Anonym bruker Skrevet 23. mai 2013 #26 Skrevet 23. mai 2013 Min opplevelse er (desverre) at den fødene er prisgitt JMs velvillighet og anestesis tilgjengelighet for å få epidural. Jeg måtte krangle meg til å få, og når JM endelig gikk med på det tok det laaaang tid før anestesilegen kom, for han lå jo å sov selvfølgelig(!!!). Når han først kom måtte han stikke 3 ganger før den i følge han satt. Det gjorde den ikke, så JM måtte ringe etter en annen anestesilege etter en stund så jeg ble stukket en fjerde gang. På det tidspunktet var jeg så hinsides i smerte og utmattelse at jeg trodde jeg skulle dø. Halleluja for et helsevesen vi har (ironi). Godt gjort å svartmale et helt helsevesen etter en uheldig opplevelse. Hvis du søtt og klagde like mye da du var der, skjønner jeg godt at du fikk dårlig behandling. Anonym poster: a86158bc0d7bbea573e2ce66baed66d7 Søtt skulle være søyt Anonym poster: a86158bc0d7bbea573e2ce66baed66d7
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2013 #27 Skrevet 23. mai 2013 Etter det jeg har hørt av andre fødende så er det ikke sikkert man får epidural. Ihvertfall ikke i det øyeblikk man ønsker det selv. Noen har opplevd at legen er opptatt, for det er ikke egne anestesileger bare til fødeavdelingen. Det har da endt opp med at det går veldig lang tid eller at de ikke får det i det hele tatt. Andre jeg kjenner har hatt jordmødre som er negative til epidural og som kommer med mange andre "gode forslag" i stedet, som for eksempel akupunktur. Men de har fått epudural til slutt hvis de har stått på sitt. Selv har jeg bare hatt helt naturlige fødseler, og da har faktisk jordmødrene foreslått forskjellige typer smertelindring mens det sto på som verst. Man er nok prisgitt jordmorens holdninger og kapasiteten på sykehuset virker det som. Anonym poster: 960439c85d4f4b7a345623ce86a64110
Light of my life Skrevet 23. mai 2013 #28 Skrevet 23. mai 2013 Min opplevelse er (desverre) at den fødene er prisgitt JMs velvillighet og anestesis tilgjengelighet for å få epidural. Jeg måtte krangle meg til å få, og når JM endelig gikk med på det tok det laaaang tid før anestesilegen kom, for han lå jo å sov selvfølgelig(!!!). Når han først kom måtte han stikke 3 ganger før den i følge han satt. Det gjorde den ikke, så JM måtte ringe etter en annen anestesilege etter en stund så jeg ble stukket en fjerde gang. På det tidspunktet var jeg så hinsides i smerte og utmattelse at jeg trodde jeg skulle dø. Halleluja for et helsevesen vi har (ironi). Godt gjort å svartmale et helt helsevesen etter en uheldig opplevelse. Hvis du søtt og klagde like mye da du var der, skjønner jeg godt at du fikk dårlig behandling. Anonym poster: a86158bc0d7bbea573e2ce66baed66d7 Søtt skulle være søyt Anonym poster: a86158bc0d7bbea573e2ce66baed66d7 Hvis du kaller en kvinnes rop om hjelp når hun opplever dødsangst pga fødselssmerter for syting, da er du rett og slett blottet for empati.
Gjest Emea Skrevet 23. mai 2013 #29 Skrevet 23. mai 2013 Min opplevelse er (desverre) at den fødene er prisgitt JMs velvillighet og anestesis tilgjengelighet for å få epidural. Jeg måtte krangle meg til å få, og når JM endelig gikk med på det tok det laaaang tid før anestesilegen kom, for han lå jo å sov selvfølgelig(!!!). Når han først kom måtte han stikke 3 ganger før den i følge han satt. Det gjorde den ikke, så JM måtte ringe etter en annen anestesilege etter en stund så jeg ble stukket en fjerde gang. På det tidspunktet var jeg så hinsides i smerte og utmattelse at jeg trodde jeg skulle dø. Halleluja for et helsevesen vi har (ironi). Godt gjort å svartmale et helt helsevesen etter en uheldig opplevelse. Hvis du søtt og klagde like mye da du var der, skjønner jeg godt at du fikk dårlig behandling. Anonym poster: a86158bc0d7bbea573e2ce66baed66d7 Søtt skulle være søyt Anonym poster: a86158bc0d7bbea573e2ce66baed66d7 Hvis du kaller en kvinnes rop om hjelp når hun opplever dødsangst pga fødselssmerter for syting, da er du rett og slett blottet for empati. Men en kvinne i fødsel vil naturlig nok unasett prioriteres etter de som har smerter i en dødsprosess, etter alvorlig syke intensivpasienter, etter syke barn/barn med smerter, etter traumer, etter alvorlige smerter ved brudd, operasjoner, osv, og etter akutte operasjoner. Bare for å nevne noen andre oppgaver de som setter epidural faktisk også har.
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2013 #30 Skrevet 23. mai 2013 Min opplevelse er (desverre) at den fødene er prisgitt JMs velvillighet og anestesis tilgjengelighet for å få epidural. Jeg måtte krangle meg til å få, og når JM endelig gikk med på det tok det laaaang tid før anestesilegen kom, for han lå jo å sov selvfølgelig(!!!). Når han først kom måtte han stikke 3 ganger før den i følge han satt. Det gjorde den ikke, så JM måtte ringe etter en annen anestesilege etter en stund så jeg ble stukket en fjerde gang. På det tidspunktet var jeg så hinsides i smerte og utmattelse at jeg trodde jeg skulle dø. Halleluja for et helsevesen vi har (ironi). Godt gjort å svartmale et helt helsevesen etter en uheldig opplevelse. Hvis du søtt og klagde like mye da du var der, skjønner jeg godt at du fikk dårlig behandling. Anonym poster: a86158bc0d7bbea573e2ce66baed66d7 Søtt skulle være søyt Anonym poster: a86158bc0d7bbea573e2ce66baed66d7 Hvis du kaller en kvinnes rop om hjelp når hun opplever dødsangst pga fødselssmerter for syting, da er du rett og slett blottet for empati. Men en kvinne i fødsel vil naturlig nok unasett prioriteres etter de som har smerter i en dødsprosess, etter alvorlig syke intensivpasienter, etter syke barn/barn med smerter, etter traumer, etter alvorlige smerter ved brudd, operasjoner, osv, og etter akutte operasjoner. Bare for å nevne noen andre oppgaver de som setter epidural faktisk også har. Å takk... Fødselsmerter er faktisk ikke dødelige. Anonym poster: 0639f11d4cb4a290957536fc0c2f0a67
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2013 #31 Skrevet 23. mai 2013 Min opplevelse er (desverre) at den fødene er prisgitt JMs velvillighet og anestesis tilgjengelighet for å få epidural. Jeg måtte krangle meg til å få, og når JM endelig gikk med på det tok det laaaang tid før anestesilegen kom, for han lå jo å sov selvfølgelig(!!!). Når han først kom måtte han stikke 3 ganger før den i følge han satt. Det gjorde den ikke, så JM måtte ringe etter en annen anestesilege etter en stund så jeg ble stukket en fjerde gang. På det tidspunktet var jeg så hinsides i smerte og utmattelse at jeg trodde jeg skulle dø. Halleluja for et helsevesen vi har (ironi). Godt gjort å svartmale et helt helsevesen etter en uheldig opplevelse. Hvis du søtt og klagde like mye da du var der, skjønner jeg godt at du fikk dårlig behandling. Anonym poster: a86158bc0d7bbea573e2ce66baed66d7 Søtt skulle være søyt Anonym poster: a86158bc0d7bbea573e2ce66baed66d7 Hvis du kaller en kvinnes rop om hjelp når hun opplever dødsangst pga fødselssmerter for syting, da er du rett og slett blottet for empati. Men en kvinne i fødsel vil naturlig nok unasett prioriteres etter de som har smerter i en dødsprosess, etter alvorlig syke intensivpasienter, etter syke barn/barn med smerter, etter traumer, etter alvorlige smerter ved brudd, operasjoner, osv, og etter akutte operasjoner. Bare for å nevne noen andre oppgaver de som setter epidural faktisk også har. Å takk... Fødselsmerter er faktisk ikke dødelige. Anonym poster: 0639f11d4cb4a290957536fc0c2f0a67 Nei, men det er ikke smerter etter bruddskader ol heller. Ikke fordi jeg ikke er enig med deg, men rett skal være rett. Smerter er smerter, og sjelden dødelige. Anonym poster: 340548bf3872bb01f3acf5a269d13fc9
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2013 #32 Skrevet 23. mai 2013 Min opplevelse er (desverre) at den fødene er prisgitt JMs velvillighet og anestesis tilgjengelighet for å få epidural. Jeg måtte krangle meg til å få, og når JM endelig gikk med på det tok det laaaang tid før anestesilegen kom, for han lå jo å sov selvfølgelig(!!!). Når han først kom måtte han stikke 3 ganger før den i følge han satt. Det gjorde den ikke, så JM måtte ringe etter en annen anestesilege etter en stund så jeg ble stukket en fjerde gang. På det tidspunktet var jeg så hinsides i smerte og utmattelse at jeg trodde jeg skulle dø. Halleluja for et helsevesen vi har (ironi). Godt gjort å svartmale et helt helsevesen etter en uheldig opplevelse. Hvis du søtt og klagde like mye da du var der, skjønner jeg godt at du fikk dårlig behandling. Anonym poster: a86158bc0d7bbea573e2ce66baed66d7 Søtt skulle være søyt Anonym poster: a86158bc0d7bbea573e2ce66baed66d7 Hvis du kaller en kvinnes rop om hjelp når hun opplever dødsangst pga fødselssmerter for syting, da er du rett og slett blottet for empati. Men en kvinne i fødsel vil naturlig nok unasett prioriteres etter de som har smerter i en dødsprosess, etter alvorlig syke intensivpasienter, etter syke barn/barn med smerter, etter traumer, etter alvorlige smerter ved brudd, operasjoner, osv, og etter akutte operasjoner. Bare for å nevne noen andre oppgaver de som setter epidural faktisk også har. Å takk... Fødselsmerter er faktisk ikke dødelige. Anonym poster: 0639f11d4cb4a290957536fc0c2f0a67 Nei, men det er ikke smerter etter bruddskader ol heller. Ikke fordi jeg ikke er enig med deg, men rett skal være rett. Smerter er smerter, og sjelden dødelige. Anonym poster: 340548bf3872bb01f3acf5a269d13fc9 Nei, men ubehandlede brudd, som trenger operasjon kan faktisk gi infeksjoner og sepsis. Sepsis er potensielt dødelig. Ved å bli gravid vet man at man skal føde, ergo så er det en 'planlagt' smerte. Sier ikke at ikke fødende skal få epidural, men for oss som jobber med akuttmedisin ( som Anestesi ligger under) er dere faktisk ikke øverst på lista over prioriteringer. Anonym poster: 0639f11d4cb4a290957536fc0c2f0a67
Light of my life Skrevet 24. mai 2013 #33 Skrevet 24. mai 2013 Min opplevelse er (desverre) at den fødene er prisgitt JMs velvillighet og anestesis tilgjengelighet for å få epidural. Jeg måtte krangle meg til å få, og når JM endelig gikk med på det tok det laaaang tid før anestesilegen kom, for han lå jo å sov selvfølgelig(!!!). Når han først kom måtte han stikke 3 ganger før den i følge han satt. Det gjorde den ikke, så JM måtte ringe etter en annen anestesilege etter en stund så jeg ble stukket en fjerde gang. På det tidspunktet var jeg så hinsides i smerte og utmattelse at jeg trodde jeg skulle dø. Halleluja for et helsevesen vi har (ironi). Godt gjort å svartmale et helt helsevesen etter en uheldig opplevelse. Hvis du søtt og klagde like mye da du var der, skjønner jeg godt at du fikk dårlig behandling. Anonym poster: a86158bc0d7bbea573e2ce66baed66d7 Søtt skulle være søyt Anonym poster: a86158bc0d7bbea573e2ce66baed66d7 Hvis du kaller en kvinnes rop om hjelp når hun opplever dødsangst pga fødselssmerter for syting, da er du rett og slett blottet for empati. Men en kvinne i fødsel vil naturlig nok unasett prioriteres etter de som har smerter i en dødsprosess, etter alvorlig syke intensivpasienter, etter syke barn/barn med smerter, etter traumer, etter alvorlige smerter ved brudd, operasjoner, osv, og etter akutte operasjoner. Bare for å nevne noen andre oppgaver de som setter epidural faktisk også har. Det er greit, men her lå anestesilegen å sov!! Og når han endelig gadd å stå opp satt han epiduralen feil 3 ganger. Jeeez, mener ikke å syte altså men litt annen standard bør man kunne forvente i Norge.
Light of my life Skrevet 24. mai 2013 #34 Skrevet 24. mai 2013 Min opplevelse er (desverre) at den fødene er prisgitt JMs velvillighet og anestesis tilgjengelighet for å få epidural. Jeg måtte krangle meg til å få, og når JM endelig gikk med på det tok det laaaang tid før anestesilegen kom, for han lå jo å sov selvfølgelig(!!!). Når han først kom måtte han stikke 3 ganger før den i følge han satt. Det gjorde den ikke, så JM måtte ringe etter en annen anestesilege etter en stund så jeg ble stukket en fjerde gang. På det tidspunktet var jeg så hinsides i smerte og utmattelse at jeg trodde jeg skulle dø. Halleluja for et helsevesen vi har (ironi). Godt gjort å svartmale et helt helsevesen etter en uheldig opplevelse. Hvis du søtt og klagde like mye da du var der, skjønner jeg godt at du fikk dårlig behandling. Anonym poster: a86158bc0d7bbea573e2ce66baed66d7 Søtt skulle være søyt Anonym poster: a86158bc0d7bbea573e2ce66baed66d7 Hvis du kaller en kvinnes rop om hjelp når hun opplever dødsangst pga fødselssmerter for syting, da er du rett og slett blottet for empati. Men en kvinne i fødsel vil naturlig nok unasett prioriteres etter de som har smerter i en dødsprosess, etter alvorlig syke intensivpasienter, etter syke barn/barn med smerter, etter traumer, etter alvorlige smerter ved brudd, operasjoner, osv, og etter akutte operasjoner. Bare for å nevne noen andre oppgaver de som setter epidural faktisk også har. Å takk... Fødselsmerter er faktisk ikke dødelige. Anonym poster: 0639f11d4cb4a290957536fc0c2f0a67 Nei, men dødsfrykten man kan oppleve er høyst reell.
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2013 #35 Skrevet 24. mai 2013 Min opplevelse er (desverre) at den fødene er prisgitt JMs velvillighet og anestesis tilgjengelighet for å få epidural. Jeg måtte krangle meg til å få, og når JM endelig gikk med på det tok det laaaang tid før anestesilegen kom, for han lå jo å sov selvfølgelig(!!!). Når han først kom måtte han stikke 3 ganger før den i følge han satt. Det gjorde den ikke, så JM måtte ringe etter en annen anestesilege etter en stund så jeg ble stukket en fjerde gang. På det tidspunktet var jeg så hinsides i smerte og utmattelse at jeg trodde jeg skulle dø. Halleluja for et helsevesen vi har (ironi). Godt gjort å svartmale et helt helsevesen etter en uheldig opplevelse. Hvis du søtt og klagde like mye da du var der, skjønner jeg godt at du fikk dårlig behandling. Anonym poster: a86158bc0d7bbea573e2ce66baed66d7 Søtt skulle være søyt Anonym poster: a86158bc0d7bbea573e2ce66baed66d7 Hvis du kaller en kvinnes rop om hjelp når hun opplever dødsangst pga fødselssmerter for syting, da er du rett og slett blottet for empati. Men en kvinne i fødsel vil naturlig nok unasett prioriteres etter de som har smerter i en dødsprosess, etter alvorlig syke intensivpasienter, etter syke barn/barn med smerter, etter traumer, etter alvorlige smerter ved brudd, operasjoner, osv, og etter akutte operasjoner. Bare for å nevne noen andre oppgaver de som setter epidural faktisk også har. Å takk... Fødselsmerter er faktisk ikke dødelige. Anonym poster: 0639f11d4cb4a290957536fc0c2f0a67 Nei, men dødsfrykten man kan oppleve er høyst reell. Da bør du ikke få flere barn. Man dør ikke av fødselssmerter, og frykten er psykisk. Anonym poster: 2aee34c171bee88970dabdcaa4d4f805
Light of my life Skrevet 24. mai 2013 #36 Skrevet 24. mai 2013 Min opplevelse er (desverre) at den fødene er prisgitt JMs velvillighet og anestesis tilgjengelighet for å få epidural. Jeg måtte krangle meg til å få, og når JM endelig gikk med på det tok det laaaang tid før anestesilegen kom, for han lå jo å sov selvfølgelig(!!!). Når han først kom måtte han stikke 3 ganger før den i følge han satt. Det gjorde den ikke, så JM måtte ringe etter en annen anestesilege etter en stund så jeg ble stukket en fjerde gang. På det tidspunktet var jeg så hinsides i smerte og utmattelse at jeg trodde jeg skulle dø. Halleluja for et helsevesen vi har (ironi). Godt gjort å svartmale et helt helsevesen etter en uheldig opplevelse. Hvis du søtt og klagde like mye da du var der, skjønner jeg godt at du fikk dårlig behandling. Anonym poster: a86158bc0d7bbea573e2ce66baed66d7 Søtt skulle være søyt Anonym poster: a86158bc0d7bbea573e2ce66baed66d7 Hvis du kaller en kvinnes rop om hjelp når hun opplever dødsangst pga fødselssmerter for syting, da er du rett og slett blottet for empati. Men en kvinne i fødsel vil naturlig nok unasett prioriteres etter de som har smerter i en dødsprosess, etter alvorlig syke intensivpasienter, etter syke barn/barn med smerter, etter traumer, etter alvorlige smerter ved brudd, operasjoner, osv, og etter akutte operasjoner. Bare for å nevne noen andre oppgaver de som setter epidural faktisk også har. Å takk... Fødselsmerter er faktisk ikke dødelige. Anonym poster: 0639f11d4cb4a290957536fc0c2f0a67 Nei, men dødsfrykten man kan oppleve er høyst reell. Da bør du ikke få flere barn. Man dør ikke av fødselssmerter, og frykten er psykisk. Anonym poster: 2aee34c171bee88970dabdcaa4d4f805 Da tror jeg det jammen er mange som ikke bør få barn. Dessuten skriver jeg ikke at man dør, men at frykten og smertene er høyst reele. Hvordan var din opplevelse? Poden bare ploppet ut på ett push? Eller du har kanskje ikke fått barn ennå?? Jadda og god morgen
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2013 #37 Skrevet 24. mai 2013 Til deg over som sier at anestesilegen sov. Det har jeg full forståelse for. Vi hår 24-36 timers vakter. Mulig han ikke hadde sovet i det hele tatt før da. Vi er ett beredskapsyrke, det gjelder å hvile mens man kan fordi du vet aldri når neste akutt calling kommer og da må man ofte prøve å redde liv. Ang å stikke 3 ganger. Det er ikke uvanlig. Det er utrolig mange overvektige gravide, der epidural nåla knapt nok er lang nok, noen har skjev rygg, sammensunken rygg osv. Ikke uttal deg om ting du tydeligvis ikke har greie på. Det er ikke slik at vi bommer fordi det er så innmari gøy å plage pasientene. Anonym poster: 0639f11d4cb4a290957536fc0c2f0a67
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2013 #38 Skrevet 24. mai 2013 Jeg hadde drypp og fikk dermed epidural. Veldig behagelig frem til pressriene kom. Var absolutt ikke lam i bena (ødela benstativet) fikk ut en stjernekikker på en halvtime. Gikk selv inn i dusjen. Ser forskjell f.eks fra England hvor en venninne fikk så mye epidural at hun ikke kunne stå på bena før dagen etter. Anonym poster: 250d5aa574c29946bac503e264f78b11
Hjertefru Skrevet 24. mai 2013 #39 Skrevet 24. mai 2013 Jeg hadde drypp og fikk dermed epidural. Veldig behagelig frem til pressriene kom. Var absolutt ikke lam i bena (ødela benstativet) fikk ut en stjernekikker på en halvtime. Gikk selv inn i dusjen. Ser forskjell f.eks fra England hvor en venninne fikk så mye epidural at hun ikke kunne stå på bena før dagen etter. Anonym poster: 250d5aa574c29946bac503e264f78b11 Er det rutine nå å få epidural når man får drypp? Har hatt to fødsler, begge med drypp men ikke fått epidural. 10 år sia sist... Skal nå til pers igjen og er veldig usikker på smertelindring. Må si jeg er litt skuffa fordi føden har kutta ut lystgass siden sist, som for meg fungerte veldig bra. Derfor har jeg litt lyst til å be om epidural men synes det er litt drastisk liksom( i forhold til lystgass)..
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2013 #40 Skrevet 24. mai 2013 Jeg hadde drypp og fikk dermed epidural. Veldig behagelig frem til pressriene kom. Var absolutt ikke lam i bena (ødela benstativet) fikk ut en stjernekikker på en halvtime. Gikk selv inn i dusjen. Ser forskjell f.eks fra England hvor en venninne fikk så mye epidural at hun ikke kunne stå på bena før dagen etter. Anonym poster: 250d5aa574c29946bac503e264f78b11 Er det rutine nå å få epidural når man får drypp? Har hatt to fødsler, begge med drypp men ikke fått epidural. 10 år sia sist... Skal nå til pers igjen og er veldig usikker på smertelindring. Må si jeg er litt skuffa fordi føden har kutta ut lystgass siden sist, som for meg fungerte veldig bra. Derfor har jeg litt lyst til å be om epidural men synes det er litt drastisk liksom( i forhold til lystgass).. Ja, eller det sa de i allefall til meg (Tønsberg) fordi riene ble så mye sterkere. Anonym poster: 250d5aa574c29946bac503e264f78b11
Light of my life Skrevet 24. mai 2013 #41 Skrevet 24. mai 2013 Til deg over som sier at anestesilegen sov. Det har jeg full forståelse for. Vi hår 24-36 timers vakter. Mulig han ikke hadde sovet i det hele tatt før da. Vi er ett beredskapsyrke, det gjelder å hvile mens man kan fordi du vet aldri når neste akutt calling kommer og da må man ofte prøve å redde liv. Ang å stikke 3 ganger. Det er ikke uvanlig. Det er utrolig mange overvektige gravide, der epidural nåla knapt nok er lang nok, noen har skjev rygg, sammensunken rygg osv. Ikke uttal deg om ting du tydeligvis ikke har greie på. Det er ikke slik at vi bommer fordi det er så innmari gøy å plage pasientene. Anonym poster: 0639f11d4cb4a290957536fc0c2f0a67 ....wathever. Jeg var ikke overvektig, har ikke skeiv eller sammensunken rygg osv. Noen ganger faller det rett og slett ned på slett kompetanse
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2013 #42 Skrevet 24. mai 2013 Til deg over som sier at anestesilegen sov. Det har jeg full forståelse for. Vi hår 24-36 timers vakter. Mulig han ikke hadde sovet i det hele tatt før da. Vi er ett beredskapsyrke, det gjelder å hvile mens man kan fordi du vet aldri når neste akutt calling kommer og da må man ofte prøve å redde liv. Ang å stikke 3 ganger. Det er ikke uvanlig. Det er utrolig mange overvektige gravide, der epidural nåla knapt nok er lang nok, noen har skjev rygg, sammensunken rygg osv. Ikke uttal deg om ting du tydeligvis ikke har greie på. Det er ikke slik at vi bommer fordi det er så innmari gøy å plage pasientene. Anonym poster: 0639f11d4cb4a290957536fc0c2f0a67 ....wathever. Jeg var ikke overvektig, har ikke skeiv eller sammensunken rygg osv. Noen ganger faller det rett og slett ned på slett kompetanse Hvordan vet du at det ikke er trangt mellom ryggskivene dine da? Kanskje legen aldri hadde lagt epidural før. Noen må vi jo øve oss på og du høres jo ut som den perfekte sytende, hysteriske fødende å prøve det på. Anonym poster: 0639f11d4cb4a290957536fc0c2f0a67
☆☆☆ Skrevet 24. mai 2013 #43 Skrevet 24. mai 2013 Fekk automatisk epidural då eg fekk drypp, vart ikkje spurt om kva eg meinte. Men eg kunne sjølvsagt (og burde kanskje) nekta. Den førte berre til elendighet..
Hjertefru Skrevet 24. mai 2013 #44 Skrevet 24. mai 2013 Fekk automatisk epidural då eg fekk drypp, vart ikkje spurt om kva eg meinte. Men eg kunne sjølvsagt (og burde kanskje) nekta. Den førte berre til elendighet.. Hva skjedde ?
☆☆☆ Skrevet 24. mai 2013 #45 Skrevet 24. mai 2013 Fekk automatisk epidural då eg fekk drypp, vart ikkje spurt om kva eg meinte. Men eg kunne sjølvsagt (og burde kanskje) nekta. Den førte berre til elendighet.. Hva skjedde ? Etter nokre timar stoppa riene og kom ikkje tilbake av at epiduralen vart stengt av og dryppet skrudd opp. Så siste tre timane av fødselen føregjekk utan hverken rier eller smertelindring.
Myrsnipa-med1blå&2rosa Skrevet 24. mai 2013 #46 Skrevet 24. mai 2013 Til deg over som sier at anestesilegen sov. Det har jeg full forståelse for. Vi hår 24-36 timers vakter. Mulig han ikke hadde sovet i det hele tatt før da. Vi er ett beredskapsyrke, det gjelder å hvile mens man kan fordi du vet aldri når neste akutt calling kommer og da må man ofte prøve å redde liv. Ang å stikke 3 ganger. Det er ikke uvanlig. Det er utrolig mange overvektige gravide, der epidural nåla knapt nok er lang nok, noen har skjev rygg, sammensunken rygg osv. Ikke uttal deg om ting du tydeligvis ikke har greie på. Det er ikke slik at vi bommer fordi det er så innmari gøy å plage pasientene. Anonym poster: 0639f11d4cb4a290957536fc0c2f0a67 ....wathever. Jeg var ikke overvektig, har ikke skeiv eller sammensunken rygg osv. Noen ganger faller det rett og slett ned på slett kompetanse De brukte over en time på å sette epi på meg, jeg er trang mellom ryggskivene, til slutt gikk det. Med første trodde de dan satt men da hadde de bare truffet et annet "rom" ikke "epiduralrommet" så da funket ikke epi så lenge. De er nok mer enn kompetent men det er ikke alle som er så lett å sette epi på. De er virkelig noen engler!
Myrsnipa-med1blå&2rosa Skrevet 24. mai 2013 #47 Skrevet 24. mai 2013 Fekk automatisk epidural då eg fekk drypp, vart ikkje spurt om kva eg meinte. Men eg kunne sjølvsagt (og burde kanskje) nekta. Den førte berre til elendighet.. Har aldri opplevd eller hørt om at det er blitt satt epi uten samtale med den fødende. Ikke heller at det er rutine ved drypp. Jeg har bedt om det ved drypp for riene med første gang ble ulevelige da jeg måtte ha drypp, og mine fødsler stagnerer ved ca 7 cm.
Myrsnipa-med1blå&2rosa Skrevet 24. mai 2013 #48 Skrevet 24. mai 2013 Epi har vært helt fantastisk for min del, hvis den blir satt etter 5 cm er det yderst få komplikasjoner som at fødselen stopper opp ol. Det er vanligere hvis den blir satt før 5 cm. Den funker bare til barnet er nådd et visst stadie slik den blir satt i Norge så ved pressingen så må man jobbe selv og det var mindre vondt og pressriene mindre vonde enn riene i forkant.
☆☆☆ Skrevet 24. mai 2013 #49 Skrevet 24. mai 2013 Fekk automatisk epidural då eg fekk drypp, vart ikkje spurt om kva eg meinte. Men eg kunne sjølvsagt (og burde kanskje) nekta. Den førte berre til elendighet.. Har aldri opplevd eller hørt om at det er blitt satt epi uten samtale med den fødende. Ikke heller at det er rutine ved drypp. Jeg har bedt om det ved drypp for riene med første gang ble ulevelige da jeg måtte ha drypp, og mine fødsler stagnerer ved ca 7 cm. Samtalen bestod i at eg vart informert om at drypp måtte til etter 12 timar utan utvikling, og at det da var best å sette epidural. Dermed ville legen ringe anestesilegen. Dryppet vart utsatt til epiduralen var på plass. Om det er automatikk i det generelt veit eg ikkje, men her var det også misfarga fostervatn og det var heile tida aktuelt at det kunne ende i keisersnitt.
☆☆☆ Skrevet 24. mai 2013 #50 Skrevet 24. mai 2013 Epi har vært helt fantastisk for min del, hvis den blir satt etter 5 cm er det yderst få komplikasjoner som at fødselen stopper opp ol. Det er vanligere hvis den blir satt før 5 cm. Den funker bare til barnet er nådd et visst stadie slik den blir satt i Norge så ved pressingen så må man jobbe selv og det var mindre vondt og pressriene mindre vonde enn riene i forkant. Her kom epiduralen på plass ved ca 1 cm (såvidt plass til ein finger), kanskje det var der problemet låg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå