Anonym bruker Skrevet 20. februar 2013 #1 Skrevet 20. februar 2013 Hva legger dere i det? Fiskeboller, men lager sausen selv. Frosne grønnsaker. Det er halvfabrikat? Pølser og potetstappe, kjøper pølser men lager potetstappen selv. Halvfabrikat? Kyllingfilet, med ris og salat - hjemmelaget. Men med saus eller dressing - halvfabrikat? Lapskaus, kjøper kjøttet i butikk, steker det og lager ellers alt selv - hjemmelaget. Torsk/ sei/ laks/ ørret med poteter og grønnsaker, rømme eller posesaus - hjemmelaget med rømme da eller og halvfabrikat med posesausen? Hva med taco-pakke, crispy chicken kit, enchilladas etc? Hva defineres som god hjemmelaget middag og hva går under halvfabrikat? Anonym poster: 9650305d82b18860e9a526e1ba184e30
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2013 #2 Skrevet 20. februar 2013 jeg lurer også på det samme! skjønner at gryterett fra Toro-pose ikke er fra bunnen av altså, men fiskeboller som er kjøpt da? om man lager sausen fra bunnen av? Anonym poster: 4bbf7f75892f30a32212ba95f90955ed
Rediken Skrevet 20. februar 2013 #3 Skrevet 20. februar 2013 Har også lurt på det samme, hva med pasta? Blir det laget hjemme?
stearin Skrevet 20. februar 2013 #4 Skrevet 20. februar 2013 Lurer også på det samme. Jeg lager aldri kjøttboller og slikt selv, men prøver å spise mest "rent" kjøtt og fisk, som f.eks. svinekoteletter, kyllingfilet, frosne stykker av rå fisk osv. Men sauser lager jeg fra bunnen av, og eventuelt tilbehør.
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 20. februar 2013 #5 Skrevet 20. februar 2013 Går an å lage fiskeboller selv, blir faktrisk bedre enn de du kjøper i butikken, samme med lakseburgere, fiskekaker, kjøttkaker osv.. Saus lages fra bunn av, gryteretter fra bunn av osv.. Men noen strekker det ekstra langt, i forhold til at buljonger ikke gjør sauser "lagd fra bunn" verdig... Og grønnsaker skal dyrkes i egen hage.. Jeg er ikke av de
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2013 #6 Skrevet 20. februar 2013 Alt er hel- halvfabrikata med mindre du lager det selv. Helfabrikata- alà Fjordland, hermetikk middager osv. Halvfabrikata- poser fra Toro, taco kit o.l. Mat fra bunnen av: F.eks kjøttkaker laget selv i hjemmelaget saus. Jeg syns det er helt greit å bruke både hel og halvfabrikata innimellom. Ikke mange som lager fiskeboller selv i hverdagen vil jeg tro. Ikke all halvfabrikat mat er dårlig mat heller som noen her inne mener. Anonym poster: a55fe6153885074b31dc96aefa0ec42f
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 20. februar 2013 #7 Skrevet 20. februar 2013 Har også lurt på det samme, hva med pasta? Blir det laget hjemme? Tror det er minimalt som lager pasta selv... Jeg gjør det de dagene jeg er ekstra "klar for kjøkkentjeneste" men det blir som regel maks 2 ganger i året, men lager da så det holder til flere måltider, men joda, de aller fleste kjøper pasta fremfor å lage det selv
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2013 #8 Skrevet 20. februar 2013 Går an å lage fiskeboller selv, blir faktrisk bedre enn de du kjøper i butikken, samme med lakseburgere, fiskekaker, kjøttkaker osv.. Saus lages fra bunn av, gryteretter fra bunn av osv.. Men noen strekker det ekstra langt, i forhold til at buljonger ikke gjør sauser "lagd fra bunn" verdig... Og grønnsaker skal dyrkes i egen hage.. Jeg er ikke av de man kan jo lage alt selv, men skal man være bra nok her inne, må man for enkelte bo på gård med både ku, gris, sau, hest, ha tilgang til både innsjø og elv med tilhørende fiskerettigheter. Man må dyrke egen potet og andre grønnsaker og salat. I tillegg skal man ta vare på karriere, for man skal jo ikke være avhengig av mannen. Samtidig skal de ikke begynne i barnehagen før de er 3 år. Fatter ikke hvordan man skal rekke over alt jeg... Anonym poster: 9650305d82b18860e9a526e1ba184e30
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 20. februar 2013 #9 Skrevet 20. februar 2013 Skal man virkelig lage alt fra bunn av, så må man nesnte kjøpe seg et småbruk, dyrke grønsaker, frukt osv selv, ha slaktedyr, stappe pølser selv osv osv osv... Men hvm gjør vel slikt? Jeg synes det går helt fint med toro gryter eller saus, fiskeboller lager jeg selv om vi skal ha det, for guttungen takler ikke de man kjøper, mens jentungen er glad i fiskeboller, så da må man nesten trå til av og til, men er ikke ofte det heller gitt.. hehe
Mrs. Grey Skrevet 20. februar 2013 #10 Skrevet 20. februar 2013 Jeg bruker ikke poser av noe slag, heller ikke fiskeboller og andre boller fra butikken;-) Jeg lager tacokrydderet selv, det samme med salsa. Pasta kjøper jeg ferdig, ser ikke på det som halvfabrikat. Når jeg tenker halvfabrikat, tenker jeg blant annet ferdige mikser, altså gryteretter, posesupper, posesauser, lasagnepakker osv. Det er bare min definisjon, da:-)
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2013 #11 Skrevet 20. februar 2013 For meg betyr "fra bunnen" når man bruker rene råvarer. Feks er både pølser og fiskeboller et halvfabrikata, samme med kjøpedressing, posesaus, tacolefser etc. Vi bruker ikke noe av dette. Jeg mener at man da ikke kan si at man har laget middag fra bunnen. Men kjøper man rene råvarer, som kjøtt, fisk, rømme, grønnsaker osv så mener jeg at man kan si det er middag fra bunnen. Det finnes selvsagt noen ingredienser som kanskje ikke kan kalles rene råvarer, som feks buljong (vi bruker som regel hjemmelaget kraft), soyasaus, sweet chili saus osv som ikke er rene råvarer. Disse bruker vi av og til bittelitt av, og det går jo utenfor definisjonen trengt tatt. At man melker kua selv og kjerner rømmen har selvsagt ikke noe med middag fra bunnen å gjøre. Det handler om rene råvarer, ikke tilsatt masse dritt. Anonym poster: c67938b692310f31c209cfc6a5d4813c
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 20. februar 2013 #12 Skrevet 20. februar 2013 Går an å lage fiskeboller selv, blir faktrisk bedre enn de du kjøper i butikken, samme med lakseburgere, fiskekaker, kjøttkaker osv.. Saus lages fra bunn av, gryteretter fra bunn av osv.. Men noen strekker det ekstra langt, i forhold til at buljonger ikke gjør sauser "lagd fra bunn" verdig... Og grønnsaker skal dyrkes i egen hage.. Jeg er ikke av de man kan jo lage alt selv, men skal man være bra nok her inne, må man for enkelte bo på gård med både ku, gris, sau, hest, ha tilgang til både innsjø og elv med tilhørende fiskerettigheter. Man må dyrke egen potet og andre grønnsaker og salat. I tillegg skal man ta vare på karriere, for man skal jo ikke være avhengig av mannen. Samtidig skal de ikke begynne i barnehagen før de er 3 år. Fatter ikke hvordan man skal rekke over alt jeg... Anonym poster: 9650305d82b18860e9a526e1ba184e30 De er super mammaer og super kvinner... Eller liker rett og slett bare å "smøre tykt på"
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2013 #13 Skrevet 20. februar 2013 Spiser dere da kun fisk, kyllingfilet, rent kjøtt av ulike sorter, eller lager dere pølser, karbonade-/kjøttdeig, fiskekaker/ -graten etc selv? Hvordan rekker du over det? Anonym poster: 9650305d82b18860e9a526e1ba184e30
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2013 #14 Skrevet 20. februar 2013 Går an å lage fiskeboller selv, blir faktrisk bedre enn de du kjøper i butikken, samme med lakseburgere, fiskekaker, kjøttkaker osv.. Saus lages fra bunn av, gryteretter fra bunn av osv.. Men noen strekker det ekstra langt, i forhold til at buljonger ikke gjør sauser "lagd fra bunn" verdig... Og grønnsaker skal dyrkes i egen hage.. Jeg er ikke av de man kan jo lage alt selv, men skal man være bra nok her inne, må man for enkelte bo på gård med både ku, gris, sau, hest, ha tilgang til både innsjø og elv med tilhørende fiskerettigheter. Man må dyrke egen potet og andre grønnsaker og salat. I tillegg skal man ta vare på karriere, for man skal jo ikke være avhengig av mannen. Samtidig skal de ikke begynne i barnehagen før de er 3 år. Fatter ikke hvordan man skal rekke over alt jeg... Anonym poster: 9650305d82b18860e9a526e1ba184e30 De er super mammaer og super kvinner... Eller liker rett og slett bare å "smøre tykt på" Vi finnes. Hvorfor er det greit å hetse oss? Eller insinuere at vi lyver? Anonym poster: c67938b692310f31c209cfc6a5d4813c
DaTuMa Skrevet 20. februar 2013 #15 Skrevet 20. februar 2013 Hvis jeg skal lage det du skriver gjør jeg følgende: Jeg lager det meste fra bunnen, men ingen fanatiker. Fiskeboller, men lager sausen selv. Frosne grønnsaker. Det er halvfabrikat? Kjøper forsker fiskeboller (feks fiskebutikk), koker potet, lager saus fra bunn og bruker ferske grønnsaker. Har prøvd å lage fiskeboller selv, men fikk det ikke helt til Pølser og potetstappe, kjøper pølser men lager potetstappen selv. Halvfabrikat? Lager potetstappa selv. Mannen lager hjemmelagde pølser, så det har vi i frysen til enhver tid. Skal vi ha kyllingpølser kjøper vi ferdig, fordi det er vanskeligere å lage selv enn de av kjøtt, de blir så tørre. Kyllingfilet, med ris og salat - hjemmelaget. Men med saus eller dressing - halvfabrikat? Kjøper fersk kyllingfilet (har litt angst for frossen mat så lenge vi ikke har fryst den selv), koker ris, lager saus fra bunnen Lapskaus, kjøper kjøttet i butikk, steker det og lager ellers alt selv - hjemmelaget. Lapskaus skjærer jeg opp grønnsaker, kjøtt eller pølse. Har vi dårlig tid kjøper jeg en pose ferdigskjærte grønnsaker fra frossendisken. Torsk/ sei/ laks/ ørret med poteter og grønnsaker, rømme eller posesaus - hjemmelaget med rømme da eller og halvfabrikat med posesausen? Kjøper både frossen og fersk fisk, kommer litt ann på hvor lenge til vi skal ha den. Vi handler bare en gang i uka. Må kjøre et stykke til fiskebutikken så gidder ikke det hver gang vi skal ha fisk. Koker poteter og ferske grønnsaker, lager sausen selv. Hva med taco-pakke, crispy chicken kit, enchilladas etc? Kjøper karbonadedeig eller kyllingfilet. Kjøper enten et ferdig glass med saus eller lager selv. Guacamole lager jeg alltid selv. Kjøper skjell og lompe ferdig, skjønner ikke helt hvordan jeg skal klare å lage det selv men går sikkert ann. Bruker selvfølgelig grønnsaker jeg har skjært opp selv, osten river vi, men har kjøpt en ferdig ost i butikken. Lager ikke osten fra bunnen, hehe.
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 20. februar 2013 #16 Skrevet 20. februar 2013 Vi finnes. Hvorfor er det greit å hetse oss? Eller insinuere at vi lyver? Anonym poster: c67938b692310f31c209cfc6a5d4813c Så du har gård med dyrking av grønnsaker osv osv, er hjemme med ungene i 3 år OG tjener egene penger på jobb fra barnet er 1 år? Var det vi siktet til her.. Hverken de som lager mat fra bunn av, tjener egene penger eller velger 3 år hjemme med ungen(e).. Men det er fysisk umulig å utøve alle 3 tingene vi nevner her SAMTIDIG.. Humor over slikt, skal man ikke ta seg nær av, når man ikke inngår i det vi spøker om.
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2013 #17 Skrevet 20. februar 2013 Hvis du bruker hel- eller halvfabrikata har du ikke laget middagen fra bunnen av. Fiskeboller er helfabrikata, posesaus er halvfabrikata. Anonym poster: 7677718d1eafb722752284cfcb6bee3d
Ikkesåallerværst Skrevet 20. februar 2013 #18 Skrevet 20. februar 2013 Alt er hel- halvfabrikata med mindre du lager det selv. Helfabrikata- alà Fjordland, hermetikk middager osv. Halvfabrikata- poser fra Toro, taco kit o.l. Mat fra bunnen av: F.eks kjøttkaker laget selv i hjemmelaget saus. Jeg syns det er helt greit å bruke både hel og halvfabrikata innimellom. Ikke mange som lager fiskeboller selv i hverdagen vil jeg tro. Ikke all halvfabrikat mat er dårlig mat heller som noen her inne mener. Anonym poster: a55fe6153885074b31dc96aefa0ec42f Som jeg skulle skrevet det selv.
stearin Skrevet 20. februar 2013 #19 Skrevet 20. februar 2013 Hva med hermetikk? Kjøper ofte ananas, mais, knuste tomater osv. på boks, de er gjerne tilsatt noe. Er det halvfabrikata? Hva med ketchup? Sistnevnte er forøvrig noe jeg kunne tenkt meg å lage selv, men lurer litt på ang. holdbarhet og slikt. Jenta liker ketchup til nesten all mat. Skulle så gjerne lagd pølser, kjøttboller og slikt selv. Har gjort det flere ganger sammen med min bestemor, og vet hva som må til. Vet også at jeg kunne klart det. Men latskapen tar overhånd for min del.
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 20. februar 2013 #20 Skrevet 20. februar 2013 Spiser dere da kun fisk, kyllingfilet, rent kjøtt av ulike sorter, eller lager dere pølser, karbonade-/kjøttdeig, fiskekaker/ -graten etc selv? Hvordan rekker du over det? Anonym poster: 9650305d82b18860e9a526e1ba184e30 Jeg lager hvertfall fiskekaker, fiskeboller, fiskegrateng, karbnader, kjøttkaker ol selv, pølser lager jeg ikke selv, men svigerfar har griser på for, så vi får griskjøtt vi vet ikke er "gjort noe med" og vi vet hva grisen har spist også... Men hvem stapper pølser selv nå om dagen? Det er nok fåtallet av de nå.. Jeg har alltid tatt meg tid til slikt, både når jeg var student, i jobb og nå som hjemmeværende mor. Jeg har en og annen helg hvor jeg har en av dagene hvor jeg lager en del av det, og fryser ned, så er det bare å steke/koke når man skal lage middag
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 20. februar 2013 #21 Skrevet 20. februar 2013 Hva med hermetikk? Kjøper ofte ananas, mais, knuste tomater osv. på boks, de er gjerne tilsatt noe. Er det halvfabrikata? Hva med ketchup? Sistnevnte er forøvrig noe jeg kunne tenkt meg å lage selv, men lurer litt på ang. holdbarhet og slikt. Jenta liker ketchup til nesten all mat. Skulle så gjerne lagd pølser, kjøttboller og slikt selv. Har gjort det flere ganger sammen med min bestemor, og vet hva som må til. Vet også at jeg kunne klart det. Men latskapen tar overhånd for min del. Det er halvfabrikat ja Hjermmelaget ketchup har en holdbarhet på 3 uker i kjøleskapet
DaTuMa Skrevet 20. februar 2013 #22 Skrevet 20. februar 2013 Ketchup er lett å lage selv. Du knuser tomater, har i krydder, koker det og har i litt majsena. Holder i ca en uke i kjøleskap. Veldig godt.
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2013 #23 Skrevet 20. februar 2013 Blir helt matt av å se alt dere fikser og ordner jeg:) Synes vi lever et relativt sunt liv, med stort sett ren fisk til fiskemiddager (sjelden fiskekaker, pinner, grateng etc). Kjøttdeigretter består av karbonadedeig. Kylling er kyllingfilet, av og til grillet kylling. Vi bruker mye salat, grønnsaker. Mest ris og ofte potet. Sjelden vi har pølsemiddag. Kjøttkaker lages selv. Har faktisk en pakke med hamburgere i fryseren nå. Hjemmelagde hjortekaker, og hjortekjøtt i fryseren. Vi synder med posesauser og kjøpt guacamole, salsasaus og ofte bruker vi poserfyll til pizza, så sper vi på med snacks vi selv liker Anonym poster: 9650305d82b18860e9a526e1ba184e30
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2013 #24 Skrevet 20. februar 2013 Spiser dere da kun fisk, kyllingfilet, rent kjøtt av ulike sorter, eller lager dere pølser, karbonade-/kjøttdeig, fiskekaker/ -graten etc selv? Hvordan rekker du over det? Anonym poster: 9650305d82b18860e9a526e1ba184e30 Jeg lager hvertfall fiskekaker, fiskeboller, fiskegrateng, karbnader, kjøttkaker ol selv, pølser lager jeg ikke selv, men svigerfar har griser på for, så vi får griskjøtt vi vet ikke er "gjort noe med" og vi vet hva grisen har spist også... Men hvem stapper pølser selv nå om dagen? Det er nok fåtallet av de nå.. Jeg har alltid tatt meg tid til slikt, både når jeg var student, i jobb og nå som hjemmeværende mor. Jeg har en og annen helg hvor jeg har en av dagene hvor jeg lager en del av det, og fryser ned, så er det bare å steke/koke når man skal lage middag Her i området jeg bor i er det "vanlig" å stappe pølser selv, men ikke av grisekjøtt. De fleste jeg kjenner stapper eller får hjemmestappet reinpølser. Samtidig er de fleste jeg kjenner også arbeidende mennesker med barn. Alt av reinkjøtt lages hjemme, og etter hver slakting er det mye jobb. Men til gjengjeld er det fantastisk mat man ikke får i kafeer og butikker Sikkert også derfor det gjøres i hjemmene. Klarer å forstå hvorfor ikke flere stapper pølser av svin når det er så lett tilgjengelig i butikkene. Anonym poster: 8b66ac92c04a5c06312ac079771bcf19
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 20. februar 2013 #25 Skrevet 20. februar 2013 Spiser dere da kun fisk, kyllingfilet, rent kjøtt av ulike sorter, eller lager dere pølser, karbonade-/kjøttdeig, fiskekaker/ -graten etc selv? Hvordan rekker du over det? Anonym poster: 9650305d82b18860e9a526e1ba184e30 Jeg lager hvertfall fiskekaker, fiskeboller, fiskegrateng, karbnader, kjøttkaker ol selv, pølser lager jeg ikke selv, men svigerfar har griser på for, så vi får griskjøtt vi vet ikke er "gjort noe med" og vi vet hva grisen har spist også... Men hvem stapper pølser selv nå om dagen? Det er nok fåtallet av de nå.. Jeg har alltid tatt meg tid til slikt, både når jeg var student, i jobb og nå som hjemmeværende mor. Jeg har en og annen helg hvor jeg har en av dagene hvor jeg lager en del av det, og fryser ned, så er det bare å steke/koke når man skal lage middag Her i området jeg bor i er det "vanlig" å stappe pølser selv, men ikke av grisekjøtt. De fleste jeg kjenner stapper eller får hjemmestappet reinpølser. Samtidig er de fleste jeg kjenner også arbeidende mennesker med barn. Alt av reinkjøtt lages hjemme, og etter hver slakting er det mye jobb. Men til gjengjeld er det fantastisk mat man ikke får i kafeer og butikker Sikkert også derfor det gjøres i hjemmene. Klarer å forstå hvorfor ikke flere stapper pølser av svin når det er så lett tilgjengelig i butikkene. Anonym poster: 8b66ac92c04a5c06312ac079771bcf19 Høres jo fint ut det Selv har jeg aldri pårøvd å steppe pløser, kjenner ingen andre som gjør det heller, og selvtillitten i forhold til det, sier ikke akura "bare prøv deg frem".. Trøster meg med at jeg gjør det jeg tør å prøve på Som for eksempel, så lager jeg lett kjøttdeig av lamekjøtt, siden vi slakter det på familiegården, bruker også en o annen stek vi får av grisen, lager kjøttdeig og strimlet svinekjøtt av det Hadde helt klar vært moro å lære å stappe pølse
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå