Anonym bruker Skrevet 19. februar 2013 #76 Skrevet 19. februar 2013 http://www.matprat.n...er-2012/ukemeny Her er et eksempel på en ukesmeny med kun middagsmat. I tillegg må man ha frukt, frokost, lunsj og kveldsmat. Dette er på ingen måte luksusmat, men det koster langt mer en 500 kr pr uke. Det finnes mye billig mat, men det betyr ikke at kvaliteten (næringsinnholdet) er så bra. Som dere ser, er det en del basisvarer som det forventes at man har i matskapet fra før. Å bli kalt sur kjærring fordi jeg mener at 500 kr i uken ikke rekker til alle måltider for to voksne personer for en hel uke faller på sin egen urimelighet. Anonym poster: 7b2ea5878cd3daee2be74ead815aacdd Fint forsøk, men jeg kjøper fortsatt ikke 6 ss olje og 2 ss tomatpure osv på butikken. Halve den lista har jeg jo hjemme som basisvarer! En tomatpure koster 5 kroner liksom Anonym poster: 58ab534d95306ceaa3ee087691f958b4 Fint forsøk? Det er oppskrifter som står der, da må man skrive alt man trenger for å lage maten. Jeg skrev jo også at man regner en del varer som basisvarer. Om du har en tomatpure i skapet hjemme så må du uansett kjøpe en ny når den er tom, ikke sant? Skal man lage all maten som er på listen så koster det mye mer en 500 kr uken. Jeg gidder ikke å bruke mer tid på dette. Dere er uansett ikke interessert i mat med ordentlige råvarer, feks tine smør istedenfor first price margarin fordi dere er for opptatt av pris istedenfor kvalitet. Anonym poster: 7b2ea5878cd3daee2be74ead815aacdd Vel. Poenget er at denne tråden handlet aldri om kvaliteten på mat. Den handlet om at HI hadde klart å kjøpe inn matvarer som var nok til at hun og hennes mann/samboer kunne spise seg mett i en uke med dette + det hun har hjemme av matvarer. Verken HI eller noen andre (enn du i akkurat dette innlegget) har sagt noe om at det er snakk om mat av høyeste kvalitet. Og du krangler med HI og andre her på et helt annet grunnlag enn det som er premissene for tråden. Det skjønner vel du også? Anonym poster: 59b849bebfe73a5afc2b7ac67ac764ba Premissene er at HI mener at hun for 500 kr kan lage alle måltider til to voksne for en uke og at HI skryter av kvalitetsmaten hun lager for disse 500 kronene. Man kan ikke lage kvalitetsmat til minimum 4 måltider 7 dager pr uke til to voksne for 500 kr uansett hvor mye basisvarer man har i kjøkkenskapet. Anonym poster: 7b2ea5878cd3daee2be74ead815aacdd Jo, helt tydelig kan hun det. Når hun baker brødet selv (som faktisk er bedre kvalitetsmessig enn kjøpebrød og ikke minst veldig mye billigere) og kjøper inn varer på tilbud, som feks karbonadedeig. Mulig det ikke er opp til DIN standard, men det er vel heller ikke poenget her. Så lenge HI og hennes mann er fornøyde, så burde vel det være nok. Eller? Anonym poster: 59b849bebfe73a5afc2b7ac67ac764ba
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2013 #77 Skrevet 19. februar 2013 http://www.matprat.n...er-2012/ukemeny Her er et eksempel på en ukesmeny med kun middagsmat. I tillegg må man ha frukt, frokost, lunsj og kveldsmat. Dette er på ingen måte luksusmat, men det koster langt mer en 500 kr pr uke. Det finnes mye billig mat, men det betyr ikke at kvaliteten (næringsinnholdet) er så bra. Som dere ser, er det en del basisvarer som det forventes at man har i matskapet fra før. Å bli kalt sur kjærring fordi jeg mener at 500 kr i uken ikke rekker til alle måltider for to voksne personer for en hel uke faller på sin egen urimelighet. Anonym poster: 7b2ea5878cd3daee2be74ead815aacdd Fint forsøk, men jeg kjøper fortsatt ikke 6 ss olje og 2 ss tomatpure osv på butikken. Halve den lista har jeg jo hjemme som basisvarer! En tomatpure koster 5 kroner liksom Anonym poster: 58ab534d95306ceaa3ee087691f958b4 Fint forsøk? Det er oppskrifter som står der, da må man skrive alt man trenger for å lage maten. Jeg skrev jo også at man regner en del varer som basisvarer. Om du har en tomatpure i skapet hjemme så må du uansett kjøpe en ny når den er tom, ikke sant? Skal man lage all maten som er på listen så koster det mye mer en 500 kr uken. Jeg gidder ikke å bruke mer tid på dette. Dere er uansett ikke interessert i mat med ordentlige råvarer, feks tine smør istedenfor first price margarin fordi dere er for opptatt av pris istedenfor kvalitet. Anonym poster: 7b2ea5878cd3daee2be74ead815aacdd Vel. Poenget er at denne tråden handlet aldri om kvaliteten på mat. Den handlet om at HI hadde klart å kjøpe inn matvarer som var nok til at hun og hennes mann/samboer kunne spise seg mett i en uke med dette + det hun har hjemme av matvarer. Verken HI eller noen andre (enn du i akkurat dette innlegget) har sagt noe om at det er snakk om mat av høyeste kvalitet. Og du krangler med HI og andre her på et helt annet grunnlag enn det som er premissene for tråden. Det skjønner vel du også? Anonym poster: 59b849bebfe73a5afc2b7ac67ac764ba Premissene er at HI mener at hun for 500 kr kan lage alle måltider til to voksne for en uke og at HI skryter av kvalitetsmaten hun lager for disse 500 kronene. Man kan ikke lage kvalitetsmat til minimum 4 måltider 7 dager pr uke til to voksne for 500 kr uansett hvor mye basisvarer man har i kjøkkenskapet. Anonym poster: 7b2ea5878cd3daee2be74ead815aacdd Jo, helt tydelig kan hun det. Når hun baker brødet selv (som faktisk er bedre kvalitetsmessig enn kjøpebrød og ikke minst veldig mye billigere) og kjøper inn varer på tilbud, som feks karbonadedeig. Mulig det ikke er opp til DIN standard, men det er vel heller ikke poenget her. Så lenge HI og hennes mann er fornøyde, så burde vel det være nok. Eller? Anonym poster: 59b849bebfe73a5afc2b7ac67ac764ba Dette handler ikke om MIN standard, men HI som påstår å lage mat av kvalitet som andre bare kan drømme om. Hennes påstand, ikke min. Anonym poster: 7b2ea5878cd3daee2be74ead815aacdd
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2013 #78 Skrevet 19. februar 2013 http://www.matprat.n...er-2012/ukemeny Her er et eksempel på en ukesmeny med kun middagsmat. I tillegg må man ha frukt, frokost, lunsj og kveldsmat. Dette er på ingen måte luksusmat, men det koster langt mer en 500 kr pr uke. Det finnes mye billig mat, men det betyr ikke at kvaliteten (næringsinnholdet) er så bra. Som dere ser, er det en del basisvarer som det forventes at man har i matskapet fra før. Å bli kalt sur kjærring fordi jeg mener at 500 kr i uken ikke rekker til alle måltider for to voksne personer for en hel uke faller på sin egen urimelighet. Anonym poster: 7b2ea5878cd3daee2be74ead815aacdd Fint forsøk, men jeg kjøper fortsatt ikke 6 ss olje og 2 ss tomatpure osv på butikken. Halve den lista har jeg jo hjemme som basisvarer! En tomatpure koster 5 kroner liksom Anonym poster: 58ab534d95306ceaa3ee087691f958b4 Fint forsøk? Det er oppskrifter som står der, da må man skrive alt man trenger for å lage maten. Jeg skrev jo også at man regner en del varer som basisvarer. Om du har en tomatpure i skapet hjemme så må du uansett kjøpe en ny når den er tom, ikke sant? Skal man lage all maten som er på listen så koster det mye mer en 500 kr uken. Jeg gidder ikke å bruke mer tid på dette. Dere er uansett ikke interessert i mat med ordentlige råvarer, feks tine smør istedenfor first price margarin fordi dere er for opptatt av pris istedenfor kvalitet. Anonym poster: 7b2ea5878cd3daee2be74ead815aacdd Vel. Poenget er at denne tråden handlet aldri om kvaliteten på mat. Den handlet om at HI hadde klart å kjøpe inn matvarer som var nok til at hun og hennes mann/samboer kunne spise seg mett i en uke med dette + det hun har hjemme av matvarer. Verken HI eller noen andre (enn du i akkurat dette innlegget) har sagt noe om at det er snakk om mat av høyeste kvalitet. Og du krangler med HI og andre her på et helt annet grunnlag enn det som er premissene for tråden. Det skjønner vel du også? Anonym poster: 59b849bebfe73a5afc2b7ac67ac764ba Premissene er at HI mener at hun for 500 kr kan lage alle måltider til to voksne for en uke og at HI skryter av kvalitetsmaten hun lager for disse 500 kronene. Man kan ikke lage kvalitetsmat til minimum 4 måltider 7 dager pr uke til to voksne for 500 kr uansett hvor mye basisvarer man har i kjøkkenskapet. Anonym poster: 7b2ea5878cd3daee2be74ead815aacdd Jo, helt tydelig kan hun det. Når hun baker brødet selv (som faktisk er bedre kvalitetsmessig enn kjøpebrød og ikke minst veldig mye billigere) og kjøper inn varer på tilbud, som feks karbonadedeig. Mulig det ikke er opp til DIN standard, men det er vel heller ikke poenget her. Så lenge HI og hennes mann er fornøyde, så burde vel det være nok. Eller? Anonym poster: 59b849bebfe73a5afc2b7ac67ac764ba Dette handler ikke om MIN standard, men HI som påstår å lage mat av kvalitet som andre bare kan drømme om. Hennes påstand, ikke min. Anonym poster: 7b2ea5878cd3daee2be74ead815aacdd Har ikke påstått at jeg lager 3 retters gourmetmåltider og bruker de flotteste råvarer, men kjøttkaker i brun saus, poteter, masse grønnsaker er da mer enn mange orker å lage på en hverdag. Er mye toro sauser og supper, grandiser, pølse med posepotetmos osv ute og går i de tusen hjem. Det var kun det jeg mente. Jeg og mannen spiser god og sunn husmannskost daglig for 500 kr i uka. Anonym poster: 58ab534d95306ceaa3ee087691f958b4
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2013 #79 Skrevet 19. februar 2013 Å bli kalt sur kjærring fordi jeg mener at 500 kr i uken ikke rekker til alle måltider for to voksne personer for en hel uke faller på sin egen urimelighet. Anonym poster: 7b2ea5878cd3daee2be74ead815aacdd Bare for å presisere, siden du tydeligvis ikke klarer å se det selv: Du blir ikke kalt sur kjærring fordi du mener at 500 kroner i uken ikke rekker til alle måltider. Du blir kalt sur kjærring pga måten du har svart i denne tråden. Hvis du går tilbake å ser på dine egne svar, så vil du _kanskje_ se det... Anonym poster: 59b849bebfe73a5afc2b7ac67ac764ba Etter og ha lest gjennom hele tråden så fremstår ikke akkurat HI som superhyggelig heller. Argumenterer med å kalle folk for nek og smartinger, og virker generelt ganske nedlatende i måten å svare på. Og i tillegg skriver hun i et innlegg at hun lager middager hver dag som andre bare kan drømme om, men så kommer det frem at hun lager kraft med å koke ut panna. Jeg har litt problemer med å se at man kan lage middager andre drømmer om med de råvarene hun viser til i denne tråden. Ikke engang Hellstrøm kan lage en drømmemiddag med 19,90-kylling fra Rema og saus laget av vann. Anonym