Gå til innhold

Huset ditt brenner, du har bare tid til å redde et av dine barn, greier du velge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du er eneste voksne i huset. Barna er for små til å komme seg ut selv, og er på egne rom. Huset brenner og du har tid til å få med deg et av barna ut. Greier du velge? Hvordan begrunner du valget? Den som er nærmest, den du liker best, eller?

Anonym poster: ac1da5b4dc6606b130903bd181162d05

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg orker ikke en gang tenke på det alternativet.

Men vi har tatt noen av forholdsreglene vi kan ta, innstallert seriekoblede røykvarslere i hele huset, og utenfor hvert av de tre barnerommene står det et brannslukningsapparat.

Også går det ikke an å gå rundt å se for seg slike scenarioer som blir beskrevet her, en må bare håpe at en slipper brann i huset, og sørge for å gjøre det en kan selv for å unngå det.

Anonym poster: 1d804679a7f5349f2a32aaf6fa9cd0d7

Skrevet

Orker heller ikke tenke på det.. Hadde uansett prøvd å redde begge 2...

Vi har brannstiger, tepper, sluknigsapparater og seriekoblede røykvarslere så har tatt de forholdsreglene vi kan ta.

Anonym poster: 81f18b94e1b34d5a016182c532640b98

Skrevet

i den situasjonen ville ingen mødre tenkt seg om og foretatt ett valg. de ville gått til den nærmeste først og den neste etterpå. enkelt og greit.

DERSOM en mor ikke klarer å redde alle sine barn, er det IKKE ett valg som blir tatt av henne.

Skrevet

Hvis noen hadde greid å VELGE hvem de ville skulle få leve, da er det noe seriøst gærnt med den personen!

Jeg hadde gjort ALT for å få med meg begge to, om jeg så døde i kampen om det.

Og hadde jeg kommet i situasjonen hvor jeg hadde reddet ett og ikke det andre, så hadde jeg nok aldri kunne levd med meg selv, selv om det ikke var min "feil".

Anonym poster: 6aefb12a0efca10701848ebdba0e975c

Skrevet

Da hadde jeg nok blitt funnet i ruinene, for jeg hadde prøvd å redde begge.

Anonym poster: e82c0b8ffdeefeffaf5a4e250597aa48

Skrevet

Hvem gidder å svare på et SÅ SYKT spørsmål :( :( :(

Skrevet

Jeg hadde vel brent inne med begge da, for jeg hadde aldri gitt meg uten å gjøre ALT for å redde begge to! Sykt spørsmål, hvordan folk er det som henger her inne egentlig? Og du er en mamma selv eller?

Anonym poster: 2bf674c417949715efe04dcf24cd0bb9

Skrevet

Jeg har bare ett barn, så det hadde nok gått fint...

Anonym poster: 719043ebc0cab26bd94b28ef4fcecbad

Skrevet

Her deler barna rom så blir litt lettere. men løper ikke ut av huset uten begge barna. dør heller å leve med å bare ha fått med en unge ut. Det kan ikke være godt å leve med.

Jeg er like glad i begge barna mine. Begge betyr like mye for meg..

Anonym poster: 42480de45195def6e13a62db86fd6817

Skrevet

For et absurd spørsmål! Man redder den/dem som reddes kan - ferdig med den saken!

Skrevet

Jeg hadde nok dødd i forsøket på å redde alle...

Anonym poster: 6a8551b5be7d78529864c3bfeb4b5c6d

Skrevet

En av fordelene ved å ha et barn :)

Anonym poster: f017e61c9d29c438fa308e729d50830e

Skrevet

En av fordelene ved å ha et barn :)

Anonym poster: f017e61c9d29c438fa308e729d50830e

Jeg har bare ett barn (foreløpig) Men jeg hadde nok dødd i forsøket på å redde alle!

Anonym poster: a3077ae6b46311bc6cb9def2ae362ab8

Skrevet

Det er ikke en reell problemstilling, for det vil aldri være sånn at man faktisk må vege. Man prøver å redde begge, og viste det seg umulig dør man sammen alle tre.

Anonym poster: 145aa07d29270107e601c88718dd9c1f

Gjest Aprikos Syltetøy
Skrevet

For ett utrolig spørsmål. Men HI er inne på noe. Handler ikke om hun har ett sykt tankemønster eller ikke. Men dette er sosiale ekspriment. DRØYE sådan, men det er faktisk spørsmål som kan brukes for å kartlegge mennesker og deres adferd. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke vet hva jeg ville ha gjort. Eller, det jeg VET jeg ville ha gjort var mitt beste for å få ut dem begge. Men å måtte velge mellom barna sine er et utenklig scenario, og jeg vet ikke om jeg hadde greid det. Jeg ville nok ha blitt funnet inne i brannruinene i ett forsøk på å redde dem begge,,,

Skrevet

Den jeg fant først eller var kortest avstand til, ville jeg reddet først, også ville jeg gått inn igjen og hentet den andre etterpå dersom det var umulig å tenke at man kunne ta med seg begge to samtidig ut. Så hadde jeg ikke fått med begge så hadde jeg heller ikke overlevd, og heller ikke tatt et valg om å bare redde en.

Anonym poster: f016658d1eb94688591564c2ebf971a7

Skrevet

Nå måtte jeg gå inn og sjekke om det var samme anonyme som satt her og fabrikkerte problemstillinger på "hvem ville du redde" og fant til min store overraskelse at det er flere av dere! Hadde håpet det var bare et menneske med fritidsproblemer som fant dem på...

Anonym poster: c193cbfbaa6aef17dbf7962727f0cb36

Skrevet

Hi her.

Jeg er ikke syk, men kan sikkert tenke litt sykt... Var jeg og ei venninne som begynte å diskutere dette når vi leste om en pappa som hadde reddet seg ut av et brennende hus, men ikke fått med (eller prøvd?) å få med noen av de fem barna sine... I en brann er det ikke sikkert man har tid til å redde begge, men hva gjør man da?

Når jeg skrev tar man det barnet man liker best, så var det jo fordi noen liker jo det ene best, og ville valgt det barnet. Selv hadde jeg nok neppe greid å velge, men bare tatt det som var størst sjans for å redde først, og så prøvd å redde det andre med livet som innsats.

Ser at mange heller enn å sørge for at det ene barnet overlever, prøver å redde begge, slik at alle tre dør. Dvs de "ofrer" det ene barnet de kunne ha reddet fordi de ikke greier eller vil velge, og dette synes jeg er interessant. Jeg synes det er rart folk "flest" ikke heller vit at et barn skal leve enn at ingen av dem skal det.

Heldigvis er dette noe vi slipper å forholde oss til, men som et tankeeksperiment er det litt interessant. Se hvordan folk tenker osv.

Skrevet

Hi her.

Jeg er ikke syk, men kan sikkert tenke litt sykt... Var jeg og ei venninne som begynte å diskutere dette når vi leste om en pappa som hadde reddet seg ut av et brennende hus, men ikke fått med (eller prøvd?) å få med noen av de fem barna sine... I en brann er det ikke sikkert man har tid til å redde begge, men hva gjør man da?

Når jeg skrev tar man det barnet man liker best, så var det jo fordi noen liker jo det ene best, og ville valgt det barnet. Selv hadde jeg nok neppe greid å velge, men bare tatt det som var størst sjans for å redde først, og så prøvd å redde det andre med livet som innsats.

Ser at mange heller enn å sørge for at det ene barnet overlever, prøver å redde begge, slik at alle tre dør. Dvs de "ofrer" det ene barnet de kunne ha reddet fordi de ikke greier eller vil velge, og dette synes jeg er interessant. Jeg synes det er rart folk "flest" ikke heller vit at et barn skal leve enn at ingen av dem skal det.

Heldigvis er dette noe vi slipper å forholde oss til, men som et tankeeksperiment er det litt interessant. Se hvordan folk tenker osv.

Dette "tankeeksperimentet" er allerede utført før deg, ditt historieløse menneske!

KONSENTRASJONSLEIREN AUSCHWITZ, APRIL 1943:

Det er da hun får valget. Det umenneskelige, umulige valget.

En nazist utfordrer: Ett av barna dine skal få leve. Ett må dø. Du kan selv få velge. Klarer du ikke å velge, sendes begge barna i døden.

Det er dette som er Sofies valg.

Sofies umulige, grusomme valg.

Et valg hun er nødt til å treffe for å redde ett av barna.

Et valg som ødelegger henne som menneske.

Anonym poster: 6327d37c823ca2d36e7b949b7de654a4

Skrevet

Nå måtte jeg gå inn og sjekke om det var samme anonyme som satt her og fabrikkerte problemstillinger på "hvem ville du redde" og fant til min store overraskelse at det er flere av dere! Hadde håpet det var bare et menneske med fritidsproblemer som fant dem på...

Anonym poster: c193cbfbaa6aef17dbf7962727f0cb36

Hvordan sjekket du at det ikke er den samme! Anonym er jo anonym og man kan ikke se hvem som starter de forskjellige trådene.

Anonym poster: 55b4dceb38157498ee0b75b0a224856c

Skrevet

Nå ligger jo 1 åringen sammen med meg, men når han evt får en lillebror eller lillesøster må han flytte på rommet ved siden. Vi har heldigvis terasse som går forbi begge vinduene så håper jo at man skal rekke å ta seg inn dit.Vi har kjøpt sånn hammer til å knuse vinduet med. Men det er ikke noe jeg vil tenke på.

Anonym poster: a3a700c56976484115672be34bb07da9

Skrevet

Hi her.

Dette "tankeeksperimentet" er allerede utført før deg, ditt historieløse menneske!

En nazist utfordrer: Ett av barna dine skal få leve. Ett må dø. Du kan selv få velge. Klarer du ikke å velge, sendes begge barna i døden.

Saklig. Så hvis ett spm er stilt ett eller annet sted før, så kan man ikke stille det på nytt her inne for å høre folks mening? Må nesten le av deg nå...

Skrevet

Hi her.

Saklig. Så hvis ett spm er stilt ett eller annet sted før, så kan man ikke stille det på nytt her inne for å høre folks mening? Må nesten le av deg nå...

Og du virker kjempesmart...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...