Gå til innhold

Hva feiler det folk som vurderer å

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man ikke vil droppe det som er anbefalt og droppe, så vil man ikke ha ungen!

Helt seriøst mener jeg at det burde bli ulovlig og at barnevernet skulle komme og hente ungen år den ble født.

Det er urovekkende at enkelte som lever i samme opplyste samfunn som meg driter i sitt ufødte barn!

Anonym poster: c0f0dead86c2fa497d5918281faa3047

Det er anbefalt å være normalvektig også, siden overvekt og undervekt mens man er gravid skaper økt risiko. Bør barnevernet overta alle barn hvis mødre har BMI under 20 eller over 25?

Det er anbefalt å ikke få tvillinger, siden dette er risikable svangerskap. Bør alle som bevisst utsetter seg for dette ved bruk av f.eks Pergotime miste omsorgen?

Det er anbefalt å spise sunt og holde seg i fysisk aktivitet gjennom svangerskapet. Omsorgsovertakelse for de som tar seg en Japp?

Altså - omsorgssvikt gjelder ikke fostre, siden man i Norge har en klar rettspraksis på at disse ikke er individer. Du kan heller ikke dømmes for drap på et foster.

Det er dessuten en viss alvorlighetsgrad som må til for at omsorgsovertakelse skal anses nødvendig for eksisterende barn. Tro meg, spekemat i svangerskapet er ikke i nærheten.

Anonym poster: 176e5a24f70dda26cc7caa029599e740

Du diskuterer om helt andre ting enn hva jeg tok opp. Vær snill å hold deg til saken! Vi diskuterer de tingene vi vet man BØR holde seg unna. Kan ikke sammenlignes med overvekt, spise noe søtsaker eller bli gravid med tvillinger.

Anonym poster: 606771bf1c5f660d712fedc0b9263c99

Du, jeg vinkler da innleggene mine akkurat som jeg lyster for deg. Det er ikke som at du får vetorett på andres innlegg fordi du hadde sett for deg noe annet.

Jeg svarte tullingen som mente man burde fratas barnet om man ikke fulgte anbefalinger som f.eks å ikke spise spekemat.

Det er også anbefalt å ikke være feit gravid, og en hel bråte andre ting. Det er et høyst relevant spørsmål hvorvidt vedkommende mener også de som ikke følger disse anbefalingene bør fratas barna. Det blir nemlig ikke så mange unger igjen hos sine foreldre om man bare skal akseptere de som har fulgt absolutt alle faglig velbegrunnede anbefalinger om hvordan man gjennomfører et svangerskap.

(Risikoen ved f.eks tvillingsvangerskap som overvektig søtsakerspiser er forøvrig langt høyere enn risikoen ved en spekepølse daglig).

Anonym poster: 176e5a24f70dda26cc7caa029599e740

Du virker jo ikke helt smart. Tvillingsvangerskap farlig eller ei er jo ikke akkurat valgfritt da? Men å putte den salamien i kjeften velger du jo selv, så man kan vel ikke akkurat sammenligne de tingene der.

Anonym poster: c89b36883e1ca63d5379237904236898

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker omtrente det samme om dem som om gravide som bryter fartsgrensene, går på rødt lys, kjører uten bilbelte, går i liten båt uten redningsvest og andre farlige ting. De bryr seg tydligvis ikke om hva de utsetter fosteret eller seg selv for.

Anonym poster: 42f74586803fc278879e28a90b79f37a

Skrevet

Synes ikke om at gravide røyker og drikker(jeg gjør og gjorde ikke det), menkan skjønne at d er vanskelig å slutte helt å røyke.

Når det gjelder spekemat, østers, div oster ol holder jeg meg unna, men jeg har da spist salami ett par ganger iløpet av svangerskapet.min jm og lege sa d var greit og d generelt er litt hysteri ang mat. Ingen klarer å hi meg dårlic samvittighet av 4 salamiskiver.men alle må velge selv

Skrevet

Hæ? Er d farlig med salami?? :(

Skrevet

Blir dere forresten aldri lei av å krangle angående hvem som er dårlig mor? Ingen er perfekte og jeg vedder på at de fleste her har noen svin på skogen.

Skrevet

Blir dere forresten aldri lei av å krangle angående hvem som er dårlig mor? Ingen er perfekte og jeg vedder på at de fleste her har noen svin på skogen.

Det er rimelig langt mellom å være perfekt og det å røyke/drikke alkohol i svangerskapet. Det er også forskjell på å ta valg med gode intensjoner, som kanskje feiler, og på det å bevisst utsette barnet for risikoer.

Skrevet

Det er rimelig langt mellom å være perfekt og det å røyke/drikke alkohol i svangerskapet. Det er også forskjell på å ta valg med gode intensjoner, som kanskje feiler, og på det å bevisst utsette barnet for risikoer.

Poenget var vel at å røyke og drikke alkohol er ganske mye verre enn å spise litt salami, en skive brie, ro en tur uten redningsvest eller kjøre i 95 i 80 sonen på en oversiktlig vei...

Anonym poster: e010a72d69b8f26fe5b1341427b960d0

Skrevet

Enn å stresse da? Noe de sier er veldig skadelig for fosteret? Hvor mange her er ikke skyldige i det? Virker jo som det er fy fy å bli sykemeldt, så da er vel mange her i en stresset jobbhverdag mens de er gravide.

Skrevet

Poenget var vel at å røyke og drikke alkohol er ganske mye verre enn å spise litt salami, en skive brie, ro en tur uten redningsvest eller kjøre i 95 i 80 sonen på en oversiktlig vei...

Det er jeg hjertens enig i!

Men jeg syns ikke man opphøyer seg selv som perfekt bare fordi man mener at man bør holde seg unna alkohol/røyk og følge mattilsynests anbefalinger.

Skrevet

Nå har jeg lest hele tråden, og det overrasker meg igrunn ikke noe som helst av det som står her. Ifølge mange av dere er jeg en dårlig mor. Hvorfor? Fordi jeg røykte mens jeg gikk gravid. Hvis noen av dere visste hvor vanskelig det var å slutte å røyke, så hadde dere holdt grundig kjeft. Jeg følte meg som en narkoman som ikke klarte å slutte med dopet sitt. Dårlig samvittighet ? Ja. Klarte å kutte kraftig ned veldig lenge, og til slutt klarte jeg å slutte helt. Men da var jeg over 7mnd på vei. Jeg har aldri forsvart røykingen min. Alltid lagt meg flat for all kritikk. Gjemte meg bort så ingen andre enn de aller nærmeste så meg røyke.

Barnet mitt er helt friskt. Og det viktigste av alt: Jeg er ingen dårlig mor!!! Jeg er en kjempegod mamma, som elsker barna mine over alt på jord (ja, har mer enn ett barn, men kun røykt i ett svangerskap).

Hodt meg forøvrig unna alkohol og fulgte alle råd ang mat.

Sier som noen andre har sagt her inne: ingen er perfekte, fei for egen dør!!

Anonym poster: b0c8286bb871daefddc0d03660cce893

Skrevet

Nå har jeg lest hele tråden, og det overrasker meg igrunn ikke noe som helst av det som står her. Ifølge mange av dere er jeg en dårlig mor. Hvorfor? Fordi jeg røykte mens jeg gikk gravid. Hvis noen av dere visste hvor vanskelig det var å slutte å røyke, så hadde dere holdt grundig kjeft. Jeg følte meg som en narkoman som ikke klarte å slutte med dopet sitt. Dårlig samvittighet ? Ja. Klarte å kutte kraftig ned veldig lenge, og til slutt klarte jeg å slutte helt. Men da var jeg over 7mnd på vei. Jeg har aldri forsvart røykingen min. Alltid lagt meg flat for all kritikk. Gjemte meg bort så ingen andre enn de aller nærmeste så meg røyke.

Barnet mitt er helt friskt. Og det viktigste av alt: Jeg er ingen dårlig mor!!! Jeg er en kjempegod mamma, som elsker barna mine over alt på jord (ja, har mer enn ett barn, men kun røykt i ett svangerskap).

Hodt meg forøvrig unna alkohol og fulgte alle råd ang mat.

Sier som noen andre har sagt her inne: ingen er perfekte, fei for egen dør!!

Ingen her inne har sagt at de er perfekte heller, og hvordan vet du at ingen i denne tråden røykte frem til de ble gravide, men sluttet da de fant det ut? Jeg skjønner at du føler deg truffet og såret, men det er og blir egoistisk å røyke gjennom svangerskapet. Det er ingen som tviler på din evne som mor basert på det.

Skrevet

Klart jeg føler meg truffet når flere i denne tråden mener at de som røyker i svangerskapet feks burde bli tatt fra barnet sitt...! De aner virkelig ikke hva de snakker om... Har også lest dette i andre tråder som omhandler dette temaet. Bra at du skjønner at min evne som mor ikke svekkes pga røykingen. Selvfølgelig skulle jeg ønske at jeg slutta på dagen testen var positiv. Har ikke noe med egoisme å gjøre. Det føltes virkelig ut som om røyken hadde en kontroll over meg jeg ikke km forklare... Er lei av folk som sitter på sin høye hest og dømmer andre nord og ned, når fakta er at de fleste som prøver å stumpe røyken gjør sitt aller aller beste for å slutte !

Skrevet

Klart jeg føler meg truffet når flere i denne tråden mener at de som røyker i svangerskapet feks burde bli tatt fra barnet sitt...! De aner virkelig ikke hva de snakker om... Har også lest dette i andre tråder som omhandler dette temaet. Bra at du skjønner at min evne som mor ikke svekkes pga røykingen. Selvfølgelig skulle jeg ønske at jeg slutta på dagen testen var positiv. Har ikke noe med egoisme å gjøre. Det føltes virkelig ut som om røyken hadde en kontroll over meg jeg ikke km forklare... Er lei av folk som sitter på sin høye hest og dømmer andre nord og ned, når fakta er at de fleste som prøver å stumpe røyken gjør sitt aller aller beste for å slutte !

Du valgte jo narkotika foran barnet ditt, selvsagt er det bekymringsverdig å ha så utrolig lite viljestyrke... Jeg ville aldri latt en som røyker som gravid passe mitt barn. Hvilke andre lyster klarer du ikke å kontrollere? Hvis du ikke klarer å la være å røyke når du deler blodomløp med en baby, vil du da klare å avholde deg fra å røyke nær mitt barn? I bilen?

Det trenger ikke å bety at du er en dårlig mor til evig tid, men du VAR en egoistisk, svak og dårlig mor under svangerskapet. Å ta fra deg barnet er kanskje litt voldsomt, men synes ekstra oppfølging fra barnevernet i begynnelsen hadde vært på sin plass.

Skrevet

Skulle jeg ønske? Et menneske er sin egen lykkes smed. Du kan ikke skylde på alt annet for noe du ikke evner å gjennomføre. Jeg kjenner flere som måtte slutte å røyke på dagen grunnet svangerskap eller sykdom. Så du er overhode ingen enestående tilfelle. Å røyke som gravid ER egoistisk - du setter ditt eget kosebehov foran barnets helse. Hvordan kan du si at det ikke er egoistisk? Mener du at du røyket under svangerskapet for barnets beste, og ikke for å dekke dine egne behov? Seriøst???

Anonym poster: 8dc02fd815e6a4d433cc32afa0211e86

Skrevet

Jeg blir provosert når den gravide forsvarer røyking, salami osv.

- jeg blir mer stressa av å slutte å røyke, så det beste for barnet er å fortsette. Og det er mange feite som er gravid.. (Og hva har det med saken å gjøre?

- mamma drakk alkohol når hun var gravid med meg, og det gikk bra. Derfor kan jeg og drikke alkohol

- jeg kjenner maaange som spiser salami. Det er helt ufarlig. Jeg vet bedre enn helsemyndighetene.

Idiotisk alle slike argumenter!

Anonym poster: 4f306ea06cd5eacb2eb75ecc3cbd7df6

Jeg kjenner ei som røyker, og som disset alle andre som gjorde det samme under graviditet FØR hun selv ble gravid :-P

Hun forsvarer det med at "det er mer stressende for babyen at jeg slutter helt, når jeg har røykt så mye fra før. Derfor er det bedre at jeg røyker litt istedetfor å stoppe."

Ja, hva skal jeg si? Hun vet veldig godt hvor skadelig det er, men hvis hun tror det blir sunnere av å ha den innstillingen, så værsågod. Det er ikke min bissniss, men jeg sier at hun iallefall ikke bør røyke mer enn 5 om dagen.

Hadde stress vært så skadelig så hadde barn man har fra før blitt plassert i fosterhjem under hele svangerskapet, siden barnemas, sykdommer, skader osv er stressende for foreldrene. Man hadde fått sykmelding fra dag 1 i stressende jobber, og staten hadde betalt alle regningene dine for at du for guds skyld ikke skulle stresse. Stress er IKKE mer skadelig enn røyking.

Skrevet

En annen ting er at å kutte ut all mat og slanke seg (noe som ER skadelig) i svangerskapet er noe helt annet enn å kutte ut røyk og alkohol. Selv om man var overvektig før uplanlagt svangerskap, så må man jo ha mat for å overleve og for at fosteret skal utvikle seg. Men røyk og alkohol har ingen nødvendig funksjon for kroppen. Man overlever uten røyk og alkohol, men ikke uten mat.

Gjest Antarctica
Skrevet

Tenker omtrente det samme om dem som om gravide som bryter fartsgrensene, går på rødt lys, kjører uten bilbelte, går i liten båt uten redningsvest og andre farlige ting. De bryr seg tydligvis ikke om hva de utsetter fosteret eller seg selv for.

Anonym poster: 42f74586803fc278879e28a90b79f37a

Hva med ikke-gravide som gjør alt dette, da???

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...