Gå til innhold

Hva feiler det folk som vurderer å

Anbefalte innlegg

Skrevet

utsette sitt ufødte barn for alkohol, mat som helsemyndighetene anbefaler gravide og holde seg borte fra, røyk, osv???

Anonym poster: 606771bf1c5f660d712fedc0b9263c99

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det virker som om du har tenkt til å fortelle oss det...

Anonym poster: 17746addc3712f4489b826f404de6557

Skrevet

Nei, men kjenner jeg blir litt sint når de faktisk gjør slike ting. Vil de virkelig ha et barn, og er de glade nok i det når de finner på sånt?

Skrevet

Sannsynligvis det samme som folk som bryr seg med hva alle andre gjør til enhver tid, i enhver situasjon. Fei for egen dør, sier nå jeg...

Anonym poster: 644852a830c4d5230b68dfb4c98b167a

Skrevet

Sannsynligvis det samme som folk som bryr seg med hva alle andre gjør til enhver tid, i enhver situasjon. Fei for egen dør, sier nå jeg...

Det er nettopp det jeg gjør. Men når gravide venninner gjør narr av meg som holder meg borte fra litt alkohol, røyk, spekemat og myke oster, så kjenner jeg at jeg blir sint og nesten fornærmet! Blir lei meg på babyen deres vegne. For de holder seg ikke borte fra alt det der!!

Skrevet

Jeg blir provosert når den gravide forsvarer røyking, salami osv.

- jeg blir mer stressa av å slutte å røyke, så det beste for barnet er å fortsette. Og det er mange feite som er gravid.. (Og hva har det med saken å gjøre?

- mamma drakk alkohol når hun var gravid med meg, og det gikk bra. Derfor kan jeg og drikke alkohol

- jeg kjenner maaange som spiser salami. Det er helt ufarlig. Jeg vet bedre enn helsemyndighetene.

Idiotisk alle slike argumenter!

Anonym poster: 4f306ea06cd5eacb2eb75ecc3cbd7df6

Gjest Skofantomet
Skrevet

Det er nettopp det jeg gjør. Men når gravide venninner gjør narr av meg som holder meg borte fra litt alkohol, røyk, spekemat og myke oster, så kjenner jeg at jeg blir sint og nesten fornærmet! Blir lei meg på babyen deres vegne. For de holder seg ikke borte fra alt det der!!

Kan jo være du er mer hysterisk enn du utgir deg for her da, og det er det du gjør narr av deg for? Ellers har du noen snåle venner.

Skrevet

Da er det heller dem og barna deres som må stå for eventuelle konsekvenser. I vårt opplyste samfunn tar alle bevisste valg. Om noen velger å gå imot råd fra lege, jordmor og eventuelt helsemyndigheter, så er det opp til dem. Dersom det er alvorlig nok kan man melde fra til barnevern (f.eks. ved narkotika, muligens alkohol), også får det bli opp til dem om de synes moren er skikket til å ta vare på barn.

Skrevet

Kan jo være du er mer hysterisk enn du utgir deg for her da, og det er det du gjør narr av deg for? Ellers har du noen snåle venner.

Ja, de er snål! Men jeg blir forbanna! Og er nok mer forbanna her enn i virkeligheten, for jeg er så lei av å prøve å få de til å forstå hvor viktig det her er. Men de fortsetter bare, og det føles fornærmende, både for meg og de ufødte barna.

Skrevet

- jeg blir mer stressa av å slutte å røyke, så det beste for barnet er å fortsette. Og det er mange feite som er gravid.. (Og hva har det med saken å gjøre?

- mamma drakk alkohol når hun var gravid med meg, og det gikk bra. Derfor kan jeg og drikke alkohol

- jeg kjenner maaange som spiser salami. Det er helt ufarlig. Jeg vet bedre enn helsemyndighetene.

Sant så sant, sykt at noen tørr å ta slike ord i sin munn spør du meg!

Skrevet

Det feiler dem sikkert det samme som de som lar unger under 2 år se på TV? Både det og alkohol i svangerkapet går stort sett fra, men konsekvensene når det ikke går bra kan være store.

Anonym poster: e010a72d69b8f26fe5b1341427b960d0

Skrevet

Det feiler dem sikkert det samme som de som lar unger under 2 år se på TV? Både det og alkohol i svangerkapet går stort sett fra, men konsekvensene når det ikke går bra kan være store.

Usammenligbart. Det ene er bevist skadelig, det andre ikke.

Skrevet

Alkohol og røyk syns jeg er direkte egoistisk. Det er bevist at dette er skadelig for fosteret da vi har felles blodomløp og en liten kropp ikke tåler slike gifter. Spekemat og mykoster KAN være skadelig, så her får folk avgjøre hva de vil ta sjansen på. Alle gravide jeg kjenner har holdt seg unna.

Skrevet

Fordi verden ikke er svart hvit og at det ikke er alle leger og andre som opplyser om sånne saker. Og som ikke henger på dib.

Legen min sa ingenting om hva jeg ikke burde spise når jeg fikk første mann. Jeg leste endel på nettet.

Anonym poster: 00b7bc3abab9b94d8c3bbfce308be853

Skrevet

Hvis man ikke vil droppe det som er anbefalt og droppe, så vil man ikke ha ungen!

Helt seriøst mener jeg at det burde bli ulovlig og at barnevernet skulle komme og hente ungen år den ble født.

Det er urovekkende at enkelte som lever i samme opplyste samfunn som meg driter i sitt ufødte barn!

Anonym poster: c0f0dead86c2fa497d5918281faa3047

Skrevet

Hvis man ikke vil droppe det som er anbefalt og droppe, så vil man ikke ha ungen!

Helt seriøst mener jeg at det burde bli ulovlig og at barnevernet skulle komme og hente ungen år den ble født.

Det er urovekkende at enkelte som lever i samme opplyste samfunn som meg driter i sitt ufødte barn!

Det er anbefalt å være normalvektig også, siden overvekt og undervekt mens man er gravid skaper økt risiko. Bør barnevernet overta alle barn hvis mødre har BMI under 20 eller over 25?

Det er anbefalt å ikke få tvillinger, siden dette er risikable svangerskap. Bør alle som bevisst utsetter seg for dette ved bruk av f.eks Pergotime miste omsorgen?

Det er anbefalt å spise sunt og holde seg i fysisk aktivitet gjennom svangerskapet. Omsorgsovertakelse for de som tar seg en Japp?

Altså - omsorgssvikt gjelder ikke fostre, siden man i Norge har en klar rettspraksis på at disse ikke er individer. Du kan heller ikke dømmes for drap på et foster.

Det er dessuten en viss alvorlighetsgrad som må til for at omsorgsovertakelse skal anses nødvendig for eksisterende barn. Tro meg, spekemat i svangerskapet er ikke i nærheten.

Anonym poster: 176e5a24f70dda26cc7caa029599e740

Skrevet

Det er forskning på det med TV også. Og alkohol i små mengder er ikke bevist skadelig (som betyr at man er garantert skade), det er bevist POTENSIELT skadelig. Netsen alle jeg kjenner har drukket alkohol tidlig i svangerskapet, før de visste de var gravide, er ikke noe feil med noen av ungene. Det gjør det ikke greit å ta sjangsen, men slik hysteriet her inne er skulle man tro man var garantert å få en tilbakestående unge om man kom i skade for å ta en slurk vin.

Jeg synes ikke det er greit å gamble med med mitt barn, men jeg kommer heller ikke til å bruke TV til en unge under to år så lenge jeg vet det er potensielt skadelig. ikek spisr jeg spekemat, saltpølse etc heller, enda legen min kun har sagt at jeg skal unngå rått kjøtt og alkohol og ta folat, da jeg spurte om kosthold under svangerskapet. Jeg foretrekker å err on the side of caution.

Skrevet

Det er forskning på det med TV også. Og alkohol i små mengder er ikke bevist skadelig (som betyr at man er garantert skade), det er bevist POTENSIELT skadelig. Netsen alle jeg kjenner har drukket alkohol tidlig i svangerskapet, før de visste de var gravide, er ikke noe feil med noen av ungene. Det gjør det ikke greit å ta sjangsen, men slik hysteriet her inne er skulle man tro man var garantert å få en tilbakestående unge om man kom i skade for å ta en slurk vin.

Det er STOR forskjell på de som ikke viste at de var gravid tidlig i svangerskapet og på de som vet fra uke 4 de er gravide, men utsetter seg for slikt gjennom hele svangerskapet!

Det er det vi diskuterer her, folk som VET de er gravide!

Skrevet

Fordi verden ikke er svart hvit og at det ikke er alle leger og andre som opplyser om sånne saker. Og som ikke henger på dib.

Legen min sa ingenting om hva jeg ikke burde spise når jeg fikk første mann. Jeg leste endel på nettet.

Anonym poster: 00b7bc3abab9b94d8c3bbfce308be853

Så du tror at alt er ok så lenge ikke legen og jordmor sier noe? De to vet at folk flest er opplest og har informasjon om at det et mye en skal holde seg unna i svangerskapet. Legen nevnte vel ikke at du burde kutte ut alkoholen heller, så da drakk du vel også?

Jeg fikk heller ikke beskjed fra lege eller jordmor, men såpass vet jeg!

Skrevet

Det er anbefalt å være normalvektig også, siden overvekt og undervekt mens man er gravid skaper økt risiko. Bør barnevernet overta alle barn hvis mødre har BMI under 20 eller over 25?

Det er anbefalt å ikke få tvillinger, siden dette er risikable svangerskap. Bør alle som bevisst utsetter seg for dette ved bruk av f.eks Pergotime miste omsorgen?

Det er anbefalt å spise sunt og holde seg i fysisk aktivitet gjennom svangerskapet. Omsorgsovertakelse for de som tar seg en Japp?

Altså - omsorgssvikt gjelder ikke fostre, siden man i Norge har en klar rettspraksis på at disse ikke er individer. Du kan heller ikke dømmes for drap på et foster.

Det er dessuten en viss alvorlighetsgrad som må til for at omsorgsovertakelse skal anses nødvendig for eksisterende barn. Tro meg, spekemat i svangerskapet er ikke i nærheten.

Du diskuterer om helt andre ting enn hva jeg tok opp. Vær snill å hold deg til saken! Vi diskuterer de tingene vi vet man BØR holde seg unna. Kan ikke sammenlignes med overvekt, spise noe søtsaker eller bli gravid med tvillinger.

Skrevet

Egoisme.

Det er egentlig ikke nødvendig å si så mye mer om den saken. Noen er glade i barna sine og setter dem før sine egne ønsker og behov, andre er mindre glade i barna sine og setter seg selv og sine behov først.

Anonym poster: 7400ab1c3d489eb5b634bbb72d15cffc

Skrevet

Egoisme.

Det er egentlig ikke nødvendig å si så mye mer om den saken. Noen er glade i barna sine og setter dem før sine egne ønsker og behov, andre er mindre glade i barna sine og setter seg selv og sine behov først.

Anonym poster: 7400ab1c3d489eb5b634bbb72d15cffc

Der traff du virkelig spikeren på hodet! Sykt at egoismen rår over å beskytte sine barn!

Skrevet

Du må jo være ganske korka og da... Ikke at jeg er uenig i at det er feil å røyke og drikke under svangerskapet, men det er faktisk ikke alle som har viljestyrken til å klare å slutte på dagen. Noen er kjempeflinke og holder seg til 1 om dagen, noe som er et stort steg for mange . Du kan ikke sitte å si at barnevernet skal komme å ta fra barnet fordi mor røyka i svangerskapet.....

Skrevet

Jeg kjenner ei som røyker, og som disset alle andre som gjorde det samme under graviditet FØR hun selv ble gravid :-P

Hun forsvarer det med at "det er mer stressende for babyen at jeg slutter helt, når jeg har røykt så mye fra før. Derfor er det bedre at jeg røyker litt istedetfor å stoppe."

Ja, hva skal jeg si? Hun vet veldig godt hvor skadelig det er, men hvis hun tror det blir sunnere av å ha den innstillingen, så værsågod. Det er ikke min bissniss, men jeg sier at hun iallefall ikke bør røyke mer enn 5 om dagen.

Skrevet

Du diskuterer om helt andre ting enn hva jeg tok opp. Vær snill å hold deg til saken! Vi diskuterer de tingene vi vet man BØR holde seg unna. Kan ikke sammenlignes med overvekt, spise noe søtsaker eller bli gravid med tvillinger.

Du, jeg vinkler da innleggene mine akkurat som jeg lyster for deg. Det er ikke som at du får vetorett på andres innlegg fordi du hadde sett for deg noe annet.

Jeg svarte tullingen som mente man burde fratas barnet om man ikke fulgte anbefalinger som f.eks å ikke spise spekemat.

Det er også anbefalt å ikke være feit gravid, og en hel bråte andre ting. Det er et høyst relevant spørsmål hvorvidt vedkommende mener også de som ikke følger disse anbefalingene bør fratas barna. Det blir nemlig ikke så mange unger igjen hos sine foreldre om man bare skal akseptere de som har fulgt absolutt alle faglig velbegrunnede anbefalinger om hvordan man gjennomfører et svangerskap.

(Risikoen ved f.eks tvillingsvangerskap som overvektig søtsakerspiser er forøvrig langt høyere enn risikoen ved en spekepølse daglig).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...