Gå til innhold

Dette med pels og sånt da....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare jeg som reagerer på at hun skriver at å spise honning fører til dyrelidelser? Altså, sist jeg sjekket var ikke bier er dyr, men er insekt! Noob!! ^^

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å flisespikke: slakte et dyr LEVENDE??? Blir ikke alle slaktet levende?

Nei, kun de stakkars halal dyrene blir slaktet levende. Det vanlige er å avlive, så slakte.

Jeg spiser hjemme kun lam, vilt og fisk. Kjøper salmalaks som dessverre er oppdrettet, ellers får jeg hjemmefisket torsk. Får egg fra en bekjent med høner hjemme. Er jeg på besøk spiser jeg det jeg får servert så lenge det er ordentlig mat, synes det er uhøflig å legge ut om kyllingene lidelser når jeg er invitert på middag. Lam og okse er forøvrig mer etisk enn gris og kylling, de er verstingene.

Om det er dyrevelferd man tenker på er melkeprodukter verre enn storfekjøtt, kjøttkveget lever myyye bedre enn de stakkars melkekyrne. Jeg spiser likevel ost og drikker melk. Kjøper økologisk der jeg kan, ikke fordi jeg bryr meg det minste om sprøytemidler etc, men fordi der er høyere krav til dyrevelferd. Skulle ønske det fantes ikke-økologiske alternativer som garanterte for god dyrevelferd. Grøstad-gris etc er vel slik, når jeg tenker meg om...

Jeg elsker dyr, setter fyr jeg kjenner over mennesker jeg ikke kjenner, men jeg spiser dyr likevel. Akkurat som at katten min spiser dyr. Derimot går jeg IKKE på sirkus, i dyrehager etc slik mange her inne gjør, mitt barn skal aldri lære at dyreplageri er underholdning.

Jeg er litt enig med den som sa at vegetarianere ser usunne ut. Aldri sett en vegetarianer med skikkelig muskeldeff, de ser alltid litt smådvaske og "myke" ut. Og jeg kjenner MANGE reflekterte bevisste vegetarianere. De bygger ikke muskler en brøkdel av like bra som meg, ikke guttene heller. Vi er omnivore, ikke herbivore, det er bare å se på fordøyelsessystemet, tennene og ikke minst øynene våre (rovdyr har øynene foran, planteetere/byttedyr på siden av hodet. Jeg trenger kjøtt (rødt) ca en gang i uka, resten av dagene klarer jeg meg med vegetar om jeg må.

Dere som blir så mye sunnere av å kutte kjøtt, var eneste forskjellen at dere kuttet et par biffer i uka? Eller gikk dere fra å spise behandlet kjøtt, over til å spise mer grønnsaker etc i samme slengen? For i så fall er jo uke forskjellen de kjøtt til vegetar, men fra usunn til sunn. Har noen av dere å spise akkurat det samme varierte vegetarkostholdet dere nå har, men inkludere en renskåret biff to ganger i uka, og sett om det gir varige negative følger? (Kortvarig vil det nok gi ubehag om man har vært veggs lenge, all uvant mat er rart for kroppen).

Anonym poster: ac6107826bccf8242da73567c17a7aff

Skrevet (endret)
Nei, kun de stakkars halal dyrene blir slaktet levende. Det vanlige er å avlive, så slakte. Jeg spiser hjemme kun lam, vilt og fisk. Kjøper salmalaks som dessverre er oppdrettet, ellers får jeg hjemmefisket torsk. Får egg fra en bekjent med høner hjemme. Er jeg på besøk spiser jeg det jeg får servert så lenge det er ordentlig mat, synes det er uhøflig å legge ut om kyllingene lidelser når jeg er invitert på middag. Lam og okse er forøvrig mer etisk enn gris og kylling, de er verstingene. Om det er dyrevelferd man tenker på er melkeprodukter verre enn storfekjøtt, kjøttkveget lever myyye bedre enn de stakkars melkekyrne. Jeg spiser likevel ost og drikker melk. Kjøper økologisk der jeg kan, ikke fordi jeg bryr meg det minste om sprøytemidler etc, men fordi der er høyere krav til dyrevelferd. Skulle ønske det fantes ikke-økologiske alternativer som garanterte for god dyrevelferd. Grøstad-gris etc er vel slik, når jeg tenker meg om... Jeg elsker dyr, setter fyr jeg kjenner over mennesker jeg ikke kjenner, men jeg spiser dyr likevel. Akkurat som at katten min spiser dyr. Derimot går jeg IKKE på sirkus, i dyrehager etc slik mange her inne gjør, mitt barn skal aldri lære at dyreplageri er underholdning. Jeg er litt enig med den som sa at vegetarianere ser usunne ut. Aldri sett en vegetarianer med skikkelig muskeldeff, de ser alltid litt smådvaske og "myke" ut. Og jeg kjenner MANGE reflekterte bevisste vegetarianere. De bygger ikke muskler en brøkdel av like bra som meg, ikke guttene heller. Vi er omnivore, ikke herbivore, det er bare å se på fordøyelsessystemet, tennene og ikke minst øynene våre (rovdyr har øynene foran, planteetere/byttedyr på siden av hodet. Jeg trenger kjøtt (rødt) ca en gang i uka, resten av dagene klarer jeg meg med vegetar om jeg må. Dere som blir så mye sunnere av å kutte kjøtt, var eneste forskjellen at dere kuttet et par biffer i uka? Eller gikk dere fra å spise behandlet kjøtt, over til å spise mer grønnsaker etc i samme slengen? For i så fall er jo uke forskjellen de kjøtt til vegetar, men fra usunn til sunn. Har noen av dere å spise akkurat det samme varierte vegetarkostholdet dere nå har, men inkludere en renskåret biff to ganger i uka, og sett om det gir varige negative følger? (Kortvarig vil det nok gi ubehag om man har vært veggs lenge, all uvant mat er rart for kroppen). Anonym poster: ac6107826bccf8242da73567c17a7aff
kjenner jeg likte deg ganske godt ! Jeg som er hi og skrev dette med at vegetarianere kan se slitne ut. . Som F.eks Marianne Aulie og lillian muller, begge har det typiske "vegetar" utseende jeg snakker om.. Mangler rett og slett en viss glød.. Men jeg kjenner en vegetarianer som har lagt veldig mye vekt på dette med å variere kosten, slik at man får i seg alt man trenger via annen mat enn kjøtt.Disse som klarer og kombinere dette til det perfekte, har nok et mye bedre kosthold enn de fleste vegetarianere. Men jeg mener uansett at vi trenger kjøtt. Å si at det ikke er ment at vi mennesker skal bruke dyra til mat og andre ting, er som å si at vi ikke har fått beina våre til å gå på. Endret av AiliVeronica
Skrevet

Vi trenger på ingen måte krig og fattigdom.

Anonym poster: f02bce5b99e08b7648f02b5feca1b23a

Oki

Godt du er enig. Men spnn fordi jeg er nysgjerrig: hva fikk deg til å tro at vi trenger krig og fattigdom?

Tja... Man kan ALDRI gjøre ALLE fornøyd. Det går ikke uansett hvor mye man skulle prøve..

Det kommer alltid til å være forskjeller, sjalusi, krangling ++++++. Dermed også alltid en form for krig og konflikter.

Om 2 personer har akkurat like mye av ting, kommer de uansett til å finne en måte og prøve å være hakket bedre enn den andre på. Det er bare slik ting er..

Det går ikke ann å leve i en "perfekt" verden.. for det som er perfekt for en, er ulykke for en annen... Verden hadde ikke fungert uten mye av det negative.

Jeg lurer fortsatt på hvorfor du tror vi _trenger_ krig og fattigdom

Fordi det er slik verden går rundt. Det er flott med en "perfekt" verden i teorien, men det fungerer ikke i praksis

Skrevet

Oki

Godt du er enig. Men spnn fordi jeg er nysgjerrig: hva fikk deg til å tro at vi trenger krig og fattigdom?

Tja... Man kan ALDRI gjøre ALLE fornøyd. Det går ikke uansett hvor mye man skulle prøve..

Det kommer alltid til å være forskjeller, sjalusi, krangling ++++++. Dermed også alltid en form for krig og konflikter.

Om 2 personer har akkurat like mye av ting, kommer de uansett til å finne en måte og prøve å være hakket bedre enn den andre på. Det er bare slik ting er..

Det går ikke ann å leve i en "perfekt" verden.. for det som er perfekt for en, er ulykke for en annen... Verden hadde ikke fungert uten mye av det negative.

Fordi det er slik verden går rundt. Det er flott med en "perfekt" verden i teorien, men det fungerer ikke i praksis

At verden fungerer slik nå betyr da slett ikke at vi _trenger_ krig.

Skrevet

Oki

At verden fungerer slik nå betyr da slett ikke at vi _trenger_ krig.

Slutter all krig i verden, vil det uansett oppstå en ny . Vi er skapt med egenskapene til å beskytte oss selv, terretoriet vårt, og våre egne.

Fattigdom lærer oss og sette pris på det vi har,

Ja, som sagt, det er slik verden går rundt... Hvis alt hadde vært perfekt, hva i alle dager skulle vi jobbet for? Kjempet for?

Skrevet
Nei, kun de stakkars halal dyrene blir slaktet levende. Det vanlige er å avlive, så slakte. Jeg spiser hjemme kun lam, vilt og fisk. Kjøper salmalaks som dessverre er oppdrettet, ellers får jeg hjemmefisket torsk. Får egg fra en bekjent med høner hjemme. Er jeg på besøk spiser jeg det jeg får servert så lenge det er ordentlig mat, synes det er uhøflig å legge ut om kyllingene lidelser når jeg er invitert på middag. Lam og okse er forøvrig mer etisk enn gris og kylling, de er verstingene. Om det er dyrevelferd man tenker på er melkeprodukter verre enn storfekjøtt, kjøttkveget lever myyye bedre enn de stakkars melkekyrne. Jeg spiser likevel ost og drikker melk. Kjøper økologisk der jeg kan, ikke fordi jeg bryr meg det minste om sprøytemidler etc, men fordi der er høyere krav til dyrevelferd. Skulle ønske det fantes ikke-økologiske alternativer som garanterte for god dyrevelferd. Grøstad-gris etc er vel slik, når jeg tenker meg om... Jeg elsker dyr, setter fyr jeg kjenner over mennesker jeg ikke kjenner, men jeg spiser dyr likevel. Akkurat som at katten min spiser dyr. Derimot går jeg IKKE på sirkus, i dyrehager etc slik mange her inne gjør, mitt barn skal aldri lære at dyreplageri er underholdning. Jeg er litt enig med den som sa at vegetarianere ser usunne ut. Aldri sett en vegetarianer med skikkelig muskeldeff, de ser alltid litt smådvaske og "myke" ut. Og jeg kjenner MANGE reflekterte bevisste vegetarianere. De bygger ikke muskler en brøkdel av like bra som meg, ikke guttene heller. Vi er omnivore, ikke herbivore, det er bare å se på fordøyelsessystemet, tennene og ikke minst øynene våre (rovdyr har øynene foran, planteetere/byttedyr på siden av hodet. Jeg trenger kjøtt (rødt) ca en gang i uka, resten av dagene klarer jeg meg med vegetar om jeg må. Dere som blir så mye sunnere av å kutte kjøtt, var eneste forskjellen at dere kuttet et par biffer i uka? Eller gikk dere fra å spise behandlet kjøtt, over til å spise mer grønnsaker etc i samme slengen? For i så fall er jo uke forskjellen de kjøtt til vegetar, men fra usunn til sunn. Har noen av dere å spise akkurat det samme varierte vegetarkostholdet dere nå har, men inkludere en renskåret biff to ganger i uka, og sett om det gir varige negative følger? (Kortvarig vil det nok gi ubehag om man har vært veggs lenge, all uvant mat er rart for kroppen). Anonym poster: ac6107826bccf8242da73567c17a7aff
kjenner jeg likte deg ganske godt ! Jeg som er hi og skrev dette med at vegetarianere kan se slitne ut. . Som F.eks Marianne Aulie og lillian muller, begge har det typiske "vegetar" utseende jeg snakker om.. Mangler rett og slett en viss glød.. Men jeg kjenner en vegetarianer som har lagt veldig mye vekt på dette med å variere kosten, slik at man får i seg alt man trenger via annen mat enn kjøtt.Disse som klarer og kombinere dette til det perfekte, har nok et mye bedre kosthold enn de fleste vegetarianere. Men jeg mener uansett at vi trenger kjøtt. Å si at det ikke er ment at vi mennesker skal bruke dyra til mat og andre ting, er som å si at vi ikke har fått beina våre til å gå på.

Svarer dere begge to her:

Lillian Muller er veganer, ikke vegetarianer, og da blir det en annen diskusjon.

Jeg er ingen fan av Marianne Aulie, men å si at hun ikke ser sunn ut og mangler glød...?

Tror ikke du/dere forstår hvor utrolig frekke dere er. Jeg mangler hverken glød eller muskelmasse.

Kommenterer jeg utseende til "kjøttetere"? Nei, det gjør jeg ikke. Det blir akkurat like usaklig den veien.

Man bygger muskler av proteiner, og om du ikke kjenner noen vegetarianere med god muskeldefinisjon, ja, da kjenner du ingen vegetarianere som vet hvordan man setter opp en gunstig meny.

Dette er heller ikke en diskusjon om hva mennesker fra naturens side er, jeg VET at mennesker er skapt altetende. Saken er at folk flest spiser altfor mye kjøtt (Og kun de beste stykkene) og DET går utover dyrevelferden. Samlebåndmentaliteten til de store bedriftene betyr at dyrene lider.

Jeg er gift med en mann som spiser kjøtt, så dette har heller ikke noe med at jeg er en rabiat vegetarianer, hva folk spiser er ikke min sak, men jeg blir HISSIG når man liksom er helt på viddene når man bryr seg om naturen og dyr.

Å ta en diskusjon om dyrevelferd og kosthold er viktig og interessant, men å komme med usaklige påstander hjelper ingen sider av saken.

Skrevet
kjenner jeg likte deg ganske godt ! Jeg som er hi og skrev dette med at vegetarianere kan se slitne ut. . Som F.eks Marianne Aulie og lillian muller, begge har det typiske "vegetar" utseende jeg snakker om.. Mangler rett og slett en viss glød.. Men jeg kjenner en vegetarianer som har lagt veldig mye vekt på dette med å variere kosten, slik at man får i seg alt man trenger via annen mat enn kjøtt.Disse som klarer og kombinere dette til det perfekte, har nok et mye bedre kosthold enn de fleste vegetarianere. Men jeg mener uansett at vi trenger kjøtt. Å si at det ikke er ment at vi mennesker skal bruke dyra til mat og andre ting, er som å si at vi ikke har fått beina våre til å gå på.

Svarer dere begge to her:

Lillian Muller er veganer, ikke vegetarianer, og da blir det en annen diskusjon.

Jeg er ingen fan av Marianne Aulie, men å si at hun ikke ser sunn ut og mangler glød...?

Tror ikke du/dere forstår hvor utrolig frekke dere er. Jeg mangler hverken glød eller muskelmasse.

Kommenterer jeg utseende til "kjøttetere"? Nei, det gjør jeg ikke. Det blir akkurat like usaklig den veien.

Man bygger muskler av proteiner, og om du ikke kjenner noen vegetarianere med god muskeldefinisjon, ja, da kjenner du ingen vegetarianere som vet hvordan man setter opp en gunstig meny.

Dette er heller ikke en diskusjon om hva mennesker fra naturens side er, jeg VET at mennesker er skapt altetende. Saken er at folk flest spiser altfor mye kjøtt (Og kun de beste stykkene) og DET går utover dyrevelferden. Samlebåndmentaliteten til de store bedriftene betyr at dyrene lider.

Jeg er gift med en mann som spiser kjøtt, så dette har heller ikke noe med at jeg er en rabiat vegetarianer, hva folk spiser er ikke min sak, men jeg blir HISSIG når man liksom er helt på viddene når man bryr seg om naturen og dyr.

Å ta en diskusjon om dyrevelferd og kosthold er viktig og interessant, men å komme med usaklige påstander hjelper ingen sider av saken.

Jeg håper fler tenker over hva de spiser og bruker selv jeg. Inkludert meg selv mer enn jeg allerede gjør.

Men jenta bak denne bloggen får det til å virke som om hele verden burde direkte SLUTTE å spise kjøtt i det hele tatt. Og det syntes jeg er for dumt

Skrevet

Jeg håper fler tenker over hva de spiser og bruker selv jeg. Inkludert meg selv mer enn jeg allerede gjør.

Men jenta bak denne bloggen får det til å virke som om hele verden burde direkte SLUTTE å spise kjøtt i det hele tatt. Og det syntes jeg er for dumt

Ja, det er viktig å være realistisk. Jeg må ærlig innrømme at jeg håper folk flest har en vegetarisk dag i uken, men jeg er forsiktig med å ikke misjonere. Noen vegetarianere er for aggressive og veldig alt-eller-ingenting.

Når det er sagt så står det respekt av å gjøre så mye som denne jenta faktisk gjør.

Skrevet
Svarer dere begge to her: Lillian Muller er veganer, ikke vegetarianer, og da blir det en annen diskusjon. Jeg er ingen fan av Marianne Aulie, men å si at hun ikke ser sunn ut og mangler glød...? Tror ikke du/dere forstår hvor utrolig frekke dere er. Jeg mangler hverken glød eller muskelmasse. Kommenterer jeg utseende til "kjøttetere"? Nei, det gjør jeg ikke. Det blir akkurat like usaklig den veien. Man bygger muskler av proteiner, og om du ikke kjenner noen vegetarianere med god muskeldefinisjon, ja, da kjenner du ingen vegetarianere som vet hvordan man setter opp en gunstig meny. Dette er heller ikke en diskusjon om hva mennesker fra naturens side er, jeg VET at mennesker er skapt altetende. Saken er at folk flest spiser altfor mye kjøtt (Og kun de beste stykkene) og DET går utover dyrevelferden. Samlebåndmentaliteten til de store bedriftene betyr at dyrene lider. Jeg er gift med en mann som spiser kjøtt, så dette har heller ikke noe med at jeg er en rabiat vegetarianer, hva folk spiser er ikke min sak, men jeg blir HISSIG når man liksom er helt på viddene når man bryr seg om naturen og dyr. Å ta en diskusjon om dyrevelferd og kosthold er viktig og interessant, men å komme med usaklige påstander hjelper ingen sider av saken.

Jeg blir derimot hissig når du insinuerer at man ikke kan bry seg om dyrevelferd og naturen selv om man spiser kjøtt. De fleste av mine venner er veldig opptatt av dyrevelferd selv om de spiser kjøtt, og nøye på hva slags kjøtt de kjøper.

Jeg er helt enig i at de fleste spiser for mye kjøtt. Som jeg sa synes jeg man burde spise kjøtt 1-2 ganger i uka, de fleste spiser kjøtt hver dag. Jeg er ikek enig i at alle bare vil ha de beste delene av dyret, tvert i mot synes jeg en overveldende andel mennesker kun tenker pris (pølser, ferdige farseprodukter, MUK aka møkk og slikt), og selv om det er fint at noen vil ødelegge seg selv med å spise det søppelet siden man da får utnyttet hele dyret, så gir priskrig på kjøtt dårlig dyrevelferd. For min del kunne kjøtt heller vært dyrere, bare man var garantert at de ekstra kronene gikk til dyreveferd og ikke i lomma til butikkeierene.

Ang at vegetarianere har like god muskeldeff som de som spiser balansert og med litt kjøtt, vel, der får vi bare være uenige. Enten er du et medisisnk unikum, eller så har vi forskjellig oppfatning av hva som er god muskeldeff. De fleste kjøttetere har selvsagt heller ikke masse glød og definerte muskler, me det er fordi de er generelt usunne, og oftes spiser både gluten og farseprodukter, ikke fordi biff er usunt. Det er ikke å være frekk, det er en fakta konstatering. Mange synes litt myke former (dvask)på kvinner er pent, så det betyr ikke at man blir stygg av å ikke spise kjøtt.

Siden du skiller på veganer og vegetarianer regner jeg med at du mener at spiser egg og melk? Det er jo rimelig hyklerisk for en som er så opptatt av dyrevelferd, med mindre du har høner og melkeku hjemme...

Skjønner ikke hvorfor du hisser deg sånn opp bare fordi vi er litt uenige.

Skrevet

Ja, det her er bare ekstremt teit, dere har jo aldri vært på et fjøs når dere sier at kuene bare kan ta et skritt fram og tilbake. De fleste er jo også ute hele sommeren.

Skrevet

Ja, det her er bare ekstremt teit, dere har jo aldri vært på et fjøs når dere sier at kuene bare kan ta et skritt fram og tilbake. De fleste er jo også ute hele sommeren.

Melkekuer er ute på sommeren, men inne i knøttsmå båser resten av året. At de har det fint 4 måneder av året ser jeg faktisk ikke på som bra nok.

Skrevet

Jeg blir derimot hissig når du insinuerer at man ikke kan bry seg om dyrevelferd og naturen selv om man spiser kjøtt. De fleste av mine venner er veldig opptatt av dyrevelferd selv om de spiser kjøtt, og nøye på hva slags kjøtt de kjøper.

Jeg er helt enig i at de fleste spiser for mye kjøtt. Som jeg sa synes jeg man burde spise kjøtt 1-2 ganger i uka, de fleste spiser kjøtt hver dag. Jeg er ikek enig i at alle bare vil ha de beste delene av dyret, tvert i mot synes jeg en overveldende andel mennesker kun tenker pris (pølser, ferdige farseprodukter, MUK aka møkk og slikt), og selv om det er fint at noen vil ødelegge seg selv med å spise det søppelet siden man da får utnyttet hele dyret, så gir priskrig på kjøtt dårlig dyrevelferd. For min del kunne kjøtt heller vært dyrere, bare man var garantert at de ekstra kronene gikk til dyreveferd og ikke i lomma til butikkeierene.

Ang at vegetarianere har like god muskeldeff som de som spiser balansert og med litt kjøtt, vel, der får vi bare være uenige. Enten er du et medisisnk unikum, eller så har vi forskjellig oppfatning av hva som er god muskeldeff. De fleste kjøttetere har selvsagt heller ikke masse glød og definerte muskler, me det er fordi de er generelt usunne, og oftes spiser både gluten og farseprodukter, ikke fordi biff er usunt. Det er ikke å være frekk, det er en fakta konstatering. Mange synes litt myke former (dvask)på kvinner er pent, så det betyr ikke at man blir stygg av å ikke spise kjøtt.

Siden du skiller på veganer og vegetarianer regner jeg med at du mener at spiser egg og melk? Det er jo rimelig hyklerisk for en som er så opptatt av dyrevelferd, med mindre du har høner og melkeku hjemme...

Skjønner ikke hvorfor du hisser deg sånn opp bare fordi vi er litt uenige.

Hvor har jeg sagt at man ikke bryr seg om dyrevelferd om man spiser kjøtt? Er fullt klar over at man kan bry seg om dyrevelferd og samtidig spise kjøtt, de fleste dyrevenner jeg kjenner gjør nettopp det. Men de holder seg borte fra Prior og Gilde, for å si det slik.

Og dessverre er det slik at majoriteten vil ha bedre kjøttstykker. Husker ikke tallene, men etterspørselen etter f.eks indrefilet har gått opp kraftig. Dette er ikke bærekraftig.

Du kan ikke slenge rundt påstander at vegetarianere generelt er mer usunne, dvaskere og mindre "glødne", og kalle det fakta. Det må du da forstå selv.

Jeg spiser ikke egg, men spiser melkeprodukter. Jeg velger økologisk og støtter lokale produkter, så nei, jeg føler meg ikke hyklerisk.

Jeg er ikke hissig fordi noen er uenig med meg, jeg blir hissig når man lager egne tråder for å latterliggjøre at noen faktisk brenner for akkurat dette.

Jeg blir også hissig når bedrevitere skal uttale seg om min helse og mitt utseende uten å ha møtt meg.

Som sagt, en saklig diskusjon ønsker jeg velkommen. Usakelig tull som at vegetarianere er usunne og dvaske blir jeg irritert av.

Skrevet
Melkekuer er ute på sommeren, men inne i knøttsmå båser resten av året. At de har det fint 4 måneder av året ser jeg faktisk ikke på som bra nok.
Ahahaahhah, jeg ler av det du skriver for det er så dumt.. Knøttsmå båser? jeg er oppvokst på gård, vet at det ikke er sånn, du har sikkert aldri vært inni et fjøs før en gang, men fordi du har lest noe en eller annen paranoid blogger har skrevet tror du at du kan sååå mye om dyr og at du liksom er den største dyrevennen ever fordi du ikke spiser kjøtt. De er ikke bare ute i 4 måneder, så du tok feil der også, beviser bare hvor lite du kan.
Skrevet
Ahahaahhah, jeg ler av det du skriver for det er så dumt.. Knøttsmå båser? jeg er oppvokst på gård, vet at det ikke er sånn, du har sikkert aldri vært inni et fjøs før en gang, men fordi du har lest noe en eller annen paranoid blogger har skrevet tror du at du kan sååå mye om dyr og at du liksom er den største dyrevennen ever fordi du ikke spiser kjøtt. De er ikke bare ute i 4 måneder, så du tok feil der også, beviser bare hvor lite du kan.

Jeg jobber som frivillig og kan love deg at jeg har vært i fjøs. Og jeg har sett mye stygt.

http://www.dyrevern.no/fakta/landbruk/storfe

Her kan du jo lese litt om det. Som du ser er det ikke fra en "paranoid blogg".

Fint at du er oppvokst på en gård hvor de faktisk bryr seg om dyr, men for de aller fleste er det dessverre ikke slik.

Skrevet

http://www.dagbladet.no/2012/09/21/kultur/debatt/kronikk/dyrevelferd/melkeproduksjon/23522022/

Anonym poster: fa360c06186ae2bc888ae28d698ec7c9

Skrevet
Jeg jobber som frivillig og kan love deg at jeg har vært i fjøs. Og jeg har sett mye stygt. http://www.dyrevern.no/fakta/landbruk/storfe Her kan du jo lese litt om det. Som du ser er det ikke fra en "paranoid blogg". Fint at du er oppvokst på en gård hvor de faktisk bryr seg om dyr, men for de aller fleste er det dessverre ikke slik.
De aller fleste? jeg har vært på flere gårder, alle stedene har de brydd seg om dyrene. Det der er dyrevernsalliansen, så klart de prøver å få det til å fremstå så verst som mulig.
Skrevet

"De kan ta ett skritt fram og ett tilbake, og så vidt snu på hodet."Det her stemmer ihvertfall ikke, beviser bare hvor lite dyrevernsalliansen kan om båsfjøs og norsk fjøsdrift. De kan fint snu på hodet, og de kan gå flere skritt, såklart.

Skrevet

De aller fleste? jeg har vært på flere gårder, alle stedene har de brydd seg om dyrene. Det der er dyrevernsalliansen, så klart de prøver å få det til å fremstå så verst som mulig.

De aller fleste ja. Da teller jeg ikke med små lokale gårder som har et mer personlig forhold til dyrene sine.

Hehe, ja, tenkte meg at du kom til å avvise den linken, men som du ser så har de kildevisning under.

Om ikke dyrevernsalliansen er bra nok, kan du jo sjekke linken til anonym over deg.

Og hvem er egentlig paranoid her? Du tror faktisk at dyrevernere LATER som ting er ille for norske gårdsdyr faktisk.

Skrevet

"De kan ta ett skritt fram og ett tilbake, og så vidt snu på hodet."Det her stemmer ihvertfall ikke, beviser bare hvor lite dyrevernsalliansen kan om båsfjøs og norsk fjøsdrift. De kan fint snu på hodet, og de kan gå flere skritt, såklart.

Om du titter litt på kildene så er det Landsbruks- og matdepartementet som sier dette. Tviler du på dem også, kanskje?

Skrevet

Dårlige linker, begge to. Dyrene har det faktisk verre i mange andre land enn Norge. Foreldrene mine har cirka 40 kuer, likevel har alle navn og de "kjenner" de. Så det med at det kun er små lokale gårder som har et forhold til dyrene sine er ihvertfall et dårlig argument.

Hva så om de har kildevisning? la oss ta et eksempel: Noen har sauer som går fritt på beite året rundt, mens de samtidig har små hus de kan gå inn i med for om vinteren. Likevel kan jeg skrive om de stakkars sauene som blir flådd for den vakre ulla si, og hvor kaldt det er for dem om vinteren, og hvor lett jordene de går på kan bli skitne, og at det ikke er plass til alle sauene i huset samtidig, så de stakkars sauene må fryse store deler av vinteren. Selv om de har det bra, kan jeg ta og stakkarsligjøre sauene, og få det til å virke fælt.

Skrevet
Om du titter litt på kildene så er det Landsbruks- og matdepartementet som sier dette. Tviler du på dem også, kanskje?
De skriver ikke alt dette nei. Det er mange forskjellige kilder her. Forresten er det ganske teit og dobbeltmoralsk at det liksom er så synd på de stakkars kuene, mens du spiser meieriprodukter selv.
Skrevet (endret)
Dårlige linker, begge to. Dyrene har det faktisk verre i mange andre land enn Norge. Foreldrene mine har cirka 40 kuer, likevel har alle navn og de "kjenner" de. Så det med at det kun er små lokale gårder som har et forhold til dyrene sine er ihvertfall et dårlig argument. Hva så om de har kildevisning? la oss ta et eksempel: Noen har sauer som går fritt på beite året rundt, mens de samtidig har små hus de kan gå inn i med for om vinteren. Likevel kan jeg skrive om de stakkars sauene som blir flådd for den vakre ulla si, og hvor kaldt det er for dem om vinteren, og hvor lett jordene de går på kan bli skitne, og at det ikke er plass til alle sauene i huset samtidig, så de stakkars sauene må fryse store deler av vinteren. Selv om de har det bra, kan jeg ta og stakkarsligjøre sauene, og få det til å virke fælt.
De skriver ikke alt dette nei. Det er mange forskjellige kilder her. Forresten er det ganske teit og dobbeltmoralsk at det liksom er så synd på de stakkars kuene, mens du spiser meieriprodukter selv.

Om du kikker på linken igjen, så ser du:

De fleste kyr står innesperret 8-9 måneder av året. De kan ta ett skritt fram og ett tilbake, og så vidt snu på hodet. Mulighetene til normal kroppspleie, mosjon og sosial kontakt med andre dyr er avskåret. Fôr gis lett tilgjengelig og til faste tider, noe som er svært forskjellig fra kuas naturlig langdryge beiting. [16]

[16] Landbruks- og matdepartementet, Dyrevelferdstiltak i storfeholdet i en bredere miljøpolitisk sammenheng, Arbeidsutvalgets rapport, 2008

At dyr har det verre i andre land gjør det ikke riktig at dyrene lider i et så rikt land som Norge. Vi har både kunnskapen og midlene til å bedre levestandaren til dyrene vi spiser.

Jeg ser ikke på det som "teit og dobbeltmoralsk" å spise meieriprodukter når jeg sørger for å støtte steder jeg vet tar vare på dyrene sine.

Om Landbruks- og matdepartementet ikke er bra nok for deg, så tror jeg diskusjonen er over. Språkbruken din tyder dessuten på at du bare er ute etter å krangle, og det kjenner jeg at jeg ikke har tålmodighet til i dag.

Endret av CaptainHindsight
Skrevet

Du svarte jo ikke på alt engang.

Hva svarte jeg ikke på?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...