poster: 94ac38ab72f1da4cfaabc94b5ec3c885 Jeg er langt ifra superhyggelig når folk svarer som de gjør, sånn har jeg blitt her inne på dib merker jeg, og sånn får det bare være Hva har det med saken å gjøre at den ferske kyllingen kostet 19.90 på tilbud i stedet for 50 kr som den ellers gjør? Helt bak mål. Det med å lage kraft ved å koke ut panna er også bare tull, jeg brukte ordet kraft i mangel på riktig ord, noe jeg forklarte senere. Det jeg mener er at det er fåtallet som lager saus fra bunnen hver dag, og om jeg lager en hjemmelaget saus og smaker den til med kjøttsaften fra stekepanna, så er faktisk det en drøm i forhold til toro kjøttkakesaus ja. Jeg lager alt fra bunnen, og kan tørre å påstå at det er mer næringsrikt det jeg og samboeren spiser enn det 60% av befolkningen trykker i seg hver dag, minst Og veldig dumt av deg å trekke fram helstrøm som faktisk hjelper folk med å handle inn for 2 uker til under tusenlappen (en mor med to barn/tenåriger blant annet). Helstrøm lager nok sunnere middag enn du gjør for bare 20 kr dagen. Anonym poster: 58ab534d95306ceaa3ee087691f958b4
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2013 #80 Skrevet 19. februar 2013 Å bli kalt sur kjærring fordi jeg mener at 500 kr i uken ikke rekker til alle måltider for to voksne personer for en hel uke faller på sin egen urimelighet. Anonym poster: 7b2ea5878cd3daee2be74ead815aacdd Bare for å presisere, siden du tydeligvis ikke klarer å se det selv: Du blir ikke kalt sur kjærring fordi du mener at 500 kroner i uken ikke rekker til alle måltider. Du blir kalt sur kjærring pga måten du har svart i denne tråden. Hvis du går tilbake å ser på dine egne svar, så vil du _kanskje_ se det... Anonym poster: 59b849bebfe73a5afc2b7ac67ac764ba Etter og ha lest gjennom hele tråden så fremstår ikke akkurat HI som superhyggelig heller. Argumenterer med å kalle folk for nek og smartinger, og virker generelt ganske nedlatende i måten å svare på. Og i tillegg skriver hun i et innlegg at hun lager middager hver dag som andre bare kan drømme om, men så kommer det frem at hun lager kraft med å koke ut panna. Jeg har litt problemer med å se at man kan lage middager andre drømmer om med de råvarene hun viser til i denne tråden. Ikke engang Hellstrøm kan lage en drømmemiddag med 19,90-kylling fra Rema og saus laget av vann. Anonym poster: 94ac38ab72f1da4cfaabc94b5ec3c885 Jeg er langt ifra superhyggelig når folk svarer som de gjør, sånn har jeg blitt her inne på dib merker jeg, og sånn får det bare være Hva har det med saken å gjøre at den ferske kyllingen kostet 19.90 på tilbud i stedet for 50 kr som den ellers gjør? Helt bak mål. Det med å lage kraft ved å koke ut panna er også bare tull, jeg brukte ordet kraft i mangel på riktig ord, noe jeg forklarte senere. Det jeg mener er at det er fåtallet som lager saus fra bunnen hver dag, og om jeg lager en hjemmelaget saus og smaker den til med kjøttsaften fra stekepanna, så er faktisk det en drøm i forhold til toro kjøttkakesaus ja. Jeg lager alt fra bunnen, og kan tørre å påstå at det er mer næringsrikt det jeg og samboeren spiser enn det 60% av befolkningen trykker i seg hver dag, minst Og veldig dumt av deg å trekke fram helstrøm som faktisk hjelper folk med å handle inn for 2 uker til under tusenlappen (en mor med to barn/tenåriger blant annet). Helstrøm lager nok sunnere middag enn du gjør for bare 20 kr dagen. Anonym poster: 58ab534d95306ceaa3ee087691f958b4 Hva er så sunt med mel, smør, vann, salt og pepper? Anonym poster: 7b2ea5878cd3daee2be74ead815aacdd
Sunnybeach4gull :) Skrevet 20. februar 2013 #81 Skrevet 20. februar 2013 Godt jobba Her bruker vi ca. 1500 kr i uka, men har 2 bleiebarn og babyen får mme. Også kjøper vi endel snop til lørdagen da Lurt å kjøpe frossen fisk og lage f.eks fiskegrateng, fiskekaker og slikt, jeg lager alltid stor form med fiskegrateng, fryser ned halvparten og har dermed en lettvint sunn middag den neste uken også
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2013 #82 Skrevet 20. februar 2013 Å bli kalt sur kjærring fordi jeg mener at 500 kr i uken ikke rekker til alle måltider for to voksne personer for en hel uke faller på sin egen urimelighet. Anonym poster: 7b2ea5878cd3daee2be74ead815aacdd Bare for å presisere, siden du tydeligvis ikke klarer å se det selv: Du blir ikke kalt sur kjærring fordi du mener at 500 kroner i uken ikke rekker til alle måltider. Du blir kalt sur kjærring pga måten du har svart i denne tråden. Hvis du går tilbake å ser på dine egne svar, så vil du _kanskje_ se det... Anonym poster: 59b849bebfe73a5afc2b7ac67ac764ba Etter og ha lest gjennom hele tråden så fremstår ikke akkurat HI som superhyggelig heller. Argumenterer med å kalle folk for nek og smartinger, og virker generelt ganske nedlatende i måten å svare på. Og i tillegg skriver hun i et innlegg at hun lager middager hver dag som andre bare kan drømme om, men så kommer det frem at hun lager kraft med å koke ut panna. Jeg har litt problemer med å se at man kan lage middager andre drømmer om med de råvarene hun viser til i denne tråden. Ikke engang Hellstrøm kan lage en drømmemiddag med 19,90-kylling fra Rema og saus laget av vann. Anonym poster: 94ac38ab72f1da4cfaabc94b5ec3c885 Helt enig med deg! Anonym poster: 12e51115f4b0b1c7cd11cab13794a479
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2013 #83 Skrevet 20. februar 2013 Å bli kalt sur kjærring fordi jeg mener at 500 kr i uken ikke rekker til alle måltider for to voksne personer for en hel uke faller på sin egen urimelighet. Anonym poster: 7b2ea5878cd3daee2be74ead815aacdd Bare for å presisere, siden du tydeligvis ikke klarer å se det selv: Du blir ikke kalt sur kjærring fordi du mener at 500 kroner i uken ikke rekker til alle måltider. Du blir kalt sur kjærring pga måten du har svart i denne tråden. Hvis du går tilbake å ser på dine egne svar, så vil du _kanskje_ se det... Anonym poster: 59b849bebfe73a5afc2b7ac67ac764ba Etter og ha lest gjennom hele tråden så fremstår ikke akkurat HI som superhyggelig heller. Argumenterer med å kalle folk for nek og smartinger, og virker generelt ganske nedlatende i måten å svare på. Og i tillegg skriver hun i et innlegg at hun lager middager hver dag som andre bare kan drømme om, men så kommer det frem at hun lager kraft med å koke ut panna. Jeg har litt problemer med å se at man kan lage middager andre drømmer om med de råvarene hun viser til i denne tråden. Ikke engang Hellstrøm kan lage en drømmemiddag med 19,90-kylling fra Rema og saus laget av vann. Anonym poster: 94ac38ab72f1da4cfaabc94b5ec3c885 Jeg er langt ifra superhyggelig når folk svarer som de gjør, sånn har jeg blitt her inne på dib merker jeg, og sånn får det bare være Hva har det med saken å gjøre at den ferske kyllingen kostet 19.90 på tilbud i stedet for 50 kr som den ellers gjør? Helt bak mål. Det med å lage kraft ved å koke ut panna er også bare tull, jeg brukte ordet kraft i mangel på riktig ord, noe jeg forklarte senere. Det jeg mener er at det er fåtallet som lager saus fra bunnen hver dag, og om jeg lager en hjemmelaget saus og smaker den til med kjøttsaften fra stekepanna, så er faktisk det en drøm i forhold til toro kjøttkakesaus ja. Jeg lager alt fra bunnen, og kan tørre å påstå at det er mer næringsrikt det jeg og samboeren spiser enn det 60% av befolkningen trykker i seg hver dag, minst Og veldig dumt av deg å trekke fram helstrøm som faktisk hjelper folk med å handle inn for 2 uker til under tusenlappen (en mor med to barn/tenåriger blant annet). Helstrøm lager nok sunnere middag enn du gjør for bare 20 kr dagen. Anonym poster: 58ab534d95306ceaa3ee087691f958b4 Hva er så sunt med mel, smør, vann, salt og pepper? Anonym poster: 7b2ea5878cd3daee2be74ead815aacdd Tror du vi drikker saus til middag? Skaff deg et liv, dette blir for dumt. Blir flau på dine vegne... Anonym poster: 58ab534d95306ceaa3ee087691f958b4
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2013 #84 Skrevet 20. februar 2013 Godt jobba Her bruker vi ca. 1500 kr i uka, men har 2 bleiebarn og babyen får mme. Også kjøper vi endel snop til lørdagen da Lurt å kjøpe frossen fisk og lage f.eks fiskegrateng, fiskekaker og slikt, jeg lager alltid stor form med fiskegrateng, fryser ned halvparten og har dermed en lettvint sunn middag den neste uken også Ja summen vil nok øke når det blir baby i hus Samme her, lager store porsjoner og fryser ned, kjempelurt og lettvint Anonym poster: 58ab534d95306ceaa3ee087691f958b4
Gjest Visten Skrevet 20. februar 2013 #85 Skrevet 20. februar 2013 Jeg blir nesten flau av denne tråden.. Noen her kunne bare skrevet "du skal ikke tro du er noe! Du skal ikke tro du kan noe, eller at du er bedre enn oss!", dette er damer på sitt beste. For guds skyld, ikke tro du gjør noe riktig HI ;-) Jeg skal lage middagsplan for to uker framover, så får vi se hva det blir til. Jeg må alltid innom butikker flere ganger i uka uansett for å kjøpe mer pålegg, melk, agurk og tomat (det går en hel agurk om dagen her innimellom, fatter ikke hvem som mumser så mye agurk..) 500,- i uka blir det dog ikke :-)
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2013 #86 Skrevet 20. februar 2013 Jeg blir nesten flau av denne tråden.. Noen her kunne bare skrevet "du skal ikke tro du er noe! Du skal ikke tro du kan noe, eller at du er bedre enn oss!", dette er damer på sitt beste. For guds skyld, ikke tro du gjør noe riktig HI ;-) Jeg skal lage middagsplan for to uker framover, så får vi se hva det blir til. Jeg må alltid innom butikker flere ganger i uka uansett for å kjøpe mer pålegg, melk, agurk og tomat (det går en hel agurk om dagen her innimellom, fatter ikke hvem som mumser så mye agurk..) 500,- i uka blir det dog ikke :-) Ja jeg blir også flau. Serdet er lagt ut en tråd ang storhandling/ukesmeny, og der får HI pepper fordi andre ikke liker menyen hennes. Selv hadde jeg ikke brukt samme meny, for jeg er avhengg av masse grønnsaker, fisk flere ganger i uka osv (litt "tyngre" middager enn feks suppe, eller hvordan jeg skal forklare det), men likevel, det kunne ikke falt meg inn å svare på den tråden bare for å si noe negativt til HI. Det var en meny de liker og trives med, da har hun nådd sitt mål med sin storhandling Så ja, mange kunne latt være å svare, eller som du sier: bare si det rett ut i stedet for å kvervulere i milelange innlegg Anonym poster: 58ab534d95306ceaa3ee087691f958b4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå