Gå til innhold

Intressanht spørsmål...tante vs stemor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvem har mest de skulle sagt dersom begge er tilstede ? I mine øyne tanten selvfølgelig, hun er i slekt med barna imens stemor på hvilket som helst tidspunkt kan byttes og og forsvinne. Ikke like enkelt med tante det...

Dessuten bør stemor vise litt ydmykhet rundt tanten til barna nettop av den grunn...hun er ikke familie, det er derimlt tanten.

Anonym poster: 0a81f6bd583a56b1dcede11e22a63236

Videoannonse
Annonse
Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Jeg vil si (forutsatt at de begge er ved sine fulle fem) at stemor har mest hun skulle ha sagt i eget hus og med barna hun er stemor for. Å ville utkonkurrere stemor kan forsure barnas relasjon til stemor og det kan sette henne i et lys der hun verken har respekt eller fortjener å bli hørt.

I far og stemors hjem er det de som bestemmer, også over barna.

Skrevet (endret)

Hvem har mest de skulle sagt dersom begge er tilstede ? I mine øyne tanten selvfølgelig, hun er i slekt med barna imens stemor på hvilket som helst tidspunkt kan byttes og og forsvinne. Ikke like enkelt med tante det...

Dessuten bør stemor vise litt ydmykhet rundt tanten til barna nettop av den grunn...hun er ikke familie, det er derimlt tanten.

Ble du inspirert av eget innlegg?? Nei tante har IKKE mer å si enn stemor.. Henger meg på svaret til lykke fryd over her..

Endret av HeltAnonym
Skrevet

Jeg synes de kan prøve å samarbeide på best mulig måte. De er vel begge glad i barna, og ønsker det beste for de. Ingen vits i å sette nr. på hvem som bestemmer mest og har mest å si.

Jurdisk sett har vel ingen av de noe de skulle ha sagt. Det er kun foreldrene som kan bestemme. Stemor er jo en del av familien, da hun er sammen med faren til barna. Barnet mitt kaller til og med stemora si for tante. Barnet mitt ser også på sin stemor som familie. Hun er jo moren til barnets halvsøsken.

Jeg er selv biomor som det heter, og barnets stefar er jo i mine øyne en del av familien til barnet, akkurat som stemor er. Han er en del av hverdagen og oppdragelsen. Samme med stemor. Hun er sammen med barnet annenhver helg, og oppdrar barnet mitt når det er der sammen med far, og slik jeg har forstått deltar stemor like mye som far i oppdragelsen, og barnet ser på stemor som likeverdig som far.

Anonym poster: 0388b2e81f41b8b868d271942d0f41d3

Skrevet

Jeg er stemor, mannen min har ikke søsken, men min mening går forand feks bestemor sin, selv om hun har blodsbånd til barnet.

Jeg og mannen er et team, og vi backer hverandre så godt det lar seg gjøre. Vi er likestilte og når far ikke er tilstede så er det jeg som har siste ordet. (selv om andre familemedlemmer av barnet er tilstede)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Min mann er en del av hverdagen til mitt barn, og har like mye han skulle sagt som meg. Så svaret mitt blir stemor/stefar.

Skrevet

Stemor er ikke familie? Såklart stemor er familie, hun er en person som har regelmessig omsorg for barnet, og er vel ofte mor til barnets søsken ?!

Nå er jeg ikke i en situasjon der barna har stemor, ei er jeg det selv, men jeg har vokst opp med både stemor og stefar som står meg mye nærmere enn noen tante.

Jeg synes at det er noen rare holdninger du kommer med, og her i huset har ikke tanter og onkler noe de skulle ha sagt når det kommer til barnas ve og vel, hverken på min eller mannen sin side.

Skrevet

Meget spesielt at en tante skal påberope seg bestemmelsesrett over tantebarn.

En stemor skal på mange måter være likestilt mor/far, selv om hun selvsagt ikke har noe hun skulle sagt juridisk.

Stemor, forutsatt at hun ikke er et av fars "blaff" skal leve sammen med barnet store deler av tiden, og må selvsagt kunne kreve det samme av et stebarn som av evt. egne barn i hennes og fars hjem, og på deres tid.

Tante er jo tante, og har ikke noe hun skulle sagt uansett om foreldrene til barnet er skilte eller ei?

Anonym poster: f2904bdcef5b6def797716cb19464819

Skrevet

Stemor bør ha mest å si, helt klart.

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Hvis stemor blir samboer/gift med barnefar, så er de også familie. Inngiftet/samboende familie. Tante kan også kuttes ut, ved at faren kutter kontakten. Dere har tilfeldigvis samme gener, that's it. Det er mange andre ting som har å si hva slags forhold dere søsken har, blodsbånd er ikke en av dem.

Gjest Antarctica
Skrevet

Jeg leste tråden du refererer til, og syns tanta hadde GOD grunn til bekymring. Stemora virket invaderende og litt smågæern.

Især reagerte jeg på at hun sa "du skal være mest hos oss, ikke hos mamma, ikke sant vel?" og lignende til barna. Det er en form for usmakelig hjernevask hun prøver på for å undergrave deres forhold til mor, og det er den største tabuen i boka.

Selv er jeg tante og har vært det lenger enn jeg har vært mor. Jeg kan ikke byttes ut, samme hvem min bror er gift med så er jeg tante resten av livet, det var vel også poenget til henne som skrev den tråden.

Og jo, man har et ansvar også for tantebarn. Skulle deres foreldre ha dødd, ville jo enhver ha overtatt nieser og nevøer i sitt hjem og oppdratt dem som egne barn, det tror jeg ingen av dere kan se noe i veien med.

En stemor eller stefar bør ha vært i barnas liv LENGE for at de skal gå foran tante i en slik situasjon.

Gjest sug lut
Skrevet

Som tante med hodet skrudd på bør man definitivt gå foran stemor med hodet avskrudd, ja. Men stemødre kommer i alle utgaver - også de fine.

Skrevet

Tante bestemmer i sitt hjem men om far og stemor er der på besøk med barna skal ikke tante overkjøre stemor. Der far og stemor har strengere regler en det tante har.

I far og stemor sitt hjem har tante ingenting hun skulle si det er deres regler som gjelder

Anonym poster: c05432a91a011b1a89ab72d45f9c88ae

Skrevet

Stemor. Tanter og onkler har ingenting de skulle sagt når det gjelder oppdragerrollen!

Anonym poster: 863dbded9a66752a71c64c574c80aaef

Gjest Antarctica
Skrevet

Tror ingen av dere leste den opprinnelige tråden som ledet frem mot dette spørsmålet.

Alle er jo enige om at folk bestemmer hjemme hos seg selv. Men om min brors eller søsters barn har det dårlig, føler jeg et ansvar. Nytter jo ikke si "jaja, han har jo en ny dame nå, som han har kjent i 6 måneder, hun bør jo være i sin fulle rett til å oppdra barna hans siden hun bor der". Tanten reagerte med magefølelsen på dette.Det var vel derfor den debatten ble startet.

Skrevet

Tror ingen av dere leste den opprinnelige tråden som ledet frem mot dette spørsmålet.

Alle er jo enige om at folk bestemmer hjemme hos seg selv. Men om min brors eller søsters barn har det dårlig, føler jeg et ansvar. Nytter jo ikke si "jaja, han har jo en ny dame nå, som han har kjent i 6 måneder, hun bør jo være i sin fulle rett til å oppdra barna hans siden hun bor der". Tanten reagerte med magefølelsen på dette.Det var vel derfor den debatten ble startet.

men om du føler tantebarna har det dårlig, så har du vel et ansvar for å gripe inn, uavhengig om de bor hos mor/far eller stemor/far

Skrevet

Jeg leste den andre tråden, og synes det er på sin plass å ta denne stemoren for seg på et par områder. Det er IKKE greit å herse rundt med barna. Det er IKKE greit, å snakke nedsettende om den andre forelderen til barna. Det er IKKE greit å manipulere barna til å få antipatier mot den ene forelderen.

Jeg synes det ER greit at tante her sier et par alvorsord til denne stemoren. Det er selvfølgelig viktig at stemor fremdeles er en voksenperson i sitt hjem. Det gir henne imidlertid ikke carte blanche til en hvilkensomhelst oppførsel!

Anonym poster: 7a26b7f14d2d0640e8c28dc03b9aaf58

Skrevet

Jeg leste den andre tråden, og synes det er på sin plass å ta denne stemoren for seg på et par områder. Det er IKKE greit å herse rundt med barna. Det er IKKE greit, å snakke nedsettende om den andre forelderen til barna. Det er IKKE greit å manipulere barna til å få antipatier mot den ene forelderen.

Jeg synes det ER greit at tante her sier et par alvorsord til denne stemoren. Det er selvfølgelig viktig at stemor fremdeles er en voksenperson i sitt hjem. Det gir henne imidlertid ikke carte blanche til en hvilkensomhelst oppførsel!

en tante har ingenting med å si noen alvorsord til stemor. tanten kan si så mange alvorsord som hun bare vil til sin bror, som så må se over hva slags barneoppdragelse han vil utsette sine barn for. det er HAN som er foreldren i denne triangelen, ikke stemor og ikke tante.

har selv en søster som stadig skal "redde" ungene mine fra de "fæle" foreldrene som har sånne strenge regler og konsekvenser og sånn, og det er ugudelig irriterende!!!

foreldre skal oppdra sine barn. hvis tanter reagerer på noe skal de ta det opp med foreldrene, ikke med steforeldre og i hvertfall ikke forran barna!!!!

Anonym poster: 7082f9966ddf52e8a9deb1a49532ad49

Skrevet

Hadde hørt mer på tante enn stemor. Stemor er ikke familie, men tante er. Har selv hatt en stefar i 11 år. Koselig fyr, men han fikk da ikke bestemme over meg hjemme. Han blir da ikke min "far" selv om min mor gifter seg med han. Familie er blodsbånd!

Anonym poster: 4957524445f9d195242018ff09fcbd03

Skrevet

en tante har ingenting med å si noen alvorsord til stemor. tanten kan si så mange alvorsord som hun bare vil til sin bror, som så må se over hva slags barneoppdragelse han vil utsette sine barn for. det er HAN som er foreldren i denne triangelen, ikke stemor og ikke tante.

har selv en søster som stadig skal "redde" ungene mine fra de "fæle" foreldrene som har sånne strenge regler og konsekvenser og sånn, og det er ugudelig irriterende!!!

foreldre skal oppdra sine barn. hvis tanter reagerer på noe skal de ta det opp med foreldrene, ikke med steforeldre og i hvertfall ikke forran barna!!!!

Om du leste innlegget mitt ville du sett at jeg startet med å påpeke at jeg hadde lest den andre tråden.

Ut i fra det som kom frem der, mener jeg definitivt det er på sin plass å ta en alvorsprat med stemor. Her kan tante velge om hun vil gå gjennom sin bror, som tante egentlig påpekte ville være nyttesløst, eller være mer fair å gå rett til stemor.

Man snakker ikke stygt/nedsettende om barnemor til barna, og man herser ikke rundt med dem!

Skrevet

Hadde hørt mer på tante enn stemor. Stemor er ikke familie, men tante er. Har selv hatt en stefar i 11 år. Koselig fyr, men han fikk da ikke bestemme over meg hjemme. Han blir da ikke min "far" selv om min mor gifter seg med han. Familie er blodsbånd!

Anonym poster: 4957524445f9d195242018ff09fcbd03

hva med lærere? ansatte i barnehagen? de er ikke blodsbånd heller, men det er ganske viktig at man respekterer deres autoritet...

steforeldre bor i huset og er med på å fastsette reglene som skal gjelde i huset. dermed er de også med på å håndheve disse reglene.

blodsbånd har lite med det å gjøre (med mindre man er en trassig tenåring som er i opprør mot det meste...)

Gjest Antarctica
Skrevet

Stemora var meget ny i deres liv, det er faktisk et poeng.

Skrevet

Det går ikke an å svare på et sånt spørsmål på generelt grunnlag. Den med mest vett i skallen bør ha mest å si.

Anonym poster: 72806843c33de2df97ddcc806213c4b1

Skrevet

Om du leste innlegget mitt ville du sett at jeg startet med å påpeke at jeg hadde lest den andre tråden.

Ut i fra det som kom frem der, mener jeg definitivt det er på sin plass å ta en alvorsprat med stemor. Her kan tante velge om hun vil gå gjennom sin bror, som tante egentlig påpekte ville være nyttesløst, eller være mer fair å gå rett til stemor.

Man snakker ikke stygt/nedsettende om barnemor til barna, og man herser ikke rundt med dem!

jeg leste innlegget ditt (siterte det jo....) og står fast på mitt. barneoppdragelsen er opp til foreldrene. hvis far synes at det stemor gjør er greit, så er det hans avgjørelse. hvis tante tror dette er direkte skadelig for barna, kan hun snakke med far om det og kommer hun ingen vei kan hun kontakte barnevernet.

å "ta for seg" stemor vil bare gjøre en ting, og det er å skape konflikt mellom tante og kjernefamilen som barna er en del av. stemor vil bli negativt innstillt til tante og hvis stemor har faren på sin side vil han også lande midt i denne konflikten.

gå riktig tjenestevei, det vil alltid lønne seg.

Skrevet

jeg leste innlegget ditt (siterte det jo....) og står fast på mitt. barneoppdragelsen er opp til foreldrene. hvis far synes at det stemor gjør er greit, så er det hans avgjørelse. hvis tante tror dette er direkte skadelig for barna, kan hun snakke med far om det og kommer hun ingen vei kan hun kontakte barnevernet.

å "ta for seg" stemor vil bare gjøre en ting, og det er å skape konflikt mellom tante og kjernefamilen som barna er en del av. stemor vil bli negativt innstillt til tante og hvis stemor har faren på sin side vil han også lande midt i denne konflikten.

gå riktig tjenestevei, det vil alltid lønne seg.

Når "riktig" tjenestevei er nyttesløst, og man ikke vil/ser grunner til å koble inn barnevern, mener jeg man mangler ryggrad om man ikke evner å ta problemet opp med personen det gjelder, i dette tilfellet stemor. Du vet, det er mulig å ta opp et problem uten å starte tredje verdenskrig ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...