L-8 Skrevet 20. februar 2013 #26 Skrevet 20. februar 2013 Spiser dere da kun fisk, kyllingfilet, rent kjøtt av ulike sorter, eller lager dere pølser, karbonade-/kjøttdeig, fiskekaker/ -graten etc selv? Hvordan rekker du over det? Anonym poster: 9650305d82b18860e9a526e1ba184e30 Jeg lager hvertfall fiskekaker, fiskeboller, fiskegrateng, karbnader, kjøttkaker ol selv, pølser lager jeg ikke selv, men svigerfar har griser på for, så vi får griskjøtt vi vet ikke er "gjort noe med" og vi vet hva grisen har spist også... Men hvem stapper pølser selv nå om dagen? Det er nok fåtallet av de nå.. Jeg har alltid tatt meg tid til slikt, både når jeg var student, i jobb og nå som hjemmeværende mor. Jeg har en og annen helg hvor jeg har en av dagene hvor jeg lager en del av det, og fryser ned, så er det bare å steke/koke når man skal lage middag Her i området jeg bor i er det "vanlig" å stappe pølser selv, men ikke av grisekjøtt. De fleste jeg kjenner stapper eller får hjemmestappet reinpølser. Samtidig er de fleste jeg kjenner også arbeidende mennesker med barn. Alt av reinkjøtt lages hjemme, og etter hver slakting er det mye jobb. Men til gjengjeld er det fantastisk mat man ikke får i kafeer og butikker Sikkert også derfor det gjøres i hjemmene. Klarer å forstå hvorfor ikke flere stapper pølser av svin når det er så lett tilgjengelig i butikkene. Anonym poster: 8b66ac92c04a5c06312ac079771bcf19 Jeg lager pølser selv. Med en god kjøkkenmaskin er det både lettvint og gøy!
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2013 #27 Skrevet 20. februar 2013 Jeg mener at lage mat fra bunnen av hvis du bruker ferske grønnsaker, sammen med kjøtt/kylling. At en ikke bruker posesaus, eller andre halvfabrikater. Saus skal lages fra brunnen av, men vi bruker desverre enda endel posesauser. Men håper å bli flinkere etterhvert der. Fiskeboller med hjemmelaga hvit saus føler jeg ikke er så veldig hjemmelaga nei. Jeg tenker mere og mere på at så lenge jeg klarer å lage middag med endel grønnsaker og unngår pose produkter er jeg fornøyd. Når jeg f.eks. lager wok, synes jeg at jeg har laget en sunn og god rett. Bruker ikke poseprodukter, men ferske gode grønnsaker, kyllingkjøtt, svinekjøtt eller laks, og lager saus av oystersaus, sitron og soyasaus. .. Sikkert mange som ikke synes det er hjemmelaga pga oystersaus og soyasausene, men jeg synes det da. kyllingfilet, med grønnsaker og ris er hjemmelaget i mine øyne hvis du lager en egen saus til, og ikke bruker posesaus. Jeg for min del trenger ikke å dyrke grønnsakene og fore opp dyrene selv for å føle jeg lager hjemmelaga. Jeg har blitt mere og mere fokusert på å kutte ferdigprodukter, men har en lang vei å gå enda. Men vi er på vei. Vi startet denne uken med å få bringt mat/ingredienser til middag fra godt levert, og i dag skal jeg lage hjemmelaga torsk med grønne linser og spinat som jeg fikk derrifra. Spennende. (dette hadde jeg aldri laget hvis jeg ikke fikk oppskriften og ingrediensene levert på døren) Håper at dette gir meg og samboeren min motivasjon til å fortsette med nye matrette laget fra grunnen av. Ja, dette var min mening. Anonym poster: b469451fbb1c777c0f4f94c9196d8149
Modesty Blaise. Skrevet 20. februar 2013 #28 Skrevet 20. februar 2013 Jeg er en av de som påstår at vi lager mer eller mindre all mat fra bunnen av, og for meg så betyr det dette: Vi bruker kun rent kjøtt / fisk, og spiser aldri farseprodukter. Men jeg regner karbonadedeig som et tilnærmet rent produkt. Dette betyr at vi lager f.eks fiskekaker og hamburdere selv, og det er ikke uvanlig at vi lager pølser selv. Det skjer derimot innmellom at vi kan gå på en pølsesmell, men da kjøper vi pålser som her mer enn 90 % kjøtt. Alle sauser , dressinger osv lages fra bunnen av. Grønnsaker skal være ferske, og vi bruker ikke frossne og hermetiske ting. Det enste unntaket jeg kan gjøre her er hermetiske, hakkede tomater. Vi spiser ekstremt lite pasta, brød, ris osv, så det teller jeg egentlig ikke med. Men jeg lager mine egne knekkebrød, så de er også hjemmelagde. De gangene vi spiser dessert, så lager vi det også selv, f.eks på søndag så hadde vi hjemmelagd sjokoladepudding (jummy) For meg så gfår dettte veldig mye på å styre unna tilsetningsstoffer, alt for mye salt osv, og det smaker så vanvittig ye bedre når man slipper den ekle saltsmaken som det meste havfabrikata har...
