Pinnus Skrevet 25. februar 2013 #51 Skrevet 25. februar 2013 Folk som blinker INN i rundkjøringen. Anonym poster: a5224589adebdbfea8be58fb811f5fc0 Hvorfor blir du irritert av det?? Er jo for å vise at man skal til venstre, altså helt rundt... Anonym poster: ab4ce6c04725d6c3c7a9645001ed3d61 Man skal ALDRI blinke INN i rundkjøringen. Bare UT! Anonym poster: a5224589adebdbfea8be58fb811f5fc0 Meget påståelig og veldig feil. På tide med en liten teoretisk oppdatering?
M og gutta Skrevet 25. februar 2013 #52 Skrevet 25. februar 2013 Folk som bytter felt i tofelts rundkjøring Manglende bruk av blinklys Folk som driter regelrett i vikeplikt og høyreregel Folk som ikke skjønner hvordan man kjører i rundkjøringer Og ikke minst de som bytter felt over sperrelinje eller midt i kryss De som skal til venstre i et lyskryss og ikke klarer å kjøre langt nok fram til å slippe fram de som skal rett fram eller til høyre Og mye annet merkelig som gjøres som skaper ujevn flyt i trafikken....
Nissefisen Skrevet 25. februar 2013 #53 Skrevet 25. februar 2013 Åh, det er mye! Jeg kan knapt kjøre på butikken uten å kommentere høyt i bilen - de som ikke holder sin side av veien. - de som ikke bruker blinklys. - de som kjører feil i rundkjøringene. De er det mange av! - de som bremser ett kvarter før lyskrysset. - de som ligger 20+ UNDER fartsgrensen.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2013 #54 Skrevet 25. februar 2013 Akkurat for tiden irriterer jeg meg selv ganske mye, er helt fersk i trafikken så kjefter en del på meg selv og klapper meg selv l panna hver gang jeg gjør noe dumt, som ikke får til bakkestart i slakke bakker eller rygging eller parkering i rushtiden. Er nok litt vinglete som noen sier, men husker i det minste blinklys overalt og prøver så godt jeg kan å overholde fartsgrensen, men kjører etter forholdene. Men noe som plager meg mye er når jeg får biler i ræva, som blender meg og som bidrar til å gjøre meg usikker. Anonym poster: a9c054877a530855f6b315c84be2864b Helt enig i at det er unødvendig å ligge oppi ræva på bilen foran, men i stedet for å la deg plage av det, så er det som regel ganske lettvindt å bare slippe de forbi Anonym poster: 963b2ed59946c34496ccf89abfd31d08 Det er ikke overalt det går ann å slippe forbi. Jeg prøver så godt jeg kan å tilpasse meg, men det er gjerne en eller annen idiot som presser på og er det mulig så må de bare kjøre forbi og da tilpasser jeg farten så de kommer seg forbi Men som sagt er ikke overalt det går. Jeg er i tillegg nesten høygravid og har en toåring i baksetet så er kanskje ekstra forsiktig pga det Anonym poster: a9c054877a530855f6b315c84be2864b
holahopp Skrevet 25. februar 2013 #55 Skrevet 25. februar 2013 Åh, det er mye! Jeg kan knapt kjøre på butikken uten å kommentere høyt i bilen - de som ikke holder sin side av veien. - de som ikke bruker blinklys. - de som kjører feil i rundkjøringene. De er det mange av! - de som bremser ett kvarter før lyskrysset. - de som ligger 20+ UNDER fartsgrensen. Enig i de fleste..men syns det er veldig greit å kjøre sakte fram til ett lyskryss når man ser det er rødt...ser ikke helt vitsen i å kjøre fort bort til det og bråbremse.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2013 #56 Skrevet 25. februar 2013 Åh, det er mye! Jeg kan knapt kjøre på butikken uten å kommentere høyt i bilen - de som ikke holder sin side av veien. - de som ikke bruker blinklys. - de som kjører feil i rundkjøringene. De er det mange av! - de som bremser ett kvarter før lyskrysset. - de som ligger 20+ UNDER fartsgrensen. Da hadde du hatet å ligge bak meg, vi har ett lyskryss i byen og det ligger i en nedoverbakke. Ser jeg at det er rødt så begynner jeg gjerne å bremse forsiktig midt i bakken og da er det ofte grønt når jeg kommer ned Anonym poster: a9c054877a530855f6b315c84be2864b
Gjest Hercule Poirot Skrevet 25. februar 2013 #57 Skrevet 25. februar 2013 Jeg regelrett hater, eller i alle fall avskyr sinker. Sånne som på død og liv skal holde nåla på absolutt maks 75 km/t i 80-sona. Reell fart er da ca 68-70 km/t. Skulle de nærme seg 80 i reell fart, så fy og fy! Da må det bremses og kjøres i 65 i minst ei mil for å kompensere. Jævlig gøy på vei med midtdeler og null forbikjøringsfelt. Grrrrr!
Bananen Skrevet 26. februar 2013 #58 Skrevet 26. februar 2013 Folk som blinker INN i rundkjøringen. Anonym poster: a5224589adebdbfea8be58fb811f5fc0 Hvorfor blir du irritert av det?? Er jo for å vise at man skal til venstre, altså helt rundt... Anonym poster: ab4ce6c04725d6c3c7a9645001ed3d61 Man skal ALDRI blinke INN i rundkjøringen. Bare UT! Anonym poster: a5224589adebdbfea8be58fb811f5fc0 Meget påståelig og veldig feil. På tide med en liten teoretisk oppdatering? Der er ikke mer enn i underkant av seks år siden man lærte at man IKKE skal blinke seg inn i rundkjøring.Vet ikke når den regelen kom, men jeg vet at man lærer dette nå.Men det er faktisk ganske irriterende og forvirrende, spesielt for oss som ikke er vandt til det, da flesteparten glemmer å blinke seg ut. Se for deg når du kjører inn i en fire-arma rundkjøring og noen kjører inni der og blinker til venstre. Hvor i helvette skal dem ut? Lastebiler og busser burde gjøre dette, for de bruker som regel begge felt om det er to felt, og det er som regel lett å se hvor dem skal ut også. Men det er faktisk utrolig irriterende med personbiler som blinker seg inn. Totalt unødvendig, legger man seg riktig inn i rundkjøringa så er det signal nok!! Sinker i venstrefelt som skal bestemme farta mi, syklister, gående som står i snakker foran fotgjengerovergangen(som ikke engang gidder å se på meg når jeg stopper for å poengtere hvor de står), og folk som skal begynne å rygge og snu midt i en traffikert vei/kryss fordi dem kjørte feil irriterer meg grønn(finn ett passende og trygt sted å snu liksom, ikke stopp alt av trafikk fordi du dreit deg ut)!!Sikkert mer også, men dette er det verste tror jeg!
fikas Skrevet 26. februar 2013 #59 Skrevet 26. februar 2013 Etter at vi fikk flere rundkjøringer i byen så er det egentlig dem jeg irriterer meg mest over! Hvordan kan det ha seg at 90%av de som kjører inn i en rundkjøring hver eneste dag ikke kan reglene?? Kommer du deg ikke ut av rundkjøringen så kjør for pokker ikke inn i den!!! Vet ikke hvor mange som tuter på meg fordi jeg ikke følger på inn i en rundkjøring fordi jeg da vil blokke veien for andre som har mulighet til å komme se igjennom. Det er jo liksom en grunn for at rundkjøringene finnes - for at trafikken skal skli bedre. Men nå 'alle' skal stå I rundkjøringen da glir ikke trafikken spesielt bra, gjør den vel??!!!?
♥ anonym♥ Skrevet 26. februar 2013 #60 Skrevet 26. februar 2013 Folk som velger ventrefelt inn i rundkjøringen og skal rett frem ut av den, uten å overholde vikeplikten fra høyre. Takler du ikke vikeplikt fra både høyre og venstre, får du holde deg til høyrefeltet. Men hvis du ligger i venstrefeltet (skjønner at den du snakker om lå i feil felt, men uansett..) så har jo ikke du vikeplikt fra høyre når du skal ut. de er fortsatt de som har vikeplikt for venstre. hadde de ikke hatt det hadde det blitt mye kaos i rundkjøringer.ingen hadde sluppet ut da.
Nissefisen Skrevet 26. februar 2013 #61 Skrevet 26. februar 2013 Åh, det er mye! Jeg kan knapt kjøre på butikken uten å kommentere høyt i bilen - de som ikke holder sin side av veien. - de som ikke bruker blinklys. - de som kjører feil i rundkjøringene. De er det mange av! - de som bremser ett kvarter før lyskrysset. - de som ligger 20+ UNDER fartsgrensen. Enig i de fleste..men syns det er veldig greit å kjøre sakte fram til ett lyskryss når man ser det er rødt...ser ikke helt vitsen i å kjøre fort bort til det og bråbremse. Kjører ikke så fort at jeg må bråbremse jeg heller. Senker farten jeg også, men krypkjører ikke
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2013 #62 Skrevet 26. februar 2013 Folk som velger ventrefelt inn i rundkjøringen og skal rett frem ut av den, uten å overholde vikeplikten fra høyre. Takler du ikke vikeplikt fra både høyre og venstre, får du holde deg til høyrefeltet. Men hvis du ligger i venstrefeltet (skjønner at den du snakker om lå i feil felt, men uansett..) så har jo ikke du vikeplikt fra høyre når du skal ut. de er fortsatt de som har vikeplikt for venstre. hadde de ikke hatt det hadde det blitt mye kaos i rundkjøringer.ingen hadde sluppet ut da. Ja de har vikeplikt når de skal ut og ligger i venstre felt.For å slippe vikeplikten må de ligge i rett felt. Det er den som likker i venstre felt og ikke overholder vikeplikten som skaper farlig situasjon og har all skyld om. Da får denne personen gjennomføre feilen sin. Kjøre dit den skal ut fra hvor han ligger og prøve på nytt. Anonym poster: 092c4c94039baaa62149b79ad4183832
Mamma til lille M&L Skrevet 26. februar 2013 #63 Skrevet 26. februar 2013 Folk som kjører for sakte!!! Helt greit at du vil kjøre 60 i 80 sona, men da får du for faen slippe forbi bilene som kommer bak deg... Det er ikke alltid "bare å kjøre forbi",veiene er ofte kronglete, det kommer biler imot osv. Syns fartsinkene er en av de store faremomentene i trafikken, da disse fremprovoserer uvettig kjøring fra andre ved å nekte andre å kjøre i gitt fartsgrense.
Mamma til lille M&L Skrevet 26. februar 2013 #64 Skrevet 26. februar 2013 Jeg kan godt finne på å ligge bak ræva på bilen framfor meg. Det gjør jeg om jeg i flere km har ligget bak og den nekter å slippe meg forbi. Om noen ligger slik og trykker så er det for at dere skal slippe dem forbi. Tror dere at det er for å få dere til å kjøre fortere?? Jeg er og en som kjører forbi selv om det er en kø med biler. Til slutt kommer jeg fremst uansett. Gidder ikke kjøre i kø om jeg ikke må. Må sies at jeg bor ikke i tjukkeste byene, så er sjelden køer her, men om det er det så er jeg den første til å prøve å komme meg forbi ja. Irriterer meg nok mest over ujevn kjøring og manglende bruk av blinklys.... Anonym poster: d740520adc5fdef0de57bb452400b738 Det er irriterende når folk ligger oppi ræva de når man faktisk holder fartsgrensen. Hva hvis den foran må bråstoppe da? er jo livsfarlig. Om det er på landevei, så slipper jeg selvfølgelig forbi. Men midt i byen med mye annen trafikk møtende og samme vei, da blir jeg irritert av biler som kjører rett bak. Jeg holder som oftest fartsgrensen akkurat eller ligger 5-10 kilometer i timen under. De sparer ikke mye tid på å forbikjøre meg, heller motsatt, de utsetter seg selv og andre for fare. Dersom DU ligger under grensen uten å sleppe forbi er det vel streng tatt DU som er hovedårsaken til at det blir en eventuel forbikjøring......
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2013 #65 Skrevet 26. februar 2013 Mest irriterer meg folk som kjører for sakte, og gjerne midt i veien. Altså, hvis du synes det er skummelt å kjøre fortere enn 40 i 60-sone, så kan du egentlig levere inn førerkortet og heller ta buss eller bruke beina. Argh! Anonym poster: 3dce20d377f0fc813034ce8887cba3e3
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2013 #66 Skrevet 26. februar 2013 Jeg kan godt finne på å ligge bak ræva på bilen framfor meg. Det gjør jeg om jeg i flere km har ligget bak og den nekter å slippe meg forbi. Om noen ligger slik og trykker så er det for at dere skal slippe dem forbi. Tror dere at det er for å få dere til å kjøre fortere?? Jeg er og en som kjører forbi selv om det er en kø med biler. Til slutt kommer jeg fremst uansett. Gidder ikke kjøre i kø om jeg ikke må. Må sies at jeg bor ikke i tjukkeste byene, så er sjelden køer her, men om det er det så er jeg den første til å prøve å komme meg forbi ja. Irriterer meg nok mest over ujevn kjøring og manglende bruk av blinklys.... Anonym poster: d740520adc5fdef0de57bb452400b738 Det er irriterende når folk ligger oppi ræva de når man faktisk holder fartsgrensen. Hva hvis den foran må bråstoppe da? er jo livsfarlig. Om det er på landevei, så slipper jeg selvfølgelig forbi. Men midt i byen med mye annen trafikk møtende og samme vei, da blir jeg irritert av biler som kjører rett bak. Jeg holder som oftest fartsgrensen akkurat eller ligger 5-10 kilometer i timen under. De sparer ikke mye tid på å forbikjøre meg, heller motsatt, de utsetter seg selv og andre for fare. Dersom DU ligger under grensen uten å sleppe forbi er det vel streng tatt DU som er hovedårsaken til at det blir en eventuel forbikjøring...... Man skal da ikke ligge 10 km under fartsgrensa med mindre føreforhold tilsier det! På tørt sommerføre SKAL man holde fartsgrensa. Makan til egoisme. Du visste faktisk at man kunne få bot for å hindre trafikkflyt ved å kjøre for sakte? Anonym poster: 3dce20d377f0fc813034ce8887cba3e3
stearin Skrevet 26. februar 2013 #67 Skrevet 26. februar 2013 Jeg kan godt finne på å ligge bak ræva på bilen framfor meg. Det gjør jeg om jeg i flere km har ligget bak og den nekter å slippe meg forbi. Om noen ligger slik og trykker så er det for at dere skal slippe dem forbi. Tror dere at det er for å få dere til å kjøre fortere?? Jeg er og en som kjører forbi selv om det er en kø med biler. Til slutt kommer jeg fremst uansett. Gidder ikke kjøre i kø om jeg ikke må. Må sies at jeg bor ikke i tjukkeste byene, så er sjelden køer her, men om det er det så er jeg den første til å prøve å komme meg forbi ja. Irriterer meg nok mest over ujevn kjøring og manglende bruk av blinklys.... Anonym poster: d740520adc5fdef0de57bb452400b738 Det er irriterende når folk ligger oppi ræva de når man faktisk holder fartsgrensen. Hva hvis den foran må bråstoppe da? er jo livsfarlig. Om det er på landevei, så slipper jeg selvfølgelig forbi. Men midt i byen med mye annen trafikk møtende og samme vei, da blir jeg irritert av biler som kjører rett bak. Jeg holder som oftest fartsgrensen akkurat eller ligger 5-10 kilometer i timen under. De sparer ikke mye tid på å forbikjøre meg, heller motsatt, de utsetter seg selv og andre for fare. Dersom DU ligger under grensen uten å sleppe forbi er det vel streng tatt DU som er hovedårsaken til at det blir en eventuel forbikjøring...... Man skal da ikke ligge 10 km under fartsgrensa med mindre føreforhold tilsier det! På tørt sommerføre SKAL man holde fartsgrensa. Makan til egoisme. Du visste faktisk at man kunne få bot for å hindre trafikkflyt ved å kjøre for sakte? Anonym poster: 3dce20d377f0fc813034ce8887cba3e3 Jeg har ikke kjørt på tørt sommerføre, så jeg vet ærlig talt ikke enda. Fikk lappen midt i det verste vinterføret. Og slik forholdene er om vinteren her oppe i nord, så mener jeg fremdeles at det ikke alltid ER forsvarlig å kjøre det fartsgrensen tilsier, særlig på grunn av mye snø, dårlig sikt og syklister og gående. Om jeg ikke føler meg trygg ved å kjøre i 50 i 50 sonen, nei da kjører jeg i 40-45. Vi har heller ikke lange strekninger før det kommer rundkjøringer, eller andre kryss. Man kjører etter forholdene, og når forholdene tilsier at man har lang bremselengde, da bør man enten ha lynkjapp reaksjon (raskere enn ett sekund) eller en superbil. Jeg har ingen av delene.
Mamma til lille M&L Skrevet 26. februar 2013 #68 Skrevet 26. februar 2013 Jeg kan godt finne på å ligge bak ræva på bilen framfor meg. Det gjør jeg om jeg i flere km har ligget bak og den nekter å slippe meg forbi. Om noen ligger slik og trykker så er det for at dere skal slippe dem forbi. Tror dere at det er for å få dere til å kjøre fortere?? Jeg er og en som kjører forbi selv om det er en kø med biler. Til slutt kommer jeg fremst uansett. Gidder ikke kjøre i kø om jeg ikke må. Må sies at jeg bor ikke i tjukkeste byene, så er sjelden køer her, men om det er det så er jeg den første til å prøve å komme meg forbi ja. Irriterer meg nok mest over ujevn kjøring og manglende bruk av blinklys.... Anonym poster: d740520adc5fdef0de57bb452400b738 Det er irriterende når folk ligger oppi ræva de når man faktisk holder fartsgrensen. Hva hvis den foran må bråstoppe da? er jo livsfarlig. Om det er på landevei, så slipper jeg selvfølgelig forbi. Men midt i byen med mye annen trafikk møtende og samme vei, da blir jeg irritert av biler som kjører rett bak. Jeg holder som oftest fartsgrensen akkurat eller ligger 5-10 kilometer i timen under. De sparer ikke mye tid på å forbikjøre meg, heller motsatt, de utsetter seg selv og andre for fare. Dersom DU ligger under grensen uten å sleppe forbi er det vel streng tatt DU som er hovedårsaken til at det blir en eventuel forbikjøring...... Man skal da ikke ligge 10 km under fartsgrensa med mindre føreforhold tilsier det! På tørt sommerføre SKAL man holde fartsgrensa. Makan til egoisme. Du visste faktisk at man kunne få bot for å hindre trafikkflyt ved å kjøre for sakte? Anonym poster: 3dce20d377f0fc813034ce8887cba3e3 Jeg har ikke kjørt på tørt sommerføre, så jeg vet ærlig talt ikke enda. Fikk lappen midt i det verste vinterføret. Og slik forholdene er om vinteren her oppe i nord, så mener jeg fremdeles at det ikke alltid ER forsvarlig å kjøre det fartsgrensen tilsier, særlig på grunn av mye snø, dårlig sikt og syklister og gående. Om jeg ikke føler meg trygg ved å kjøre i 50 i 50 sonen, nei da kjører jeg i 40-45. Vi har heller ikke lange strekninger før det kommer rundkjøringer, eller andre kryss. Man kjører etter forholdene, og når forholdene tilsier at man har lang bremselengde, da bør man enten ha lynkjapp reaksjon (raskere enn ett sekund) eller en superbil. Jeg har ingen av delene. Synes det er helt ok at folk kjører etter forholda, men dersom du ligger under fartsgrensen og andre biler tar deg igjen, er det DITT ansvar å slippe forbi. Du kan ikke være herre over andres kjøring, og anse din evne til å bedømme føret som bedre enn andres, det er mitt poeng. Ligger du under grensa, ok, men slipp forbi! Vist ikke skaper DU farlige situasjoner i trafikken.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2013 #69 Skrevet 26. februar 2013 Jeg kan godt finne på å ligge bak ræva på bilen framfor meg. Det gjør jeg om jeg i flere km har ligget bak og den nekter å slippe meg forbi. Om noen ligger slik og trykker så er det for at dere skal slippe dem forbi. Tror dere at det er for å få dere til å kjøre fortere?? Jeg er og en som kjører forbi selv om det er en kø med biler. Til slutt kommer jeg fremst uansett. Gidder ikke kjøre i kø om jeg ikke må. Må sies at jeg bor ikke i tjukkeste byene, så er sjelden køer her, men om det er det så er jeg den første til å prøve å komme meg forbi ja. Irriterer meg nok mest over ujevn kjøring og manglende bruk av blinklys.... Anonym poster: d740520adc5fdef0de57bb452400b738 Det er irriterende når folk ligger oppi ræva de når man faktisk holder fartsgrensen. Hva hvis den foran må bråstoppe da? er jo livsfarlig. Om det er på landevei, så slipper jeg selvfølgelig forbi. Men midt i byen med mye annen trafikk møtende og samme vei, da blir jeg irritert av biler som kjører rett bak. Jeg holder som oftest fartsgrensen akkurat eller ligger 5-10 kilometer i timen under. De sparer ikke mye tid på å forbikjøre meg, heller motsatt, de utsetter seg selv og andre for fare. Dersom DU ligger under grensen uten å sleppe forbi er det vel streng tatt DU som er hovedårsaken til at det blir en eventuel forbikjøring...... Man skal da ikke ligge 10 km under fartsgrensa med mindre føreforhold tilsier det! På tørt sommerføre SKAL man holde fartsgrensa. Makan til egoisme. Du visste faktisk at man kunne få bot for å hindre trafikkflyt ved å kjøre for sakte? Anonym poster: 3dce20d377f0fc813034ce8887cba3e3 Jeg har ikke kjørt på tørt sommerføre, så jeg vet ærlig talt ikke enda. Fikk lappen midt i det verste vinterføret. Og slik forholdene er om vinteren her oppe i nord, så mener jeg fremdeles at det ikke alltid ER forsvarlig å kjøre det fartsgrensen tilsier, særlig på grunn av mye snø, dårlig sikt og syklister og gående. Om jeg ikke føler meg trygg ved å kjøre i 50 i 50 sonen, nei da kjører jeg i 40-45. Vi har heller ikke lange strekninger før det kommer rundkjøringer, eller andre kryss. Man kjører etter forholdene, og når forholdene tilsier at man har lang bremselengde, da bør man enten ha lynkjapp reaksjon (raskere enn ett sekund) eller en superbil. Jeg har ingen av delene. Synes det er helt ok at folk kjører etter forholda, men dersom du ligger under fartsgrensen og andre biler tar deg igjen, er det DITT ansvar å slippe forbi. Du kan ikke være herre over andres kjøring, og anse din evne til å bedømme føret som bedre enn andres, det er mitt poeng. Ligger du under grensa, ok, men slipp forbi! Vist ikke skaper DU farlige situasjoner i trafikken. Signerer. Bor også i Finnmark, og holder vanligvis fartsgrensa på vinterføre, med mindre det er såpeglatt, noe det ikke er her hele vinteren. Kjører man konstant under fartsgrensa fordi man er usikker, bør man trene mer på NAF sin kjørebane før man slipper ut i trafikken igjen. Anonym poster: 3dce20d377f0fc813034ce8887cba3e3
Pinnus Skrevet 26. februar 2013 #70 Skrevet 26. februar 2013 (endret) Folk som velger ventrefelt inn i rundkjøringen og skal rett frem ut av den, uten å overholde vikeplikten fra høyre. Takler du ikke vikeplikt fra både høyre og venstre, får du holde deg til høyrefeltet. Men hvis du ligger i venstrefeltet (skjønner at den du snakker om lå i feil felt, men uansett..) så har jo ikke du vikeplikt fra høyre når du skal ut. de er fortsatt de som har vikeplikt for venstre. hadde de ikke hatt det hadde det blitt mye kaos i rundkjøringer.ingen hadde sluppet ut da. Dette kommer litt an på hvilke rundkjøring det er. Er det to felt inn i rundkjøringen og to felt ut når du skal rett frem, er det ikke noe problem å velge venstrefeltet inn i rundkjøringen selv om du ikke skal helt rundt. Hvis du da kjører inn i venstrefeltet i rundkjøringen, men vil ut i høyrefeltet når du skal rett frem, får du vikeplikt fra høyre, altså vanlige feltskifteregler. Dette går som regel greit for de fleste. Problemet jeg henviser til er rundkjøringer som har to felt inn i rundkjøringen, men kun ett felt ut av den. Skal du rett frem her kan du i prinsippe velge hvilket felt du vil inn i rundkjøringen, selv om det er en tommelfingerregel at man holder seg til høyrefeltet. Dersom de f.eks er mye kø i høyrefeltet inn i rundkjøringen og de aller fleste blinker til høyre, kan du velge venstrefeltet inn i rundkjøringen selv om du skal rett frem, men sa har du også vikeplikt fra høyre når du blinker deg ut. Vanskelig å forklare slike situasjonen her. Håper det ble forståelig. Endret 26. februar 2013 av Pinnus
Bananen Skrevet 26. februar 2013 #71 Skrevet 26. februar 2013 Folk som velger ventrefelt inn i rundkjøringen og skal rett frem ut av den, uten å overholde vikeplikten fra høyre. Takler du ikke vikeplikt fra både høyre og venstre, får du holde deg til høyrefeltet. Men hvis du ligger i venstrefeltet (skjønner at den du snakker om lå i feil felt, men uansett..) så har jo ikke du vikeplikt fra høyre når du skal ut. de er fortsatt de som har vikeplikt for venstre. hadde de ikke hatt det hadde det blitt mye kaos i rundkjøringer.ingen hadde sluppet ut da. Dette kommer litt an på hvilke rundkjøring det er. Er det to felt inn i rundkjøringen og to felt ut når du skal rett frem, er det ikke noe problem å velge venstrefeltet inn i rundkjøringen selv om du ikke skal helt rundt. Hvis du da kjører inn i venstrefeltet i rundkjøringen, men vil ut i høyrefeltet når du skal rett frem, får du vikeplikt fra høyre, altså vanlige feltskifteregler. Dette går som regel greit for de fleste. Problemet jeg henviser til er rundkjøringer som har to felt inn i rundkjøringen, men kun ett felt ut av den. Skal du rett frem her kan du i prinsippe velge hvilket felt du vil inn i rundkjøringen, selv om det er en tommelfingerregel at man holder seg til høyrefeltet. Dersom de f.eks er mye kø i høyrefeltet inn i rundkjøringen og de aller fleste blinker til høyre, kan du velge venstrefeltet inn i rundkjøringen selv om du skal rett frem, men sa har du også vikeplikt fra høyre når du blinker deg ut. Vanskelig å forklare slike situasjonen her. Håper det ble forståelig. Er det to felt inn, men bare ett felt rett fram ut kan du ikke velge venstre felt. Da skal du velge høyrefelt, selv om det er kø. Er det kø kalles det for køsniking. Og velger du v felt men skal rett fram, skaper du jo farlige og unødvendige situasjoner. I rundkjøringer har man ikke vikeplikt for høyre, uansett. Legger du deg feil (altså i v) kjører du heller en ekstra runde.
Himmel og hav Skrevet 26. februar 2013 #72 Skrevet 26. februar 2013 Hissigpropper, verdensmestere og svimer er det som irriterer meg mest. Hissigpropper som tuter, blinker, hytter med neven og viser fingeren i hytt og pine, som han jeg hadde bak meg i går som rakk å gjøre alle tingene fordi jeg stoppet ved et fotgjengerfelt. Hva trodde han at det skulle føre til? At jeg meide ned fotgjengeren slik at han slapp å gire ned til første? Verdensmesterne, som gjerne kjører dyr og stor bil, som tror at ingen veimerking betyr at de skal kjøre i midten, at fartsgrenser og vikeplikt er for de andre og at det eneste som teller er at de kommer fram. Svimer er nesten de verste. De reflekterer ikke et sekund over at de sitter bak rattet på et potensielt drapsvåpen, så de tekster, sminker seg, skifter cd, ombestemmer seg midt i et kryss, bråstopper i rundkjøringer når de skjønner at de har kjørt feil og er livsfarlige i trafikken. Glemte en gruppe: de udødelige! 19 år gamle gutter i gammel Golf, der pengene gikk til subwoofer istedenfor vinterdekk, og som kjører som om de er de eneste som finnes på veien. Hadde jeg fått tak i den fjotten som valgte å kjøre forbi meg da jeg satte på blinklyset til venstre og bremset ned for å svinge av, så hadde han ikke tort å heve stemmen overfor ei dame resten av sitt liv.
Pinnus Skrevet 26. februar 2013 #73 Skrevet 26. februar 2013 Folk som velger ventrefelt inn i rundkjøringen og skal rett frem ut av den, uten å overholde vikeplikten fra høyre. Takler du ikke vikeplikt fra både høyre og venstre, får du holde deg til høyrefeltet. Men hvis du ligger i venstrefeltet (skjønner at den du snakker om lå i feil felt, men uansett..) så har jo ikke du vikeplikt fra høyre når du skal ut. de er fortsatt de som har vikeplikt for venstre. hadde de ikke hatt det hadde det blitt mye kaos i rundkjøringer.ingen hadde sluppet ut da. Dette kommer litt an på hvilke rundkjøring det er. Er det to felt inn i rundkjøringen og to felt ut når du skal rett frem, er det ikke noe problem å velge venstrefeltet inn i rundkjøringen selv om du ikke skal helt rundt. Hvis du da kjører inn i venstrefeltet i rundkjøringen, men vil ut i høyrefeltet når du skal rett frem, får du vikeplikt fra høyre, altså vanlige feltskifteregler. Dette går som regel greit for de fleste. Problemet jeg henviser til er rundkjøringer som har to felt inn i rundkjøringen, men kun ett felt ut av den. Skal du rett frem her kan du i prinsippe velge hvilket felt du vil inn i rundkjøringen, selv om det er en tommelfingerregel at man holder seg til høyrefeltet. Dersom de f.eks er mye kø i høyrefeltet inn i rundkjøringen og de aller fleste blinker til høyre, kan du velge venstrefeltet inn i rundkjøringen selv om du skal rett frem, men sa har du også vikeplikt fra høyre når du blinker deg ut. Vanskelig å forklare slike situasjonen her. Håper det ble forståelig. Er det to felt inn, men bare ett felt rett fram ut kan du ikke velge venstre felt. Da skal du velge høyrefelt, selv om det er kø. Er det kø kalles det for køsniking. Og velger du v felt men skal rett fram, skaper du jo farlige og unødvendige situasjoner. I rundkjøringer har man ikke vikeplikt for høyre, uansett. Legger du deg feil (altså i v) kjører du heller en ekstra runde. Du kan det skjønner du. Det er ingen trafikkregel å velge høyrefeltet når man skal rett frem, men som sagt en tommelfingerregel. Men da må du forholde deg til feltskifteregler, altså vikeplikt fra venstre inn i rundkjøringen og vikeplikt fra høyre ut av rundkjøringen. Ved kø i høyrefeltet hvor flesteparten skal svinge til høyre, og du skal rett frem, vil det da være hensiktmessig å legge seg i venstrefelt. Dette er ikke køsniking da du ikke skal den veien køen går. Køen skal til høyre, du skal rett frem. Kopiert fra Vegvesenet; På kjørebane med to eller flere kjørefelt skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til høyre ved utkjøring til høyre for midten av rundkjøringen. Skal man rett fram, velger man det felt som er hensiktsmessig, fortrinnsvis høyre. Skal man lenger enn midten av rundkjøringen, bør kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til venstre. Selve utkjøringen av en rundkjøring skjer i realiteten, uansett hvor en foretar utkjøringen, ved at en foretar en høyresving ut av rundkjøringen. Ved feltskifte har den som skal skifte kjørefelt, vikeplikt. http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkregler/Kjoring+i+rundkjoringer/Nærmere+om+kjøring+i+rundkjøringer
Pinnus Skrevet 26. februar 2013 #74 Skrevet 26. februar 2013 Det aller verste er kanskje yrkesjåfører, som kjører mye bil og har kjørt bil i mange år. De er voldsomt gode på alt som har med trafikk og bilkjøring å gjøre, men later til å glemme at ikke alle andre har kjørt like mye. Ikke slippe inn, tute på folk som kubber moteren ut i kryss, legge seg på hengerfestet og blinke på folk som bruker tid på feltskifte. Det er viktig å stå på krava! Bilkjøring kommer med erfaring og man må tilpasse seg alle i trafikken. Det er umulig for en som nettopp har tatt lappen å kunne alt! Det er derfor greit å vise hensyn i noen situasjoner (så sant man følger trafikkreglene såklart!) Menn mellom 50-65år har en lei tendens til å glemme at kuen engang har vært kalv....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå