Gå til innhold

Dømmer du folk utifra fortiden dems?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor i en "liten" by. I barnehagen det vi har våre barn, så er det en dame som har to barn på samme gruppe.

Både jeg og mannen kjenner til denne damen fra før.

Hun har sittet i fengsel for bedrageri, tyveri og fyllekjøringer. Jeg vet også at hun har solgt sex flere ganger..

Nå virker det derimot som at hun har skikk på livet. God jobb, god oppførsel og nydelige barn.

Kjenner at vi tar avstand fra henne og barna hennes pga fortiden hennes, men er det egentlig rett? Det er 4-5 år siden hun kom ut av fengsel og det jeg tror begynte på et bedre liv..

Hva hadde dere gjort?

Anonym poster: 17d1d38cbf665bd5d995044373eab729

Videoannonse
Annonse
Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Jeg kan være rask til å dømme, men så tenker jeg meg om og da gir jeg svært ofte folk en sjanse.

Barna hennes har ikke gjort noe galt så å dømme dem og å ta avstand fra dem er veldig urettferdig.

Skrevet

Jeg dømmer og hadde holdt meg unna. Dette fordi jeg har vært godtroende før, og brent meg kraftig.

Anonym poster: 242c64b8ad247daed5cb203b913fcad2

Skrevet

Hvis det er ganske åpenbart at hun har fått skikk på livet så hadde jeg latt tvilen komme henne til gode. Jeg føler ikke at det er opp til meg å dømme andre så jeg prøver å være åpen for alle :)

Skrevet

Ja og nei. Gir alltid folk en sjanse, men hadde jeg truffet noen som tidligere har vært dømt for bedrageri, tyveri. Så hadde jeg nok ikke lagt gullklokka rett foran nesen på personen, ved kaffebesøk:)

Skrevet

Dømmer. Tja, jeg vurderer jo absolutt mennesker ut fra hva de har gjort i fortiden også. Det betyr ikke at man behøver å være ugrei mot noen med en slik fortid du beskriver, men at jeg ville vært litt mer på vakt enn med mange andre. Jeg vet ikke om jeg skjønner hva du mener med å ta avstand fra henne og barna hennes... jeg tar veldig sjelden avstand fra barn, egentlig.

Anonym poster: cd3840c89784c6488d3ed2719a4aae6b

Skrevet

man skal ikke dømme folk, men det er enkelt å gjøre dessverre.

Jeg hadde nok gitt henne en sjangse, og barna har uannsett ikke gjort noe galt. Så å ta avstand fra dem er jo totalt feil.

Husk at vi overfører holdningene våre til våre barn.

Anonym poster: d775f71da819ac75c6697c36616e5ca5

Skrevet

Med å ta avstand så mener jeg feks at vi ikke ønsker å treffes for å leke med barna. Hun har spurt et par ganger, men vi har såvidt henne høflig.

Slike ting.

HI

Skrevet

Avvist skulle det stå. HI

Skrevet

Med å ta avstand så mener jeg feks at vi ikke ønsker å treffes for å leke med barna. Hun har spurt et par ganger, men vi har såvidt henne høflig.

Slike ting.

HI

"Såvidt skal vere avvist?

Eg hadde ikkje avvist slikt, fordi det går utover ungane. Eg hadde nok ikkje latt tusenlappane ligge framme på bordet, men eg hadde gitt ho ein sjanse. Folk KAN endre seg, og då er det greit om folk gir dei ein sjanse.

Skrevet

Det gjør jeg selvfølgelig til en viss grad, jeg kunne aldri ha blitt bestis med Viggo Kristiansen hvis han kommer ut av fengsel og begynner på et nytt liv, men det er jo de mer ekstreme tilfellene. Her ville jeg ha gitt henne en sjanse. Det er barna som blir skadelidende og folk kan forandre seg.

Anonym poster: bb8b770488375e702e7033d05a062046

Gjest Kira bjeffer
Skrevet

Med den bakgrunnsinfoen du sitter på, så hadde jeg sannsynligvis vært litt forsiktig i visse situasjoner. Men ville nok ikke avvist en play-date med ungene av den grunn.

Du får også ha i bakhodet at det kan være vanskelig for henne å spørre om slikt. Kanskje tror hun at alle tenker på samme måte som deg, og da skal det litt til før man tør å spørre.

Jeg ville latt tvilen komme henne til gode. Dere kan jo evnt møtes ute på en lekeplass eller i en park. Du trenger ikke invitere dem hjem med det første hvis du er usikker på henne.

Skrevet

Jeg har venner som kjenner henne og de sier at hun har forandret seg. At hun har blitt skikkelig ordentlig og ærlig og bla bla bla.. men jeg vet bare ikke om jeg tror dem.. jeg er redd for å slippe et slu kvinnemenneske innpå oss/barna. Hva om hun manipulerer barna e.l.?

føler at vi egentlig ikke trenger å ha noe med henne å gjøre, men samtidig så virker hun veldig hyggelig.. HI

Skrevet

Jeg har venner som kjenner henne og de sier at hun har forandret seg. At hun har blitt skikkelig ordentlig og ærlig og bla bla bla.. men jeg vet bare ikke om jeg tror dem.. jeg er redd for å slippe et slu kvinnemenneske innpå oss/barna. Hva om hun manipulerer barna e.l.?

føler at vi egentlig ikke trenger å ha noe med henne å gjøre, men samtidig så virker hun veldig hyggelig.. HI

Synes du er paranoid og dømmende. Om hvis det er et problem så hold dere unna da! Fytti

Anonym poster: 98e33c7f6d31cc61a10f43e3e046a52a

Skrevet

Altså, hvorfor skal vi gidde å ha en bedrager og hore i omgangskretsen vår? For det er jo det hun er/var.. HI

Skrevet

Altså, hvorfor skal vi gidde å ha en bedrager og hore i omgangskretsen vår? For det er jo det hun er/var.. HI

Ho klarar seg sikkert best utan deg i gjengen sin, tenkjer eg når eg les svaret ditt :)

Skrevet

Syns du begynte bra i resonnementet ditt men den siste kommentaren her var bare stygg. Du hører tydeligvis alt det dårlige med dama og ser ingen pisitive sider.

Skjønner ikke da hvorfor dette er ett tema for deg.du har hvertfall bevist at du er fryktelig dømmende

Anonym poster: 481c97fd7b49418361e49e19907b8e38

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Ja, det gjør jeg. For slike ting forteller meg at vi er langt fra hverandre i hva verdier og holdninger angår

Skrevet

Ja og nei..tenker ofte at de har hatt det tøft i livet og kanskje ikke så mange som bryr seg at jeg ville prøvd å være en positiv innflytelse i livet dems

Skrevet

Manipulerer barna? Hvorfor i alle dager skulle hun det? Hvis hun ikke har gjort deg noe så synes jeg du skal møte henne med et åpent sinn, og ta godt i mot barna hennes uansett.

Skrevet

Ja, det var kanskje en dum kommentar, men jeg føler ikke at jeg har noen grunn til å slippe henne innpå livet vårt. Mannen vil gi henne en sjanse, men jeg kan ikke skjønne hvorfor. Hun har svindlet flere jeg kjenner, md både "salg" av telefoner og konsert billetter. Riktignok flere år siden, men uansett vanskelig å s bort ifra.

Hun har solgt kroppen sin til hvem som helst og hun har stjålet biler.. Skjønner ikke hvordan hun plutselig kan ha blitt et godt menneske?

HI

Skrevet

Jeg synes det siste svaret ditt sa alt, du har dømt henne for fortiden hennes og det spørs om du endrer mening der likevel. Jeg er kanskje naiv, men ville for barnas skyld absolutt gitt det en sjanse. Sikkert nok av folk som deg som sier nei til playdate.

Anonym poster: 8a15a1f2df21d9d8e7771afc936805c5

Skrevet

Du vet ikke hva som har fått denne dama til å ta de valgene hun har tatt. Vi har alle noe i "ryggsekken" vår, og alle håndterer vi de utfordringene vi har fått forskjellig.

Jeg har tideligere hoppet til konklusjoner om mennesker for tidelig å fått meg en god lærepenge av dette.

Jeg synes det virker som du dømmer dette mennesket for lett.

Anonym poster: 45cf9a7b77c6d943763eeb061c048811

Skrevet

Ja, det var kanskje en dum kommentar, men jeg føler ikke at jeg har noen grunn til å slippe henne innpå livet vårt. Mannen vil gi henne en sjanse, men jeg kan ikke skjønne hvorfor. Hun har svindlet flere jeg kjenner, md både "salg" av telefoner og konsert billetter. Riktignok flere år siden, men uansett vanskelig å s bort ifra.

Hun har solgt kroppen sin til hvem som helst og hun har stjålet biler.. Skjønner ikke hvordan hun plutselig kan ha blitt et godt menneske?

HI

Det kan også være en grunn til at livet hennes ble som dette, oppvekst, miljø osv. Ikke alle havner riktig i livet med en gang. Syns det er flott at hun har greid å snu det!

Anonym poster: 8a15a1f2df21d9d8e7771afc936805c5

Skrevet

Dama er nå 34 år! Litt sent å "snu" livet, eller?

Hadde dette vært når hun var tenåring så hadde det vært annerledes, men hun var jo en godt voksen dame.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...