Optatium Skrevet 20. februar 2013 #29 Skrevet 20. februar 2013 Jeg er ikke flau over å innrømme at det settes ferdige fiskeboller, fiskegrateng i form og kjøttboller fra pose på middagsbordet her. Men jeg prøver å ikke gjøre det så mye, liker best såkalte rene råvarer. Brun og hvit saus, fløtesaus og saus til fisk lager jeg selv. Bearnaise og hollandaise og tilsvarende bruker jeg poser, er jo dritvanskelig å lage selv Kjøttkaker, medisterkaker og pizzaer feks lager jeg selv, men kan av og til kjøpe en ferdig pizzabunn når det er knapt med tid. Har ikke noe hysteri over middagene i heimen, men velger nok ting fordi jeg liker det best. Feks blir frosne grønnsaker så blaute, og da velger jeg heller ferske (jeg må tygge). Lager knekkebrød og brød av ogt il når jeg får ånden over meg, men det er mye ferdigkjøpt
Gjest sussie77 Skrevet 20. februar 2013 #30 Skrevet 20. februar 2013 (endret) Halvfabrikat for meg er poser med sauser og gryteretter osv. Og det bruker jeg veldig lite av. Og lager kjøttkaker og kjøttboller selv. Men lager ikke egne pølser og fiskeboller da Men bruker mat på hermetikkbokser eller kartonger. Også¨frosne grønnsaker (liker best ferske da) særlig på vinteren, men føler ikke at det er halvfabrikat. og bruker også masse tomatpure, men da den som er minst mulig tilsatt noe. Syntes den smaker best. Endret 20. februar 2013 av sussie77
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2013 #31 Skrevet 20. februar 2013 Hva med hermetikk? Kjøper ofte ananas, mais, knuste tomater osv. på boks, de er gjerne tilsatt noe. Er det halvfabrikata? Hva med ketchup? Sistnevnte er forøvrig noe jeg kunne tenkt meg å lage selv, men lurer litt på ang. holdbarhet og slikt. Jenta liker ketchup til nesten all mat. Skulle så gjerne lagd pølser, kjøttboller og slikt selv. Har gjort det flere ganger sammen med min bestemor, og vet hva som må til. Vet også at jeg kunne klart det. Men latskapen tar overhånd for min del. Hermetikk spiser vi ikke pga det høye innholdet av giftstoffer. Aner ikke hva det "regnes" som, siden vi aldri har det. Anonym poster: c67938b692310f31c209cfc6a5d4813c
Gjest sussie77 Skrevet 20. februar 2013 #32 Skrevet 20. februar 2013 Hva med hermetikk? Kjøper ofte ananas, mais, knuste tomater osv. på boks, de er gjerne tilsatt noe. Er det halvfabrikata? Hva med ketchup? Sistnevnte er forøvrig noe jeg kunne tenkt meg å lage selv, men lurer litt på ang. holdbarhet og slikt. Jenta liker ketchup til nesten all mat. Skulle så gjerne lagd pølser, kjøttboller og slikt selv. Har gjort det flere ganger sammen med min bestemor, og vet hva som må til. Vet også at jeg kunne klart det. Men latskapen tar overhånd for min del. Hermetikk spiser vi ikke pga det høye innholdet av giftstoffer. Aner ikke hva det "regnes" som, siden vi aldri har det. Anonym poster: c67938b692310f31c209cfc6a5d4813c Akkurat det har jeg lurt på. Er det virkelig giftstoffer i hermetikk? Heldigvis så er det veldig lite mat fra hermetikk vi bruker nå om dagen. Men vurderer å kutte det helt ut...
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2013 #33 Skrevet 20. februar 2013 Hva med hermetikk? Kjøper ofte ananas, mais, knuste tomater osv. på boks, de er gjerne tilsatt noe. Er det halvfabrikata? Hva med ketchup? Sistnevnte er forøvrig noe jeg kunne tenkt meg å lage selv, men lurer litt på ang. holdbarhet og slikt. Jenta liker ketchup til nesten all mat. Skulle så gjerne lagd pølser, kjøttboller og slikt selv. Har gjort det flere ganger sammen med min bestemor, og vet hva som må til. Vet også at jeg kunne klart det. Men latskapen tar overhånd for min del. Hermetikk spiser vi ikke pga det høye innholdet av giftstoffer. Aner ikke hva det "regnes" som, siden vi aldri har det. Anonym poster: c67938b692310f31c209cfc6a5d4813c Akkurat det har jeg lurt på. Er det virkelig giftstoffer i hermetikk? Heldigvis så er det veldig lite mat fra hermetikk vi bruker nå om dagen. Men vurderer å kutte det helt ut... Hermetikk inneholder bisfenol a. Dette stoffet er giftig og ble forbudt i alle smokker og tåteflasker for 3 år siden, men det er ingen som har klart å få bukt med det i hermetikk. Stoffet finnes forøvrig i omtrent alt laget av plast. Det er dessverre liten forskning på feltet. Det gjøres av og til undersøkelser på innholdet i maten, men det forskes alt for lite på hvor mye kroppen tar opp. Hvis du googler "bisfenol a + hermetikk" får du mange interessante artikler. Bl.a: http://www.gronnhverdag.no/Aktuelt/Bisfenol-A-i-boksemat Anonym poster: c67938b692310f31c209cfc6a5d4813c
stearin Skrevet 20. februar 2013 #34 Skrevet 20. februar 2013 Hva med hermetikk? Kjøper ofte ananas, mais, knuste tomater osv. på boks, de er gjerne tilsatt noe. Er det halvfabrikata? Hva med ketchup? Sistnevnte er forøvrig noe jeg kunne tenkt meg å lage selv, men lurer litt på ang. holdbarhet og slikt. Jenta liker ketchup til nesten all mat. Skulle så gjerne lagd pølser, kjøttboller og slikt selv. Har gjort det flere ganger sammen med min bestemor, og vet hva som må til. Vet også at jeg kunne klart det. Men latskapen tar overhånd for min del. Hermetikk spiser vi ikke pga det høye innholdet av giftstoffer. Aner ikke hva det "regnes" som, siden vi aldri har det. Anonym poster: c67938b692310f31c209cfc6a5d4813c Akkurat det har jeg lurt på. Er det virkelig giftstoffer i hermetikk? Heldigvis så er det veldig lite mat fra hermetikk vi bruker nå om dagen. Men vurderer å kutte det helt ut... Hermetikk inneholder bisfenol a. Dette stoffet er giftig og ble forbudt i alle smokker og tåteflasker for 3 år siden, men det er ingen som har klart å få bukt med det i hermetikk. Stoffet finnes forøvrig i omtrent alt laget av plast. Det er dessverre liten forskning på feltet. Det gjøres av og til undersøkelser på innholdet i maten, men det forskes alt for lite på hvor mye kroppen tar opp. Hvis du googler "bisfenol a + hermetikk" får du mange interessante artikler. Bl.a: http://www.gronnhver...ol-A-i-boksemat Anonym poster: c67938b692310f31c209cfc6a5d4813c Takk for linken, dette visste jeg ikke. Tenkte meg jo at boksmat er tilsatt litt av hvert, men at det skulle være selve boksen var for meg ganske nytt.
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2013 #35 Skrevet 20. februar 2013 Kjøttkaker og saus fra fra rene råvarer. Lasagne fra rene råvarer (med ferdige lasagne plater) Suppe fra bunnen av osv osv....ting med rene råvarer Anonym poster: d2d9d0f4d25307d0e9e36ff91dc2b749
Mrs. Grey Skrevet 20. februar 2013 #36 Skrevet 20. februar 2013 Spiser dere da kun fisk, kyllingfilet, rent kjøtt av ulike sorter, eller lager dere pølser, karbonade-/kjøttdeig, fiskekaker/ -graten etc selv? Hvordan rekker du over det? Anonym poster: 9650305d82b18860e9a526e1ba184e30 Hos oss spiser vi mest rent kjøtt om vi skal ha kjøttprodukter. Ellers lager jeg jo kjøttkaker, hamburgere, fiskegrateng, lasagne etc. fra bunnen. Fiskekaker lager jeg ikke, har bare ikke kommet meg rundt til det. Jeg syns ikke det tar lang tid å lage disse tingene fra bunnen, selv ikke etter en lang arbeidsdag. Men det tar jo ofte rundt tre kvarter, av og til kortere, fra jeg kommer hjem til maten er på bordet. Det syns jeg er greit. Bare jeg har en middagsplan for hver dag, er jeg reddet. Gidder ikke å bla i oppskrifter og rote frenetisk i frys og kjøleskap når jeg kommer fra jobb, da blir det bare utrivelig og stress å lage mat. Når vi snakker om tid; ca. en gang i uken lager jeg en gryte/mettende suppe, sånn at vi har til neste dag også. Det er gull:-)
Mrs. Grey Skrevet 20. februar 2013 #37 Skrevet 20. februar 2013 Hva med hermetikk? Kjøper ofte ananas, mais, knuste tomater osv. på boks, de er gjerne tilsatt noe. Er det halvfabrikata? Hva med ketchup? Sistnevnte er forøvrig noe jeg kunne tenkt meg å lage selv, men lurer litt på ang. holdbarhet og slikt. Jenta liker ketchup til nesten all mat. Skulle så gjerne lagd pølser, kjøttboller og slikt selv. Har gjort det flere ganger sammen med min bestemor, og vet hva som må til. Vet også at jeg kunne klart det. Men latskapen tar overhånd for min del. Hermetikk spiser vi ikke pga det høye innholdet av giftstoffer. Aner ikke hva det "regnes" som, siden vi aldri har det. Anonym poster: c67938b692310f31c209cfc6a5d4813c Akkurat det har jeg lurt på. Er det virkelig giftstoffer i hermetikk? Heldigvis så er det veldig lite mat fra hermetikk vi bruker nå om dagen. Men vurderer å kutte det helt ut... Hermetikk inneholder bisfenol a. Dette stoffet er giftig og ble forbudt i alle smokker og tåteflasker for 3 år siden, men det er ingen som har klart å få bukt med det i hermetikk. Stoffet finnes forøvrig i omtrent alt laget av plast. Det er dessverre liten forskning på feltet. Det gjøres av og til undersøkelser på innholdet i maten, men det forskes alt for lite på hvor mye kroppen tar opp. Hvis du googler "bisfenol a + hermetikk" får du mange interessante artikler. Bl.a: http://www.gronnhver...ol-A-i-boksemat Anonym poster: c67938b692310f31c209cfc6a5d4813c Takk for linken, dette visste jeg ikke. Tenkte meg jo at boksmat er tilsatt litt av hvert, men at det skulle være selve boksen var for meg ganske nytt. Vet!! Fant akkurat ut dette selv, trasige greier:-/ Vi får i oss kjemikalier fra alle kanter, til og med når vi tror vi klarer å snike oss unna:-(
håpefull<3 Skrevet 20. februar 2013 #38 Skrevet 20. februar 2013 Når jeg snakker om å lage mat fra bunnen så er dette noen eksempler: Hjemmelagde kjøttkaker med hjemmelagd saus. Kokte poteter og ferske grønnsaker som kokes. Nei jeg dyrker ikke grønnsakene selv Jeg kverner ofte egen kjøttdeig da, så har mye i fryseren. Men å bruke karbonadedeig fra gilde er ingen synd her i huset. Fiskekaker, fiskeboller, fiskepinner, fiskegrateng osv lager jeg selv av fersk fisk. Nei, fisker ikke fisken selv. Baker brød, rundstykker, pita, nanbrød osv osv. Lasagne fra bunnen, men kjøper lasageplatene. Lage pasta fra bunnen gjør jeg en gang i året kanskje. Melk, smør, fløte, egg osv kjøper jeg på butikken i mangel på gård ;p Jeg lager syltetøy selv også, fordi det er sååå nydelig Maten jeg spiser lages fra bunnen, i mine øyne. Mulig jeg er på bærtur, men det er MIN oppfatning av hva mat fra bunnen er
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2013 #39 Skrevet 20. februar 2013 Pga alvorlig mat allergi,må jeg lage det meste fra bunnen av som: all gjærbakst,ketchup,dressing,supper,sauser,fiskepinner,fiskekaker,kjøttkaker,kjøttboller ol. jeg lager ikke pølser,krydder og pasta selv.men bruker lite krydder annet enn vanlig salt og pepper.men bruker mye urter. Anonym poster: b5171a6d30d3e0745a97c22b199f0516
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2013 #40 Skrevet 20. februar 2013 Går an å lage fiskeboller selv, blir faktrisk bedre enn de du kjøper i butikken, samme med lakseburgere, fiskekaker, kjøttkaker osv.. Saus lages fra bunn av, gryteretter fra bunn av osv.. Men noen strekker det ekstra langt, i forhold til at buljonger ikke gjør sauser "lagd fra bunn" verdig... Og grønnsaker skal dyrkes i egen hage.. Jeg er ikke av de Bare grønnsaker som dyrkes fra frø som du har produsert selv regnes som laget fra bunnen av. Anonym poster: fa4e4c82c4c8b1ec15062aae5ac99807
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2013 #41 Skrevet 20. februar 2013 Går an å lage fiskeboller selv, blir faktrisk bedre enn de du kjøper i butikken, samme med lakseburgere, fiskekaker, kjøttkaker osv.. Saus lages fra bunn av, gryteretter fra bunn av osv.. Men noen strekker det ekstra langt, i forhold til at buljonger ikke gjør sauser "lagd fra bunn" verdig... Og grønnsaker skal dyrkes i egen hage.. Jeg er ikke av de Bare grønnsaker som dyrkes fra frø som du har produsert selv regnes som laget fra bunnen av. Anonym poster: fa4e4c82c4c8b1ec15062aae5ac99807 Hmmmm. Hvordan produserer du så de frøene? Anonym poster: e67ebc9108e388c5aa72117b081e4a0f
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2013 #42 Skrevet 20. februar 2013 MÅ dere virkelig ha fiskeboller, karbonader, kjøttkaker, fiskepinner, pasta osv osv? Jeg forstår ikke hvordan dette kan være et problem? Farsemat, enten fra fisk eller kjøtt, forstår jeg ikke hvorfor man bare må ha. Det er mye bedre med mat fra rene råvarer. Smaker så mye bedre. Klart man kan lage fiskeboller, fiskekaker, kjøttkaker osv selv, men det er en uting å lære ungene til å foretrekke farsemat fremfor rene fileter. Og pølser, hva i alle dager må man bare ha pølser for? Det er for meg en ekstremt unødvendig fettrik ting man kun lager og spiser til jul. Skulle ønske alle dere som lever av hel og halvfabrikata hadde lært dere å lage skikkelig mat, så kunne vi fått større utvalg av rene råvarer i butikken i stedet for hylle opp og hylle ned med dritt "mat". Anonym poster: 5b0ac5abc1e181245f3331337046ab26
Gjest sussie77 Skrevet 21. februar 2013 #43 Skrevet 21. februar 2013 Hva med hermetikk? Kjøper ofte ananas, mais, knuste tomater osv. på boks, de er gjerne tilsatt noe. Er det halvfabrikata? Hva med ketchup? Sistnevnte er forøvrig noe jeg kunne tenkt meg å lage selv, men lurer litt på ang. holdbarhet og slikt. Jenta liker ketchup til nesten all mat. Skulle så gjerne lagd pølser, kjøttboller og slikt selv. Har gjort det flere ganger sammen med min bestemor, og vet hva som må til. Vet også at jeg kunne klart det. Men latskapen tar overhånd for min del. Hermetikk spiser vi ikke pga det høye innholdet av giftstoffer. Aner ikke hva det "regnes" som, siden vi aldri har det. Anonym poster: c67938b692310f31c209cfc6a5d4813c Akkurat det har jeg lurt på. Er det virkelig giftstoffer i hermetikk? Heldigvis så er det veldig lite mat fra hermetikk vi bruker nå om dagen. Men vurderer å kutte det helt ut... Hermetikk inneholder bisfenol a. Dette stoffet er giftig og ble forbudt i alle smokker og tåteflasker for 3 år siden, men det er ingen som har klart å få bukt med det i hermetikk. Stoffet finnes forøvrig i omtrent alt laget av plast. Det er dessverre liten forskning på feltet. Det gjøres av og til undersøkelser på innholdet i maten, men det forskes alt for lite på hvor mye kroppen tar opp. Hvis du googler "bisfenol a + hermetikk" får du mange interessante artikler. Bl.a: http://www.gronnhver...ol-A-i-boksemat Anonym poster: c67938b692310f31c209cfc6a5d4813c Takk for linken, dette visste jeg ikke. Tenkte meg jo at boksmat er tilsatt litt av hvert, men at det skulle være selve boksen var for meg ganske nytt. Vet!! Fant akkurat ut dette selv, trasige greier:-/ Vi får i oss kjemikalier fra alle kanter, til og med når vi tror vi klarer å snike oss unna:-( Ja det er ganske skummelt...Visste jo om giftstoffer i plast. Men har faktisk ikke tenkt på at det er det i hermetikken også...
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2013 #44 Skrevet 21. februar 2013 MÅ dere virkelig ha fiskeboller, karbonader, kjøttkaker, fiskepinner, pasta osv osv? Jeg forstår ikke hvordan dette kan være et problem? Farsemat, enten fra fisk eller kjøtt, forstår jeg ikke hvorfor man bare må ha. Det er mye bedre med mat fra rene råvarer. Smaker så mye bedre. Klart man kan lage fiskeboller, fiskekaker, kjøttkaker osv selv, men det er en uting å lære ungene til å foretrekke farsemat fremfor rene fileter. Og pølser, hva i alle dager må man bare ha pølser for? Det er for meg en ekstremt unødvendig fettrik ting man kun lager og spiser til jul. Skulle ønske alle dere som lever av hel og halvfabrikata hadde lært dere å lage skikkelig mat, så kunne vi fått større utvalg av rene råvarer i butikken i stedet for hylle opp og hylle ned med dritt "mat". Anonym poster: 5b0ac5abc1e181245f3331337046ab26 Jøss! Hørt om variasjon? Spiser sjelden farsemat, men fiskeboller i hvit saus er et must iblant, farse eller ei.. Anonym poster: b7eba70f523ad0135009cee23eceab90
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2013 #45 Skrevet 21. februar 2013 Hva legger dere i det? Fiskeboller, men lager sausen selv. Frosne grønnsaker. Det er halvfabrikat? Pølser og potetstappe, kjøper pølser men lager potetstappen selv. Halvfabrikat? Kyllingfilet, med ris og salat - hjemmelaget. Men med saus eller dressing - halvfabrikat? Lapskaus, kjøper kjøttet i butikk, steker det og lager ellers alt selv - hjemmelaget. Torsk/ sei/ laks/ ørret med poteter og grønnsaker, rømme eller posesaus - hjemmelaget med rømme da eller og halvfabrikat med posesausen? Hva med taco-pakke, crispy chicken kit, enchilladas etc? Hva defineres som god hjemmelaget middag og hva går under halvfabrikat? Anonym poster: 9650305d82b18860e9a526e1ba184e30 Enig med dine definisjoner (bortsett fra det med kylling, man kan jo fint lage saus eller dressing til kylling fileten fra bunnen). Hjemmelaget/lage fra bunnen er for meg når man kjøper råvarer og lager selv ut i fra det. Fisk er en råvare, selv om den er filetert. Fiskeboller er ikek en råvare, det er et ferdig produkt. Kjøttdeig er en råvare, fordi det er bare kjøtt som er kvernet, ikke behandlet på noen måte. Selv om det nok er bedre å kverne den selv. Frosne grønsaker er faktisk rene råvarer det også. Hermetikk tenker jeg på som halvfabrikata. Å kjøpe grovhakkede tomater på boks i stedet for å flå og hakke selv. Ikke like godt, men praktisk iblant. Pasta er halvfabrikata, vi lager ofte pasta selv av egg og durumhvete, mye bedre, men innimellom gidder vi ikke, og lager av fersk eller tørket pasta uten snev av dårlig samvittighet. Akkurat der er tross alt innholdet helt det samme. Jeg kaller det hjemmlaget saus selv om kraften iblant kommer fra toro buljongterning, men må innrømme at det både smaker og føles bedre å lage sausebaser av hjemmelaget kraft. Man koker da en stor batch i slengen og fryser ned i porsjoner. Går an å lage fiskeboller selv, blir faktrisk bedre enn de du kjøper i butikken, samme med lakseburgere, fiskekaker, kjøttkaker osv.. Saus lages fra bunn av, gryteretter fra bunn av osv.. Men noen strekker det ekstra langt, i forhold til at buljonger ikke gjør sauser "lagd fra bunn" verdig... Og grønnsaker skal dyrkes i egen hage.. Jeg er ikke av de man kan jo lage alt selv, men skal man være bra nok her inne, må man for enkelte bo på gård med både ku, gris, sau, hest, ha tilgang til både innsjø og elv med tilhørende fiskerettigheter. Man må dyrke egen potet og andre grønnsaker og salat. I tillegg skal man ta vare på karriere, for man skal jo ikke være avhengig av mannen. Samtidig skal de ikke begynne i barnehagen før de er 3 år. Fatter ikke hvordan man skal rekke over alt jeg... Anonym poster: 9650305d82b18860e9a526e1ba184e30 De er super mammaer og super kvinner... Eller liker rett og slett bare å "smøre tykt på" Joda, det er mulig å få det til. Dersom man bor på gård og jobber med det kan man fint jobbe fullt mens man passer barna hjemme. Ha små barn knytt på kroppen i et bæreskjal, større barn kan være med i fjøset eller på traktoren etc. Når det er sagt har jeg ikke lest ett eneste innlegg på dette forumet som så mye som insinuerer at bondelivet er det eneste riktige, det er bare surmaget oppgulp fra mødre som er late/dårlige kokker og tydeligvis har dårlig samvittighet, så da må man dukke de som lager ordentlig mat, og kalle dem hysteriske og si at de er garantert hjemmeværende. Anonym poster: f21f3b2eddc1c41e0fce541941901ab4
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 22. februar 2013 #46 Skrevet 22. februar 2013 Joda, det er mulig å få det til. Dersom man bor på gård og jobber med det kan man fint jobbe fullt mens man passer barna hjemme. Ha små barn knytt på kroppen i et bæreskjal, større barn kan være med i fjøset eller på traktoren etc. Når det er sagt har jeg ikke lest ett eneste innlegg på dette forumet som så mye som insinuerer at bondelivet er det eneste riktige, det er bare surmaget oppgulp fra mødre som er late/dårlige kokker og tydeligvis har dårlig samvittighet, så da må man dukke de som lager ordentlig mat, og kalle dem hysteriske og si at de er garantert hjemmeværende. Anonym poster: f21f3b2eddc1c41e0fce541941901ab4 Les miott svar til en annen anonym her, så forstår du litt mer av det jeg mener her.. Og din påstands om "sure oppgulp" fra late/dårlige kokker, den får du dra lenger ut på landet, jeg lager mye mat, og er langt fra dårlig kokk, men jeg sier det; om man skal lage alt 100% fra bunn av, så må man bo på gård selv, eventuelt kjøpe alt på nærliggende gårder, hvor man vet hvordan dyrkingen ol funker... Hvorfor bløi sur for at man sier det?
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 22. februar 2013 #47 Skrevet 22. februar 2013 MÅ dere virkelig ha fiskeboller, karbonader, kjøttkaker, fiskepinner, pasta osv osv? Jeg forstår ikke hvordan dette kan være et problem? Farsemat, enten fra fisk eller kjøtt, forstår jeg ikke hvorfor man bare må ha. Det er mye bedre med mat fra rene råvarer. Smaker så mye bedre. Klart man kan lage fiskeboller, fiskekaker, kjøttkaker osv selv, men det er en uting å lære ungene til å foretrekke farsemat fremfor rene fileter. Og pølser, hva i alle dager må man bare ha pølser for? Det er for meg en ekstremt unødvendig fettrik ting man kun lager og spiser til jul. Skulle ønske alle dere som lever av hel og halvfabrikata hadde lært dere å lage skikkelig mat, så kunne vi fått større utvalg av rene råvarer i butikken i stedet for hylle opp og hylle ned med dritt "mat". Anonym poster: 5b0ac5abc1e181245f3331337046ab26 Kan ikke se problemet med å gi ungene det av og til, er ikke slik at man lever på det heller. Her går det stort sett i rent kjøtt, fra fisk, ful og svin, men joda, vi serverer ungene likevel karbonader, fiskekaker osv av og til, at du konkluderer med at vi som nevner denne type mat, kun lever på det, sier vel mer om at du er noe "trang på de", enn hva vi uttaler her.
nagini Skrevet 22. februar 2013 #48 Skrevet 22. februar 2013 Joda, det er mulig å få det til. Dersom man bor på gård og jobber med det kan man fint jobbe fullt mens man passer barna hjemme. Ha små barn knytt på kroppen i et bæreskjal, større barn kan være med i fjøset eller på traktoren etc. Når det er sagt har jeg ikke lest ett eneste innlegg på dette forumet som så mye som insinuerer at bondelivet er det eneste riktige, det er bare surmaget oppgulp fra mødre som er late/dårlige kokker og tydeligvis har dårlig samvittighet, så da må man dukke de som lager ordentlig mat, og kalle dem hysteriske og si at de er garantert hjemmeværende. Anonym poster: f21f3b2eddc1c41e0fce541941901ab4 Les miott svar til en annen anonym her, så forstår du litt mer av det jeg mener her.. Og din påstands om "sure oppgulp" fra late/dårlige kokker, den får du dra lenger ut på landet, jeg lager mye mat, og er langt fra dårlig kokk, men jeg sier det; om man skal lage alt 100% fra bunn av, så må man bo på gård selv, eventuelt kjøpe alt på nærliggende gårder, hvor man vet hvordan dyrkingen ol funker... Hvorfor bløi sur for at man sier det? Hvordan dyrkingen fungerer har da ingenting med om maten er laget fra bunnen å gjøre?
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 28. februar 2013 #49 Skrevet 28. februar 2013 Joda, det er mulig å få det til. Dersom man bor på gård og jobber med det kan man fint jobbe fullt mens man passer barna hjemme. Ha små barn knytt på kroppen i et bæreskjal, større barn kan være med i fjøset eller på traktoren etc. Når det er sagt har jeg ikke lest ett eneste innlegg på dette forumet som så mye som insinuerer at bondelivet er det eneste riktige, det er bare surmaget oppgulp fra mødre som er late/dårlige kokker og tydeligvis har dårlig samvittighet, så da må man dukke de som lager ordentlig mat, og kalle dem hysteriske og si at de er garantert hjemmeværende. Anonym poster: f21f3b2eddc1c41e0fce541941901ab4 Les miott svar til en annen anonym her, så forstår du litt mer av det jeg mener her.. Og din påstands om "sure oppgulp" fra late/dårlige kokker, den får du dra lenger ut på landet, jeg lager mye mat, og er langt fra dårlig kokk, men jeg sier det; om man skal lage alt 100% fra bunn av, så må man bo på gård selv, eventuelt kjøpe alt på nærliggende gårder, hvor man vet hvordan dyrkingen ol funker... Hvorfor bløi sur for at man sier det? Hvordan dyrkingen fungerer har da ingenting med om maten er laget fra bunnen å gjøre? Det synes ikke jeg heller, men det er de som mener at skal alt være fra bunnen av, så skal man også vite eksakt hvordan det er dyrket/oppforet/slaktet også.. Med andre ord, noen er ekstreme på det. Jeg synes det holder å kjøpe det i butikken, og lage maten uten å bruke hermetikk ol.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2013 #50 Skrevet 28. februar 2013 Jeg har prøvd og lage store porsjoner, mat fra bunnen av,- spare penger, sunnere, lettvint... Nei. Ikke ble det mye billigere,- jo, det ble nok sunnere,- nei,- ikke mer lettvint.. Jeg har stått der med suppe/grytekjøtt og masse grønnsaker,- stor kjele og i ferd med og lage suppe eller lapskaus til middag for nedfrysing.. SÅ har jeg begynt, skrelling av poteter, kålrot, oppdeling kjøtt og grønnsaker..jeg HATER det...Jeg står med gråten i halsen og kjenner jeg hater inderlig og bruke TID på og lage mat,- selv om jeg senere sparer inn denne tiden.. Smaken, hverken mann eller barn eller jeg selv, jubler akkurat over smakene jeg får til. Jeg er håpløs. Med bestemors gamle oppskrift, svigermors, eller etter oppskrifter på nettet. Det blir ikke godt når jeg lager det. Jeg er og blir håpløs og hater det innderlig, innerst inni meg. alikvel, 4-5gang i året lager jeg mat, store prosjoner fra bunnen av, i håp om at nå skal vi spare, bli sunne,- tjene inn tid....Og DENNE gang skal jeg lykkes....Men nei....Like mislykket,l ike mye mistrivsel hver bidige gang....Og joda, jeg skriver opp hva jeg tror jeg gjør feil fra gang til gang. Altså, når vi spiser av denne amten, så diskuterer vi ofta (alltid) HVA amngler..Litt emr løk, mindre salt, mer pepper, mer kjøtt mindre kål osv osv...Og jeg legger disse sammen med oppskriftene..Hjelper ikke det spøtt!!! Er det andre som ikke KLARER og lage mat fra bunnen av. Samme hvor mye man skulle ønske det? For ikke snakke om baking..Når det er bursdager eller andre tilstelninger jeg må ta med kake/boller til...Hadde det ikke v'rt for 1-2-3 utgavene man får tak i, hadde jeg ikke kunne tatt med noe spiselig..... Anonym poster: 247fba229587cecae90967567d777550
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå