Gå til innhold

Dømmer du folk utifra fortiden dems?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror, uten å dømme deg da, at denne dama har det best uten deg i sin vennegjeng. Ut fra de siste svarene dine, så er det du som trekker det korte strået.

Alle kan forandre seg, vi kan også forandre våre holdninger, men vi må se dem og ville forandre oss. Det virker som hun har gjort det, men HI har ikke.

Om det er så vanskelig for deg, si det til henne. Ærlighet varer lengst, Da kan hun kansje fokusere sin tid på mennekser som har evne til å se at folk kan endre seg.

Anonym poster: d775f71da819ac75c6697c36616e5ca5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg vet ikke. Bare redd for å brenne meg. Jeg vet at hun har få venner igjen. Ingen nære venner fordi alle har tatt avstand. Så det er jo ikke bare jeg som er sær! Alle tenker tydeligvis likt som meg i det virkelige livet. Ellers hadde hun jo hatt flere venner! Til og med våre felles bekjente som sier at hun har forandret seg, henger ikke med henne. HI

Anonym poster: 17d1d38cbf665bd5d995044373eab729

Skrevet

Ja, jeg vet ikke. Bare redd for å brenne meg. Jeg vet at hun har få venner igjen. Ingen nære venner fordi alle har tatt avstand. Så det er jo ikke bare jeg som er sær! Alle tenker tydeligvis likt som meg i det virkelige livet. Ellers hadde hun jo hatt flere venner! Til og med våre felles bekjente som sier at hun har forandret seg, henger ikke med henne. HI

Har du ikke lest de svarene du har fått her???

Alle i det virkelige livet mener som deg...???

Hold deg unna du! Høres ut som hun ikke trenger venner som deg!

Anonym poster: 45cf9a7b77c6d943763eeb061c048811

Skrevet

Mente at det tydeligvis bare er på forum folk er så medmenneskelige, for i det virkelige liv, så har hun jo ingen venner. Hadde folk vært så gira på å gi en ny sjans, så hadde vel flere gjort det????

Skjønner ikke hvorfor dere skal halshugge meg, når alle andre har tatt samme valget.

HI

Skrevet

Jeg tror du er redd for at hu skal stjele gubben din, jeg :P

Du ble mer og mer hissig for hvert svar du fikk om å ikke dømme og avvise henne sånn, og jeg leste også at mannen din vil gi henne en sjanse..

Ikke se på henne som en trussel, men som en dame som nå virkelig vil gjøre ting på en bra måte for at ungene skal få det godt ;)

Du trenger da ikke invitere henne hjem selv om barna får leke sammen. Evnt kan du besøke henne, så slipper du at hu stjeler noe eller noen.. :P

Anonym poster: e044b017c51267db92bdebc5e9855532

Skrevet

Mannen min synes hun er fin utseendemessig, men tviler på at han vil ha en med så lav moral :-)

HI

Skrevet

Dama var vel rusavhengig og var villig til "alt mulig" for å finansiere rusen sin. Hvis hun nå er rusfri, er faren for tyveri, lureri og hor sikkert tilnærmet borte. Det å bli fordømt av alle, å bli høflig avvist av alle, bli mistrodd av alle, øker sikkert ikke sjansen for at hun holder seg på matta. Kan skjønne dere som ikke har vært med henne på endringen - at den er vanskelig å tro på, men synes det er trist for ungene hennes at de skal bli marginaliserte fordi moren har skeiet skikkelig ut tidligere. Kanskje må man flytte fra bygdetrollet for å kunne starte på nytt?

Er forresten en dårlig unnskyldning at alle andre også skyr henne som pesten, det burde få deg til å tenke at det ikke skal så mye til. Dere trenger jo ikke bli bestevenner, men hun trenger jo et sosialt liv hun også.

Skrevet

Mente at det tydeligvis bare er på forum folk er så medmenneskelige, for i det virkelige liv, så har hun jo ingen venner. Hadde folk vært så gira på å gi en ny sjans, så hadde vel flere gjort det????

Skjønner ikke hvorfor dere skal halshugge meg, når alle andre har tatt samme valget.

HI

Du legger opp til halshugging selv. Du ønsker å høre hva vi her inne mener, synes du det er så rart at du får svar?

Kansje du burde gå litt i deg selv å gå foran som ett godt forbilde for andre? Mannen. Din virker som han har mere empati enn seg. Kansje du burde lære litt av han?

Anonym poster: 45cf9a7b77c6d943763eeb061c048811

Gjest Sommerfuggel i vinterland
Skrevet

Et sted på veien mistet du all min respekt og sympati, hi..

Jeg tror du gjør lurt i å holde deg og barna unna henne. Tror barna hennes fort vil merke fiendtligheten din, og barna dine kan fort plukke opp din dømmende (og direkte stygge) holdning. Så gjør alle en tjeneste og hold dere unna.

Dette kunne vært løst med møter i parker, lekeplassen o.l, barna dine kunne vært hos dem så du slipper å dra inn en svindlende hore av en løgner i huset ditt.

Hun prøver tydeligvis å ta ansvar og gjøre opp for seg ved å snu livet rundt. Bare synd folk straffer barna hennes for morens handlinger :(

Skrevet

HI

Det er vanskeleg å vite korleis ho er som person likevel, når ein berre les eit utdrag av kva ho har gjort. Det kan godt vere at eg og hadde heldt meg borte frå ho, men no klarar ikkje eg å forestille meg korleis ho er som "reformert menneske", for eg har aldri møtt ho og fått eit inntrykk av ho. Hadde eg møtt ho, og ho var tilsynelatande ei hyggeleg jente, som hadde hatt motgang i livet (og bagasjen du nemner), så hadde eg nok gitt ho ein sjanse.

Hadde ho hatt nemte bagasje, vore stokk dum og hatt korte sosiale antenner hadde eg nok reservert meg meir enn eg gav inntrykk av i starten.

Det er rett og slett vanskeleg å seie utan å ha møtt ho.

Skrevet

HI

At hun ikke har flere nære venner, skyldes neppe hun ikke er verd å ha som venn, men at altfor mange har fordommer som deg og sprer dette videre til andre. Det er sikkert få som tør å bli venner med henne, når de vet hva slags sladder de har i vente om de gjør det....
Skrevet

Det eneste jeg dømmer utfra, er hvordan personen er overfor meg. Grei person, og jeg godtar :) Ekkel person, det liker jeg ikke samme hva fortiden sier.

På min nye arbeidsplass er det en som har mye cred for rett oppførsel. MEN overfor meg som ny har der kommet en del opp i overflaten jeg ikke liker. Som å få kjeft for nybegynnerfeil mens kunden hører på osv. Den personen liker jeg IKKE. Mange måter å ta opp feil på, og den personen kan det ikke å en god måte.

Jeg driter i hva som har hendt i fortiden, for det er nåtiden som teller. Og barn av folk med "dårlig rykte" kan da virkelig ikke noe for foreldres feil!

Døm ikke, for du vil selv bli dømt. Er det ikke noe som heter det?

Man kan være snilleste og godeste personen i verden, selv om ryktet(og det ordet sier vel alt) er dårlig. Rykter er rykter, og ingen sannhet om alt.

Og en annen ting er at alle mennesker har mange sider. Selv om man har gjort mye dymt, så kan man faktisk være den personen de fleste vil stole på.

Jeg har mye mer trøbbel med å stole på de "highclass"-folka, selv om de gjør det bra. Jeg ville heller stolt på en narkoman...... Image er noe man kan lage selv, men i bunnen finner du mennesket bak.

Anonym poster: 42c860c2990291d952acd5e1388fb946

Skrevet

...og du..... har du tenkt over hva du nå lærer dine barn? Hvor kommer rasisme fra, tror du? Selv om hun du nevner er hvit som snø, eller hva søren du selv er, så er det rasisme mot en minoritet du vet for lite om. Rasisme har ikke bare med hudfarge å gjøre, ser du.

Jeg blir så forbanna av mennesker som virkelig tror de er bedre enn andre, uten å selv tørre å lære å kjenne den siden av livet de TROR de bør frykte.

Har du et godt nok selvbilde, god moral og god nok selvtillit, så takler du det meste. Det er et ordtak som er noe slikt - "Jeg ser noe i deg, som jeg ikke liker i meg selv". Er dette hvor du er?

Og en annen ting er at man skal/bør være trygg i seg selv, for da takler du nederlag fra andre. Så lenge du har tro på deg selv, så takler du at andre skuffer deg. Og du er nok ikke der.

Skrevet

"dems"???? kan du norsk, eller?

Skrevet

Så det er for sent å ta tak i livet sitt når man er 34? Håper ikke du jobber med mennesker som skal endre livet sitt på et vis, f eks rusavhengige.

Anonym poster: 8a15a1f2df21d9d8e7771afc936805c5

Gjest Aprikos Syltetøy
Skrevet

Jeg hadde nok tenkt meg om 2 ganger når det gjaldt henne. Men hvorfor skulle det gå utover barna hennes? Kan godt være at hun har fått skikk på livet sitt, men jeg hadde iallefall holdt en god avstand til henne. Brent barn skyr ilden er det noe som heter. Hilsen godtroende dumming :P

Skrevet

Jeg hadde nok tenkt meg om 2 ganger når det gjaldt henne. Men hvorfor skulle det gå utover barna hennes? Kan godt være at hun har fått skikk på livet sitt, men jeg hadde iallefall holdt en god avstand til henne. Brent barn skyr ilden er det noe som heter. Hilsen godtroende dumming :P

Det er naturligvis noe annet om en selv har dårlige erfaringer med en person, men det er så vidt jeg forsto ikke slik at verken HI eller de andre har hatt noen dårlige opplevelser med vedkommende- de baserer avstanden de holder på ryktet hennes. Nå er det naturligvis sjelden tvil om en brokete fortid når noen er domfelt, men jeg synes likevel en skal være forsiktig med å tro for mye på rykter- ikke alt er nødvendigvis sant og det kan være mer ved hennes historie enn det du kjenner til.

Skrevet

Det er naturligvis noe annet om en selv har dårlige erfaringer med en person, men det er så vidt jeg forsto ikke slik at verken HI eller de andre har hatt noen dårlige opplevelser med vedkommende- de baserer avstanden de holder på ryktet hennes. Nå er det naturligvis sjelden tvil om en brokete fortid når noen er domfelt, men jeg synes likevel en skal være forsiktig med å tro for mye på rykter- ikke alt er nødvendigvis sant og det kan være mer ved hennes historie enn det du kjenner til.

Og barna bør uansett ikke få lide.

Gjest Aprikos Syltetøy
Skrevet

Og barna bør uansett ikke få lide.

helt enig :)
Skrevet

Det spørs hva dem har gjort. Er det et mord-ja da dømmer jeg. Mishandling-dømmer jeg. Men om det f.eks handler om rusmisbruk, løs på tråden, veldig tidlig gravid. . Slike ting dømmer jeg ikke. Tenker ikke over at disse personen er noe mindre vert på noen måte. Konklusjonen min er vel egentlig at så lenge mennesker ikke har skadet andre enn seg selv på noen måte-dømmer jeg ikke.

Anonym poster: b6139843e472b4dd3fe0d28178752497

Skrevet

Jeg dømmer nok mer folk som sier "dems" i stedet for "deres", da tenker jeg straks uutdannet uintelligent trash... Vil ikke at mitt barn skal omgås slike, ser for meg grønnsåpedunker med hjemmebrent, såpeoperaer og bilblader i stedet for bøker etc.

Anonym poster: 09e9302ae6bd5dea748aabe85eb063e8

Gjest Skofantomet
Skrevet

Nei. Jeg er kanskje mer på vakt, men alle fortjener en sjangse. Men jeg skjønner virkelig ikke hvorfor du spør, du har jo allerede bestemt deg?

Syns altfor mange er dømmende mot mennesker som har det tøft i livet. Hva vet vi om valgene de har tatt i livet? Alle som har hatt det vondt, trenger gode mennsker ved sin side som kan hjelpe de videre ut på den riktige veien.

Selvfølgelig skal vi ikke være naiv og tro at alle forandrer seg, men å møte et menneske med et åpent sinn, det syns jeg de fortjener.

Skrevet

Vi bor i en "liten" by. I barnehagen det vi har våre barn, så er det en dame som har to barn på samme gruppe.

Både jeg og mannen kjenner til denne damen fra før.

Hun har sittet i fengsel for bedrageri, tyveri og fyllekjøringer. Jeg vet også at hun har solgt sex flere ganger..

Nå virker det derimot som at hun har skikk på livet. God jobb, god oppførsel og nydelige barn.

Kjenner at vi tar avstand fra henne og barna hennes pga fortiden hennes, men er det egentlig rett? Det er 4-5 år siden hun kom ut av fengsel og det jeg tror begynte på et bedre liv..

Hva hadde dere gjort?

Jeg synes ikke det er dømmende fordi om man velger å holde litt avstand. Selv om folk sitter i fengsel, så er det selvsagt fair å gi folk en ny sjanse. Men personlig ønsker jeg ikke å ha venner med en så slett moral og livsstil.

Beklager, nå er jeg bare ærlig.

Anonym poster: 58fbe0cf133f20ec66d4793eb54883b9

Skrevet

Jeg hadde personlig ikke valgt å blitt bestevenn med en som hadde vært prostituert.........

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...