Gå til innhold

Er dette greit å si til barna? Ang mat de ikke liker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal vegetarianere, muslimer og jøder trykke i seg svin fordi det er uhøflig å si nei?

Anonym poster: 2cf73540344bf909452bb7cc3e4d616c

Det er ingen som har sagt at det er uhøflig å si nei, men "jeg liker ikke" "æsj" osv. Ingen forventer at en muslim skal spise svin bare for å være høflig mot verten

Anonym poster: c0bc335af366448a866ecba4316a73e4

Jo, faktisk har enkelte i denne tråden sagt at man skal holde kjeft og spise det man får servert uansett.

Anonym poster: 2943f7fe90ccb0f237809f64d6b92f55

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine må spise det de får servert når de er i besøk.

Ett unntak er det, har ett barn med kraftig nøtteallergi noe barnet informerer om slik at verten kan ta hensyn til dette.

Skrevet

Skal vegetarianere, muslimer og jøder trykke i seg svin fordi det er uhøflig å si nei?

Jeg spiste kjøtt i beøk i mine 10 år som veggis. Respekt for verten heter det.

Anonym poster: e2be589d10795738617604a62575ffc4

Skrevet

Ett unntak er det, har ett barn med kraftig nøtteallergi noe barnet informerer om slik at verten kan ta hensyn til dette.

Hvorfor det? Selv liker jeg ikke remulade får brekkinger av det. Ville tenkt at det var mer uhøflig om jeg satt og brakk meg enn om jeg bare lot vær å spise det i det hele tatt

Skrevet

Etter å ha lest her så synes jeg det er en helt ok måte å si det på. Men jeg tror nok jeg heller vil velge å lære mine barn til å si høflig "nei takk", evt legge til side uten å nevne det dersom de har noe på tallerkenen de ikke liker. Det er kanskje litt mer diskret.

Anonym poster: 9c6da7eaac52e816612a4f7056e85161

Gjest yrild
Skrevet

"Er ikke så glad i" er det vi lærer våre barn. Er jo sjelden de spiser hos noen uten oss og de spiser det meste, men de må lære seg å "komme seg ut av" situasjoner der det er noe de absolutt ikke vil spise på en så høflig måte som mulig. Barna våre er over gjennomsnittet glade i mat og veldig flinke til å rose maten (minste sier mmmm og eldste sier åååhhh så godt, deilig mat etc etc).

"Er ikke så glad i" er ikke i nærheten så stygt som æsj eller "liker ikke", men det er jo klart at de som serverer maten tross alt forstår at de ikke liker det. Så lenge det er barn som sier det er det helt ok synes nå jeg.

Skrevet

Forstår ikke hvorfor det er uhøflig å si "nei takk, jeg liker ikke fisk"? Jeg drikker ikke kaffi og sier "nei takk, jeg drikker ikke kaffi" når jeg blir tilbudt kaffi i besøk. Går ikke det ut på det samme da?

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Violetta, jeg er enig med deg. I utgangspunktet er det helt ok å si på en ordentlig måte at man ikke liker. Men min erfaring er at spesielt med barn blir det fort "smittsomt" å ikke like noe og det blir ofte veldig fokus på å ikke like. Derfor har vi innført å ikke bruke "liker ikke" hjemme hos oss. En annen ting er at barn ofte forveksler "liker ikke" med "er ikke så veldig godt". Det er sjeldent nødvendig å utbasunere at man ikke liker, det holder lenge med å la være å forsyne seg eller la være å spise.

Skrevet

Hvorfor det? Selv liker jeg ikke remulade får brekkinger av det. Ville tenkt at det var mer uhøflig om jeg satt og brakk meg enn om jeg bare lot vær å spise det i det hele tatt

Remulade er ett tilbehør sist jeg sjekket og der bestemmer en stort sett hvor mye en tar på selv.

Unntaket er snitter, og da unngår du jo bare de snittene som har det.

F.eks roastbiff

Gjest Antarctica
Skrevet

Hvis man er borte spiser man det man får, da er det ikke lov å si noe som helst, men det er lov å forsyne seg lite.

Men hvorfor er ikke det lov? Jeg er helt uenig med deg her. Alle liker ikke alt, og det synes jeg virkelig at det må være rom for. Jeg ville aldri ønsket at noen av mine gjester, eller mine barn sine gjester, skal sitte å tvinge i seg noe som helst bare for å "glede" meg. Det er mer måten å gi beskjed på jeg tenker på.

HI

Anonym poster: 84f43f86f7a8ade15352735dd30120f1

Det er normal høflighet, rett og slett.

Hvorfor er det uhøflig å si f.ek "nei takk jeg liker ikke fisk".

Oj.

Har det som deg, Sug Lut.

Når noen stiller et sånt spørsmål, tar jeg meg i å tenke "Where to start!"

Skrevet

Hvis man er borte spiser man det man får, da er det ikke lov å si noe som helst, men det er lov å forsyne seg lite.

Men hvorfor er ikke det lov? Jeg er helt uenig med deg her. Alle liker ikke alt, og det synes jeg virkelig at det må være rom for. Jeg ville aldri ønsket at noen av mine gjester, eller mine barn sine gjester, skal sitte å tvinge i seg noe som helst bare for å "glede" meg. Det er mer måten å gi beskjed på jeg tenker på.

HI

Oj.

Men hvorfor er det SÅ ille da? Mange med meg som ikke forstår det, så da synes jeg det er frekkere å (himle med øynene) og Oje seg, enn å forklare hvorfor..

Anonym poster: 6801440d43e899eec93c3be0244f8ce8

Gjest Antarctica
Skrevet

Hvorfor er det ikke OK å gå på skolen og si at man helst ikke vil regne matte, takk, jeg tar heller en gymtime?

Hvorfor er det ikke OK å kjøre rundt i bil, og si at neitakk, jeg benytter meg ikke av vikeplikten?

Hvorfor er det ikke OK å gå med hageforkle og arbeidshansker i begravelse?

Og 1000 andre slike ting kan man lure på, dersom man dalte ned fra Saturn og skulle venne seg til livet på jorda. Men vi som har bodd på jorda hele tida, har smått i senn lært at det å bo her er ensbetydende med å omgås andre, og deri ligger en masse skrevne og uskrevne regler. Om de er logiske eller ikke (hva er galt med hageforkle, det er jo ikke uanstendig?) så spiller det liten rolle. Det som spiller en rolle, er samfunnets forventninger rundt deg, og dine evner til å bli del av det.

For meg finnes det ingen retter jeg brekker meg av. For jeg har vokst opp med å smake på alt. Jeg kjenner heller ikke til at det er vanlig å spy av vanlig mat. Om man har den uvanen er det muligens upraktisk å være gjest hos andre uansett hva de serverer?

På dette forumet kom jeg engang i skade for å si at etter å ha smakt på alt mulig og eksperimentert med alt, så gikk min 9-åring gjerne i selskap og spiste lutefisk. Da fikk jeg til svar "jeg syns synd på barnet ditt!"

Men hvem er det mest synd på - den som faktisk etter noe tilvenning liker lutefisk tilstrekkelig til å få det ned hos farmor, eller den som ikke kan spise et måltid hos andre uten å enten kaste opp eller blamere seg gjennom sin oppførsel? Å få mat servert av andre er en gave og en luksus. Å ikke skjønne at det er luksus, vel, det er bare tragisk.

Skrevet

Hvorfor er det ikke OK å gå på skolen og si at man helst ikke vil regne matte, takk, jeg tar heller en gymtime?

Hvorfor er det ikke OK å kjøre rundt i bil, og si at neitakk, jeg benytter meg ikke av vikeplikten?

Hvorfor er det ikke OK å gå med hageforkle og arbeidshansker i begravelse?

Og 1000 andre slike ting kan man lure på, dersom man dalte ned fra Saturn og skulle venne seg til livet på jorda. Men vi som har bodd på jorda hele tida, har smått i senn lært at det å bo her er ensbetydende med å omgås andre, og deri ligger en masse skrevne og uskrevne regler. Om de er logiske eller ikke (hva er galt med hageforkle, det er jo ikke uanstendig?) så spiller det liten rolle. Det som spiller en rolle, er samfunnets forventninger rundt deg, og dine evner til å bli del av det.

For meg finnes det ingen retter jeg brekker meg av. For jeg har vokst opp med å smake på alt. Jeg kjenner heller ikke til at det er vanlig å spy av vanlig mat. Om man har den uvanen er det muligens upraktisk å være gjest hos andre uansett hva de serverer?

På dette forumet kom jeg engang i skade for å si at etter å ha smakt på alt mulig og eksperimentert med alt, så gikk min 9-åring gjerne i selskap og spiste lutefisk. Da fikk jeg til svar "jeg syns synd på barnet ditt!"

Men hvem er det mest synd på - den som faktisk etter noe tilvenning liker lutefisk tilstrekkelig til å få det ned hos farmor, eller den som ikke kan spise et måltid hos andre uten å enten kaste opp eller blamere seg gjennom sin oppførsel? Å få mat servert av andre er en gave og en luksus. Å ikke skjønne at det er luksus, vel, det er bare tragisk.

"Kom deg ned fra korset- vi trenger treverket."

Anonym poster: 2d005984159da6af04c3687a4333e283

Gjest sug lut
Skrevet

HI

Oj.

Men hvorfor er det SÅ ille da? Mange med meg som ikke forstår det, så da synes jeg det er frekkere å (himle med øynene) og Oje seg, enn å forklare hvorfor..

Jaja, så får du synes det er frekt. Jeg gidder ikke bruke tid på oppdra folk som tydeligvis er vokst opp under en kommode - la oss holde oss til at det er udannet, så får du sjøl avgjøre om du synes dannelse i det store og hele er bortkasta.
Skrevet

Det blir som i den tråden med hun som ikke vil jobbe..Hvis hun hadde sagt "nei takk, jeg liker ikke å jobbe" hadde det vært greit da?

Helt enig med Pashla og Sug lut her.

Skrevet

HI

Oj.

Jaja, så får du synes det er frekt. Jeg gidder ikke bruke tid på oppdra folk som tydeligvis er vokst opp under en kommode - la oss holde oss til at det er udannet, så får du sjøl avgjøre om du synes dannelse i det store og hele er bortkasta.

Er det også frekt av jøder, muslimer og veggiser å si nei? Hvor går grensa? Allergier? Er det virkelig frekt av en jøde å takke nei til skalldyr eller en veggis til biff?

Gjest Antarctica
Skrevet

Er det et utbredt problem, tror du, at folk ber hjem dem de vet er jøder eller muslimer, og kun serverer svinesteik?

Som svar på det: siden vi vokste opp på planeten jorda og ikke på Saturn, så har vi fått med oss det også. Vi veit om de greiene der.

Vertskapet kan utvise dannelse nok til å servere noe som går an å spise. (Og til noen av de åpenbare kverulantene her: Sushi, lutefisk og en del andre litt spesielle ting er det vanlig å be gjester på etter å ha spurt f eks "spiser du xxx?")

Skrevet

Det er mange som ikke kjenner til kosherreglene. Har opplevd å måtte takke nei til mat flere ganger. Ikke planlagte middagsselskap der jeg ikke kjenner verten godt.

Gjest Antarctica
Skrevet

Ja vel.

Før mine bekjente kommer så langt som til middagsbordet hos meg, vet jeg hvilken religion de bekjenner seg til, for å si det slik. Men om man ofte takker ja til invitasjoner hjemme hos fremmede, blir det vel en vane å nevne at man følger de reglene...?

Skrevet

Det er ofte i tilfeller hvor middagsselskap ikke har vært planlagt, men hvor verten allikevel har lagd noe. Da takker jeg pent nei. Mange har heller ikke helt oversikt over kosherreglene, og da har jeg endt opp med å takke nei til tross for at de har kjent til min religiøse overbevisning.

Gjest sug lut
Skrevet

HI

Oj.

Er det også frekt av jøder, muslimer og veggiser å si nei? Hvor går grensa? Allergier? Er det virkelig frekt av en jøde å takke nei til skalldyr eller en veggis til biff?

HI

Oj.

Jesus i åkeren. Er det et seriøst spørsmål?

Forøvrig, jeg har to vegetarianere i nærheten, den ene lager jeg mat til som jeg vet hun liker og spiser. Den andre serverer jeg konsekvent kjøtt og håper hun snart tar hintet.

Skrevet

Hvorfor prøver du å omvende? Det er frekt!

Gjest Antarctica
Skrevet

Det er ofte i tilfeller hvor middagsselskap ikke har vært planlagt, men hvor verten allikevel har lagd noe. Da takker jeg pent nei. Mange har heller ikke helt oversikt over kosherreglene, og da har jeg endt opp med å takke nei til tross for at de har kjent til min religiøse overbevisning.

Men derfra til å lære unger opp til "neitakk, jeg liker ikke fisk" er det faktisk en lang, lang, lang avstand.

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Det er stor forskjell på å ikke like fisk, kjøtt eller andre GENERELLE ting, og ikke klare å spise enkelte spesielle matvarer. Uansett hvor uhøflig det er, klarer jeg ikke å spise oliven. De få gangen jeg har prøvd har jeg synlig brekt meg, og en gang måtte jeg faktisk ut og spy. Jeg KLARER IKKE spise oliven. Og nei, jeg sier ikke til verten at jeg "ikke liker", men jeg legger det til side på tallerken. Er heller ikke begeistret for rosenkål og kokt kål i fårikålet, siden jeg ikke er vokst opp med det. Synes kokt kål lukter promp og smaker forferdelig. Spiser da kjøttet, potetene, sausen og tyttebærene, og tar kålen diskret i matsøpla når jeg rydder etter meg etter å ha spist. Jeg lærer også ungene mine at de ikke trenger å tvinge i seg ting de ikke orker å spise, MEN at det ikke er lov å si at de ikke liker. Det er heller ikke aktuelt å ikke spise en matvaregruppe som grønnsaker, fisk, kjøtt eller kylling siden det finnes veldig mange varianter av dette, og NOE må man kunne lære å like. Men sære ting som sushi, lutefisk, blodpudding, lungemos og lignende synes jeg det er lov å la være å spise.

Forresten, utrolig frekt å servere svinekjøtt til jøder og muslimer. Det er ikke det at de "ikke liker" det, men det er ikke lov å spise det ifølge deres overbevisning. Har du ikke respekt for troen deres, drit i å invitere dem til middag. Det samme gjelder vegetarianere. De spiser ikke kjøtt av overbevisning, pluss at kroppen deres ikke takler kjøtt etter noen år med vegetarkosthold.

Gjest Antarctica
Skrevet

Hvorfor prøver du å omvende? Det er frekt!

Trur vel "hintet" handler om at de to ikke er sånn innmari gode venninner... Kanskje Sug Lut vil omvende henne fra å komme på besøk?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...