Gå til innhold

Er det vondt å sette epidural?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jo det var kjempe ubehagelig...hun satt den feil fem ganger først og det var ikke godt

Anonym poster: 6addeed6b678586f4f0c73eddb6c32c5

Vennligst hold alle skrekkeksempler for dere selv. Jeg vet at de helt sikkert finnes, men det er overflødig å dele dem...hvert fall i denne tråden.

Hvorfor spør du da? Jeg syntes det var vondt! Finn skikkelige støt og spinalhodepine fra helvete over en uke etter. Men var veldig gld for at jeg fikk den. Tok toppene på riene mine.

Anonym poster: 213404fda23d90815bb83e93870f0bec

Det er ikke noe å ta seg nær av. Jeg sier bare at hvis du sitter på en historie som du vet er under gjennomsnittlig hyggelig og høyst uvanlig, så passer den ikke inn i alle samtaler. Jeg er likevel lei for at du var uheldig.

Hehe.. Tar meg absolutt ikke nær av deg.. Den opplevelsen jeg hadde av epidural er ikke høyst uvanlig. Men om det trøster deg å tro det så vær så god ;)

Hva ellers skal man trøste seg med? Man peprer ikke førstegangsfødende med historier om setefødsler og helvete heller. Det er bare snakk om å vise vett. Det er jo ikke alltid lett å vite hvor grensene går, derfor sa jeg enkelt og greit i fra. Det er min tråd, og jeg setter rammene for den selv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo det var kjempe ubehagelig...hun satt den feil fem ganger først og det var ikke godt

Vennligst hold alle skrekkeksempler for dere selv. Jeg vet at de helt sikkert finnes, men det er overflødig å dele dem...hvert fall i denne tråden.

Hvorfor spør du da? Jeg syntes det var vondt! Finn skikkelige støt og spinalhodepine fra helvete over en uke etter. Men var veldig gld for at jeg fikk den. Tok toppene på riene mine.

Det er ikke noe å ta seg nær av. Jeg sier bare at hvis du sitter på en historie som du vet er under gjennomsnittlig hyggelig og høyst uvanlig, så passer den ikke inn i alle samtaler. Jeg er likevel lei for at du var uheldig.

Hehe.. Tar meg absolutt ikke nær av deg.. Den opplevelsen jeg hadde av epidural er ikke høyst uvanlig. Men om det trøster deg å tro det så vær så god ;)

Hva ellers skal man trøste seg med? Man peprer ikke førstegangsfødende med historier om setefødsler og helvete heller. Det er bare snakk om å vise vett. Det er jo ikke alltid lett å vite hvor grensene går, derfor sa jeg enkelt og greit i fra. Det er min tråd, og jeg setter rammene for den selv.

Da skulle du ha påpekt i HI at du kun ville høre solskinnshistoriene.

Gjest yrild
Skrevet

Nei det gjorde ikke vondt, men hvis du klarer å føde uten så vil jeg anbefale det. Min fødsel uten epidural var mye bedre enn den med, men på de annen side hadde jeg endt opp med keisersnitt hvis jeg ikke hadde fått epidural og da var det det beste av to onder :-)

Ta det som det kommer. Det er ikke så mye ved en fødsel som man kan forutse!

Skrevet

Hvordan var effekten av den? Har dere født uten bedøvelse før?

Jeg syns effekten av den var helt fantastisk. Hadde en laang fødsel med treg fremgang, så jeg hadde timesvis med tette intense rier før jeg tilslutt bestemte med for epidural (ønsket egentlig en helt naturlig fødsel), når virkningen kom var det som å komme til himmelen.

Var de vanskelig å be om å sette den? Jeg ba om det ved andre fødsel. Jeg hadde 5-6 cm åpning to uker før termin, så da riene begynte, drøyde jeg ikke lenge med å komme meg til sykehuset. De ville egentlig sende meg rett hjem siden riene ikke var særlig sterke ennå og jeg hadde ikke hatt dem særlig lenge.

Jeg kranglet meg til en sjekk før jeg dro, og en sjokkert jordmor konstaterte at jeg hadde 7 cm åpning. Likevel ville de vente "og se det an" i forhold til epidural. I neste øyeblikk "var det for seint...hehe".

Er det noe man normalt må krangle seg til?

Skrevet

Da skulle du ha påpekt i HI at du kun ville høre solskinnshistoriene.

Å, for føkkseik. Finn deg noe annet å gjøre på.

Skrevet

Jeg kjente ingenting når de stakk, og virkningen var fantastisk! :) Bare en god opplevelse med epidural for meg. Andre fødsel gikk "dessverre" så raskt at de ikke rakk å sette den, men så gikk det nå fort over og da.

Anonym poster: 1298083817136808461f78a5aaa8d5be

Skrevet

Det gjør ikke nødvendigvis vondt om de bommer heller...

Jeg fikk en 12-15 stikk, først med spinal, deretter epidural før de fikk til å bedøve meg sånn noenlunde tilstrekkelig for et planlagt keisersnitt. Det var bare ubehagelig.

Anonym poster: cd498b6c6307130b146f56a894e5ebcb

Skrevet

Epidural eller spinalbedøvelse gjør ikke vondt å få satt. Man får bedøvelse først og merker ikke at de setter inn epi/spinal. Det er veldig logisk at det ikke kan gjøre vondt da man skal inn i epiduralrommet eller spinalrommet i ryggen, og det er meget viktig at pasienten er i ro.

Hilsen anestesilege

Anonym poster: 9a78bf9443a880640520cc633553e7e0

Hvis du er anestesilege vil jeg opplyse deg om at det er forskjellig praksis på om man får bedøvelse først. Ved " mitt" sykehus gjør man ikke det.

Når du sier det ikke gjør vondt forutsetter du at alle klarer å sette den riktig.

Det er når de bommer det gjør vondt! Jeg har misdannelser i ryggen og de brukte en time på meg, da prøvde de både spinal og epidural.

Det var det verste med hele fødselsopplevelsen for min del..

Skrevet

Jeg syns effekten av den var helt fantastisk. Hadde en laang fødsel med treg fremgang, så jeg hadde timesvis med tette intense rier før jeg tilslutt bestemte med for epidural (ønsket egentlig en helt naturlig fødsel), når virkningen kom var det som å komme til himmelen.

Var de vanskelig å be om å sette den? Jeg ba om det ved andre fødsel. Jeg hadde 5-6 cm åpning to uker før termin, så da riene begynte, drøyde jeg ikke lenge med å komme meg til sykehuset. De ville egentlig sende meg rett hjem siden riene ikke var særlig sterke ennå og jeg hadde ikke hatt dem særlig lenge.

Jeg kranglet meg til en sjekk før jeg dro, og en sjokkert jordmor konstaterte at jeg hadde 7 cm åpning. Likevel ville de vente "og se det an" i forhold til epidural. I neste øyeblikk "var det for seint...hehe".

Jeg fikk tilbud om epidural allerede syv timer før jeg takket ja, så her var det ingen krangling, virker som det kommer an på hvem man møter. Jeg har fått inntrykk av at enkelte jordmødre er veldig imot å gi den fødende epidural fordi den kan stoppe opp fødselsløpet. Men hvis ikke anestesilegen er opptatt med viktigere ting så tror jeg ikke de kan nekte deg epidural med mindre du har for stor åpning..

Skrevet

Jeg har satt 2 ganger. Ikke vondt og god effekt:)

Skrevet

Jeg hadde en sur og gretten lege som skulle sette epiduralen.

Jeg hadde problemer med å sitte i ro ettersom jeg hadde så sterke rier.

Han sier i en kjempesur tone at visst jeg ikke sitter helt i ro nå så får jeg ikke epidural.

Jeg har veldig sprøyteskrekk, men skrekken for å ikke på epidual var enda sterkere.

Så jeg konsentrerte meg 110 % om å sitte rolig,så jeg merket faktisk ikke stikkene.

Å jeg er en person som tåler smerte veldig dårlig.

Skrevet

Jeg måtte foresten ikke krangle meg til å få den.

Jeg spurte pent om jeg kunne få epidural når jeg hadde 3-4 cm åpning,å jeg fikk ett ja med en gang.

Tror de var dritt lei å høre på min syting og klaging over smertene hehe..

Skrevet

Grisevondt synes jeg, og har tviholdt på såpass mange unger som spinalpunkteres at jeg har lite tro på de som sier det ikke er vondt...

Anonym poster: f0c2f34da80998abaab44125fa0fcb3c

Skrevet

Første gang jeg fikk,merket jeg ikke mye. Andre gang gjorde både bedøvelsen og stikk nr.2 vondt. Og opp på det hele,bommet legen slik at jeg fikk spinal istede for epidural. Ble helt lamma i underkroppen...og da er det jo enkelt å føde en ongen - not!

Anonym poster: 70fa150b3367a0b1424594875d3fb275

Skrevet

Hadde så vondt av riene at jeg ikke synes epiduralen var vond i det hele tatt!

Anonym poster: 005f18e1d80252d4a5ee9f6123a5d37f

Skrevet

Det er mange faktorer som påvirker evt smerter ved innleggelse av epidural.

Distraherende smerter, bruk av lokalbedøvelse (og om den får tid til å virke), engstelse, anatomiske forhold, samarbeid mellom pasient/lege, om en klarer å sitte stille, legens ferdigheter, osv, for å nevne noen.

Men min erfaring er at det er ytterst få fødende som synes det er vondt å få lagt epidural. Medvirkende til dette er nok de smertene en faktisk er i under fødsel. Samt at ligamentene til en fødende er mer smidige, noe som medvirker til at en som oftes ikke har problemer med å få inn epiduralen.

Andre pasientgrupper derimot plages mer til tross for lokalbedøvelse og evt intravenøs smertelindring.

Ser at det skrives i et svar her at en ikke alltid setter lokalbedøvelse før epidural.

Det er varierende praksis rundt spinalbedøvelse, men jeg har vondt for å tro at en velger å sette epidural uten lokalb. Dette da epiduralnålen er grov og det er lite tidsbesparende å droppe lokalb.

Mange fødene har vansker med å sitte evt ligge i ro, men det er grunnet riene ikke smerter/ubehag ved epiduralen.

De fleste som kjenner noe når en setter en fødeepidural beskriver det mer som et press eller ubehag. Så ikke gru deg for akkurat den delen av fødselen HI :)

Anonym poster: a1bc0758d36d3f65c42ab687bc82b1a6

Skrevet

Epidural eller spinalbedøvelse gjør ikke vondt å få satt. Man får bedøvelse først og merker ikke at de setter inn epi/spinal. Det er veldig logisk at det ikke kan gjøre vondt da man skal inn i epiduralrommet eller spinalrommet i ryggen, og det er meget viktig at pasienten er i ro.

Hilsen anestesilege

Nå vet ikke jeg hvilke planet du bor på, eller hvor du har gått på skolen, men jo, det gjør vondt!! Det er ikke uutholdelige smerter, men vondt gjør det - og jeg fikk ikke noen bedøvelse først - noen av gangene.

Første gang bommet han en gang og så satt den på andre forsøk. Andre gang traff han med det samme. Det er vondt, men går fort over og var absolutt verd smerten for meg. Jeg hadde en utrolig god effekt og fikk en nærmest smertefri fødsel. Det var kun når pressriene kom de skrudde den ned sånn at jeg skulle kjenne når jeg skulle presse, ellers var det knapt ubehagelig.

Skrevet

Når fødselen har kommet så langt som til 7 cm har en ikke lengre like god effekt av epiduralen. Og dermed vil potensielle risikofaktorer overveie fordelene. Så det er nok ikke mange anestesileger som legge epidural når fødselen har kommet så langt.

Men en kan jo evt få en fødespinal i stede.

Gjest Skofantomet
Skrevet

I forhold til riene så var det å sette epidural en sann drøm ;)

Skrevet

Hilsen anestesilege

Det var utrolig teit sagt av en anestesilege. Noen syns det er vondt og sånn er det. Her jeg jobber får ingen lokalbedøvelse før spinal.

Anonym poster: 0e6df0df3bee33f1ab1878ac89a1ab1f

Skrevet

Hilsen anestesilege

Fikk ingen bedøvelse ved epidural. Legen bomma hele seks ganger. Jeg merka det og syns faktisk epiduralen var verre enn rier. Slenger du på at han traff nerver i beina hele tiden så blei det enda verre...

Anonym poster: c5c589bc7173b478cb6101369fc72f2b

Skrevet

Etter to døgn med rier og svært liten framgang var det bare DEILIG å få satt inn epidural slik at de kunne kjøre igang fødselen skikkelig. Jeg satt dønn rolig mens legen satte epiduralen, kan ikke huske at jeg kjente noe som helst. Men da den virka - halleluja!

Anonym poster: d7a5010235a1693ab52403c6a70b96cb

Skrevet

Hilsen anestesilege

Det var utrolig teit sagt av en anestesilege. Noen syns det er vondt og sånn er det. Her jeg jobber får ingen lokalbedøvelse før spinal.

Anonym poster: 0e6df0df3bee33f1ab1878ac89a1ab1f

Tror du virkelig det er en anestesilege som skrev dette?

Skrevet

Jeg kjente det ikke i det hele tatt. Det som gjorde det vanskelig å sitte i ro var riene som kom nesten uten opphold. Men det gikk fint likevel, og epidural var himmelen. Jeg fikk det med en gang jeg ba om det.

Anonym poster: 1f13cb87785692d8a716f790285c7770

Skrevet

Det gjør nok ikke vondt å sette den, det er nok verre å få den ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...