Gå til innhold

Hva feiler det folk som vurderer å

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det feiler dem sikkert det samme som de som lar unger under 2 år se på TV? Både det og alkohol i svangerkapet går stort sett fra, men konsekvensene når det ikke går bra kan være store.

Anonym poster: e010a72d69b8f26fe5b1341427b960d0

Usammenligbart. Det ene er bevist skadelig, det andre ikke.

Det er forskning på det med TV også. Og alkohol i små mengder er ikke bevist skadelig (som betyr at man er garantert skade), det er bevist POTENSIELT skadelig. Netsen alle jeg kjenner har drukket alkohol tidlig i svangerskapet, før de visste de var gravide, er ikke noe feil med noen av ungene. Det gjør det ikke greit å ta sjangsen, men slik hysteriet her inne er skulle man tro man var garantert å få en tilbakestående unge om man kom i skade for å ta en slurk vin.

Det er STOR forskjell på de som ikke viste at de var gravid tidlig i svangerskapet og på de som vet fra uke 4 de er gravide, men utsetter seg for slikt gjennom hele svangerskapet!

Det er det vi diskuterer her, folk som VET de er gravide!

Anonym poster: 606771bf1c5f660d712fedc0b9263c99

Her var der snakk om å bevisst drikke alkohol i svangerskapet. Dette mener jeg er egoisme da man ikke vet hvor mye som skal til for å forårsake skade. Det ville vært passelig uetisk å forske på dette, dermed rådets det til nulltoleranse. Drikke alkohol i svangerskap er ikke "å ta en slurk" med vin.

Link gjerne til seriøs og troverdig forsking på at TV er like skadelig for barn og kan sammenlignes med alkohol og nikotin i svangerskapet. Har fryktelig vanskelig for å tro på dette.

Videoannonse
Annonse
Gjest Antarctica
Skrevet

Å være gravid er i ferd med å bli en egen religion.

Skrevet

hysteriske mødre som er overengstelige... Kanskje det ikke er sunt for barnet? call 911

Anonym poster: c7c3079dda9fc70f264f6f200cb3769a

Skrevet

(Risikoen ved f.eks tvillingsvangerskap som overvektig søtsakerspiser er forøvrig langt høyere enn risikoen ved en spekepølse daglig).

Anonym poster: 176e5a24f70dda26cc7caa029599e740

Hvordan vet du det? Å er dette noe du sier for å rettferdiggjør spekematspisingen din?

Ja, mulig det er risiko ved tvillingsvangerskap som overvektig osv. Men ved å spise mat som inneholder listeria er det mulig du ikke bare skader barnet, men det dør i en abort!!

Skrevet

hysteriske mødre som er overengstelige... Kanskje det ikke er sunt for barnet? call 911

Syns ikke man er overhysterisk om man bare holder seg borte fra alkohol, røyk, mat med fare for listeria o.l. i 9mnd for å være sikker på å ikke påføre barnet skade eller utsette det for abort.

Alt annet er ren EGOISME!

Skrevet

(Risikoen ved f.eks tvillingsvangerskap som overvektig søtsakerspiser er forøvrig langt høyere enn risikoen ved en spekepølse daglig).

Hvordan vet du det? Å er dette noe du sier for å rettferdiggjør spekematspisingen din?

Ja, mulig det er risiko ved tvillingsvangerskap som overvektig osv. Men ved å spise mat som inneholder listeria er det mulig du ikke bare skader barnet, men det dør i en abort!!

Hvor i alle dager har du det fra at jeg spiser spekemat i svangerskapet? Det er da bare idioter som ikke følger kostholdsrådene, samt røyker eller inntar alkohol i svangerskap.

Risikovurderinger i svangerskap vet jeg en del om. Det vil du kunne gjøre også om du leser deg opp på temaet, eller spør en tilfeldig valgt obstetriker.

Du risikerer skade på foster om du inntar f.eks spekemat, fordi du risikerer smitte. Det er ikke noen garanti for at du får det, men en teit risiko å ta siden det er lett å unngå. Du risikerer også skade på foster (og ja, fosterdødeligheten er betydelig større) om du er en søtsakspisende overvektig gravid med tvillinger i magen. Det er ikke noen garanti for at det skjer, men risikoen er der. Den er litt mindre lett å unngå, bare.

Skrevet

Får snakke for meg selv! Alkohol, røyk osv visste jeg om. Ellers ble jeg gravid på første forsøk og har aldri ansett graviditet som noen sykdom, derfor dro jeg til Thailand og jeg åt mye rart, tok ikke folat osv med førstemann fordi jeg rett og slett ikke visste bedre og fordi jeg ikke var så interessert i å henge her inne/lignende steder å bli skremt vann av uten grunn ;)

Anonym poster: 8d8a8d55d95458e14993b3cf12bce904

Skrevet

Meg og babyen i magen skal kose oss med kjeks med fårepølse og brieost på.

Anonym poster: e62b0ea73fe1fffe8d769c802e81545a

Skrevet

#31, vi er jo enig og snakker om samme sak, så det er i grunn ikke noe å diskutere.

Men #32 og #33 provoserer meg bare!

Skrevet

Det er enkelt hva som feiler dem:

De er egoister :) Ikke gode mammaemner.

Anonym poster: a2348c6099e947eb6b7c4422fdcb13b4

Skrevet

Hvis jeg ikek hadde vært internett slave hadde jeg spist både spekemat, oster, røykelaks etc. Spurte legen min om det er noe man skal tenke på med maten når man er gravid? Ikke drikk alkohol, og ta folat, var det eneste hun sa. Alt dette andre vet jeg kun fordi jeg er en taper som henger på gravidforum og googler masse om graviditet for tiden. De fleste av vennene mine som ikke enten er hysteriske generelt i livet eller er mye på internett aner ikke at man ikke skal spise brie, salami og fenalår. De har friske fine barn alle sammen, ingen av dem har gjennomgått en spontanabort (de eneste to jeg kjenner som har det var to av hysterikerene, så det hadde neppe med det å gjøre).

Skulle ønske jeg var lykkelig uvitende jeg også, og kun holdt meg unna alkohol, for synes det tar bort hele gleden ved svangerskapet at det er så forbannet mye restriksjoner (ikek bare mat, men ikke løfte tungt, ikke ta badstu, ikke trene til max-puls, ikke gjøre vridninger eller oppnedstillinger i yoga, ikke bikram eller ashtanga, ikke riding, ikke kampsport, ikke hoppe i fallskerm, ikke klatre, kort sagt ikke noe som gir glede i livet), samtidig som jeg jo vet, så da vil jeg ikke ta sjangsen. Blissful ignoranse, altså.

Skrevet

Å milde måne. Ingen har vel sagt at dersom du drikker alkohol, spiser spekemat eller reiser til Thailand, så kommer barnet ditt til å få varige skader eller dø.

Alt som er nevnt ovenfor er risikoer. Noen større enn andre, og noen helt åpenbare.

Det som er egosistisk er at man ikke kan sette babyen over sine egne behov i 9 skarve måneder av livet sitt, for å minimere de risikoene man faktisk kan gjøre noe med.

Fascinerende at folk overprøver Mattilsynet som gravid-hysteri. Disse anbefalingene kommer tross alt fra faktiske tilfeller av fosterskader og død, ikke fordi Mattilsynet ikke har annet å gjøre enn å ta gleden fra folk som har lyst på brie og salami.

Enhver får feie for sin egen dør og være herre over valgene man tar for barnet sitt, men da må man tåle å bli kalt for egoistisk. Dere setter deres egne behov over barnets - per definisjon, egoist.

Skrevet

Å milde måne. Ingen har vel sagt at dersom du drikker alkohol, spiser spekemat eller reiser til Thailand, så kommer barnet ditt til å få varige skader eller dø.

Alt som er nevnt ovenfor er risikoer. Noen større enn andre, og noen helt åpenbare.

Det som er egosistisk er at man ikke kan sette babyen over sine egne behov i 9 skarve måneder av livet sitt, for å minimere de risikoene man faktisk kan gjøre noe med.

Fascinerende at folk overprøver Mattilsynet som gravid-hysteri. Disse anbefalingene kommer tross alt fra faktiske tilfeller av fosterskader og død, ikke fordi Mattilsynet ikke har annet å gjøre enn å ta gleden fra folk som har lyst på brie og salami.

Enhver får feie for sin egen dør og være herre over valgene man tar for barnet sitt, men da må man tåle å bli kalt for egoistisk. Dere setter deres egne behov over barnets - per definisjon, egoist.

Bra sagt! Der fikk du frem hele poenget mitt! Takk!!:)

Gjest Antarctica
Skrevet

Syns ikke man er overhysterisk om man bare holder seg borte fra alkohol, røyk, mat med fare for listeria o.l. i 9mnd for å være sikker på å ikke påføre barnet skade eller utsette det for abort.

Alt annet er ren EGOISME!

Klarer du å holde deg unna listeria er du god - det stedet du finner mest av den, er sannsynligvis på din egen tannbørste. Bare nevner det. (Har det fra en laboratorieveterinær som jobber ved Mattilsynet. Så enten kan du bruke infoen til å roe LITT ned, eller til å bli mer hysterisk og kjøpe ny tannbørste daglig!)

Skrevet

Jeg har nettopp vært hos jordmor, hun sa at hysteriet på mat har tatt helt av, man skal ikke bli fanatisk, og at var det en dag eg hadde veldig lyst på knekkebrød med fårepølse kunne jeg med god samvittighet spise det. Røyk og alkohol var noe annet, selvsagt.

Så da har både jordmor, gynekolog og fastlegen sagt til meg at "ta folat, unngå alkohol (røyke gjør jeg ikke), og ikke jogg... og slutt å lese så mye på internett og være så hysterisk."

(men, hysterisk er jeg likevel... for jeg henger jo her...)

Skrevet

Hvis man ikke vil droppe det som er anbefalt og droppe, så vil man ikke ha ungen!

Helt seriøst mener jeg at det burde bli ulovlig og at barnevernet skulle komme og hente ungen år den ble født.

Det er urovekkende at enkelte som lever i samme opplyste samfunn som meg driter i sitt ufødte barn!

Anonym poster: c0f0dead86c2fa497d5918281faa3047

Det er anbefalt å være normalvektig også, siden overvekt og undervekt mens man er gravid skaper økt risiko. Bør barnevernet overta alle barn hvis mødre har BMI under 20 eller over 25?

Det er anbefalt å ikke få tvillinger, siden dette er risikable svangerskap. Bør alle som bevisst utsetter seg for dette ved bruk av f.eks Pergotime miste omsorgen?

Det er anbefalt å spise sunt og holde seg i fysisk aktivitet gjennom svangerskapet. Omsorgsovertakelse for de som tar seg en Japp?

Altså - omsorgssvikt gjelder ikke fostre, siden man i Norge har en klar rettspraksis på at disse ikke er individer. Du kan heller ikke dømmes for drap på et foster.

Det er dessuten en viss alvorlighetsgrad som må til for at omsorgsovertakelse skal anses nødvendig for eksisterende barn. Tro meg, spekemat i svangerskapet er ikke i nærheten.

Du diskuterer om helt andre ting enn hva jeg tok opp. Vær snill å hold deg til saken! Vi diskuterer de tingene vi vet man BØR holde seg unna. Kan ikke sammenlignes med overvekt, spise noe søtsaker eller bli gravid med tvillinger.

Vel paa et vis er det vel det samme for det er ikke bra for fosteret at mor legger paa seg for mye eller for lite, spiser mye sjokolade osv. Det KAN vaere skadelig for fosteret hvis mor er overvektig og spiser for mye soetsaker, paa samme linje som det KAN vaere skadelig aa spise salami!

Anonym poster: 3600d088da751902e76f1cb875bb888f

Skrevet

Blæh! Få dere et liv, hysteriske kranglefanter...

Anonym poster: 527461a8739c47d71d1e7a88f39f31c9

Skrevet

Du har rotet deg inn på feil forum gitt ;)

Skrevet

Kan noen linke til forskining som støtter at det er farlig for småbarn å se tv? Har aldri hørt det før, og ble nyskjerrig...

Skrevet

Kan noen linke til forskining som støtter at det er farlig for småbarn å se tv? Har aldri hørt det før, og ble nyskjerrig...

Det ligger flere linker i den tråden som handler om TV-titting for barn under to år (søk på den), klarer ikke linke fra tlf her...

Skrevet

Jeg blir provosert når den gravide forsvarer røyking, salami osv.

- jeg blir mer stressa av å slutte å røyke, så det beste for barnet er å fortsette. Og det er mange feite som er gravid.. (Og hva har det med saken å gjøre?

- mamma drakk alkohol når hun var gravid med meg, og det gikk bra. Derfor kan jeg og drikke alkohol

- jeg kjenner maaange som spiser salami. Det er helt ufarlig. Jeg vet bedre enn helsemyndighetene.

Idiotisk alle slike argumenter!

Anonym poster: 4f306ea06cd5eacb2eb75ecc3cbd7df6

Salami kan man faktisk spise så lenge den er helt fesk, og ikke har ligger åpen lenge...

Fikk jeg hvertfall beskjed om av både lege og jordmor

Anonym poster: dac4181ef88294cd7b2560eebe58ee33

Skrevet

Jeg forstår ikke at de tør jeg! Tenk hvis det skulle feile barnet noe og selv om det kan være vanskelig å påvise så hadde jeg hatt det så vondt med tanken på de glassene med alkohol jeg drakk, eller de røykene jeg røkte, eller de bitene ost jeg spiste. Greit at det er mange gravide som røyker og får friske unger (min mor røkte i alle sine tre svangerskap og alle vi er friske), eller drikker og ingenting skjer osv. Men tenk hvis! Det hadde jeg hatt problemer med å leve med.

Skrevet (endret)

Salami og fårepølse er spekemat, og spekemat er frarådet da det ikke er varmebahandlet. Nøyaktig hvor stor risikoen for smitte er skal jeg ikke uttale meg om.... Litt dumt at leger og jordmødre råder forskjellig.

Endret av Pinnus
Skrevet

Du har rotet deg inn på feil forum gitt wink.png

Jeg vet, har vært her i snart 2 år, men klarer ikke å komme meg vekk!!! :-)

Skrevet

Det feiler dem sikkert det samme som de som lar unger under 2 år se på TV? Både det og alkohol i svangerkapet går stort sett fra, men konsekvensene når det ikke går bra kan være store.

Usammenligbart. Det ene er bevist skadelig, det andre ikke.

Enig, men det er sikkert de samme som plasserer en ettåring i fremovervendt bilstol fordi det er jo lov! Hjerneskade kaller man det.

Anonym poster: c89b36883e1ca63d5379237904236898

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...