Gå til innhold

Grensa går ved romfolket

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke er de flyktninger, ikke er de arbeidsinnvandrere, ikke skal de familiegjenforenes - de skal bare ha rett til å være her og FÅ? "Bare dere skaffer oss et sted å bo skal vi betale for det" - nei, det skjer ikke, vet du, for dere har aldri fungert i et samfunn som vårt og ønsker heller ikke selv å fungere. Så applaus til politiet, riv leirene og driv dem vekk. Når de insisterer på å leve som dyr blir det latterlig med store opprop om at "de behandles som dyr!" - jeg har hatt gleden av romleir som nabo i for sommer og det tok knekken på det jeg måtte hatt av sympati.

Anonym poster: 1985c8fcf624245fb3cbeccf3c85261d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns det er et vanskelig etisk dilemma. Jeg er absolutt mot diskriminering og er vel av dem som roper høyest om likeverd og at vi bør og skal hjelpe de som ikke har det så godt som oss, men jeg ser absolutt motforestillingene mot hordene av romfolk som okkuperer parker og skogholdt.

Når vi reiser til et land, kan vi ikke slå opp teltet vårt i en park og forvente at det er greit at vi bruker byens blomsterbed som toalett.

Men denne måten har dette folket levd på i århundre og jeg skjønner at de sliter med å tilpasse seg dagens samfunn.

Enkeltskjebnene er jo tragiske, men som gruppe skjønner jeg faktisk at de blir uglesett og uønsket i nabomiljøet.

Anonym poster: 57eb6f4235def55ef3ea8a5938f7cea3

Gjest sug lut
Skrevet

De er ikke uønsket fordi de ER romfolk, de er uønsket fordi de OPPFØRER seg som en gammelnazists verste vrangforestilling om romfolk. Hvis de ikke har funksjonsevne i det samfunnet de vil ha godene fra, på helt grunnleggende ting, så støter de mot grunnprinsippene i det samfunnet og blir fremdeles utstøtt. Det er jo fantastisk å fortløpende bekrefte enhver fordom og deretter beklage seg over fordomsfullhet.

Skrevet

Er vanskelig det der... synes selvfølgelig synd på mennesker som har det så vondt! I byen her vi bor kryr det allerede av dem... Noen tigger, andre selger "Folk er folk"... Det plager meg faktisk at de er på hvert eneste hjørne, og jeg får ikke lyst til å gå i byen! I forrige uke kom jeg ut fra legekontoret med minstemann! Jeg høygravid, utslitt etter en natt oppe med han som hadde astma-anfall og falsk krupp... Dama blir åpenbart forbannet da jeg ikke blar opp lommeboka, og roper etter oss. Tror ikke hun ønsket oss en god dag? Skulle ønske hun snakket norsk, slik at jeg kunne fortelle henne at vi faktisk ikke er en rik familie! At vi denne måneden måtte kutte alt til det minimale, for å ha råd til regningene... Jeg høres kanskje rastistisk ut, men jeg skulle virkelig ønske at de forbød tigging!

Anonym poster: 01b07e8a685bddeed47fc010c28f7c73

Skrevet

Er vanskelig det der... synes selvfølgelig synd på mennesker som har det så vondt! I byen her vi bor kryr det allerede av dem... Noen tigger, andre selger "Folk er folk"... Det plager meg faktisk at de er på hvert eneste hjørne, og jeg får ikke lyst til å gå i byen! I forrige uke kom jeg ut fra legekontoret med minstemann! Jeg høygravid, utslitt etter en natt oppe med han som hadde astma-anfall og falsk krupp... Dama blir åpenbart forbannet da jeg ikke blar opp lommeboka, og roper etter oss. Tror ikke hun ønsket oss en god dag? Skulle ønske hun snakket norsk, slik at jeg kunne fortelle henne at vi faktisk ikke er en rik familie! At vi denne måneden måtte kutte alt til det minimale, for å ha råd til regningene... Jeg høres kanskje rastistisk ut, men jeg skulle virkelig ønske at de forbød tigging!

Skrevet

Jeg liker ikke måte de lever på og er enig i at det fungerer ikke. Problemet er at hver og en av dem har jo kommet til verdensom et uskyldig lite barn tilfeldig født inn i dette livet. Hvilken sjanse har de til å endre livsstil etter en oppvekst i leirer på stadig flyttefot?.

Skrevet

Som en over her sier, det er jo et etisk dilemma dette her, og det er ikke bare-bare å forby tigging, men jeg så en reportasje fra Kragerø på NRK for noen dager siden. Der ønsket de at politikerne skulle gi anviste plasser hvor det skulle være lov å tigge, og at politiet skulle gjøre det de kunne for å håndheve dette. Kan vi ikke forby tigging, så stemmer jeg for anviste plasser!! For som du beskriver her, at du opplever nærmest sjikane for at du ikke bladde fram sedlene på vei ut av legekontoret, finner jeg smakløst og et tegn på at det trengs å rydde opp! Her i bygda jeg bor sitter de bl.a utenfor NAV-kontoret å tigger, og det kommer ikke akkurat rikinger ut derifra heller.

Skrevet

Jeg har sjelden kontanter på meg, så for min del overser jeg slikt glatt. Skilt med "jeg er sulten" funker ikke hos meg lenger.

Anonym poster: 05308a86b1f1415aec5269be255e1571

Skrevet

Jeg synest ikke det er så vanskelig. Bør håndheve det regelverket vi har.

Er de borgere i eu land har de lovlig opphold i 6mnd mens de ser etter arbeid. De har ikke rett på syønader, bortsett fra krisesats til mat. Har de hatt et norsk arbeidsforhold på minst 4 uker eller noe kan de bruke ellers opptjente poeng til å søke norske dagpenger. Om de ikke får jobb innen 6 mnd har de ikke lengervrett til opphold.

Om debryter norsk lovverk og vedteter kan de straffes deretter. Setter de opp telt i en patk kan de vises de i fra. Om de ikke følger påbud fra politiet får de ta konsekvensene av det.

Håndheve dagens regelverk er tingen. Jeg har en samboer fra et eu land, han har jobb her og har jobbet her siden vi flyttet hit, men han kunne jo ikke bare telte undt omkring, stjele, tigge og urinere og det som verre er på offentlig sted.

Rom folket skal jo ikke få gjøre sånt bare fordi de er mange? Blir jo ikke mer en etisk problemstilling fordi de er mange som bryter regelvetket i en gjeng?

Anonym poster: dadfdc2a40072a9d45d4949526ee24d8

Gjest sussie77
Skrevet

Her jeg bor kommer de faktisk å ringer på dørene og tigger penger. Det er veldig ubehagelig. Har opplevd en gang at en mann kom inn i gangen etter at han hadde spurt om å komme inn og jeg sa nei. Og han var ikke så villig til å gå ut heller. Da jeg ble sint så gikk han. Da var jeg høygravid og hadde også en liten gutt i huset. Ringte mannen min som da som ringte politiet. De tok det alvorlig. Men fikk sikkert ikke gjort så mye.

Skrevet

De brukte lekebåten i bhg som toalett! Barna kunne ikke leke der siden den var full av menneske bæsj! Vi har jo faktisk norske uteliggere også, men de oppfører seg ikke sånn. De er sure og aggressive, skremmer barna i bhg, forsøpler og bæsjer over alt på fine steder, og de er så kravstore.

Anonym poster: 76a46695729cdc692327f4be6541cf9e

Skrevet

Jeg liker ikke måte de lever på og er enig i at det fungerer ikke. Problemet er at hver og en av dem har jo kommet til verdensom et uskyldig lite barn tilfeldig født inn i dette livet. Hvilken sjanse har de til å endre livsstil etter en oppvekst i leirer på stadig flyttefot?.

Men man har jo romfolk i Norge allerede, den barnahagegjengen i Oslo som leker med kniver. De har vist over flere tiår at de ikke vil tilpasse seg. De har fått alle muligheter fra staten, bolig, penger, skole..

Skal vi dra på flere slike? Hvis disse tusen eller fler som kommer får hjelp, kommer raskt titusner etter! Hvor mange romfok er det? Flere enn Norges befolkning iallefall.

Dette vi er vitne til nå, og hvis staten begynner med noe kosemose-regime blir slutten på snille gode Norge. AP skal snart legge ut sin måte å bekjempe problemet på. Venter i spenning.

Det er nesten som jeg ønsker FRP alene til makten bare for å la de si STOPP.

Anonym poster: 18ed492bc45b3d21092430083bcabf1d

Skrevet

Dette er ingen lett problemstilling. De stiller ut sin nød til oss, men samtidig mener jeg at i Norge gjelder det norske regler. De kan (som alle andre) ikke ta seg til rette. Når jeg f.eks. ikke får lov til å gjøre om en en hybel til leilighet (helt fin med egen inngang osv osv) fordi jeg ikke har balansert varmegjenvinning, så skal ikke de få lov til å telte i oslo, okkupere hus osv.

Anonym poster: 855aae716f424b61d68fb7b49b72e4a0

Skrevet

Jeg har veldig delte meninger om dette temaet. Jeg ønsker at alle skal ha det godt. Jeg vil veldig gjerne at Rom-folket også skal slippe å tigge på gaten for å få mat, at de skal behandles som likeverdige etc. Men så var det dette med at man høster som man sår da. Jeg kan styre min begeistring for folk som bæsjer i hagen til naboen. Jeg forstår at naturen kaller og må man så må man, men jeg regner da med at Rom-Folket skulle klare å trekke seg litt vekk for å gjøre sitt fornødne, akkurat som alle andre?

Og så vil eg bare tilføye at vi faktisk behandler dyrene våres bedre enn vi behandler våre medmennesker.

Gjest sug lut
Skrevet

Og så vil eg bare tilføye at vi faktisk behandler dyrene våres bedre enn vi behandler våre medmennesker.

Vi har VALGT dyrene våre. Vi har ikke valgt romfolket.
Skrevet

Jeg mente sånn generelt da, Luten!

Bortsett fra det er jeg enig. Vi har ikke valgt å ha dem rekende rundt, og jeg forstår frustrasjonen til folk. Jeg kjenner på den selv, og jeg er så heldig å ikke ha noen av dem i nabolaget.

Skrevet

En av hovedargumentene for å forby prostitusjon var at det var en "bransje" med mye menneskehandel. Tigging er ikke så mye bedre akkurat, det verste er at de har begynt å involvere barn. Vi burde på lik linje som prostitusjon forby tigging og stå i mot menneskehandel!

Anonym poster: 9a23b4a66e4b3c5780ca6be0714ed669

Gjest sug lut
Skrevet

Bortsett fra det er jeg enig. Vi har ikke valgt å ha dem rekende rundt, og jeg forstår frustrasjonen til folk. Jeg kjenner på den selv, og jeg er så heldig å ikke ha noen av dem i nabolaget.

Jadajada, jeg skjønte jo det, det er bare en sånn lettvin sammenlikning som stadig dukker opp - derfor svaret mitt. Vi HAR hatt dem i nabolaget, og da blir dyresammenlikningen faktisk bare grellere, uten at jeg orker å gå mer inn på akkurat det.
Skrevet

Jeg syns det er et vanskelig etisk dilemma. Jeg er absolutt mot diskriminering og er vel av dem som roper høyest om likeverd og at vi bør og skal hjelpe de som ikke har det så godt som oss, men jeg ser absolutt motforestillingene mot hordene av romfolk som okkuperer parker og skogholdt.

Når vi reiser til et land, kan vi ikke slå opp teltet vårt i en park og forvente at det er greit at vi bruker byens blomsterbed som toalett.

Men denne måten har dette folket levd på i århundre og jeg skjønner at de sliter med å tilpasse seg dagens samfunn.

Enkeltskjebnene er jo tragiske, men som gruppe skjønner jeg faktisk at de blir uglesett og uønsket i nabomiljøet.

Anonym poster: 57eb6f4235def55ef3ea8a5938f7cea3

Signerer!

Anonym poster: 2538683f55a8e4158807a98960f55206

Skrevet

Jadajada, jeg skjønte jo det, det er bare en sånn lettvin sammenlikning som stadig dukker opp - derfor svaret mitt. Vi HAR hatt dem i nabolaget, og da blir dyresammenlikningen faktisk bare grellere, uten at jeg orker å gå mer inn på akkurat det.

enig... det forventes jo faktisk at man plukker opp etter hunden sin.

Skrevet

Den ser jeg, uten at det trengs videre utbrodering.

Jeg kan heldigvis velge å unngå dem. Det er bare å la vær å reise inn til byen. Der har vi dem på hvert gatehjørne. Men for de som bor der, som får dem på dørene holdende på skilt av ymse slag eller som "smykkeselgere", de kan jo ikke gjøre så mye.

Skrevet

Det som skremmer meg, er at jeg kjenner at det er mindre og mindre vanskelig å gå forbi dem der de sitter på gata. Jeg gjør mitt beste for ikke å se dem, og tenker at det hjelper dem jo at jeg gir penger til veldedige organisasjoner som deler ut mat og mulighet for å dusje. Jeg ser dem ikke lenger som enkeltindivider. De er en gruppe som truer min fredelige eksistens, min "rett" til å shoppe i fred, og til å ikke bli forarget. Jeg er et menneske som lett blir berørt av de jeg møter. Jeg ønsker ikke å måtte skjerme meg for nød når jeg skal kjøpe nye bunadstrømper og innom for å se om de har noe nytt i favorittbutikken. Kan de ikke bare gå og ha det trasig et annet sted!

Hvordan ble jeg sånn?

Det er klart at det falt en liten bit av sympati bort da de okkuperte parker og tok seg til rette på en måte som ikke er greit i vårt samfunn. Enda litt forsvant med hvert krav om at Norge skal gi dem hus, jobb, mat, osv. De bryter, som gruppe, med så mange normer og regler i vårt samfunn at det er såre enkelt å kaste seg på "vi vil ikke ha det sånn her hos oss"-toget. Og det er jo sant! Jeg vil ikke ha det sånn her i Norge. Vi er, som nasjon en liten, godtroende landsby i utkanten av verden som tror på det gode i mennesket, og at om vi bare viser deg tillit så vil du være ærlig og grei, og om du gjør så godt du kan i forhold til å forsørge deg selv, så hjelper vi deg gjerne litt på veien, men du bør være ydmyk og takknemlig. Det flommer av historier om sinte, utakknemlige, kravstore, ufine, truende og forbryterske sigøynere/romfolk, og enhver slik historie legges hele gruppen til last. Jeg ser dem ikke lenger som mennesker. Jeg ser dem som en gruppe, og det er deres egen skyld at jeg ikke har vondt av dem.

Hvordan ble jeg sånn?

Skrevet

Ikke er de flyktninger, ikke er de arbeidsinnvandrere, ikke skal de familiegjenforenes - de skal bare ha rett til å være her og FÅ? "Bare dere skaffer oss et sted å bo skal vi betale for det" - nei, det skjer ikke, vet du, for dere har aldri fungert i et samfunn som vårt og ønsker heller ikke selv å fungere. Så applaus til politiet, riv leirene og driv dem vekk. Når de insisterer på å leve som dyr blir det latterlig med store opprop om at "de behandles som dyr!" - jeg har hatt gleden av romleir som nabo i for sommer og det tok knekken på det jeg måtte hatt av sympati.

Ikke kall dem "romfolk", kall dem sigøynere, som de faktisk er. Syntes synd på de som faktisk er romfolk og blir sammenliknet med de udyra som holder på her.

I hjemlandet kutter de ofta av tommelen på barna sine, så de lettere kan bedrive lommetyverier. Det er nesten så det ikke er verdt å kalle dem mennesker. Og disse som syntes så synd på dem og vil "integrere" dem. Få opp øya. Det GÅR IKKE ANN Å INTEGRERE SIGØYNERE!!!! De vil ikke bli integrert,

Anonym poster: f0964cfe92afa1ca84d99a166bf1a8d8

Skrevet

Ikke kall dem "romfolk", kall dem sigøynere, som de faktisk er. Syntes synd på de som faktisk er romfolk og blir sammenliknet med de udyra som holder på her.

I hjemlandet kutter de ofta av tommelen på barna sine, så de lettere kan bedrive lommetyverier. Det er nesten så det ikke er verdt å kalle dem mennesker. Og disse som syntes så synd på dem og vil "integrere" dem. Få opp øya. Det GÅR IKKE ANN Å INTEGRERE SIGØYNERE!!!! De vil ikke bli integrert,

Legger til.. Jeg gir alltid de som sitter å spiller musikk, synger o.l et godt smil hver gang jeg går forbi. Jeg spytter ikke på dem og snakker nedlatende til de. Det holder jeg meg for god til. Og uansett hvor mye jeg misliker disse sigøynerne , er jeg enig i at noen kan skjerpe oppførselen sin ovenfor dem. De skal ikke spyttes på, selv om de er.. Ja, udyr.

Gjest sussie77
Skrevet

Men var det ikke en sak om dette i fjor. At dette ikke er sigøynere men rumenere. Eller hvilket folkeslag er det egentlig ? Virker som folk flest er ganske usikker på det også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...