fulgte godt med både meg og babyen. Jeg ble fortalt flere ganger at ved den minste endring hos babyen ville de ta han ut. Det gjorde at jeg hele tiden følte meg trygg på at de gjorde det de måtte, og selv om den fødselen er det verste jeg noensinne har vært med på, er jeg så utrolig glad for at det likevel ikke endte med keisersnitt. Jeg var oppe og gikk dagen etterpå (når beina funket), jeg gikk på do selv osv. Var på rom med en som hadde hatt keisersnitt og hun satt i rullestol, fungerte ikke og klarte ingenting selv. Det er tross alt en operasjon og mye tøffere for kroppen å komme seg etter.
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2013 #18 Skrevet 23. mai 2013 Og at en fødsel er "naturlig" er vel ikke et argument imot epidural. Hvis du ser til land med dårlig fødselsomsorg, og ser tilbake i norsk historie til den tiden da nabokjerringa var den som lekte jordmor, så ser du også at fødselskomplikasjoner, fødselsskader og død hos både mor og barn under fødsel også var ganske "naturlig". Heldigvis har vi ulike hjelpemidler i dag, deriblant epidural, som gjør fødsler til en trygg affære. Anonym poster: f897eca853e45b172e997b53db17e6c6 Epidural er ikke med på å gjøre fødseler tryggere nei, de er for å hjelpe mor til å ha det mer behagelig. Fødseler med epidural er stort sett mer langvarige, og fører mye oftere til reving, tang, sugekopp etc. Anonym poster: 9ba89c409fa9ba88b5eb82622bdc91de Slike påstander er det ikke hold for. Sjekk fagliteraturen. Epidural kan være medisinsk nødvendig f.eks. dersom mor har faretruende høyt blodtrykk. Eller om mor er så anspent at hun selv stopper fødselen. For å nevne et par indikasjoner. Anonym poster: cc939eaf3362c3e5d3a6f3c9ad3e4958 I slike tilfeller vil jeg si man burde få keisersnitt, men jeg vet at det skal man ikke gjøre i Norge om så mor revner i fillebiter og barnet får fødselsskader, for alt skal jo være så "naturlig" - som om det er noe naturlig med å punktere ryggraden! En fødsel der man må gi epidural pga mors hysteri eller farlig høye BT er en risikofødsel, da er keisersnitt bedre. Anonym poster: 9ba89c409fa9ba88b5eb82622bdc91de Det er ikke korrekt at keisersnitt er bedre i tilfellene du nevnte. Forøvrig har ikke jeg skrevet noe om epidural dersom den fødende er hysterisk, men det er også en indikasjon for epidural. Og disse fødende takler ikke et keisersnitt bedre enn en vanlig fødsel. Keisersnitt på hysteriske fødende er ingen enkel sak. Anonym poster: cc939eaf3362c3e5d3a6f3c9ad3e4958 Jeg tolket "mor som er så anspent at hun selv stopper opp fødselen" som hysterisk/ikke tilregnelig. Og ellers er det ikke verre enn å legge den hysteriske personen i narkose, slik man gjør ved katastrofesnitt. Det er mye lettere å håndtere en bevissløs person. Og at en fødsel er "naturlig" er vel ikke et argument imot epidural. Hvis du ser til land med dårlig fødselsomsorg, og ser tilbake i norsk historie til den tiden da nabokjerringa var den som lekte jordmor, så ser du også at fødselskomplikasjoner, fødselsskader og død hos både mor og barn under fødsel også var ganske "naturlig". Heldigvis har vi ulike hjelpemidler i dag, deriblant epidural, som gjør fødsler til en trygg affære. Anonym poster: f897eca853e45b172e997b53db17e6c6 Epidural er ikke med på å gjøre fødseler tryggere nei, de er for å hjelpe mor til å ha det mer behagelig. Fødseler med epidural er stort sett mer langvarige, og fører mye oftere til reving, tang, sugekopp etc. Anonym poster: 9ba89c409fa9ba88b5eb82622bdc91de Selvfølgelig kan epidural bidra til å gjøre en fødsel tryggere. F.eks. hvis den fødende har så sterke smerter at hun får panikk eller ikke klarer å gjøre det hun må gjøre. Og du... "Mer behagelig"? Hva med "mindre smertefullt"? Er du en av disse bibelske damer som messer at "med smerte skal du føde ditt barn, det står i Bibelen!"? Anonym poster: f897eca853e45b172e997b53db17e6c6 Har selv ikke prøvd epidural, men vet at det nå er vanlig prosedyre ved fødsler der det er stor sjanse for at det blir inngrep på slutten, som ex tvillingfødsler og når babyen ligger i seteleie. Da må det jo være best både for mor og barn at den fødende har bedøvelse i bunn... Mens jeg mener at en fødsel der det er stor sjangs for at det uansett ender i inngrep på slutten er det mye bedre og tryggere med keisersnitt. Fødselleger i de fleste andre land enn Norge er enige med meg i det. Anonym poster: 9ba89c409fa9ba88b5eb82622bdc91de Venter virkelig på god dokumentasjon på dine påstander. For dokumentasjon for påstander du kommer med på slutten finnes ikke i gold standar litteratur som Cochrane, ol. Forøvrig er ikke narkose å fortrekke for hverken mor eller barn dersom det ikke står om liv. Så det er ikke et reellt alternativ. Anonym poster: cc939eaf3362c3e5d3a6f3c9ad3e4958 hvis epidural er såå viktig, er det rart at ikke alle sykehus har en egen anestesilege som kun er dedikert til dette. Her jeg jobbet legges epidural hvis vi har tid og mulighet. Alt annet av ø hjelp, traumer og intensivpasienter går foran... Anonym poster: 0639f11d4cb4a290957536fc0c2f0a67
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2013 #19 Skrevet 23. mai 2013 Og at en fødsel er "naturlig" er vel ikke et argument imot epidural. Hvis du ser til land med dårlig fødselsomsorg, og ser tilbake i norsk historie til den tiden da nabokjerringa var den som lekte jordmor, så ser du også at fødselskomplikasjoner, fødselsskader og død hos både mor og barn under fødsel også var ganske "naturlig". Heldigvis har vi ulike hjelpemidler i dag, deriblant epidural, som gjør fødsler til en trygg affære. Anonym poster: f897eca853e45b172e997b53db17e6c6 Epidural er ikke med på å gjøre fødseler tryggere nei, de er for å hjelpe mor til å ha det mer behagelig. Fødseler med epidural er stort sett mer langvarige, og fører mye oftere til reving, tang, sugekopp etc. Anonym poster: 9ba89c409fa9ba88b5eb82622bdc91de Slike påstander er det ikke hold for. Sjekk fagliteraturen. Epidural kan være medisinsk nødvendig f.eks. dersom mor har faretruende høyt blodtrykk. Eller om mor er så anspent at hun selv stopper fødselen. For å nevne et par indikasjoner. Anonym poster: cc939eaf3362c3e5d3a6f3c9ad3e4958 I slike tilfeller vil jeg si man burde få keisersnitt, men jeg vet at det skal man ikke gjøre i Norge om så mor revner i fillebiter og barnet får fødselsskader, for alt skal jo være så "naturlig" - som om det er noe naturlig med å punktere ryggraden! En fødsel der man må gi epidural pga mors hysteri eller farlig høye BT er en risikofødsel, da er keisersnitt bedre. Anonym poster: 9ba89c409fa9ba88b5eb82622bdc91de Det er ikke korrekt at keisersnitt er bedre i tilfellene du nevnte. Forøvrig har ikke jeg skrevet noe om epidural dersom den fødende er hysterisk, men det er også en indikasjon for epidural. Og disse fødende takler ikke et keisersnitt bedre enn en vanlig fødsel. Keisersnitt på hysteriske fødende er ingen enkel sak. Anonym poster: cc939eaf3362c3e5d3a6f3c9ad3e4958 Jeg tolket "mor som er så anspent at hun selv stopper opp fødselen" som hysterisk/ikke tilregnelig. Og ellers er det ikke verre enn å legge den hysteriske personen i narkose, slik man gjør ved katastrofesnitt. Det er mye lettere å håndtere en bevissløs person. Og at en fødsel er "naturlig" er vel ikke et argument imot epidural. Hvis du ser til land med dårlig fødselsomsorg, og ser tilbake i norsk historie til den tiden da nabokjerringa var den som lekte jordmor, så ser du også at fødselskomplikasjoner, fødselsskader og død hos både mor og barn under fødsel også var ganske "naturlig". Heldigvis har vi ulike hjelpemidler i dag, deriblant epidural, som gjør fødsler til en trygg affære. Anonym poster: f897eca853e45b172e997b53db17e6c6 Epidural er ikke med på å gjøre fødseler tryggere nei, de er for å hjelpe mor til å ha det mer behagelig. Fødseler med epidural er stort sett mer langvarige, og fører mye oftere til reving, tang, sugekopp etc. Anonym poster: 9ba89c409fa9ba88b5eb82622bdc91de Selvfølgelig kan epidural bidra til å gjøre en fødsel tryggere. F.eks. hvis den fødende har så sterke smerter at hun får panikk eller ikke klarer å gjøre det hun må gjøre. Og du... "Mer behagelig"? Hva med "mindre smertefullt"? Er du en av disse bibelske damer som messer at "med smerte skal du føde ditt barn, det står i Bibelen!"? Anonym poster: f897eca853e45b172e997b53db17e6c6 Har selv ikke prøvd epidural, men vet at det nå er vanlig prosedyre ved fødsler der det er stor sjanse for at det blir inngrep på slutten, som ex tvillingfødsler og når babyen ligger i seteleie. Da må det jo være best både for mor og barn at den fødende har bedøvelse i bunn... Mens jeg mener at en fødsel der det er stor sjangs for at det uansett ender i inngrep på slutten er det mye bedre og tryggere med keisersnitt. Fødselleger i de fleste andre land enn Norge er enige med meg i det. Anonym poster: 9ba89c409fa9ba88b5eb82622bdc91de Venter virkelig på god dokumentasjon på dine påstander. For dokumentasjon for påstander du kommer med på slutten finnes ikke i gold standar litteratur som Cochrane, ol. Forøvrig er ikke narkose å fortrekke for hverken mor eller barn dersom det ikke står om liv. Så det er ikke et reellt alternativ. Anonym poster: cc939eaf3362c3e5d3a6f3c9ad3e4958 Jeg gidder ikke bruke mange timer på å google frem referanser og forskning til deg, og ser heller ikke at det er relevant. Jeg vet at norske sykehus er strålende fornøyde så lenge mor og barn overlever, og dermed ser statestikken fin ut. At mor får et ødelagt underliv med inkontinens for luft, urin og avføring, at sexlivet ikke fungerer i ettertid etc, det bryr man seg ikke om bare man får tvunget ut ungen vaginalt somehow. Narkose er en risiko ja. En veldig veldig liten risiko. Det er LANGT flere kvinner med skadet underliv etter fødsel, enn det er folk som dør av narkose. Anonym poster: 9ba89c409fa9ba88b5eb82622bdc91de
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2013 #20 Skrevet 23. mai 2013 Jeg syns det er verdig et u-land der kvinner ikke får den smertestillende de ønsker. At epidural kun gis dersom man ikke har andre ting å gjøre, med andre ord er smertelindring hos en fødende helt nede på rangstigen, og det selv om man vet at fødsel er utrolig smertefullt. Barbarisk syns jeg. PS. Valgte ks og er fornøyd med valget mitt. Anonym poster: 8b367452c83d246fdceb5dd29db7a9f4
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2013 #21 Skrevet 23. mai 2013 For å svare på spørsmålet til HI; Du får ikke epidural hjemme i Norge. Da må du være på sykehus. Anonym poster: a527b6c73a82e0f9beaadff1fccb454a
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2013 #22 Skrevet 23. mai 2013 Jeg syns det er verdig et u-land der kvinner ikke får den smertestillende de ønsker. At epidural kun gis dersom man ikke har andre ting å gjøre, med andre ord er smertelindring hos en fødende helt nede på rangstigen, og det selv om man vet at fødsel er utrolig smertefullt. Barbarisk syns jeg. PS. Valgte ks og er fornøyd med valget mitt. Anonym poster: 8b367452c83d246fdceb5dd29db7a9f4 Smertefullt ha, men ikke farlig. Så du mener at vi skal la være å skrape opp de som ligger i gata og står i fare for å blø ihjel pga ulykker vente fordi du har vondt under fødsel? La de med hjertestans vente 15 min mens fødende får epidural, la sprukne blindtarmer og ex-u vente fordi du må ha epidural??? Det sier seg jo helt selv at vi prioriterer de som er syke. Anonym poster: 0639f11d4cb4a290957536fc0c2f0a67
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2013 #23 Skrevet 23. mai 2013 Og at en fødsel er "naturlig" er vel ikke et argument imot epidural. Hvis du ser til land med dårlig fødselsomsorg, og ser tilbake i norsk historie til den tiden da nabokjerringa var den som lekte jordmor, så ser du også at fødselskomplikasjoner, fødselsskader og død hos både mor og barn under fødsel også var ganske "naturlig". Heldigvis har vi ulike hjelpemidler i dag, deriblant epidural, som gjør fødsler til en trygg affære. Anonym poster: f897eca853e45b172e997b53db17e6c6 Epidural er ikke med på å gjøre fødseler tryggere nei, de er for å hjelpe mor til å ha det mer behagelig. Fødseler med epidural er stort sett mer langvarige, og fører mye oftere til reving, tang, sugekopp etc. Anonym poster: 9ba89c409fa9ba88b5eb82622bdc91de Slike påstander er det ikke hold for. Sjekk fagliteraturen. Epidural kan være medisinsk nødvendig f.eks. dersom mor har faretruende høyt blodtrykk. Eller om mor er så anspent at hun selv stopper fødselen. For å nevne et par indikasjoner. Anonym poster: cc939eaf3362c3e5d3a6f3c9ad3e4958 I slike tilfeller vil jeg si man burde få keisersnitt, men jeg vet at det skal man ikke gjøre i Norge om så mor revner i fillebiter og barnet får fødselsskader, for alt skal jo være så "naturlig" - som om det er noe naturlig med å punktere ryggraden! En fødsel der man må gi epidural pga mors hysteri eller farlig høye BT er en risikofødsel, da er keisersnitt bedre. Anonym poster: 9ba89c409fa9ba88b5eb82622bdc91de Det er ikke korrekt at keisersnitt er bedre i tilfellene du nevnte. Forøvrig har ikke jeg skrevet noe om epidural dersom den fødende er hysterisk, men det er også en indikasjon for epidural. Og disse fødende takler ikke et keisersnitt bedre enn en vanlig fødsel. Keisersnitt på hysteriske fødende er ingen enkel sak. Anonym poster: cc939eaf3362c3e5d3a6f3c9ad3e4958 Jeg tolket "mor som er så anspent at hun selv stopper opp fødselen" som hysterisk/ikke tilregnelig. Og ellers er det ikke verre enn å legge den hysteriske personen i narkose, slik man gjør ved katastrofesnitt. Det er mye lettere å håndtere en bevissløs person. Og at en fødsel er "naturlig" er vel ikke et argument imot epidural. Hvis du ser til land med dårlig fødselsomsorg, og ser tilbake i norsk historie til den tiden da nabokjerringa var den som lekte jordmor, så ser du også at fødselskomplikasjoner, fødselsskader og død hos både mor og barn under fødsel også var ganske "naturlig". Heldigvis har vi ulike hjelpemidler i dag, deriblant epidural, som gjør fødsler til en trygg affære. Anonym poster: f897eca853e45b172e997b53db17e6c6 Epidural er ikke med på å gjøre fødseler tryggere nei, de er for å hjelpe mor til å ha det mer behagelig. Fødseler med epidural er stort sett mer langvarige, og fører mye oftere til reving, tang, sugekopp etc. Anonym poster: 9ba89c409fa9ba88b5eb82622bdc91de Selvfølgelig kan epidural bidra til å gjøre en fødsel tryggere. F.eks. hvis den fødende har så sterke smerter at hun får panikk eller ikke klarer å gjøre det hun må gjøre. Og du... "Mer behagelig"? Hva med "mindre smertefullt"? Er du en av disse bibelske damer som messer at "med smerte skal du føde ditt barn, det står i Bibelen!"? Anonym poster: f897eca853e45b172e997b53db17e6c6 Har selv ikke prøvd epidural, men vet at det nå er vanlig prosedyre ved fødsler der det er stor sjanse for at det blir inngrep på slutten, som ex tvillingfødsler og når babyen ligger i seteleie. Da må det jo være best både for mor og barn at den fødende har bedøvelse i bunn... Mens jeg mener at en fødsel der det er stor sjangs for at det uansett ender i inngrep på slutten er det mye bedre og tryggere med keisersnitt. Fødselleger i de fleste andre land enn Norge er enige med meg i det. Anonym poster: 9ba89c409fa9ba88b5eb82622bdc91de Venter virkelig på god dokumentasjon på dine påstander. For dokumentasjon for påstander du kommer med på slutten finnes ikke i gold standar litteratur som Cochrane, ol. Forøvrig er ikke narkose å fortrekke for hverken mor eller barn dersom det ikke står om liv. Så det er ikke et reellt alternativ. Anonym poster: cc939eaf3362c3e5d3a6f3c9ad3e4958 Jeg gidder ikke bruke mange timer på å google frem referanser og forskning til deg, og ser heller ikke at det er relevant. Jeg vet at norske sykehus er strålende fornøyde så lenge mor og barn overlever, og dermed ser statestikken fin ut. At mor får et ødelagt underliv med inkontinens for luft, urin og avføring, at sexlivet ikke fungerer i ettertid etc, det bryr man seg ikke om bare man får tvunget ut ungen vaginalt somehow. Narkose er en risiko ja. En veldig veldig liten risiko. Det er LANGT flere kvinner med skadet underliv etter fødsel, enn det er folk som dør av narkose. Anonym poster: 9ba89c409fa9ba88b5eb82622bdc91de Man googler ikke frem skikkelig referanser. Referanser med verdi finner en i de store medisinske databasene, som jeg med dette antar at du ikke har tilgang på eller vet hvordan du finner. Ergo faller dine meingmanns meninger for sine manglende kvalifikasjoner. Fødselsskadene du refererer til er heller ikke så utbredt bare så det er sagt, og keisersnitt gir ingen beskyttelse mot hverken problemer med urin (over lengre perspektiv) eller avføring: http://www.uptodate.com/contents/pelvic-floor-disorders-associated-with-pregnancy-and-childbirth?source=see_link#H21 Med følgende oppsummering: Based on the available evidence, we suggest against performing cesarean delivery to prevent pelvic floor disorders or worsening of existing pelvic floor disorders ( Grade 2C ). (See 'Cesarean delivery before labor' above.) Også hentet fra artikkelen: A study of 27,900 women found that, among premenopausal women, parous women have a higher prevalence of stress urinary incontinence (SUI) and urinary urgency than nulliparous women [ 9 ]. In contrast, among postmenopausal women, a history of pregnancy and childbirth appears to have little impact on the prevalence of urinary incontinence. Older nulliparous women are as likely to have urinary incontinence as older parous women [ 9,19 ]. It is assumed that the effects of other factors, such as comorbid medical conditions and age-related changes, outweigh the effect of previous pregnancies in these women [ 20 ]. Fra "gold standar" Cochrane, følgende konklusjon: Cesarean delivery (CD) is an ancient method of delivering a baby when there appears to be a risk to vaginal delivery; in most cases, a risk to the infant. However in modern times risk to the mother has also been considered in choosing this method of delivery, and increasingly the risk being considered is post partum pelvic floor dysfunction, which includes incontinence of flatus or faeces, together known as anal incontinence. In this systematic review of non-randomised studies, no benefit could be demonstrated for CD over vaginal delivery (VD) in the preservation of anal incontinence. This review encompasses 21 published studies, involving 31,698 women, delivered by 6,028 CD and by 25,170 VD. No randomised studies comparing CD to VD in average risk pregnancies exist. The above conclusion is therefore based upon less than optimal evidence. http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/14651858.CD006756.pub2/abstract Anonym poster: cc939eaf3362c3e5d3a6f3c9ad3e4958
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2013 #24 Skrevet 23. mai 2013 Jeg syns det er verdig et u-land der kvinner ikke får den smertestillende de ønsker. At epidural kun gis dersom man ikke har andre ting å gjøre, med andre ord er smertelindring hos en fødende helt nede på rangstigen, og det selv om man vet at fødsel er utrolig smertefullt. Barbarisk syns jeg. PS. Valgte ks og er fornøyd med valget mitt. Anonym poster: 8b367452c83d246fdceb5dd29db7a9f4 Smertefullt ha, men ikke farlig. Så du mener at vi skal la være å skrape opp de som ligger i gata og står i fare for å blø ihjel pga ulykker vente fordi du har vondt under fødsel? La de med hjertestans vente 15 min mens fødende får epidural, la sprukne blindtarmer og ex-u vente fordi du må ha epidural??? Det sier seg jo helt selv at vi prioriterer de som er syke. Anonym poster: 0639f11d4cb4a290957536fc0c2f0a67 Men alle andre typer smerter prioriteres... Anonym poster: 9ba89c409fa9ba88b5eb82622bdc91de
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2013 #25 Skrevet 23. mai 2013 Min opplevelse er (desverre) at den fødene er prisgitt JMs velvillighet og anestesis tilgjengelighet for å få epidural. Jeg måtte krangle meg til å få, og når JM endelig gikk med på det tok det laaaang tid før anestesilegen kom, for han lå jo å sov selvfølgelig(!!!). Når han først kom måtte han stikke 3 ganger før den i følge han satt. Det gjorde den ikke, så JM måtte ringe etter en annen anestesilege etter en stund så jeg ble stukket en fjerde gang. På det tidspunktet var jeg så hinsides i smerte og utmattelse at jeg trodde jeg skulle dø. Halleluja for et helsevesen vi har (ironi). Godt gjort å svartmale et helt helsevesen etter en uheldig opplevelse. Hvis du søtt og klagde like mye da du var der, skjønner jeg godt at du fikk dårlig behandling. Anonym poster: a86158bc0d7bbea573e2ce66baed66d7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå