Gå til innhold

Endelig fått gjeldssanering.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer ble ferdig med gjeldsordning for en del år siden og er nå gjeldsfri. Han pådro seg stor gjeld allerede fra 12årsalder. Ble rusmisbruker og ga f i alt. (Full svikt fra både foreldre, skole, leger, barnevern, psykiatri +++) Gjelden vokste seg større og større.

Han tok til vett og ble rusfri. Tok seg utdanning, fikk jobb og familie. Etter hvert fikk han ordnet seg med gjeldsordning, og er som sagt gjeldsfri nå, med full kontroll på pengebruk smile.png Han er den tøffeste jeg vet om, de færreste klarer det han har klart! Jeg er på ingen måte flau over fortiden hans og at han har måttet ha hjelp til å komme seg ut av det økonomiske uføret. Jeg er stolt!

Anonym poster: 6ed61458ea07c273e8424f4b93b310f3

Jeg lurer på dette med gjeld fra så tidlig alder jeg... Var det narkogjeld da? Mindreårige kan ikke holdes ansvarlig for gjeld..

Da han var 12 år gjorde han og noen kamerater herverk. Han ble tatt, de andre stakk, så han fikk all skyld. På 18årsdagen dumpet det ned en regning i posten på over 200 000 kr. Da måtte han pent betale for det han gjorde da han var 12 år. Han hadde ikke 200 000 kr og så vokste beløpet!

Den må du lenger ut på landet med! 12 åringer får ikke slike krav mot seg, foreldrene hans kunner derimot fått det... Og kravet var foreldet lenge før han var 18 år!!!

Anonym poster: c1b8778d22548e2d3a256d9d1c7525a7

Ja, foreldrene betalte ikke den gang, de brydde seg ikke, så jo, han fikk krav i postkassen da han ble 18. Om det er riktig etter loven tviler jeg på, men han hadde ingen til å kjempe for seg og var ikke i stand til å ta kampen selv på det tidspunktet.

Har forresten selv lest saksdokumentene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg må si at du utviklet deg fra å være en glad kvinne som jeg gledet meg sammen med til å bli ganske usmakelig utover i tråden.

Fullstendig mangel på selvinnsikt og en rosa drøm om eget hus om 5 år. Siden dere bare kan betale 500 kr/mnd på en så høy gjeld tviler jeg på at dere klarer å legge dere opp til 15 % egenkapital til egen bolig. Hvordan har dere tenkt å ordne det?

Kanskje på tide å stikke fingeren i jorden og se hvilke muligheter dere faktisk har om fem år!

Og om du faktisk tror at noen misunner deg å måtte få hjelp til å ordne opp i rotet deres i tillegg til å leve på et minimum i årevis - ja, da tror jeg du bommer fælt. Heldigvis kan de fleste av oss ta vare på oss selv og ha ansvar for egen økonomi.

Anonym poster: 779f6bd8f0e9e97dde78c1c3efc95eb5

Skrevet

Hver gang jeg ser Luksusfellen på TV3 tenker "hvordan i all verden klarer folk å være så stokk, stein dumme". Og er sjeleglad for at jeg og samboer har orden på vår økonomi.

Jeg tenkte akkurat det samme da jeg leste denne tråden.

Så HI: misunnelig? Nei langt derifra... Kunne ikke tatt mer feil.

Men for all del, lykke til. Håper ikke dere gjør samme feilen en gang til.

Anonym poster: 1fd1aa5e90d1235e16471a3f5f5db7ef

Skrevet

Huff så mange misunnelse som går her...Husk vi vet ikke den fulle og hele sannheten, og ikke trenger trådstarter å fortelle det heller. Jeg synes dette var til inspirasjon, og gir håp til de som virkelig har havnet i saksa. Resten er politikk, Det er dyrt å bo i Norge, dyrt dyrt dyrt. Da må staten hjelpe til så de fattige ikke blir enda mer fattig! Lavtlønte og trygdede skal få denne muligheten. Her er det også barn inni bildet. Jeg unner dere denne gedigne muligheten.

Anonym poster: 97e48d9cab6cf1bc1260a22051e7339a

Skrevet

Huff så mange misunnelse som går her...Husk vi vet ikke den fulle og hele sannheten, og ikke trenger trådstarter å fortelle det heller. Jeg synes dette var til inspirasjon, og gir håp til de som virkelig har havnet i saksa. Resten er politikk, Det er dyrt å bo i Norge, dyrt dyrt dyrt. Da må staten hjelpe til så de fattige ikke blir enda mer fattig! Lavtlønte og trygdede skal få denne muligheten. Her er det også barn inni bildet. Jeg unner dere denne gedigne muligheten.

Anonym poster: 97e48d9cab6cf1bc1260a22051e7339a

Nei, der tar du feil. Ikke misunnelse (hvem er misunnelig på en som har så trang økonomi at 500,- er det eneste man kan klare å betale på gjelden og som i tillegg skal leve på et minimum i 5 år). All kritikk bunner ikke i misunnelse, selv om det tydeligvis er forklaringen på alt her inne.

Man har et ansvar for egen økonomi og HI har helt klart ikke tatt det ansvaret. Skattesmell eller ikke, de har brukt 1,2 mill som de ikke har. Dvs noen andre tar regningen.

Å tro at man om 5 år skal ha mulighet til å kjøpe hus uten egenkapital, starte som selvstendig næringsdrivende (og få skattesmell igjen? Og hvorfor bare tjene gode penger etter man er kvitt gjelden, er det fordi man ikke gidder legge inn innsatsen før man kan få pengene selv? greit å la andre få gjeldsbyrden kanskje?) vitner om manglende realisme og selvinnsikt.

Så nei, misunnelse er det ikke, men kanskje irritasjon over folk som pisser vekk pengene sine og synes det er greit at andre tar regningen?

Anonym poster: b1f9a225d22a5f7707786d467f6bbf7d

Skrevet

Så bra, gratulerer, bra det har ordnet seg for dere! :)

Bare et spm. hvor lenge må dere betale 500 i mnd?

Kan det øke dersom dere får høyre inntekt?

Nyskjerrig bare.

(Er i samme gjeldsbåt).

Anonym poster: 0df5528e125789d4fae8ce56348f803f

Skrevet

Bare husk å følge opp forpliktelsene deres. Jeg har jobbet med å innvilge og oppheve gjeldsordninger, og det er kjempestrengt. Får dere en uforutsett inntekt f eks uten å melde fra risikerer dere at avtalen oppheves. Og gjeldsordning får man kun en gang i livet.

Skrevet

En annen ting. Du skriver at din mann ble ufør. Når dere er ferdig med disse fem år skal dere starte firma igjen (som var en av grunnene til gjelden). Jeg og min mann driver firma og eneste grunnen til at dere ender opp som dere gjør er dårlig styring.

Men det jeg lurte på....skal han plutselig ikke være ufør mer heller da?

Anonym poster: 4425ebff6aa59860a88ed2d88cdfc88e

Skrevet

Nyskjerrig bare.

(Er i samme gjeldsbåt).

Får man høyere lønn så skal mere penger til staten. Du får bare en hvis sum å leve for i mnd som er satt sammen av faste satser fra staten. Man f

Skrevet

Nyskjerrig bare.

(Er i samme gjeldsbåt).

Får man høyere lønn så skal mere penger til staten. Alt av penger som kommer inn ekstra skal gå til gjeld. Du får bare en hvis sum å leve for i mnd som er satt sammen av faste satser fra staten. Man får ha penger til mat boutg barn etc, så man sulter ikke. Syns det er en flott ordning for de det har gått litt skjevt med.

Skrevet

Til de over her som undrer seg over hvordan HI og mannen skal klare å skaffe 15 % egenkapital. Hennes mann er ufør, dvs at han har fast, varig inntekt og kan søke lån i husbanken. Har de planer om å starte eget firma så kan mannen ta ut lønn tilsvarende 1 G dersom han er 100 % ufør. Hvis jeg var HI ville jeg tatt kontakt med den saksbehandleren som innvilget gjeldssanering ang hvordan de må forholde seg til å starte egen virksomhet. Lykke til HI! Håper at problemene nå er lagt bak dere og at dere har blitt klokere av erfaringen.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Hvor mye får man sitte igjen med da? Sånn til mat og slikt?

Skrevet

Jeg hadde et studielån som gikk til SI. Fikk avbetaling og de regnet ut hvor mye jeg kunne sitte igjen med etterpå. Satt igjen med 9500,- og det skulle dekke alt (husleie, mat, regninger, lege, tannlege etc.). En voksen og et barn

Anonym poster: e39dc242db198fd7cfba41a51d8bcbef

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg hadde et studielån som gikk til SI. Fikk avbetaling og de regnet ut hvor mye jeg kunne sitte igjen med etterpå. Satt igjen med 9500,- og det skulle dekke alt (husleie, mat, regninger, lege, tannlege etc.). En voksen og et barn

Hvor mye hadde du i husleie da?

Skrevet

5200,-

Gjest Sekretøsa
Skrevet

5200,-

Såpass ja...

Skrevet

Vi har igjen 14700 etter husleie og strøm. Klarer oss bra på det. :) Egenandelen på hus får vi låne av svigerfar så den er i orden.

Nå skal jeg på lekeplassen, ha en fin dag. :)

Anonym poster: 5a18e4cca0e4306d103d4eaf45404f44

Skrevet

Vi har igjen 14700 etter husleie og strøm. Klarer oss bra på det. :) Egenandelen på hus får vi låne av svigerfar så den er i orden.

Nå skal jeg på lekeplassen, ha en fin dag. :)

Synd dere ikke kunne låne av svigerfar til å betale det dere skylder. Kvalmt.

Skrevet

Til de over her som undrer seg over hvordan HI og mannen skal klare å skaffe 15 % egenkapital. Hennes mann er ufør, dvs at han har fast, varig inntekt og kan søke lån i husbanken. Har de planer om å starte egetp firmaså kan mannen ta ut lønn tilsvarende 1 G dersom han er 100 % ufør. Hvis jeg var HI ville jeg tatt kontakt med den saksbehandleren som innvilget gjeldssanering ang hvordan de må forholde seg til å starte egen virksomhet. Lykke til HI! Håper at problemene nå er lagt bak dere og at dere har blitt klokere av erfaringen.

Til din informasjon, så blir uføre endret, og man kan ikke tjene opp til 1g slik som nå. Tror endringen kommer i 2015. Så det får ikke hi mulighet til, da må uførepensjonen reduseres. Og bra er det! Klarer man å jobbe inntill 1g, så har man jammen ikke behov for 100% uføre.. Da har man tydeligvis restarbeidsevne!

Anonym poster: 8ba30efefdf96f123eb07ca69a0c53e7

Skrevet

Forhåpentligvis så blir mannen min frisk innen det har gått fem år. Han skal ha to operasjoner til de neste to årene. Men blir han ikke frisk så står jeg som eier og driver, også jobber han det han orker. :)

Skrevet (endret)

Det er jo fint for dere at noen hjelper dere å rydde økonomien.

Men herregud så flau jeg hadde vært over å surre det sånn til at man ikke kan gjøre opp for seg.

Anonym poster: 3ebf54a4a7b8ce8e6ebc385a9d508cbe

Nei jeg finnes ikke flau gitt. Hadde ikke hatt mulighet til å betale gjelden selv, så da er det fint å få hjelp. :)

Selvfølgelig er det fint for dere.

Men om du faktisk ikke kjenner på et snev av skam en gang for at andre må ordne opp i gjelden dere har pådratt dere (og nei, kredittkort og inkasso er ikke noe som "bare skjer"), synes jeg dere skal la være å ta opp flere lån noen gang. Av hensyn til utlåner.

Anonym poster: 3ebf54a4a7b8ce8e6ebc385a9d508cbe

Nei klart det ikke bare er noe som skjer. Vi tok opp kredittkort når vi hadde bedre råd. Men fikk ikke til å betale det til slutt, da det ble over 200.000 til sammen. At du mener jeg burde føle skam er jo ditt problem. Jeg er stolt av at vi har tatt tak i det og bedt om hjelp. Da kan vi få kjøpt oss ett hus slik at barna våre og vi kan bo i eget hjem.

...jeg vil også at mine barn og jeg skal få et eget hjem....kan noen kjøpe det til meg? ...er det en menneskerett ??? eller kanskje jeg må spare og tjene penger til det selv???

Anonym poster: be3bf8ce965bbe433ffe4c5a32cb480e

Vi har ikke mulighet til å spare og tjene til det selv da vi først måtte betalt gjeld. Noe vi IKKE har mulighet til. Er det mulig å være så missunnelige for at andre får hjelp?

Vi har fått hjelp og er veldig glade for det. Den gleden klarer dere ikke å ødelegge ved å bare slenge dritt. :)

da må man jobbe da, å tjene penger og betale gjelden sin... min mann er ufør han også, og med en gjeld på 2 mill er det mye jobbing på meg, men sånn er det jo bare. Med en holdning hvor "man sikkert kommer i jobb innen 5 år" vil folk automatisk reagere.

misunnelig nei, men urettferdig synes jeg det er... jeg pådro meg også ganske mye kredittgjeld i ungdommen, men jeg har måttet betale og betaler fremdeles på det.

Endret av nasse nøffen
Skrevet

Forhåpentligvis så blir mannen min frisk innen det har gått fem år. Han skal ha to operasjoner til de neste to årene. Men blir han ikke frisk så står jeg som eier og driver, også jobber han det han orker. :)

Da bryter dere loven.

Skrevet

Jeg skrev dette for å dele min glede i går. Ja jeg vet jeg har skrevet endel krasse svar jeg også, men når man bare får dritt og negativitet så blir det slik. Takk til dere som har skrevet positive og gode svar. :)

Nå trekker jeg meg fra denne tråden og gleder meg over at ting ordner seg og at livet blir bedre. Dere får bare diskutere videre.

Skrevet

Da har vi i dag fått vite at vi fikk gjeldssanering. :) Jeg er nå kjempe glad. Da blir vi kvitt 1,2 mill i gjeld, skattegjeld, inkasso og kredittkort gjeld. Siden vi har så lav inntekt så får de ikke trekt mer en 500,- pr mnd.

Om 5 år kan vi søke lån og kjøpe hus. Jippi! :D

Anonym poster: 50c67594d53d7ad1d37c47f3e54860ec

Dere har varig nedsatt betalingsevne så dere får slettet all gjeld, men har tenkt til og kjøpe hus om 5 år?

Synes det er helt greit at dere får hjelp, men det er jo en skam at det er så enkelt. 500 kroner i måneden i 5 år så er dere gjeldsfri fra noe dere har rotet til selv.

Sannsynligheten for at dere roter det til igjen er vel ganske stor. Og dere har jo ikke varig nedsatt betalingsevne når dere tenker og kjøpe hus om 5 år

Anonym poster: 8aa0c6dad94af401703d2cf97c55016f

Skrevet

Blir ekstra meningsfult for meg at jeg og mannen til sammen betaler ca 300.000,- i skatt hvert år når det kommer slike innlegg som dette gitt.. Fysj!!

Alt for enkelt å komme seg unna med slike dumheter som det blir fortalt om her.. Og at dere i tillegg ikke lærer, og vil på nytt starte firma..

Ikke rart vi må spare til pensjon selv, for med slik folk rundt om så blir det ikke igjen penger i kassen når generasjonen vår blir gamle..

Og at dere kan tillate dere å ikke være ydmyk når dere får en slik ordning, men nei da.. Hovmodig og syns det er samfunnets plikt å ordne opp for dere..

Ja, syns synd i barna deres, men ikke i dere!!!

Anonym poster: af99b6449ce1e6176a093984cde4e97e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...