HeltLykkelig ♥♥ Skrevet 10. februar 2013 #76 Skrevet 10. februar 2013 Herregud for ei utvikling på denne tråden da.. Nå er det gått fra en diskusjon om hi burde fått innvilget ks, til innlegg om det værste som kan skje i begge tilfeller. For en gjeng! Koslig lesbing med fødsel rett rundt hjørnet gitt
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2013 #77 Skrevet 10. februar 2013 Du får betale selv da! Har hatt en lang og en rask, den raske var helt klart den enkleste, tok 2 timer. Anonym poster: 4e30826916cb5725aec35917dc2c26e0
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2013 #78 Skrevet 10. februar 2013 Herregud for ei utvikling på denne tråden da.. Nå er det gått fra en diskusjon om hi burde fått innvilget ks, til innlegg om det værste som kan skje i begge tilfeller. For en gjeng! Koslig lesbing med fødsel rett rundt hjørnet gitt Hahaha, vet mannen din om dette? Tenkte på det med lesbing Dagens latter! Anonym poster: 5d45ccf594e118e92050952fde38cfb3
Gjest Emea Skrevet 10. februar 2013 #79 Skrevet 10. februar 2013 Heldigvis er det ikke slik i Norge at en bare kan kreve keisersnitt.
HeltLykkelig ♥♥ Skrevet 10. februar 2013 #80 Skrevet 10. februar 2013 Herregud for ei utvikling på denne tråden da.. Nå er det gått fra en diskusjon om hi burde fått innvilget ks, til innlegg om det værste som kan skje i begge tilfeller. For en gjeng! Koslig lesbing med fødsel rett rundt hjørnet gitt Hahaha, vet mannen din om dette? Tenkte på det med lesbing Dagens latter! Anonym poster: 5d45ccf594e118e92050952fde38cfb3 Haha! Sshhhh... Ikke si det til noen
Gjest Emea Skrevet 10. februar 2013 #81 Skrevet 10. februar 2013 Herregud for ei utvikling på denne tråden da.. Nå er det gått fra en diskusjon om hi burde fått innvilget ks, til innlegg om det værste som kan skje i begge tilfeller. For en gjeng! Koslig lesbing med fødsel rett rundt hjørnet gitt Hahaha, vet mannen din om dette? Tenkte på det med lesbing Dagens latter! Anonym poster: 5d45ccf594e118e92050952fde38cfb3 Haha! Sshhhh... Ikke si det til noen Haha!
Mamma til tre gutter Skrevet 10. februar 2013 #82 Skrevet 10. februar 2013 Heilt enig med legen.. Å ta keisersnitt er en stor operasjon.. Og rød vaginalt er det beste for babyen og deg.. Ønsker du ikkje de beste for babyen???.
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2013 #83 Skrevet 10. februar 2013 Heilt enig med legen.. Å ta keisersnitt er en stor operasjon.. Og rød vaginalt er det beste for babyen og deg.. Ønsker du ikkje de beste for babyen???. Ehh... kan ikke dere slutte med at "å føde vaginalt er det beste for babyen og mor". Hvorfor finnes det haste- og katastrofesnitt? Tangforløsning? Vakuumforløsning? Morkakeløsning? Jeg har to vaginale fødsler bak meg og vil antagligvis føde vaginalt en gang til. Men møter dessverre bare på holdninger om at "naturlig fødsel er det beste for mor og babyen". Nope, det er ikke det beste for begge at mor trøkker ut en unge på 5 kilo når mor bruker str 32-34 i bukser!!! Anonym poster: 5d45ccf594e118e92050952fde38cfb3
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2013 #84 Skrevet 10. februar 2013 Heilt enig med legen.. Å ta keisersnitt er en stor operasjon.. Og rød vaginalt er det beste for babyen og deg.. Ønsker du ikkje de beste for babyen???. Ehh... kan ikke dere slutte med at "å føde vaginalt er det beste for babyen og mor". Hvorfor finnes det haste- og katastrofesnitt? Tangforløsning? Vakuumforløsning? Morkakeløsning? Jeg har to vaginale fødsler bak meg og vil antagligvis føde vaginalt en gang til. Men møter dessverre bare på holdninger om at "naturlig fødsel er det beste for mor og babyen". Nope, det er ikke det beste for begge at mor trøkker ut en unge på 5 kilo når mor bruker str 32-34 i bukser!!! Anonym poster: 5d45ccf594e118e92050952fde38cfb3 En mor som bruker 32 i bukser får ikke barn på 5 kg. Om du ikke vet at vaginalforløsning er best for mor og barn, så vil jeg på det sterkeste anbefale deg å sette deg inn i oppdatert forskning. Anonym poster: 8935d04a77b7a1ce370a713784b7d760
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2013 #85 Skrevet 10. februar 2013 Skjønner bare ikke hvorfor det er så fælt å ville ha keisersnitt. Jeg ønsker ikke å føde vaginalt en gang til, så hvis jeg må lyve på meg angst, så må jeg bare gjøre det. Forrige fødsel var helt ok, men det gikk for fort. Fikk ikke annen smertestillende enn badekar. Måtte føde på naturlig avdeling for dem mente det var best for meg. Anonym poster: fe8964ed73238358e8f5658fde2e6ba1 Jeg tenker at du får jo bare kjøre på, lyve om at du har fødselsangst og gråte store krokodilletårer til legen foran deg. Så får du en dato på papiret, du legges inn fastende og må som rgeel vente en del timer med intravenøs væske i armen og urinkateter i blæra mens nødvendige operasjoner foretas før ditt inngrep. Så trilles du inn i en stor operasjonssal full av scoop, sug, hjerteovervåkingsmaskiner, gasslanger og traller med medisinsk teknisk utstyr. Du sitter på kanten av operasjonsbordet mens en anestesilege stikker en diger nål inn i ryggen din og gir deg spinalbedøvelse. Så legges du ned, du vaskes med sprit og dekkes i sterilt papir og to kirurger og en operasjonssykepleier skjærer deg gjennom hud, underhud, fett, muskler og livmor og henter ut barnet ditt. Så forsvinner jordmor og evt far ut med barnet mens du ligger og det 20 cm lange snittet blir sydd i sammen i 15-20 minutter. I motsetning til når du fødte vaginalt så kan du ikke få barnet opp på brystet med en gang da KS-barn generelt har lavere apgar-score enn de som fødes naturlig. Du kan ikke gå i dusjen etter en halvtime og legges inn på barselhotell. Du må bo på to-eller firemanns rom med andre mødre og deres babyer. Mange kommer seg ikke skikkelig ut av senga før 3-4 dager etter et KS. Og om du er dum nok til å begynne å bakse med å løfte barnevogn inn og ut av bil, bære digre matposer ut av butikken og opp trappa hjemme osv så er det en stor risiko for at såret ditt revner eller at du pådrar deg brokk. Men kos deg, sikkert mye kulere enn å føde enkelt og greit på 2 timer... Anonym poster: 78c92b42ed98d826700bccb7649e5c3c Det var da voldsomt til skremselspropaganda! Jeg fikk barna mine på brystet etter ks for litt kos før de ble stelt, ble så sydd mens jeg tullet og pratet med kirurg og resten av teamet. Ble trillet inn på oppvåkning og da kom pappa og baby for å være med oss for da hadde babyen blitt vasket, stelt, veiet og målt. På "mitt" sykehus får alle enerom etter ks. Så jeg hadde enerom med begge barna og far kunne være der så mye han ville. Var oppe og gikk noen timer etter ks begge gangene, fjernet kateter og dusjet på egenhånd. Begge gangene fikk jeg skryt for å være den sprekeste på barsel ( stor fødeavdeling) Og det er slettes ikke sikkert det er så greit med vaginal fødsel heller. Det jeg har av " skader" etter to barn er et lite hvitt arr under bikinilinjen. Punktum. Mange av mine venninner har hatt store rupturer, sliter med inkontinens og avføringslekasjer, skjedefremfall, analprolaps, dårlig sexliv, lite følelse i underlivet osv, osv..av alle oss har jeg kommet desidert best ut av det! Så ks kan være det beste, det kan bli komplikasjoner - ja. Men husk at det er en planlagt og kontrolert operasjon. Man har ingen garanti for at en fødsel ikke gir komplikasjoner, hvor naturlig det en er! Anonym poster: 08bd3ce4d6d8f1efa532bcd6bb7317ee Du har også en mange full av sammenvoksninger som blir et problem den dagen du må opereres akutt i magen. Anonym poster: 8935d04a77b7a1ce370a713784b7d760 Jaha? Hvorfor det? Det er bare snittet som har vokst sammen igjen, og da burde et blitt et problem å skjære i det gang nummer to? Anonym poster: 08bd3ce4d6d8f1efa532bcd6bb7317ee
Mrs. Kaizer Skrevet 10. februar 2013 #86 Skrevet 10. februar 2013 Jeg fatter ikke at folk VIL føde i smertehælvete fremfor å få et keisersnitt.Vil dere virkelig ha en 4 kg baby ut av vagina når det finnes omtrent smertefrie alternativ.Var ingen problem å få innvilkget ks. Men det forutsetter at man klarer å argumentere og har satt seg inni alle sider av saken. HI: du kan ikke på alvor tro og mene at du skal få dette garantert FØR du i det hele tatt er gravid? du får en samtale i uke 28 hvis du går inn for det. Sats heller på å føde privat i london. Herregud,er jo ikke sikkert du blir gravid igjen en gang.. Anonym poster: 82abd062d907bfdd37199aa71eb35ae3 Ja, du hørtes smart ut....
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2013 #87 Skrevet 10. februar 2013 Skjønner bare ikke hvorfor det er så fælt å ville ha keisersnitt. Jeg ønsker ikke å føde vaginalt en gang til, så hvis jeg må lyve på meg angst, så må jeg bare gjøre det. Forrige fødsel var helt ok, men det gikk for fort. Fikk ikke annen smertestillende enn badekar. Måtte føde på naturlig avdeling for dem mente det var best for meg. Anonym poster: fe8964ed73238358e8f5658fde2e6ba1 Jeg tenker at du får jo bare kjøre på, lyve om at du har fødselsangst og gråte store krokodilletårer til legen foran deg. Så får du en dato på papiret, du legges inn fastende og må som rgeel vente en del timer med intravenøs væske i armen og urinkateter i blæra mens nødvendige operasjoner foretas før ditt inngrep. Så trilles du inn i en stor operasjonssal full av scoop, sug, hjerteovervåkingsmaskiner, gasslanger og traller med medisinsk teknisk utstyr. Du sitter på kanten av operasjonsbordet mens en anestesilege stikker en diger nål inn i ryggen din og gir deg spinalbedøvelse. Så legges du ned, du vaskes med sprit og dekkes i sterilt papir og to kirurger og en operasjonssykepleier skjærer deg gjennom hud, underhud, fett, muskler og livmor og henter ut barnet ditt. Så forsvinner jordmor og evt far ut med barnet mens du ligger og det 20 cm lange snittet blir sydd i sammen i 15-20 minutter. I motsetning til når du fødte vaginalt så kan du ikke få barnet opp på brystet med en gang da KS-barn generelt har lavere apgar-score enn de som fødes naturlig. Du kan ikke gå i dusjen etter en halvtime og legges inn på barselhotell. Du må bo på to-eller firemanns rom med andre mødre og deres babyer. Mange kommer seg ikke skikkelig ut av senga før 3-4 dager etter et KS. Og om du er dum nok til å begynne å bakse med å løfte barnevogn inn og ut av bil, bære digre matposer ut av butikken og opp trappa hjemme osv så er det en stor risiko for at såret ditt revner eller at du pådrar deg brokk. Men kos deg, sikkert mye kulere enn å føde enkelt og greit på 2 timer... Anonym poster: 78c92b42ed98d826700bccb7649e5c3c Det var da voldsomt til skremselspropaganda! Jeg fikk barna mine på brystet etter ks for litt kos før de ble stelt, ble så sydd mens jeg tullet og pratet med kirurg og resten av teamet. Ble trillet inn på oppvåkning og da kom pappa og baby for å være med oss for da hadde babyen blitt vasket, stelt, veiet og målt. På "mitt" sykehus får alle enerom etter ks. Så jeg hadde enerom med begge barna og far kunne være der så mye han ville. Var oppe og gikk noen timer etter ks begge gangene, fjernet kateter og dusjet på egenhånd. Begge gangene fikk jeg skryt for å være den sprekeste på barsel ( stor fødeavdeling) Og det er slettes ikke sikkert det er så greit med vaginal fødsel heller. Det jeg har av " skader" etter to barn er et lite hvitt arr under bikinilinjen. Punktum. Mange av mine venninner har hatt store rupturer, sliter med inkontinens og avføringslekasjer, skjedefremfall, analprolaps, dårlig sexliv, lite følelse i underlivet osv, osv..av alle oss har jeg kommet desidert best ut av det! Så ks kan være det beste, det kan bli komplikasjoner - ja. Men husk at det er en planlagt og kontrolert operasjon. Man har ingen garanti for at en fødsel ikke gir komplikasjoner, hvor naturlig det en er! Anonym poster: 08bd3ce4d6d8f1efa532bcd6bb7317ee Du har også en mange full av sammenvoksninger som blir et problem den dagen du må opereres akutt i magen. Anonym poster: 8935d04a77b7a1ce370a713784b7d760 Jaha? Hvorfor det? Det er bare snittet som har vokst sammen igjen, og da burde et blitt et problem å skjære i det gang nummer to? Anonym poster: 08bd3ce4d6d8f1efa532bcd6bb7317ee Alle snitt i magen gir sammenvoksninger. Tarmer som vokser sammen med tarmer, fettforkle, eggstokker, blæren, andre strukturer. Som regel skaper dette ikke problemer før en må opereres i magen av andre grunner, f.eks blindtarm, galleblære, ol. For å kunne gjøre en ny operasjon må en da bruke timer på å løsne opp i sammenvoksningene. Og faren for at det da kuttes hull på tarm, blære, eller annet er relativt stor. Dette er hovedårsaken til at en nå gjør de fleste mageoperasjoner med kikkehullsteknikk. Keisersnitt er faktisk en stor operasjon etter dagens målestokk. Anonym poster: 8935d04a77b7a1ce370a713784b7d760
HeleneBeate Skrevet 10. februar 2013 #88 Skrevet 10. februar 2013 Skjønner bare ikke hvorfor det er så fælt å ville ha keisersnitt. Jeg ønsker ikke å føde vaginalt en gang til, så hvis jeg må lyve på meg angst, så må jeg bare gjøre det. Forrige fødsel var helt ok, men det gikk for fort. Fikk ikke annen smertestillende enn badekar. Måtte føde på naturlig avdeling for dem mente det var best for meg. Anonym poster: fe8964ed73238358e8f5658fde2e6ba1 Jeg tenker at du får jo bare kjøre på, lyve om at du har fødselsangst og gråte store krokodilletårer til legen foran deg. Så får du en dato på papiret, du legges inn fastende og må som rgeel vente en del timer med intravenøs væske i armen og urinkateter i blæra mens nødvendige operasjoner foretas før ditt inngrep. Så trilles du inn i en stor operasjonssal full av scoop, sug, hjerteovervåkingsmaskiner, gasslanger og traller med medisinsk teknisk utstyr. Du sitter på kanten av operasjonsbordet mens en anestesilege stikker en diger nål inn i ryggen din og gir deg spinalbedøvelse. Så legges du ned, du vaskes med sprit og dekkes i sterilt papir og to kirurger og en operasjonssykepleier skjærer deg gjennom hud, underhud, fett, muskler og livmor og henter ut barnet ditt. Så forsvinner jordmor og evt far ut med barnet mens du ligger og det 20 cm lange snittet blir sydd i sammen i 15-20 minutter. I motsetning til når du fødte vaginalt så kan du ikke få barnet opp på brystet med en gang da KS-barn generelt har lavere apgar-score enn de som fødes naturlig. Du kan ikke gå i dusjen etter en halvtime og legges inn på barselhotell. Du må bo på to-eller firemanns rom med andre mødre og deres babyer. Mange kommer seg ikke skikkelig ut av senga før 3-4 dager etter et KS. Og om du er dum nok til å begynne å bakse med å løfte barnevogn inn og ut av bil, bære digre matposer ut av butikken og opp trappa hjemme osv så er det en stor risiko for at såret ditt revner eller at du pådrar deg brokk. Men kos deg, sikkert mye kulere enn å føde enkelt og greit på 2 timer... Anonym poster: 78c92b42ed98d826700bccb7649e5c3c Huff, kjenner prosedyren og risikoene. Skulle gjort mye for å kunne føde normalt, men det er umulig da bekkenet mitt er for smalt!
Mrs. Kaizer Skrevet 10. februar 2013 #89 Skrevet 10. februar 2013 Veldig LETT gravid, skulle det stå. Anonym poster: fe8964ed73238358e8f5658fde2e6ba1 Eeeh, hvordan vet du at du blir lett gravid? I følge deg selv har du bare et barn. Fordi om det klaffet tidlig med det barnet er det ikke sikkert at det gjør det med neste barn.Vi fikk barn nr 1 og 2 som bestilt, da vi ville prøve på barn nr 3, klaffet det ikke før etter 2,5 år og et par runder på pergotime. Og en fødsel som er unnagjort på 2 timer høres ut som en drømmefødsel, spør du meg. Så deilig å slippe å pines i mange timer med smerter. Få det gjort kjapt og greit. Ja, det er VONDT å føde! Og KS er absolutt ikke smertefritt det heller!
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2013 #90 Skrevet 10. februar 2013 Heilt enig med legen.. Å ta keisersnitt er en stor operasjon.. Og rød vaginalt er det beste for babyen og deg.. Ønsker du ikkje de beste for babyen???. Ehh... kan ikke dere slutte med at "å føde vaginalt er det beste for babyen og mor". Hvorfor finnes det haste- og katastrofesnitt? Tangforløsning? Vakuumforløsning? Morkakeløsning? Jeg har to vaginale fødsler bak meg og vil antagligvis føde vaginalt en gang til. Men møter dessverre bare på holdninger om at "naturlig fødsel er det beste for mor og babyen". Nope, det er ikke det beste for begge at mor trøkker ut en unge på 5 kilo når mor bruker str 32-34 i bukser!!! Anonym poster: 5d45ccf594e118e92050952fde38cfb3 En mor som bruker 32 i bukser får ikke barn på 5 kg. Om du ikke vet at vaginalforløsning er best for mor og barn, så vil jeg på det sterkeste anbefale deg å sette deg inn i oppdatert forskning. Anonym poster: 8935d04a77b7a1ce370a713784b7d760 Javel, så jeg som bruker 32 i bukser og fikk 4 kilos jente nesten 3 uker før termin, jeg juger bare da? Og papirene mine juger? Samtidig som inkontinensen min er bare en innbilning, jeg bruker tena str 2 hver bidige dag, og lekker til og med gjennom den, fordi jeg synes det er sexy å gå med det? Denne ungen ligger an til å være enda større enn storesøster, dvs, går jeg to uker over termin, så blir ungen 5 kilo. Enkel matematikk. Anonym poster: 5d45ccf594e118e92050952fde38cfb3
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2013 #91 Skrevet 10. februar 2013 Skjønner bare ikke hvorfor det er så fælt å ville ha keisersnitt. Jeg ønsker ikke å føde vaginalt en gang til, så hvis jeg må lyve på meg angst, så må jeg bare gjøre det. Forrige fødsel var helt ok, men det gikk for fort. Fikk ikke annen smertestillende enn badekar. Måtte føde på naturlig avdeling for dem mente det var best for meg. Anonym poster: fe8964ed73238358e8f5658fde2e6ba1 Jeg tenker at du får jo bare kjøre på, lyve om at du har fødselsangst og gråte store krokodilletårer til legen foran deg. Så får du en dato på papiret, du legges inn fastende og må som rgeel vente en del timer med intravenøs væske i armen og urinkateter i blæra mens nødvendige operasjoner foretas før ditt inngrep. Så trilles du inn i en stor operasjonssal full av scoop, sug, hjerteovervåkingsmaskiner, gasslanger og traller med medisinsk teknisk utstyr. Du sitter på kanten av operasjonsbordet mens en anestesilege stikker en diger nål inn i ryggen din og gir deg spinalbedøvelse. Så legges du ned, du vaskes med sprit og dekkes i sterilt papir og to kirurger og en operasjonssykepleier skjærer deg gjennom hud, underhud, fett, muskler og livmor og henter ut barnet ditt. Så forsvinner jordmor og evt far ut med barnet mens du ligger og det 20 cm lange snittet blir sydd i sammen i 15-20 minutter. I motsetning til når du fødte vaginalt så kan du ikke få barnet opp på brystet med en gang da KS-barn generelt har lavere apgar-score enn de som fødes naturlig. Du kan ikke gå i dusjen etter en halvtime og legges inn på barselhotell. Du må bo på to-eller firemanns rom med andre mødre og deres babyer. Mange kommer seg ikke skikkelig ut av senga før 3-4 dager etter et KS. Og om du er dum nok til å begynne å bakse med å løfte barnevogn inn og ut av bil, bære digre matposer ut av butikken og opp trappa hjemme osv så er det en stor risiko for at såret ditt revner eller at du pådrar deg brokk. Men kos deg, sikkert mye kulere enn å føde enkelt og greit på 2 timer... Anonym poster: 78c92b42ed98d826700bccb7649e5c3c Det var da voldsomt til skremselspropaganda! Jeg fikk barna mine på brystet etter ks for litt kos før de ble stelt, ble så sydd mens jeg tullet og pratet med kirurg og resten av teamet. Ble trillet inn på oppvåkning og da kom pappa og baby for å være med oss for da hadde babyen blitt vasket, stelt, veiet og målt. På "mitt" sykehus får alle enerom etter ks. Så jeg hadde enerom med begge barna og far kunne være der så mye han ville. Var oppe og gikk noen timer etter ks begge gangene, fjernet kateter og dusjet på egenhånd. Begge gangene fikk jeg skryt for å være den sprekeste på barsel ( stor fødeavdeling) Og det er slettes ikke sikkert det er så greit med vaginal fødsel heller. Det jeg har av " skader" etter to barn er et lite hvitt arr under bikinilinjen. Punktum. Mange av mine venninner har hatt store rupturer, sliter med inkontinens og avføringslekasjer, skjedefremfall, analprolaps, dårlig sexliv, lite følelse i underlivet osv, osv..av alle oss har jeg kommet desidert best ut av det! Så ks kan være det beste, det kan bli komplikasjoner - ja. Men husk at det er en planlagt og kontrolert operasjon. Man har ingen garanti for at en fødsel ikke gir komplikasjoner, hvor naturlig det en er! Anonym poster: 08bd3ce4d6d8f1efa532bcd6bb7317ee Du har også en mange full av sammenvoksninger som blir et problem den dagen du må opereres akutt i magen. Anonym poster: 8935d04a77b7a1ce370a713784b7d760 Jaha? Hvorfor det? Det er bare snittet som har vokst sammen igjen, og da burde et blitt et problem å skjære i det gang nummer to? Anonym poster: 08bd3ce4d6d8f1efa532bcd6bb7317ee Alle snitt i magen gir sammenvoksninger. Tarmer som vokser sammen med tarmer, fettforkle, eggstokker, blæren, andre strukturer. Som regel skaper dette ikke problemer før en må opereres i magen av andre grunner, f.eks blindtarm, galleblære, ol. For å kunne gjøre en ny operasjon må en da bruke timer på å løsne opp i sammenvoksningene. Og faren for at det da kuttes hull på tarm, blære, eller annet er relativt stor. Dette er hovedårsaken til at en nå gjør de fleste mageoperasjoner med kikkehullsteknikk. Keisersnitt er faktisk en stor operasjon etter dagens målestokk. Anonym poster: 8935d04a77b7a1ce370a713784b7d760 Jeg har sjekket magen med ul på kontroll, fikk beskjed om at alt var grodd fint, ingen sammenvoksninger. Og hvis du googler står det at ks regnets som et relativt enkelt inngrep. Og så blir det en litt konstruert problemstilling når stort sett alle andre mageopp. gjøres via kikkehull..men for all del. Heller det en uføretrygda p.g.a ukontrolert avføring selv etter 3 operasjoner og null sexliv for resten av livet p.g.a smerter og null sexlyst. Anonym poster: 08bd3ce4d6d8f1efa532bcd6bb7317ee
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2013 #92 Skrevet 10. februar 2013 Skjønner bare ikke hvorfor det er så fælt å ville ha keisersnitt. Jeg ønsker ikke å føde vaginalt en gang til, så hvis jeg må lyve på meg angst, så må jeg bare gjøre det. Forrige fødsel var helt ok, men det gikk for fort. Fikk ikke annen smertestillende enn badekar. Måtte føde på naturlig avdeling for dem mente det var best for meg. Anonym poster: fe8964ed73238358e8f5658fde2e6ba1 Jeg tenker at du får jo bare kjøre på, lyve om at du har fødselsangst og gråte store krokodilletårer til legen foran deg. Så får du en dato på papiret, du legges inn fastende og må som rgeel vente en del timer med intravenøs væske i armen og urinkateter i blæra mens nødvendige operasjoner foretas før ditt inngrep. Så trilles du inn i en stor operasjonssal full av scoop, sug, hjerteovervåkingsmaskiner, gasslanger og traller med medisinsk teknisk utstyr. Du sitter på kanten av operasjonsbordet mens en anestesilege stikker en diger nål inn i ryggen din og gir deg spinalbedøvelse. Så legges du ned, du vaskes med sprit og dekkes i sterilt papir og to kirurger og en operasjonssykepleier skjærer deg gjennom hud, underhud, fett, muskler og livmor og henter ut barnet ditt. Så forsvinner jordmor og evt far ut med barnet mens du ligger og det 20 cm lange snittet blir sydd i sammen i 15-20 minutter. I motsetning til når du fødte vaginalt så kan du ikke få barnet opp på brystet med en gang da KS-barn generelt har lavere apgar-score enn de som fødes naturlig. Du kan ikke gå i dusjen etter en halvtime og legges inn på barselhotell. Du må bo på to-eller firemanns rom med andre mødre og deres babyer. Mange kommer seg ikke skikkelig ut av senga før 3-4 dager etter et KS. Og om du er dum nok til å begynne å bakse med å løfte barnevogn inn og ut av bil, bære digre matposer ut av butikken og opp trappa hjemme osv så er det en stor risiko for at såret ditt revner eller at du pådrar deg brokk. Men kos deg, sikkert mye kulere enn å føde enkelt og greit på 2 timer... Anonym poster: 78c92b42ed98d826700bccb7649e5c3c Det var da voldsomt til skremselspropaganda! Jeg fikk barna mine på brystet etter ks for litt kos før de ble stelt, ble så sydd mens jeg tullet og pratet med kirurg og resten av teamet. Ble trillet inn på oppvåkning og da kom pappa og baby for å være med oss for da hadde babyen blitt vasket, stelt, veiet og målt. På "mitt" sykehus får alle enerom etter ks. Så jeg hadde enerom med begge barna og far kunne være der så mye han ville. Var oppe og gikk noen timer etter ks begge gangene, fjernet kateter og dusjet på egenhånd. Begge gangene fikk jeg skryt for å være den sprekeste på barsel ( stor fødeavdeling) Og det er slettes ikke sikkert det er så greit med vaginal fødsel heller. Det jeg har av " skader" etter to barn er et lite hvitt arr under bikinilinjen. Punktum. Mange av mine venninner har hatt store rupturer, sliter med inkontinens og avføringslekasjer, skjedefremfall, analprolaps, dårlig sexliv, lite følelse i underlivet osv, osv..av alle oss har jeg kommet desidert best ut av det! Så ks kan være det beste, det kan bli komplikasjoner - ja. Men husk at det er en planlagt og kontrolert operasjon. Man har ingen garanti for at en fødsel ikke gir komplikasjoner, hvor naturlig det en er! Anonym poster: 08bd3ce4d6d8f1efa532bcd6bb7317ee Du har også en mange full av sammenvoksninger som blir et problem den dagen du må opereres akutt i magen. Anonym poster: 8935d04a77b7a1ce370a713784b7d760 Jaha? Hvorfor det? Det er bare snittet som har vokst sammen igjen, og da burde et blitt et problem å skjære i det gang nummer to? Anonym poster: 08bd3ce4d6d8f1efa532bcd6bb7317ee Alle snitt i magen gir sammenvoksninger. Tarmer som vokser sammen med tarmer, fettforkle, eggstokker, blæren, andre strukturer. Som regel skaper dette ikke problemer før en må opereres i magen av andre grunner, f.eks blindtarm, galleblære, ol. For å kunne gjøre en ny operasjon må en da bruke timer på å løsne opp i sammenvoksningene. Og faren for at det da kuttes hull på tarm, blære, eller annet er relativt stor. Dette er hovedårsaken til at en nå gjør de fleste mageoperasjoner med kikkehullsteknikk. Keisersnitt er faktisk en stor operasjon etter dagens målestokk. Anonym poster: 8935d04a77b7a1ce370a713784b7d760 Må signere denne, jobber som operasjonssykepleier og reoperasjoner er aldri lette. Gjøres omtrent kun av overleger og det tar lengre tid, er langt større blødningsfare, vevet er skjørere osv. F eks kan tarm gro fast til bukveggen. Du snakker kun om "snittet" men det er skjært i både hud, underhud, fettvev, muskler og ikke minst er livmoren din blitt kuttet opp. Vevet blir stadig skjørere og mer uforutsigbart i fht blødning, sammenvoksinger og svakhet. Kvinner som har hatt to keisersnitt får aldri føde vaginalt etterpå da livmoren antakeligvis vil revne pga riene. En ting er KS som gjøres pga fare for mor og barns liv, for smalt bekken eller for stort barn osv. Da oppveies risikoene. Og kvinner som har måttet ta KS har minst like myevå være stolte av som de heldige kvinnene som føder vaginalt. Det er ingen konkurranse. Men i denne tråden er det snakk om KS uten medisinsk grunnlag og det er jo noe helt annet. Anonym poster: 78c92b42ed98d826700bccb7649e5c3c
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2013 #93 Skrevet 10. februar 2013 Skjønner bare ikke hvorfor det er så fælt å ville ha keisersnitt. Jeg ønsker ikke å føde vaginalt en gang til, så hvis jeg må lyve på meg angst, så må jeg bare gjøre det. Forrige fødsel var helt ok, men det gikk for fort. Fikk ikke annen smertestillende enn badekar. Måtte føde på naturlig avdeling for dem mente det var best for meg. Anonym poster: fe8964ed73238358e8f5658fde2e6ba1 Jeg tenker at du får jo bare kjøre på, lyve om at du har fødselsangst og gråte store krokodilletårer til legen foran deg. Så får du en dato på papiret, du legges inn fastende og må som rgeel vente en del timer med intravenøs væske i armen og urinkateter i blæra mens nødvendige operasjoner foretas før ditt inngrep. Så trilles du inn i en stor operasjonssal full av scoop, sug, hjerteovervåkingsmaskiner, gasslanger og traller med medisinsk teknisk utstyr. Du sitter på kanten av operasjonsbordet mens en anestesilege stikker en diger nål inn i ryggen din og gir deg spinalbedøvelse. Så legges du ned, du vaskes med sprit og dekkes i sterilt papir og to kirurger og en operasjonssykepleier skjærer deg gjennom hud, underhud, fett, muskler og livmor og henter ut barnet ditt. Så forsvinner jordmor og evt far ut med barnet mens du ligger og det 20 cm lange snittet blir sydd i sammen i 15-20 minutter. I motsetning til når du fødte vaginalt så kan du ikke få barnet opp på brystet med en gang da KS-barn generelt har lavere apgar-score enn de som fødes naturlig. Du kan ikke gå i dusjen etter en halvtime og legges inn på barselhotell. Du må bo på to-eller firemanns rom med andre mødre og deres babyer. Mange kommer seg ikke skikkelig ut av senga før 3-4 dager etter et KS. Og om du er dum nok til å begynne å bakse med å løfte barnevogn inn og ut av bil, bære digre matposer ut av butikken og opp trappa hjemme osv så er det en stor risiko for at såret ditt revner eller at du pådrar deg brokk. Men kos deg, sikkert mye kulere enn å føde enkelt og greit på 2 timer... Anonym poster: 78c92b42ed98d826700bccb7649e5c3c Det var da voldsomt til skremselspropaganda! Jeg fikk barna mine på brystet etter ks for litt kos før de ble stelt, ble så sydd mens jeg tullet og pratet med kirurg og resten av teamet. Ble trillet inn på oppvåkning og da kom pappa og baby for å være med oss for da hadde babyen blitt vasket, stelt, veiet og målt. På "mitt" sykehus får alle enerom etter ks. Så jeg hadde enerom med begge barna og far kunne være der så mye han ville. Var oppe og gikk noen timer etter ks begge gangene, fjernet kateter og dusjet på egenhånd. Begge gangene fikk jeg skryt for å være den sprekeste på barsel ( stor fødeavdeling) Og det er slettes ikke sikkert det er så greit med vaginal fødsel heller. Det jeg har av " skader" etter to barn er et lite hvitt arr under bikinilinjen. Punktum. Mange av mine venninner har hatt store rupturer, sliter med inkontinens og avføringslekasjer, skjedefremfall, analprolaps, dårlig sexliv, lite følelse i underlivet osv, osv..av alle oss har jeg kommet desidert best ut av det! Så ks kan være det beste, det kan bli komplikasjoner - ja. Men husk at det er en planlagt og kontrolert operasjon. Man har ingen garanti for at en fødsel ikke gir komplikasjoner, hvor naturlig det en er! Anonym poster: 08bd3ce4d6d8f1efa532bcd6bb7317ee Du har også en mange full av sammenvoksninger som blir et problem den dagen du må opereres akutt i magen. Anonym poster: 8935d04a77b7a1ce370a713784b7d760 Jaha? Hvorfor det? Det er bare snittet som har vokst sammen igjen, og da burde et blitt et problem å skjære i det gang nummer to? Anonym poster: 08bd3ce4d6d8f1efa532bcd6bb7317ee Alle snitt i magen gir sammenvoksninger. Tarmer som vokser sammen med tarmer, fettforkle, eggstokker, blæren, andre strukturer. Som regel skaper dette ikke problemer før en må opereres i magen av andre grunner, f.eks blindtarm, galleblære, ol. For å kunne gjøre en ny operasjon må en da bruke timer på å løsne opp i sammenvoksningene. Og faren for at det da kuttes hull på tarm, blære, eller annet er relativt stor. Dette er hovedårsaken til at en nå gjør de fleste mageoperasjoner med kikkehullsteknikk. Keisersnitt er faktisk en stor operasjon etter dagens målestokk. Anonym poster: 8935d04a77b7a1ce370a713784b7d760 Jeg har sjekket magen med ul på kontroll, fikk beskjed om at alt var grodd fint, ingen sammenvoksninger. Og hvis du googler står det at ks regnets som et relativt enkelt inngrep. Og så blir det en litt konstruert problemstilling når stort sett alle andre mageopp. gjøres via kikkehull..men for all del. Heller det en uføretrygda p.g.a ukontrolert avføring selv etter 3 operasjoner og null sexliv for resten av livet p.g.a smerter og null sexlyst. Anonym poster: 08bd3ce4d6d8f1efa532bcd6bb7317ee Ul kan ikke fortelle deg noe som helst om sammenvoksninger. Så enten har du misforstått eller fått feilaktig informasjon. Som jeg skrev over er nettopp sammenvoksninger årsaken til at stort sett alle bukoperasjoner gjøres gjennom kikkehull. Med unntak av f.eks keisersnitt. Ukontrollert avføring er ikke reservert kun for de som har født vaginalt, like mange sliter med dette etter keisersnitt om en ser på talletter 5-10 år. Hilsen kirurg Anonym poster: 8935d04a77b7a1ce370a713784b7d760
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2013 #94 Skrevet 11. februar 2013 Skjønner bare ikke hvorfor det er så fælt å ville ha keisersnitt. Jeg ønsker ikke å føde vaginalt en gang til, så hvis jeg må lyve på meg angst, så må jeg bare gjøre det. Forrige fødsel var helt ok, men det gikk for fort. Fikk ikke annen smertestillende enn badekar. Måtte føde på naturlig avdeling for dem mente det var best for meg. Anonym poster: fe8964ed73238358e8f5658fde2e6ba1 Jeg tenker at du får jo bare kjøre på, lyve om at du har fødselsangst og gråte store krokodilletårer til legen foran deg. Så får du en dato på papiret, du legges inn fastende og må som rgeel vente en del timer med intravenøs væske i armen og urinkateter i blæra mens nødvendige operasjoner foretas før ditt inngrep. Så trilles du inn i en stor operasjonssal full av scoop, sug, hjerteovervåkingsmaskiner, gasslanger og traller med medisinsk teknisk utstyr. Du sitter på kanten av operasjonsbordet mens en anestesilege stikker en diger nål inn i ryggen din og gir deg spinalbedøvelse. Så legges du ned, du vaskes med sprit og dekkes i sterilt papir og to kirurger og en operasjonssykepleier skjærer deg gjennom hud, underhud, fett, muskler og livmor og henter ut barnet ditt. Så forsvinner jordmor og evt far ut med barnet mens du ligger og det 20 cm lange snittet blir sydd i sammen i 15-20 minutter. I motsetning til når du fødte vaginalt så kan du ikke få barnet opp på brystet med en gang da KS-barn generelt har lavere apgar-score enn de som fødes naturlig. Du kan ikke gå i dusjen etter en halvtime og legges inn på barselhotell. Du må bo på to-eller firemanns rom med andre mødre og deres babyer. Mange kommer seg ikke skikkelig ut av senga før 3-4 dager etter et KS. Og om du er dum nok til å begynne å bakse med å løfte barnevogn inn og ut av bil, bære digre matposer ut av butikken og opp trappa hjemme osv så er det en stor risiko for at såret ditt revner eller at du pådrar deg brokk. Men kos deg, sikkert mye kulere enn å føde enkelt og greit på 2 timer... Anonym poster: 78c92b42ed98d826700bccb7649e5c3c Det var da voldsomt til skremselspropaganda! Jeg fikk barna mine på brystet etter ks for litt kos før de ble stelt, ble så sydd mens jeg tullet og pratet med kirurg og resten av teamet. Ble trillet inn på oppvåkning og da kom pappa og baby for å være med oss for da hadde babyen blitt vasket, stelt, veiet og målt. På "mitt" sykehus får alle enerom etter ks. Så jeg hadde enerom med begge barna og far kunne være der så mye han ville. Var oppe og gikk noen timer etter ks begge gangene, fjernet kateter og dusjet på egenhånd. Begge gangene fikk jeg skryt for å være den sprekeste på barsel ( stor fødeavdeling) Og det er slettes ikke sikkert det er så greit med vaginal fødsel heller. Det jeg har av " skader" etter to barn er et lite hvitt arr under bikinilinjen. Punktum. Mange av mine venninner har hatt store rupturer, sliter med inkontinens og avføringslekasjer, skjedefremfall, analprolaps, dårlig sexliv, lite følelse i underlivet osv, osv..av alle oss har jeg kommet desidert best ut av det! Så ks kan være det beste, det kan bli komplikasjoner - ja. Men husk at det er en planlagt og kontrolert operasjon. Man har ingen garanti for at en fødsel ikke gir komplikasjoner, hvor naturlig det en er! Anonym poster: 08bd3ce4d6d8f1efa532bcd6bb7317ee Du har også en mange full av sammenvoksninger som blir et problem den dagen du må opereres akutt i magen. Anonym poster: 8935d04a77b7a1ce370a713784b7d760 Jaha? Hvorfor det? Det er bare snittet som har vokst sammen igjen, og da burde et blitt et problem å skjære i det gang nummer to? Anonym poster: 08bd3ce4d6d8f1efa532bcd6bb7317ee Alle snitt i magen gir sammenvoksninger. Tarmer som vokser sammen med tarmer, fettforkle, eggstokker, blæren, andre strukturer. Som regel skaper dette ikke problemer før en må opereres i magen av andre grunner, f.eks blindtarm, galleblære, ol. For å kunne gjøre en ny operasjon må en da bruke timer på å løsne opp i sammenvoksningene. Og faren for at det da kuttes hull på tarm, blære, eller annet er relativt stor. Dette er hovedårsaken til at en nå gjør de fleste mageoperasjoner med kikkehullsteknikk. Keisersnitt er faktisk en stor operasjon etter dagens målestokk. Anonym poster: 8935d04a77b7a1ce370a713784b7d760 Jeg har sjekket magen med ul på kontroll, fikk beskjed om at alt var grodd fint, ingen sammenvoksninger. Og hvis du googler står det at ks regnets som et relativt enkelt inngrep. Og så blir det en litt konstruert problemstilling når stort sett alle andre mageopp. gjøres via kikkehull..men for all del. Heller det en uføretrygda p.g.a ukontrolert avføring selv etter 3 operasjoner og null sexliv for resten av livet p.g.a smerter og null sexlyst. Anonym poster: 08bd3ce4d6d8f1efa532bcd6bb7317ee Ul kan ikke fortelle deg noe som helst om sammenvoksninger. Så enten har du misforstått eller fått feilaktig informasjon. Som jeg skrev over er nettopp sammenvoksninger årsaken til at stort sett alle bukoperasjoner gjøres gjennom kikkehull. Med unntak av f.eks keisersnitt. Ukontrollert avføring er ikke reservert kun for de som har født vaginalt, like mange sliter med dette etter keisersnitt om en ser på talletter 5-10 år. Hilsen kirurg Anonym poster: 8935d04a77b7a1ce370a713784b7d760 Jeg tror ikke et sekund på at du er kirurg, for jeg var hos privat spesialist for å sjekke dette. Tror de vet hva de gjør. Hilsen statsministeren, liksom. Jeg skjønner poenget. Men man kan dø av å operere en hammertå også, og knekke nakken når du går ned trappen. Alt er forbundet med en viss risiko, og hva som skjer i fremtiden vet ingen. Per i dag har jeg det strålende iallefall, selv om du både tror og håper at jeg ikke skal ha det. Anonym poster: 08bd3ce4d6d8f1efa532bcd6bb7317ee
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2013 #95 Skrevet 11. februar 2013 Jeg vil føde normalt, fordi jeg ser det som en test av meg selv, om jeg er en sterk person, og fordi det er best for barnet. Men klarer virkelig ikke å se at ks er verre enn vaginal fødsel, det er jo bare en operasjon? Har blitt operert flere ganger før, og et snitt i magen eller gjennom brystkassen er ikke mer enn akkurat det, et operasjonsår. En fødsel som går dårlig derimot, med store rupturer, kanskje livmorprolaps, inkontinens for urin, lufe og avføring etc, det er alvorlige problemer man kanskje må leve med resten av livet. Eller er det noe spesielt med ks siden de skjærer i livmoren som gjør den operasjonen mye mer alvorlig enn alle andre operasjoner? Klart det tar noen uker før magen kjennes ok ut etter et keisesnitt. På den annen side kan det fort ta noen måneder før underlivet kjennes ok ut etter en vaginal fødsel. Pest eller kolera... Anonym poster: cf56a52bd933f9ffd242aaa917755792
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2013 #96 Skrevet 11. februar 2013 Jeg er helt enig med legen. Så lenge det ikke er en medisinsk grunn til det så synes jeg det blir for dumt når kvinner "syter" seg til ks. Har flere venninner som mener det er så mye bedre. Jeg hadde litt begge deler. Ungen var bra langt ned, men kom ikke ut etter et par forsøk med sugekoppen så da bestemte de seg for å ta keisersnitt. På forhånd ville jeg absolutt ikke ha keisersnitt, men der og da etter flere døgn (med rier, ikke aktiv fødsel) var jeg så sliten at jeg var litt lettet over at det hele endelig skulle være over. Selve operasjonen gikk bra og rolig for seg. Fikk ikke ungen på brystet for hun hadde vann i lungene (som mange som tas med keisersnitt har) og ble tatt hånd om av barnelegen. Far ble sendt til nyfødtavdelingen sammen med barnet mens jeg ble sydd sammen og sendt til oppvåkning. Barnet var nesten 4 timer gammel når jeg endelig fikk se henne og nesten ett døgn når jeg fikk henne på brystet. Etter snittet måtte jeg opp på do allerede samme kveld, var i dusjen dagen etterpå og allerede dagen etter gikk jeg uten støtte. Tok ikke mye smertestillende (mest for spinalhodepinen faktisk) etterpå, men det var vondt ja. Bare det å snu seg i sengen var veldig ubehagelig, jeg følte meg mørbanket og ikke egentlig i stand til å ta meg av ungen selv. Jenta var 7-8 måneder når det sluttet å være ubehagelig i arrområdet, men jeg er fortsatt nummen i området. Og sex var veldig vondt de første gangene. Jeg kan sikkert få ks neste gang hvis jeg vil det, men jeg har nesten totalt angst for at det skal ende slik igjen. Vil ikke ha keisersnitt og vil gjerne prøve å føde normalt. Anonym poster: 39a492d9fc8b04e6059ab7d3924a6607
LilleBamBam+EnTil Skrevet 11. februar 2013 #97 Skrevet 11. februar 2013 Hvis du sier du har fødselsangst, så må du gå til spesialjordmor 2-3 ganger for å snakke om angsten din og for å få deg til å tenke anderledes. Dårlig gjort å si man har angst hvis man virkelig ikke har det. Anonym poster: 2c648bc594961a16bef3959a467fb7c7 Er helt enig med deg. Å si man har angst,kan i verste fall ødelegge for dem som faktisk har angst.. Høres det ikke ut som hun har en smule fødselsangst? ... Anonym poster: 5be48469a9c140849a902287f2a2acbc Nei faktisk ikke. At hun har uheldig erfaring eller et forvrengt bilde av hva en fødsel og keisersnitt er, er noe annet. Da kan en få tilbud om å bearbeide opplevelsen. Tro meg, å bruke angst som en unsklyldning er ABSOLUT IKKE greit!!!! Det setter de som har reel og invalidiserende angst i et dårlig lys. Gjør som legen sa: dropp å få flere barn. Det er helt frivillig og nå vet du at du må føde vaginalt.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2013 #98 Skrevet 11. februar 2013 Skal bare kaste meg inn i debatten, men jeg tror det kanskje ville blitt mindre mas om keisesnitt om det var lettere å få garantert skikkelig smertelindring (epidural) i stede for å havne i en "kanskje får du det, kanske får du ingenting" situasjon. Jeg hadde en fæl første fødsel, det epidural var faktisk det eneste positivt jeg kan huske (når den omsider kom). Nå er jeg livredd for å føde igjen, fordi jeg vil ikke risikere å oppleve en lignende fødsel som den første uten å ha mulighet til å få epidural, enten det er fordi jordmor er imot eller fordi anestesilegen er opptatt. Keisersnitt vil jeg helst ikke ha, så for meg blir alternativene enten fødsel i utlandet (med oppfølging av mor, olle bare babyen) eller ikke flere barn. Det er så mye fokus på at en fødsel er noe naturlig og ikke en sykdom, at fødende som opplever problemer lett blir overlatt til seg selv og da er det ikke rart at man gruer seg til neste fødsel. Anonym poster: 1f5ff8b90db566ca08e694d9b4250c74
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2013 #99 Skrevet 11. februar 2013 Skal bare kaste meg inn i debatten, men jeg tror det kanskje ville blitt mindre mas om keisesnitt om det var lettere å få garantert skikkelig smertelindring (epidural) i stede for å havne i en "kanskje får du det, kanske får du ingenting" situasjon. Jeg hadde en fæl første fødsel, det epidural var faktisk det eneste positivt jeg kan huske (når den omsider kom). Nå er jeg livredd for å føde igjen, fordi jeg vil ikke risikere å oppleve en lignende fødsel som den første uten å ha mulighet til å få epidural, enten det er fordi jordmor er imot eller fordi anestesilegen er opptatt. Keisersnitt vil jeg helst ikke ha, så for meg blir alternativene enten fødsel i utlandet (med oppfølging av mor, olle bare babyen) eller ikke flere barn. Det er så mye fokus på at en fødsel er noe naturlig og ikke en sykdom, at fødende som opplever problemer lett blir overlatt til seg selv og da er det ikke rart at man gruer seg til neste fødsel. Anonym poster: 1f5ff8b90db566ca08e694d9b4250c74 Det er ingen som kan garantere skikkelig smertelindring! Er ikke bestandig epidural fungerer som den skal. Har du valgt å få barn, ja så må man faktisk føde. Hvis ikke kan man adoptere. Fødselsangst er noe man skal respektere. Noen har god utbytte av samtaler med jordmor, men noen klarer ikke få bukt med angsten sin. Da er det rett og rimelig at hun da får innvilget ks. Men HI er "bare" redd for at det skal gå for fort. Hun sier jo selv at hun skal late som hun har angst, og det er IKKE greit! Anonym poster: fa1f87b599bcdc9940ba38f628b672ee
LilleBamBam+EnTil Skrevet 11. februar 2013 #100 Skrevet 11. februar 2013 Skjønner bare ikke hvorfor det er så fælt å ville ha keisersnitt. Jeg ønsker ikke å føde vaginalt en gang til, så hvis jeg må lyve på meg angst, så må jeg bare gjøre det. Forrige fødsel var helt ok, men det gikk for fort. Fikk ikke annen smertestillende enn badekar. Måtte føde på naturlig avdeling for dem mente det var best for meg. Anonym poster: fe8964ed73238358e8f5658fde2e6ba1 Jeg tenker at du får jo bare kjøre på, lyve om at du har fødselsangst og gråte store krokodilletårer til legen foran deg. Så får du en dato på papiret, du legges inn fastende og må som rgeel vente en del timer med intravenøs væske i armen og urinkateter i blæra mens nødvendige operasjoner foretas før ditt inngrep. Så trilles du inn i en stor operasjonssal full av scoop, sug, hjerteovervåkingsmaskiner, gasslanger og traller med medisinsk teknisk utstyr. Du sitter på kanten av operasjonsbordet mens en anestesilege stikker en diger nål inn i ryggen din og gir deg spinalbedøvelse. Så legges du ned, du vaskes med sprit og dekkes i sterilt papir og to kirurger og en operasjonssykepleier skjærer deg gjennom hud, underhud, fett, muskler og livmor og henter ut barnet ditt. Så forsvinner jordmor og evt far ut med barnet mens du ligger og det 20 cm lange snittet blir sydd i sammen i 15-20 minutter. I motsetning til når du fødte vaginalt så kan du ikke få barnet opp på brystet med en gang da KS-barn generelt har lavere apgar-score enn de som fødes naturlig. Du kan ikke gå i dusjen etter en halvtime og legges inn på barselhotell. Du må bo på to-eller firemanns rom med andre mødre og deres babyer. Mange kommer seg ikke skikkelig ut av senga før 3-4 dager etter et KS. Og om du er dum nok til å begynne å bakse med å løfte barnevogn inn og ut av bil, bære digre matposer ut av butikken og opp trappa hjemme osv så er det en stor risiko for at såret ditt revner eller at du pådrar deg brokk. Men kos deg, sikkert mye kulere enn å føde enkelt og greit på 2 timer... Anonym poster: 78c92b42ed98d826700bccb7649e5c3c Det var da voldsomt til skremselspropaganda! Jeg fikk barna mine på brystet etter ks for litt kos før de ble stelt, ble så sydd mens jeg tullet og pratet med kirurg og resten av teamet. Ble trillet inn på oppvåkning og da kom pappa og baby for å være med oss for da hadde babyen blitt vasket, stelt, veiet og målt. På "mitt" sykehus får alle enerom etter ks. Så jeg hadde enerom med begge barna og far kunne være der så mye han ville. Var oppe og gikk noen timer etter ks begge gangene, fjernet kateter og dusjet på egenhånd. Begge gangene fikk jeg skryt for å være den sprekeste på barsel ( stor fødeavdeling) Og det er slettes ikke sikkert det er så greit med vaginal fødsel heller. Det jeg har av " skader" etter to barn er et lite hvitt arr under bikinilinjen. Punktum. Mange av mine venninner har hatt store rupturer, sliter med inkontinens og avføringslekasjer, skjedefremfall, analprolaps, dårlig sexliv, lite følelse i underlivet osv, osv..av alle oss har jeg kommet desidert best ut av det! Så ks kan være det beste, det kan bli komplikasjoner - ja. Men husk at det er en planlagt og kontrolert operasjon. Man har ingen garanti for at en fødsel ikke gir komplikasjoner, hvor naturlig det en er! Anonym poster: 08bd3ce4d6d8f1efa532bcd6bb7317ee Du har også en mange full av sammenvoksninger som blir et problem den dagen du må opereres akutt i magen. Anonym poster: 8935d04a77b7a1ce370a713784b7d760 Jaha? Hvorfor det? Det er bare snittet som har vokst sammen igjen, og da burde et blitt et problem å skjære i det gang nummer to? Anonym poster: 08bd3ce4d6d8f1efa532bcd6bb7317ee Alle snitt i magen gir sammenvoksninger. Tarmer som vokser sammen med tarmer, fettforkle, eggstokker, blæren, andre strukturer. Som regel skaper dette ikke problemer før en må opereres i magen av andre grunner, f.eks blindtarm, galleblære, ol. For å kunne gjøre en ny operasjon må en da bruke timer på å løsne opp i sammenvoksningene. Og faren for at det da kuttes hull på tarm, blære, eller annet er relativt stor. Dette er hovedårsaken til at en nå gjør de fleste mageoperasjoner med kikkehullsteknikk. Keisersnitt er faktisk en stor operasjon etter dagens målestokk. Anonym poster: 8935d04a77b7a1ce370a713784b7d760 Jeg har sjekket magen med ul på kontroll, fikk beskjed om at alt var grodd fint, ingen sammenvoksninger. Og hvis du googler står det at ks regnets som et relativt enkelt inngrep. Og så blir det en litt konstruert problemstilling når stort sett alle andre mageopp. gjøres via kikkehull..men for all del. Heller det en uføretrygda p.g.a ukontrolert avføring selv etter 3 operasjoner og null sexliv for resten av livet p.g.a smerter og null sexlyst. Anonym poster: 08bd3ce4d6d8f1efa532bcd6bb7317ee Ul kan ikke fortelle deg noe som helst om sammenvoksninger. Så enten har du misforstått eller fått feilaktig informasjon. Som jeg skrev over er nettopp sammenvoksninger årsaken til at stort sett alle bukoperasjoner gjøres gjennom kikkehull. Med unntak av f.eks keisersnitt. Ukontrollert avføring er ikke reservert kun for de som har født vaginalt, like mange sliter med dette etter keisersnitt om en ser på talletter 5-10 år. Hilsen kirurg Anonym poster: 8935d04a77b7a1ce370a713784b7d760 Jeg tror ikke et sekund på at du er kirurg, for jeg var hos privat spesialist for å sjekke dette. Tror de vet hva de gjør. Hilsen statsministeren, liksom. Jeg skjønner poenget. Men man kan dø av å operere en hammertå også, og knekke nakken når du går ned trappen. Alt er forbundet med en viss risiko, og hva som skjer i fremtiden vet ingen. Per i dag har jeg det strålende iallefall, selv om du både tror og håper at jeg ikke skal ha det. Anonym poster: 08bd3ce4d6d8f1efa532bcd6bb7317ee Nei du kan ikke fastslå sammenvoksninger på UL. Tro meg, jeg har vært gjennom dette mange nok ganger hos x antall spesialister til å vite dette. Så støtter kirurgen i dette. Sammenvoksninger synes best ved eksplorerende hysteroskopi. Og for hvert inngrep i livmorhulen øker sjansen for sammenvoksninger. Jeg anbefaler deg å lese deg opp på Ashermans syndrom. Men dette var bare de medisinske fakta.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå