Anonym bruker Skrevet 1. mai 2013 #1 Skrevet 1. mai 2013 Ingen av barna mine liker absolutt alt, men de er heller ikke sånn utpreget kresne. Er noen vanlig matvarer de ikke spiser i det hele tatt, men det meste går ned med større eller mindre entusiasme. De er flinke til å smake på ting, og også til å smake på nytt på mat de før ikke har likt. Vi er også nøye på at det ikke er lov til å si "æsj" eller noe annet lignende om mat. I går snakket vi litt om å være på besøk hos venner og hva en skal si der dersom man får noe man ikke liker. Jeg sa til barna at det da går an å si "Beklager, men jeg er ikke så veldig glad i fisk" (f.eks) og så heller da evt skryte mye av tilbehøret dersom de liker det. Er ikke det ok å si det på den måten? Ville dere synes et barn var frekt eller uoppdragent dersom det sa noe slikt hjemme hos dere? Anonym poster: 84f43f86f7a8ade15352735dd30120f1
Gjest sug lut Skrevet 1. mai 2013 #3 Skrevet 1. mai 2013 Hvis man er borte spiser man det man får, da er det ikke lov å si noe som helst, men det er lov å forsyne seg lite.
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2013 #4 Skrevet 1. mai 2013 Hvis man er borte spiser man det man får, da er det ikke lov å si noe som helst, men det er lov å forsyne seg lite. Men hvorfor er ikke det lov? Jeg er helt uenig med deg her. Alle liker ikke alt, og det synes jeg virkelig at det må være rom for. Jeg ville aldri ønsket at noen av mine gjester, eller mine barn sine gjester, skal sitte å tvinge i seg noe som helst bare for å "glede" meg. Det er mer måten å gi beskjed på jeg tenker på. HI Anonym poster: 84f43f86f7a8ade15352735dd30120f1
Gjest sug lut Skrevet 1. mai 2013 #5 Skrevet 1. mai 2013 Hvis man er borte spiser man det man får, da er det ikke lov å si noe som helst, men det er lov å forsyne seg lite. Men hvorfor er ikke det lov? Jeg er helt uenig med deg her. Alle liker ikke alt, og det synes jeg virkelig at det må være rom for. Jeg ville aldri ønsket at noen av mine gjester, eller mine barn sine gjester, skal sitte å tvinge i seg noe som helst bare for å "glede" meg. Det er mer måten å gi beskjed på jeg tenker på. HI Anonym poster: 84f43f86f7a8ade15352735dd30120f1 Det er normal høflighet, rett og slett.
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2013 #6 Skrevet 1. mai 2013 Det er normal høflighet, rett og slett. Å presse i seg mat man brekker seg av og sliter med å få ned? Jaja, da får jeg heller leve med å være uhøflig og oppdra ungene mine til å være minst mulig uhøflige av graden uhøflighet. Så får jeg satse på at de fleste andre synes det er en ok måte å si i fra på om det er noe man virkelig ikke liker. HI Anonym poster: 84f43f86f7a8ade15352735dd30120f1
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2013 #7 Skrevet 1. mai 2013 Det henger vel sammen med alderen på barna. Jeg lærer mine barn at ting de ikke liker kan de legge til side på kanten av tallerken. (de er for små til å skjønne hvite løgner) Det et jo akkurat det samme som voksne gjør. Og så vil jeg ikke ha snakk om liker/liker ikke ved bordet, det blir så negativt fokus. Anonym poster: b347fccc1a14d25bf2ea04a2b17595ab
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2013 #8 Skrevet 1. mai 2013 Synes det var greit å si, jeg. En kompis av meg har big issues med mat pga foreldrene hans som presset ham til å spise ting han ikke likte + at han måtte spise opp ALT, uansett. Man kan jo tenke seg selv hvordan det er å bli servert noe man absolutt ikke liker. Hadde noen servert meg sushi, måtte jeg nok skuffe dem - får ikke ned en bit (og jeg har prøvd, jeg prøver ALT). Jeg er heller sulten. Anonym poster: 283469d3bb9cded2227f9c0d025b5583
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2013 #9 Skrevet 1. mai 2013 Her har vi lært datteren vår på 5 år opp til å alltid smake på alt, er det noe hun ikke er så glad i (hun har ikke lov å si at hun ikke liker det) trenger hun ikke forsyne seg mer. Og om det serveres noe hun absolutt vet at hun ikke er så veldig glad i sier hun bare nei takk. Det værste jeg vet er barn som ser høyt før de har smakt er "Det LIKER ikke jeg, det er skikkelig fælt!" Da vrenges jeg helt. Til nå har datteren min vært på besøk hos venninner og spist/smakt maten og til nå kommet hjem og fortalt noen få ganger at hun har sagt nei takk til noe. All mat på tallerkenen skal smakes på uansett. Pga av denne regelen elsker hun nå reker, som hun før ikke var så glad i å spise, samt brokkoli, erter, sterk mat ol. Om vi foreldrene bare lar barna styre matvalgene helt og holdent blir de veldig kresne over tid. Men tvinger henne ikke til å spise opp, ei heller lager noe vesen ut av det. Bare alltid smake. Anonym poster: af0a8ac51636b598f332236f92012cdf
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2013 #10 Skrevet 1. mai 2013 Husker jeg sa "nei, takk" til rosenkål og brokkoli til en tante en gang jeg var veldig ung. Selv om jeg var høflig og spiste alt ellers, så ble hun kjempesint og klasket det på tallerkenen min med et "her i huset spiser alle grønnsakene sine!" Jeg husker det SÅ godt. Jeg var en særs stille, snill og beskjeden type og kan ikke erindre at noen har snakket så hardt til meg noen gang. Men faktisk så hadde jeg knapt sett en brokkoli eller rosenkål før det. Det skal hun ha. Men traumatisk opplevelse, og jeg var alltid redd henne etter dette. (Det var faktisk alle små og store ellers også.) Anonym poster: ded85987afc2fc6236c8c22ec6843de5
Gjest ronja røverdatter Skrevet 1. mai 2013 #11 Skrevet 1. mai 2013 (endret) Her hos oss konsentrerer vi oss om det vi liker og så "glemmer" vi det vi ikke liker. Verken beboere eller gjester trenger å smake på mat de ikke har lyst på eller ikke liker, men de er veldig velkomne til å forsyne seg litt for å smake for så å la være å spise opp resten om de ikke liker det. Det er bare å legge det til side uten å si noe mer. Det er lov å si nei takk om det er noe man ikke vil ha, mye bedre med et høflig "nei takk" enn "jeg liker ikke". Når ungene har besøk får besøket beskjed om regelen som gjelder her i huset og vi har alltid matro og erfaringen er også at ungene er flinke til å smake når de vet at de kan legge det til side om de ikke liker det. Mine egne unger er dessuten oppdratt temmelig likt, men det er stor forskjell på "kresenheten" - men felles er at alle koser seg ved bordet uansett om de liker maten eller ikke. Om det er høflig å si at de dessverre ikke er så glade i fisk - eller hva det nå er? Helt greitt det, men også helt unødvendig. Det holder lenge med å si at de ikke har lyst på. Endret 1. mai 2013 av ronja røverdatter
Gjest ♥♥♥InMyHeart♥♥♥ Skrevet 1. mai 2013 #12 Skrevet 1. mai 2013 Jeg syns også det er lov å ikke like, men det er ikke lov å si æsj og høylydt si at man ikke liker. Jeg syns det var en fin måte du forklarte det til barna dine på.
nagini Skrevet 1. mai 2013 #13 Skrevet 1. mai 2013 Jeg er enig med HI. Det er lov å si at man ikke er så glad i, men ikke lov å si æsj eller ekkelt eller liker ikke. Hadde blitt veldig lei meg om gjester satt og presset i seg mat de ville spy av for å være høflige. Lov å ikke like, men ikek lov å være uhøflig eller demonstrativ. Som barn sa jeg alltid at jeg var mett om det var mat jeg ikke likte, det er også lov, men kun om man er av typen som tåler å hoppe over et måltid uten å bli grinete.
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2013 #14 Skrevet 1. mai 2013 Hvis man er borte spiser man det man får, da er det ikke lov å si noe som helst, men det er lov å forsyne seg lite. Men hvorfor er ikke det lov? Jeg er helt uenig med deg her. Alle liker ikke alt, og det synes jeg virkelig at det må være rom for. Jeg ville aldri ønsket at noen av mine gjester, eller mine barn sine gjester, skal sitte å tvinge i seg noe som helst bare for å "glede" meg. Det er mer måten å gi beskjed på jeg tenker på. HI Anonym poster: 84f43f86f7a8ade15352735dd30120f1 Det er normal høflighet, rett og slett. Hvorfor er det uhøflig å si f.ek "nei takk jeg liker ikke fisk". Anonym poster: c0bc335af366448a866ecba4316a73e4
Gjest sug lut Skrevet 1. mai 2013 #15 Skrevet 1. mai 2013 Hvis man er borte spiser man det man får, da er det ikke lov å si noe som helst, men det er lov å forsyne seg lite. Men hvorfor er ikke det lov? Jeg er helt uenig med deg her. Alle liker ikke alt, og det synes jeg virkelig at det må være rom for. Jeg ville aldri ønsket at noen av mine gjester, eller mine barn sine gjester, skal sitte å tvinge i seg noe som helst bare for å "glede" meg. Det er mer måten å gi beskjed på jeg tenker på. HI Anonym poster: 84f43f86f7a8ade15352735dd30120f1 Det er normal høflighet, rett og slett. Hvorfor er det uhøflig å si f.ek "nei takk jeg liker ikke fisk". Anonym poster: c0bc335af366448a866ecba4316a73e4 Oj.
Gulltopp&Lillebjørn Skrevet 1. mai 2013 #16 Skrevet 1. mai 2013 Altså, hvis jeg snur situasjonen rundt, så synes jeg det blir helt på trynet å ha en venninne på besøk som tvinger i seg maten, fordi hun skal være høflig. Det er da helt lov å si at man ikke liker fisk så godt? Så lenge man sier det på en fin måte, og det synes jeg du gjorde HI Jeg klarer ikke å se hvordan det å spise noe man oppriktig ikke liker, kvalifiserer til høflighetstempel. "Åh du spiste tomater til tross for intenst hat og antydning til brekninger! Så glad jeg ble nå!"
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2013 #17 Skrevet 1. mai 2013 "Jeg liker ikke....." er noe jeg ikke vil høre i mitt hus. Liker man ikke så forsyner man seg med noe annet av det som står på bordet uten å påpeke at man ikke liker. Anonym poster: f307ebca33f1b6a5c5847749727c5968
LillaGorilla♥♥ Skrevet 1. mai 2013 #18 Skrevet 1. mai 2013 Jeg synes ikke noe om å si at man ikke liker noe, men jeg synes det skal være lov å takke nei til noe- uten å uffe og æsje seg. For meg er det faktisk også normal høflighet å spørre gjester om de vil ha ditt eller datt (feks tomater, brokkoli, poteter osv), og hvis de da takker høflig nei til det, er det helt greit. Mine egne unger må her hjemme smake på alt, men de trenger ikke spise opp ting de ikke liker. Men igjen, det er ikke lov til å sitte å si æsj og fysj osv. Det er faktisk helt jævlig å skulle sitte å presse i seg ting man synes smaker grusomt, så det unner jeg ingen, hverken voksne eller barn.
Honningmelon Skrevet 1. mai 2013 #19 Skrevet 1. mai 2013 Jeg hadde ikke syntes det hadde vært særlig alright hvis en noen av vennene til barna mine hadde sittet og presset i seg mat man tydelig ser at de ikke liker. Ser det vokser i munnen på de. Da syns jeg det er bedre at de takker pent nei når decfår tilbudet.
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2013 #20 Skrevet 1. mai 2013 Jeg synes det er helt greit å si at man ikke er så glad i noe, så lenge man ikke forventer å få servert. Er det barnebesøk hos meg, tvinger jeg ingen til å spise av det som blir servert, men jeg forventer at barna: 1) ikke sier "æsj!", 2) ikke spytter ut, 3) ikke ber om noe annet. Jeg ser helst til at de smaker på alt, men det er greit om de ikke vil, ikke alle er like åpne for ukjent mat og hos andre er man ikke alltid like modig. Jeg forventer det samme av min sønn (4 år). Han skal ikke si at noe ikke er godt (at man ikke liker noe betyr ikke at det ikke er godt), ikke spytte, ikke be om noe annet. Og helst smake på alt, det passer jeg på hvis jeg er der, er jeg borte her jeg på det beste, :-) Egentlig har jeg samme akkurat forventning til barn som til voksne gjester. Anonym poster: f95493edda8ebfce18d687054cf4276d
☆☆☆ Skrevet 1. mai 2013 #21 Skrevet 1. mai 2013 Synes ikkje ein treng å utbasunere at ein ikkje likar maten, om ein har problem med å ete noko ein ikkje likar forsyner ein seg ytterst lite av det og let det meste ligge att, og så et ein tilbehøret. Barn kan tillate seg meir enn vaksne sjølvsagt, men "likar ikkje" har ein lei tendens til å vere smittsamt blant barna rundt bordet, så eg meinar det er betre å lære dei til å halde slikt for seg sjølv. Som barn vart eg tvinga til å ete opp før eg gjekk frå bordet, noko som gjorde meg skeptisk til mykje opp gjennom. Så det synes var ein dårleg taktikk. Som vaksen har eg likevel vent meg til å ete meir eller mindre alt, sjølv om eg ikkje likar det. Det kjem godt med, då slepp eg pinlige situasjonar for meg sjølv og vertskap. Men eg kjem ikkje til å forvente det av barna mine.
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2013 #22 Skrevet 1. mai 2013 Det er langt mer ufint å se på et barn som kaster opp av maten det tvinger i seg, enn ett som takker pent nei. Jeg prøver å lære barna mine å smake på alt, de trenger ikke å like alt, men de skal prøve. Æsj og blæh er absolutte nei-ord. Jeg er selv veldig åpen når det gjelder mat, og liker stort sett alt. Håper at mine barn også blir sånn som voksne, og jeg tror ikke at måten å hjelpe dem til å lære seg å like mat på er å presse dem. Må forresten si at det er overraskende mange barn som har forferdelig dårlig bordskikk. Det er nesten så de fleste sier æsj og uff før de har fått maten servert. Sitter ikke stille, og krever å gå fra bordet etter to minutter. Anonym poster: 732bf51fb706c03dabe946d14b4a7386
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2013 #23 Skrevet 1. mai 2013 Skal vegetarianere, muslimer og jøder trykke i seg svin fordi det er uhøflig å si nei? Anonym poster: 2cf73540344bf909452bb7cc3e4d616c
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2013 #24 Skrevet 1. mai 2013 Skal vegetarianere, muslimer og jøder trykke i seg svin fordi det er uhøflig å si nei? Anonym poster: 2cf73540344bf909452bb7cc3e4d616c Det er ingen som har sagt at det er uhøflig å si nei, men "jeg liker ikke" "æsj" osv. Ingen forventer at en muslim skal spise svin bare for å være høflig mot verten Anonym poster: c0bc335af366448a866ecba4316a73e4
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2013 #25 Skrevet 1. mai 2013 jo, hu derre sug lut sier det... Anonym poster: 602c2ca9bc64b16898c8403891d4f8b5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå