Anonym bruker Skrevet 22. januar 2013 #1 Skrevet 22. januar 2013 Hver gang det diskuteres vekt her inne blir det snakk om sjokolade og fast food. De overvektige er raskt på banen og nekter på at de spiser mat med mye fett,sukker og karbohydrater. I følge dem selv spiser det super sunt, normale mengder og er flinke til å trene. Hva er da årsaken til at de er overvektige?? Dårlig selvinnsikt? Eller fornektelse? Ps: ikke bruk stoffskifte argumentet, det er under 2 % av befolkningen som lider av det, mens over 20% lider av fedme. Så det er sjelden grunnen. Anonym poster: 08fb4ca185d72e2d6d4a4e319755d46e
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2013 #2 Skrevet 22. januar 2013 Jeg spiser sunt og variert (ja faktisk), men i enorme mengder og jeg trener ikke. Anonym poster: 9729a9ada6ca5f3a9c37922e4c7be997
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2013 #4 Skrevet 22. januar 2013 Hva er årsaken til at folk er tjukke i hodet? Kostholdet? Arv? Miljø? Hårfargen? Solarium? PS! Ikke bruk uopplyst argumentet. Alle har rett på skolegang i Norge. Så det er sjelden grunnen. Anonym poster: 5efe473b4294a314dedc37351c9243aa
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2013 #5 Skrevet 22. januar 2013 Da jeg var mindre så var jeg litt kraftig. Ble mobbet for dette på barneskolen. Noe som endte med at jeg ble deppa og brukte mat som trøst, og dette dro jeg med i voksen alder. Anonym poster: aa653156e562969bf20fa43913c3dab7
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2013 #6 Skrevet 22. januar 2013 Jeg tror det er mange som ikke er klar over hvor mange kcal det er i det vi får i oss. Det er jo kjent at man må forbrenne likt antall kcal som man inntar for å ikke legge på seg. Om man lever et inaktivt liv, så er det ikke så mye som skal til for å overskride det "riktige" antall daglige kcal inntak. Et par kaffe latter, dobbel porsjon middag og en ekstra dæsj med saus, en Snickers og en Coca Cola... Vips så har du doblet det antall kcal du skulle ha spist. Ta f.eks en cortado fra Dolce Gusto. Den har 53 kcal. En Cafe au Lait fra samme merke har 72. Drikker du 3-4 kopper cafe au lait per dag er du oppe i ca 300 kcal bare der. Det anbefalte daglige kcal inntaket er 2000kcal om dagen. En Snickers sjokolade har 509kcal. Legger man på Frokost, lunsj, middag og kveldsmat oppå det, er man godt over det anbefalte. Kan jeg ha rett? Anonym poster: c9bdee3618aa189b3b7a38b49bd081a5
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2013 #7 Skrevet 22. januar 2013 Her er det kombinasjon hormonfeil i kroppen og mathunger, og passivt liv. "Så" ikke overvekten min før det liksom var for sent, når man er blitt veldig stor er det også tungt å skal gå ned. Så blir man deppa pga det og trøster seg med mer mat. Så jeg skylder på meg selv selv om jeg har lavt stoffskifte, metabolsk syndrom, insulinresistens and so on.. for om jeg hadde tatt grep da disse sykdommene kom så hadde det vært mulig å stoppet det. Anonym poster: f09c015063389858ca55b2a625a103ab
Elsker livet Skrevet 22. januar 2013 #8 Skrevet 22. januar 2013 Ser man bort fra dårlig livsstil så skyldes det nok at kroppen ikke er satt sammen at det er så enkelt som at en faktisk kan telle kalorier inn og ut. Hvilken mat, hormonbalanse, sollys, vitaminer + + + spiller inn. Så for mange er det faktisk en gåte hvorfor de ikke er normalvektige, både undervektig og overvektig.
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2013 #9 Skrevet 22. januar 2013 Finnes vel omtrent like mange grunner som det finnes overvektige personer.... For min egen del ble jeg overvektig pga en million misslykkede slankekurer av alle mulige slag. Heller ikke leger eller ernæringsfysiologer klarte å hjelpe... Hva var mitt største problem?? Det mange av dere her inne mener ikke eksisterer. Det finnes ikke noe som heter sparebluss skjønner dere fordi da ville alle i konsentrasjonsleirene vært feite (what???? Ja, fikk faktisk den kommentaren slengt til meg her tidligere). Jo, jeg mener at hvis man stort sett hver eneste dag untatt en dag i uka holder seg til ca 4 brødskiver med pålegg og sukkerfri saft og likevell klarer å gå opp!! Da er man i sparebluss. Det bekreftet også helsepersonell som skulle hjelpe meg... Blir ikke mye bedre av at uansett hvor du snur eller vender deg så får du beskjed om å spise mindre og sunnere! Mindre??? Jeg skulle søren meg spist tre ganger MER!!! Som sagt, dette var min grunn, men hva alle andres grunn er vil jeg ikke uttale meg om :-) Anonym poster: 40c967de0a6b7580b8b38aaa82f361d7
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2013 #10 Skrevet 22. januar 2013 Jeg er feit fordi jeg spiser for mye dritt og ikke rører noe særlig på meg. Enkelt og greit, sånn er det for de fleste. Men det finnes NOEN som av en eller annen grunn legger på seg uten at de gjør noe særlig feil. Og for dem er det nok litt kjipt å bli satt i samme bås som oss som stapper innpå hele dagen. Anonym poster: 824d66766584b7bb6a6b9c8005b64824
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2013 #11 Skrevet 22. januar 2013 Jeg har alltid vært normalt slank, men gikk opp 18 kilo etter at keg begynte på medisiner...fælt! Men har nå gått nesten alt av meg:) Anonym poster: 788691dd9e89caecafe65539eff6205b
Mammatil2+lillespire<3 Skrevet 22. januar 2013 #12 Skrevet 22. januar 2013 (endret) væll.... jeg var feit fordi jeg likte sukker, hadde nesten 0 forbrenning, hatet mat og pga sykdom kunne jeg ikke trene... og ble seksuelt missbrukt i en alder av 4, og forsøkt voldatt 2 ganger av 3 forskjellige... så hva gjør man... spiser dritt og gjømmer seg så ingen vil ha deg... så døm meg den som vil... er mange dær ute som er uviten... Endret 22. januar 2013 av Mammatil2+lillespire<3
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2013 #13 Skrevet 22. januar 2013 De mener jo nå at det ligger i genene. Anonym poster: 94312f0299b4d0cd3f519b370eb3606a
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2013 #14 Skrevet 22. januar 2013 Hver gang det diskuteres vekt her inne blir det snakk om sjokolade og fast food. De overvektige er raskt på banen og nekter på at de spiser mat med mye fett,sukker og karbohydrater. I følge dem selv spiser det super sunt, normale mengder og er flinke til å trene. Hva er da årsaken til at de er overvektige?? Dårlig selvinnsikt? Eller fornektelse? Ps: ikke bruk stoffskifte argumentet, det er under 2 % av befolkningen som lider av det, mens over 20% lider av fedme. Så det er sjelden grunnen. Anonym poster: 08fb4ca185d72e2d6d4a4e319755d46e Du må skille mellom hvorfor man er overvektig og hvorfor man har blitt overvektig. Hvis man først er overvektig, hjelper det ikke å ha et normalt, sunt kosthold; da stabiliserer du kun vekten. Hvis man skal ned i vekt, må man slanke seg og trene, det holder ikke å spise og holde samme aktivitet som en normalvektig har/gjør. Ergo kan mange overvektige ha et normalt og noenlunde sunt kosthold uten å gå ned i vekt. Anonym poster: 9fdf6f80e73fe7d673710534bfad557d
Elsker livet Skrevet 22. januar 2013 #15 Skrevet 22. januar 2013 Jeg er feit fordi jeg spiser for mye dritt og ikke rører noe særlig på meg. Enkelt og greit, sånn er det for de fleste. Men det finnes NOEN som av en eller annen grunn legger på seg uten at de gjør noe særlig feil. Og for dem er det nok litt kjipt å bli satt i samme bås som oss som stapper innpå hele dagen. Anonym poster: 824d66766584b7bb6a6b9c8005b64824 Det finnes ikke noen, men mange. Veldig mange overvektige har insulinresistens. Da spiser de feil, ikke nødvendigvis dritt, men for mye karbohydrater. Statens ernæringsråd hjelper mennesker med fedme til å bli enda feitere ved å "slanke" dem med magre produkter, for mye karbohydrater og for lite protein og fett. Men for meg er poteter, børdskiver, pasta, frukt osv. dritt for kroppen min. Jeg blir ikke feitere, men oppblåst, blir slapp og lat etter å ha spist epler eller grovbrød med skinke.
Tauriel Skrevet 22. januar 2013 #16 Skrevet 22. januar 2013 Ble mobbet på skolen som endte i trøstespising, som jeg enda gjør når jeg blir trist. Så har lengden gjort sitt til at jeg sliter med smerter, siden jeg ikke trente meg opp fra jeg var barn. Nå har jeg gått opp litt til etter jeg fikk barn, det pga ryggen og føttene ikke er like gode som før og jeg klarer ikke å gå like mye lenger.
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2013 #17 Skrevet 22. januar 2013 Jeg er totalt sukkeravhengig og oppfører meg som en narkoman i forhold til søtsaker. Hvorfor kan man lure på, det er nok sammensatt. Har vært opp og ned i vekt mange ganger. Jeg vet alt om kosthold og fysikk og innimellom klarer jeg å ta meg sammen og gå ned. Men de musklene blir man sliten av, så sprekker jeg og er på kjøret igjen. Da spretter jeg opp i vekt igjen, litt mer for hver gang. Jeg vet veldig godt hvor mange kalorier det er i f.eks en Snickers. Men jeg skrur av når jeg er på kjøret, da trekker jeg inn og nyter rusen. Anonym poster: 4e24f5fa9e6fdb705282af3225247e7e
Snuppelupp1988 Skrevet 22. januar 2013 #18 Skrevet 22. januar 2013 (endret) Finnes da mer enn stoffskifte som spiller inn. La på meg over 40 kilo når jeg var gravid pga hormonforstyrrelser og kunne ikke bevege meg lenger enn til doen de tre siste månedene, og har gått ned ti av dem etter fødsel og det går tregt pga det. Jobber i en tungt fysikk jobb, trener tre ganger i uka og spiser sunt. Så nei ingen fornektelse her Går du ikke lei av disse trådene? Om det er fysisk, psykisk eller fornektelse så er det noe du ikke trenger å tenke på. Sikkert masse vi overvektige kunne kommentert på din kropp også, men jeg gjør det hvertfall ikke. For har nok med å høre på mine slanke venniner som klager over sin kropp så nei får holde med det Endret 22. januar 2013 av Snuppelupp1988
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2013 #19 Skrevet 22. januar 2013 Jeg er feit fordi jeg spiser for mye dritt og ikke rører noe særlig på meg. Enkelt og greit, sånn er det for de fleste. Men det finnes NOEN som av en eller annen grunn legger på seg uten at de gjør noe særlig feil. Og for dem er det nok litt kjipt å bli satt i samme bås som oss som stapper innpå hele dagen. Anonym poster: 824d66766584b7bb6a6b9c8005b64824 Det finnes ikke noen, men mange. Veldig mange overvektige har insulinresistens. Da spiser de feil, ikke nødvendigvis dritt, men for mye karbohydrater. Statens ernæringsråd hjelper mennesker med fedme til å bli enda feitere ved å "slanke" dem med magre produkter, for mye karbohydrater og for lite protein og fett. Men for meg er poteter, børdskiver, pasta, frukt osv. dritt for kroppen min. Jeg blir ikke feitere, men oppblåst, blir slapp og lat etter å ha spist epler eller grovbrød med skinke. Ok, ja, det er også en faktor. Det jeg mener er at mange av oss blir feite fordi vi gjør noe (eller mye) feil, men det finnes også de som ikke gjør det, og det er urettferdig overfor dem å skjære alle over en kam. Hvor stor andel det er av dem har jeg ingen oversikt over, men det er vel også irrelevant for den enkelte. Anonym poster: 824d66766584b7bb6a6b9c8005b64824
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2013 #20 Skrevet 22. januar 2013 Jeg er feit fordi jeg spiser for mye dritt og ikke rører noe særlig på meg. Enkelt og greit, sånn er det for de fleste. Men det finnes NOEN som av en eller annen grunn legger på seg uten at de gjør noe særlig feil. Og for dem er det nok litt kjipt å bli satt i samme bås som oss som stapper innpå hele dagen. Anonym poster: 824d66766584b7bb6a6b9c8005b64824 Det finnes ikke noen, men mange. Veldig mange overvektige har insulinresistens. Da spiser de feil, ikke nødvendigvis dritt, men for mye karbohydrater. Statens ernæringsråd hjelper mennesker med fedme til å bli enda feitere ved å "slanke" dem med magre produkter, for mye karbohydrater og for lite protein og fett. Men for meg er poteter, børdskiver, pasta, frukt osv. dritt for kroppen min. Jeg blir ikke feitere, men oppblåst, blir slapp og lat etter å ha spist epler eller grovbrød med skinke. 100% enig! Men: siden jeg nå er klar over at jeg ikke tåler karbohydrater, så spiser jeg det heller ikke. Man må jo ta hensyn til omstendighetene, og da er ikke insulinresistens en unnskyldning for å være overvektig alikevel. Anonym poster: dc4a5ea29822587bad0a8a0ecd81c28a
kaffeglad Skrevet 22. januar 2013 #21 Skrevet 22. januar 2013 Jeg spiser for mye. Så enkelt og så vanskelig på samme tid. Kan masse om kosthold og spiser ganske sunt.Men altså altfor mye. Derfor er jeg feit!
Light of my life Skrevet 22. januar 2013 #22 Skrevet 22. januar 2013 Vil ikke kalle meg selv feit, men har lagt på meg ca 15 kg det siste halve året pga medisiner Sliter med å få de av igjen
Elsker livet Skrevet 22. januar 2013 #23 Skrevet 22. januar 2013 Jeg er feit fordi jeg spiser for mye dritt og ikke rører noe særlig på meg. Enkelt og greit, sånn er det for de fleste. Men det finnes NOEN som av en eller annen grunn legger på seg uten at de gjør noe særlig feil. Og for dem er det nok litt kjipt å bli satt i samme bås som oss som stapper innpå hele dagen. Anonym poster: 824d66766584b7bb6a6b9c8005b64824 Det finnes ikke noen, men mange. Veldig mange overvektige har insulinresistens. Da spiser de feil, ikke nødvendigvis dritt, men for mye karbohydrater. Statens ernæringsråd hjelper mennesker med fedme til å bli enda feitere ved å "slanke" dem med magre produkter, for mye karbohydrater og for lite protein og fett. Men for meg er poteter, børdskiver, pasta, frukt osv. dritt for kroppen min. Jeg blir ikke feitere, men oppblåst, blir slapp og lat etter å ha spist epler eller grovbrød med skinke. 100% enig! Men: siden jeg nå er klar over at jeg ikke tåler karbohydrater, så spiser jeg det heller ikke. Man må jo ta hensyn til omstendighetene, og da er ikke insulinresistens en unnskyldning for å være overvektig alikevel. Anonym poster: dc4a5ea29822587bad0a8a0ecd81c28a Problemet er at myndighetene ikke bryr seg med alle de som har insulinresistens. De fleste strever med overvekt halve livet før en fornuftig lege hjelper dem og forteller dem at de er insulinresistente. Først da er det mulig å gjøre noe med det som faktisk kan fungere over tid.
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2013 #24 Skrevet 22. januar 2013 Men det er jo lov til "å bruke huet" selv. Har man problemer med overvekt selv om man spiser "sunt" etter myndighetenes kostholdsråd, så tenker man nytt. Jeg raste ned i vekt da jeg kuttet karbohydratene, så det er ikke tull. Spiser like mye kalorier nå som da. Anonym poster: dc4a5ea29822587bad0a8a0ecd81c28a
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2013 #25 Skrevet 22. januar 2013 Jeg sitter ikke igjen med inntrykket at "alle tykke her spiser sunt, trener mye" osv. Det jeg legger merke til er alle trådene, hetsing(av de feite og de for tynne). Jeg er feit fordi jeg spiser for mye, deriblant sjokolade og sushi som er min favoritt fast food. Jeg trener for lite, fordi jeg har kroniske smerter etter en skade. Jeg trøstespiser fordi jeg er så forbanna sliten at jeg har mest lyst til å legge meg ned å grine...Det tragiske er at der og da, når man spiser noe søtt, får man det kicket som gjør at jeg kommer meg igjennom kvelden. Jeg er sliten fordi jeg har en baby som er mye våken om natta, en forelder som er alvorlig syk og kroniske smerter. Men ja, jeg burde ta meg sammen. Jeg vet bare ikke hvor jeg skal ta kreftene fra. Anonym poster: bf7f2ab8b6deb10c2e370dd5cbc7819b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå