Gå til innhold

Hva er det med mammaer og teppe over vogna??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på hvor mange unger det er som har dødd av det jeg.

Du er en av de som bruker teppe skjønner jeg. Ikke alle dør av mishandling heller, men er det ok for det?

Anonym poster: 44dd95b396ec347348f8323b4b7fb1eb

Jeg bruker ikke teppe foran åpningen, får jeg lov til å stille samme spørsmål da?

Hva er skadevirkningene og hvor mange barn skades/omkommer av dette fenomenet?

Merkelig at man ikke hører er om det på helsestasjonen, i avisene ol, på samme måte som ved røyking, alkohol og sikring i bil?

Om mange faktisk dør av det vet jeg ikke. Men at det ikke er bra med dårlig luftkvalitet og lite oksygen vet vel de fleste. Prøv selv å ligg i et så lite rom som det blir i vogna og se hvor begagelig det er.

Tror det er vanskelig å se skadeomfanget direkte, blir som skader etter røyking og alkohol osv, "skjulte skader", men like fult skader. I alle fall veldig veldig ubehagelig for babyen.

Og jo, de opplyser i aller høyeste grad om dette både på barsel og på helsestasjonen. Det har også vært snakket om det i media.

Men dette er jo noe som enhver oppegående person burde skjønne selv ikke er bra da.

Videoannonse
Annonse
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Du er en av de som bruker teppe skjønner jeg. Ikke alle dør av mishandling heller, men er det ok for det?

Jeg bruker ikke teppe foran åpningen, får jeg lov til å stille samme spørsmål da?

Merkelig at man ikke hører er om det på helsestasjonen, i avisene ol, på samme måte som ved røyking, alkohol og sikring i bil?

Om mange faktisk dør av det vet jeg ikke. Men at det ikke er bra med dårlig luftkvalitet og lite oksygen vet vel de fleste. Prøv selv å ligg i et så lite rom som det blir i vogna og se hvor begagelig det er.

Tror det er vanskelig å se skadeomfanget direkte, blir som skader etter røyking og alkohol osv, "skjulte skader", men like fult skader. I alle fall veldig veldig ubehagelig for babyen.

Og jo, de opplyser i aller høyeste grad om dette både på barsel og på helsestasjonen. Det har også vært snakket om det i media.

Men dette er jo noe som enhver oppegående person burde skjønne selv ikke er bra da.

Behagelig skjønner jeg at det ikke er, men farlig?

Skrevet

Jeg gjorde dette med nummer 1, 2og 3, men ikke pokker jeg gjør det nå. Har heller vendt ungen til lyder og sover hvor som helst han nå :)

Skrevet

Nei, det gjør jeg ikke. Men det er fryktelig mange som gjør det, og bestandig har gjort det. Hva er faren? Kan de dø? Få andre plager?

Når bl.a Rikshospitalet og LUB advarer mot bruk av tepper foran vognåpningen så ville jeg vært forsiktig med det. Det har vært snakk om dette både i media og på helsestasjonene jeg har gått på.

http://www.lub.no/unnga-tepper-foran-vogna

Anonym poster: a629159bba78710c9270ba2c0fa8d2eb

Skrevet

Oksygenmangel?

Anonym poster: 8eaf2702d5bdc62c37dbb2f80159ef12

Gjest Julia1984
Skrevet

På helsestasjonen her står det to store bilder med helseteppe over vogna med stort rødt kryss over med artikkel under med advarsel. I tillegg snakker helsesøster om det på første kontroll og på første barselgruppa.

Er vel ikke mer enn 2 år siden det var stor artikkel om det i Aftenposten, advarsler

Skrevet

Du vet at det går an å bare dekke HALVE åpningen? Jeg har teppe over for p skjerme for sol og vind (nei, parasoll går ikke i vinden her vi bor), men dekker selvsagt ikke hele åpningen! Dessuten åpner jeg "bakluka" på varme dager.

Hva er problemet med det?

Anonym poster: ae68523359ba387895d4ec72a622eccd

Skrevet

Jeg henger ofte opp et teppe for å skjerme for sola hvis ungen får den midt i ansiktet når hun skal sove, men dekker aldri hele åpningen.

Skrevet

Men dere svelger glatt unnskyldningen om at jeg røyker minimalt i sv skapet for legen har sagt det er mye bedre enn å bli stresset av å slutte. Har aldri fått beskjed om å ikke gjøre dette hverken av barnelege/barsel/hs. Det går jo an å bruke litt sunn fornuft. Ikke alle mødre er hønsehjerner eller 17 år. Ingen vogner er da helt tette og de fleste har faktisk en lufteluke bak.

Anonym poster: 1264ae6d1f6070b543d8c1dc12ed72c4

Gjest Julia1984
Skrevet

Men dere svelger glatt unnskyldningen om at jeg røyker minimalt i sv skapet for legen har sagt det er mye bedre enn å bli stresset av å slutte. Har aldri fått beskjed om å ikke gjøre dette hverken av barnelege/barsel/hs. Det går jo an å bruke litt sunn fornuft. Ikke alle mødre er hønsehjerner eller 17 år. Ingen vogner er da helt tette og de fleste har faktisk en lufteluke bak.

Da synes jeg du skal prøve selv å ligge i et bitte lite soverom med lukket vindu og dør.....

Gjest Julia1984
Skrevet

Min bagvogn er temmelig tett (TFK) og skulle jeg dekke åpningen med et teppe, helseteppe eller annet, så BLIR det tett!!!

Skrevet

Min bagvogn er temmelig tett (TFK) og skulle jeg dekke åpningen med et teppe, helseteppe eller annet, så BLIR det tett!!!

Hos meg er det en stoooor åpning igjen om jeg legger teppet over halve åpningen. Noen av oss har sunn fornuft vettu, og greier fint la være å lukke det hermetisk igjen.

Det er lov å bruke huet,.

Skrevet

På Ahus informerer jordmor på barselhotellet ( på et sånt infomøte etter fødsel ) at det er numere forbudt! med teppe forran vognen. Ikke engang helseteppe er lov. Det er rett og slett livsfarlig . Myggnetting hvis barnet vill ha det mørkt. Dette er relativt nytt. Hun sa hun til og med sa fra til mødre hun møtte ute på gaten om å fjerne teppet hvis hun så noen vogner med det.

Skrevet

Uansett som det ikke er dokumentert dødsfall ved dette fenomenet, syns jeg man kan la være når man har fått KLAR beskjed om at det ikke er bra!!

MÅ noen dø før de slutter??

Jeg ser det hele tiden, hver eneste dag.. og har så lyst til å si ifra!

Vurderer å printe ut denne ;

http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/article1589247.ece

og dele ut hver gang jeg ser det... men kan tro det ikke blir så godt mottatt........

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Neida,mener ikke at noen må dø, og jeg selv dekker ikke til vogna med teppe. Jeg bare spurte :)

Men at det er et nytt fenomen, som det sto i den ene artikkelen, er vel litt drøyt

Skrevet

Neida,mener ikke at noen må dø, og jeg selv dekker ikke til vogna med teppe. Jeg bare spurte smile.png

Men at det er et nytt fenomen, som det sto i den ene artikkelen, er vel litt drøyt

Ja det er jeg enig i.. ingen nytt ved det.. eller en trend for den saks skyld.. Men det blir gjort. MYE!! Nesten annenhver vogn jeg ser har det ,spesielle på soldager der det til og med er ganske varmt..

Bare leste flere her inne som spurte hva som kan skje, og at de ikke har hørt om noen dødsfall i den sammenhengen.. og da skjønner ikke jeg at noen må rekke og faktisk dø for at man skal ta det rådet til seg..

:)

Skrevet

Og dere bryr dere ned alt annet folk gjør også? Gravide som røyker? Røykende som går med vogn? Røyker i bil med barnet inni? Røyker i det hele tatt? Det er jo rett og slett uintelligent å røyke i det hele tatt. Bryr dere ned de som har for lite/for mye klær på ungene. Med de som ikke sikrer barn riktig i bil. Gravide som doper seg, de med små barn som doper seg? De som legger på seg for mye i sv skapet, de som legger på seg for lite. De som er for tynne, de som er for tykke? Barn med brune råtne tenner fordi foreldrene ikke gidder å pusse dem? De som har baby og katt? drt går jo vandrehistorier om katter som har ligget ihjel babyer? advarer dere dem?Kanskje en fordel å passe på seg selv? Og nei- jeg bruker ikke teppe men myggnetting.

Skrevet

De fleste jeg ser med teppe over åpningen, har den der for lysskjerming. Ikke for å tette hele åpningen for at barnet skal kveles.

Fatter ikke helt hysteriet til de som tror det er så ekstremt farlig. Man limer da ikke pleddet til dyna. Og ei heller tetter man alt av luftehull i vogna ellers.

Slapp av, og slutt å være så hysterisk.

Jeg brukte teppe over åpningen selv, nettopp for at ungene skulle slippe direkte sol i trynet mens de sov. Ikke for å kvele dem.

Og de hadde helt passelig temp inni der. Og tro det eller ei, men der var fortsatt tilførsel av frisk luft :D Men da uten den rå og kalde lufta jeg som mor og triller slet med :)

Ikke gidd å kav deg opp over sånne ting, så får du det sikkert bedre med deg selv :D

Anonym poster: af33f7b3926b9d891fab83ffc067a128

Skrevet

Og dere bryr dere ned alt annet folk gjør også? Gravide som røyker? Røykende som går med vogn? Røyker i bil med barnet inni? Røyker i det hele tatt? Det er jo rett og slett uintelligent å røyke i det hele tatt. Bryr dere ned de som har for lite/for mye klær på ungene. Med de som ikke sikrer barn riktig i bil. Gravide som doper seg, de med små barn som doper seg? De som legger på seg for mye i sv skapet, de som legger på seg for lite. De som er for tynne, de som er for tykke? Barn med brune råtne tenner fordi foreldrene ikke gidder å pusse dem? De som har baby og katt? drt går jo vandrehistorier om katter som har ligget ihjel babyer? advarer dere dem?Kanskje en fordel å passe på seg selv? Og nei- jeg bruker ikke teppe men myggnetting.

Feeling guilty?

Gjest Julia1984
Skrevet

Hos meg er det en stoooor åpning igjen om jeg legger teppet over halve åpningen. Noen av oss har sunn fornuft vettu, og greier fint la være å lukke det hermetisk igjen.

Det er lov å bruke huet,.

Er dessverre sånn at mange IKKE bruker huet!!

Skrevet

De fleste jeg ser med teppe over åpningen, har den der for lysskjerming. Ikke for å tette hele åpningen for at barnet skal kveles.

Fatter ikke helt hysteriet til de som tror det er så ekstremt farlig. Man limer da ikke pleddet til dyna. Og ei heller tetter man alt av luftehull i vogna ellers.

Jeg brukte teppe over åpningen selv, nettopp for at ungene skulle slippe direkte sol i trynet mens de sov. Ikke for å kvele dem.

Og de hadde helt passelig temp inni der. Og tro det eller ei, men der var fortsatt tilførsel av frisk luft :D Men da uten den rå og kalde lufta jeg som mor og triller slet med :)

Ikke gidd å kav deg opp over sånne ting, så får du det sikkert bedre med deg selv :D

Uff stakars deg og dine unger. Du har tydeligvis ikke så mye å rutte med i toppetasjen...

Gjest Julia1984
Skrevet

Vanskelig å ta deg seriøst. Greit at ungen din ikke ble kveld eller kokt, men tenkte du aldr på den dårlige luften for ungen din? Ikke så lett å få frisk luft ned i vogna når man faktisk dekker åpningen UTEN å sy teppet fast....

Skrevet

Tror de fleste forstår at man ikke har teppe foran åpningen for å kvele barnet sitt, men det gjør det da ikke til en god ide likevel...

Velger å følge råd fra fagpersoner og helsepersonell fremfor bedrevitende dib-mødre.

Anonym poster: a629159bba78710c9270ba2c0fa8d2eb

Skrevet

Feeling guilty?

Nope. Aldri røyka, aldri brukt dop, pusser tenna på ungene mine, akdri veid over 67 kg selv som høygravid, sikrer dem i bil, har sikkert kledd på feil klær, kjeftet uten grunn, satt igjen 6 åringen i bilen mens jeg var inne på butikken, gått fra babyen og kattene på stua, bruker ikke babycall. Ser du- langt fra perfekt og heldigvis mest opptatt av å passe på meg selv....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...