Gå til innhold

Samsoving. Noe av det latterligste !

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg samsover med 2 åringen en del ennå. noen ganger sover han hele natta i sin seng, men stort sett må jeg hente han ila natten. og vi koser oss, begge sover bedre. og ikke er han klengete heller. han er veldig trygg på andre mennesker. han er også veldig selvstendig og det kan jo være nettopp fordi han har fått så mye nærhet og omsorg at han er en trygg og god gutt biggrin.png det er ingen fasit på sånt.

Anonym poster: 57f6875538873fc62ceb55e4a5bd355d

1 - du HENTER han for å sove med han ?

2 - han er så trygg på mennesker, så trygg at han blir med en fremmed når han blir eldre. Smart move !!

Anonym poster: d6f80f4385033f6170adc7bb53454680

1, hun henter ham fordi han vil sove med henne.

2, Hæ??

Vær så snill, ikje gjør deg dummere enn du er. Du er dum nok så det holder !

Unger som er for trygge på mennesker er i MYE større fare for å bli kidnappet/ drept/ voldtatt enn unger som ikke er. Tenkt på det ?

Var jammen godt jeg leste denne tråden, skal umiddelbart slutte å samsove siden det kan føre til voldtekt og drap av barnet mitt!

Anonym poster: 3d391720ee4526c140ffcb4e1cf19804

Evt kan man begrense skaden samsovingen gir ved å slå barnet litt innimellom, kritisere det veldig etc, så det blir litt utrygt?

Anonym poster: 3d391720ee4526c140ffcb4e1cf19804

Den var var bare dum pashla.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har samsovet med mine til 8 mnd alder. Da ville dem ikke mer. Barn som er mer trygge og mindre avhengig av mor og far skal du lete lenge etter. Ikke var det noe klenging eller annet når de skulle flyttes heller. Sosiale, utadvendte og etter min mening skulle jeg ønske de trengte meg mer.

Fordelene er kosen, jeg kunne sove nesten hele natten, lukten, varmen og nærheten for både mor og barn. :)

Skrevet

Ok. Give it up, HI. Du er helt på tur!

Anonym poster: 5c74f96fe7641c7ff82b5b67ca0c14d5

Skrevet

jeg samsover med 2 åringen en del ennå. noen ganger sover han hele natta i sin seng, men stort sett må jeg hente han ila natten. og vi koser oss, begge sover bedre. og ikke er han klengete heller. han er veldig trygg på andre mennesker. han er også veldig selvstendig og det kan jo være nettopp fordi han har fått så mye nærhet og omsorg at han er en trygg og god gutt :D det er ingen fasit på sånt.

2 - han er så trygg på mennesker, så trygg at han blir med en fremmed når han blir eldre. Smart move !!

1 - ja fordi han vil til meg, derfor henter jeg han. Jeg vekker han ikke hvis han sover.

2 - nei ikke sånn at han hadde blitt med fremmede han er jo litt sjenert i starten, men han tør fort opp og er ikke redd folk. han er en trygg og god gutt.

men for en agressiv skrivemåte du har. virker jo som dette er mer et sårt tema enn generell frustrasjon til hva andre gjør med ungene. jeg anbefaler å ha de i sengen, kose masse og ikke nekte de adgang til sengen. DET kan nok gjøre ungene usikre og få de til å føle seg avvist.

Skrevet (endret)

jeg samsover med 2 åringen en del ennå. noen ganger sover han hele natta i sin seng, men stort sett må jeg hente han ila natten. og vi koser oss, begge sover bedre. og ikke er han klengete heller. han er veldig trygg på andre mennesker. han er også veldig selvstendig og det kan jo være nettopp fordi han har fått så mye nærhet og omsorg at han er en trygg og god gutt :D det er ingen fasit på sånt.

2, Hæ??

Unger som er for trygge på mennesker er i MYE større fare for å bli kidnappet/ drept/ voldtatt enn unger som ikke er. Tenkt på det ?

Så da skal vi gjøre ungen utrygg på folk da så han/hun ikke blir voldt, kidnappet eller drept. Det er Norge vi bor i, ikke ett u- land. Har du hørt om mange barn som er blitt voldtatt, kidnappet eller drept her i landet? Endret av Øyne som ser!!
Skrevet

2, Hæ??

Så da skal vi gjøre ungen utrygg på folk da så han/hun ikke blir voldt, kidnappet eller drept. Det er Norge vi bor i, ikke ett u- land. Har du hørt om mange barn som er blitt voldtatt, kidnappet eller drept her i landet?

Hadde du hørt om en massakre i Norge før utøya? NEI !

En dag bestemmer en jævel seg for å kopiere drapsmenn, voldtektsmenn ( serie ) fra film, USA, spill osv. Da er vi solgt.

Skrevet

Mener nå alle klarer å ta de rette avgjørelser for seg selv.

Jeg har gjort begge deler. Samsov med eldste, men ikke de to yngste. Rett og slett fordi jeg ikke fikk sove med unger i senga.

Ser ingen forskjell på hverken trygghet eller tilknytning på dem. Så man gjør det som passer best i sin situasjon og legger seg ikke borti hvordan 'naboen' gjør det.

Skrevet

HVORFOR? Jeg mener, så lenge det ikke er noe galt med barnet, hvorfor samsove? Man skaper jo er barn som blir overavhengig av foreldre, får problemer med separasjonsangst og klengete. For ikje å snakke om at den ikke kommer til å lære selvstendighet. Og stakkars, blir sikkert ødelagt den dagen foreldrene får nok av samsovingen. Hvorfor ble jeg kastet ut av mamma og pappa? Liker de meg ikke osv ?

Kan ikke se NOE positivt med samsovingen.

Anonym poster: 73c661542bd80fb4d64bf85062abeef0

TRYGGHET! i spedbarnsperioden er viktig.

Anonym poster: 04b4931391d2b73a58891be0cfad0ff7

Skrevet

Samsoving er jo egentlig det mest naturlige. Har du noensinne sett et dyr som går bort fra ungene sine for å sove? Nei, der legger seg tett inntil ungene sine. Det skaper trygghet, nærhet og setter i gang viktige kjemiske prosesser i kroppen.

Det er overhodet ikke dumt å samsove. At barna blir avhengige av foreldrene sine av det er ren og skjær nonsens.

Anonym poster: 77090bf6f2430d973bfccbe2a284885d

Skrevet

Ha ha ha Her måtte jeg bare svare, for her blir det sikkert catfight ;-) Du kaster inn en brannfakkel her, og svaret er vel: Det finnes like mange løsninger som kombinasjonen av foreldre og barn!

Jeg har aldri samsovet fordi da sover ikke jeg, og jeg har to veldig sosiale, veltilpassede, selvstendige og utadvendte barn. Jeg tror ikke et øyeblikk at det er fordi jeg ikke har samsovet. På samme måte som jeg ikke tror samsoving har hverken store fordeler eller ulemper, UNNTATT når foreldre gjør det fordi de gir etter. DA er det et problem! Når de generelt gjennom dagen gjør det prinsessa vil, fordi da skriker hun ikke, DA har du et problem. Jeg tror derfor at problemer relatert til samsoving/lite selvstendige barn har mye med personligheten til barnet, hvor ettergivne foreldrene er på generelt basis, og hvor flinke foreldrene er til å identifisere fremtidige bjørnetjenester.

Jeg ble faktisk sjokkert da jeg på ett av helsestasjonsmøtene med alle på gruppa oppdaget at svært mange av de som nå hadde fått nr to hadde søvnproblemer på BEGGE barna. De sov faktisk med hver sin unge! I min verden er det statistisk umulig at så mange, på så lite sted har reell separasjonsangst. Har har foreldrene bomma!

... når det er sagt: Er det ikke et problem for foreldrene, så er det ikke et problem! Og hvorfor skal jeg bry meg om det?

Skrevet

Det var da veldig til bastant mening! Jeg har ikke samsovet med mine barn, av den enkle grunn at jeg selv sover bedre uten barn i senga. Jeg ønsket heller ikke å gjøre dem mer "avhengig" av meg, og synes derfor det er unødvendig å samsove som vane.

Likevel skjønner jeg at noen ønsker å gjøre det, og ser ikke noe feil med verken det ene eller det andre. Opp til hver enkelt!

Men du sier da altså at samsovingen kan føre til at ungen blir mer avhengig av deg ?

Endelig noen som skjønner !

Barn er forskjellig, så det er vanskelig å si. Jeg ønsket hvert fall ikke å risikere det, når jeg ikke ser behovet for samsoving med et barn som sover helt fint alene.

Skrevet

Våre barn gråter ikke. Vi responderer på deres signaler før de trenger å ty til gråt. Når vi forstår de så godt, så antar jeg at de har en rolig, trygg følelse inni seg, og vi har supergode relasjoner. Vi samsover også fordi det er trygt, godt, nært og vi er i posisjon til å løse småting før de blir store ting. F.eks. en tett nese eller en dyne som blir sprellet av. Våre barn er empatiske og selvstendige - og det blir fremhevet av barnehagen. Og når de har flyttet på eget rom (2 år), så er det med stolthet og trygghet.

Anonym poster: 7bba1eb1a17788ee5fe787f0264f8a89

Skrevet

HVORFOR? Jeg mener, så lenge det ikke er noe galt med barnet, hvorfor samsove? Man skaper jo er barn som blir overavhengig av foreldre, får problemer med separasjonsangst og klengete. For ikje å snakke om at den ikke kommer til å lære selvstendighet. Og stakkars, blir sikkert ødelagt den dagen foreldrene får nok av samsovingen. Hvorfor ble jeg kastet ut av mamma og pappa? Liker de meg ikke osv ?

Kan ikke se NOE positivt med samsovingen.

Anonym poster: 73c661542bd80fb4d64bf85062abeef0

Du tar så feil! Forstår ikke slike som deg som kaster instinkter og følelser på sjøen for å "lære ungen å ikke være avhengig". Undersøkelser viser at barn som samsover er tryggere og mer selvstendig enn barn som blir "lært" til å klare seg selv.

Anonym poster: 5dc43d80bbe4165bd45ff76fc9b78e87

Skrevet

Våre barn gråter ikke. Vi responderer på deres signaler før de trenger å ty til gråt. Når vi forstår de så godt, så antar jeg at de har en rolig, trygg følelse inni seg, og vi har supergode relasjoner. Vi samsover også fordi det er trygt, godt, nært og vi er i posisjon til å løse småting før de blir store ting. F.eks. en tett nese eller en dyne som blir sprellet av. Våre barn er empatiske og selvstendige - og det blir fremhevet av barnehagen. Og når de har flyttet på eget rom (2 år), så er det med stolthet og trygghet.

Hvorfor er det et mål at barn ikke skal gråte?

Skrevet

2, Hæ??

Så da skal vi gjøre ungen utrygg på folk da så han/hun ikke blir voldt, kidnappet eller drept. Det er Norge vi bor i, ikke ett u- land. Har du hørt om mange barn som er blitt voldtatt, kidnappet eller drept her i landet?

En dag bestemmer en jævel seg for å kopiere drapsmenn, voldtektsmenn ( serie ) fra film, USA, spill osv. Da er vi solgt.

Når sånt skjer så hjelper det lite om barnet er trygt eller ikke.

Anonym poster: 58732a0e37857528a52ada16cdf8a04a

Gjest Trulte med to små
Skrevet (endret)

jeg samsover med 2 åringen en del ennå. noen ganger sover han hele natta i sin seng, men stort sett må jeg hente han ila natten. og vi koser oss, begge sover bedre. og ikke er han klengete heller. han er veldig trygg på andre mennesker. han er også veldig selvstendig og det kan jo være nettopp fordi han har fått så mye nærhet og omsorg at han er en trygg og god gutt biggrin.png det er ingen fasit på sånt.

2, Hæ??

Snakk om å krisemaksimere! Ja det er jammen best å være skeptisk av natur, pessimistisk og negativ sånn generelt sett, så er man klar hvis alt skulle gå galt! PHU!!

Endret av <3LYKKE<3
Skrevet

2, Hæ??

Snakk om å krisemaksimere! Ja det er jammen best å være skeptisk av natur, pessimistisk og negativ sånn generelt sett, så er man klar hvis alt skulle gå galt! PHU!!

Hahaha...

Det gikk altså fra samsoving til å bli evt terrorister.

Huff, for en gjeng.

Gjest Trulte med to små
Skrevet

Ingen kan få for mye kjærlighet og omsorg!

Hadde man vært flinkere til å vise omsorg og empati for hverandre så hadde verden vært et bedre sted for alle rett og slett! :)

Skrevet

Samsover med minste på 20 mnd enda de fleste netter når han våkner vil sove med meg være seg det er 00.00 el .04.00. Eldste har sovet hele netter alene i seng uten å våkne i snart 5 år( fra han var 6 uker) barn er forskjellig og jeg gir dem det de trenger. Innså da minste var 3 mnd vi måtte prøve samsoving el sove 2-3 netter pr natt og med 3 åring hjemme i tilleg til baby var ikke det en ideel løsning, samsoving har vært perfekt for mor, far og barn her ;) avvennes nok automatisk av seg selv, ingenting som kunne lukte nedi krøllene til minsten halve natten . Awww koselig og tida går så fort de vokser opp,

Anonym poster: dfb08a03fbec5d06f1c773d4a874ac08

Gjest Trulte med to små
Skrevet

Dropp ammingen-DU kan skape en terrorist!

Nei til samsoving-barnet DITT kan bli psykopat!

Ha teppe foran vognen-ingen har godt av FOR MYE oksygen, de kan bli høye på pæra av det!

Ikke gi barnet for mye kjærlighet-barnet DITT kan bli avhengig av andre mennesker!

osv,osv! Hilsen ei som tydeligvis har latt seg provosere!

Skrevet

Hvorfor er det et mål at barn ikke skal gråte?

Man gråter når man ikke har det godt/trygt og man ikke klarer å gjøre seg forstått på annet vis. Våre barn trenger ikke gråte (unntakene er om de slår seg veldig, ikke får lov til å tømme vannglass utover gulvet etc.) ved legging eller om natten for eksempel. Det er ro og harmoni i vårt hjem, og barna trenger ikke gråte for å få hjelp/nærhet/kjærlighet/trygghet.

Jeg synes så mange har en tilværelse med daglig gråting, "kamper" og "manipulerende" barn, som de sier. Trist.

Skrevet

Jeg er faktisk enig med Hi. men ikke på måten du formulerer deg! Jeg mener at søvn er undervurdert! Vi med små barn gjør alt vi kan for å få nok. Jeg har tre barn som alle har blitt lagt i våken tilstand, i egen seng kl 19.00 hver kveld fra de var tre mnd. Dette for å lære barna å sove. De få selvsagt mat når de ønsker:) Det hender jeg har sovnet mens jeg ammer babyen og de nettene våkner både babyen og jeg flere ganger enn normalt. De to eldste kom inn til oss endel når de begynte med stor seng, men fra 5-6 års alderen er de blitt fulgt tilbake i sin egen seng. Min erfaring er at både vi voksne og barna sover bedre i egen seng.

Kos og nærhet er selvfølgelig viktig, men man trenger ikke å samsove med barn får å gi de kos. Vi har en kosestund hver morgen før vi står opp. Babyen får mammakos hele formiddagen. Opplagte barn er blide barn. Opplagte voksne er blidere og har mer overskudd til barna på dagtid noe jeg mener er viktigere enn nærhet når barna sover.

Det finnes ingen fasit på dette, man gjør det man føler er rett for seg og sin familie. Men jeg har troen på å gi barna gode søvnrutiner fra de er helt små. Det har i hvert fall fungert bra for oss. Jeg legger alle tre barna på ca 20 min og de sover gjennom natten(11-12 timer) fra ca 6 mnd. Hilsen en ganske så opplagt 3 barnsmor med baby:)

Anonym poster: 3032b23f23f602c16d81cd0297308587

Skrevet

Sover sammen med ungen enda jeg, hver eneste natt. Og han er 3 år. Er såå koselig altså :)

Skrevet

Jeg samsover med mine barn på 3 og 5 år. De er trygge barn, dvs de er trygg på de menneskene de kjenner, men er skeptiske til fremmede.

Ser virkelig ikke problemet med å samsove med barna mine, er koselig både for meg og barna.

Synes heller synd i de barna som blir nektet opp i foreldrenes seng så lenge de ikke er syk.

Skrevet

Du har ikkje peiling hi, med dine sjølvpåfunne argument mot samsoving. Det naturlege i dyreverda er å legge seg saman med ungane for å beskytte dei, og det trur eg er bra for menneskebabyar og.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...