Gå til innhold

10 1/2 uker?! Eller gal?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

etter 2 år med prøving, er det ingen ting som skjer, og lurer på hva i all verden er det som skjer?

Det er ikke så mye som en spontanabort i sikte... ikke at vi vil det, men da hadde det i alle fall vært tegn på befruktning.

I følge legen kan han ikke hjelpe oss...

Vi er et samboer/forlovet par på 20 og 27 som har et høyt ønske om barn, men som ikke lykkes.

det er i dag 10 1/2 uke siden jeg avsluttet mensen sist gang, og har sykluser på 1 + - en uke 28 dager. Noe som vil si at jeg er +- 5 uker på etterskudd med mensen uten positiv test. Ingen tegn på at den kommer heller.

Hva bør en gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bytte lege? Hvorfor kan han ikke hjelpe dere da? Dere må jo eventuelt ha en utredning?

Anonym poster: 0ca6a7689be6226281ea750f96e54dd7

Skrevet

Legen må henvise dere til gynekolog for utredning. Stå på og ikke gi deg. Skift lege hvis det er eneste mulighet, eller kontakt privat gyn.

Skrevet

Bytt lege! Klart dere skal ha utredning hvis dere har prøvd aktivt i 2 år uten å bli gravid.

Jeg ville også ha fått sjekket oppi hvorfor mensen plutselig ikke kommer.

Hvis dere føler ting tar tid i det offentlige og hvis dere har penger til det så finnes det flinke privatpraktiserende gynekologer rundt omkring!

Lykke til, håper spiren sitter snart :)

Skrevet

Tusen takk for svar :)

Jeg har bare snakket med legen over tlf, og ettesom jeg forstod kunne hun ikke hjelpe før han hadde det på papiret at vi hadde prøvd så lenge. Hvordan i all verden kan man bekrefte noe slikt?!

ja, skal bestille legetime. Har fast gynekolog (som jeg regelmessig bruker for å sjekke at alt er ok) som ikke har så lang ventetid :)

Takk, håper vi også :) skal oppdatere etter jeg har vært der :) Krysser fingrene!

Skrevet

Mannen din bør også levere sædprøve til gynekologen din for å utelukke at sædkvaliteten kan være en del av problemet.

Skrevet

Heisann!

etter 2 år med prøving, er det ingen ting som skjer, og lurer på hva i all verden er det som skjer?

Det er ikke så mye som en spontanabort i sikte... ikke at vi vil det, men da hadde det i alle fall vært tegn på befruktning.

I følge legen kan han ikke hjelpe oss...

Vi er et samboer/forlovet par på 20 og 27 som har et høyt ønske om barn, men som ikke lykkes.

det er i dag 10 1/2 uke siden jeg avsluttet mensen sist gang, og har sykluser på 1 + - en uke 28 dager. Noe som vil si at jeg er +- 5 uker på etterskudd med mensen uten positiv test. Ingen tegn på at den kommer heller.

Hva bør en gjøre?

Etter litt regning fant jeg ut at det er på kommende torsdag 7 uker siden jeg skulle hatt mens. Lang ventetid hos lege samt flere uker hos gyno.... håpefull men nervøøøs

Skrevet

Du har ikke trent for mye og spist for lite? Det er vel ofte den vanligste årsaken til at mens ikke kommer.

Anonym poster: f19577b7230ef160a4e1528b5cf48142

Skrevet

Spiser vanlig og trener ikke mere enn jeg gjorde før. Kanskje måtte springe til butikken for å rekke den. Alt er det samme som de siste 2 årene..

Skrevet

Jeg visste om at det må "dokumenteres" at vi skulle prøve så jeg sa fra til legen da jeg sluttet på prevansjon. Fikk uregelmessig mens 4-5 mnd inn i første året som prøver, men oppdaget det ikke før det hadde gått noen mnder. Ble så ble henvist til gyn som fant ut at jeg har pcos.

Da ba jeg om henvisning videre til klinikk i byen som utredet ordentlig for jeg ville ikke bare starte på medisin som kunne gjøre meg verre uten at jeg ble gravid.

Dette tok og tid dessverre. Maste litt og fikk starte med Blodprøvene og sæd prøven av mannen da jeg forklarte at mens var uregelmessig.

Snakk med din gyn og hør hva den sier. En sædprøve og noen blodprøver kan være alt dere trenger.

Masse lykke til og bare å spør på PM om du lurer på noe i prosessen.

Skrevet

Legen kan ta blodprøve for å utelukke/bekrefte en graviditet. Kjenner ei som ikke fikk positiv test, men fikk utslag på blodprøve :)

Skrevet

Legen kan ta blodprøve for å utelukke/bekrefte en graviditet. Kjenner ei som ikke fikk positiv test, men fikk utslag på blodprøve :)

Hehe, jeg glemte helt å foreslå hcg blodprøve ja.

Det er lurt, for ikke alle skiller ut nok hcg i urin.

Skrevet

Men da kan hun vel ikke vært så langt på vel, eller? For hvg stiger jo ganske raskt

Anonym poster: be1182ed16f65965f90f76cc310355bd

Skrevet

Men da kan hun vel ikke vært så langt på vel, eller? For hvg stiger jo ganske raskt

Ikke alle skiller ut store nok mengder i urin.

Skrevet

[quote name=1G+1G :D' timestamp='1362417635' post='145119830]

Legen kan ta blodprøve for å utelukke/bekrefte en graviditet. Kjenner ei som ikke fikk positiv test, men fikk utslag på blodprøve smile.png

Kan det være sånn gjennom hele svangerskapet, at man skiller ut så lite hcg at det ikke slår ut på tester?

Skrevet

[quote name=1G+1G :D' timestamp='1362417635' post='145119830]

Kan det være sånn gjennom hele svangerskapet, at man skiller ut så lite hcg at det ikke slår ut på tester?

Hun var ganske langt på vei da hun fant det ut, så det går ann ja :)

Skrevet

En venninne av meg tok graviditetstest på graviditetstest i 1 mnd, men alle viste negativ. Etter en blodprøve viste det seg at hun var gravid (hun var da 9 uker på vei). Så ta en blodprøv! Og hold oss oppdatert :-) Krysser fingrene for deg.

Anonym poster: ce3dca0d1e9f920228ea070d3f63c449

Skrevet

Ah. Dere mennesker er herlige. Skal til lege idag å ta blodprøve. Så får dere høre så fort som mulig:-) håper jo så inderlig det et en liten sukkerbit inni der.

Skrevet

Krysser fingrene for deg :-) hold oss gjerne oppdatert :-)

Anonym poster: f28a94adb25adc0001598f5fd8bfdc29

Skrevet

Jeg tror jeg blir gal! Var akkurat hos legen! Jeg avtalte med legen selv (ringte feil, og ringte på privat telefonen hans *flau*) at jeg skulle ta blodprøve da jeg har tatt utallige tester selv, uten noe resultat. Jeg ble møtt med ei sur (unnskyld utrykket) jævla megge som overhode ikke var interessert i å hjelpe. Jeg fikk beskjed ordrett "det er bare å pisse i en kopp så får vi dette overstått..."

Jeg prøvde å forklare at jeg og legen ble enige om blodprøve da tester viser negativt. Så fikk hun urinprøven, testet og under 2 min senere kom hun tilbake å sa at den var negativ. du er vel lettet nå ? som nevnt i første utblåsning, jeg tror jeg blir gal. Legen min VET vi prøver å få barn, og dette er høyst frustrerende. om 3 uker er jeg satt opp på en gynekologisk undersøkelse som skal utføres av legen?!?!? Jeg trenger/vil ha svar nå! det er ikke normalt for meg å gå uten mens sååå lenge. Dessuten varer syklusene mine 4 uker, og MAX opp til 5 dager ekstra. Nå er det snakk om 7-8 uker, og de "bryr seg ikke"... her er bare èn privatpraktiserende gynekolog her i byen, men fikk beskjed om at hun tok 1800 for en undersøkelse. dette er noe jeg syntes var dyrt.

Hva foreslår dere? Jeg sitter her å griner av frustrasjon!

Skrevet

Off! Så idiotisk av dei da!!

Kan du ikke ringe opp til dei å forklare hvordan du føler det å vil ikke bli behandlet på en sånn måte! Du vil komme ned for en blodprøve IKKE en urinprøve!

Syns dette var skikkelig dårlig behandling av dei.

Lykke til å håper for positive resultater neste gang :)

1800 kr er vell standard pris tror jeg, det betaler vi her og.

Anonym poster: d2a39cc9a38e6c756e5bca8393f1e7a7

Skrevet

Off! Så idiotisk av dei da!!

Kan du ikke ringe opp til dei å forklare hvordan du føler det å vil ikke bli behandlet på en sånn måte! Du vil komme ned for en blodprøve IKKE en urinprøve!

Syns dette var skikkelig dårlig behandling av dei.

Lykke til å håper for positive resultater neste gang :)

1800 kr er vell standard pris tror jeg, det betaler vi her og.

Anonym poster: d2a39cc9a38e6c756e5bca8393f1e7a7

ja, det var ikke noe særlig. For min del, er det grunn nok til å skifte lege, faktisk!

Jotakk, håper jo selvfølgelig på positivt svar snart :) slitsomt å prøve i over 2 år, uten at det skjer noe!

Det er godt mulig, men hos vanlig gynekolog er det bare rundt 400 :) merkbar forskjell :)

• 4 uker senere...
Skrevet

OPPDATERING!

Har enda ikke fått mens, men graviditetstester samt blodprøver viser negativt. Har byttet lege, og er allerede blitt kalt inn på sykehuset(både jeg og mannen min) til utredning og prøvetaking.

Det gleder meg at det endelig skjer noe. Jeg kan vente å bli innkalt til sykehuset om 6-8 mnd....

Er i dag 11 uker siden jeg skulle hatt mens.. syntes det er RART... er fortvilet men glad...

Skrevet

Husk at det er fritt syhehusvalg. Hvis et annet sykehus har kortere ventetid, kan du ønske å dra dit istede. Men du må betale ekstra kostnader i forbindelse med reise og opphold til dette selv. Synes 6-8 mnd var fryktelig lang ventetid. Jeg skulle til gynogeolog av andre årsaker og fikk time ca 1 mnd etter der vi bor. Men antar at det må være kortere tid ved sykdomstilfeller enn ved utredning ifm graviditet.

Anonym poster: 1217acc01aec5ff1c423c728f917f648

Skrevet

OPPDATERING!

Har enda ikke fått mens, men graviditetstester samt blodprøver viser negativt. Har byttet lege, og er allerede blitt kalt inn på sykehuset(både jeg og mannen min) til utredning og prøvetaking.

Det gleder meg at det endelig skjer noe. Jeg kan vente å bli innkalt til sykehuset om 6-8 mnd....

Er i dag 11 uker siden jeg skulle hatt mens.. syntes det er RART... er fortvilet men glad...

Så bra du byttet lege, fortell din nye lege om hvordan du ble behandlet av tidligere lege.

Lykke til på sykehuset, håper dere får en spire snart :)

Anonym poster: 50fd0a437a43565972d9fbf0f1c88e70

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...