Gå til innhold

Vi får brukermoderatorer!


elin

Anbefalte innlegg

Gjest Sekretøsa

Heh, jeg lurer allerede på hvem disse seks utvalgte er (og ikke minst på hvilken basis de er valgt), så ryktene vil nok gå ganske fort, ja... :P

 

I utgangspunktet er brukermoderatorer en god ide på et forum som dette, så jeg synes det er en god ide og venter spent på å se hvordan det vil fungere i praksis.

 

Jeg har et praktisk spørsmål: Hvilke ekstra tilganger får moderatorene rent konkret? Får de f.eks. tilgang til å se mer informasjon i brukernes profiler?

 

Nei, hun skriver vel det? De har ikke tilgang til info om andre?

 

Anonym poster: 40ca1c9d7c56686a0c30a4dbcc1e6488

 

Nei, hun skriver bare "BM'ene har ikke tilgang til ip adresser og de har heller ikke mulighet til å finne ut hvem som står bak anonyme innlegg".

Derfor lurer jeg fortsatt på om de har tilgang til å se mer i andres profiler enn det vanlige brukere har.

 

Kan jeg aldri tenke meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heh, jeg lurer allerede på hvem disse seks utvalgte er (og ikke minst på hvilken basis de er valgt), så ryktene vil nok gå ganske fort, ja... :P

 

I utgangspunktet er brukermoderatorer en god ide på et forum som dette, så jeg synes det er en god ide og venter spent på å se hvordan det vil fungere i praksis.

 

Jeg har et praktisk spørsmål: Hvilke ekstra tilganger får moderatorene rent konkret? Får de f.eks. tilgang til å se mer informasjon i brukernes profiler?

 

Det står jo at man ikke får se hvem som er hvem?

 

Anonym poster: 7333149fdef55ee48d8a137951920e16

 

"Hvem som er hvem"? Hvor står det?

 

Poenget mitt er altså at disse BM-ene får en utvidet brukertilgang. Får de da f.eks. tilgang til å se utvidet informasjon om din bruker, som f.eks. e-postadresse? Jeg vil tro at de allerede har tenkt på slike ting og sørget for at tilgangene er så mye begrenset som de skal, men man vet jo aldri...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heh, jeg lurer allerede på hvem disse seks utvalgte er (og ikke minst på hvilken basis de er valgt), så ryktene vil nok gå ganske fort, ja... :P

 

I utgangspunktet er brukermoderatorer en god ide på et forum som dette, så jeg synes det er en god ide og venter spent på å se hvordan det vil fungere i praksis.

 

Jeg har et praktisk spørsmål: Hvilke ekstra tilganger får moderatorene rent konkret? Får de f.eks. tilgang til å se mer informasjon i brukernes profiler?

 

Det står jo at man ikke får se hvem som er hvem?

 

Anonym poster: 7333149fdef55ee48d8a137951920e16

 

"Hvem som er hvem"? Hvor står det?

 

Poenget mitt er altså at disse BM-ene får en utvidet brukertilgang. Får de da f.eks. tilgang til å se utvidet informasjon om din bruker, som f.eks. e-postadresse? Jeg vil tro at de allerede har tenkt på slike ting og sørget for at tilgangene er så mye begrenset som de skal, men man vet jo aldri...

 

Kan jeg aldri tro? Det blir jo helt feil i tilfelle, for da er man nå ikke anonym lenger. Tipper Elin gir tilbakemelding om dette når hun er tilbake på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heh, jeg lurer allerede på hvem disse seks utvalgte er (og ikke minst på hvilken basis de er valgt), så ryktene vil nok gå ganske fort, ja... :P

 

I utgangspunktet er brukermoderatorer en god ide på et forum som dette, så jeg synes det er en god ide og venter spent på å se hvordan det vil fungere i praksis.

 

Jeg har et praktisk spørsmål: Hvilke ekstra tilganger får moderatorene rent konkret? Får de f.eks. tilgang til å se mer informasjon i brukernes profiler?

 

Et svært godt spørsmål synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er en grei løsning så lenge brukermoderatorerene ikke har mulighet til å sjekke hvem som står bak anonym eller IP-adresser. Jeg lurer også på, som flere andre, om brukermoderatorerene har tilgang til profilinformasjonen? I så fall har jeg selv ikke noe ønske om å fortsette å være bruker her da folk jeg ikke engang vet hvem er har tilgang til informasjon om meg. Brukermoderatorerene burde heller ikke være anonyme.

 

Anonym poster: ad6eb79213c3a7b1cd2f82c11f4c4588

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, brukermoderatorene får ikke tilgang på mer enn hva du har tilgang på.

Så ingen grunn til å rømme forumet :)

 

BM 2

 

Anonym poster: 7333149fdef55ee48d8a137951920e16

 

Anonym poster: 7333149fdef55ee48d8a137951920e16

Endret av Anonym bruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser det dere vil vi skal se og ikke mer enn andre.

 

Bm 6

 

Anonym poster: 40ca1c9d7c56686a0c30a4dbcc1e6488

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, kan ikke Elin fikse slik at moderatorene kan signere som moderatorer på et vis? Hvis de absolutt må være hemmelige bør de i hvert fall få en egen moderatorprofil, evt en knapp der de kan signere som moderator. At noen svarer og signerer anonymt med "Moderator #xx" blir jo bare tøysete. :)

Ellers takk for svar. :)

 

Hilsen moderator #42. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ♥♥♥InMyHeart♥♥♥

Selvsagt må bm'ene være anonyme. Ellers vil det jo bli brukt mot dem i hver eneste diskusjon i fremtiden. Syns jeg ser argumentene om at "nei, du er ikke enig med meg, da er det vel ikke lenge før innlegget mitt er slettet" osv.

 

Men er enig i at de bør få en måte de kan identifisere seg på, ellers vil det jo poppe opp med moderatorer i hver eneste tråd.

 

Ellers er det jo bare positivt med mer og bedre moderering, og jeg har faktisk full tiltro til at vår anonymitet er tatt godt vare på. Det er oss brukere de lever av og de tjener ingenting på at vi føler oss utrygge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg si det sånn, jeg tror vi blir enige om å ikke kommentere i tråder som brukermoderatorer etter at dette "har lagt seg". Altså, vi skal ikke delta i diskusjoner og tråder som moderatorer, dere vil kun se oss når vi faktisk modererer. Utenom det signerer vi med nick (eller alternativt anonym for de som vil det).

Grunnen til at dere har sett oss nå er at vi har villet oppklare spekulasjonene mens Elin er borte.

 

Jeg kommer ikke til å skrive her som brukermoderator mer annet enn når jeg mpdererer, så om dere ser noen med min signatur i et svar på en diskusjon heretter utenom moderering, så er det en "fake".

 

Brukermoderator 6,

 

Signing out. ;)

 

Anonym poster: 40ca1c9d7c56686a0c30a4dbcc1e6488

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen.

Takk for mange gode spørsmål. Og jeg forstår godt at det er mange spørsmål rundt dette. Skal prøve å svare godt på alle, så får dere spørre igjen om det ikke er klart nok. :)

 

* Brukermoderatorene har jeg plukket ut selv og spurt. Jeg har hatt god kontakt med disse i noen år, og det er forskjellige brukere som har forskjellig oppfatning av ting. Noe jeg verdsetter veldig i dette forumet.

Det er veldig mange gode brukere her, og jeg bruker gjerne flere av dette når vi ser at dette fungerer.

 

* Moderatorene får ikke betalt, dette er kun frivillig.

 

* Moderatorene har ikke tilgang til andre opplysninger om brukerne enn det dere andre har. De kan kun slette og moderere.

 

* Jeg har logger for hva som blir slettet, så jeg har god oversikt over hva som blir gjort.

 

* Og nei, det er ikke mulig for andre brukere å finne ut hvem moderatorene er, så det er ikke nødvendig å spekulere i det. Jeg vet det kan være forvirrende med anonyme moderatorer, men siden dette er nytt skal de få muligheten til å teste dette.

 

Igjen håper og tror jeg at dette kommer til å bli bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer nok til å gå seg til dette her.

Og jeg har gjort en feil da jeg skrev seks. Det er sju.

Oppdaterer tråden over.

 

Beklager så mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette synes ikke jeg er greit! Mailadressene knyttet til hvert nick/ registreringen vil vel være synlig for brukermoderatorene? Stemmer ikke det Elin? Da hjelper det virkelig lite om de ikke kan se IP- adressen.

 

Anonym poster: ddee649545d58938fcbe090f4bc10590

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ♥♥♥InMyHeart♥♥♥

Dette synes ikke jeg er greit! Mailadressene knyttet til hvert nick/ registreringen vil vel være synlig for brukermoderatorene? Stemmer ikke det Elin? Da hjelper det virkelig lite om de ikke kan se IP- adressen.

 

Anonym poster: ddee649545d58938fcbe090f4bc10590

 

Nei, de har gjentatte ganger sagt at de ser ikke mer av profilene enn vi andre gjør.

 

Det eneste ekstra de kan er å slette og moderere.

 

Er dette virkelig så skummelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at man har vært med i en brukergruppe var fordi det var en test, ingen har bundet seg til noe og ingenting er satt igang enda.

 

Det brukerforumet var også bare for å teste ut det nye designet i starten.

 

Jeg har feks ikke moderert noe enda. Og kommer nok ikke til å fortsette å være det heller, for jeg gidder ikke det når folk ikke ønsker det.

Det ser ut som om de fleste ikke ønsker brukermoderatorer, så da blir det nok ikke noe av til slutt. Dette var jo bare en test for å se om det fungerer. Kan tenke meg det blir kvalt allerede ved starten iom at så mange er imot og man nå er offentliggjort (jeg bryr meg ikke, men andre gjør kanskje det).

 

Andre får melde seg om de mener de gjør en bedre jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Festlig hvordan to av moderatorene 'forsvarer seg' i denne tråden og skriver som om de ikke vet hvordan dette er organisert.

 

Anonym poster: d29808d43f5eb5cd967ae272c81ab237

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at man har vært med i en brukergruppe var fordi det var en test, ingen har bundet seg til noe og ingenting er satt igang enda.

 

Det brukerforumet var også bare for å teste ut det nye designet i starten.

 

Jeg har feks ikke moderert noe enda. Og kommer nok ikke til å fortsette å være det heller, for jeg gidder ikke det når folk ikke ønsker det.

Det ser ut som om de fleste ikke ønsker brukermoderatorer, så da blir det nok ikke noe av til slutt. Dette var jo bare en test for å se om det fungerer. Kan tenke meg det blir kvalt allerede ved starten iom at så mange er imot og man nå er offentliggjort (jeg bryr meg ikke, men andre gjør kanskje det).

 

Andre får melde seg om de mener de gjør en bedre jobb.

 

Rorororo! Tillitten er brutt uansett. Ikke til deg personlig, men til hele systemet her inne OGSÅ det at deres anonymitet ikke ble ivaretatt som avtalt. Det får meg til å lure på hvordan det er andre veien...

 

Anonym poster: b35a8c3474f5e9da3543b15e630dc2e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå er jo moderatorne allerede avlørt. LilleGorilla og sekretøsa bla.

 

Anonym poster: 0faf372bb951a2a57e97bec0e059de0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at man har vært med i en brukergruppe var fordi det var en test, ingen har bundet seg til noe og ingenting er satt igang enda.

 

Det brukerforumet var også bare for å teste ut det nye designet i starten.

 

Jeg har feks ikke moderert noe enda. Og kommer nok ikke til å fortsette å være det heller, for jeg gidder ikke det når folk ikke ønsker det.

Det ser ut som om de fleste ikke ønsker brukermoderatorer, så da blir det nok ikke noe av til slutt. Dette var jo bare en test for å se om det fungerer. Kan tenke meg det blir kvalt allerede ved starten iom at så mange er imot og man nå er offentliggjort (jeg bryr meg ikke, men andre gjør kanskje det).

 

Andre får melde seg om de mener de gjør en bedre jobb.

 

Rorororo! Tillitten er brutt uansett. Ikke til deg personlig, men til hele systemet her inne OGSÅ det at deres anonymitet ikke ble ivaretatt som avtalt. Det får meg til å lure på hvordan det er andre veien...

 

Anonym poster: b35a8c3474f5e9da3543b15e630dc2e5

 

Altså, jeg kan bare snakke for meg selv:

 

Vi har vært opptatte av det samme selv, og har gitt innspill til Elin om dette med å ivareta andres anonymitet, og alle var enige i at vi IKKE vil se noe om andre. Og jeg kan helt ærlig si at jeg iallefall ikke ser noe merinformasjon om andre brukere enn det jeg gjorde. Jeg ser ikke epost, navn, ip eller nick, og jeg regner med det samme gjelder for de andre.

 

Men ja, du har rett i at det er bekymringsverdig at rutinene er dårlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er dumt at brukermoderatorer er anonyme. Jeg vil gjerne vite hvem som er moderatorer av brukerne.

Utover det så er jeg, med tanke på det som har skjedd med enkelte andre brukere her inne (brev hjem, oppsøkt brukere på FB etc.) i utgangspunket SVÆRT skeptisk til brukermoderasjon. System er aldri vanntett og jeg har ingen interesse av at andre brukere, bortsett fra de jeg kjenner, skal vite noe om hvem jeg er eller hvor jeg bor. Uten å fremstå som paranoid så vil jeg nok nå revurdere brukeren min her inne. Dessverre.

 

Hun sier jo det at brukermoderatorene IKKE kan se hvem som er bak anonym, eller ipadressen til folk. Da regner jeg nå også med at de ikke har tilgang til å se opplysninger bak nickene heller?

 

Slik jeg forstår det skal de bare være en ekstragreie/supplement til de virkelige moderatorene som jo er det firmaet de har leid inn- for å ta det verste, spesielt på tider der de "ordentlige" moderatorene ikke er innom (i helgene og etter kl 23..)?

 

Dårlig gjort av deg å svare slik når du var en av brukdermoderatorne og det endte opp med at hun slettet seg. Ikke din feil det, men her kunne du godt latt være å svare under falske forutsetninger!

 

Anonym poster: b35a8c3474f5e9da3543b15e630dc2e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er dumt at brukermoderatorer er anonyme. Jeg vil gjerne vite hvem som er moderatorer av brukerne.

Utover det så er jeg, med tanke på det som har skjedd med enkelte andre brukere her inne (brev hjem, oppsøkt brukere på FB etc.) i utgangspunket SVÆRT skeptisk til brukermoderasjon. System er aldri vanntett og jeg har ingen interesse av at andre brukere, bortsett fra de jeg kjenner, skal vite noe om hvem jeg er eller hvor jeg bor. Uten å fremstå som paranoid så vil jeg nok nå revurdere brukeren min her inne. Dessverre.

 

Hun sier jo det at brukermoderatorene IKKE kan se hvem som er bak anonym, eller ipadressen til folk. Da regner jeg nå også med at de ikke har tilgang til å se opplysninger bak nickene heller?

 

Slik jeg forstår det skal de bare være en ekstragreie/supplement til de virkelige moderatorene som jo er det firmaet de har leid inn- for å ta det verste, spesielt på tider der de "ordentlige" moderatorene ikke er innom (i helgene og etter kl 23..)?

 

Dårlig gjort av deg å svare slik når du var en av brukdermoderatorne og det endte opp med at hun slettet seg. Ikke din feil det, men her kunne du godt latt være å svare under falske forutsetninger!

 

Anonym poster: b35a8c3474f5e9da3543b15e630dc2e5

 

Nå latet jeg vel ikke som noe, jeg bare svarte etter beste evne siden vi fikk beskjed om å være anonyme som en test.

Var helst det at man prøvde å berolige folk, og det jeg svarte var sannheten- vi så ingenting mer enn til vanlig.

Vi gjorde bare som vi fikk beskjed om- og det endte opp dumt. Men sånn er det. Nå er vi ikke moderatorer lenger uansett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser jeg at ting skar seg fullstendig i går kveld, det var synd! :( Jeg er redd min posting om tilgang til profiler her var det som utløste de paranoide på anonymforum, det var ikke meningen... :( Jeg ville bare forsikre meg om at moderatorer ikke fikk tilgang til mer enn de trengte for å sikre mine rettigheter som bruker.

 

Men jeg synes ikke man trenger å legge ned ideen om brukermoderatorer likevel? Jeg synes de som var valgt ut som moderatorer i første omgang burde fortsette med dette, men uten å være anonyme (hvis de fortsetter som anonyme kommer de jo uansett bare til å bli "outet" med jevne mellomrom av annie). Retningslinjer for moderatorene, hva de skal gjøre, og hvilke tilganger de har burde legges ut åpent på forumet så alle kan se det.

 

Jeg håper de 7 cylonene brukermoderatorene likevel kan begynne å moderere litt og prøve seg frem, så tror jeg folk snart vil se at brukermoderatorer er en god ide. :) Formålet her er å bli kvitt spammingen og de helt upassende innleggene, og det er vi alle tjent med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sug lut

Nå ser jeg at ting skar seg fullstendig i går kveld, det var synd! :( Jeg er redd min posting om tilgang til profiler her var det som utløste de paranoide på anonymforum, det var ikke meningen... :( Jeg ville bare forsikre meg om at moderatorer ikke fikk tilgang til mer enn de trengte for å sikre mine rettigheter som bruker.

 

Men jeg synes ikke man trenger å legge ned ideen om brukermoderatorer likevel? Jeg synes de som var valgt ut som moderatorer i første omgang burde fortsette med dette, men uten å være anonyme (hvis de fortsetter som anonyme kommer de jo uansett bare til å bli "outet" med jevne mellomrom av annie). Retningslinjer for moderatorene, hva de skal gjøre, og hvilke tilganger de har burde legges ut åpent på forumet så alle kan se det.

 

Jeg håper de 7 cylonene brukermoderatorene likevel kan begynne å moderere litt og prøve seg frem, så tror jeg folk snart vil se at brukermoderatorer er en god ide. :) Formålet her er å bli kvitt spammingen og de helt upassende innleggene, og det er vi alle tjent med.

Som en av dem vil jeg bare forklare følgende: det er uaktuelt for meg å moderere under eget nick, siden jeg ikke gidder hetsen som følger med. Å ha eget moderatornick og hoppe fram og tilbake er bare for klønete, da skulle jeg hatt det som jobb - men jeg er tross alt her kun for underholdningen, dette er fritida mi, jeg har 110% jobb og skal ikke ha mer. Tanken var å kunne nappe unna de verste eksessene på tider og dager da ikke de andre betalte moderatorene er her, men nå er det altså uaktuelt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en av dem vil jeg bare forklare følgende: det er uaktuelt for meg å moderere under eget nick, siden jeg ikke gidder hetsen som følger med. Å ha eget moderatornick og hoppe fram og tilbake er bare for klønete, da skulle jeg hatt det som jobb - men jeg er tross alt her kun for underholdningen, dette er fritida mi, jeg har 110% jobb og skal ikke ha mer. Tanken var å kunne nappe unna de verste eksessene på tider og dager da ikke de andre betalte moderatorene er her, men nå er det altså uaktuelt.

 

Ok, det må du jo selvsagt kunne velge selv. Men kanskje de resterende 6 kan tenkte seg å moderere uten anonymitet? Så lenge det bare er snakk om å fjerne åpenbar spam/hetsing tenker jeg det ikke bør være et problem for brukerne når ting først har roet seg her.

 

Å presentere anonymne moderatorer er jo å be om trøbbel, det vekker jo sladregenet i de fleste brukerne her inne... ;) Men hvis man forsøker seg på en ny runde, med mer åpenhet, tror jeg åpne brukermoderatorer vil fungere fint her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...