Anonym bruker Skrevet 18. mars 2013 #51 Skrevet 18. mars 2013 Vel, nå er det ungene som skal like det. Ikke DU.... Nix, ikke enig. Barn kan like så mangt! Det betyr at vi voksne må velge hva vi "serverer" dem, og gi dem kvalitet, siden de så og si er altetende. Ville du gitt brus og godis hver dag, fordi "barna liker det"? Anonym poster: f6105207318fae727e81333d6ebe2a82 Nei, men du gir babyen moste grønnsaker og babygrøt fordi babyen liker det, selv om du selv synes det smaker bæsj. På samme måte som barn ikke klarer å se nyhetene eller filmer om WW2 på Discovery, er det ganske så logisk at mange voksne synes barneprogram er teite. Jeg elsker barneprogrammer, når de er gode! :-)Og sunn barnemat kan da ikke sammenlignes, det som kan sammenliknes er usunn mat - skal man gi det - bare fordi barna liker det? Vi voksne må velge hva vi serverer, både av mat og kultur. Anonym poster: f6105207318fae727e81333d6ebe2a82
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2013 #52 Skrevet 18. mars 2013 Alle generasjoner har som fast tradisjon å glorifisere det vi gjorde som barn og så automatisk mislike det nye som har kommet til våre barn. Mamma maser fortsatt om at CSI er noe dritt og så sender hun meg Derrick på dvd slik at jeg kan se skikkelig krim Her inne derimot, virker det som om mange glorifiserer hele søppelkulturen som våre barn blir møtt med i dag. Barna liker det jo, så hvorfor prøve å velge ut det beste...? En merkelig logikk, spør du meg, når barn likegodt liker kvalitet. Anonym poster: f6105207318fae727e81333d6ebe2a82
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2013 #53 Skrevet 18. mars 2013 Jeg har sett en del Handy Manny i de siste. Og kan konkludere at: Herr Klumse er homo, og bor forsatt hos sin mor Kelly ler forelska iManny Og ordføreren liker han også Grandpa er dement Verktøyene er ganske sære Og Manny er høy på pæra Anonym poster: f4f7037458ae5b5ecf1767234332a673
*Yuna* Skrevet 18. mars 2013 #54 Skrevet 18. mars 2013 Synes Disney Junior er en bra kanal. Disney channel og cartoon network derimot. Synes ungene skal få lov å delta i sin generasjons kultur og se det som barn på deres alder er opptatt av. Blir for dumt at vi skal sensurere program vi synes er irriterende eller prektige. Skjønner hvis man synes det er stygt språk, for mye bråk osv. Slik jeg ser det er disney junior bra tilpasset til de minste. Helt enig
LittLykkelig Skrevet 18. mars 2013 #55 Skrevet 18. mars 2013 Husker selv jeg satt med gråten i halsen fordi mine yngre søsken ikke ble bergtatt av Narnia slik jeg ble en gang. Det er normalt at tidene forandrer seg. Ingen kan si at barnekulturen idag er dårligere enn når vi var små! Tenk hvor mye mer våre barn kan av språk, tekniske duppeditter osv. For eksempel. Og de blir inspirerte til å leke av mikkes klubbhus, på samme måte som jeg ble inspirert av Narnia. Vi er altfor unge til å begynne å si "alt var mye bedre før"!
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2013 #56 Skrevet 18. mars 2013 Husker selv jeg satt med gråten i halsen fordi mine yngre søsken ikke ble bergtatt av Narnia slik jeg ble en gang. Det er normalt at tidene forandrer seg. Ingen kan si at barnekulturen idag er dårligere enn når vi var små! Tenk hvor mye mer våre barn kan av språk, tekniske duppeditter osv. For eksempel. Og de blir inspirerte til å leke av mikkes klubbhus, på samme måte som jeg ble inspirert av Narnia. Vi er altfor unge til å begynne å si "alt var mye bedre før"! Men jeg sier jo ikke det, så bastant, at ALT var bedre før. Poenget er at man også INNENFOR det nye og moderne i vår tids barnekultur kan velge, og velge bort. Barn trenger ikke TV i utgangspunktet, så la dem ihvertfall se noe med litt kvalitet. Anonym poster: f6105207318fae727e81333d6ebe2a82
Pinnus Skrevet 18. mars 2013 #57 Skrevet 18. mars 2013 Husker selv jeg satt med gråten i halsen fordi mine yngre søsken ikke ble bergtatt av Narnia slik jeg ble en gang. Det er normalt at tidene forandrer seg. Ingen kan si at barnekulturen idag er dårligere enn når vi var små! Tenk hvor mye mer våre barn kan av språk, tekniske duppeditter osv. For eksempel. Og de blir inspirerte til å leke av mikkes klubbhus, på samme måte som jeg ble inspirert av Narnia. Vi er altfor unge til å begynne å si "alt var mye bedre før"! Men jeg sier jo ikke det, så bastant, at ALT var bedre før. Poenget er at man også INNENFOR det nye og moderne i vår tids barnekultur kan velge, og velge bort. Barn trenger ikke TV i utgangspunktet, så la dem ihvertfall se noe med litt kvalitet. Anonym poster: f6105207318fae727e81333d6ebe2a82 At de ikke er kvalitet er jo kun din personlige mening. Disney Junior sendes i flere land enn Astrid Lindgren noensinne har gjort. BarneTv i dag er i større grad laget av pedagoger og psykologer, og det stilles stadig tøffere krav til hva som får TV-tid. Men så er det jo også gjengs her inne at folk ikke har tillit til eksperter da, man vet jo best selv... Forøvrig enig i at barn ikke trenger TV.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2013 #58 Skrevet 18. mars 2013 Husker selv jeg satt med gråten i halsen fordi mine yngre søsken ikke ble bergtatt av Narnia slik jeg ble en gang. Det er normalt at tidene forandrer seg. Ingen kan si at barnekulturen idag er dårligere enn når vi var små! Tenk hvor mye mer våre barn kan av språk, tekniske duppeditter osv. For eksempel. Og de blir inspirerte til å leke av mikkes klubbhus, på samme måte som jeg ble inspirert av Narnia. Vi er altfor unge til å begynne å si "alt var mye bedre før"! Men jeg sier jo ikke det, så bastant, at ALT var bedre før. Poenget er at man også INNENFOR det nye og moderne i vår tids barnekultur kan velge, og velge bort. Barn trenger ikke TV i utgangspunktet, så la dem ihvertfall se noe med litt kvalitet. Anonym poster: f6105207318fae727e81333d6ebe2a82 At de ikke er kvalitet er jo kun din personlige mening. Disney Junior sendes i flere land enn Astrid Lindgren noensinne har gjort. BarneTv i dag er i større grad laget av pedagoger og psykologer, og det stilles stadig tøffere krav til hva som får TV-tid. Men så er det jo også gjengs her inne at folk ikke har tillit til eksperter da, man vet jo best selv... Forøvrig enig i at barn ikke trenger TV. Det er det jeg reagerer på, jo! Det er hovedsaklig laget av pedagoger og psykologer, og ikke av kunstnere. Jeg har ikke behov for at mine barn skal lære engelsk eller bokstaver fra de er så små, jeg savner sjarme og kunstnerisk snert. Anonym poster: f6105207318fae727e81333d6ebe2a82
Gjest Antarctica Skrevet 18. mars 2013 #59 Skrevet 18. mars 2013 Husker selv jeg satt med gråten i halsen fordi mine yngre søsken ikke ble bergtatt av Narnia slik jeg ble en gang. Det er normalt at tidene forandrer seg. Ingen kan si at barnekulturen idag er dårligere enn når vi var små! Tenk hvor mye mer våre barn kan av språk, tekniske duppeditter osv. For eksempel. Og de blir inspirerte til å leke av mikkes klubbhus, på samme måte som jeg ble inspirert av Narnia. Vi er altfor unge til å begynne å si "alt var mye bedre før"! Husker selv jeg satt med gråten i halsen fordi mine yngre søsken ikke ble bergtatt av Narnia slik jeg ble en gang. Det er normalt at tidene forandrer seg. Ingen kan si at barnekulturen idag er dårligere enn når vi var små! Tenk hvor mye mer våre barn kan av språk, tekniske duppeditter osv. For eksempel. Og de blir inspirerte til å leke av mikkes klubbhus, på samme måte som jeg ble inspirert av Narnia. Vi er altfor unge til å begynne å si "alt var mye bedre før"! Husker selv jeg satt med gråten i halsen fordi mine yngre søsken ikke ble bergtatt av Narnia slik jeg ble en gang. Det er normalt at tidene forandrer seg. Ingen kan si at barnekulturen idag er dårligere enn når vi var små! Tenk hvor mye mer våre barn kan av språk, tekniske duppeditter osv. For eksempel. Og de blir inspirerte til å leke av mikkes klubbhus, på samme måte som jeg ble inspirert av Narnia. Vi er altfor unge til å begynne å si "alt var mye bedre før"! Jeg er ikke for ung til det. Jeg er bare uenig i det. En god kunstopplevelse, en film som er kvalitet slutter ikke å være det om den er gammel eller ny. Jeg var overrasket over hvor godt Moldvarpen fra 80-tallet sto seg, selv om jeg ikke var veldig fascinert av den som barn. Grunnen til at den fortsatt var god, var ikke mine minner om den, til det har jeg sett for lite Moldvarpen som barn. Grunnen til at den fortsatt var god, var at den var laget av animatører som TOK BARN PÅ ALVOR. Kommersielle kanaler har barna som målgruppe fordi foreldrene er forbrukere. De appellerer til foreldrenes dårlige samvittighet gjennom å selge seriene som "lærerike". Man kan forsvare å la tv-en være barnevakt hvis ungene samtidig teller til tjue eller lærer engelske fraser, for eksempel. MEN prøv dette i stedet: når du er syk, sett deg ned en dag og prøv å se f eks 4 timer på Disney Channel. Eller enda verre, 4 timer med dvd av en og samme karakter. Du vil oppdage at de som holder mål og som ikke begynner å irritere deg allerede før første halvtimesperiode er over, er de som har et kunstnerisk produkt som mål, ikke de som har hjernevask (tall-, bokstav- og moralinnlæring) som mål. Torill Kove er en herlig norsk animatør som har laget bl a Min bestemor strøk kongens skjorter og Den danske dikteren. Jeg har sett disse sikkert 150 ganger med ungene gjennom de siste 4 år. Samme med Nick Parks samlede produksjon. Selv som voksen blasert seer finner man alltid noe nytt å glede seg over i "varulvkaninen" eller "romferden". Det kan IKKE sies om små Einsteins eller Mikkes klubbhus.
Mor Stratos Skrevet 18. mars 2013 #60 Skrevet 18. mars 2013 Mitt barn ser gjerne på Mikkes klubbhus. Jeg syns det er helt ok, fint med bruk av begreper o.l. Zumbi er også søtt, i mine øyne. Men den store "tv"-favoritten til hele familien er Bakgårdsgjengen på Netflix. Nynner stadig på haiiiiija paija! ;-)
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2013 #61 Skrevet 18. mars 2013 Jeg forstår ikke oppstyret.. Det er vi foreldre som styrer fjernkontrollen, eller? Her i huset har ingen sett Mikkes Klubbhus selv om vi har kanalen. Vi bruker NRK3. De sender så mye fint der. Snublet innom Disneykanalen her i høst og i en av disse seriene kalte en av figurene den andre for idiot. Dette var ikke 19.30 på kvelden.. Holder meg til NRK3 jeg ja! Anonym poster: a06b6042d47f15551728d83440d72d9a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå