Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 18. februar 2013 #51 Skrevet 18. februar 2013 Dette er noe du får ta med foreldrene og ikke med barna. Du er voksen og du burde i det minste vite bedre Så jeg burde ikke sagt at det er tryggest med bilstol heller? Er det filmen som var ille? "Vi erter ikke andre" holder i massevis. Trenger ikke gå inn i en bilstoldebatt med 7-åringer, man trenger ikke vise dem filmer og trå over grensen til det som er foreldrenes domene. Hvordan andre velger å sikre ungene sine er ikke noe barna selv kan påvirke eller gjøre noe med. Men du som voksen kan velge hvilke "voksen"-tema du ønsker å ta opp med andre sine barn og i denne situasjonen så er det ertingen som bør adresseres, ikke hvordan barna er sikret i bilene. "Vi erter ikke" og så får du eventuelt ta resten med foreldrene. Ikke med barna. Som jeg sa var det min 7 åring som fortalte dem hvorfor han satt i stol, og at det var farlig ikke bruke det. Når de kom i stuen spurte de etter bevis og mitt barn var lei seg og keg sa det sto på Internett. Så debatten hadde barna før jeg kom inn i bildet. Bevis? Jeg har lest gjennom hele tråden og historien din endrer seg til stadighet. Mystisk.... Standpunktet mitt er fortsatt at dette er noe dere voksne tar dere imellom. Å si noe om erting kunne du gjort for man erter ikke, men resten er for dere voksne. De fleste ville nok også valgt å fokusere på selve ertingen i seg selv, men du velger å sette ungene på plass med tanke på sikring i bil. Var det riktig fokus? Tenk deg om: Hva kan barna selv påvirke og gjøre noe med? Ertingen eller sikring i bil? Å slå ned på erting som fenomen trenger man ikke trafikkvideoer til. Det holder med en bestemt voksen som sier fra.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2013 #52 Skrevet 18. februar 2013 Det var da noe helt vanvittig med angrep på hi her! Blir jo nesten så en tror at ingen av dere sikrer barna deres... Syns det var helt på sin plass at du svarte på det de lurte på og ga dem bevis, barna tåler da vel både å se og høre sannheten. Ikke bry deg om alle de negative kommentarene hi. Anonym poster: 193dd9af5f0092e0c90eb9be96719a38
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2013 #53 Skrevet 19. februar 2013 He he... Når barnet er på besøk må man regne med at det fores med dritt, og man har ikke engang lov å gremme seg litt over det i det stille, men at det blir sett på en trygg trafikk video er overgrep og ramaskrik... Kommer aldri til å skjønne meg på brukerene av dette forumet. Anonym poster: f5b4ef1bcfe3f2e900047105d3d626f4
<3 mine søte små<3 Skrevet 19. februar 2013 #54 Skrevet 19. februar 2013 Både barn og søsken småerter hverandre gjerne med at bestemte ting er barnslige eller for babyer, når de selv synes de har vokst fra det. Dette er på ingen måte mobbing, om ikke det skjer jevnlig ellers. Og at du synker ned til et så lavt nivå, er helt utrolig...! Du skulle ha sagt at dette ikke er noe sønnen din bestemmer selv, men at dere har bestemt det fordi dere har lest at dette er sikrest,- og så skulle du ha ringt barns foreldre senere. så lenge barnet blir lei seg og de som erter/mobber ikke slutter.. da er det mobbing. Det er den som er blitt ertet som kjenner det på kroppen, kun den som kan definere hvor vondt det er. Hun viste dem hva som ble skrivet på sidene ikke filmen. Dersom moren til en av mobberene reagerte slik hun gjorde, er det vel fordi at du traff en nerve. ja vel. så ungene fikk seg en aha opplevelse.. men de overlever.
<3 mine søte små<3 Skrevet 19. februar 2013 #55 Skrevet 19. februar 2013 Barna ble ikke redde, som noen nevner; det er dukker. De to guttene her spiller spill med 15 årsgrense så tror nok de har sett verre. De surfer også nettet alene, så at jeg var på kjøkkenet mens de leste en side på trygg trafikk i stuen går nok bra. Som moren sa så handler dette om at jeg ikke bestemmer hva de skal gjøre! Og selvfølgelig skjønner gutten min at jeg bestemmer om han skal sikres. Han er den eneste i klassen som faktisk sikres, og han har fått høre det tidligere på skolen. Han sa til de at han bruker bilstol fordi det er tryggest om en skulle kræsje. Denne grunnen har jeg gitt han og den er helt ok. Det ER jo grunnen. De trodde ikke på han og ba om bevis, og da spurte han meg. Ja, videoen skulle jeg stoppet og hadde nok gjort det om jeg sto der når de leste det. Men teksten mener jeg er helt grei, det er det samme min sønn sa til dem. Anonym poster: 2da81a136590ce167e5ec3625713b8e1 Du moderer forklaringen din med iver nå. Hadde du ikke ventet motbør? Først sier du at "du viste dem", nå er det "de" som gjorde det selv. Du forsvarer deg også med at de får spille spill og surfe fritt på nettet? Hvor har du det fra? Barna selv? For barn skryter jo aldri på seg at de får gjøre ting de egentlig ikke får...Du kjenner vel heller ikke hvilke innstillinger for foreldrekontroll de har på pc'ene sine hjemme. Uansett så grep du inn i en situasjon mellom små barn med voksne virkemidler, og det blir feil. Samme hvor rett du har. Om de ikke viste redsel foran deg, så er det ikke godt å si hva som har kommet fram når de kom hjem. Du sier at siden det var dukker, så var det ikke så farlig. Greit, det er dukker, men det er ekte biler og ekte kollisjoner. Det er noe helt annet enn spill og tegnefilmer. Moren som ble sint, har et svært godt poeng. Du sender barnet hjem med beskjed om at foreldrene hans ikke gjør en god nok jobb. Du gjør ikke hjemmebesøk hos dere mere populært på dette viset, akkurat. men det er da greit å gå på besøk å mobbe? Rotte seg sammen mot en person, som ikke en gang blir trodd når han forklarer hvorfor han må sitte sikret.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2013 #56 Skrevet 19. februar 2013 Jeg hadde også blitt ganske så sint om noen hadde vist slik til mine barn. Skal mine barn se noe slikt er det noe jeg skal se sammen med de slik at vi får snakket sammen etterpå. Hadde de funnet det på nettet alene hadde det også vært en helt annen sak, men at ett voksen menneske viser slikt for mine barn er ikke greit. De vet ikke hvordan ungene reagerer på slikt. Og det å vise en slik film som viser at folk kan dø eller bli alvorlig skadet hadde ikke blitt tatt godt imot her i huset. Jeg hadde nok flydd i taket med mindre. Jeg forteller ikke gud og hvermann at pappan til mine barn har snakket høyt om å kjære seg i hjel. Så det er en film ungene mine ikke skal se. Så der hadde nok alt jeg har jobbet for røket fint ja. Noen barn tåler nok slikt, men du vet ikke hvem som tåler og ikke tåler når det ikke er dine egene barn. Anonym poster: fea564ba580988c6cd99671fe86e7e83 Hvorfor er det så forferdelig å la 7 åringer se sannheten? De har ikke godt av å ha puter under armene hele tiden, og trenger en dose virkelighet for å få respekt for bilkjøring og andre ting. Greit de ikke trenger å se blod å gørr, men en krasjtest med dukker har de da virkelig ikke vondt av. Anonym poster: 0afe376aa49145de4eab98b689c2b314
Kathrine. Skrevet 19. februar 2013 #57 Skrevet 19. februar 2013 Voldsomt mange hysteriske og overbeskyttande mødre her synes eg. Eg hadde ikkje reagert på at noken satt mitt barn på plass og vist de en film som underbygga det de meinte. Ungane må ikkje beskyttast mot ALT som er ubehagelig for de.
MillaCamilla Skrevet 19. februar 2013 #58 Skrevet 19. februar 2013 Herregud-her er det gribbene mot HI. Synes Hi ikke gjorde noe galt med å vise de hva som sto på Trygg trafikks nettsider. Og angående filmen-de klikket inn på den selv. Tror nok HI traff en nerve hos moren og dibberne her inne...;-)
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2013 #59 Skrevet 19. februar 2013 Hæ, her henger jeg ikke med. Hva i alle dager er det som er så galt med å vise kræsjfilmer med pregløse dukker, som jeg antar det er snakk om? Det er vel ikke akkurat en film med virkelige trafikkofre HI har vist?? Tviler for eksempel sterkt på at syvåringen her hjemme - som ikke tør å se "Julekongen" en gang - hadde fått ødelagt nattesøvnen av sånt... Litt hysterisk, syns jeg, med tanke på at det virket som om "halve DIB" for en tid tilbake tilsynelatende ikke så noen problem med å vise "Ringenes herre"-filmene til seksåringer... Anonym poster: dff7787e9feffab8e7a8b59b23474454
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2013 #60 Skrevet 19. februar 2013 Du hadde en skikkelig barnslig reaksjon - punktum. Anonym poster: 4a71ae8a07ec56ac9a9700b551e1053b
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2013 #61 Skrevet 19. februar 2013 Hadde disse unga vært riktig sikra i mor sin bil, hadde de sluppet å se filmen. Og hadde mor gjort jobben sin, altså lære barnet sitt å ikke erte andre pga slike ting, ville det ikke vært et problem. Jeg ser at flere påpeker at man måtte ta det opp med mor. Men hvis mor, som sikkert vet om bilsikring og viktigheten av dette, fra før ikke har sikret sitt barn, så er sannsynligheten stor for at hun bare hadde driti i alle formaninger om å sikre barnet sitt. Anonym poster: 0ff240a2ae54b5346bfa52225f739ede
Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 19. februar 2013 #62 Skrevet 19. februar 2013 Rart hvor tøffe, storkjefta og ekle de fleste er på DiB når de lynsjer mødre som må ha barna sine forovervendt på grunn av barnets helseplager, sprutoppkast, bilsyke osv. De er visst dårlige foreldre og material for barnevernet. Men når man gjør AKKURAT DET SAMME i virkeligheten, nei da har man overdrevet, man er patetisk, hevner seg osv. Dobbeltmoral lenge leve! Siden man kun kan kritisere andres uansvarlige oppførsel anonymt på et nettforum, men ikke si det face to face.
☆☆☆ Skrevet 19. februar 2013 #63 Skrevet 19. februar 2013 Perspektiv, folkens! Nei, det var ikkje spesielt gjennomtenkt det HI gjorde. Men kjeftetelefon var å overdrive, barna tek ikkje skade av ein informasjonsvideo..
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 19. februar 2013 #64 Skrevet 19. februar 2013 Rart hvor tøffe, storkjefta og ekle de fleste er på DiB når de lynsjer mødre som må ha barna sine forovervendt på grunn av barnets helseplager, sprutoppkast, bilsyke osv. De er visst dårlige foreldre og material for barnevernet. Men når man gjør AKKURAT DET SAMME i virkeligheten, nei da har man overdrevet, man er patetisk, hevner seg osv. Dobbeltmoral lenge leve! Siden man kun kan kritisere andres uansvarlige oppførsel anonymt på et nettforum, men ikke si det face to face. Vel, blir ikke akkurat det samme siden de færreste her inne velger å ta opp bilsikringen med barna. Det er det jeg stusser på her: At HI velger å ta dette opp med barna og ikke med foreldrene - de som faktisk er de som velger sikringen i bil. De fleste ville kanskje tatt opp ertingen med barna og de fleste ville kanskje sett på selve ertingen som problemet og sagt noe om det istedenfor å fokusere på bilsikringen, noe barna uansett ikke råder over.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2013 #65 Skrevet 19. februar 2013 Er jo flott å sikre ungene, men hva tenker dere om vi som må sende unger med buss??????????????????????????? Anonym poster: dd435dbac4a22bbcafc0030c687d7b15
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2013 #66 Skrevet 19. februar 2013 Prøvde å finne denne linken på trygg trafikk sine hjemmesider men fant den ikke jeg.... Anonym poster: 8214fe294b6313e0b9716b69ae72f42f
LuksusLiv Skrevet 19. februar 2013 #67 Skrevet 19. februar 2013 Wow! Jenta mi har sett den videoen, nettopp fordi hun ikke vil sitte sikret fordi "ingen" andre gjør det. Mulig noen andre gjør det, men det er veldig sjeldent jeg ser andre 7 åringer i sete i bilen når jeg henter henne på skolen. Etter at hun så filmen har det blitt slutt på masingen om å ikke sitte i sete. Hun tok overhodet ingen skade av å se filmen. Hallo, det er dukker! Greit nok, det er ikke opp til HI at andres barn skal se den filmen, men jesus maria altså, det er ikke en sååå big deal! Dukker folkens, dukker!! Barne tv på lørdag var mye mer skremmende, og den hadde aldersgrense 7 år.
LuksusLiv Skrevet 19. februar 2013 #68 Skrevet 19. februar 2013 Barnet mitt på 7 år far hatt 2 kompiser på besøk Idag. De begynte erte han siden han fremdeles sitter i bilstol, og de var skikkelig stygge med han. Han mente han aldri mer skulle sitte i bilstol. Jeg valgte vise dem hva trygg trafikk sier om saken og der så de en film også som lå tilgjengelig. Viste kollisjon med og uten slik sikring. Og nå er ene moren rasende!! Anonym poster: 2da81a136590ce167e5ec3625713b8e1 Det skjønner jeg veldig godt at hun gjorde. Jeg hadde sannsynligvis kommet på døren din, og skjellt deg ut ansikt til ansikt! OG jeg hadde tatt kontakt med læreren i klassen og informert om hva du hadde gjort, OG ringt foreldrene til de andre kompisene og fortalt hva du hadde gjort... At du kan så lite om sosiale koder og utprøving blant sju-åringer, når du har en selv er jo bare trist, så deg hadde ikke jeg utsatt ungen min for igjen... Anonym poster: 18c57919cdbcb1b988d278d0a5062a3a Jøss! Psyko much? Husk at de rosa pillene skal tas hver dag!
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2013 #69 Skrevet 19. februar 2013 Her har du helt tydelig driti på draget. Håper mora til ungen leser dette "kan ikke alle holde med meg daaaa?" Innlegget ditt.. Tenk deg om før du oppdrar andres unger, for det har du ikke noe med. Anonym poster: 47355b54815c25935287c4abc5cf968c
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2013 #70 Skrevet 19. februar 2013 Her har du helt tydelig driti på draget. Håper mora til ungen leser dette "kan ikke alle holde med meg daaaa?" Innlegget ditt.. Tenk deg om før du oppdrar andres unger, for det har du ikke noe med. Anonym poster: 47355b54815c25935287c4abc5cf968c "it takes a village..." Anonym poster: 0afe376aa49145de4eab98b689c2b314
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2013 #71 Skrevet 19. februar 2013 Jeg synes ikke HI endrer historien underveis, og når de spør skjønner jeg godt at det er vanskelig å la være å svare. At de selv klikket inn på filmen virker også som har gått mange hus forbi. Det jeg stusset mest over helt i begynnelsen og som nesten ikke er nevnt er at grensa er 135 for å ikke bruke sete. Min 8-åring er langt under det og ikke minst på skolen. Det skal ikke mange stopp av politiet til før bøtene går over det det koster å kjøpe et sete. Det har vært oppe i flere nyheter at folk sikrer barn dårlig til og fra barnehage, skole og sfo, så kanskje flere burde stoppes i politikontroller? Anonym poster: d1b1470cd1dcc010ea9361ded172d46e
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2013 #72 Skrevet 19. februar 2013 Vært i samme situasjon som deg HI, og reagerte som deg. (Viste ingenting fra nettet eneste). Fortalte at politiet sier at vi må bruke stol og at det er best, derfor gjør vi som politiet sier er sikrest! Da var hun blitt mobbet å pirket på lenge pga dette. Jenta mi går i 2. klasse og de er 10 jenter i klassen. Jeg vet med sikkerhet at av jentene det er jenta mi og ei til som bruker stol. Det er noe galt med foreldre som ikke vil sikre barna sine som anbefalt! Helt på kanten til omsorgssvikt! -synes jeg! :-) Anonym poster: 0f187e4d84ed47a03ed69afd9fab5890
bærtæ Skrevet 19. februar 2013 #73 Skrevet 19. februar 2013 Åj, her var det mange nye svar. Skjønner at meningene er delt her, og det er helt greit. Jeg forandrer ikke historien underveis. Det er vel heller det fenomenet som bruker inntre her som viser sitt åsyn her også; historien blir ikke trodd før alle fakta er på bordet og da er jammen det også feil;) Jeg har snakket med moren idag, det er vinterferie og gutten hadde planlagt være her 3 dager. Jeg ba om unnskyldning for at de hadde sett filmen, men jeg sa også at jeg ikke anser det som feil å fortelle barn hvorfor en sitter i bilstol. Jeg syns vel heller det er merkelig at de barna ikke viste det;/ Ang youtube som en nevner: vi har foreldrestyring på både på ipad og pc. Har ikke stasjonære, men youtube er altså en side barna ikke får være på alene. Nå var dette min pc og derfor ikke styring på, men jeg ante ikke at det var filmer som var skadelig for barn på den siden;) Og ja- er ofte kontroller ved skolen og utrolig mange blir tatt. Nytt fra årsskiftet er at de blir å sende bekymringsmelding til bv når barna ikke er sikret forsvarlig. Forsto det sånn på min mann at dette ikke har vært gjort før, men nå er det blitt endringer. Det sa jeg også til moren idag!
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2013 #74 Skrevet 19. februar 2013 Gjelder dette med å sende bekymringsmelding til bv over hele landet? Det er jo veldig bra:) Anonym poster: 0f187e4d84ed47a03ed69afd9fab5890
bærtæ Skrevet 19. februar 2013 #75 Skrevet 19. februar 2013 Gjelder dette med å sende bekymringsmelding til bv over hele landet? Det er jo veldig bra:) Anonym poster: 0f187e4d84ed47a03ed69afd9fab5890 Det vêt jeg ikke. Han er ikke hjemme nå så får ikke spurt. Leste om dette i media tidligere og mener det ikke er lovpålagt men at flere og flere gjør det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå