Gå til innhold

Dømmer du andre mennesker?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dømmer foreldre som røyker inne hvor det bor barn, dømmer mødre som røyker under svangerskap, foreldre som utsetter barna sine for misbruk, vanskjøtsel, psykisk misbruk og generelt utsetter barna dine for fare.

Anonym poster: 900681bc3ea10a7872275f232a53bdff

Skrevet

Dømmer foreldre som røyker inne hvor det bor barn, dømmer mødre som røyker under svangerskap, foreldre som utsetter barna sine for misbruk, vanskjøtsel, psykisk misbruk og generelt utsetter barna dine for fare.

Anonym poster: 900681bc3ea10a7872275f232a53bdff

Dette dømmer jeg også. For alle disse tingene er uakseptable. Men jeg tenker mer generelle ting.. Mange av oss dømmer andre for klær, utseende, osv. Vi dømmer andre mennesker som vi ikke vet noe om...

Skrevet

Dømmer nesten alt og alle jeg, selv om jeg ikke vil.

Anonym poster: 502355fdcc0403808fd879dcee593a26

Skrevet

Jeg dømmer ingen... Det er mye jeg er i mot og mye jeg synes er forkastelig, men i møte med enkeltmennesker får jeg meg aldri til å dømme.

Anonym poster: a7c5eb65b7b127c1a315c46724979f00

Skrevet

Jeg er ekstremt fordomsfull, men liker ikke å medgi det. Jeg er fordomsfull mot alt som er "folkelig" og "harry" - jeg klarer ikke å la være. Jeg er fordomsfull mot blonde jenter med spraytan og silikonpupper og tenker at de må være mindre smarte. Jeg er fordomsfull mot folk fra vestkanten. Jeg er fordomsfull mot folk som blir rørt av "Tore på sporet" og "Hver gang vi møtes". Jeg har fordommer mot folk som leser VG, spiser grandiosa (og taco ;) ...hehe), hører på dansebandsmusikk, folk som har gått på BI eller Westerdals, årets deltagere på Paradise Hotel, politikere ... jeg har fordommer mot mange ...

Huttetu!! Nå vet dere hvor fæl jeg er :( *grøss*

Skrevet

Ja, men har blitt mindre av det med alderen. Etter jeg gikk fra svart/hvitt til gråsoner.

Skrevet

Jeg er ekstremt fordomsfull, men liker ikke å medgi det. Jeg er fordomsfull mot alt som er "folkelig" og "harry" - jeg klarer ikke å la være. Jeg er fordomsfull mot blonde jenter med spraytan og silikonpupper og tenker at de må være mindre smarte. Jeg er fordomsfull mot folk fra vestkanten. Jeg er fordomsfull mot folk som blir rørt av "Tore på sporet" og "Hver gang vi møtes". Jeg har fordommer mot folk som leser VG, spiser grandiosa (og taco ;) ...hehe), hører på dansebandsmusikk, folk som har gått på BI eller Westerdals, årets deltagere på Paradise Hotel, politikere ... jeg har fordommer mot mange ...

La meg gjette, du har studert historie på Blindern?;)

Skrevet

Jeg vet ikke riktig, men jeg tror ikke jeg gjør det. Er heller ikke fordomsfull tror jeg.

Altså, jeg tenker ikke automatisk at en mor som røyker med barna springende rundt seg er en dårlig mor, eller at en vordende mor som røyker er en dårlig mor. Eller unge mødre, eldre mødre osv.

Tror jeg er ganske fri, men det har jeg ikke alltid vært. Har merket klar forbedring det siste året.

Skrevet

Vennekretsen min er vel bevis på at jeg ikke er direkte fordomsfull. Jeg har venner i alle samfunnslag.

Men inni meg er jeg selvfølgelig litt forhåndsdømmende, men gir folk en sjanse likevel.

Og for all del så holder jeg godt munn om mine dømmende tanker om folk. Jeg hater sladder!

Skrevet

Jeg er ekstremt fordomsfull, men liker ikke å medgi det. Jeg er fordomsfull mot alt som er "folkelig" og "harry" - jeg klarer ikke å la være. Jeg er fordomsfull mot blonde jenter med spraytan og silikonpupper og

tenker at de må være mindre smarte. Jeg er fordomsfull mot folk fra vestkanten. Jeg er fordomsfull mot folk som blir rørt av "Tore på sporet" og "Hver gang vi møtes". Jeg har fordommer mot folk som leser VG, spiser grandiosa (og taco ;) ...hehe), hører på dansebandsmusikk, folk som har gått på BI eller Westerdals, årets deltagere på Paradise Hotel,

politikere ... jeg har fordommer mot mange ...

La meg gjette, du har studert historie på Blindern?;)

Faktisk ikke, men jeg er litt fordomsfull mot Blindern også - men det er fordi jeg tar et fag der i vår :D

Gjest Sommerfuggel i vinterland
Skrevet

Dessverre er det ting jeg tenker mitt om :(

Det er visse ting som trigger irritasjonen min, men folk får gjøre som de vil.. Prøver å fortelle meg selv at så lenge det ikke har noen innvirkning på mitt liv så har jeg heller ikke noe med det. Men jo, dessverre dømmer jeg litt, eller trekker litt for kjappe konklusjoner innimellom.

Skrevet

Ja, jeg har fordommer mot folk som kjører rundt i biler til 500000+, og som har et stort eksponeringsbehov for å vise folk at de har mye penger. Folk som kun kjøper dyre merkeklær til seg selv og ungene. De som ser ned på navere, siden det kommer jo aldri til å skje dem at de blir uføre;-) alle som leverer babyer under ett år i bhg, og bruker 100% plass siden de må dyrke karrieren sin, den er jo viktigere enn ungene må vite.......

Anonym poster: 47b389578f753c5caf4a20c8c712ae0f

Skrevet

Jo, dere fordømmer meg bare fordi jeg går med et ekstra plagg på hode. Der ser verken på hvor god mor jeg er, utdannelse eller noe som helst.

Hvorfor synes dere at jeg er en stakkars menneske?

Hvorfor skal jeg ta den av fordi jeg bor i Norge?

Synes dere ikke at det er flott at dere har mange forskjellige kulturer?

Jeg skulle ønske at det var trygt i landet mitt, da skulle jeg ha tatt den første flyet tilbake. Skulle egentlig tatt den selv uten at det er trygt, men jeg er her på grunn av barna mine.

Norge er et av de beste landene som tok imot mennesker i nød, så hvorfor ikke bare fullføre denne gode tingen dere har gjort oss.

Jeg har opplevd veldig mye bare fordi jeg ser og kler meg annerledes.

Ikke misforstå meg nå, jeg er takknemlig for at jeg er trygg her og synes heler ikke at alle dømmer meg, men mange gjør det.

Vil dere forresten høre de episodene jeg har opplevd`?

Kan lage tråd om dette :)

Anonym poster: d1c4019e95dd875324e35e3756732b94

Skrevet

Gjorde det før da jeg arbeidet som dommer.

Anonym poster: 6156a1cf198cfb027446b3e728e8ecec

Skrevet

Jeg strekker meg langt for å prøve å forstå andre.

Men noen ganger er det vanskelig, gitt!

Og ja, jeg vil gjerne høre hva du har opplevd #14.

Anonym poster: 784ff8caf60dd11147a4e417d58e03c1

Skrevet

Jeg tilstår gjerne at jeg dømmer folk. Men tenker samtidig at det er helt naturlig og menneskelig å gjøre. Når man treffer nye mennesker så er det helt normalt å plassere dem i bås etter førsteinntrykket enten man vil det eller ei.

Men jeg holder mine fordommer for meg selv, og det er kanskje nettopp det dette handler om, å holde seg for god til å spre edder og galle om folk man ikke kjenner.

Hvis noen forteller meg at de aldri dømmer eller gjør seg opp en mening om folk etter å ha møtt dem en gang så vet jeg faktisk ikke om jeg tror dem.

Skrevet

Jeg dømmer folk som lager innlegg på dib bare for å få flere treff på bloggen sin...

Anonym poster: 65652324547c94e63ac0fab6965d0fb5

Skrevet

Jeg har akkurat de samme fordommene, men jeg har også fordommer mot hardbarka Løkkabeboere og Blindernstudenter (humaniora) :P

Men jeg har lov, for jeg har både bodd på Løkka (født og oppvokst i Oslo sentrum) og studert humaniora på Blindern.

Tenker som så at det må være et forsonende trekk ved fordomsfullheten vår at vi er klar over at vi har dem og at det er nettopp det - fordommer - de er ;)

Skrevet

Ja, jeg har nok det. Men jeg er den første til å innrømme at jeg tar feil :)

Skrevet

ja,jeg gjør vel det...

Jeg vil ikke,men noen ganger så gjør jeg det.Tror det har endel med mitt eget humør faktisk!Har jeg en drittdag så kan jeg bli negativ mot alt og alle,men når jeg er i mitt vanlige gode humør(som jeg heldgivis er meste av tida!)så prøver jeg å tenke :"jaja, vi er alle forskjellige. Det hadde vært kjedelig om vi alle sammen hadde vært like!"

Men jeg dømmer folk som vet hva som er bra for seg selv/barnet sitt men likevel ikke gjør det.DA er jeg fryktelig dømmende!

Anonym poster: 11c99da9080741b1e3058131518f5387

Skrevet

Så gøy med mange svar :) Jeg er ganske ny her inne. Jeg er mest fordomsfull når det kommer til tv... kan høre meg selv sitte å kritisere den ene eller andre for helt unødvendige ting. Dette er ikke pent gjort, og jeg har ingen grunn til å gjøre det. Men hvorfor?? Det har jeg ikke noe godt svar på selv heller... men skal nå prøve å være mer bevist på dette og prøve å kutte ut!!!

Skrevet

ja,jeg gjør vel det...

Jeg vil ikke,men noen ganger så gjør jeg det.Tror det har endel med mitt eget humør faktisk!Har jeg en drittdag så kan jeg bli negativ mot alt og alle,men når jeg er i mitt vanlige gode humør(som jeg heldgivis er meste av tida!)så prøver jeg å tenke :"jaja, vi er alle forskjellige. Det hadde vært kjedelig om vi alle sammen hadde vært like!"

Men jeg dømmer folk som vet hva som er bra for seg selv/barnet sitt men likevel ikke gjør det.DA er jeg fryktelig dømmende!

Anonym poster: 11c99da9080741b1e3058131518f5387

Hadde vert utrolig kjedelig om vi alle var like! Og alle har vi gode eller dårlige dager ;)

Skrevet

Så gøy med mange svar :) Jeg er ganske ny her inne. Jeg er mest fordomsfull når det kommer til tv... kan høre meg selv sitte å kritisere den ene eller andre for helt unødvendige ting. Dette er ikke pent gjort, og jeg har ingen grunn til å gjøre det. Men hvorfor?? Det har jeg ikke noe godt svar på selv heller... men skal nå prøve å være mer bevist på dette og prøve å kutte ut!!!

Set ikke helt problemet jeg da, du er jo tydelig bevisst dine egne fordommer, og dermed oppegående nok til å reflektere over dem og revurdere dem dersom de blir forsøkt motbevist?

Så lenge man holder dem for seg selv, og så lenge de ikke hindrer deg i å leve og utvikle deg (som ved hemmende fremmedfrykt for eksempel), så er fordommene bare en bekreftelse på ulikheter. Og det er ikke mer enn menneskelig å vurdere omgivelsene med seg selv som målestokk :)

Skrevet

Jeg dømmer folk som lager innlegg på dib bare for å få flere treff på bloggen sin...

Anonym poster: 65652324547c94e63ac0fab6965d0fb5

Jeg spurte ett spørsmål, og skrev videre at om du har lyst til å lese blogginnlegget så er det bare å trykke på det. Helt valgfritt! Jeg syns dette teamet er veldig interessant og da er det gøy å høre andres meninger.

Jeg la også ut et innlegg her inne i går om min alvorlige fødselsdepresjon. Ikke pga av flere lesere, men fordi at mange ikke vet hvor alvorlig den kan bli. Jeg ble alvorlig syk og var innlagt på sykehus i tre måneder. Om folk vil lese innlegget er helt opp til den enkelte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...