Gå til innhold

Hvordan er det å dele rom på barsel?

Anbefalte innlegg

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg har termin i juli og blir nok ikke prioritert til familierom. For å si det sånn, jeg skal hjem samme dag! Selvsagt med forbehold om at alt går bra

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fødte på ahus for fem dager siden. Jeg ble lagt inn på føde obs to dager føre pga. Høyt blodtrykk, fikk da enerom siden jeg trengte å ta det med ro og ikke bli stresset, der var det kjempebra og alle som jobbet der var utrolig flinke! jeg ble satt igang og etter fødselen fikk jeg dobbeltrom på føde barsel, et rent helvete! De ved siden av slet veldig med amminga, og det var jordmødre og barnepleiere inn og ut der hele tiden. Ungen skreik som et spetakkel konstant. Og faren var der hele dagen. Var umulig å få noe søvn eller hvile, noe som fungerer dårlig med høyt blodtrykk. Jeg dro hjem etter to dager der til tross for at legen ville ha med der et par dager til. Jeg orka rett og slett ikke å være der mer!

Anonym poster: cfcb5e8ed7c69cd2e8efd060681de6e7

Men blir ikke faren bedt om og reise etter stund når man deler rom da? Skjønner jo at det er koselig og praktisk for de to, men de andre på rommet trenger jo hvile. Man føler seg vel ikke så fresh etter fødsel at man trenger en haug med folk på rommet. Synes det utrolig egoistisk og frekt i forhold til de andre

Anonym poster: 16ca66ad543a6f337546317f6c5dccc6

Skrevet

Det var helt grusomt. ingen ro og hvile i det hele tatt.

Skrevet

Så manga fæle historier.. det å dele rom kommer an på så mange faktorer. Hvordan man selv er som person, hvordan den du deler rom med er, hvordan fødslene har gått etc etc..

Personlig synes jeg det var helt pyton på sykehuset generelt. Jeg ankom sykehuset kl 02.30, fødte 04.50 og dro hjem kl 17.30. Så jeg var på sykehiset i under ett døgn og dette var min første ;-)

Skrevet

Jeg låg på et lite dobbeltrom sammen med en dame som hadde tatt ks og tydelig hadde vondt. Hun " sutret og gren" hele tiden og ringte på sykepleierene hele tiden, både dag og natt.

Mannen hennes var der HELE tiden, og det syns jeg var irriterende og forstyrrende, siden de satt sånn at jeg ikke fikk privatliv når jeg stresset med å få til ammingen.

Når ikke mannen var der seint på kvelden, snakket hun høyt i tlf hele tiden, og plutselig midt på natten sto hun opp og tok på lyset og vandret rundt (?!).

Jeg reiste hjem etter 24 timer fordi det var dritkjedelig å være der og alt var bra med både meg og babyen.

De eneste ordene vi vekslet var hei når jeg kom og hade når jeg dro.

Anonym poster: 10d05f8c287be5e6ea7cb9df80103ae2

Skrevet

Dette kommer jo helt ann på.Det kommer ann på en selv og hvordan barna er.Kommer ann på så mye..Jeg tror at om du går inn med en negativ innstilling så vil ikke opoholdet ditt bli bra heller..

Noen barn skriker,andre ikke.Noen snorker og har masse besøk,andre ikke.Det kan være greit å kunne si ifra til den andre evt.

For min del var det veldig fint!Vi fikk god kontakt og barna sov stort sett.Jeg hadde mannen min på besøk og hun hadde sønnen og mannen er par ganger.Hun snorket litt og jeg snorket litt! :)

Skrevet

Veldig, veldig likegyldig til det. Herregud, det er snakk om en natt, eller to, av deres liv! Sutrehuer!

Anonym poster: 75bc320f02a874d4e82114052ca5642e

Skrevet

Veldig, veldig likegyldig til det. Herregud, det er snakk om en natt, eller to, av deres liv! Sutrehuer!

så fint for deg, da.
Skrevet

Jeg delte rom både på obs posten før fødsel 3 dager, og 7 dager på barsel, så ikke kom her og si at det bare er en natt eller to.

For min del var obs poten 4-mannsrom med 2 som snorket og en som satt og trykket på telefonen (dette var før smarttelefonen, så skikkelig takk takk takk takk lyder). Endte med at jeg siste natten full i rier ble kjørt inn i TV-stuen så jeg skulle få sove litt før fødselen. Dette var ikke mitt forslag og jeg hadde ikke klaget eller noe, men sykepleier evnet å se at jeg var stresset og ikke fikk sove.

PÅ barsel var det tomannsrom. På nytt første 2 nettene med en som snorket noe så enormt. De siste 5 nettene var med en dame som hadde en baby som grein hele natten. Hver gang sykepleierene kom for å avlaste henne (og meg) med å kjøre babyen ut så hun fikk litt søvn så nektet hun på det. Hun skulle absolutt greie dette selv.

Hadde vært fint det så lenge hun faktisk hadde fått ungen til å slutte å grine.

For min del så hjalp ikke søvnmangel på hverken amming, eller infeksjoner i kroppen, derfor måtte jeg bli der så lenge.

Anonym poster: 3632dccc1d7bd3400db78113f15ca6a0

Skrevet

Jeg delte rom med 2 på barsel, lå der da i en uke. To første dagene var et mareritt med en baby som skrek konstant og moren som bare gikk ut og lot barnet ligge igjen på rommet og skrike. Ikke så kjekt når en sliter med å prøve å amme og en annen baby skriker av full hals, flere ganger jeg måtte ringe på sykepleierne da jeg ble bekymret. Siste gangen dette skjedde så fant de ikke henne igjen før hun kom tuslende etter 1 time, hun hadde da vært i dusjen og i kaféen for å spise...

Den andre jeg delte rom med hadde et veldig likt forløp til mitt og det var veldig godt å ha noen å snakke med om utfordringene vi hadde..

Gjest sussie77
Skrevet

Første gang så delte jeg rom med ei annen som også hadde tatt ks. Gikk veldig greit, og hun var hyggelig. Litt støy på natta ble det jo. Men ingen problem.

Andre gangen så havnet jeg på fult 4 mannsrom. Det var litt verre. Veldig slitsomt. Mye snorking og babyer som skrek hele natten. Med ks så måtte jeg jo også bli der noen dager. Men tror det hadde vært verre hvis dette hadde vært med førstemann.

Skrevet

Hva?? Må man dele rom?? Etter KS også?

Herregud :( Dette kan jeg jo ikke forholde meg til!

Kommer an på sykehuset. Noen har bare fellesrom, noen har begge deler, noen har bare enerom.

Ofte vil du prioriteres for enerom et døgn eller to etter keisersnitt, dersom det ikke er andre som behøver det mer.

Anonym poster: cf17eb5eeb6d6f3cf16fb6a3a6259eaf

Vet du hvordan det er på Ullevål?

Får ikke komme til hotellet etter ks. Det blir barsel og dele rom. Ikke tipp topp, men then again - det er ikke jordhytte i Afrika.

Skrevet

Jeg havnet på barsel på ullevål pga komplikasjoner. Et lite dobbeltrom. Min baby skrek mye, og jeg fikk veldig dårlig samvittighet og ble stressa fordi det da var en annen dame som sikkert ble forstyrra...ikke en bra begynnelse på mammalivet!

Heldigvis var dette da svineimfluensaen herjet som verst i 2010, og det eneste besøket som var lov var far og søsken. Takk og lov at rommet ikke kunne bli imvadert av flere!

Anonym poster: 061970f8be69d21a94e7a34fb999bde4

Skrevet

Mer enn en natt da når en har tatt ks. Og vi snakker om noen av de "viktigste" nettene i ens liv da. Man har akkurat fått en ny baby man skal bli kjent med og få til amming osv. I tillegg trenger man hvile. Det er jo ikke sånt at dette er noe man opplever så veldig mange ganger i løpet av livet da.

Har du prøvd å få barn?

Anonym poster: 0296c1be9b36187da0c94f41381f85b8

Skrevet

Vi var tre barn og to damer med keisersnitt på et rom som egentlig var et enkeltrom.. ikke mye moro det altså. bad delte vi med to damer til.

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Er jo ikke alltid så man ender på rom med andre, enda om man havner på felles rom.. Selv havnet jeg på enerom (med samboer og sønn) første gangen, andre gangen var jeg alene på barsel, mens samboeren tok seg av storebroren.. Jeg gruet meg til å måtte dele rom, enda jeg viste jeg bare aktet å være der en natt... Det var stor pågang på føden, men når det bare var mitt rom igjen til deling, så var det bom stille på føden, til morgenen etter. På morgenen kom ei dame inn på rommet "mitt", hun var nok så utslitt etter fødsel, så hun sov stort sett, lot ungen sove i senga si, så hun bare kunne tilby brystet når jenta trengte det. Så ringte telefonen hennes (så vidt jeg hørte den) og hun spurte meg når hun la på, om hun skulle gå ut av rommet, så jeg fikk slappe av, eller om mannen hennes kunne komme inn til oss, hun kunne jo fint gå til dagligstuen eller noe.. Jeg sa de fint kunne være på rommet, de snakket lavt sammen, nesten ikke hørbart. Vi hadde ikke do/dusj til rommet, så vi måtte uansett bruke felles do/dusj med andre på bygget, men alle var flinke å tørke etter seg om de sølet, om de ikke klarte det selv, så tilkalte de noen som kunne gjøre det for dem.

Skrevet

Jeg fødte førstemann på gamle A-hus med firemannsrom. Den ene natta var vi tre som delte rommet og alle hadde født samme dag, så ingen av oss skjønte forskjell på natt og dag, men alle tok hensyn. Mannen min var på besøk mye, for jeg klarte knapt å stå lenge nok til å skifte en bleie selv, men vi satt mest innenfor forhenget, så ingen burde ha blitt forstyrret av oss. Andre natta var vi fire og hun siste hadde født et døgn etter oss andre og forstyrret mye. Hun skjønte ikke at man måtte ta hensyn sent på kvelden og tidlig på morgenen, så etter en lang natt jeg hadde tilbrakt mye tid ute i gangen fordi min egen baby gråt mye, ble jeg vekt tidlig av at hun sto og pratet ekstremt høyt rett utenfor forhenget mitt. Da orket jeg ikke mer å dro hjem selv om jeg antagelig burde vært der lenger.

Andre gangen fødte jeg på nye A-hus og selvom ikke barselhotellet var klart enda, hadde de en del av barsel de kalte "barselhotell" hvor jeg antagelig hadde trivdes veldig bra, men pga komplikasjoner rett etter fødsel, så måtte jeg på vanlig barsel og tomannsrom. Det var grusomt. Hun jeg delte rom med kunne ikke norsk, så det gikk ikke an å prate med henne. I tillegg hadde hun senga rett utenfor badet, så hver gang jeg skulle dit, måtte jeg snirkle meg forbi babysenga hennes og det var hvertfall styrete når jeg skulle ha med min egen baby inn der. Og så var det i tillegg bare tull at jeg måtte ligge på barsel, for jeg så knapt de som jobbet der bortsett fra når de kom for å hilse på meg i begynnelsen av hvert skift. Tror jeg dro i snora for å få dem komme maks 2 ganger de to døgnene jeg lå der og begge gangene kunne jeg nok gått og hentet hjelp hvis det hadde vært behov for det.

Anonym poster: f8f5230fd66cfa95ae150c2896e051ce

Skrevet

For min del var det så slitsomt at jeg ikke sov 5 minutter engang iløpet av hele sykehusoppholdet. Reiste hjem etter 1,5 døgn, så hadde kun en natt på sykehuset. Jeg lå på 4-mannsrom og det er alt for mange nyfødte på ett rom! Hun som lå i ene nabosenga (jeg kom sist så jeg var den eneste med naboer på begge sider) slet med amming, baby som skrek, usikkerhet osv, så det ble veldig mye uro om natta, særlig siden det var en travel natt og de ansatte ikke kunne ta babyen når hun ba om det.

Heldigvis har de maks tomannsrom der jeg skal føde denne gangen, så ser lysere på barseloppholdet denne gangen ;)

Anonym poster: a003e3cf9c0fa336dc8409bf64fca5c2

Skrevet

Tenkte egentlig ikke over at jeg delte rom med en annen jeg. Vi snakket ikke så mye sammen. Hun var svært ung og gråt lett så syntes veldig synd på henne fordi hun måttw dele rom med meg. Hun hadde mor og en del pleiere hos seg mye. Jeg var mest opptatt av babykos, og når jeg fikk besøk gikk vi på gangen slik at hun andre fikk være i fred med sine.

Skrevet

Jeg var på barselavdelingen fra onsdag til mandag, natt til mandag kom det en dame inn med en baby fordi de hadde hatt en baby-boom natt med 4 fødsler på en gang så hun ble jo dyttet inn til meg kanskje en halvtime etter fødsel, stakkars..

Men den dagen hadde jeg uansett fått nok av hele sykehuset og det å ikke få lov til å ha min baby nede hos meg,selv om hun var blitt frisk igjen etter fødsel, så jeg argumenterte meg hjem :P Så hun fikk rommet for seg selv etterpå :) Så jeg delte rom i kanskje 12 timer Så nesten ikke noe til de..

Lå alene fordi jeg hadde hatt ks og i tillegg lå babyen på nyfødtintensiven. Om ikke hadde jeg nok reist hjem tidligere og jeg hadde nok måttet dele rom mye tidligere..

Skrevet

Helt pyton!

Med første som kom for tidlig hadde jeg og mannen eget rom på barsel fram til jeg ble skrevet ut..

Med nr 2 hadde vi familierom i 2 dager fram til mannen reiste hjem til storebror. Ks, så jeg kunne bli i 5-6 dager om jeg ville. Jeg ble så flyttet til et dobbeltrom hvor jeg utpå kvelden fikk romkamerat. Hun var hyggelig nok, men snakket dårlig norsk (somalisk), stinket røkelse eller gud evt hva og snorket så utrolig høyt og pustet og peste så mye at jeg holdt på bli gal.

Fikk knapt blund på øynene! I tillegg skulle veslesnuppa ha mat stadig vekk, så drt ble ikke mye søvn..

Etter en mareritt - natt fortalte jeg at jeg ville hjem :-)

Var i god form og sprek etter ks, så jeg ville heller reise hjem enn å tilbringe enda en natt med en fremmed.

Skrevet

Hva?? Må man dele rom?? Etter KS også?

Herregud :( Dette kan jeg jo ikke forholde meg til!

Kommer an på sykehuset. Noen har bare fellesrom, noen har begge deler, noen har bare enerom.

Ofte vil du prioriteres for enerom et døgn eller to etter keisersnitt, dersom det ikke er andre som behøver det mer.

Anonym poster: cf17eb5eeb6d6f3cf16fb6a3a6259eaf

Vet du hvordan det er på Ullevål?

Min første fødsel endte i hastekeisersnitt. Mistet i tillegg 2 liter blod og formen var helt ekstremt dårlig etterpå. Jeg måtte likevel dele rom. Var på Ullevål. Etter keisersnitt er det normalt å få luft i magen, og jeg har stoee problemer med å prompe foran andre. Så jeg sleit litt kan du si...

Anonym poster: 25edac9dd23b42a83a05e81ac167556a

Skrevet

Jeg var kjempenervøs for å måtte dele rom med noen. Heldigvis fikk vi familierom de to første nettene, men mannen måtte ut fordi det var fullt den siste natta. Så ei natt i tomannsrom, men det gikk veldig greit. Utrolig nok havna jeg på rom med ei jeg visste litt hvem var fra før, så vi hadde en god tone og det gikk over all forventning :)

Anonym poster: 480d47c56a2591d08523f3d38dcf3648

Skrevet

Har ligget 2 ganger på barselavdelingen på SUS, en grusom tid. Dette var før barselhotellet da. Mødre som snorker, babyer som gråter, mødre som gråter... uff. Husker jeg gikk frem og tilbake i gangen halve natten ned skrikerbaby for å forstyrre de andre på rommet minst mulig. I tillegg var jeg et hormonvrak selv og det, kombinert med ekstrem søvnmangel, ble til maaange barselstårer. De andre damene trodde nok jeg var helt tullerusk..

Også hadde jeg to opphold på barselhotellet, det var fantastisk i forhold! Deilig med eget rom og kunne ha besøk når jeg ville.

Skrevet

Dessverre så er det de to mest sårbare nettene i livet for veldig mange. Det er ikke tidspunktet det passer best å være på "skoletur/klubb" med ukjente mennesker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...