Anonym bruker Skrevet 16. mars 2013 #1 Skrevet 16. mars 2013 er det noe helsepersonell forteller dere, eller noe dere bare antar? Min "uformelle" forskning (barselgruppe, venner, bekjente etc) gir meg inntrykk av at det er vanvittig mange flaskebarn for tiden. At man ikke "gidder" å gi pupp "hele tiden" og sove dårlig på natta, og derfor gir flaske samt begynner tidlig med grøt. Trist utvikling! Anonym poster: 13611b6dd7e815fee57ac25135f58623
Elsker livet Skrevet 16. mars 2013 #2 Skrevet 16. mars 2013 Å ha for lite melk er ikke en diagnose man får stilt av helsepersonell. Tror ikke det er så mange som ikke gidder å gi pupp, må da være mye mer arbeid og sjelden får man sove roligere av å måtte styre med flaske.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2013 #3 Skrevet 16. mars 2013 Jeg har begynt med flaske på dagen og ammer på natta.. hun er 5 mnd. Og det er fordi jeg har for lite melk.. hun får ikke ut nok og er ikke fornlyd ettrrpå.. i tillegg har hun ikke stor.. bare 6,5 kg så fikk beskjed av HS om å begynne med litt kveldsgrøt.. Men hva så om noen velger dette? Finn på noe annet enn å starte egne forskningsprosjekter.. hva andre gjør med sine barn har du ikke noe med! Anonym poster: cf5b6c9a9300dea69c680aef386d2f5e
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2013 #4 Skrevet 16. mars 2013 Lite melk og null næring i melka. Prøvde i to måneder før jeg dro til lege. Da var ungen undervektig og hadde det ikke bra. Pga ammepresset var jeg redd for å gå til lege for å få kjeft av sånne personer som deg HI. Anonym poster: a89e28e6ce734fc9b71babfb44cd07f8
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2013 #5 Skrevet 16. mars 2013 Jeg hadde "for lite" melk. Merket det godt fordi lillegutt aldri ble skikkelig fornøyd. Det jeg da gjorde var å slavisk pumpe meg litt etter ETTER at han var ferdig med å spise. Etter noen dager var produksjonen bedre, men uten pumping falt den fort igjen. Etter 4 mnd med pumping så det ut til at det hadde gått seg til og lillegutt er nå 5 mnd og fullammes uten pumping og fjas:) Jeg tror du har rett i at folk bare ikke "gidder". Det har vært styrete. Skal ikke nekte for det, men det er nå det beste for barnet mitt og da gjør jeg jo selvsakt det! Anonym poster: a04ae269c04744f16a43a3e22ebe1687
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2013 #6 Skrevet 16. mars 2013 Lite melk og null næring i melka. Prøvde i to måneder før jeg dro til lege. Da var ungen undervektig og hadde det ikke bra. Pga ammepresset var jeg redd for å gå til lege for å få kjeft av sånne personer som deg HI. Anonym poster: a89e28e6ce734fc9b71babfb44cd07f8 For å legge til så sa helestasjon at jeg skulle amme og pumpe døgnet rundt til det gikk seg til. Familie og venner sa det samme. De tenkte ikke på at ungen gikk ned i vekt, men med to måneder med nesten ikke noe mat så var legen min overlykkelig for at jeg kom med gutten min. Så at ammepresset er større enn velferden til barn og mor syns jeg er skremmende! Anonym poster: a89e28e6ce734fc9b71babfb44cd07f8
*Smiley* Skrevet 16. mars 2013 #7 Skrevet 16. mars 2013 Jeg har antageligvis for lite melkekjertler til å få fullammet. Har hatt for lite til alle 3 dessverre, alt jeg ønsket var å kunne fullamme.Og har virkelig hatt for lite melk men de har fått det jeg hadde.Dette var konklusjonen til helsepersonell også.Og har pumpet og ammet i ukesvis og neste ikke økt melkemengden.Altså det finnes jo kvinner som overproduserer melk, hvorfor er det så rart at det finnes kvinner som ikke produserer nok da?
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2013 #8 Skrevet 16. mars 2013 Nei...det ser du vel ganske fort når babyen ikke blir mett og du pumper og pumper uten at det kommer noe mere. Ganske idiotisk spørsmål spør du meg. Dun uformelle forskning er basert på bare dine egne antagelser og fordommer. Det er så fint med sånne mennesker som bare "vet" alt mulig om andre. Anonym poster: 2ef12d4e45d08b06962f3f255119bd5a
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2013 #9 Skrevet 16. mars 2013 Hvis det er det tristeste du kommer på så lever du et godt og beskyttet liv. Jeg har hatt et flaskebarn og en som ble fullammet. Fullamming var mye mindre stess og pes. Han som fikk flaske fikk ikke skikkelig tak på puppen og etter brystbetennelse nummer 3 klarte jeg ikke mer. Med nummer 2 gikk det som en lek. Det er ikke sikkert alle mammaer i barselgruppen utbroderer for deg den egentlige grunnen til at amming ble avsluttet. Pass dine egne saker! Anonym poster: 2b97ec3b4fae2e62eb7eebc39687f374
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2013 #10 Skrevet 16. mars 2013 Jeg fikk ikke barnet opp til meg rett eter fødsel, fikk ikke amme henne før 18 timer etter fødsel. Barnet ble aldri fornøyd etter mating, prøvde å pumpe, men ingenting kom ut.. Hvor lenge skal en holde ut med slikt? For meg nektet hun pupp etter 3 uker og da gikk vi over til flaske. Hadde jeg kunnet hadde jeg gladelig ammet henne, men når det ikke går så er det viktigste å få i barnet mat for min del. Ikke drive med amme-styr bare for å gjøre sånne som deg fornøyde.. Anonym poster: a393a46ababba6456e8a3bca8278c7ad
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2013 #11 Skrevet 16. mars 2013 Jeg har begynt med flaske på dagen og ammer på natta.. hun er 5 mnd. Og det er fordi jeg har for lite melk.. hun får ikke ut nok og er ikke fornlyd ettrrpå.. i tillegg har hun ikke stor.. bare 6,5 kg så fikk beskjed av HS om å begynne med litt kveldsgrøt.. Men hva så om noen velger dette? Finn på noe annet enn å starte egne forskningsprosjekter.. hva andre gjør med sine barn har du ikke noe med! Anonym poster: cf5b6c9a9300dea69c680aef386d2f5e Vil ikke si at din unge er liten. Min unge er ni mnd og veier 6, 7 kg og er 65 cm, og er helt normal. Anonym poster: 3b133a81467b3b2c11527c8403c852d7
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2013 #12 Skrevet 16. mars 2013 Lite melk og null næring i melka. Prøvde i to måneder før jeg dro til lege. Da var ungen undervektig og hadde det ikke bra. Pga ammepresset var jeg redd for å gå til lege for å få kjeft av sånne personer som deg HI. Anonym poster: a89e28e6ce734fc9b71babfb44cd07f8 Jeg har aldri kjeftet på noen som ikke ammer, derimot har jeg ofte blitt fortalt (av flaskemammaer) at jeg burde prøve flaske og grøt fordi det blir så mye enklere! Og blitt spurt om hvorfor jeg gidder! Hvis det er medisinske grunner så er det selvfølgelig greit, men å ikke amme fordi en ikke "gidder" synes jeg er ego! Anonym poster: 757d79dc0b17b0961203b449fa661016
SophiesMum<3 Skrevet 16. mars 2013 #13 Skrevet 16. mars 2013 Here we go again..... Noen har for mye melk, noe har for lite melk og noen har helt passe. Så får valgene man tar bære opptil hver enkelt, så må man ikke forsvare hverken det ene eller deg andre. Noen ammer til barnet er 2 år og noen ammer i 2 mnd, noen velger bevisst å ikke amme, mens noen jobber ræva av sev for å få til ammingen. Det er helt opp til hver enkelt mor hva hun velger å gjøre, amming eller ikke, man r ikke en dårlig mor selv om man gir flaske.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2013 #14 Skrevet 16. mars 2013 Strålende innlegg HI, dette er akkurat hva de som ikke fikk til ammingen trenger; enda mer dårlig samvittighet! DA løser det seg nok! At ingen har tenkt på det før... Anonym poster: 29134316fcf17f4f31d4df43d666bd9f
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2013 #15 Skrevet 16. mars 2013 Hadde baby i 2007 og 2010 også å mener å merke meg at det har skjedd en holdningsendring rundt amming, og hvis det stemmer synes jeg det er trist. Men selvfølgelig er det kun antakelser! Og hvis man har gode grunner til å ikke amme skjønner jeg ikke dette voldsomme forsvaret! Anonym poster: 757d79dc0b17b0961203b449fa661016
Rediken Skrevet 16. mars 2013 #16 Skrevet 16. mars 2013 Jeg hadde alt for mye melk da jeg ammet (jeg hadde blitt den perfekte melkekua om jeg var ku ), og jeg trivdes med å amme. Men etter noen få måneder sluttet jeg pga medisiner. Alle snakker ikke høyt om årsakene sine...
Portishe Skrevet 16. mars 2013 #17 Skrevet 16. mars 2013 (endret) Jeg tror mødre som ikke gidder amming er i fåtall, de som bruker flaske har nok sine grunner til det. Jeg er bare glad jeg hadde nok melk og kunne amme, men har aldri reagert på at det er mange flaskebarn. Folk må bestemme selv, og jeg tror at de fleste gjør det som er best for sitt barn! Enig at det er skremmende at det er sånn ett press at babyer går ned i vekt før man prøver mme. Men har en bekjent som begynte å gi tillegg på kvelden for at babyen skulle sove rundt, dette var en god og rund baby, hun skrøyt veldig av hvor effektivt og greit det var, sånt er nok med på å ødelegge litt for de som har sine grunner til å bruke mme. Endret 16. mars 2013 av Portishe
Pinnus Skrevet 16. mars 2013 #18 Skrevet 16. mars 2013 Jeg tror nok det er noe i det du sier HI. Jeg har hatt mange venninner som har påstått at de har for lite melk, eller at det ikke er nok næring i melken. I følge både lege, jordmor og ammehjelpen dreier dette seg om svært sjeldne unntakstilfeller. Så det gjelder nok for noen, men langt i fra så mange som skylder på det. Blir litt som at jeg kjenner besynderlig mange som har blitt gravide på p-piller, mens dette i teorien også skal dreie seg om svært få så sant de er tatt riktig. Men, jeg skjønner at noen skylder på dette, med det anmepresset som er i dag. Eller kanskje det føles bedre å "gi opp" hvis man har en "gyldig grunn"? http://ammehjelpen.no/artikkel/7/Lite-melk
appelsin Skrevet 16. mars 2013 #19 Skrevet 16. mars 2013 Gud, så latterlig innlegg og får et usympatisk og lite innsiktsfult bidrag til "forskningen". Jeg hadde helsessøter på hjemmebesøk da tulla var ti dager gammel og hun hadde gått ned nesten 1 kilo!! Hadde fin sugeteknikk, kunne ligge halvannen time ved puppen og gav uttrykk for å være godt fornøyd med tilværelsen, men fikk altså ikke i seg nok mat. Det endte nesten med akuttinnleggelse, men i samarbeid med fødeavdelingen fikk vi innført regime med amming, pumping og kopp i siste liten og klarte oss fint. Hun la likevel på seg for sakte og vi endte to dager på sykehus med veiing før og etter hver eneste amming, hver tredje time hele døgnet. Jeg fikk nesespray og piller og prøvde alle mulige slags kjerringråd, og etter maaaaange tårer, maaaaange illsinte samtaler med mannen som ikke skjønte hvorfor jeg reagerte så emosjonelt på noe som for meg ikke kunne forstås på annen måte enn at jeg måtte være en dårlig mor - så klarte vi å finne balansen så hun fikk mer morsmelk enn erstatning, men hadde hun ikke fått tillegg hadde hun ikke klart seg... Overalt leste jeg at det beste for barnet er å bli fullammet i 6 måneder; jeg hadde overleger, sykepleiere og helsesøster som sa at jeg ikke var i stand til det. De var alle veldig støttende og sa at jeg hadde prøvd alt jeg kunne, men for meg var det ikke annet å tenke enn at jeg ikke var god nok mor. Jeg kunne jo ikke gi barnet mitt det som var best for henne.. Jeg klager ikke, ville gjort det samme igjen - men det er ufølsomt å skrive en sånn generaliserende påstand - det er mange av oss der ute som sliter voldsomt med skyldfølelse i de månedene det står på....
Anastasia_ønsker3 Skrevet 16. mars 2013 #20 Skrevet 16. mars 2013 Vår første kom 2 mnd for tidlig og var i tillegg veldig liten. Det resulterte at jeg ikke ammet henne ordentlig på over en mnd. Bodde på sykhuset, og der var det ekstrem ammepress. Måtte pumpe hele døgnet for å kunne gi jenta morsmelk. De trodde nok jeg ikke hadde nok melk. Det er ikke samme mengde melk som kommer når man pumper, som det en baby kan suge! Vi slet i flere mnd, m gikk til slutt. Var bestemt på at det skulle funke. Så neste 2 gutta var det ikke noe problem. Men er av den oppfatning at man må da kunne ta sine egne valg!! Må vel ikke slite seg ut for at ungen skal få pupp. Blir vel folk av oss fleste;-)
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 16. mars 2013 #21 Skrevet 16. mars 2013 (endret) Jeg ammet døgnet rundt i 4 måneder, pumpet og pumpet og pumpet, kokte utstyr, ammet og pumpet. Spiste det man skulle spise, drakk så mye jeg klarte, hvilte det jeg kunne mellom amming og pumping, og følte meg som verdens mest mislykka kvinne, som ikke kunne mate sitt eget barn engang. Babyen gråt, og var selvsagt ikke mett, sykehus og helsestasjon mente jeg skulle gi MME, og jeg ville på død og liv få opp produksjonen min ved ikke å gi dette. Var på helsestasjonen og veide hver dag en periode, etter påtrykk fra HS, og fikk med meg vekt hjem for å veie før og etter amming. Resultatet var klart; ungen fikk ikke i seg nok melk. Så babyen hadde det ikke så bra som den kunne, jeg hadde det forferdelig og alt dette endte når jeg til slutt ga opp jakten på å være kvinne med stor K. sluttet å amme, melka var helt borte etter to små dager, babyen tok i mot MME uten problem, og alle fikk det så mye bedre. Så hva du måtte mene og tenke om mødre som "ikke gidder", bryr meg midt i ræva. Har du ikke vært der, kjent på fortvilelsen, fått "gode råd" fra fjern og nær, kjent de skulende øynene fra bedrevitere og kjøpt MME på butikken med skamroser i kinnene, har du ingenting du skulle sagt. Endret 16. mars 2013 av UndrendeUllteppe
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2013 #22 Skrevet 16. mars 2013 Jeg hadde ikke mer melk da småen var 4 mnd gammel og vil ikke akkurat si det var positivt å gå over til flaske med tanke på latskap. Det er da mye enklere å bare vippe fram puppen enn å drasse på flasker, pulver, drive og varme opp, kjøle ned osv, spesielt om natta. For min del gikk jenta ned i vekt, jeg prøvde å pumpe meg opp, men uten resultat. På slutten måtte jeg bruke nesespray for å få ut selv den minste dråpen. Kunne ikke la jenta sulte heller, og når hun ble vant til flaska fant hun jo ut at hun måtte jobbe mindre for maten og mistet interessen for puppen. Det ble en naturlig overgang for vår del, det viktigste var at hun fikk nok mat. Anonym poster: 7f5035305058a26bba3a8e0fe75972ec
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2013 #23 Skrevet 16. mars 2013 Lurer litt på det der jeg også. Er enig med mange her om at man ikke skal amme for enhver pris, men så er vi jo så heldige å ha mme dersom man ikke får det til. Men hva med før man hadde mme? Syns liksom det er litt rart dersom naturen er sånn at noen ikke har nok melk til babyen sin... andre dyr klarer seg jo... Eller? Ikke halshugg meg nå, for ser slett ikke ned på de som gir opp, hadde store problemer selv og var akkurat på nippet til å gi opp da det plutselig løsnet... Anonym poster: 6bf92d3132b65f884a78e09a50b43484
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2013 #24 Skrevet 16. mars 2013 Det eneste jeg ville var å få til amming! Men jeg er "unntaket" som ammehjelpen snakker om. Jeg har underutviklede bryster. Fikk utrolig nok en del råmelk, men ellers fikk jeg ikke en dråpe. Brystene mine forandret seg ikke i graviditeten og jeg fikk aldri noen form for brystspreng osv. Men jeg var jo forberedt på det og ble advart av legenog jordmor på forhånd. Måtte gå over til fulltids mme 3 dager etter fødsel. Fy f*** så mye styr det er med flasker! Hadde aldri i livet valgt det frivillig! Anonym poster: 6f2e2fc3596509022a5e339a27a52d1e
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 16. mars 2013 #25 Skrevet 16. mars 2013 Før i tiden var det å være Amme et eget yrke. Bestemødre, tanter og bekjente har ammet barn som ikke fikk nok av moren i alle tider, det er bare tull at dette er et problem som passende nok plutselig oppstod når MME kom på markedet. Hvilket den gjorde på 1860 (!) tallet... http://www.flaskehjelpen.no/morsmelkerstatning
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå