Gå til innhold

Hva er det med mammaer og teppe over vogna??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes fortsatt jeg knapt ser ei barnevogn uten teppe over åpningen, har ikke folk snart fått med seg at dette ikke er bra???

Hva skal det være godt for liksom? Annet enn å gi ungen dårlig luft?

Anonym poster: 44dd95b396ec347348f8323b4b7fb1eb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan det hende at det er for å få ungen til å sovne?

Anonym poster: e863a3c43c3e2b0ef36a419e8858c90e

Skrevet

Skjerme for sol, muligens?

Anonym poster: 9e8fb8ddb6908c9ca62fdbca1fc0bae0

Skrevet

Ved å kvele den??

Man gjør seg selv en enorm bjørnetjeneste om man venner ungen til at den MÅ ha det mørkt for å sovne altså.

Skrevet

Skjerme for sol, muligens?

Anonym poster: 9e8fb8ddb6908c9ca62fdbca1fc0bae0

Solskjerming kan man gjøre på andre måter, feks snu vogna, parasoll, osv.

Gjest Julia1984
Skrevet

Synes det er færre vogner nå enn tidligere med teppe over vogna enn tidligere.

Skrevet

Hehe!Ved å kvele den?De har da ikke kledd vogna med plast?

Anonym poster: b5a5c16dcfd3aafc6f28c9135e87f250

Skrevet

Jeg har aldri brukt teppe over vogna,har bare brukt mørk myggnetting. Jeg skjønner heller ikke greia med teppe.

Anonym poster: a0d9ea31fee0749dd77a2913ec9a06b2

Skrevet

En unge dør ikke av at teppe er foran vogna. Da må hele vogna være pakket inn i plast. Dårlig luft ja!

Har aldri sett en vogn med dekke foran. Bortsett fra da jeg gjorde det i vinter og det blåste snø og sludd inn i vogna. Da var det nødvendig, men dekket da ikke hele.

Trur nok at å dekke for vogna er noe mødre gjør i de litt større byene osv.

Anonym poster: 9a0d81b356d301cda83bb4291d8455e1

Skrevet

Heldigvis ser jeg sjeldent at det er hengt teppe foran åpningen på vogna, mulig folk i mitt område er ganske opplyst?:-D

Nei, det er en uting at barna må ha det helt mørkt for å sove, de skal jo tross alt merke en forskjell på dagsoving og nattsoving. Lyst på dagen, mørkt på natta.

Skrevet

Når man har vanskeligheter med søvn så vil mange gjøre det som hjelper for å få til sårt tiltrengt søvn, deriblant å la barnet ha det mørkt. Det har jeg full forståelse for.

Og når man triller på tur er det ikke bare å snu vogna for å skjerme for sol/snø.

Men når det er sakt så er mitt tips å bruke en mørk gasklut foran (bruk klesklyper for å feste i skjermen) den vil ikke virke tett, men skjermer for lyset. Så også nylig noen som hadde en ekstra skjerm som ble satt foran den som er på vogna, for å skjerme mot sol. Den så genial ut.

Anonym poster: 99d50c55d58ba70bddf9c35ca0774842

Skrevet

De synes det er viktigere at barna sover enn at de puster. Enkelt og greit.

Anonym poster: 8eaf2702d5bdc62c37dbb2f80159ef12

Skrevet

Jeg har pleid å bruke en gassklut foran åpningen, men lar det være 15-20 cm åpning nederst, slik at det kommer godt med luft inn likevel. Grunnen til dette er rett og slett solskjerming, og at jeg ikke gidder bruke mange hundre kroner på en paraply til å feste på vognen. ( i tillegg til at jeg synes de er hunnstygge og utrolig i veien) Sjekker selvsagt ofte at temperaturen er grei der inne (som jeg gjør uansett om gaskluten henger foran eller ikke) og det er alltid svalt og fint der inne.

Å bruke heldekkende teppe har jeg aldri gjort.

Anonym poster: 1c63c35e5b6590671a09412b4220504f

Skrevet

Møtte en med et flecepledd foran hele åpningen nå... lettere og tynne tepper går vel til nød innimellom, type helsepledd. Men et flecepledd som var brettet dobbelt!

Anonym poster: 8a23cdeb141625d710945b610c00c8a0

Gjest Hyacinth Bouquet
Skrevet

Nå har vel de fleste vogner åpning bak på kalesjen som man kan åpne hvis man skal ha teppe foran. Da får ungen luft, men skjønner at det kan se lite gjennomtenkt ut ved første øyekast. Noen barn trenger å ha det mørkt for å få sove. Selv bruker jeg ikke teppe foran åpningen, men jeg tenker at de som bruker det har åpnet opp bak istedet.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Lurer på hvor mange unger det er som har dødd av det jeg.

Skrevet

Du er en av de som bruker teppe skjønner jeg. Ikke alle dør av mishandling heller, men er det ok for det?

Skrevet

Ved å kvele den??

Man gjør seg selv en enorm bjørnetjeneste om man venner ungen til at den MÅ ha det mørkt for å sovne altså.

Det var ikke snakk om at den måtte ha det mørkt. Det var bare så enormt mye å følge med på at h*n aldri sovnet.

Vi slet med dagsoving fra h*n var nyfødt og til 2-årsdagen - da ga vi opp å prøve lenger. H*n trengte ikke mye søvn og ville ALDRI sove frivillig.

Det er så festlig med meninger fra de som ikke har peiling på hva de snakker om.

Skrevet

Ser det stadig vekk her i Bergen. Og det er snakk om tjukke tepper som dekker hele forsiden. Kan jo være som hun over her sier at de har lukket opp lufting bak, men uansett liksom!

Jeg har vent ungen min til å sove når det er lyst.

Anonym poster: 560eb3e6963a2746192468da04ffaea5

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Du er en av de som bruker teppe skjønner jeg. Ikke alle dør av mishandling heller, men er det ok for det?

Nei, det gjør jeg ikke. Men det er fryktelig mange som gjør det, og bestandig har gjort det. Hva er faren? Kan de dø? Få andre plager?

Gjest ♥♥♥InMyHeart♥♥♥
Skrevet

Jeg bruker ikke teppe foran åpningen, får jeg lov til å stille samme spørsmål da?

Hva er skadevirkningene og hvor mange barn skades/omkommer av dette fenomenet?

Merkelig at man ikke hører er om det på helsestasjonen, i avisene ol, på samme måte som ved røyking, alkohol og sikring i bil?

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg bruker ikke teppe foran åpningen, får jeg lov til å stille samme spørsmål da?

Hva er skadevirkningene og hvor mange barn skades/omkommer av dette fenomenet?

Merkelig at man ikke hører er om det på helsestasjonen, i avisene ol, på samme måte som ved røyking, alkohol og sikring i bil?

Akkurat det jeg heller ikke forstår. Får ikke akkurat noe sjiraff for å minne oss på det. Helsesøster spør heller ikke storebror om han kjenner noen som har teppe over, som hun spurte om han kjente noen som Røyka. ..

Skrevet

Ved å kvele den??

Det var ikke snakk om at den måtte ha det mørkt. Det var bare så enormt mye å følge med på at h*n aldri sovnet.

Vi slet med dagsoving fra h*n var nyfødt og til 2-årsdagen - da ga vi opp å prøve lenger. H*n trengte ikke mye søvn og ville ALDRI sove frivillig.

Det er så festlig med meninger fra de som ikke har peiling på hva de snakker om.

Min var også en som sov lite, men løsningen da er ikke å tvinge ungen til å ligge i mørket i dårlig luft for å skulle sove. Men å tilpasse sovingen etter barnets behov! Og dette brukte dere "bare" 2 år på å skjønne. Gratulerer!

Skrevet

Gikk forbi en barnehage og der var det helsetepper foran åpningen på alle vognene!

Skrevet

Enda verre synes jeg er når de er inne på et senter og tar et tykt fleece over HELE åpningen for å skjerme mot lys og lyder.

Jeg har VELDIG lyst til å spør dere mødre som bruker pledd over åpningen; Hadde du selv hatt lyst/orket å sove inne i den dårlige luften som blir der inne?

Jeg har lest at dårlig luft (teppe foran HELE åpningen) øker sjansen for kryddedød.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...